Přítomno: | 119 poslanců Sněmovny lidu |
64 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
54 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny lidu:
Adámek, Bárta, Bartončík, Bláha,
Branná, Deyl, Dienstbier st., Dlouhý, Gyimesi, Kňažko,
Komárek, Kováč, Krejcar, Kučera P.,
Kučera S., Langoš, Michálek, Minka, Miller,
Nazari, Niedoba, Sahligerová, Sacher, Savčinský,
Soboňa, Šidík, Šlápota, Šormová,
Tolar, Valko, Varga
Sněmovny národů zvolení v České
republice: Bureš, Hladík, Jičínský,
Kaplanová, Maštálka, Patočka, Ransdorf,
Samková, Šamalík, Tichý, Zeman
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
republice: Bugár, Čalfa, Glezgo, Horský,
Kanis, Kočtúch, Kontra, Kováč L.,
Mečiar, Molnár, Pánis, Peter, Posluch, Roman,
Slota, Smržík, Sýkora, Šútovec,
Vosček
Předseda FS A. Dubček: Vážené
Federálne zhromaždenie, vážení
hostia, pokračujeme v rokovaní 13. spoločnej
schôdze Snemovne národov a Snemovne ľudu rozpravou.
Ako prvý vystúpi v rozprave Jiří Svoboda,
pripraví sa pán poslanec Kobylka.
Poslanec SN J. Svoboda: Pane předsedo, paní poslankyně,
páni poslanci, souhlasím plně se zpravodajem
panem poslancem Šternem, který v úvodu včerejšího
jednání řekl, že koncentrace ekonomické
moci v rukách vlády představuje vždy
vážné nebezpečí pro společenskou
stabilitu a demokracii. Názor pana poslance neplatí
ale pouze o minulosti, platí i pro přítomnost
a budoucnost. A právě z takového pohledu
vychází většina mých kritických
připomínek k předloženému návrhu
zákona, který projednáváme a který
je nepochybně jedním z klíčových
okamžiků, který rozhodne o úspěšnosti
ekonomické reformy.
Velmi souhlasím se včerejším televizním
zpravodajstvím v tom směru, že mysl mnoha poslanců
ovládají více ideologické předsudky
než střízlivá ekonomická úvaha,
sociálními zájmy obyčejných
lidí se zde již neodváží argumentovat
ani lidé mravně způsobilí, mimo jakoukoliv
pochybnost. Dovolím si navzdory tomu tvrdit, že nejpřirozenější
a nejschůdnější cestou k odstátnění
a k privatizaci je propojení zaměstnaneckých
a vlastnických práv těmi formami, které
se plně osvědčují ve vyspělých
zemích jako nástroj ekonomické prosperity
a zároveň i ochrany zájmů zaměstnanců.
Prosím, aby se s touto tezí už konečně
někdo pokusil seriózně polemizovat.
Sledoval jsem vývoj jednotlivých variant návrhu
zákona a musím konstatovat, že prací
ve výborech se podařilo omezit některá
očividná rizika původní verze, především
v oblasti neúměrné koncentrace rozhodovacích
pravomocí a informací na úrovni vládní
byrokracie. Ani tyto retuše nemohly zastřít
doktrinální předpojatost návrhu v
jeho principu. Návrh, který máme před
sebou, vytváří předpoklady pro vznik
soukromovlastnických vztahů jako výhradně
podnikatelské formy, přičemž obdobná
monokultura je ve srovnání se současným
světovým vývojem zřejmým anachronismem.
Za rizikový faktor pokládám i fakt, že
výkonná moc státu má zákonem
přisouzené unikátní hospodářské
pravomoci přístupem k informacím i rozhodování,
kterými úzká vrstva byrokracie získává
nedemokraticky výsadní postavení vůči
privatizovanému národnímu majetku. Předpokládám,
že pan poslanec Fišera žertoval, když zde
včera hovořil o zelených obzorech, které
se otvírají realizací tohoto zákona
odborovým organizacím. Protože jsou to především
odborové organizace, kterým je § 7 odstavcem
4 přisouzena role statistů, majících
právo se s Privatizačním projektem pouze
seznámit, bez možnosti ovlivnit jeho znění.
Vedle odborů, jako nástroje veřejné
kontroly, jsou návrhem zákona výrazně
omezeny i další demokratické instituty - samosprávný
princip měst a obcí, jímž je majetek
konfiskován státem ještě před
započetím procesu transformace. Přitom je
nezbytné, myslíme-li to se samosprávou vážně,
vytvořit její ekonomické základy.
Proto je-li zakladatelem podniku obec, měla by být
dána možnost převést majetek do obecního
vlastnictví. Podle mne je hrubou chybou prejudikovat způsob
řešení otázky majetku obcí tím,
že jím odejmeme majetková práva ještě
před projednáním zákona o majetku
obcí. Tímto způsobem se demokraticky zvolená
obecní zastupitelstva stanou života neschopnými
jednotkami, závislými na milodarech a nemilosrdně
vymáhaných dodatkových daních.
Výhrady mám i k tomu, že privatizační
projekt "může" pouze obsahovat základní
a nezbytné informace - viz § 6 odstavec 2 - bez kterých
se přitom občan nemůže obejít,
myslíme-li to s jeho podnikavostí vážně.
Proto obdobně, jako pan poslanec Lux navrhuji, aby projekty
povinně obsahovaly marketingovou studii, a to veřejně
přístupnou všem a bez rozdílu.
Velké pochybnosti ve mně vyvolává
§ 12 odstavec 4 v návaznosti na § 15, odstavec
2 a 3. Fond v těchto souvislostech může být
použit - cituji: "k plnění závazků
podniků určených k privatizaci". To
znamená k jejich oddlužení. V této vazbě
vidím nebezpečí nekontrolovatelných
parazitních přerozdělovacích procesů,
vytvářejících ekonomickou základnu
pro vznik mocných hobby mezi státním aparátem
a podnikovou sférou. Tak třeba při použití
kupónové metody může fondu zůstat
20 % podílu akcií jako neprivatizovaná část
a na oddlužení této částky v
případě zájmově příznivého
rozložení ostatních akciových podílů
může být využito příjmů
z prodeje či dividend z akcií jiných podniků
jako zdroje jejich oddlužení. Proto pokládám
za nezbytné před zahrnutím podniků
do privatizačního seznamu striktně stanovit
způsob a výši oddlužení jako definitivní.
Jen tak je možné zabránit následným
zájmovým spekulacím.
Zvláště bych vás chtěl požádat,
abyste nedoktrinálně, neideologicky přistupovali
k hodnocení přednosti vazby zaměstnaneckého
a vlastnického práva, neboť především
do této oblasti se koncentruje manipulace vědomím
veřejnosti sdělovacími prostředky.
Tato vazba mimo jiné přispívá k vytváření
efektivních pracovních příležitostí,
je přirozenou prevencí proti nátlaku zaměstnanců
na státní orgány a tím i důležitým
předpokladem sociální stability. Garantujeme
veřejnou kontrolu proti různým formám
spekulací a účelového výprodeje.
V této souvislosti posuzujte i můj doplňující
návrh na § 13. Zároveň bych vás
chtěl upozornit na skutečnost, že mezi tendencí
státní výkonné moci ke koncentraci
politické a ekonomické moci a rozhodovacích
pravomocí a souběžným oslabováním
odborových práv samosprávných principů
a všech forem vlastnické participace, je podle mého
názoru zcela zřejmá příčinná
souvislost.
Pozměňovací návrhy k jednotlivým
paragrafům z těchto důvodu navrhuji takto:
1. Text uvedený v § 6 odstavec 2 písmeno c)
a d) převést do odstavce 1 téhož paragrafu
a označit je jako písmena k) a l), zatímco
dosavadní písmeno k) označit jako písmeno
m). Jedná se ve zdůvodnění o to vytvořit
marketingovou studii a zpřístupnit ji všem
zájemcům o privatizaci.
2. Z ustanovení § 11 odstavec 3 ve variantě
1 vypustit slova "nebo obec" nebo z ustanovení
§ 11 odstavec 7, pokud bychom přijali variantu 2,
vypustit slova "a obce". K tomu připojit v §
11 odstavec 3 první varianty nebo § 11 odstavec 7
druhé varianty novou větu. "Případy,
kdy zakladatel podniku je obec, upravuje zákon o majetku
obcí".
3. Do § 10 navrhuji zařadit nový odstavec 1
v tomto znění:
"(1) Fond schvaluje privatizační projekt podniků
a privatizační projekt účasti".
Uvozovací věta dosavadního odstavce 1 §
10 se nahrazuje tímto zněním odstavce 2:
"Privatizační projekt podniků a privatizační
projekt účasti posuzuje a s doporučením
příslušnému fondu předkládá",
dále následující písmena a)
a b) a dosavadní označení odstavce 2 a 3
se mění na odstavec 3 a 4.
4. Za § 12 se vkládá nový § 13
v tomto znění:
(1) Rozhodne-li fond, že svého majetku použije
k plnění závazků podniku, který
je určen k privatizaci, doplní privatizační
projekt závaznou směrnicí o způsobu
plnění těchto závazků. Rozhodnutí
fondu v této věci je konečné a majetku
fondu nelze dodatečně použít k plnění
závazků podniku, jehož privatizační
projekt schválil.
(2) Fond zveřejňuje schválené privatizační
projekty tak, aby byly v plném znění přístupné
všem účastníkům privatizačního
projektu. "
5. Za část čtvrtou se vkládá
nová část pátá v tomto znění:
Část pátá - "Participační
formy vlastnictví
(1) Připouští se privatizace prostřednictvím
zaměstnaneckých akcií a akcií pro
obyvatele spádového regionu a leasingového
pronájmu.
(2) Při využití forem uvedených v předchozím
odstavci lze převádět majetek na fyzické
osoby za zvýhodněných podmínek.
(3) Participační formy vlastnictví uvedené
v odstavci 1 upraví zákony národních
rad." Dokud tyto zákony nenabudou účinnosti,
nepoužije se ustanovení § 23 odstavec 2 tohoto
zákona, (nebo po změně číslování
§ 24 odstavec 2).
6. V souvislosti s těmito úpravami se číslování
§ 13 až 26 mění na § 14 - 27 a §
27 až 49 se mění na § 29 až 51. Část
pátá a šestá se označuje jako
část šestá a sedmá. Děkuji
za pozornost.
Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Slovo má
poslanec Kobylka, pripraví sa poslanec Rajnič.
Poslanec SN J. Kobylka: Pane předsedo, dámy a pánové,
vážení hosté, mám několik
poznámek.
Nejdříve bych si dovolil povzdech. Včera
a už dnes po ránu jsme slyšeli řadu skvělých
ekonomů z řad komunistické strany. Jenom
se divím tomu, jak bylo možné, že předchozí
režim fungoval tak, jak fungoval, když má tak
skvělé teoretiky a snad i praktiky ve svých
řadách. (Potlesk.)
Dále mě udivuje, že mají takovou starost
o chod našich podniků a o malou účast
pracujících v nich. Většina podniků
je v rukou komunistů. Předpokládám
při jejich velmi vyvinutém sociálním
cítění a při jejich slovutné
koncepčnosti, nebude pro ně problém, aby
ve svých podnicích zřídili poradny
pro své spoluzaměstnance a vlastně je naučili
prostřednictvím těchto poraden, jak mají
s kupóny zacházet, jak mají kupovat akcie
vlastního podniku, jak se mají spolupodílet
na vedení. Vždyť přece nic jiného
jim neleželo celých 40 let na srdci.
Nyní jednu poznámku k pojetí majetku.
Zřejmě se v pojetí majetku, tak ho tady řada
lidí chápe, a projevilo se to v novinách,
v mnohých obavách, je snad pojetí Marxovo
nebo nevím jestli Lenin s tím přišel.
Pojetí majetku jako něco velmi negativního,
pouze jako výraz moci nebo pýchy, nebo touhy ovládat,
touhy nic nedělat. On také majetek znamená
ohromnou starost, práci a zodpovědnost. Za celou
dobu, co byla rozprava o restitucích, co byla rozprava
o tomto transformačním zákonu, nikdo neřekl:
" Mně je těch budoucích majitelů
líto, už vidím ty jejich žaludeční
vředy, ty infarkty". To nikdo neřekl. Každý
myslí jen na to, že to bude výnosné.
To je hluboký omyl a hluboké zkreslení. Já
nemluvím o parazitující skupině lidí,
která se s tím sveze, veksláci a podobně.
Ale ti, co budou mít majetek, musí ho obhospodařovat,
a to vždycky stojí starosti. Chtěl bych, aby
si tuto dimenzi lidé uvědomili. Marx byl sice skvělý
ekonom, ale nikdy si nevydělal ani na vlastní živobytí.
Poslední poznámku, která je věcná.
Bohužel žádný pozměňovací
návrh nebudu mít, protože ho nelze mít
v této podobě. Řada kolegů upozorňovala
na to, že je to zákon složitý a že
celá transformace bude složitá. Že bude
nutné ji vysvětlovat, objasňovat, aby byla
transparentní, aby byla zřejmá. Já
bych se přimlouval, aby vláda, pokud je to trochu
v jejích silách - a já bych jí eventuálně
nabídl drobnou pomoc, aby se naučila nějakým
způsobem daleko lépe sdělovat své
záměry, aby se pokusila sdělným způsobem
celý proces nebo postup transformace sdělit, její
logiku kroků, proč se to dělá, apod.
Já se domnívám, že osvětová
nebo vysvětlovací činnost bude enormně
důležitá, protože mnoho sporů,
tak jako u restitučního zákona, plynulo pouze
z nedorozumění. Děkuji. (Potlesk.)
Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Slovo má
pán poslanec Rajnič, pripraví sa pán
poslanec Borguľa.
Poslanec SL A. Rajnič: Vážený pán
predseda, vážené kolegyne, vážení
kolegovia, nemám žiadny pozmeňovací
návrh. V priebehu 4 dní prerokúvame dva veľmi
významné návrhy zákonov, ktoré
majú priniesť obrat v celom našom doterajšom
dianí.
Ja chcem poukázať iba na to, že pri prerokúvaní
zákona o mimosúdnych rehabilitáciách
som sa prihlásil k pozmeňovaciemu návrhu
pána poslanca Motyčku, v ktorom požadoval,
aby objekty cirkví, radov a kongregácií a
náboženských spoločností boli
riešené v tomto zákone. Pripájam sa
teraz znova a stotožňujem sa s týmto návrhom,
a žiadam vás o tolerantnosť, pretože my,
i keď sme prakticky tieto naše požiadavky nedostali
do zákona o mimosúdnych rehabilitáciách,
sme sa jednoznačne priklonili za prijatie zákona
o mimosúdnych rehabilitáciách.
Vážení kolegovia, vážené
kolegyne, verím, že sa to prejaví aj teraz
pri tomto hlasovaní. Ďakujem. (Potlesk.)
Předseda FS A. Dubček: Slovo má pán
poslanec Borguľa, pripraví sa pán Sokol.
Poslanec SL M. Borguľa: Vážené poslankyne,
vážení poslanci, dámy a pánove,
úvodom by som chcel len jednu poznámku na margo
vystúpenia kolegu poslanca Kobylku. Nechcem v žiadnom
prípade obhajovať bývalé stranícke
špičky a nepovažujem sa za ich politického
nástupcu. Avšak chcel by som pánovi poslancovi
Kobylkovi len pripomenúť, že ekonomika Československa
sa nevyvíjala autonómne, ale v istých konkrétnych
historických podmienkach, úzko zviazaná s
inými štátmi a chcel by som mu pripomenúť
aj to, že bývalí komunistickí ekonómovia
zanechali túto republiku v relatívne - z bývalých
socialistických krajín - v najlepšom stave.
(Smích, potlesk.)
Viď New York Times, 19. februára 1990. Ďakujem.
Vážené poslankyne, poslanci, azda s výnimkou
novej ústavy, ktorú, verím že prerokuje
Federálne zhromaždenie ešte v tomto zložení,
máme pred sebou najvýznamnejšiu predlohu zákona
tohto volebného obdobia. Tento zákon je iste kľúčom
ekonomickej reformy. Vládou predložená predloha,
i keď prešla už mnohými zmenami, osobitne
vo výboroch pre plán a rozpočet a v hospodárskych
výboroch, sa však naďalej zameriava na upevnenie
moci tej skupiny, ktorá vidí všeliek v zmene
vlastníckych vzťahov pred racionálnym, vecným
a diferencovaným prístupom k liečbe našej
ekonomiky. Opäť víťazí ideológia.
Z predlohy mám dojem, že nejde o čo najrýchlejší
efektívny postup pre zvýšenie výkonnosti,
alebo aspoň zastavenie úpadku nášho
hospodárstva, ale o to, aby si vládnuce kruhy -
alebo ich časť - rýchlo vybudovali základňu
súkromných vlastníkov, ktorá ich bude
v ďalších voľbách voliť. Základňu,
ktorá každý večer sa bude za ich zdravie
modliť a ktorá bude kričať "Hossanna",
i keď väčšina našich občanov,
našich voličov bude chodiť s opaskami utiahnutými
na poslednú dierku.
Návrh predpokladá, že je rozhodujúce,
kto bude vlastník, a nie to, či sa príslušný
subjekt bude k zverenému majetku správať podnikateľsky.
Chcel by som len pripomenúť, že na nedávnej
diskusii k priebehu privatizácie v Poľsku poľskou
vládou pozvaný expert Stanislav Wellicz, univerzitný
profesor z Montrealu, jednoznačne zdôraznil, že
je nutné o mnoho viac sa usilovať o strhovanenie ekonomiky
než o privatizáciu. Preto napr. odporučil,
a v Poľsku sa to i deje, v prvom rade komercionalizácii
podnikov a až následne ich privatizáciu.
Chcel by som pripomenúť, že na seminári,
ktorý organizovali výbory pro plán a rozpočet,
univerzitný profesor z Keilu, spoluautor privatizačných
projektov pre bývalú Nemeckú demokratickú
republiku, ukázal, že i v takej bohatej krajine, akou
je dnes Spolková republika Nemecko, sa nejde plošne,
ale ide sa skutočne diferencovane, ide sa cestou vecných
riešení. Preto sa pýtam predkladateľa,
prečo sa neučíme v zahraničí,
kde tieto procesy prebiehajú? Kto nám zaručí,
že jedine privatizované podniky budú aj podnikmi
prosperujúcimi? Skúsenosti z nášho obľúbeného
anglického privatizačného príkladu
- ako som sa dočítal - ukazujú, že 60
% privatizovaných podnikov v Anglicku po kratšej či
dlhšej dobe prosperujúcimi nie je.
Pýtam sa, dal náš predchádzajúci
systém (hádam až na krátke obdobie Pražskej
jari) možnosť preukázať, že podnik,
nezviazaný byrokratickými inštrukciami ministerstva
financií, zriaďovateľa a nakoniec i politickým
despotizmom, je schopný efektívne, hospodárne
prosperovať? Pýtam sa, pracovali vôbec naše
štátne podniky v podmienkach skutočného
trhu? Domnievam sa, že nie, ale my bohorovne tvrdíme,
že štátny podnik je vývoja schopný.
Pýtam sa, je vôbec podnikavosť, po ktorej voláme,
odvodená len od súkromnovlastníckych vzťahov,
alebo je ona odvodená od pôsobenia trhu, ktorý
donúti súkromníka rovnako ako predsedu družstva,
ale i riaditeľa štátneho podniku, bojovať
o prežitie?
Pýtam sa vlády, ktorá predkladá tento
zákon, kde je ona pluralita vlastníctva, ku ktorému
sa prihlásila vo svojom programovom vyhlásení?
Kde sa poskytuje šanca družstevnému, obecnému
vlastníctvu? Kde sa poskytuje šanca zamestnaneckému
podniku dlhodobému ekonomickému prenájmu
či leasingu? Keď pozriem na predlohu tohto zákona,
mám dojem, že sme schválili program nie tejto,
ale inej vlády, pretože sa svojho programu nedrží!