Vzhledem k tomu, že teprve tato mohutná ekonomická
síla učinila z komunistického režimu
tuto moc, která zde v dalších letech vládla,
je tedy logické, že teprve privatizací majetku,
který stát dosud drží v rukou, bude
dovršena demokratická revoluce, která byla
zahájena v listopadu 1989. Ta totiž ještě
stále trvá. Dokud majetek ze státních
rukou nedostaneme, dotud trvá latentní možnost
použití obrovské moci, a v tomto smyslu trvá
i latentní nebezpečí pro demokracii jako
takovou.
Proces privatizace je významnou pojistkou samotného
procesu demokratizace. V tom bych viděl velký politický
význam vůbec tohoto zákona a následných
procesů, pokud tento bude schválen.
Ekonomický význam asi není nutné zvýrazňovat.
Myslím, že to chápou všichni včetně
odpůrců soukromého vlastnictví. Bez
soukromého vlastnictví to nelze. Prokázalo
se to nadevší pochybnost v mnoha zemích po
mnoho let. Asi není o čem dále hovořit.
Nyní bych probral připomínky, které
vznesly národní rady k projednávanému
návrhu zákona. V České národní
radě tři výbory doporučily přepracování,
ostatní po dopracování připomínek
doporučily schválení předkládaného
zákona. Jako konkrétní připomínky,
které jsme většinou akceptovali gesčními
výbory, bych se nyní zmínil o připomínkách,
které jsme nerespektovali, nebo které nebyly zohledněny.
Z České národní rady přišla
připomínka nároků kupónů
pro nezletilé. Toto nebylo akceptováno. Je proto
mnoho a mnoho důvodů, včetně zastupování
nezletilého, občanskoprávních vazeb
atd. Nebylo přijato.
Dále bych požadavek, aby zásady zahájení
privatizačního procesu byly vypracovány současně
s účinností zákona. Znamená
to, že v momentu vydání zákona, aby
zde byly zásady zahájení tohoto procesu.
Zákonnou máme lhůtu tři měsíce
po nabytí účinnosti tohoto zákona.
Je to požadavek vlády, pochopitelný, musí
zde být určitá mezera mezi schválením
zákona a návazným vypracováním
zásad jeho provádění. Opět
nebylo přijato.
Další byl požadavek na omezení okruhu
subjektů, které mohou podat návrh privatizačního
projektu. Opět bylo zamítnuto. Tento okruh subjektů
není omezen. Je na zakladateli, aby si potom posoudil jednotlivé
projekty sám a vybíral si.
Měli jsme požadavek na restituci do transformačního
zákona. Zde jsme to vlastně odmítli. Stalo
se nám po projednání restitučního
zákona, že nám přece jen určitý
restituční balík do toho spadl, alespoň
co se týče způsobu vypořádání
restitučních nároků. Nebylo přijato,
ale život v tomto promluvil do jiné podoby.
Byl požadavek velmi striktní, že fond národního jmění nesmí mít podnikatelské funkce. S tím je plný souhlas, jak o tom zde bylo již hovořeno. Fond národního jmění má finančně správní úkol převést majetek ze státních do soukromých rukou. Jestliže bude podnikat, jedná se o nutné zlo, o nezbytnou podmínku nakládání s majetkem v období převodu, naprosto omezené v privatizačních letech atd. V tomto smyslu jsme vyhověli, ale nemohli jsme tam dát přímo klauzuli, že fond nesmí mít podnikatelskou funkci,
když,ji ve velmi omezené podobě bude.
Dále bylo ocenění povinné na tržní
hodnotu, co se týká privatizovaného majetku.
Nepovažovali jsme za nutné toto akceptovat vzhledem
k tomu, že nemůžeme vázat ani podnik,
ani zakladatele při oceňování na určité
metody. Situace je velmi individuální. Je otázkou,
co je tržní hodnotou privatizovaného podniku,
co je trh a kde se tržní hodnota stanoví. Čili
nebylo přijato.
V případě nesouhlasu odborů se požadovala
povinnost předat stanovisko odborů zakladateli.
Máme tam ustanovení, že výsledek privatizačního
projektu nebo informace o tom se předá odborům.
Navíc každý rozumný zakladatel nebo
podnik s odbory chce pokud možno vycházet. To se týká
připomínek České národní
rady, které nebyly akceptovány.
Připomínky Slovenské národní
rady - opět zde byl objektivně oceněný
požadavek, aby alespoň dvě nezávislé
instituce se podílely na oceňování
podniků. Opět jsme nepovažovali za nezbytné.
Je to prostě otázka individuální tvorby
privatizačního projektu.
Další požadavek bylo snížení
hranice podílu akcí, které lze koupit za
kupóny, na 40 %, čili maximální hranice
akcií za kupóny na 40 %. V tomto zákoně
a v té společné zprávě, jak
sami uvidíte, není stanovena žádná
hranice, v původním návrhu byla maximálně
80 %, ale teď to z toho vypadlo úplně, nechceme
vázat tvůrce privatizačních projektů
žádnou hranicí. Požadavek Slovenské
národní rady, aby vydavatelem kupónu byl
příslušný orgán republiky, t.j.,
aby v podstatě každá republika určila
orgán, který bude vydávat kupóny,
nebylo to pro nás přijatelné, nepřijali
jsme to, chceme, aby byl jeden federální orgán,
který bude vydávat kupóny. Nemáme
zájem na tom, aby se to rozjelo, jak některé
návrhy nasvědčovaly tomu, aby se rozjela
metodika kupónové privatizace v každé
republice zvlášť, čili nepřijali
jsme tento návrh. To je patrně všechno.
Závěrem bych se zmínil o problému
Fondu národního jmění ve vazbě
na kupóny na metodu investičních kupónů,
kde je určitý názor, nebo určitý
tlak, učinit z Fondu národního jmění
jakousi obrovskou podnikatelskou instituci, která by modernějším
způsobem přes vlastnictví akcií toho
výrobního fondu, který by měla k dispozici,
podnikala, a v podstatě by se proměnila v jakousi
moderní a Státní plánovací
komisi tak, jak jsme ji znali v minulosti.
Velmi mnoho návrhů směřovalo tímto
směrem nebo mělo tento účel. V tomto
zákoně je Fond národního jmění,
jak už jsem řekl, koncipován jako především
finanční správní instituce, zajišťující
převody podle nějakých pravidel, podle nějakých
dojednaných projektů, které zcela přesně
váží tuto instituci k tomuto převodu.
Podnikatelské funkce vidíme jako velmi okrajové.
Čili pokud se zde hovořilo o tom návrhu ústavního
zákona, o Fondu národní obnovy, tak to přesně
je ta instituce, která by tímto způsobem
hospodařila a tímto způsobem postupovala.
Čili toto je zcela jiná koncepce Fondu národního
jmění.
Co se týče problematiky kupónů, už to tu bylo řečeno, standardní metodou privatizace by samotná privatizace trvala mnoho desítek let, protože není zde dostatečně silný kapitál, který by ovládla, majetek, který zde stát vlastní a který je zde k dispozici pro převod do soukromých rukou. Tudíž je nutno bez tohoto kapitálu privatizaci provést, neboť v tom je meritum věci. Není meritum věci na tom vydělat, ale meritum věci je privatizovat, vytvořit soukromé subjekty založené na vlastnickém právu a to, co se objevuje a asi se objeví samozřejmě i v diskusi, taková úporná obava z toho, že by stát nebo naše společnost by mohl prodělat tu a tam, že by něco prodala pod cenou nebo za nevýhodných podmínek, nebo vůbec že kupóny nepřináší žádné peníze, žádné výnosy pro stát, tak je nutné si uvědomit, v jakém stavu co prodáváme. Velmi často se jedná o hluboce zápornou hodnotu, kdyby předávané podniky jenom měly napravit ekologické škody, které jsou spjaty s jejich činností. Jde o to poučit se malinko z příkladu západních zemí, kde se také proces privatizace ve velké míře prováděl a např. z Anglie, kde také se objevily hlasy o výprodeji národního jmění, objevily se hlasy o laciném prodávání národního majetku, ale přitom zkušenost byla taková, že každý okamžik, každý moment, po který stát vlastní podnik, je vlastně prodělkem, každý okamžik, kdy se už dostane do soukromých rukou, se proměňuje ve výdělečnou organizaci a v tom je ten efekt, ne vydělat na tom, co je statickým
majetkem v rukou státu, ale vydělat na tom, že
se to dostane do soukromých rukou, oživne to, začne
to vydělávat samo na sebe a prostřednictvím
daní i pro ostatní. Čili v tom smyslu přistupujeme
k otázce kupónů.
Ještě bych se zmínil k otázce kompetencí.
Byl tady určitý návrh ze slovenské
strany, na určitou slovenskou verzi kupónů,
taková trochu filozofie toho druhu, že by obyvatelé
s trvalým pobytem na Slovensku investovali kupóny
jen do slovenských podniků a Češi zase
do českých podniků, protože tak to určují
kompetence, tak je rozděleno vlastnictví. Tak toto
bylo velmi nepřijatelné pro nás a domnívám
se, že kompromis, který v tomto zákoně
je, i když není tak šťastný v tom
smyslu, že mohlo se už v tomto zákoně
leccos stanovit a předepsat, tak kompromis, který
je zde stanoven, který zmocňuje vládu federální,
aby po dohodě s vládami republikovými celý
proces kupónové privatizace upravila nějakým
předpisem, tak si myslím, že byl jediným
v dané situaci možným řešením,
i když víme, že jsme v podstatě odložili
ten oříšek a ten horký brambor jsme
předali vládě, která se s ním
patrně bude nějakým způsobem potýkat.
Jinak se připojuji ke kolegovi Jurečkovi a doporučuji
vám, abyste přijali po projednání
tento vládní návrh zákona ve znění
zpravodajské zprávy. Procedurálně
bych chtěl říci, o čem jednáme.
Jednáme o vládním návrhu (tisk 257),
ve znění společné zprávy výborů
pro plán a rozpočet a výborů hospodářských
(tisk 452) a veškerá záporná stanoviska,
která dnes přednesl pan ministr Klaus k této
společné zprávě jsou současně
tou bází, čili jednáme ve smyslu změn
předložených opět tedy předkladatelem.
Čili základem, o němž jednáme
je společná zpráva a v těch případech,
kdy bylo vysloveno odmítavé stanovisko vlády
k jednotlivým bodům té společné
zprávy, platí původní vládní
návrh. To je báze, o níž jednáme,
čili to je z procedurálních důvodů
pro vás informace. Současně stanovisko společné
zprávy, které bylo odmítnuto panem ministrem
je pojímáno jako první pozměňovací
návrh. To je všechno. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Šternovi. Obidvaja spravodajcovia
odporučili svojim snemovniam rokovať na základe
tlače 452, to znamená prerokovávať spoločnú
správu. Musíme sa úplne precízne vysporiadať
s pripomienkami ministra Klausa, resp. vlády.
Tam, kde vláda neprijala znenie spoločnej správy,
nebudeme môcť náš návrh zahrnúť
do spoločnej správy, ale budeme musieť hlasovať
osobitne. Ale to je otázka procedurálna. Z toho
dôvodu si myslím, že dostanete v krátkom
čase stanovisko vlády k spoločnej správe
a bude to dobrým východiskom pre naše ďalšie
rokovanie.
Rokujeme o tlači 452. K tomu prijímame pozmeňovacie
návrhy. Dovoľte mi, aby som otvoril rozpravu k tomuto
zákonu. Písomne sa zatiaľ prihlásili
poslanci Zeman, Kontra, Grebeníček a Fišera.
Prosím poslanca Zemana, aby sa ujal slova.
Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
když jsem v průběhu jednání o
tomto zákoně pozoroval světelnou tabuli,
udávající počty zúčastněných
poslanců, uvědomil jsem si, že je možno
modifikovat jeden Parkinsonův zákon, a to tak, že
počet poslanců účastnících
se projednávání zákona je nepřímo
úměrný důležitosti tohoto zákona.
Není totiž sporu o tom, že zákon, který
v současné době projednáváme,
je minimálně v ekonomickém rozměru
našeho života ten nejdůležitější.
Už proto, že se jedná o patrně nejrozsáhlejší
přesun majetku, plánovaný v naší
ekonomické historii, a pevně doufám, že
poslední, a zejména nevratný.
Chtěl bych ocenit pokrok, ke kterému došlo
při zpracování tohoto zákona, který
ve vládě a koneckonců i v parlamentu, procházel
četnými verzemi. Domnívám se, že
tento pokrok spočívá především
ve dvou směrech:
Za prvé v tom, že byla akceptována někdy
dříve vehementně odmítaná idea
fondu národního jmění. Jak si jistě
vzpomínáte z těchto parlamentních
diskusí, kolega Jurečka už to tady připomněl.
