Čtvrtek 21. února 1991

Představa, že by rodina s dvěma dětmi a dnešními příjmy měla koupit tyto kupóny, a to ještě v několika vlnách, a že bychom měli hovořit o tom, že tento zákon plní restituční funkci, to ve mně i u řady přátel vyvolalo velmi smíšené pocity. Tyto smíšené pocity jsme měli, když jsme si představili, že by si řada starších obyvatel chtěla koupit tyto kupóny pro své vnuky. Vedli jsme tady dlouhé spory o tom, jak člověk má vztah ke svým vnukům a potomkům, když jsme se dali na restituce. Uvažovali jsme o tom, jak tento problém řešit. Musíme do něj promítnout možná i budoucí inflaci. To je vážný důvod k tomu, abychom my, jako Federální shromáždění, jako poslanci, kteří velmi těsně žijí s lidmi, měli právo a povinnost cenu těchto papírů stanovit a rozhodli to v klidu a v okamžiku, kdy budeme skutečně vědět, jaký je stav inflace.

Byl zde ještě jeden velmi vážný důvod, proč bychom tak měli učinit. Je to to, že právě tento orgán zabezpečí, že privatizace bude skutečně federální. Je to výsledek dlouhé diskuse v garančních výborech, kde jsme se jednoznačně shodovali, že je nutné, aby stejně tak Čech jako Slovák - nemluvě o Moravanech - měli stejné právo kdekoliv v republice si koupit akcie kteréhokoli podniku nebo kterékoliv obchodní společnosti, jež bude plnit funkce investičního fondu. A to můžeme garantovat my, protože v § 46 se říká, že to provede federální vláda po dohodě s vládami národními. Promiňte, ale já se obávám, že dohodování těchto vlád může působit negativně na proces privatizace a my nemůžeme v této situaci čekat. To jsou důvody, proč považuji za nutné § 23 zachovat.

Mám nyní takovou prosbu na pana ministra, jestli by mohl trochu konkrétněji popsat své organizační představy o tom, jak bude vznikat fond národního jmění, jak bude tento fond organizován, jaké lidi si bude vybírat, v jakých časových tempech to bude probíhat. Proč se na to ptám? Česká vláda samozřejmě - a slovenská vláda s tím souhlasila - předkládala znění § 47 jako alternativu. Velmi jsem o této alternativě pochyboval, protože vím, že má své velké nevýhody. Ale současně jsme si vědomi toho, že má některé výhody. Výhody mimo jiné spočívají v tom, že si naše podniky začínají zvykat na jakési quasi - ono quasi zdůrazňuji - akciové společnosti, na určité chování, které odpovídá akciovým společnostem. Že se aspoň trochu něco děje v době, kdy žádná privatizace neprobíhá, protože jsme očekávali privatizaci v lednu, v červnu a nyní ji očekáváme podle našich informací patrně podle kupónů až v lednu, v červnu až v říjnu. Aspoň tak jsme byli informováni předkladatelem v hospodářských výborech. Budu velmi rád, když pan ministr to datum nějak posune.

Prosím, aby to bylo vysvětleno, protože v případě, že bych nabyl dojem, že fond národního jmění, ať už na federální - stačí mi to na federální úrovni - není v konkrétních představách dostatečně jasně popsatelný, začal bych se přiklánět k tomu, aby zůstal zachován § 47.

Jinak bych chtěl poprosit, abychom opravdu tento zákon schválili v té či oné podobě, protože ředitelé našich podniků, kteří myslím mnohdy pracují ze setrvačnosti, z jakési odpovědnosti vůči podnikům, vůči společnosti, vůči naší budoucnosti, jsou poněkud vyčerpáni tímto zmatkem.

Zahraniční podnikatelé jsou zmateni a my sami začínáme šidit nejenom sami sebe, ale i ty, kteří nás platí. Děkuji vám.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Fišerovi. Slovo má poslanec Tahy.

Poslanec SN M. Tahy: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia poslanci, vážení hostia, mnohé z otázok, ktoré som chcel položiť, už povedal poslanec Ivan Fišera. Práve preto budú, pokiaľ možno, najstručnejší. Mám niekoľko otázok na pána ministra Klausa, ktoré neznamenajú spochybňovanie návrhov tohto zákona, ktorý je veľmi potrebný pre reformu nášho hospodárstva. Skôr by som bol rád, keby na záver svojho vystúpenia pán minister Klaus nám trošku povedal o predstavách vlády a konkrétne jeho rezortu v období, ktoré bude nasledovať po schválení tohto návrhu zákona.

Vieme dobre, že kým sa nám podarí transformáciu realizovať do prijateľnej miery tak, aby podniky nášmu hospodárstvu prinášali ovocie z hľadiska zmeneného chovania, do tohto obdobia musíme presadzovať ekonomický pokles. Tento pokles sa už prejavuje. Prejavuje sa v platobnej neschopnosti podnikov, v liberalizácii cien, v znižovaní životnej úrovne našich spoluobčanov. S tým súvisí aj budúcnosť chovania mnohých z nás i našich spoluobčanov v procese transformácie.

Bežne neinformovaný občan bez podnikateľských invencií pravdepodobne si realizáciu kupónov za akcie a potom predajom akcií bude realizovať napríklad kúpou drahého Favorita alebo inej podobnej veci. To je podľa môjho názoru to, čo by sme neradi videli. Ako chceme rozbehnúť hospodárstvo, chceme, aby sa občania začali správať podnikateľsky, aby si začali vážiť koruny, aby vedeli, že koruna im v budúcnosti prinesie ďaleko viac ako keď okamžite ju nadobudli relatívne ľahko, ale znehodnotili trh cenných papierov v prospech špekulantov. Osobne si myslím, že jednou z kľúčových otázok pre budúce obdobie, ktoré si vyžiadala vláda na vypracovanie metodických princípov privatizácie, je veľmi dôležité na to, aby vláda uplatnila systémové princípy na osvetu medzi všetkými občanmi, ako sa majú chovať v kupónovej privatizácii. Osobne sa priznám, možno to nehovorí v prospech predsedu hospodárskeho výboru, že mám hromadu nejasností v tejto oblasti. Hovoríme o niekoľkých emisiách kupónov, nevieme, čo tieto budú predstavovať. Nevieme ani aký podiel kupónovej metódy, nevieme, čo tieto budú predstavovať. Nevieme ani aký podiel našej ekonomiky, nášho priemyslu bude realizované privatizačnou formou kupónovej metódy. Niektorí odborníci odhadujú túto čiastku na 600 - 700 miliárd Kčs. Vieme, že hodnota nášho majetku je dnes vyše 3 bilióny. Nevieme, čo bude so zvyškom, ktorý nebude privatizovaný formou kupónovej privatizácie. Preto je absolútne neprehľadné, akú hodnotu občan získa formou kupónov. V tejto súvislosti bude potom mať jeden doplňujúci návrh. Z tohto hľadiska mimo vlastnú osvetu je treba veľmi veľa práce a veľmi rýchlo urobiť na formovanie investičných fondov, lebo vlastná osveta len zorientuje obyvateľstvo, vlastná podnikateľská činnosť bez poradcov u väčšiny našich spoluobčanov nebude realizovateľná.

Forma investičných fondov je veľmi dobrý inštitút, ktorý by s poradenskou činnosťou mal pomôcť spoluobčanom. To sú problémy, ktoré nás čakajú po prijatí tohto zákona. Osobne si myslím, že tu je hlavná úloha našich ekonomických rezortov vo Federálnej vláde, pretože je treba uvažovať strategicky perspektívne. Nebude to len úloha pána ministra Klausa, ale pokiaľ nám dobre prejde aj zákon o strategickom plánovaní, pravdepodobne aj pán minister Hoffmann sa zapotí...

Chcel by som zaujať niekoľko stanovísk ešte k tým veciam, ktoré sú kontroverzné so spoločnou správou a so stanoviskom federálnej vlády. Otázka federálneho fondu. Ak posudzujeme vážnosť tejto ustanovizne v nadväznosti na majetok, ktorý bude privatizovaný, tak by federálny fond nemal mať bohvieakú vážnosť. Preto si myslím, že by bolo škoda, keby ľudia takéhoto formátu, ktorí majú sledovať stratégiu ekonomickú, medzinárodné vzťahy atď. sa museli zaoberať takouto problematikou. Chcel by som to prirovnať na takom príklade, že v jednom slušnom, modernom drevokombináte vo Švédsku je riaditeľom jeden priemerný Švéd. Priemerný preto, že celá krajina má patričnú úroveň. Ak chce napr. v Tanzánii niekto prideliť do niektorého lesného závodu jednu obyčajnú reťazovú motorovú pílu na ťažbu dreva, tak o pridelení tejto motorovej píly rozhoduje minister... To nie je nadnesené, to je fakt. Mal som možnosť sa s tým stretnúť. Chcem iba prirovnať vážnosť, aká má byť venovaná riadeniu fondu. Preto si myslím, že je táto otázka irelevantná z tohoto hľadiska. Osobne si myslím, že nemusíme byť proti federálnemu fondu, pokiaľ naozaj bude privatizovať.

Mal by som jednu poznámku k § 41, v ktorom by minister Klaus rád vypustil "i". Pokiaľ sa tento paragraf týka výlučne kupónovej privatizácie, a my to tak akceptujeme, má pravdu. Ale vzhľadom na to, čo som už predtým povedal, a vzhľadom na rôzne formy privatizácie, myslím si, že to "i" by tam malo ostať. Keď sme to prerokovávali v našich garančných výboroch, hovoril som si o tom trošku s pánom predsedom výboru pre plán a rozpočet Zemanom, vymenil som si s ním názor na túto problematiku; teraz sme to prerokúvali vo výboroch, trocha som ho pošteklil a hovoril som mu, že podám pozmeňovací návrh, aby sme to "i" vypustili. Pán poslanec Zeman mi povedal: snáď nechcete, aby som dostal infarkt?

Keď to dnes navrhol pán minister Klaus, tak som sa podíval na pána predsedu Zemana, či ten infarkt nedostal. Kupodivu to vydržal.

A teraz ten pozmeňovací návrh. Vzhľadom na to, že netransparentná problematika emisie kupónov a ich hodnota a vzhľadom na to, že budeme mať zrejme mnoho rodín, ktoré budú mať problémy nadobudnúť i tú základnú emisiu kupónov, ktoré na nich budú pripadať, odporučil by som, aby sme do § 22 pridali nový odsek 3, ktorý by znel takto: "Kupóny možno získať i formou bezúročných splátok." Ja som už tento návrh dával pri jednom prerokúvaní v hospodárskych výboroch, ale neprešiel, napriek tomu si myslím, že by sme sa mali snažiť vytvárať približne rovnaké podmienky pre našich spoluobčanov, pre tých, o ktorých sme v predošlom zákone toľko hovorili, že nemali nič, len robili a nebudú mať znovu nič. Myslím, že tá kupónová privatizácia v podstate má znamenať do určitej miery i odškodnenie týchto ľudí a ich podiel na našom spoločnom majetku. Aby teda mali i ti, ktorí majú ťažšie ekonomické podmienky, možnosť získať tieto kupóny, vrelo by som vám odporúčal, aby ste môj návrh podporili. Ďakujem vám za pozornosť. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Tahymu. Ďalej vystúpi v rozprave pán poslanec Ransdorf a pripraví sa pán poslanec Šedivý.

Poslanec SN M. Ransdorf: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, známý americký ekonom Milton Friedman ve své knize Tyranie status quo napsal věty, které se přesně hodí na práci našeho nejvyššího zákonodárného sboru. Cituji:

,,Sám zákonodárný proces se stal enormní byrokracií. Členové zákonodárných sborů nemohou začít být informováni o všech aktivitách, jež nyní zákonně upravují, to by zabralo mnohem více, než 24 hodin denně pro všechny naše zákonodárce, jen aby přečetli všechny zákony, o nichž se žádá hlasovat, natož, aby je prozkoumali a ohodnotili. Dosud pouštějí zákony, ale činí tak primárně na radu nebo pod tlakem svých velkých štábů asistentů nebo stále početnějších lobbistů, kteří je obléhají." Konec citátu.

Zde se nám podařil skok nejen do Evropy, ale přímo za oceán. Jediný rozdíl je v tom, že stojíme naše poplatníky méně, než naší kolegové za oceánem a v tom, že naši činnost ztěžují nedokonalé předlohy a nedostatek času a informací pro rozhodnutí ovlivňující vývoj obou našich republik na dlouhou dobu. A tak protokoly z práce parlamentu by mohly nést známý titul "Krok vpřed a dva kroky vzad". Po dnešním schválení velké restituce si kladu otázku, bude ve skutečnosti možné privatizovat? Nebudou se cítit podvedeni drobní střádačové, kteří byli obětí neuvážené měnové reformy v roce 1953 a podle schváleného zákona na náhradu nárok nemají.

Otazníky nad osudem privatizace se zvětšují. Nutno říci, že výbory se snažily svou práci odvést co nejpoctivěji. Přesto i výsledný produkt předkládaný sněmovnám, lze přijímat s velkými rozpaky. Já osobně se obávám, že v této podobě zákon o velké privatizaci bude v kombinaci s dalšími zákony, především s velkou restitucí, znamenat zabrzdění privatizačního a odstátňovacího procesu. Reforma se tak dostane do ještě zřejmějšího rozporu s vládním scénářem ekonomické reformy, než tomu bylo dosud.

Naším hlavním problémem je a bude nedostatek aktivního kapitálu, proto by bylo na místě řešení s co nejmenší kapitálovou náročností. To se o tisku 257 i o přepracování ve znění tisku 452 bohužel říci nedá.

Dalším klíčovým problémem je to, aby privatizační manévr prošel s co nejmenšími sociálními ztrátami, protože úspěch reformy závisí na konstrukci a udržení sociálního konsensu. Ani toto kritérium daný návrh nesplňuje. Chybí tu ohled na sociální podmínky realizace reformy, zřetel k potřebě synchronizovat postup reformy i zákonodárný proces.

Těžko se u nás dalo mluvit o kultuře korporací, předkládaný návrh zákona k ní nepřihlíží. Podniky ztratí zázemí pro výchovu lidí, bez kterého je kultura korporace nemyslitelná. Celkově celý dosavadní průběh realizace vládního konceptu reformy i jejího zákonného zázemí začíná se podobat reformní pasti. Tak dlouho budeme prohlubovat reformu, až se ocitneme na dně.

Privatizace se uskutečňuje v období plošně pojaté restriktivní finanční politiky, v době rostoucího rizika platební neschopnosti podniku, přezaměstnanost, která podle některých odhadů dosahovala 1 700 000 osob, je neudržitelná. Její likvidace bude znamenat nejméně ztrátu půl miliónu pracovních příležitostí. Další půl milión mohou znamenat liberalizace cen, přechod ke konvertibilitě koruny a devalvace se svými dopady v podnikové sféře. Privatizace sama bude znamenat podle některých analýz pokles zaměstnanosti o 30 %, podle jiných až o 50 %. Hrozí odliv mozků, který poškodí konkurenceschopnost podniků. Mnozí se obávají živelných stávek, horší by byla vlna lhostejnosti, která začíná v okolních státech bývalého sovětského bloku blokovat jakékoliv řešení. To vše tvoří reálné i možné prostředí privatizačního procesu.

Na samotném zákonu mi nejvíce vadí, že nevede ke vzniku skutečných podnikatelských subjektů, že v této podobě nevyvolá tolik žádoucí podnikatelské chování. Důvodů je více. Především zákon nejde přímou cestou ke konstituování trhu, ale oklikou přes hledání vlastníka za každou cenu. Nejsem sám, kdo se domnívá, že podnikatelské chování není funkcí vlastnictví, ale funkcí trhu. Tento názor vyslovil např. na půdě tohoto parlamentu profesor Švejnar.

Pokud jde o tvorbu tržního prostředí, rozhodující jsou věcné strukturální změny a změny v mikrosféře. Ty zatím stály zcela stranou a pozornost byla věnována hlavně měnovým posunům, ale devalvace vedla k ohrožení platební bilance, ke zdražení vstupů, jež se musí promítnout do situace všech podniků, ke znehodnocení všech výrobních faktorů.

Bojím se také, že předkládaný návrh zákona povede k posílení role státní byrokracie a k manipulativním praktikám. Sem směřovala také většina připomínek ve výborech a jsem rád, že nebezpečné tendence ke koncentraci hospodářské moci, návrhy úprav zakotvené ve společné zprávě eliminují. I ministr financí je jen člověk a není třeba nakládat na jeho bedra více, než unese. Přál bych si, aby privatizační zákon více pamatoval na privatizační pohyb zdola na rozehrání motivačních tahů v podnikatelské oblasti i sféře zaměstnanecké. Více než na byrokratickou privatizaci shora věřím na koncept podnikatelské ekonomiky ve stylu Petera Drucknera nebo Izraela Kirznera. Podle Kirznerových slov podnikatel je hledačem příležitosti, jeho hledání je spontánní, ale k tomu je třeba vytvářet transparentní prostředí, aby mohl reagovat na příležitosti, na nerovnováhy.

Jsem pro co největší rovnost podnikatelských šancí, pro to, aby Fond národního majetku neměl jen transformační funkci, ale přispíval k tomu, aby podnikatelé mohli mít co nejširší prostor pro hledání příležitosti. To u vládního návrhu postrádám. Proč vylučovat určitý okruh lidí z privatizace a jiný fakticky preferovat? José Ortega by Gasset, abych nemohl být podezříván z tendenčních odvolávek na levicové autory, praví, že veřejnost i vůdcové nevědí o zdrojích bohatství, jež berou za zaručené.

Slabinou zákona je to, že přeceňuje metodickou stránku na úkor všech ostatních. Je třeba např. zprůhlednit postupy oceňování, vyřešit věcné souvislosti, koncepce privatizace by logicky předcházel zákon. Jen tak lze vnést větší jasno do toho, jak celý proces bude reálně probíhat.

Zdržení způsobí nevyjasněnost vztahu k bývalým majitelům. V úseku věnovaném privatizačnímu projektu není doceněn podnikatelský aspekt, podnikatelský přístup a zdá se, že autorům jde jen o změnu vlastnických práv, ale cílem privatizace má být přece zvýšení ekonomické koncepce privatizace. Bez ní se poslanci museli doslova topit v technických detailech.

V souvislosti s tím jsme postrádali jasné vymezení, které části národního majetku už dále privatizovány nebudou, jak je to s veřejně prospěšnými podniky atd. Příliš obecná je i pasáž § 3 věnovaná privatizaci: ta je přece jednou z limitů samotné privatizace. A zvláště bych se přimlouval za přesně stanovení korporativního majetku, především obecného. Bez majetkového zázemí bude místní samospráva pouhou iluzí. Skoncovat by se mělo s nejasnostmi ve vztahu k družstvům zemědělským, výrobním, spotřebním i bytovým.

Už jsem se zmínil o privatizačním projektu zabírajícím § 6 až § 10. Na to, aby se překročilo pouhé finančně účetnické hledisko, doplňky odstavce 2 písm. c) a d) u § 6 nestačí. Neřešeny jsou různé úrovně ocenění. Časový horizont je i po práci výborů nepříliš jasný. Při akciovém spoluvlastnictví narážíme opět na vnější kontext: Aby byl zajištěn vliv akcionářů na chod akciové společnosti, je nutná existence kapitálového trhu, ale ten dosud neexistuje. Proto také naše podniky neprojdou oceněním trhu, ale metodik, o nichž veřejnost ví pramálo. Privatizace také nezmění vůbec finanční zdroje podniků, alespoň k lepšímu ne.

Hodně se tratilo u tohoto zákona ideologickými rozklady. A právě příklad zemí sovětského bloku, zvláště pak samotného SSSR ukazuje, jak ideologické rámování čehokoliv vede k zablokování věcných řešení. Záměr privatizovat rychle a stůj co stůj co nejvíc, lze pokládat za motivovaný ideologicky, ale sotva ekonomicky. O byrokratických úskalích zákona už byla řeč. Vždyť i u privatizačního projektu v § 6 až § 8 absentuje ekonomický smysl. Nebezpečné se mi zdají záležitosti spojené s rolí zakladatele. Kdyby byla provedena co nejpřímočařejší deetapizace, odpadlo by u privatizačních projektů zatemňující postavení zakladatele. K ocenění - zvláště při absenci kapitálového trhu - nutně patří strategie rozvoje podniku, umožňující postihnout i nehmotné faktory.

Ve změnách ve společné zprávě vítám zvláště body věnované zvýšení hodnotové informace o privatizačních projektech; její nedostupnost by byla nebezpečná. Vítám i vypuštění § 13 odstavec 2 spojené úzce i se změnami § 10, § 32 a § 34. Ve všech případech byla motivem snaha o decentralizaci hospodářské moci. Bohužel se nepodařilo vykrýt všechny třecí plochy se zákony o státním podniku a akciových společnostech tam, kde se jedná o představenstva akciových společností. Původně neúčinný parlamentní dozor § 37 až § 39 byl učiněn snad reálnějším, podobně působí úprava § 33.

To všechno lze brát jako klady práce výborů. Přesto ale otázka, zda tento zákon přispěje k hladkému průběhu odstátnění anebo povede k právním zmatkům, k zaklesnutí, kdy nebude možno efektivně postupovat vpřed, k zablokování privatizace vyznívá ve prospěch druhé možnosti nekontrolovatelného úniku národního majetku. A přece se po nás žádá takřka rituální poslušnost, a to přes nedostatek informací, jež budou mít naši občané při privatizačním procesu k dispozici.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP