Rád bych dodal k poslednímu bodu jednání,
který jsme uzavřeli hlasováním že
tím Federální shromáždění
projednalo i tisk 381, návrh zásad ústavního
zákona o Ústavním soudu, který předložila
skupiny poslanců.
Schůzi přerušuji. Budeme pokračovat
v jednání za 20 minut.
(Jednání přerušeno v 15.43 hodin.)
(Jednání opět zahájeno v 17.30 hodin.)
(Řízení schůze převzal předseda
SN M. Šútovec)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Vážené Federálne zhromaždenie,
pokračujeme v programe 13. spoločnej schôdze
Snemovne národov a Snemovne ľudu. Na programe ako
ďalší bod máme
14
Odpovede na interpelácie, otázky, podnety a pripomienky
poslancov
Potom bude nasledovať bod "Interpelácie"
a potom bod "Podnety a návrhy poslancov".
Chcem vás informovať, že na tejto schôdzi
by mali byť prerokúvané písomné
odpovede na písomné i ústne interpelácie
poslancov na predsedu vlády Mariána Čalfu,
ktorý však nie je prítomný, takže
túto agendu musíme odložiť. Ďalej
na podpredsedu federálnej vlády dr. Rychetského,
ktorý je prítomný, na podpredsedu federálnej
vlády Jozefa Mikloška, ktorý nie je prítomný,
tiež nie je prítomný ministr Dienstbier. Niektoré
interpelácie adresované ministrovi hospodárstva
Vladimírovi Dlouhému zodpovie pán podpredseda
vlády Valeš a tiež interpelácie adresované
ministrovi financií Václavovi Klausovi. Ďalej
sú tu interpelácie adresované ministrovi
obrany Lubošovi Dobrovskému, ktorý nie je prítomný,
takisto ako minister vnútra Ján Langoš a minister
práce a sociálnych vecí Peter Miller. Na
vaše interpelácie teda môžu odpovedať
ešte minister pre strategické plánovanie Pavel
Hoffmann, minister spojov Theodor Petrík, eventuálne
minister dopravy Nezval, ktorý tu nemá agendu, ďalej
pani ministerka Kořínková.
Poslanec SL B. Hubálek: Mám technickou poznámku.
Žádal jsem na začátku schůze,
abychom já a Igor Němec mohli říci
prohlášení k Litvě a jednu větu
usnesení.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Bolo by správne to zaradiť do bodu, v ktorom je tento
druh vecí. Tam budú rôzne informácie
a podnety. Potom by som vás zaradil. Teraz začneme
s odpoveďami na interpelácie.
Pán podpredseda vlády Rychetský nie je v
tejto chvíli prítomný, začal by som
interpeláciami adresovanými ministrovi Klausovi,
ak bude na ne schopný odpovedať pán podpredseda
vlády Valeš. Pýtam sa, či sú
spokojní s odpoveďou, alebo nie? Odpoveď je obsiahnutá
v tlači 407.
Poslanec SL J. Wagner: Dámy a pánové, interpelace
se týkala záležitosti sazby daně z obratu
pro periodické a neperiodické publikace. S druhou
odpovědí na interpelaci můžeme věcně
vyjádřit souhlas, ale nelze vyjádřit
souhlas s tím, jakým způsobem byla odpověď
podána, neboť ministr financí po usnesení
Federálního shromáždění,
které mu uložilo něco provést, odpovídá,
že rozhodl. Nerozhodl, ale uskutečnil rozhodnutí
Federálního shromáždění.
Děkuji.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Netrváte na ďalšom pokračovaní?
(Ne.) Ďakujem. Konštatujem, že odpoveď ministra
financií Václava Klausa pod č. 407 je odpoveď
na interpeláciu, podanú poslancami Vrchovským
a Kloknerom 27. 11. 1990. Pýtam sa poslancov, či
ich odpoveď uspokojila? Nie sú prítomní.
Tlač 419 obsahuje odpoveď ministra financií
Klausa na interpeláciu poslanca Serenčéša.
Poslanec SL F. Magyar: Zmýlili ste u mňa číslo.
Pokiaľ ide o mňa, nie som spokojný s odpoveďou
pána ministra, pretože sa nemôže stať,
že by jeden forint prerátaný na americký
dolár mal na korunu hodnotu 5 alebo 10 korún.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Myslím, že v tejto veci vám môže
podať bližšie vysvetlenie pán podpredseda
vlády. Kýva ale hlavou, že nie. Takže
nabudúce, až tu bude pán minister Klaus.
Pán poslanec Serenčéš podával
interpeláciu v tlači 355 a dostal na ňu odpoveď
pod číslom 419. Nie je prítomný.
Ďalej odpoveď na interpeláciu podanú poslancami
Snemovne ľudu Chýlkom, Zukalom a Kvačkajom
č. 422. Pýtam sa, či sú spokojní
s odpoveďou? Pán poslanec Chýlek.
Poslanec SL S. Chýlek: Musím říci,
že spokojeni nejsme. Podstatou naší interpelace
bylo v prosinci upozornění na to, že u našich
podniků dochází k řetězové
platební neschopnosti a že se tato záležitost
málo řeší ze strany vlády. Domnívali
jsme se zejména, že banky měly být v
těchto věcech aktivnější.
Dostali jsme odpověď, která sice je věcně
správná, nicméně je v takové
rovině obecné, jak fungují banky, jaká
je jejich úloha atd. S tím samozřejmě
v obecné rovině souhlasit musíme. Nicméně
odpověď nezasahuje konkrétní situaci
podniků, tu naprosto neřeší, pomíjí
některé skutečné konkrétní
výchozí podmínky podniků. Když
jsme interpelaci předkládali, vycházeli jsme
z konkrétní situace podniků, i když
jsme podnik nejmenovali. Jednalo se například o
ČKD Hradec Králové. Jsme nespokojeni s tím,
že se situace včas neřešila až poté,
co pracovníci, když jejich podniku vlastně
banky dlužili kolem 100 mil. Kčs museli přijet
do Prahy a demonstrovat. Teprve pak se přistoupilo k řešení
v polovině února. Domníváme se, že
to je dost nešťastný přístup, že
vláda musí přistupovat k těmto věcem
s větší perspektivou, prozíravěji,
aby k takovým věcem nedocházelo. Domníváme
se, že pokud by podnik byl sám o sobě neschopen
se živit, a to v tomto případě není,
protože ten podnik má perspektivu, má výrobní
program a velmi dobře si vede zatím, ale pokud by
byl natolik neschopný, že by to bylo vyvoláno
jeho vlastní neschopností, celá tato situace,
tak by ani po demonstraci neměl nic dostat, žádné
peníze, nemělo by se mu vyjít vstříc.
Ale protože skutečnost je jiná a vyšlo
se mu vstříc, dokazuje to, že tam schopnost
je a že bylo zbytečné čekat až
na demonstraci. Velmi nás to mrzí, rádi bychom,
aby se příště postupovalo prozíravěji.
Děkuji.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Konštatujem, že k odpovedi na interpeláciu
sa môže konať i rozprava, pokiaľ niekto chce
na túto tému hovoriť. Tým sú
vyčerpané odpovede na interpelácie adresované
ministrovi Klausovi.
Teraz by sme sa venovali interpeláciám adresovaným
podpredsedovi vlády Pavlovi Rychetskému. Ide o interpeláciu
číslo 190 a odpoveď na ňu, číslo
347. Pýtam sa poslanca Konečného, či
je spokojný s odpoveďou podpredsedu vlády?
Poslanec SL P. Konečný: Interpelaci jsem podával
12. října. Dostal jsem odpověď číslo
tisku 374 a tam místopředseda Pavel Rychetský
uvádí některé názory, se kterými
nemohu souhlasit. Moje interpelace se týkala územního
principu budování našeho státu se stávajícího
ze tří subjektů - Čech, Moravy a Slezska
- a takzvaného svobodného státu Slovenska
a jejich zařazení mezi varianty, o kterých
bude jednat legislativní rada vlády České
a Slovenské Federativní Republiky.
Především se pan místopředseda
staví k problému tak, že jako představitel
federální vlády se dovolává
potencionálního nesouhlasu obyvatel Slovenska a
Slovenského národa. Pokládám záležitost
za otevřenou a obávám se, že pan místopředseda
předjímá některé skutečnosti,
které by předjímat neměl. Operovat
v této věci předběžným
nesouhlasem a neuspokojením obyvatel Slovenska je poněkud
zavádějící. Zároveň
nemohu souhlasit s prohlášením pana místopředsedy,
že územní princip budování státu
nepočítá s právem národa na
sebeurčení. Interpretoval bych právo na sebeurčení
národa tak, že národ si může vybrat,
v jakém typu státu a se kterými subjekty
bude žít ve společném státě,
nebo se může rozhodnout pro samostatný stát.
To znamená, že je to jeho právo na svobodný
výběr. Nemohu souhlasit ani s tvrzením, že
hranice subjektů zpravidla nesledují hranice území
obývaného určitým národem.
Slůvko "zpravidla" je nepřehlédnutelné
a říká, že je docela možné,
aby hranice subjektů sledovaly hranice území
obývaného určitým národem.
Nemohu souhlasit s tvrzením, že by stačilo
pouze očistit nemoderní princip národnostního
utváření našeho státu od formálního
přístupu, který vedl k jeho pokroucení.
Vzpomeňme si, jakým způsobem vznikal náš
stát. Domnívám se, že pohledem o rozhodování
o tom, jaké subjekty federaci budou tvořit, je především
projev vůle všeobecného konsensu, nikoliv automatickým
uplatňováním oprašovaného národnostního
principu.
V době, kdy jsem tuto interpelaci psal - o zařazení
územního principu mezi varianty - o kterých
se bude hovořit, se mluvilo velmi málo. Od té
doby se situace mírně změnila. Někteří
představitelé našeho státu se při
různých příležitostech opatrně
vyjadřují na téma, které obsahuje
také moje interpelace. Doufám, že tento princip
bude legislativní radou vlády opravdu využit
a že Federálního shromáždění
potom pan místopředseda podá informaci jak
s těmito náměty bylo naloženo. Dále
bych byl rád, kdyby pan místopředseda se
vyjádřil k mé interpelaci a svou odpověď
ještě doplnil.
Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský:
Vážený pane předsedající,
vážené dámy a pánové,
jsem hluboce nešťasten z toho, že vás zdržujeme.
Interpelace neměla oporu ani v ústavě ani
v jednacím řádu. Poslanec Federálního
shromáždění je oprávněn
vznést interpelaci na člena vlády pouze,
pokud se týče jeho výkonu moci, jeho působnosti.
Celá interpelace je opačná. Zní takto:
"Jaký je můj názor na budoucí
státoprávní uspořádání
než je dnes, to je jinou než dvoudílnou federaci".
Jde o můj osobní názor, a proto mě
hluboce mrzí, že vás s tím teď
budu zdržovat. Mohl jsem interpelaci odmítnout hned.
Mohl jsem říci - nemá oporu v ústavě,
nebudu odpovídat. Místo toho jsem odpověděl.
A to tak, že jsem řekl: "Interpelací se
dotýkáme velmi širokého okruhu otázek
a bude asi obtížné podat v přijatelných
mezích celistvou odpověď na náměty
a myšlenky, které uvádíte".
Snaha o stručné vyjádření může
vést k nežádoucímu zkreslení.
Takže v úvodu jsem už na tuto skutečnost
upozornil. Dále nebudu opakovat, že pravděpodobně
mou odpověď máte v písemné podobě
všichni. Chtěl bych zdůraznit jednu skutečnost.
Dnes jsme dvoudílnou federací založenou na
dvou národech jako státotvorných prvcích.
Je to fakt, který je ústavou nelze popřít,
na kterou všichni poslanci složili slib.
Tvorbou ústavy nové, to znamená i nového
státoprávního uspořádání,
je pověřeno toto shromáždění,
které je současně shromážděním
ústavoprávným. Vláda nemá v
této souvislosti žádné kompetence. Z
tohoto hlediska ještě jednou opakuji, že celá
interpelace nemá žádný ústavní
podklad.
Protože se ptáte pouze na můj názor,
nikoli jako člověka odpovědného ve
vládě za jistý úsek činnosti,
ale zřejmě jako fyzické osoby, je nesporně
jedno - je samozřejmě možné státoprávní
uspořádání i na jiném než
na národním principu, je možné, aby
nová ústava byla na principu spolkového státu,
s ohledem na složení z většího
počtu spolkových zemí, ale v této
chvíli jsem federaci dvoudílnou, složenou ze
dvou republik, postavených na národním principu.
Změnu tohoto způsobu uspořádání
tedy musí rozhodnout dva subjekty. Nemůže to
rozhodnout nikdo jiný, protože jsme dnes federace
dvoudílná. Federace je od řeckého
slova "fedes" čili smlouva. Tento stát
vznikl na smluvním principu dvou národů.
Podle platné ústavy jsou to dva svébytné
a suverénní národy, které federaci
vytvořily a mohou z ní i vystoupit. Jinými
slovy - je třeba snahy těchto dvou subjektů,
vůle zákonodárných sborů obou
republik a vůle tohoto Federálního shromáždění
ke změně tohoto principu. Z hlediska fungování
nepochybuji o tom, že jakýkoliv stát složený
z většího počtu subjektů než
dvou je funkčnější. To je samozřejmé.
Ve dvou se totiž nedá hlasovat, ve třech ano.
Ale možná, že je to právě skutečnost,
která povede jeden subjekt k obavám, aby nebyl přehlasován.
Já jsem v odpovědi vůbec neřekl, jaké
stanovisko slovenský národ zaujme. Po dlouhých
letech úsilí za autentické postavení
Slovenského národa je ve federaci pro něj
lepší územní princip než princip
národní. Územní princip nepočítá
s právem národů na sebeurčení
a ani hranice subjektů federace zpravidla nesledují
hranice území obývaného určitým
národem.
To jsou slova, která nelze vyvrátit, a to, zda budeme
dvou, tří či vícedílná
federace, je skutečně věcí tohoto
váženého shromáždění
a nikoliv mého osobního postoje.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánovi podpredsedovi. Navrhujem poslancovi
Konečnému, aby sme nepokračovali v tejto
diskusii, pretože má teoretický charakter a
vymyká sa z pojmu interpelácií. Navrhujem,
aby sa uspokojil s odpoveďou podpredsedu vlády.
Ďalšia interpelácia, adresovaná na pána
podpredsedu bola od poslanca Hubálka v tlači 307.
Odpoveď je obsiahnutá v tlači 409. Pán
poslanec, ste spokojný s odpoveďou?
Poslanec SL B. Hubálek: Bohužel ne. Pane předsedající,
dámy a pánové, vytrvalci, mezi něž
patřím, a tuto vlastnost u každého oceňuji,
protože nezáleží na tom, jak nasadíme
na startu, ale jak vydržíme do cíle. Proto
vám děkuji na vaši přítomnost
i pozornost.
Já jsem podal 16. listopadu interpelaci na pana ministerského
předsedu asi v duchu toho, co mě vede celý
život ve snaze pomoci a žádat odpovědnost,
nabízet ji sám a chtít ji od druhých.
Rozdělil jsem svoji interpelaci, mimo úvod, na dva
body. Prosím pěkně, přečtěte
si doma interpelaci 307 i odpověď 409. Nechci to tu
zbytečně rozebírat. Řeknu jen to hlavní.
Já jsem žádal, aby na návrzích
zákonů, které dostáváme, bylo
napsáno jméno vedoucího týmu navrhovatele,
případně vedoucího týmu těch,
kteří to posuzují.
Sami dobře víte, jak těžkou práci
máme s návrhy zákonů, víte,
že je výbory často vracejí. Vracejí
je, ačkoliv jsou vypracovávány týmy
odborníků, legislativami. My jsme se tu sešli
jako poslanci, jako zástupci občanů, lidé
různých profesí. Já jsem očekával
od těch, kteří měli v životě
daleko lepší příležitost získávat
vědomosti, jezdit světem, sbírat zkušenosti,
že nyní, když jsme začali všichni
nějak nově, pochopí a budou chtít
odvádět zodpovědně kvalitní
práci. My se s tím bohužel nesetkáváme.
Díky tomu se pak naše jednání táhnou
do nekonečna a my vypadáme jako neschopné
shromáždění a často jsme tak
i prezentováni.
Já jsem takovou adresnost vyžadoval i u řemeslníků.
Víme, jak u nás vypadá panelová výstavba.
Promiňte mi to dosti zjednodušující
srovnání. Kdyby na každém panelovém
domě byla cedule, kdo ho stavěl, kdo tam dělal
elektřinu, tak si lidé za ním zajdou a řeknou:
"Podívej, ty jsi to zmrskal, zač bereš
peníze".
Já nechci vyvolávat nevraživost, žádosti
o odstoupení. Pan místopředseda vlády
mi odpověděl, že nakonec za návrhy odpovídá
předseda vlády. Avšak já bych přece
kvůli lajdáctví někoho z týmu,
kde se práce soustavně opakuje (což by se prokázalo,
kdyby se uplatnil můj návrh), nežádal
odstoupení premiéra. Zkrátka by mi to připadalo
divné. Proto nemohu akceptovat ani odpověď
pana místopředseda vlády pana Rychetského.
Pokud jde o další problematiku, o tom by se dalo hovořit
déle. Vím, že nemáme čas a nemáme
možnost tahat s sebou všechna lejstra. Prosím
vás, podívejte se doma na tisk 307 a 409 a pokud
v tom vidíte něco dobrého a myslíte
si, že by to šlo dotáhnout dále, pomožme
si navzájem. Děkuji za pozornost.
Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský:
Velice mě mrzí, že moje odpověď
poslanci Hubálkovi nebyla dostatečně vysvětlující.
Požadavek byl skutečně velmi prostý
- uvést na každém tisku zákona jméno
toho, kdo vedl tým, který to zpracovával.
Dotaz vyplýval z jisté neznalosti legislativní
práce v naší zemi. Neexistuje žádný
jeden tým, který by zpracovával všechny
zákony, které sem přicházejí.
Takový tým prostě není. My už
od roku 1968, kdy vznikla tato federace, jsme se dopouštěli
zvláštní věci. Na úrovni federace
neexistuje ministerstvo spravedlnosti. Na úrovni federace
neexistuje legislativní resort. Zákony se zpracovávají
tak, že podle plánu legislativních prací
je za každý návrh zákona odpovědný
některý člen vlády. Tzn., že
sem dostáváme například zákony,
které zpracovává ministerstvo financí
(včera privatizační zákon), zákony,
které zpracovává ministerstvo hospodářství,
(to je třeba návrh zákona o zemědělské
půdě), zákony o životním prostředí
(zpracované ministerstvem životního prostředí).
Pokaždé jde o jiný resort. Teoreticky vzato
by bylo možné říci, že by tam měl
být uveden třeba ředitel legislativního
odboru příslušného ministerstva. Avšak
zákon od okamžiku, kdy ho příslušný
ministr předloží vládě do okamžiku,
kdy ho dostanete vy, může být úplně
jiný a zpravidla úplně jiný je. Ten,
kdo jej zpracoval, by jej sám nepoznal, protože u
nás platí systém, že každý
návrh zákona poté, co jej člen vlády
předloží, musí jít do obou vlád
republik, do obou legislativních rad republik, pak legislativní
rady federální vlády a pak se o něm
rozhoduje hlasováním podle platné ústavy
na plénu federální vlády. Na těchto
pěti místech zákon prodělává
další změny. Například legislativní
rada federální vlády je složena z předsedy
federálního Nejvyššího soudu, z
generálního prokurátora federace, asi z pěti
ministrů, ze zástupce České národní
rady, ze zástupce Slovenské národní
rady, z předsedy Slovenského Nejvyššího
soudu, z předsedy Českého Nejvyššího
soudu. Jde o široký kolektiv lidí.
Dnes je zavedena praxe, že za zákon odpovídá
ministr. Sem přichází zákon, který
nese tři podpisy - podpis premiéra, který
jej předkládá jménem vlády,
podpis odpovědného ministra, který je zpracovatelem
(jeho ministerstvo zpracovalo původní verzi) a pak
je tam vždy napsáno: "Za správnost: podpis
nečitelný".
Jediné, co bychom mohli změnit, kdybychom vám
chtěli vyhovět je to, aby tento poslední
podpis byl napsán také na stroji. Tento člověk
však svým podpisem pouze potvrzuje, že se správně
promítly připomínky z legislativní
rady a ze schůze vlády, že nedošlo k překlepům.
Stejně jako nemůžete ve Federálním
shromáždění určit poslance, který
za schválení odpovídá, neboť
hlasuje v kolektivu, tak nemůžeme my říci,
že zodpovědný byl Josef Vopršálek,
protože zákon prochází kolektivem České
vlády, kolektivem Slovenské vlády, kolektivem
tří legislativních rad a kolektivem federální
vlády a prodělává řadu změn.
Nevím, jestli je to dostatečně vysvětlující.
Ještě musím říci, že jsem
vám utajil celou řadu dalších skutečností.
Návrh zákona se posílá na 215 připomínkových
míst v republice a z těchto míst přicházejí
připomínky, které se tam pak zapracovávají.