a) Preferenční prodej majetkových podílů
(akcií) zaměstnancům, popřípadě
majetkovým fondům měst a obcí.
b) Prodej majetkových podílů nebo celého
hodnoty podniků tuzemským či zahraničním
investorům za tržní ceny.
c) Vložení akciového kapitálu do společných
podniků se zahraniční majetkovou účastí.
d) Leasingový pronájem části nebo
celých podniků zaměstnaneckým kolektivům
nebo soukromým podnikům zahraničním
či tuzemským.
e) Privatizace s použitím kupónové metody
opravňující ke koupi akcií občany
republiky.
f) Prodej akcií na splátky."
To je první návrh změn.
Druhý návrh změn. V § 30 navrhuji tuto
změnu: Druhou větu § 30 nahradit novou větou,
a sice: "Předsedu prezídia Fondu jmenuje na
návrh vlády České a Slovenské
Federativní Republiky prezident republiky. Ostatní
členy prezídia jmenuje vláda České
a Slovenské Federativní Republiky. Členové
prezídia jsou jmenováni na dobu 5 let".
Tímto návrhem sleduji určité upřesnění
vztahů mezi takovými orgány jako je parlament,
Fond a vláda a celý mechanismus vztahů mezi
těmito orgány.
Domnívám se, že by Fond měl dostat přibližně
takový statut, jako má Státní banka
československá a její předseda, který
je rovněž jmenován prezidentem republiky. Soudím,
že autorita předsedy tohoto orgánu je přibližně
taková, jako autorita předsedy Státní
banky československé.
Předpokládám, že se touto změnou
nebude měnit § 36, který říká,
že "dozorčí rada Fondu by byla i nadále
volena Federálním shromážděním".
Do § 35 si dovoluji navrhnout změnu, a sice vložit
odstavec 3 tohoto znění:
Federální shromáždění
s vědomím zásadní důležitosti
privatizace pro hospodářský rozvoj republiky
ustavuje z poslanců výbor pro sledování
privatizace s příslušnými pravomocemi.
Na závěr jednu poznámku. Kontrolní
orgány, které čas od času mají
důvod sledovat způsob uzavírání
smluv mezi některými našimi hospodářskými
subjekty a zahraničními subjekty, a to i za pomoci
některých institucí práva, dochází
k závěrům, že bohužel ve většině
případů jsou tyto smlouvy uzavírané
v neprospěch republiky. Soudím, že privatizace
je tak složitý a významný proces, že
parlament by měl vytvořit zvláštní
skupinu poslanců, kterou by pověřil sledováním
celého privatizačního procesu, aniž
by měl tento výbor jakoukoliv výkonnou moc.
Převaha činnosti výboru by spočívala
v kontrole a sledování celého privatizačního
procesu.
To jsou moje pozměňovací návrhy k
předloženému návrhu zákona.
Předseda FS A. Dubček: Ďakujem pánu
Šilhánovi. Ešte si praje niekto slovo? O slovo
sa ešte prihlásil poslanec Klaus. Dávam mu
slovo ako poslancovi.
Poslanec SL V. Klaus: Protože se ukázalo, že
zde máme některé určité technické
problémy s návrhem, který jsem formuloval
v úvodu, dovolte mi, abych jako poslanec uvedl několik
návrhů jako poslanecký návrh, aby
se touto formou dostaly do hry. Je to jen menší část
toho, o čem jsem zde včera hovořil.
V § 12 doplnit odstavec 2 o část c) - k převodu
privatizovaného majetku na obec.
Dále v § 12 navrhuji doplnit jako odstavec 3 ustanovení,
že při použití majetku podle § 2
se nevyžaduje povolení podle zvláštních
předpisů. Je to v podstatě zrušení
povolovací pravomoci federálního ministerstva
financí při zakládání podniků
se zahraniční majetkovou účastí.
K § 23 části a) jako nové řešení
doporučujeme, aby kupóny byly vydány na základě
vládního nařízení podle §
46 odstavec 2. Neopakuji návrat k původnímu
vládnímu návrhu, jak mají být
kupóny vydávány. Chci návrat k původnímu
vládnímu návrhu § 32 ohledně
prezídia fondu.
V § 41, což je nový paragraf, který je
koncentrovaným vyjádřením k části
6 vládního návrhu, proti kterému nemám
námitky, doporučuji vynechat spojku "i".