A za druhé vidím tento pokrok v tom, že se
prosadila myšlenka individuálních privatizačních
projektů, tedy individualizace každého privatizačního
problému na úrovni konkrétního podniku.
Přesto mám k tomuto návrhu zákona
vážné výhrady, které částečně
splývají s již citovaným stanoviskem
výboru pro plán a rozpočet.
Pokusil bych se proto reagovat z těch pěti problémových
okruhů pouze na tři, ale pouze ke dvěma z
těch tří mám konkrétní
pozměňovací návrhy.
Nejdříve bych rád vyřídil problém,
který je asi relativně nejméně důležitý,
a to je problém federálního fondu národního
jmění. Pokládám se za federalistu,
nikoliv za centralistu. Z tohoto důvodu mám určité
pochybnosti o nutné existenci federálního
fondu národního jmění, a to nejenom
vzhledem k již uváděným skutečnostem,
a to, že po kompetenčním zákonu je objem
federálního majetku poměrně malý,
z toho většinou se jedná o veřejně
prospěšná zařízení - tedy
objem privatizovaného majetku je ještě menší,
ale i proto, že na rozdíl od názorů
pana ministra financí se domnívám, že
není podstatným problémem v případě,
kdyby k takové privatizaci docházelo, provést
ji rovnou na úrovni fondů republik. Jako argument
pro toto stanovisko uvádím už v zákoně
zabudovaný § 42, který analogickou situací
řeší.
Přiznávám se však, že hlavním
důvodem pro to, aby federální fond národního
jmění neexistoval, nebyla ani tak obava z další
zbytečné instituce, jako spíš obava
z toho, že v záplavě kompetenčních
sporů bychom mohli být přinuceni v části
věnované národnímu jmění
zabývat se pouze federálním fondem a de facto
odsunout fondy republik, zejména z hlediska užití
jimi získaných prostředků, do kompetence
republik. Dovedeno ad absurdum, by celý velký privatizační
zákon potom mohl znít - privatizace je prováděna
zákony, vydávanými národními
republikami.
Teď bych přešel k problémům, které
pokládám za poněkud vážnější.
Začnu nešťastnou kupónovou privatizací.
Kolega Jurečka mě poněkud zastrašil,
když použil výrazu, že pod pláštíkem
věcných diskusí zde probíhají
ideologické spory. Mám sice dojem, že podobné
obraty jsem ne tak zcela dávno už slyšel, ale
v každém případě pokládám
své hledisko za hledisko člověka, který
chce postavit existující most přes existující
řeku, a hádá se o stavební materiál.
Ideologické spory by existovaly, kdybychom diskutovali
o tom, zda privatizovat, nebo ne. Pokud diskutujeme jak privatizovat,
měly by platit především věcné
argumenty, jsme-li jich ovšem schopni.
Nedomnívám se, že je zcela přesně
stavět naše dilema jako spor mezi standardními
a nestandardními privatizačními technikami.
Je to daleko spíš spor mezi technikami úplatné
a v podstatě bezúplatné privatizace, které
doporučuji.
Začnu jedním velice zastaralým dokumentem,
který se jmenuje Volební program Občanského
fóra, a který mimo jiné říká:
"Bude podporován prodej akcí zaměstnancům
podniků s možností jejich dlouhodobého
splácení, atd." Čili zmínka o
privatizačním postupu. Mimochodem tři řádky
nahoře je zajímavá věta: "Současně
dojde k demonopolizaci, která v podmínkách
tržního ustanovení cen zabrání
jejich neúměrnému zvyšování."
To jsou paradoxy.
Tolik, pokud jde o volební program. Dále bych chtěl
upozornit, že ve společném usnesení
Federálního shromáždění
se jasně říká, že budou kombinovány
všechny metody privatizace a společná stanoviska
výborů, která byla podkladem tohoto usnesení,
dokonce přímo ty formy vyjmenovala. V návrhu
zákona nám jako explicitní forma de facto
zůstala jenom kupónová privatizace a nesmělá
zmínka o alternativních formách se většinou
přesunula do důvodové zprávy, která
je ovšem pouze monologem zákonodárce. Přitom
časté publikované rozhovory a koneckonců
i některé předchozí verze tohoto zákona
dávaly jasně tušit, že kupónová
metoda je autory samými považována za dominantní.
Jako důkaz bych chtěl uvést například
verzi návrhu zákona o velké privatizací,
předloženou ministrem financí hospodářské
radě, která kromě takové zajímavosti,
že v první části vyjmenovává
jako objekt restituce i Benešovy znárodňovací
dekrety, stanoví objem kupónové privatizace
na výši 90 %.
Relikt tohoto ojetí se objevil i v původní verzi předloženého vládního návrhu zákona, která stanoví podíl kupónové privatizace v rámci jednotlivých
privatizačních projektů na 40 - 80 %. Jak
ovšem autoři skutečně věří
jimi doporučované metodě, když považují
za nezbytné preferovat ji tímto omezením
v návrhu zákona? Má to snad znamenat, že
všechny postupy jsou si rovné, ale kupóny jsou
nejrovnější?
Tady bych doporučoval alespoň velice stručně
se na tuto metodu věcně podívat. Jsme často
poučováni, že máme být pokorní
a respektovat zahraniční zkušenosti a pokud
možno si nic sami nevymýšlet, tím měně
vlastní československá specifika. Dobrá
tedy. Návrh kupónové metody byl zpočátku
navržen v prosinci 1989 profesorem Švejnarem z Pittsburské
univerzity, a to v Kolodějích. Pojetí tohoto
autora je ovšem jiné, zakládá se - tím
vás však nechci zdržovat - na systému
investičních portfolií.
Kupónová metoda sama nebyla ve světě
prakticky nikde použita s jedinou výjimkou, a tou
je Britská Kolumbie, kde z tamní ústavy vyplývalo,
že nově objevené přírodní
zdroje mají být rozděleny mezi lid. A protože
tam vytryskly naftové prameny, tak formou investičních
kupónů k tomuto rozdělení došlo.
Jakmile v Československu vytrysknou naftové prameny,
budu podporovat kupónovou privatizaci. (Potlesk.) Do té
doby bych ovšem doporučoval omezit její aplikaci
na Hodonínsko.
O kupónech uvažovaly i naše dvě sousední
země. V Maďarsku byla tato metoda odmítnuta,
snad i vlivem výrazné ekonomické osobnosti
Jánose Kornaie, který ji označil za pošetilý
experiment.
V Polsku byla zpočátku zvažována a podle
posledních zpráv dochází k jejímu
odmítání rovněž. Příklad
z Německa uvedu v závěru, který se
už blíží.
Domnívám se, že bychom měli vycházet
ze dvou možností. Buď tedy mám budoucího
potencionálního podnikatele, který nemá
příliš mnoho peněz, ale je ochoten investovat
nikoliv své neexistující úspory, ale
svoje budoucí příjmy a výnosy. Pak
je možná cesta kapitalizace důchodů,
která překonává nedostatek přítomných
úspor, ať už je to forma leasingu, ať je
to forma prodeje na dlouhodobé splátky, který
nemusí být vždy nutně úvěrově
kryt, ať už je to některými odborníky
doporučovaná forma hypotekárního úvěru
atd. Nebo tady mám variantu, že dostanu cenný
papír typu losu a budu uvažovat, který podnik
je natolik perspektivní, abych do něj investoval.
Řada expertíz upozorňuje na nebezpečí,
kterému se říká linsidier trading,
obchodování lidmi, kteří jsou řádově
lépe informováni už ostatní. A to jsou
nové mafie a nové nomenklatury, které se
tady začínají vytvářet, především
z řad státní byrokracie. Toto riziko bylo
několikrát zaznamenáno a myslím si,
že bychom ho neměli přehlížet.
Domnívám se, že fond národního
jmění by měl být typem privatizační
banky, nikoliv typem podnikatele, že by to měl být
institucionální investor. Mimochodem peněžní
ústavy v USA vlastní až 80 % akcií a
z toho, že by neměl být podnikatelem a nevracet
peníze do oběhu, také vyplývá
první z mých dvou pozměňovacích
návrhů, které bych přečetl.
Doporučuji doplnit § 12 v obou variantách odstavcem
5 v tomto znění: "Výnosy z privatizace
mohou být na základě rozhodnutí vlády
České republiky a vlády Slovenské
republiky použity k financování mimořádných
rozvojových programů, v oblasti ochrany životního
prostředí, školství a zdravotnictví
v souladu s projednávanými strategiemi obou republik.
Toto financování provádějí
fondy formou veřejně soutěže."