10. den jednání - středa 27. 2. 1991
(Pokračování jednání v 10.22
hodin)
Přítomno: | 120 poslanců Sněmovny lidu |
x | 64 poslanců SN zvolených v České republice |
x | 55 poslanců SN zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny lidu:
Adam, Adámek, Bakšay, Bárta, Bartončík,
Battěk, Borguľa, Branná, Černý
J., Dienstbier J. st., Dlouhý, Dospíšil, Honner,
Huml, Jurečka, Kňažko, Konečný
J., Kováč, Kříž, Kučera
P., Niedoba, Rynda, Sahligerová, Soboňa, Šebek,
Šepetka, Šlápota, Tolar, Vrchovský, Žalud
Sněmovny národů zvolení v České
republice:
Adamec, Bureš, Devátý, Doležal, Dostál,
Gandalovič, Matochová, Mikule, Ovčačíková,
Šolc, Štern,
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
republice: Bugár, Čalfa, Farkaš, Hlávková,
Kanis, Kočtúch, Kováč L., Miklós,
Mináč, Molnár, Moric, Roman, Seman, Serenčéš,
Slota, Suchán, Sýkora, Vicen, Vosček, Zlocha
(Řízení schůze převzal první
místopředseda FS Z. Jičínský)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Vážené
poslankyně, vážení poslanci, budeme
pokračovat v přerušené schůzi.
Prosím kolegy, kteří dosud nezaujali svá
místa, aby tak učinili, abychom mohli pokračovat
v jednání schůze.
Konstatuji, že je přítomna nadpoloviční
většina poslanců v obou sněmovnách
a můžeme zahájit další, v pořadí
jíž desátý den 13. společné
schůze Sněmovny lidu a Sněmovny národů
v VI. volebním období Federálního
shromáždění.
Nejprve mi dovolte, abych omluvil pana prezidenta, který
počítal s účastí na jednání
Federálního shromáždění
o návrhu, který podal na vytvoření
Ústavního soudu. Vzhledem k tomu, že se program
naší schůze neustále přesouval,
pan prezident má na dnešek již jiný program.
Máme vyřídit jeho pozdrav jednání
Federálního shromáždění
a poděkování, že Federální
shromáždění včera přijalo
zákon o velké privatizaci a jeho přání,
aby i jednání o Ústavním soudu pokračovalo
v pozitivním duchu. Vítám členy federální
vlády.
Nyní přistoupíme k projednání
návrhu prezidenta České a Slovenské
Federativní Republiky na vydání
11
ústavního zákona o Ústavním
soudu České a Slovenské Federativní
Republiky, (tisk 373) ve znění společné
zprávy výborů Sněmovny lidu a výborů
Sněmovny národů (tisk 445)
Pan prezident zmocnil podáním návrhu výkladu
místopředsedu federální vlády
Pavla Rychetského, kterému uděluji slovo.
Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský:
Vážený pane předsedo, vážený
pane předsedající, vážené
dámy a pánové, vážení
poslanci, 10. prosince minulého roku před vás,
poslance nejvyššího zákonodárného
sboru, předstoupil prezident České a Slovenské
Federativní Republiky pan Václav Havel a pronesl
z tohoto místa zásadní projev. V jeho projevu
zazněla vážná obava o budoucnost společného
státu Čechů a Slováků a příslušníků
dalších národů v naší zemí
žijících. Obava pramenící z vědomí
chatrného ústavního rámce, který
jsme nedobrovolně zdědili, a který se společně
snažíme napravit. Obava umocněná jednáním
o nové vymezení kompetencí mezi federací
a republikami, vedená po řadu měsíců
politickými reprezentacemi, odpovědnými za
tento stát a jeho budoucnost.
Tato jednání přesvědčivě
ukázala, že cesta k demokracii vyžaduje nikoliv
jen dobré úmysly, ale především
státotvorné činy směřující
k ústavním zárukám nově vytvářených
základů našeho státu.
Pan prezident proto svůj projev završil předložením
dvou návrhů ústavních zákonů.
Dovolte mi nyní, abych z jeho pověření
uvedl návrh prvního z nich, ústavního
zákona o Ústavním soudu České
a Slovenské Federativní Republiky.
Ochrana ústavnosti patří k základním
atributům právního státu, to je státu,
který zákon přijímá především
proto, aby občana ochránil před nelidskými
státními institucemi. Tyto instituce naopak podřizuje
systému právních norem, ovládané
idejemi člověka, jako univerzálního
nositele nezcizitelných práv a svobod.
Na půdě tohoto Federálního shromáždění
byla přijata nová úprava působností
federace a republik, která plně respektuje svébytnost
republik a odstraňuje nepřijatelné formy
centralismu.
Bylo by ovšem nepoctivé nepřiznat, že
například v oblasti vymezení zákonodárných
působností, zejména při vydávání
norem podzákonných, jsme navodili neúnosnou
situaci, za které není nikdo v této zemi
v celé řadě oblastí oprávněn
vydávat jakékoliv podzákonné normy.
Na půdě tohoto Federálního shromáždění
byla přijata ústavní listina, která
naši zemi řadí mezi státy s nejvyspělejší
a nejkultivovanější úpravou práv
a svobod občanů.
Hlavním posláním a smyslem předloženého
návrhu pana prezidenta je zreálnění
těchto významných ústavních
kroků. Vybudováním záruk pro to, aby
nezůstaly pouhými symbolickými gesty. Úlohou
Ústavního soudu tedy bude zajištění
souladu našeho právního řádu
s ústavou jako normou nejvyšší právní
síly. Ústavní soud by se měl stát
místem, ke kterému se bude moci odvolat každý
občan, jehož ústavou zaručená
práva svobody by stát prostřednictvím
svých aparátů ohrožoval. Měl
by se stát místem, které ústavní
cestou předejde možným konfliktům a
ústavním krizím, pramenícím
z kompetenčních sporů. Není už
únosné, aby tyto spory, které jsou mnohdy
jen odborné a interpretační, přerůstaly
ve spory politické či nacionální.
Rozsah kompetencí, které by měl předložený
návrh Ústavnímu soudu svěřit,
byl předmětem zevrubné diskuse vedené
ve výborech obou sněmoven tohoto zákonodárného
sboru. Přesto mi dovolte, vážené dámy
a pánové, se krátce pozastavit u jedné
velmi citlivé otázky s konstituováním
Ústavního soudu spojené. Jde o otázku
naší vzájemné důvěry,
která byla v uplynulých dnech občas zpochybňována.
I na půdě Federálního shromáždění
zazněly hlasy jistého nepochopení ústavního
soudnictví, ve kterém jakoby viděli ohroženou
svébytnost zájmů republik nebo posílení
centralistického chápání státu.
Jde vpravdě o nepochopení elementární
funkce Ústavního soudu, který je naopak neodmyslitelným
atributem demokracie.
Ústavní soud není a nemůže být
nástrojem jedné složky státní
mocí proti druhé, stejně jako není
a nemůže být nástrojem jedné
částí nebo jednoho subjektu našeho Federativního
státu proti subjektu druhému. Jde o místo,
na které se naopak budou s důvěrou obracet
občané, republika nebo orgán federace se
žádostí, aby jeho při rozsoudil.
Ústavní soud je tedy koncipován jako orgán
společný, společný stejně pro
Českou republiku jako pro Slovenskou republiku, pro občana
i pro orgány federace. V tom je jeho poslání
a odtud pramení potřeba jeho důsledně
paritního složení a jeho konstituování
tak, aby byl nezávislý na ostatních státních
strukturách. Pokud tedy předložený návrh
předpokládal, že soudce Ústavního
soudu jmenuje podle návrhů předsednictva
Federálního shromáždění
prezident, pak nešlo o žádný pokus posílení
pravomocí prezidenta, ale naopak o posílení
důstojnosti a vážnosti funkce soudů
Ústavního soudu. Ostatně porozhlédneme-li
se po civilizovaném světě, zjistíme,
že stejně nebo obdobně jsou soudci Ústavního
soudu ustanovováni do svých funkcí i v tak
vyspělých demokratických zemích, jakými
jsou například SRN, Francie, Rakousko, USA a řada
dalších zemí. Naopak jediné země,
kde Ústavní soud je celý volen jen zákonodárným
sborem, jsou země, ve kterých dosud platí
tzv. socialistická ústava.