Na základě tohoto ustanovení chceme zahájit
kupónovou privatizaci, protože na zahájení
každé jiné privatizační metody
není potřeba čekat a už jsou také
v praxi běžně prováděny a vykonávány.
V § 45 odstavec 2 doplnit druhou větu v obdobném
stylu. Je to rušení dřívějších
povolovacích předpisů, udělovaná
výjimka nahrazuje povolení podle zvláštních
předpisů. Předám to zpravodajům.
V § 46 odstavec 2 doplnit za slova "způsob vydávání
kupónů" slova "různé typy
kupónů, nabývající cenu kupónů".
Rekapituluji svůj návrh nového restitučního
zákona § 48, který poslanci dostali včera
do lavic v jeho znění, případně
ve variantě, kterou navrhl poslanec I. Němec.
Předseda FS A. Dubček: Ďakujem poslancovi Klausovi.
Vystúpil ako posledný v rozprave. Pýtam sa
teraz pána ministra Klausa, ako predkladateľa, či
si žiada slovo? Áno. Udeľujem slovo ministrovi
Klausovi ako predkladateľovi. Rozpravu považujem za
skončenú.
Ministr financí ČSFR V. Klaus: Vážené
Federální shromáždění,
dovolte mi říci několik slov závěrem.
Není možné, abych reagoval na všechny
vaše připomínky částečně
i proto, že řada z nich byla protikladných
a jeden poslanec v podstatě reagoval a odpovídal
poslanci jinému.
Chtěl bych se zejména připojit k těm
shrnujícím závěrům a k objasnění,
které zde pronesl zejména poslanec Sokol, poslanec
Stome, poslanec Schneider, poslanec Kobylka a řada dalších.
Myslím, že objasnili řadu věcí,
které se vládě zdají naprosto evidentní
a myslím, že se zdají evidentní i celé
naší veřejnosti.
Trochu mě zneklidňují na jedné straně
nedorozumění, která u některých
poslanců vznikají při čtení
nebo posuzování tohoto návrhu zákona.
Zneklidňuje mě i počet poslanců zúčastněných
na naší diskusi, protože zde byly okamžiky,
kdy zde neseděla ani třetina poslanců, v
jedné chvíli to bylo dokonce pod 30 % poslanců.
Všichni přece cítíme, o jaký
klíčový zákon se v tomto případě
jedná.
Než budete posuzovat návrh zákona, případně
jednotlivé doplňky, chtěl bych zrekapitulovat
několik věcí. Myslím, že jde
o několik nedorozumění, která bychom
si měli vyjasnit.
Za prvé zde bylo vytýkáno, že autorům
jde o - zejména to říkal poslanec Ransdorf
- změnu vlastnických práv. Musím prohlásit,
že v tomto konkrétním právním
dokumentu jde skutečně o změnu vlastnických
práv. Je nedorozuměním chtít v tomto
jednom dokumentu něco jiného. Jiné věci
jsou řešeny spoustou jiných věcí,
jak zákonných, tak hospodářskopolitických.
Tady se říká, že autorům mělo
jít o zvýšení efektivnosti ekonomiky
a celou řadu jiných cílů. Opravdu
musím prohlásit, že to je jistě nedorozumění,
ale není pochyb o tom, že autoři vládního
návrhu vycházejí z předpokladu jasné
kauzality mezi tím, co je příčinou
a co je následkem. Autoři tohoto vládního
návrhu považují změnu vlastnických
vztahů za východisko všech dalších
změn. To opravdu vláda považuje za svůj
základní návrh a ostatní věci
jsou odvozené. To bychom měli říci
jasně.
Druhá věc: Myslím, že tady v řadě
příspěvků došlo k nedorozumění,
nejvíce to snad zdůraznil pan poslanec Fišera,
ale celá řada komunistických poslanců
s ním, došlo k výraznému proplétání
problematiky privatizace s problematikou vyřešení
problémů podniků. Vláda opakovaně
zdůrazňuje, že se jedná o dva odlišné
procesy, dva odlišné problémy. Řešení
problémů podniků před privatizací
není možné. Vlastní řešení
za pomoci státu, za pomoci bankovní a finanční
soustavy budou řešit zřejmě noví
vlastníci. Chtěl bych opravdu zdůraznit,
že toto není zákon o oddlužení
podniků, jak někteří řečníci
se snažili tady nabízet. To není zákon,
který chce zachraňovat individuální
podniky konkrétním řešením, konkrétním
projektem. To skutečně je něco jiného.
Oddlužování je velmi složitý proces.
Vy všichni víte, že děláme všechno
možné, federální ministerstvo financí
v posledních týdnech skutečně připravilo
návrh, který bychom chtěli realizovat už
v příštím týdnu, o částečném
oddlužení podniků. Bylo to v tisku uvedeno.
V těchto chvílích, když jsem odcházel
ráno na zasedání, sedí tam celá
obrovská skupina bankéřů, finančníků,
dolaďují poslední krůčky této
aktivity. Ale nemá to nic bezprostředně souvisejícího
s tímto návrhem zákona. To je elementární
věc, kterou si musíme uvědomit. Tady se o
zadlužení podniků mluvilo v řadě
příspěvků. Myslím, že
to je skutečně chybné vidění
celého problému. Tady se mluvilo o tom, že
naše podniky jsou zabíjeny vysokou úrokovou
mírou. Já bych toto chtěl tady nahlas a velmi
důrazně odmítnout.
Úroková míra v Československu, která
má svou maximální hranici 24 procent, je
nejnižší úrokovou mírou v historii
Československa, nejnižší úrokovou
mírou, jaká kdy v této zemi vůbec
ve skutečnosti byla. Pokud to není jasné,
pokusil bych se to vysvětlit. Úroková míra
jako každá veličina, jako váš příjem,
jako váš plat poslanecký, jako můj ministerský,
jako důchod jakéhokoliv důchodce, má
hodnotu nominální a hodnotu reálnou. Pokud
by míra inflace byla nula procent, tak reálná
úroková míra by byla 24 procent. Pokud je
míra inflace dnes 35 nebo nevím přesně
kolik procent, úroková míra v Československu
je méně 11 procent. Je to historicky nejnižší
úroková míra, jaká vůbec kdy
v naší zemi byla dosažena. Toto je elementární
ekonomická pravda. Já bych prosil, abychom o vysokých
úrokových mírách ničících
podnikovou sféru, opravdu nemluvili.
Dost dobře nechápu kritiku, že by privatizační
proces, pohyb, jak říká pan poslanec Ransdorf
- měl začínat zdola a tento zákon
by neměl být posílením moci státních
byrokratů. To už je věc, která je postavena
na hlavu úplně absolutně. Tento zákon
vlastně eliminuje moc státních byrokratů.
Já nechápu, jak by bylo možné z tohoto
zákona si vyčíst něco jiného.
Tento zákon totálním způsobem likviduje
moc státních byrokratů. Čili číst
v něm něco opačného - já si
nedovedu představit, jak by bylo možné tam
najít.
Tento návrh zákona - jestli jste si všimli
jedné věci, kterou jsme ve výborech mnohokrát
zdůrazňovali - je návrhem na nesmírně
vysokou míru decentralizace privatizačního
procesu. Tento návrh zákona je v totálním
protikladu s privatizačním procesem v zemích,
jako je východní Německo, tento návrh
zákona nepředpokládá žádný
centralistický byrokratický orgán, jako je
v Německu Treuhandanstalt. Čili základní
charakteristikou našeho privatizačního procesu,
bude-li přijat, podle tohoto zákona je to, že
je diametrálně odlišný od všech
podobných privatizačních pokusů ve
střední a východní Evropě tím,
že vychází jako ze své základní
jednotky, ze základních entit, z individuálního
privatizačního projektu, který nediktuje
shora podniku žádný byrokratický centrální
úřad, ale naopak, decentralizovaný proces
jednotlivých konkrétních privatizačních
projektů je východiskem celého procesu. Utlumení
moci státní byrokracie je v tomto smyslu nesmírně
vysoké a vyšší než v kterékoli
jiné zemi. Takže úvaha o tom, že by tento
návrh zákona mohl posilovat moc státních
byrokratů a že by bylo třeba, aby byl privatizační
pohyb - abych citoval - iniciován zdola, přesně
toto návrh tohoto zákona předpokládá
a navrhuje jako své základní východisko.
Je tady celá řada nedorozumění. Pan
poslanec Grebeníček hovoří o přednostním
podílu na rozprodaném majetku pro byrokracii. Já
v tom návrhu zákona nic takového nejsem schopen
objevit a bylo by dobře, kdyby bylo řečeno,
který paragraf nebo bod tohoto zákona vůbec
něco takového by případně mohl
umožňovat.
Myslím, že velké nedorozumění
je v problematice investičních kupónů.
Já přijímám názor pana poslance
Luxe, že je třeba zajistit informaci občanů.
Považuji za užitečné vystoupení
pana poslance Kobylky a jeho celou hromadu názorných
mapek, grafů, které mi přinesl, abychom rozdávali
a ukazovali v televizi, jak to bude všechno probíhat.
Ale já bych chtěl říci, že jsme
se pokoušeli dělat maximum, nicméně
investiční kupóny nebyly vámi schváleny,
čili nebyla šance je v detailech široce rozvíjet
a bohužel musím říci, že ve sdělovacích
prostředcích měli daleko více prostoru
ti, kteří použití investičních
kupónů odmítají, než ti, kteří
použití investičních kupónu navrhují.
Chtěl bych ovšem říci něco. Mnoho
diskuse tady bylo o tom, jak je to mezi metodou investičních
kupónů a jinými privatizačními
metodami. Za prvé nejde o to, abychom měřili
počty stránek a paragrafů v návrhu
tohoto zákona a z toho dedukovali něco o faktickém
provádění privatizace v České
a Slovenské Federativní Republice.
Tak to samozřejmě není. Všichni dobře
víme, že individuální privatizační
projekty toto budou definovat. Relativní podíl jednotlivých
metod budou definovat privatizační projekty. Nicméně
chtěl bych vás poprosit všechny, abyste si
například všimli, že v metodě investičních
kupónů, které nikdy nebyly definovány,
vymezeny, a proto musí být definovány tímto
zákonem je v tomto návrhu zákona věnováno
5 paragrafů, § 22 až 26, zatímco odlišné
metodě, to je metodě přímého
prodeje podniku jsou věnovány paragrafy 13 až
21, to je 9 paragrafů. Já bych moc tedy prosil ty,
kteří říkají o naprostém
zvýhodňování jedné metody ve
vládním návrhu před druhou, aby si
pozorně prostudovali tento návrh.
Druhá věc: Mluví se tady o tom, že v
ostatních zemích není metoda tohoto typu
používána.
Za prvé, tato myšlenka vůbec není nová.
Tato myšlenka je originálně použita, originálně
rozvinuta, originálně rozpracována u nás.
Myšlenka takovýchto kupónů se objevuje
v celé řadě zemí, jak objevíme
vždycky, že není nic nového pod sluncem
a čím více se tím zabýváme,
tím více těchto pokusů zjišťujeme.
Ale v celé řadě západních zemí
byly takového kupónové metody používány
v řadě oblastí, zejména v oblastech
zdravotnictví, školství a pod.
Za druhé, první zmínky investičních
kupónů pocházejí z Polska již
z roku 1989.
Za třetí, polská vláda má systém
kupónů ve svém vládním programu
a legislativně jej má zachycen ve svém privatizačním
zákoně. Z posledních rozborů s maďarskými
ekonomy nikoli s panem Kornayerm, která zde byl zmíněn,
a který se na faktické reformě maďarské
ekonomiky nezúčastňuje a nikdy nezúčastňoval,
tak z rozhovorů s řadou ekonomů, se kterými
jsme měli v posledních týdnech kontakt, vyplývá,
že oni samozřejmě vycházejí z
této cesty jako z jediné možnosti, která
vůbec usnadní, umožní privatizační
proces v Maďarsku. Nepřetržitě za námi
přijíždějí odborníci ze
Sovětského svazu, kteří se učí
a překládají si náš návrh
investičních kupónů. Na příští
středu je objednán ke mně na vládní
návštěvu ruský ministr financí,
který se jede informovat o metodě investičních
kupónů. To není podstatné. Toto všechno
je irelevantní, protože my hlasujeme o metodě,
o které my si myslíme, že by byla nejvhodnější
zavést u nás. Říkám to jenom
proto, aby tady nepřevládal nějaký
opačný názor, že je Československo
jedinou zemí, která o něčem takovém
uvažuje.
Za další, velmi pravidelně se vláda
zúčastňuje pracovních schůzek,
které pro Československo, Polsko, Maďarsko
a Jugoslávii v poslední době zorganizovala
celá řada mezinárodních organizací
v čele se Světovou bankou a Mezinárodním
měnovým fondem, které se týkaly právě
této originální privatizační
metody. Prohlašuji, že by si vláda nedovolila
předkládat návrh, aniž by byl do podrobností
prodiskutován s osobami, které jsou za privatizací
zodpovědné v sousedních zemích.
V rámci "know how" fondu, který tady vám
nabídla před půl rokem ministerská
předsedkyně Thatcherová, sedí na ministerstvu
financí permanentně od doby návštěvy
paní ministerské předsedkyně skupina
hlavních anglických odborníků na privatizační
metody: každodenně konzultujeme s nimi tyto věci.
Takže úvaha o tom, že se jedná o věc,
kterou pouze my si tady vymýšlíme, to skutečně,
ale skutečně není pravda. A nemělo
by to být zde zbytečně rozvíjeno.
Souhlasím s tím, že osvěta metody kupónové
privatizace je nutná, snažíme se ji permanentně
provádět a pokud bude tento zákon schválen,
máme připravenou celou řadu detailních
kroků, jak to dělat. Myslím, že při
kvalitě a kvalifikovanosti obou zpravodajů není
potřeba, abych se vyjadřoval k jednotlivým
pozměňovacím návrhům a jak
jsem si jist, tak oni k tomu kvalifikované stanovisko poskytnou
sami. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda FS A. Dubček: Ďakujem pánu
ministrovi Klausovi, technickú pripomienku má poslanec
Fišera.
Poslanec SN I. Fišera: Pane předsedo, dámy
a pánové, to je faktická poznámka.
Je samozřejmě věcí pana ministra,
jaká krátká spojení činí.
To ponechám jemu. Ale požaduji odpověď
na svoje otázky. Ne to, aby uvažoval, zda jsem hovořil
o něčem, o čem jsem hovořil, to je
oddlužení podniků. Ale já jsem chtěl,
za prvé, aby se vyjádřil k tomu, kdy vlastně
kupónová privatizace začne. Jestli tam bylo
nedorozumění, pak toto nedorozumění
vzniklo z toho, že jsme byli v hospodářských
výborech informováni jeho zástupcem - předpokládám,
tedy logicky jím, - že tato kupónová
privatizace začne v říjnu.
Za druhé jsem se ptal, jaké jsou představy
pana ministra o tom, jak bude vypadat tento fond národního
jmění, a to na federální úrovni.
Ptal jsem se, jak budou vypadat organizační, lidské
předpoklady a jak se připravuje tato věc,
protože jsem předpokládal, že to je velmi
důležité pro fungování a pro
zabezpečení celého zákona. Odpovědi
se mi nedostalo a já jsem se ptal proto, že jsem chtěl
vědět, jak tato představa vypadá,
abych mohl zaujmout stanovisko k § 47, který považuji
za jinak velice závažný. (Potlesk.)
Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Praje si ešte
niekto? Nie. Konštatujem, že teraz sa nikto nehlasí.
Vzhľadom na množstvo pripomienok k vládnemu návrhu
zákona dovoľujem si vám ako predsedajúci
odporučiť tento postup: Odporúčal by
som vám prerušiť túto spoločnú
schôdzu Federálneho zhromaždenia a pokračovať
v utorok, 26. 2., o 10.00 hodine. Dnes, t.j. po prerušení
schôdze, sa na krátko stretnú kluby a dohodnú
sa na ďalšom postupe, to je na ich vôli, ako dlho
budú zasadať. Ide o to, aby sme k utorku boli pripravení.
Možno, že sa niektoré kluby dohodnú tak,
že budú zasadať v inom termíne, ale to
je ich vec. Čiže takto to odporúčam.
Odporúčam prerušiť túto spoločnú
schôdzu do 26. 2., do utorka, o 10.00 hodine, preto, lebo
tu bolo množstvo pripomienok, a spravodajcovia ma požiadali,
že si to vyžiada dlhší čas na spracovanie
týchto pripomienok tak, aby ich bolo možné
predložiť a z toho dôvodu predložil som vám
tento návrh.