Už jen stručný komentář. Nemáme
rozpočtové prostředky na krytí některých
rozpadajících se oblastí veřejného
sektoru. Říkal jsem to před půl rokem,
bohužel dnes už víme, že např. zdravotnictví
se může rozpadnout během 4 - 5 měsíců.
Naše životní prostředí nebo školství
na tom nejsou o mnoho lépe.
Za druhé - pokud formou veřejné soutěže
budou tyto výnosy, o jejich užití se v zákoně
vůbec nemluví, zadávány soukromým
firmám, to znamená nevrátí se peníze
zpět do oběhu, ten fond nebude znovu investován,
bude takto rozpouštěn,,tak to za prvé budou
peníze neinflační, protože pocházejí
z dlouhodobých splátek a za druhé budou podněcovat
rozvoj soukromého sektoru ať už v oblasti ekologických
technologií, stavebnictví, přístrojové
techniky atd., podobně jako daňová zvýhodnění
nebo úvěry. Tolik k této záležitosti.
Kompetenční námitka, že bychom neměli
stanovovat fondům republik co s výnosy z privatizace
budou dělat, odpadá, když si uvědomíme,
že jiné využití těchto fondů
- mnohdy daleko pochybnějších - tam je, např.
krytí dluhů existujících podniků.
Druhý a poslední pozměňovací
návrh. Před § 22 doporučuji zařadit
nový paragraf v tomto znění: "Všechny
privatizační postupy (např. prodej akcií
za hotové, nebo na splátky, zaměstnanecké
akcie, leasing, investiční kupóny a pod.)
jsou rovnocenné. Jejich konkrétní použití,
případně časová následnost
vyplývají ze schváleného privatizačního
projektu."
Nesouhlasím - jak z tohoto návrhu vyplývá
- s návrhem komunistických kolegů, protože
jejich forma pronájmu vlastně zvěčňuje
státní sektor a nevede k postupné likvidaci
fondu národního jmění. Pokud nájem,
tedy leasingovou formou, který koneckonců vlastnictví
transformuje.
Jinak se domnívám, že je tady nejen problém
nasazení jednotlivých technik, ale i toho, čemu
se říká sequencing..., to znamená
následnosti těchto technik. Myslím si, že
investiční kupóny by se dobře využily
například - což se také navrhuje - jako
krytí dodatečných úroků při
inflaci, úroků z úspor, že by se dobře
využily pro restituci, kdyby neměly charakter losů,
ale zobecněných akcií fondu národního
jmění a že by se mohly využít i
jako bonifikace nebo prémie pro budoucí akcionáře,
podmíněno tím, kolik by si byli akcionáři
na splátky ochotni koupit, což by stimulovalo jejich
expektace a zrychlilo celý proces. Koneckonců by
to denivelizovalo celou naši společnost.
Nyní už slíbená poslední poznámka.
I ďábel umí citovat Písmo svaté
a já bych proto na závěr odcitoval jeden
materiál federálního ministerstva financí.
Je samozřejmé, že kupónová privatizace
byla odmítnuta i v Německu. Když s tímto
návrhem přišli východoněmečtí
ekonomové, tak ho západoněmečtí
odborníci označili za naivní projekt.
Prohlásili, že když se Západní
Německo dostávalo na nohy - ono je to pokušení,
které napadne každého východního
ekonoma - tak že také nikdo nic nedostal zadarmo a
zaměstnanci si museli akcie na splátky koupit. Také
jim nebyly darovány. Samozřejmě, okamžitá
námitka zní, ale my nemáme "západní
Československo", nemáme bohatého strýčka.
Proto bych přečetl poslední tři věty
a tím končím.
Bohatý stát si tak uvědomuje nutnost bilanční
vyrovnanosti příjmů a životně
důležitých výdajů a stejně
tak nutnost strategického řízení.
Tyto skutečnosti kontrastují s některými
východními a navíc značně chudými
státy, kde tomu tak zdaleka není a kde proto vzniká
hrozba, že požadovaný přechod na tržní
ekonomiku vyústí do inflace, neustálé
devalvace a klesání životní úrovně
s odpovídajícími negativními dopady
do politické a sociální oblasti. Děkuji
vám za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Zemanovi. Slovo
má poslanec Martin Kontra, pripraví sa poslanec
Grebeníček.
Poslanec SN M. Kontra: Vážený pán predsedajúci,
kolegyne a kolegovia poslanci, vážení hostia,
návrh zákona v podobe, v akej ho spoločnej
schôdzi Snemovne ľudu a Snemovne národov predkladajú
výbory pre plán a rozpočet a výbory
hospodárske ako gestorské výbory, odráža
určitý kompromis i krajných názorov
na proces veľkej privatizácie, počnúc
jej predmetom a končiac formou realizácie investičných
kupónov. Je síce pravda, že na základe
materiálov, ktoré sa dostali na pôdu parlamentu,
ktoré boli predostreté na rokovania rôznych
expertných porád a aktívov a ktoré
boli vyslovené odborníkmi v tlači, bolo možné
dospieť aj k iným variantom procesu privatizácie,
no za cenu ich časového oddialenia, komplikovanosti
jej realizácie alebo za cenu popretia vlastného
procesu prevodu štátneho majetku do súkromného
vlastníctva.
Spôsob dopracovávania návrhu zákona
v gestorských výboroch minimalizoval, ba dokonca
až anuloval pokusy o svojrázny výklad kompetenčných
vzťahov a ich vyhrotenie až do polohy kompetenčných
sporov, uplatnených na proces odštátnenia majetku.
Domnievam sa, že ani variantná konštrukcia spoločnej
správy v niektorých ustanoveniach návrhu
zákona nesleduje takto chápaný kompetenční,
lepšie povedané federálno-národný
aspekt, ale mala by vyjadrovať reálny stav našej
ekonomiky na základe zákona o kompetenciách.
A práve z pohľadu variantnosti konštrukcia návrhu
zákona dovolím si vysloviť niektoré
pripomienky a návrhy.
V § 3 spoločnej správy odporúčam
ponechať odsek 3, čiže alternatívu I,
ktorý upozorňuje na to, že lesný a pôdny
fond a vodné plochy, ktoré sú vo vlastníctve
štátu, budú predmetom privatizácie podľa
iného zákona. Tým sa vyhneme mnohým
nejasnostiam a dlhým diskusiám o tomto štátnom
majetku medzi širokou verejnosťou.
Po druhé - so znením § 11 možno súhlasiť
podľa variantu jedna v tom prípade, ak aj v súčasnosti
existujú štátne podniky, ktoré boli
založené federálnymi ústrednými
orgánmi štátnej správy, ktoré
podľa ústavného zákona č. 556/1990
Zb., o kompetenciách, neprešli do pôsobnosti
republikových orgánov štátnej správy
a spadajú pod proces privatizácie. V opačnom
prípade by bol variant jedna tohto paragrafu bezpredmetný.
Keďže takýto majetok, ktorý je určený
na privatizáciu, existuje, hoci aj v minimálnom
rozsahu, je v zmysle kompetenčného zákona
vytvorenie federálneho fondu národného majetku
opodstatnené. O jeho nezariadení by bolo možné
uvažovať jedine z ekonomického hľadiska,
či vo vzťahu k takému malému rozsahu
štátneho majetku v rukách federácie,
ktorý sa má privatizovať, je účelné
vytvárať takú nákladnú inštitúciu.
Do § 12 odsek 2 o použití fondov odporúčam
v súlade s úvodným slovom pána ministra
Klausa vsunúť ešte aj písmeno c) tohto
znenia: "prevodu majetku obciam". Odôvodňujem
to tým, že obce a najmä mestá si v rámci
konštituovania samosprávneho zriaďovania nárokujú
na bývalý obecný komunálny majetok,
ktorý im bol vyvlastnený, alebo jednoducho vzatý,
nielen pre účely miestneho podnikania, ale i podnikania
bývalých národných podnikov. Okrem
toho zákony národných rád poznajú
pojem obecného majetku, ktorý má slúžiť
rôznym účelom a dokonca i podnikateľským.
Po štvrté - pozitívne treba hodnotiť i
znenie odseku 3 § 23 o delení čistého
výnosu z predaja kupónov do republikových
fondov národného majetku. Je treba si uvedomiť,
že v pôvodnom vládnom návrhu zákona
sa na použití výnosov z predaja kupónov
zabudlo. V diskusii k návrhu zákona vo výboroch
sa objavili názory na delenie tohto výnosu medzi
Českou republikou a Slovenskou republikou podielom 2:1.
Až nakoniec sa prišlo ku konsenzu v gestorských
výboroch, že najspravodlivejšie delenie týchto
výnosov v republikových fondoch bude delenie podľa
trvalého bydliska občana.
Rovnako kladne treba hodnotiť znenie § 25, ktoré
sa objavilo len v predposlednej verzii spoločnej správy
gestorských výborov a ktoré hovorí,
že kupóny príslušnej emisie môžu
byť použité na kúpi akcií ktorejkoľvek
akciovej spoločnosti alebo na získanie účasti
na obchodnej spoločnosti určených pre tento
účel. V prvom prípade sa zreálňuje
účasť občanov našej republiky na
kupónovej metóde privatizácie štátneho
majetku, v druhom prípade sa predchádza rôznym
pokusom o vytvorenie tzv. republikových bariér získavania
akcií.
Po piate - tým, že odporúčam prijať
variant I, kapitolu 11 a zároveň vypustiť variant
II piatej časti návrhu zákon, ktorá
pojednáva o republikových fondoch národného
majetku v prípade, že by neexistoval federálny
fond, pri takejto štruktúre návrhu zákona
odporúčam odsek 1 § 46, ktorý pojednáva
o právnych pomeroch republikových fondov, zaradiť
ako § 41, hneď po federálnom fonde.
V § 46 odporúčam potom nechať znenie odseku
2, ktorý hovorí, že vláda Českej
a Slovenskej Federatívnej Republiky po dohode s vládami
republík stanoví nariadením spôsob
vydávanie kupónov, spôsob vyjadrenia rozsahu
nárokov na akcie a spôsob použitia kupónov.
A za posledné - pozitívne hodnotím znenie
§ 42 pojednávajúce o rozdelení majetku
podnikov zahraničného obchodu, účelových
organizácií zahraničného obchodu a
štátnych peňažných ústavov
- okrem Štátnej banky československej a Štátnej
sporiteľne, založených ku dňu platnosti
tohto zákona, ak budú privatizované, alebo
ak boli prevedené na akciové spoločnosti
ešte pred účinnosťou tohto zákona,
ktorých majetok sa bez ohľadu na to, v ktorej republike
má alebo bude mať podnik sídlo, rozdelí
medzi Českú republiku a Slovenskú republiku
podielom 2:1.
Reálnosť tohto kľúča je odôvodniteľná
tým, že prakticky šlo o nadrepublikové
typicky federálne organizácie, kde akýkoľvek
iný kľúč rozdelenia majetku by mohol
poškodiť českú alebo slovenskú
stranu. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Kontrovi. Slovo má
poslanec Grebeníček, pripraví sa poslanec
Fišera.
Poslanec SN M. Grebeníček: Pane předsedající,
dámy a pánové, přípravě
vládního návrhu zákona o tzv. velké
privatizaci předcházela - jak všichni dobře
víme - rozsáhlá diskuse. Zaznělo v
ní i mnoho rozporných názorů, ale
současně se potvrdilo, že opodstatnění
odstátnění podstatné části
majetku státu má svoji logiku.
Je třeba uskutečňovat tento proces bez velkých
odkladů, s cílem zkrátit období nejistot
a vytvořit podmínky pro racionální
vystupování hospodářských subjektů.
Naléhavost uvedeného přístupu signalizují
předběžné výsledky naší
ekonomiky za rok 1990. Její výkonnost se dále
snížila a nerovnováha prohloubila. Poklesl
objem vytvořeného národního důchodu
zhruba o 3 %, ale jeho užití se zvýšilo
a bylo financováno na účet rostoucí
zadluženosti v zahraničí. Výrazně
vzrostla inflace a začínající nezaměstnanost
tíživě doléhá na rostoucí
počet našich občanů.
Scénář ekonomické reformy proklamoval
pluralitu a rovnost různých vlastnických
forem, které měl právně zakotvit právě
předložený návrh zákona. Vládní
návrh však tuto proklamaci opouští, přičemž
jednostranně vytváří půdu pro
takové podstatné změny v soustavě
vlastnických a ekonomických vztahů, které
budou mít dalekosáhlé, dlouhodobé
a nezvratné důsledky a právě mj. i
proto, alespoň podle názoru poslanců Strany
demokratické levice a Komunistické strany Čech
a Moravy - by měl mít takovýto zákon
podobu ústavního zákona.
Vládní návrh zákona existenci efektivně
fungujícího tržního hospodářství
nespojuje přímo s odstátněním,
které by nepochybně vytvořilo konkurenční
prostředí a umožnilo soutěž různých
vlastnických podnikatelských forem a které
by zaručilo stejná práva pro všechny.
Předpokládá takový proces privatizace,
který by transformoval národní majetek téměř
výhradně do tradičních forem soukromého
vlastnictví. Nevymezuje striktně a jednoznačně
ani ten účelový rozsah majetku státu,
který by měl zásadně zůstat
v rukou státu obdobně, jako je tomu ve vyspělých
ekonomikách.
Hlubším smyslem vládního návrhu
zákona, jak je zřejmé z jeho textu, je vytvořit
majetkoprávní předpoklady pro obnovu soukromého
podnikání jako výhradně podnikatelské
formy u nás, tj. zabezpečit nezvratnost procesu
restaurace kapitalismu. S tímto záměrem však
poslanci našeho klubu nesouhlasí.
Vláda favorizuje soukromé vlastnictví, považuje
ho za rozhodující hybnou sílu podnikavosti.
Paradoxně však zbavuje spoluvlastnické podnikatelské
aktivity většinu občanů a již předem
jim přisuzuje jen úlohu poslušně námezdní
pracovní síly. Zaměstnancům upírá
možnost spolurozhodovat o volbě podnikatelské
formy. Návrh zákona dává do rukou
výkonné moci státu... unikátní
hospodářské pravomoci a špičkám
řídícího aparátu možnost
zachovat si i v novém vlastnickém uspořádání
své privilegované postavení k získání
přednostního podílu na rozprodávaném
národním majetku či k případným
spekulacím s tímto majetkem, přičemž
úloha zákonodárných sborů může
být potlačována.
Poslanci našeho klubu, jak vyplynulo z bohaté diskuse,
nesouhlasí s tím, že návrh zákona
v podstatě přehlíží práva
zaměstnanců, která jsou v demokratických
státech běžná. Kriticky se stavíme
zejména k té části návrhu zákona,
která umožňuje vládě přikázat
podniku zpracování privatizačního
projektu proti jeho vůli, přičemž úlohu
odborů omezuje jen na seznámení se s projektem
bez možnosti něco na něm změnit.
Obdobně je podceněna úloha příslušných
ústředních odborových, případně
svazových orgánů, které jsou přirozenými
partnery zakladatele.
Zastáváme rovněž názor, že
v privatizačním procesu musí mít patřičný
prostor i zastupitelské orgány obcí, tedy
místní samospráva. Je skutečností,
že scénář ekonomické reformy
v té podobě, v jaké ho přijalo naše
Federální shromáždění,
orientoval naší společnost na širší
pojetí způsobu či metod privatizace. Vládní
návrh zákona však preferuje jen nestandardní
kupónovou metodu a abstrahuje od dalších ekonomických
forem motivace podnikání, jakými jsou samosprávné
hospodaření, pronájem, družstva apod.
Motivační funkci soukromého vlastnictví
pomocí investičních kupónů
umisťuje do oblasti finanční spekulace místo
do oblasti výroby. Investiční kupóny
mají pravděpodobně dodat privatizaci nádech
demokratičnosti. Účinky uplatnění
této metody podle našeho názoru povedou ve
skutečnosti k pravému opaku.
Poslanci Strany demokratické levice a Komunistické
strany Čech a Moravy jsou přesvědčeni
o tom, že záměrům budoucího hospodářského
a sociálního rozvoje naší země
by lépe odpovídal návrh ústavního
zákona o převodu státního majetku
do fondu hospodářské obnovy, který
v listopadu 1990 předložila skupina poslanců
našeho klubu. Podporujeme v něm, jak zaznělo
ve vystoupení prof. Košnára, pluralitu vlastnických
forem zahrnujících instituci národního
majetku, který poskytne podnikatelské příležitosti
nejen určitým jednotlivcům, ale i zaměstnaneckým
kolektivům a jiným uchazečům, kteří
v minulých letech neměli možnost nashromáždit
si potřebný kapitál.
Vládní návrh zákona, který
nyní projednáváme, pokládá
Klub poslanců Strany demokratické levice a Komunistické
strany Čech a Moravy z důvodů, které
jsme přijali, za nepřijatelný a nehodláme
jej v předložené podobě podporovat.
Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Grebeníčkovi.
Ďalej vystúpi v rozprave Ivan Fišera, prosím,
aby sa ujal slova.
Poslanec SN I. Fišera: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, vážený
pane poslanče Grebeníčku, naslouchal jsem
vám pozorně a byl jsem velmi zaujat vaším
expozé, které ukázalo, že opravdu je
velmi dobré, když po určitou dobu, a já
doufám, že hodně dlouhou dobu, bude tato část
levicová v opozici. Proč to říkám?
Protože si myslím, že nedoceňujete možnosti
dostatečně tvořivě, které tento
zákon skýtá právě díky
kupónové privatizaci. Vy si totiž neuvědomujete
- a to mě s touto privatizací velmi smířilo
- že dobře promyšlený tah lokálních
rad a s nimi spjatých odborů může velmi
dobře při této privatizaci ovládnout
určitý podnik, který potřebují
ovládnout a mohou dokonce velmi dobře hájit
to, co hájit potřebují, to znamená
vysokou efektivitu a tak, jako je to všude na světě
v souladu s tím i pracovní příležitosti.
Samozřejmě, že to je něco, co také
velmi výrazně dává možnosti odborům.
Odbory se dostávají do nové role. Mohou vlastně
se také podílet, mohou se velmi výrazně
podílet na tom, že se budou orientovat na určité
strategie při nákupu kupónů a tím
na získání určitého vlivu na
rozhodování v podnicích. Tento zákon
otevírá značné možnosti a já
nevím, zda si jich všichni jsou vědomi.
Chtěl bych také říci, že myšlenka,
že bychom mohli příliš mnoho zvládnout
pomocí orgánů státních, vlády,
státní správy, je bohužel díky
struktuře a kvalitě této státní
správy, jak jsme ji sdělili, velmi ošemetnou
a těžko realizovatelnou. Nepatřím jako
pan ministr Klaus mezi ty, kteří jsou přesvědčeni,
že stát v této oblasti nemá mít
žádnou roli. Ale bohužel realisticky vidím,
jaká je úroveň naší správy
státní, zejména centrální,
a vím, že je ve srovnání s evropskou
a světovou úrovní ve velmi špatném
stavu. Dokonce bych to nechtěl ani srovnávat s těmi
rozvojovými zeměmi, které šly rychle
kupředu. To je také důvod, proč jsme
nuceni k některým věcem sáhnout tak,
jak je musíme nakonec udělat.
Nedá se nic dělat. Uvědomme si ale, že
to, co děláme skupinovou privatizací je určitě
přerozdělení, určitě rozptýlení
rozhodovacích pravomocí, že to je - a v tom
dávám všem za pravdu - velmi obtížný,
velmi složitý manévr, který nebude jednoduchý
a nemusí mít vždy v dané chvíli
jen pozitivní dopady pro podniky. Proto jsme v hospodářských
výborech přijali usnesení, které považujeme
za velmi vážné, že chceme zprávu
o přípravě investičních institucí
nebo tak, jak to dnes nazývá návrh, obchodních
společností, protože jsme si vědomi
toho, že naivní rozptýlený akcionář
by mohl být pro naše podniky nebezpečím,
pokud by nedošlo k tomu, jako je to všude jinde ve světě,
že bychom vytvořili novou strukturu vlivu na management
podniků, který by měl být založen
na těchto obchodních společnostech, nebo
to nazveme jakkoliv nějaké mutual fondy nebo investiční
fondy, to není v této chvíli důležité.
Jsem přesvědčen, že Federální
shromáždění by mělo velmi záhy
požadovat takovou zprávu. Vláda nám
sice řekne, že na těchto věcech už
pracuje, že řada takových investičních
fondů vznikla. To je pravda, ale já jsem hluboce
přesvědčen, že to je stále ještě
nedostatečné a že zejména lidé,
kteří si zvykli pracovat v socialistické
bance, nedovedou pracovat tak, jak by se v podnikání
pracovat mělo.
To jsou věci, které považuji za kritické.
Považuji také za důležité, abychom
znali, jak vypadají tyto privatizační fondy.
Chtěl bych ale vaši pozornost jako poslanců
obrátit k jinému problému. Jde o problém,
o kterém se zde vůbec nehovořilo a nikdo
jej nepřipomněl, ale slyšeli jsme to v hospodářských
výborech už v listopadu a byli jsme velmi překvapeni.
Bude několik emisí kupónové privatizace
z důvodů technických. Znamená to,
že stav, ve kterém naše podniky jsou, to je stav,
kdy management je v podstatě ve vzduchoprázdnu nebo
zavěšen na nefungující státní
správu, se bude prodlužovat případně
na mnohem delší dobu, než jsme si to podle původních
sdělení vládních činitelů
představovali. To je velmi rizikový stav a chtěl
bych tohoto místa důrazně poprosit ani ne
tak vládu, ale zejména pana ministra financí,
aby se snažili udělat všechno pro to - a oni
to určitě přislíbí - aby těchto
vln bylo co nejméně a probíhaly co nejrychleji.
Jsou zde podle mého názoru rizika velká.
To je také důvod, proč trvám na tom,
aby byl uplatněn návrh - dnes to musí být
už pozměňovací návrh, který
byl ve společné zprávě zpravodajů,
a to je původní znění § 23 podle
této zprávy, tak jak v této zprávě
je. Já hned vysvětlím proč tomu tak
je. Navrhovali jsme zde především, aby kupóny
vydávala Státní banka československá
na základě zvláštního zákona
Federálního shromáždění,
který rovněž stanoví nabývací
cenu kupónu. Důvody jste vycítili z toho,
že emisí má být několik. Další
důvod spočívá v tom, že v původním
vládním návrhu jsme se dočetli, že
by cena kupónů měla být jednoznačně
stanovena na 2 000 Kčs. To bylo v původním
vládním návrhu, jak byl předložen
v listopadu do hospodářských výborů.