Vážené dámy a pánové,
vybudování České a Slovenské
Federativní Republiky jako demokratického a právního
státu označily za cíl snad všechny politické
strany a hnutí, které se loni v parlamentních
volbách ucházely o hlasy voličů. Mohlo
by se tedy zdát, že tomuto cíli nic nestojí
v cestě. Mnohé jevy našeho veřejného
života však nasvědčují, že
tomu tak není. Je proto aktuální připomenout
právě ve spojitosti s Listinou základních
práv a svobod zásadní otázky vztahu
demokracie a právního státu, které
jsou v současnosti základem státoprávního
myšlení v demokratických zemích. Po
40 letech destrukce politické a právní kultury
se nutně projevují a někdy nabývají
vrchu zjednodušené představy o demokracii,
které jí redukují na pouhé uplatňování
vůle většiny, na aritmetiku voleb a usnášení
zastupitelských sborů. Tomu pak odpovídají
tendence k neomezenosti moci zákonodárného
sboru. Základní idejí právního
státu je však zásada omezení jakékoli
moci ve prospěch svobody jednotlivce a práva menšiny.
Nezávislá soudní moc je povolána kontrolovat
činnost kteréhokoli orgánu veřejné
moci z hlediska ochrany nezadatelných přirozených
práv člověka a občana. Obě
složky demokracie, uplatňování vůle
většiny a ochrana jednotlivce i menšin, musí
být dobře vyváženy. Ústavní
soud přitom bude mít dvojí úlohu a
postavení. Jako orgán ochrany ústavnosti
bude kontrolovat soulad veškeré zákonotvorné
a jiné normotvorné činnosti s ústavou
a jinými ústavními zákony České
a Slovenské Federativní Republiky. Parlament podřizuje
své postavení orgánu ztělesňujícího
státní suverenitu na úrovni federace, protože
je zde jediným orgánem ústavodárným.
V oblasti lidských práv a základních
svobod bude mít Ústavní soud ještě
další významnou úlohu. V souladu s Listinou
základních práv a svobod stát a jeho
ústava neodkrojuje lidská práva, uznává
jejich prioritu a univerzální platnost nezávislou
na hranicích státu. Listina a ústavní
zákon jí vyhlašující plně
uznávají a umožňují i mezinárodně
právní ochranu lidských práv ve vztahu
k České a Slovenské Federativní Republice.
Podstatný význam bude mít po této
stránce režim upravený Úmluvou o ochraně
lidských práv a základních svobod,
která byla minulý týden podepsána
Českou a Slovenskou Federativní Republikou jako
další krok následující po přijetí
do Rady Evropy. Po ratifikaci této úmluvy bude úkolem
Ústavního soudu při rozhodování
o ústavních stížnostech fyzických
a právnických osob aplikovat též tuto
úmluvu a řídit se přitom její
interpretací obsaženou v judikátech Evropského
soudu lidských práv.
Podle článku 25 úmluvy bude se moci každý
jednotlivec, organizace nebo skupina jednotlivců za stanovených
podmínek obrátit se stížností
na Evropskou komisi lidských práv, bude-li se považovat
za oběť porušení práv uznávaných
uvedenou úmluvou, aby pak ve věci popřípadě
rozhodl i Evropský soud lidských práv. Lze
říci, že evropský soud bude nejvyšší
soudní instancí v oblasti lidských práv.
Potřeba zřídit Ústavní soud
není odůvodněna jen právě uvedenými
zřeteli. Vyplývá i ze specifik našeho
státoprávního uspořádání.
Již nyní se ukazuje, že nemá-li rozdělení
kompetencí mezi federaci a republiky v některých
případech vést k neřešitelným
sporům při výkladu ustanovení ústavního
zákona, je nezbytné, aby existoval soudní
orgán, který bude kompetenční spory
rozhodovat.
Z jednání výborů Federálního
shromáždění vzešel návrh
na řadu změn a doplňků proti návrhu
předloženému. Většina z nich je
zcela přijatelná a některé z nich
znamenají zkvalitnění osnovy, popřípadě
zpřesnění a podrobnější
úpravu. Ty se vesměs zobrazily ve společné
zprávě (tisk 445). Nejvýznamnější
je návrh, aby soudci Ústavního soudu byli
jmenováni natrvalo. Toto řešení by jistě
podstatně posílilo nezávislost soudců,
avšak je sporné, zda by s ohledem na naši nezralou
situaci nepostačovalo pouze prodloužení funkčního
období proti předloženému návrhu.
