Pátek 22. února 1991

Prosím, tu je faktická poznámka.

(Technická poznámka: Domnívám se, že by bylo vhodné oficiálně ukončit rozpravu, aby příští týden někdo nezahajoval rozpravu znovu.)

Předseda FS A. Dubček: Rozprava bola skončená. Keď ovšem vystúpi minister - predkladateľ, môže podľa rokovacieho poriadku rozprava pokračovať.

Poslanec SN I. Fišera: Já považuji odpověď na svoji otázku za závažnou a prosím, abych ji dostal.

Ministr financí ČSFR V. Klaus: Prosím vás, já jsem pouze z technických důvodů nevěděl, jestli se mohu ještě přihlásit, jestli ještě mohu mluvit nebo ne. To jen, aby se v tom nehledalo něco jiného.

Bylo zde formulováno mnoho otázek. Nedovedu si představit, že bych na všechny odpověděl. Řada otázek byla víceméně řečnických, řada otázek se týkala jiných věcí, ne přesně tohoto zákona.

Pokud jde o otázky pana poslance Fišery. V jeho vystoupení mne zaujalo prolévání problémů privatizace s řešením problémů podniků. To bylo hlavní jádro jeho vystoupení. Myslím, že jsem na to už reagoval, protože v tom já vidím klíč ke všemu dalšímu. K tomu míří všechny jeho další připomínky, které vyslovoval o odborových organizacích, o alternativních metodách privatizace a podobně.

V jeho vystoupení byla obsažena celá řada nedorozumění, na které je skutečně těžké odpovídat. Hovořil o restituční funkci privatizačního zákona, uvažoval o možnostech kupování kupónů pro vnuky. Toto slovo snad nikdy nepadlo. Hovořil o možnosti vybírat akcie za někoho atd. Prostě - v jeho vystoupení byla řada věcí, na které jsem já neměl potřebu reagovat.

Řekněme, že je možné hovořit o dvou otázkách:

- kdy začne kupónová metoda privatizace,

- jak budou vznikat fondy národního majetku.

Kdy všechno začne fungovat, to závisí skutečně jen na schválení tohoto zákona. Dokud tento zákon není schválen, dokud není schváleno, že bude nebo nebude nějaký fond národního majetku, tak je velmi obtížné tento fond připravovat. Dokud není schválena myšlenka kupónové privatizace, je velmi obtížné mít natištěné kupóny.

Mohu poslance Fišeru ubezpečit, že se velmi intenzívně pracuje na různých alternativách, např. jak by mohl vypadat kupón, kolik bude mít stránek, jaké budou základní kupónové knížky, kolik bude trhacích kupónů. Pracujeme na přípravě počítačového systému, který by to vše obsluhoval a na celé řadě dalších věcí. Na tom všem se intenzívně pracuje. Práce samozřejmě dostane jiný charakter v tom momentu, kdy bude tento zákon schválen a kdy budou tyto instituty do našeho práva zavedeny. Předtím to není možné dělat. Pokud není jasné, jestli bude nebo nebude federální fond národního majetku, tak je velmi obtížné tento fond zakládat. My jsme si samozřejmě mysleli - v žádném případě ne kvůli kumulaci moci - že majetkové otázky jsou primární, a proto jsme navrhovali, že tyto fondy budou malou institucí pod ministry financí. Tak jsme také formulovali naše původní myšlenky. Jestliže parlament dojde k závěru jinému, bude příprava fondu samozřejmě úplně jiná. Já tedy na tuto otázku nemohu odpovědět před schválením či neschválením tohoto zákona nebo jeho jednotlivých variant.

Na rozdíl od poslance Fišery skutečně vláda předpokládá, že úloha těchto fondů bude minimální proti úloze, kterou jim chce dávat on a někteří další poslanci. My si myslíme, že tato úloha bude skutečně pouze transformační, jak jsem se o tom zmiňoval ve svém původním projevu. Proto těmto fondům nepřikládáme v privatizačním procesu tak velkou roli, a tudíž jejich organizační struktura, principy, zásady atd. pro nás nemají dominantní význam.

S předvídáním toho, že tento zákon bude schválen, předpokládáme, že potřebné nižší právní úpravy na úrovni vládních nařízení apod. (navrhované podle § 46 a jiné) by mohly být organizačně i technicky zvládnuty do tří měsíců ode dne schválení tohoto zákona. Potom by už tyto instituce byly ustaveny a mohly by začít fungovat.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Slovo si praje pán poslanec Fišera. Je v súlade s rokovacím poriadkom, že po vystúpení ministra sa môžu poslancovia opäť prihlásiť.

