Jestliže se do současné doby podařilo
privatizovat jen nepatrný zlomek toho, co jsme měli
v úmyslu v malé privatizaci převést
na konkrétní majitele - není to, jak se s
oblibou říká - jen vina neprůchodné
restituce, ale věřím, že ve stejné,
ne-li ve větší míře, je to vina
toho, že se rychlost privatizace zcela ponechává
na libovůli podniků, jímž není
možno určovat dobu, do kdy má být návrh
zařazen do seznamu privatizovaných objektů.
Zůstane-li tento stav, pak zamýšlená
privatizace bude probíhat ne léta, ale desetiletí.
Komu tento stav vyhovuje, není třeba široce
rozebírat.
V této souvislosti se domnívám, že bude
nutné novelizovat zákon č. 427/1990 Sb.,
který jsme zde na konci loňského roku schválili.
Nechtěl bych, aby stejná situace nastala i po schválení
tohoto návrhu zákona, a proto předkládám
tyto pozměňovací návrhy:
V § 7 odstavec 2 v poslední větě za
tečku připojit: "Podnik je povinen poskytnout
zpracovateli privatizačního projektu potřebné
doklady. "
Ve stejném § 7 odstavec 3 toto nové znění:
"Zakladatel uloží podniku vypracování
návrhu privatizačního projektu a stanoví
mu k tomu přiměřenou lhůtu. Při
nesplnění stanovené lhůty uplatní
zakladatel vůči podniku sankční postih
ve formě penále. (To bylo za a).)
Za b) předloží-li podnik opakovaně nedostatečný
návrh projektu, zajistí zakladatel vypracování
privatizačního projektu na náklady podniku."
Jinak jsem přesvědčen o tom, že předložený
návrh zákona za předpokladu, že bude
správně aplikován, splní předpokládaný
přechod státního neosobního vlastnictví
na konkrétní osoby, vlastníky, a proto pro
něj budu hlasovat.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Lacinovi. Ďalej vystúpi
v rozprave poslanec Sedlák, pripraví sa poslanec
Schneider. Okrem toho je ešte písomne prihlásený
poslanec Hanák. Domnievam sa, že by sme mohli jeho
vystúpením ukončiť dnešnú
rozpravu.
Poslanec SL J. Sedlák: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, bylo už řečeno
předkladatelem panem ministrem Klausem, že jednáme
o jednom z klíčových předpokladů
pro uplatnění radikální ekonomické
reformy, kterou si koneckonců všechny politické
síly v naší zemi napsaly na prapory svých
volebních programů.
V této souvislosti mi nezbývá než si
povzdechnout, že projednávání tohoto
dokumentu probíhá v ovzduší enormního
zájmu jedné třetiny poslanců Federálního
shromáždění. Vládní program,
který jsme v tomto parlamentu schválili, obsahoval
zásadní prohlášení, že osou
vládního úsilí se musí stát
sociálně a ekologicky orientované tržní
hospodářství. Chtěl bych vyjádřit,
že komunistická strana nemá žádné
pochybnosti o nutnosti ekonomické reformy a nutnosti obnovy
racionálního tržního hospodářství.
Znepokojení spíš vyvolává to,
že vývoj hospodářské reformy
se zřetelně odklání od zmíněného
vládního prohlášení. Domnívám
se, že o to naléhavější je maximální
odpovědnost ke konečnému znění
zákona, který představuje zásadní
změnu vlastnických vztahů a poměrů.
Jestli mi dovolíte můj názor, považuji
za velice škodlivé, když místo racionálních
východisek je pro další vývoj ekonomiky
podřízen ideologickým zaklínadlům,
jak se často stává, kdy dochází
ke zlehčování výhrad a pozměňovacích
návrhů s poukazem na to, že jejich nositel
je odpůrcem radikální reformy či nositelem
socializačních myšlenek. Budu, dámy
a pánové, usilovat o to, abych neopakoval již
řečené.
Dovolte mi, abych zaujal stanovisko k některým principům,
tak, jak jsou v předloženém návrhu zákona
formulovány. Přes zlepšení, k němuž
došlo zařazením třetího odstavce
§ 1 podle společné zprávy výborů
pro plán a rozpočet a výborů hospodářských,
postrádám v první části návrhu
zákona vymezení základních forem a
obsahu vlastnictví. V předloženém znění
tedy dochází k tomu, že vládní
návrh zákona, celá filozofie je favorizována
soukromým vlastnictvím. Za závažný
nedostatek přitom považuji to, že návrh
zcela opomíjí vymezení účelného
rozsahu majetku státu, který zůstane zachován
formou veřejně prospěšných podniků,
takže chybí odvolání na vlastnická
práva měst a obcí jako nezbytné podmínky
pro praktické uplatnění samosprávy
obcí. Domnívám se, že v tomto duchu
by měla být první část návrhu
zákona dopracována.
V části druhé návrhu zákona
bych chtěl ocenit, že ve společné zprávě
výborů hospodářských a výborů
pro plán a rozpočet došlo k pozitivnímu
posunu oproti původnímu vládnímu návrhu.
Považuji však nově doplněné body
v § 6 odstavec 2 c) a 21 d) za natolik závažné,
že nelze nechat na libovůli, jak je formulováno,
zda v konkrétním případě budou
nebo nebudou součástí privatizačního
projektu.
Předkládám proto pozměňovací
návrh v tom znění, aby bylo zrušeno
číslování odstavce 2 § 6 a celá
věta "Privatizační projekt podniků
může... atd." a požadavky, které
jsou v tomto odstavci uvedeny, aby byly přečíslovány
jako součást odstavce 1, jak bylo uvedeno. Odstavec
3 v § 6 by byl přečíslován na
odstavec 2.
Dovolte mi, abych dále předložil pozměňovací
návrh k § 7 a § 8. Vzhledem k tomu, že navržené
znění v podstatě zaktivuje nemožnost
zaujetí stanoviska příslušným
odborovým orgánům, což považují
za velmi závažné, tj. nemožnost stanoviska
svobodně zvoleného zastupitelstva obce, v níž
podnik sídlí. Přitom předpokládám,
že o vzájemných vazbách rozvoje území
a podniků nikdo nepochybuje. Zároveň zde
vidím další rozhodující předpoklad
skutečného ekonomického fungování
samosprávy obcí i ve vztahu k připravovanému
zákonu o majetku obcí.
Pozměňovací návrhy k § 7 a §
8 znějí takto: "V § 7 odstavec 4 přeformulovat.
Podnik projedná návrh privatizačního
projektu s příslušným odborovým
orgánem a se zastupitelstvem obce v místě
sídla podniku. "
Na to potom navazuje v § 8 - že zakladatel se svým
stanoviskem a stanoviskem příslušného
odborového orgánu a zastupitelstva obce v místě
sídla podniku bez zbytečného odkladu atd.
Jak jsem už uvedl, preference pouze soukromého vlastnictví
se promítá do celého navrženého
zákona. Vyjadřují výhradu k navrženému
§ 12, kde se v obou navržených variantách
předpokládá pouze použití majetku
dvěma základními způsoby. Založení
akciové nebo jiné obchodní společnosti
a k nakládání majetkovými účastmi
na těchto společnostech a dále k prodeji
majetku nebo jeho části. Považuji tento výčet
za neúčelné omezení forem privatizace
a předkládám pozměňovací
návrh k § 12, kde doporučuji, aby do odstavce
2 bylo vloženo písmeno c) ve znění -
k pronájmu majetku podniku nebo jeho části.
Přitom předpokládám, že v této
kategorii by byl zahrnut i leasing, pronájem apod.
Za samostatný problém považuji to, že
návrh zákona se vůbec nezabývá
jinými formami podnikového uspořádání
a vzájemnými vztahy po privatizaci. Za závažné
přitom považuji nejasný vztah k družstevním
organizacím.
Dovolte mi, abych zaujal stanovisko k části 4 návrhu
zákona. Nehodlám zpochybňovat privatizaci
prostřednictvím investičních kupónů,
i když sám nejsme přesvědčen,
že tento způsob nabytí majetku vytváří
prostor pro zvýšení aktivního zájmu
a především možností vlastníka
k reálnému ovlivňování chodu
podniku.
Nemohu však souhlasit s tím, že všechny
další metody privatizace jsou v návrhu potlačeny,
především ty, které vytvářejí
motivace zaměstnanců podniku. Když jsem uvažoval,
jak tento nedostatek řešit, dospěl jsem k závěru,
který předkládám jako pozměňovací
návrh - vložit do textu za § 26 společné
zprávy nový § 27 s textem:
"Mimo nestandardní kupónovou privatizační
techniku budou dále využity standardní, mezi
které zejména patří - preference prodeje
majetkových podílů akcií zaměstnancům,
popř. i majetkovým fondům měst a obcí."
Dále "Projev majetkových podílů
nebo celé hodnoty privatizovaných podniků
tuzemským i zahraničním investorům
či tržní ceny. Vložením akciového
kapitálu do zahraničních podniků s
kapitálovou účastí a konečně
leasingovým pronájmem částí
nebo celých podniků, zaměstnaneckým
kolektivům nebo soukromým podnikatelům."
Chtěl bych poznamenat, že text, který jsem
uvedl, je v podstatě citací ze scénáře
ekonomické reformy, tak, jak byl projednán a schválen
v září minulého roku. Je to citace
ze strany 18. Zároveň si přitom myslím,
že není v rozporu s prohlášením
předkladatele pana ministra Klause o užití
dalších metod privatizace.
Považuji za pozitivní, že do společné
zprávy výborů pro plán a rozpočet
a výborů hospodářských se promítly
nejzávažnější připomínky
směřující k omezení rizika,
nastolení byrokratické moci a ke zvýšení
kontrolní úlohy zákonodárných
sborů. Už několik poslanců se vyjadřovalo
k variantám 1 či 2 jednotlivých částí.
Sám bych se chtěl vyjádřit k tomu,
že se domnívám,že správná
a logická je alternativa číslo jedna. (Počínajíc
§ 11.) Zmiňuji se o tom proto, že varianta jedna
má logickou návaznost na všechny další
paragrafy. Stavím se za upravené znění
části páté návrhu zákona,
jak je uvedeno ve společné zprávě.
Nemohl bych souhlasit s variantou druhou, která znamená
vypuštění celé této části
zákona.
Dámy a pánové, chtěl bych ještě
jednou zdůraznit, že naše strana podporuje obnovu
soukromého podnikání, která je nezbytná
pro tržní hospodářství. To jsme
vyjádřili v našem volebním programu.
Jsme však proti tomu, aby soukromé vlastnictví
bylo chápáno jako výhradní vlastnická
forma protikladu se základním demokratickým
principem poskytnutí stejné příležitosti
každému, tedy i těm, kteří nemohli
nashromáždit soukromý kapitál a mohou
své cíle realizovat jen v jiných vlastnických
formách. Domnívám se, že konečné
znění zákona by mělo respektovat výchozí
podmínky československé ekonomiky a vytvořit
prostor pro růst její výkonnosti, aniž
by došlo k výrazným sociálním
ztrátám a především vůbec
ke ztrátám motivace našich spoluobčanů.
Dovolte mi na závěr malou poznámku. V prosinci
minulého roku jsme přijali tzv. odborářské
zákony. Pod tlakem některých poslanců
došlo nakonec k tomu, že v rozporu se zájmy pracujících
došlo k výraznému omezení odborářských
práv a svobod. Před několika dny jsme všichni
obdrželi otevřený dopis poslancům Federálního
shromáždění, podepsaný představitelkami
organizací žen, označený jako iniciativa
žen 1991. Já sám si myslím, že
myšlenky a závěry v něm uvedené
jsou případy alarmující.
Chtěl bych tedy, kolegyně a kolegové, vyjádřit
naději, že větší část
tohoto parlamentu nebude netečná k zájmům
občanů, kteří nás v dobré
víře k proklamacím ve volebních programech
zvolili a myslím si, že z tohoto hlediska není
vůbec podstatné, jak už dnes v diskusí
zaznělo, kdo je v opozici, a kdo ne, kdo je na pravici
či na levici. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem, slovo má poslanec Schneider,
ja vám navrhujem, aby poslanec Schneider vystúpil
ako posledný v dnešnej rozprave vzhľadom na čas
a na to, aby ste mali preistor ešte povečerať.
Poslanec SL J. Schneider: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, předně mi dovolte reagovat na několik poznámek několikrát opakovaných na počet přítomných poslanců při projednávání tohoto zákona v
plénu. Domnívám se, že to není
důsledkem toho, že by poslanci neměli o tento
zákon zájem, že to není projev Parkinsonova
zákona, ale domnívám se, že je to projev
toho, že jsme tomuto zákonu věnovali značnou
část práce v posledních několika
měsících ve výborech našeho parlamentu.
Dovolte mi několik poznámek, a předem se
omlouvám za to, že nepodám žádný
pozměňovací návrh, protože z
těch důvodů, o kterých jsem hovořil,
pokládám předložený návrh
za velice dobrý. V minulé době jistě
všichni víme, že došlo k velmi silné
koncentraci výkonné moci ve výkonné
sféře. Proto když jsme přišli do
tohoto zákonodárného sboru, jevili jsme pochopitelnou
snahu převzít to, co patří zákonodárné
moci na svá bedra. Je to snaha zcela žádoucí.
A myslím, že je správná. Tak se stalo,
že ovšem někteří z nás přešli
do druhého extrému. Stalo se to i při projednávání
tohoto zákona.
Snad ve strachu, abychom na vládu nebo na některé
její členy nenaložili příliš,
chtěly výbory vládě pomoci, a proto
se rozhodly převzít co nejvíce z jejich funkcí
na svá bedra.
Tato moje poznámka se týká diskutovaného
oddílu o federálním fondu národního
jmění. Dva z jeho orgánů, prezídium
a dozorčí rada, navrhly garanční výbory,
aby byly voleny Federálním shromážděním.
Prezídium by bylo voleno Federálním shromážděním
a předkládalo by Federálnímu shromáždění
rozpočet fondu a dozorčí rada by byla také
volena Federálním shromážděním
a dozírala by na činnost fondu, tzn. také
prezídia, na jeho hospodaření a předtím,
než by prezídium předložilo rozpočet,
tak by ho ještě zkontrolovala. Domnívám
se, že nepoužiji příliš silné
slovo, když řeknu, že je to ze systémového
hlediska nesmysl. Federální shromáždění
vytvoří několik orgánů, které
bude kontrolovat a které se budou vzájemně
kontrolovat. Není to ani v souladu s dělbou moci.
Možná, že to nebyla snaha ulehčit vládě,
možná, že se ještě stále domníváme,
že nejlepším vlastníkem je stát,
a jeho projevem je kolektivní rozum nás všech.
Vím, že "Jánošíkovská
tradice" v našem státě je velmi silná.
Sebrat a rozdat chudým. Promítli jsme tuto "Jánošíkovskou
tradici" do historie minulých 40-let. Ale naděje
legendárního Jánošíka jsme dali
do komunistického státu. Ten vše sebral, ale
již nerozdal. Neměl problém, jak najít
lepšího vlastníka, protože se domníval,
že nejlepším vlastníkem je sám.
Je proto možné, že došlo k pouhé
záměně. Místo toho, aby stát
reprezentovala vláda, rozhodli jsme se, že budeme
v této důležité fázi reprezentovat
stát my. Přimlouvám se proto pro původní
vládní návrh, který bude zcela vyvážený
ve smyslu vyvážení moci výkonné
a moci zákonodárné. Je tam dostatečně
promítnuta kontrolní funkce parlamentu. Mám
pro to i další argumenty. Rychlost a nevratnost, nevratnost
ve smyslu, že majetek by se již neměl vrátit
na stát, ale neznamená to, že nebude docházet
k dalšímu pohybu i mezi různými formami
vlastnictví, čili tyto dva argumenty - rychlost
a nevratnost, které právě tak děsí
některé z našich kolegů, jsou právě
argumenty pro vládní verzi tohoto zákona.
A jsou také argumenty jednak pro to, aby byla použita
metoda investičních kupónů jako metoda
zjevně nejrychlejší a jediná rychlá
a jednak pro to, aby se na tomto procesu mohla podílet
vláda také kvůli jeho rychlosti.
Doufám tedy, že právě z těchto
dvou důvodů přijmeme předložený
návrh, kterému bylo věnováno mnoho
práce a pečlivé právě, ve verzi
v jaké ji předložila vláda, protože
jinak by se mohlo stát, že bychom po přijetí
různých obstrukčních, zpomalujících,
pozměňovacích návrhů, mohli
rovnou změnit název tohoto zákona na převod
majetku ve vlastnictví státu na jiné osoby
a zpět. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Schneiderovi. Žiada
ešte pán poslanec Hanák, ktorý je v
poradí a že má veľmi krátke vystúpenie,
aby mohol vystúpiť? Prosím, vypočujme
si ho.
Poslanec SL S. Hanák: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, i když jsem si plně
vědom toho, že zde budu hovořit opravdu jenom
jednu minutu...
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Prepáčte prosím, pán
poslanec, tu ma spravodajcovia požiadali, aby som vyhlásil,
že prípadne, keď niekto z vás má
ešte ďalšie pozmeňovacie návrh, keby
ste ich mohli dať v písomnej forme, eventuálne
s tým, že by ste ich okomentovali zajtra v rozprave.
Nám by to veľmi pomohlo, pretože by sme sa mohli
pripraviť na hlasovanie a tieto návrhy by sme mohli
zahrnúť medzi tie návrhy, ktoré budú
potom predmetom hlasovania, príp. dopracovávania
návrhu. Tak by som vás poprosil, aby ste tak učinili.
Prosím, pán poslanec, máte slovo.
Poslanec SL S. Hanák: I když jsem si vědom
toho, že věc, o které chci hovořit,
byla probrána ve výborech a byla i dnes zde vysvětlena,
bez zdůvodňování, které snad
bude každému zřejmé, chci podat tento
pozměňovací návrh.
V § 24 (tisk 452), škrtnout slova"...a který
k datu vydání kupónů dovrší
18. rok svého věku a pak ponechat slovo "má"
a škrtnout následující slovo "stejný".
Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Hanákovi. Pre vašu informáciu: zatiaľ sú prihlásení do rozravy ešte traja poslanci, a to pán poslanec Svoboda, pán poslanec Rajnič a pán poslanec Kobylka. Ale avízovali niektorí ďalší, že by chceli vystúpiť. Netrúfal by som si
pri takomto počte poslancov uzavrieť túto rozpravu,
takže navrhujem, aby sme prerušili naše zasadanie
a pokračovali zajtra o 9.00 hodíne. Prosím,
buďte presní.
Na záver ešte jedna organizačná poznámka:
Klub Verejnosti proti násiliu sa stretne ihneď po
dnešnom prerušení schôdze v místnosti
č. 214.
Prerušujem schôdzu do zajtra do 9.00 hodín.