Funkční období původně navrhované,
pouhých 7 let, je zjevně příliš
krátké, a to zvláště ve srovnání
s funkčním obdobím všech soudců
obecných soudů, které je již nyní
desetileté. Chystá se návrh Ústavního
soudu, kterým by se zavedlo jejich ustanovení natrvalo.
K některým navrhovaným změnám
je ovšem nutné připojit pochybnosti nebo vznést
proti nim výhrady. Ve vymezeném znění
článku 7 se objevil výraz "omezení
činnosti politických stran nebo hnutí".
Bylo by třeba jej nahradit adekvátnější
formulací. Odporovalo by asi článku 25 Listiny
základních práv a svobod, jestliže by
rozhodnutím státního orgánu mohla
být činnost politických stran nebo hnutí
omezena, takže by se tato strana či hnutí ocitla
v nerovnoprávném postavení proti jiným
stranám a hnutím. Má-li se zde snad na zřeteli
možnost pozastavení činnosti strany či
hnutí až do rozhodnutí o případném
jejím rozpuštění, bylo by třeba
to takto přímo formulovat.
Pokud jde o proces ustavování soudců, není
vadou, že se na něm mají podílet národní
rady. Nešťastný je však způsob dodatečného
zapojování Federálního shromáždění
poté, co národní rady návrhy předložily,
Poté co prezident soudce Ústavního soudu
jmenoval, neboť to by vedlo ke zbytečným komplikovaným
průtahům a zejména by to naprosto formalizovalo
úlohu tohoto ctěného sboru.
Bylo by možné ovšem další řešení:
Například, kdyby Česká národní
rada, Slovenská národní rada a Federální
shromáždění podávaly rovný
počet návrhů. Každý například
po osmi kandidátech, ze kterých by prezident čtyři
vždy jmenoval. Přitom Federální shromáždění
by muselo podávat rovný počet návrhů
z občanů České Republiky a Slovenské
Republiky a podávalo by své návrhy teprve
až by se seznámilo s návrhy České
národní rady a Slovenské národní
rady.
V některých výborech Federálního
shromáždění část poslanců
vyslovovala námitky proti tomu, aby do působnosti
Ústavního soudu České a Slovenské
Federativní Republiky patřilo rozhodování
i o souladu ústavních zákonů a jiných
právních předpisů orgánů
České Republiky a Slovenské Republiky s ústavními
zákony Federálního shromáždění.
Je nutné otevřeně a jasně konstatovat,
že pokud by Ústavní soud neměl tuto
pravomoc, nebylo by už možno hovořit ani o Ústavním
soudu, ani o Federativním uspořádání.
Neexistuje ve světě federace, ve které by
nebyly záruky zajistit soulad zákonodárství
členských států federace s ústavou
federace. Není možné vyslovovat se pro federaci,
a zároveň odstraňovat to, co k federaci nezbytně
patří. V takovém případě
je poctivější a správnější
opustit myšlenku federace a požadovat její zrušení.
Jménem navrhovatele ovšem souhlasím s tím,
abychom hledali takové cesty, které nám umožní
nové demokratické ústavy.
Vážené dámy a pánové,
chtěl bych z tohoto místa zdůraznit, že
je to naše společná odpovědnost, která
nás po 17. listopadu 1989 přivedla do této
budovy.
Stojíme před zkouškou důvěry.
Vzájemné důvěry Čechů,
Slováků, Maďarů, Němců,
Poláků, Rómů, prostě všech
občanů této země. Na prvním
místě však stojí důvěra,
kterou občané této země projevili
vám jako jediným legislativním zástupcům
obou republik, pověřeným tvorbou nové
demokratické ústavy. Ústavní soud
by měl být vedle již přijaté
ústavní Listiny práv a svobod člověka
jedním je základním pilířů
demokratického právního státu.
Dovolte mi, vyslovit přesvědčení,
že se jím z vaší společné
vůle skutečně stane. Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji panu místopředsedovi
Rychetskému, návrh ústavního zákona
byl projednáván všemi výbory obou sněmoven
kromě výborů mandátových a
imunitních. Tyto výbory měly také
k dispozici návrh zásad ústavního
zákona o Ústavním soudu České
a Slovenské Federativní Republiky (tisk 381), které
předložila skupina poslanců Federálního
shromáždění a brala jeho zásady
v úvahu.
Nyní prosím společného zpravodaje
obou sněmoven V. Ševčíka, aby předložil
zpravodajskou zprávu.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
V. Ševčík: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, dámy a pánové,
jako tisk 373 je nám předložen k posouzení
a k přijetí prezidentský návrh zákona
o Ústavním soudu České a Slovenské
Federativní Republiky. Spolu s ním je vám
současně předkládána společná
zpráva výborů našich sněmoven,
z níž by mělo být patrno, v čem
a v jakém rozsahu, poté co zákonná
předloha byla projednána jednotlivými výbory,
jeví se potřeba, či vhodnost předložený
návrh upravit nebo v několika málo případech
doplnit.
Dovolte mi, laskavě, abych na tuto písemnost odkázal
a ve svém vystoupení se omezil jen na několik
zásadních otázek. V rozpravách ústavně
právních výborů bylo věnováno
mnoho místa úvahám nad způsobem, jakým
by měl být Ústavní soud konstituován.
Přispělo k tomu i to, že k prezidentově
návrhu se z ostatních výborů sešla
řada připomínek a námětů,
z nichž téměř každý sám
o sobě představoval jiný způsob ustavení
tohoto soudu, případně rozličné
podmínky, za nichž by se tak mělo stát.
Od volby Federálním shromážděním
přes ingerenci poslaneckých klubů, až
po potvrzování zvolených soudců hlavou
státu. Obdobně nejednotné byly i názory
na okruh orgánů, jimž by mělo být
svěřeno právo sestavovat návrhy, či
jmenovat seznamy osob, z nichž by soudci Ústavního
soudu měli být vybíráni.
Po zevrubné rozpravě došly ústavně
právní výbory k závěru, že
sledovaným hlediskům, zejména pak potřebě
vyváženosti v pravomoci všech ústavních
činitelů, nejlépe odpovídá
model, který byl pojat do společné zprávy.
Podle něj by tedy soudci Ústavního soudu
měli být jmenováni prezidentem Republiky,
a to za souhlasu Federálního shromáždění
z řad kandidátů, na nichž na udělených
návrzích se shodly Česká národní
rada a Slovenská národní rada.
Také stran funkčního období soudců
Ústavního soudu byly vyslovovány různé
názory. Ústavně právní výbory
mají názor, že potřeba stability tohoto
soudcovského sboru nejvyššího stupně,
jakož i žádoucí míry jeho nezávislosti
nejlépe vyhovuje ustanovení soudců do jejich
funkcí bez jakéhokoli časového omezení,
když důležité podmínky a způsob
jejich případného odvolání
z funkce jsou přesně vymezeny článkem
17.
Ten také přiznává soudcům právo
rezignace z vlastního rozhodnutí. Je ovšem
věci případné rozpravy v plénu
našich sněmoven, zda model navržený ústavně
právními výbory plně odpovídá
politické vůli těchto sněmoven.
Kompetence, která je budoucímu Ústavnímu
soudu svěřena, je podrobně upravena v článku
IV, VI a VII předlohy, když článek V
za podmínek stanovených zákonem Federálního
shromáždění umožňuje Ústavnímu
soudu ve sporných případech podávat
výklad k ústavním zákonům o
Federálním shromáždění,
nikoliv však již stanoviska k otázkám
souladu návrhu zákonů a jiných právních
předpisů s ústavními zákony
Federálního shromáždění.
Již pouhý výčet těchto kompetencí,
i když některé z nich částečně
a v podstatě odpovídají nikdy nerealizovanému
ustanovení dosavadního ústavního zákona
o československé federaci naznačuje, jak
významný ústavní institut má
být naším rozhodnutím založen a
jak hluboko zasáhne do našeho ústavního
života. Půjde přitom jak o abstraktní,
tak i konkrétní formu kontroly ústavnosti,
tedy o posuzování souladu federálních
zákonů s federálními zákony
ústavními, ústavních zákonů
a zákonných opatření našich národních
rad s ústavními zákony federálními
a pod.
Obdobné kontrole by měly napříště
podléhat i legislativní akty exekutivy, a to na
úrovni jak federální, tak republikové,
a to - jak už bylo řečeno, včetně
výkladu federálních ústavních
zákonů, projeví-li se toho potřeba,
jak má na mysli článek V předlohy.