Poslanec SN I. Fišera: Pane předsedo, dámy a pánové, já samozřejmě nebudu komentovat to, co si pan ministr "odnesl" z mého vystoupení. Je jeho věcí, jak on pochopí to, co člověk říká. Bude-li si přát, dám mu své vystoupení písemně.

Musím říci, že mne poněkud zklamala odpověď, která charakterizovala představu pana ministra o tomto fondu, byť by nebyl rozsáhlý. V tom se s ním shoduji.

Znejistělo mne jeho tvrzení, že on, (neříkám vláda) nemá zatím představu - protože nebyl schválen zákon - o tom, jak bude tento fond tvořen. To mne poněkud znervózňuje, protože já se domnívám, že vláda v době, kdy se zákon chystá, má mít přípravné představy, jak bude postupovat, když bude schválena ta či ona alternativa zákona. Žijeme v době velmi namáhavé, velmi složité a potřebujeme takovéto reakce.

Z tohoto důvodu dávám pozměňovací návrh proti vládní verzi - aby byl zachován § 47 v alternativě č. 1, která zde byla.

Musím říci, že mě vystoupení pana ministra Klause velmi znepokojilo pokud jde o exekutivní záruku výkonu nebo zabezpečení realizace tohoto zákona. Pro zákon budu, ale jsem hluboce přesvědčen, že parlament bude povinen zesílit svoji kontrolní funkci, protože vystoupení pana ministra ve mně vyvolalo - nechť mi promine - velmi vážnou a velmi silnou nedůvěru. (Potlesk.)

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Praje si ešte niekto slovo? Prosím, poslanec Mandler.

Poslanec SL E. Mandler: Jsem velice vzdálen tomu, abych tady jakýmkoliv způsobem hájil zájmy této vlády. Myslím si ale, že je velice nespravedlivé chtít, aby za současného stavu, kdy definitivní forma zákona se naprosto liší od toho, co k nám přijde do parlamentu, mohla exekutiva předem vypracovat určité postupy, o kterých pak ministr zde přesně řekne - bude to vypadat tak a tak. Myslím, že tyto požadavky jsou nepřiměřené a že bychom je na vládu neměli uplatňovat. (Potlesk.)

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Praje si ešte niekto slovo? Prosím, pán poslanec Muška.

Poslanec SN M. Muška: Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Vážený pán predseda, milé kolegyne, kolegovia, pôvodne som nechcel vystúpiť, ale využívam možnosť, že pokračuje rozprava. Nechcem tu viesť žiadne osobné spory s pánom ministrom, ale chcem sa dotknúť otázky, ktorá ma zaujala a ktorá ma aj trošku znepokojila.

V uplynulých dňoch sme si vypočuli niekoľko vystúpení obohatených o často takmer hrôzostrašné vízie, čo sa stane, ak by obce, nedajbože, chceli podnikať. Dnes sme si vypočuli názor, že podnikanie obcí je vlastne niečím ako hra v rulete. Mám tomu rozumieť tak, že podnikanie vôbec je hazardom a nemali by sme ho potom nikomu odporučiť?

Použil som túto iste prehnanú otázku preto, že nesúhlasím so spochybňovaním toho, aby obce ako právny subjekt mohli podnikať. Myslím si, že takéto výroky sú príliš jednostranné a podporujúce tendenciu podnikateľskej uniformity, od ktorej už len krok vpravo alebo vľavo je neprípustný.

Pochopil som, že tento názor nebol vyslovený ako žiadna akcioma, vyslovený však bol a môže zvádzať k nepochopeniu celej problematiky. Dovolím si vysloviť názor, že je to tvrdenie vyslovené od stola, bez dôkladného poznania stavu, v akom sa obce nachádzali pred tým, a stavu, v akom sa nachádzajú, žiaľ, aj dnes. Myslím si, že najmä v mnohých obciach však často nebude, a som presvedčený, že občania takejto obce sa na tom dohodnú - o čom nepochybujem - zvolia cestu podnikania ani nie ako cestu k prosperite obcí, ale ako cestu nevyhnutnú pre zachovanie základných podmienok ich života.

Ak niekoho strašia tieto vízie podnikateľskej obce, zabudol na to, že obce podnikali aj v minulosti, že podnikali aj počas prvej republiky. Prevádzkovali píly, pivovary, bitúnky, mali vlastného cestára, spravovali lesy, pozemky. A toto plnilo nielen funkciu služieb, ale aj zabezpečenia doplnkových zdrojov pre obecnú pokladňu a najmä v čase nezamestnanosti aj pracovné príležitosti v oblasti verejne prospešných služieb.

Dnes sú obce stále ešte v úlohe poníženého prosebníka. Prečo im teda chceme uprieť aj ich prirodzené právo trochu si na seba zarobiť? Som presvedčený, že túto otázku by nám položila aj prevážna väčšina terajších primátorov a starostov miest. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)

Chce ešte niekto prehovoriť? Prosím, pán poslanec Wagner.

Poslanec SL J. Wagner: Vážený pane předsedo, vážené dámy a pánové, nechtěl jsem v rozpravě k tomuto zákonu vůbec vystupovat, protože jsem považoval naše návrhy a podněty za jednoznačně projednané ve výborech a v přípravném řízení před jednáním v této sněmovně. Nicméně odpovědi pana ministra Klause po obnovení rozpravy mne donutily vystoupit. Dokonce jsem se vzdal té možnosti před tím přesto, že nebylo odpovězeno na rozhodující otázky, které jsem položil před zahájením této rozpravy včas v interpelaci, a které jsem považoval za související s tímto zákonem.

Měl jsem ovšem za to, že kdybych vystoupil, jen bych zdržoval, protože jsem cítil nechuť dát odpověď. Z reakce některých z vás pociťuji, že jsem to učinil i teď zbytečně, ale cítím tu povinnost nikoliv proto, že chci uplatnit něco, co stejně nemá šanci projít, ale cítím tu povinnost proto, že Federální shromáždění jako nejvyšší zákonodárný sbor země by se mělo chovat tak, aby dalo příležitost vyslovit a vzít na vědomí jako relevantní všechny možné názory, aby je důkladně posoudilo, neboť rozhoduje o tom, jaký bude osud obyvatel a země na dlouhá léta. Proto považuji za podstatné, aby zde bylo jednoznačně řečeno, jaký bude postup v kupónové privatizaci. Argumentace, která padla i v této opakované rozpravě, že vláda nemůže, je lichá. Je lichá ze dvou důvodů: Jednak z procedurálního. U velmi důležitých zákonů a mnohdy i u méně důležitých bývá součástí materiálů, které sněmovny dostávají, i eventuálně vyhláška nebo nižší právní norma, která má zákon doprovázet. To poprvé.

Nikdo nikdy neví, zda-li zákon projde, a přesto příslušná ministerstva připravují věc tak důkladně, že předloží i nižší právní normu tam, kde se to jeví nutností.

Měl jsem za to, že i tady se to mohlo jevit nutností. To byl důvod procedurální. Pak je důvod věcný.

Ve výborech pro plán a rozpočet při rozpravě o stejné věci jsme se zeptali zástupce vlády při této rozpravě, kterým byl pan náměstek ministra financí Dušan Tříska, jak bude postupovat kupónová privatizace, on odpověděl, na tutéž otázku v této sněmovně neodpověděl pan ministr. Takže jsem nucen položit panu ministrovi tutéž otázku opět a před tím říci, jak odpověděl pan náměstek Tříska, a optat se, jestli podle pana ministra se o věci uvažovalo či neuvažovalo, připravovali věci či nepřipravovali věci na ministerstvu financí a jestli náměstek odpověděl správně. On tehdy řekl: "Kupónová privatizace bude probíhat v několika vlnách, každá z nich by měla probíhat řádově 3 týdny. Vlny by mohly být ukončeny do půl až jednoho roku".

Ptám se pana ministra, je-li to tak, může-li to upřesnit.

Byl-li jsem donucen k tomu, abych reagoval, využívám příležitosti a kladu další otázku, kterou jsem položil již ve zmíněné interpelaci. Z mnoha otázek, které jsem tam položil, považuji pro tento zákon za otázku relevantní, otázku pojišťovnických fondů. Ptám se pana ministra, jestli by bylo možné uvažovat o tom, že by v tomto zákoně mohla být zmínka o tom, že převod privatizovaného majetku může být i na fondy pojišťovnické. Bez ohledu na jeho odpověď předkládám tuto věc písemně jako pozměňovací návrh. Děkuji za pozornost.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem pánu poslancovi Wagnerovi. Prosí si ešte niekto slovo? Prosím, pán poslanec Kopřiva.

Poslanec SL T. Kopřiva: Pane předsedo, kolegyně a kolegové, protože mezi námi v současné době není kolega Hrušínský, chtěl bych se po jeho vzoru sám pokusit o tečku za diskusí kolem tohoto zákona.

Tento zákon považuji za vyhovující a dobrý, podporuji jej a budu pro něj hlasovat. Děkuji. (Potlesk.)

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Praje si ešte niekto slovo? Prosím, technická poznámka.

(Hlas z pléna: Pán predseda, dámy a páni, filozofia zákona by ešte obstála, lenže nesúhlasím s kupónovou metódou a budem hlasovať proti. Okrem toho, keďže vláda alebo niektorý jej člen nie sú schopný dať k tomuto zákonu to, čo požadoval pán kolega Fišera, potom je pochybnosť o jej kompetencii. Ďakujem.)

Předseda FS A. Dubček: Prosím, ešte pán poslanec má poznámku.

Poslanec SN J. Svoboda: Budu velmi stručný. Dámy a pánové, chtěl bych pouze vysvětlit, proč třeba v našich projevech byly některé otázky. Přečetl jsem si rozhovor v Hospodářských novinách z 15. února 1991. V tomto rozhovoru mimo jiné stojí: "Kdybychom věděli, co se stane, tak to řekneme. Ale protože toho tak strašně málo o řadě věcí víme, neodvážil bych se takový scénář dělat. Nechci tím říci, že se nemůže stát, že něco nedopadne hůř nebo lépe, než jsme si mysleli". Je to rozhovor s panem ministrem Klausem. Děkuji.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem pánu Svobodovi. Ešte má niekto poznámku?

Společný zpravodaj výborů SN poslanec J. Štern: Pane předsedo, dámy a pánové, vzhledem k tomu, že jsem s poslancem Fišerou v jednom výboru a na tomto zákoně jsme strávili v garančním hospodářském výboru a společně s výborem pro plán a rozpočet jako společné garanční výbory několik desítek hodin času, tak si pamatuji, jak to tam probíhalo a pamatuji si, jakým způsobem se probíraly otázky týkající se techniky privatizace a konkrétních postupů při kupónové privatizaci.

Pan náměstek Tříska tam předestřel určitou představu, na které se pracuje, na které pracují týmy lidí, kde nás velmi konkrétně a podrobně seznámil s postupem nebo s jakýmsi projektem privatizace, který má federální ministerstvo financí. Překvapuje mne u pana poslance Fišery, který od počátku proti myšlence například kupónové privatizace velmi silně vystupoval a bojoval ve výboru, že zrovna jeho trápí, jestli to vláda má připravené, když on tu myšlenku odmítl a teprve postupem doby se nechal přesvědčit, že tato forma lidového kapitalismu je vyhovující i pro jeho světonázor. On to do sebe prostupně vstřebal a dnes se mu to už líbí, ale zpočátku byl proti tomu. Připadá mi tak trochu neseriózní, když si vzpomenu na hodiny jednání ve výboru, jejichž výsledkem je - když si projdu pozměňovací návrhy, tak jsou to všechno návrhy vedoucí ke zlepšení zákona nebo návrhy, které mají dobrou snahu, tam není jediný odstřelující návrh. Při jednání o restitučním zákonu se to odstřelujícími návrhy jen hemžilo. Dobrá práce například garančních výborů přispěla k tomu, že zákon všichni důkladně pochopili, důkladně se projednal.

Důkladně se projednaly veškeré změny, doplňky, návrhy atd. co na výborech bylo vzneseno, a dnes už na plénu je návrhů sice hodně, ale v podstatě jsou to maličkosti vedené dobrou vírou.

Najednou to vypadá, jakoby se ve výboru něco neprojednalo, když poslanec Fišera hovoří o tom, že je naprosto znejistěn, že vládní návrh podpoří, ale současně řekne, že je upřímně a naprosto znejistěn a že neví. Tak to je velmi podstatná nepodpora zákona. Měl by se rozhodnout, oč mu vlastně jde. Znovu upozorňuji, on byl velmi dobře - včetně všech ostatních v hospodářských výborech a předpokládám, že i ve výboru pro plán a rozpočet - seznámen s představou federálního ministerstva financí. V zákoně je přece řečeno, že vláda bude zmocněna tímto zákonem k předpisu o privatizaci. O to byl velký boj, to si přece všichni pamatujeme, kdo na tom pracoval v garančních výborech, po dohodě s vládami Slovenské republiky a České republiky. Víte, jak se představy rozcházejí a že jedno z mála center, tedy federální ministerstvo financí, skutečně nějakou konsistentní představu má, což víme my z projednávání tohoto zákona, a že tady jde o to, aby.se dohodl společný postup s republikovými ministerstvy. Chtít nyní představu, když v zákoně jim říkáme, že se mají dohodnout se slovenským ministerstvem privatizace a s českým ministerstvem privatizace a víme, že jsou tam velké rozpory mezi nimi, tato i toto není příliš seriózní. Nezlobte se na mě, ale tyto poznámky spíše technického charakteru, vyplývající ze znalosti projednávání zákona, jsem považoval za nutné tady říci.

Předseda FS A. Dubček. Ďakujem. S faktickou poznámkou sa prihlásil pán Fišera, ešte pán Zukal.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP