Čtvrtek 21. února 1991

Dovolte mi nyní, abych vyjádřil stanovisko vlády ke změnám, které oproti vládnímu návrhu prosadily jednotlivé výbory Federálního shromáždění, nebo resp. naše doplňky k předložené společné zprávě.

Z porovnání společné zprávy a vládního návrhu transformačního zákona vyplývá, že v návrhu došlo k řadě změn, z nichž s některými jako předkladatelé souhlasíme, s jinými nikoliv.

Dovolte mi, abych je podrobně rozebral a upozornil na názor vlády k této otázce.

K části první: Budu stručně říkat souhlasy a zastavím se pouze u nesouhlasů.

Paragraf 1- změna návrhu zákona a podobně, díky tomu změna § 1, jeho rozšíření o dva odstavce. Souhlasíme.

Paragraf 2 - nahrazení termínu "jmění" pojmem "majetek", což se promítá do celého zákona v § 2. Souhlasíme.

Paragraf 3 - alternativa 1 společné zprávy navrhuje doplnit tento paragraf o odstavec 3. S touto alternativou nesouhlasíme. Doporučujeme alternativu 2.

Důvodem je, že podle transformačního zákona chceme privatizovat i státní statky, včetně zemědělské půdy, na které hospodaří. Vyčleňovat touto cestou zemědělskou půdu z privatizace není vhodné i proto, že je někdy součástí dnešních státních podniků, nejen státních statků.

Ke druhé části.

Souhlasíme s terminologickými změnami v § 5.

Paragraf 6 - v odstavci 1 alternativa 2 navrhuje u písm. f) vynechat část věty: "...jakož i rozsah použití investičních kupónů." S touto změnou nesouhlasíme. Naopak požadujeme, aby v každém privatizačním projektu bylo uvedeno, v jakém rozsahu budou investiční kupóny použity.

Počet povinných položek privatizačního projektu byl rozšířen o A - K, s čímž souhlasíme.

Souhlasíme se změnou v odstavci 2 - doplnění o písm. c) a d). Odstavec 3 původního vládního návrhu byl přeřazen do § 11. Souhlasíme.

Paragraf 10 - odstavec 1 - bylo upřesnění původního rozsahu a doplnění odstavce 3. Souhlasíme.

K části třetí.

Paragraf 11 - společná zpráva zavádí dvě varianty, které ovlivňují celou další podobu zákona. Varianta 1 počítá v souladu s vládním návrhem s federálním fondem národního majetku, varianta 2 pouze s republikovým.

Jak jsem už říkal ve svém úvodním výkladu, zrušení federálního fondu národního majetku by bylo porušením čistoty zákona, který je postaven na koncepci tří typů státního vlastnictví, federálního, českého a slovenského a bylo by porušením čistoty zákona, kdyby federální majetek měl být prodáván republikovým fondem.

Proto prosazujeme v § 11 i ve všech následující potom na to napojených variantu jedna. Ekonomické důvody se opírají o už zmíněný seznam federálních podniků, který zde mohu zrekapitulovat, pokud by to bylo potřeba. Souhlasíme s řadou dalších změn v § 11 - upřesnění kritérií přesouvání, nově zařazený odstavec 6, atd.

Souhlasíme s řadou úprav § 12 a) a b), ale místo toho doporučujeme dva doplňky do § 12: za prvé v návaznosti na připravované zákony národních rad o majetku obcí doporučujeme doplnit v § 12 odstavec 2 nové písmeno c) tohoto znění: "K převodu privatizovaného majetku na obce."

Za druhé v rámci jednotnosti postupu je třeba z dosavadní působnosti federálního ministerstva financí vyjmout povolovací agendu při zakládání podniků se zahraniční majetkovou účastí. Bylo by to nepromyšlené, aby povolení federálního ministerstva financí bylo vyžadováno jako dosud i v případech, kdy příslušný fond na základě schváleného privatizačního projektu převádí část svého majetku na zahraniční podnikatelské subjekty. Proto navrhujeme v § 12 doplnit jako odstavec 3 toto ustanovení: K použití majetku podle § 2 se nevyžaduje povolení podle zvláštních předpisů. Pak už by to vyžadovalo pouze přečíslování odstavců.

Souhlasíme s úpravami § 13 a § 14, v podstatě všechny změny, až do části 4.

V části 4 to jsou § 22 až § 26. Chtěl bych říci, že návrh zákona v § 46 odstavci 5 předpokládá, že podrobnosti použití investičních kupónů upraví vláda České a Slovenské Federativní Republiky po dohodě s oběma vládami republik nařízením.

Chtěl bych říci, jak se někdy objevuje v diskusi, že není pravda, že vláda jednostranně prosazuje kupónovou metodu privatizace, nestandardní privatizační metodu proti metodám jiným. Vláda pouze a opakovaně zdůrazňuje, že bez této metody budeme jen prodlužovat agónii naší postátněné, nefungující ekonomiky. Proti vládnímu návrhu je ve společné zprávě postavení investičních kupónů poněkud utlumeno. Upozorním proto, na kterých místech doporučujeme postavení tohoto privatizačního principu opět posílit.

Souhlasíme s vynecháním odstavce 2 v § 22. Souhlasíme, aby v odstavci 1 § 23 bylo vypuštěno ustanovení o investičních bodech.

V odstavci 2 - na rozdíl od vládního návrhu - se doporučuje, aby kupóny byly vydávány za prvé na základě zvláštního zákona, za druhé Státní bankou československou. S těmito změnami nesouhlasíme. Požadujeme, aby kupóny byly vydány na základě vládního nařízení podle § 46 odstavec 2 tohoto zákona federálním ministerstvem financí.

V § 24, který je ve vládním návrhu uveden jako § 25, je část ustanovení odstavce 1 vládního návrhu vynechána a svěřena vládnímu nařízení podle § 23 odstavec 2 s institucí, jak bylo řečeno, vyššího, zvláštního zákona. Nedomníváme se, že je to racionální cesta. Vše, co se týká kupónů, by proto mělo být upraveno vládním nařízením § 46 odstavec 2.

Společná zpráva dále vypouští odstavec 2 a odstavec 3 § 25 původního vládního návrhu. I toto nedoporučujeme. Je potřeba, aby vláda nařízením podle § 46 odstavec 2 mohla zavádět i různé další typy kupónů. Toto považuji za opravdu mimořádně závažné. Tyto jiné typy kupónů kromě jiného umožní i realizaci finančních náhrad podle dnes schváleného zákona o

mimosoudních rehabilitacích. Proto považujeme za nutné, aby byly ponechány v tomto paragrafu odstavce 2 a 3, které umožňují existenci různých typů kupónů.

Aby potom byl text konzistentní, je třeba ze stejných důvodů v § 24 vypustit slovo "stejný". Pokud budou různé typy, je nárok na kupóny, nikoliv stejný, nárok na kupóny. To je formální změna.

Souhlasíme plně se změnami odstavců 1, 2 i s vynecháním odstavce 2 § 25. Souhlasíme se změnami § 26.

K části páté. Jsou to § 24 až § 40, ve vládním návrhu § 29 až § 42. Ta varianta, která počítá pouze s republikovými fondy národního majetku, vynechává celou tuto část. Pokud by při našem hlasování o § 11 zvítězila varianta vládní, bude potom třeba reagovat na všechny změny, týkající se federálního fondu o majetku, jeho prezídia apod.

K § 30, ve vládním návrhu 32: podle návrhu výborů prezídium fondu nemá být jmenováno vládou, ale má být voleno parlamentem. Členem prezídia nemá být člen vlády.

S touto změnou vláda nesouhlasí, respektive ji nedoporučuje. Nepovažujeme za účelné, aby byly vytvářeny v naší zemi další orgány nezávislé na vládě a podřízené přímo parlamentu. Myslím, že není důvod, aby se parlament obával, že svoji vládu dostatečně neovládá. Nevidíme žádný důvod, aby vznikly další, na vládě nezávislé orgány, de facto státní správy. Myslím, že není důvod, aby parlament vyjadřoval vládě nedůvěru toho typu, že by se jí bál svěřit některé kompetence, které jí logikou věcí příslušejí.

K § 41 v šesté části: souhlasíme se změnou. S formulacemi souhlasíme, ale v první větě odstavce 1 navrhujeme vynechání spojky "i". Zdá se to absurdní, ale spojka "i". Na základě tohoto ustanovení chceme zahájit i kupónovou privatizaci a zahájení každé privatizační metody nemusí na nic čekat a v praxi ani nečeká.

Souhlasíme se změnami § 42.

K § 45 (ve vládním návrhu § 49): Předkládaným zákonem nepřímo měníme povolovací režim, podle něhož dosud mohly státní podniky vkládat svůj majetek do podniků se zahraniční majetkovou účastí. Tuto skutečnost jsme již vzali v úvahu při našem doplňku § 12, kde jsme odstranili dvojí povolování téhož. Stejnou funkci má náš návrh na doplněk tohoto § 45, který doporučujeme rozšířit o tuto větu: "Udělená výjimka nahrazuje povolení podle zvláštních předpisů". Myslí se tím zákon č. 173/1988 Sb., o podniku se zahraniční majetkovou účastí. I zde federálnímu ministerstvu financí navrhujeme odebrat část jeho pravomocí.

K § 46: Souhlasíme se změnami v odstavci 1 a 2. Chceme však rozšířit zmocnění i pro

a) nabývací ceny kupónů,

b) vymezení různých typů kupónů.

Znovu bych chtěl opakovat důraz na různé typy kupónů, který byl v našem původním vládním návrhu. Chtěl bych znovu opakovat, že vláda chce a potřebuje využít instituce investičních kupónů pro nejrůznější kompenzace tvrdostí všeho typu jak dozadu, tak dopředu, tedy pro nejrůznější kompenzace tvrdostí, které na obyvatelstvo dolehly v minulosti (restituční oblast) i kompenzace tvrdostí, kterými na ně doléhá nebo dolehne dnes transformace naší ekonomiky. Proto tedy různé typy kupónů.

Poslední připomínka je k § 47. Jedná se o nově zařazený požadavek, jehož původním zdrojem byla skupina pracovníků české vlády. My zásadně nedoporučujeme zařazení tohoto paragrafu do tohoto transformačního zákona z těchto důvodů. Je to v podstatě antiprivatizační koncept, který

1. obchází celou základní ideu privatizačního projektu, klíčového prvku

celého tohoto transformačního zákona;

2. vede k nebezpečí známého jevu přemalování firmy státního podniku na

státní akciovou společnost, a tím k nebezpečí deikreditace celého

privatizačního procesu. Tento návrh vede k upevnění svazku resortního

ministerstva k podnikům, což je přesný opak zájmu celého scénáře

ekonomické reformy, vztah hospodářského řízení je nahrazován něčím

ještě daleko pevnějším, de facto vlastnickým vztahem.

Vzniká nebezpečí posilování pozic tak zvaných starých struktur apod.

Problém je i to, že v žádném případě v našem celém konceptu velké privatizace nechceme vytvářet pouze akciové společnosti. Samozřejmě chceme vytvářet i jiné obchodní společnosti a někdy i přímý prodej podniku nebo prodej části jeho majetku.

Konečně posledním důvodem pro naše argumenty pro odmítání § 47 je i to, že pokud bychom postupovali touto cestou, může snadněji dojít ke konfliktu s restitučním zákonem dnes schváleným.

Vážení poslanci, vážené poslankyně, toto byly mé úvodní poznámky k tomuto klíčovému transformačnímu zákonu. Myslím, že je to zákon nesmírně důležitý, nesmírně obtížný. Velmi si vážím spolupráce mnoha z vás na dopracování, domýšlení, upřesňování celé řady prvků tohoto zákona v průběhu jeho projednávání ve výborech Federálního shromáždění. Věříme, že tento zákon, na který čeká celá naše společnost, na který jsme nepřetržitě dotazováni v celém světě, schválíte. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánu ministrovi Klausovi. Domnievam sa, že jeho vystúpenie je pre nás dôležité i z procedurálneho hľadiska. Chceme schváliť predložený vládny návrh zákona v

znení spoločnej správy a je pre nás dôležité vedieť, s ktorými pripomienkami k jednotlivým paragrafom sa vláda stotožňuje, eventuálne nestotožňuje. Odporúčam spravodajcom, aby tieto pripomienky v nejakej prehľadnej forme rozdali všetkým poslancom, aby sme vedeli, ktorá časť spravodajskej správy je v súlade s názorom vlády a ktorá nie.

Ďalej máme predložený iniciatívny návrh skupiny poslancov. Volíme teraz prvý alebo druhýkrát taký postup, že zaznejú úvodné slová k obom návrhom a potom sa s nimi vysporiada spravodajská správa.

Teraz odovzdám slovo poverenému poslancovi iniciatívnej skupiny k iniciatívnemu návrhu (tlač 382), poslancovi Košnárovi. Prosím, aby sa ujal slova.

Poslanec SN J. Košnár: Vážený pán predsedajúci, vážené dámy a páni, proces odštátnenia národného majetku a jeho privatizácia sa celkom oprávnene považujú za takú súčasť ekonomickej reformy, ktorá by mala nastoliť trhové vzťahy a otvoriť priestor hospodárskemu rastu a prosperite našej ekonomiky. Plne súhlasím s ministrom Klausom, že poznanie nevyhnutnosti tohto procesu nie je celkom nové a že úskalia privatizácie boli predmetom mnohých diskusií už dosť dávno pred prijatím scenára ekonomickej reformy a pred tým, než vláda predložila svoj návrh transformačného zákona. I na pôde nášho parlamentu sa udialo viac významných odborných seminárov, diskusií s vynikajúcimi zahraničnými odborníkmi a pod.

Domnievam sa teda - azda bude pán minister so mnou súhlasiť - že by sme nechceli tvrdiť, že akýkoľvek variant, akýkoľvek Federálneho zhromaždenia predložila vlastný návrh ústavného zákona o prevode majetku štátu do fondov hospodárskej obnovy a podmienkach jeho privatizácie. Ide o tlač 382. Tento návrh nevznikol ako odozva či reakcia na vládny návrh zákona o prevode majetku štátu na iné osoby pre účely podnikania, ktorý máme v tlači 257. Oba zákony vznikali paralelne, majú autonómne východiská, reflektujú rôzne sociálne pozadie a sociálne záujmy štruktúrovanej spoločnosti a preto sa koncepčne líšia.

Iniciatívny návrh skupiny poslancov vychádza z poznania, že akýkoľvek monopol - monopol štátny alebo monopol súkromný - je zdrojom ekonomickej a sociálnej stagnácie a nespravodlivosti. Transformácia ekonomických vzťahov, ktorú právne upravuje zákon, o ktorého podobe dnes rokujeme, bude znamenať základný a hlboký zásah do vlastníckych vzťahov a celej sústavy ekonomických a ostatných spoločenských vzťahov a dôsledky tohto zásahu budú mať nepochybene fundamentálny význam, určia charakter ekonomiky nášho štátu na obdobie s veľmi dlhým, priam historickým horizontom a budú sotva napraviteľné, ak prijmeme unáhlené rozhodnutie. Aj preto zastávame názor, že právna norma takéhoto významu a dosahu by mala mať kvality ústavného zákona.

Koncepcia návrhu ústavného zákona, ktorý predkladá naša iniciatívna skupina, sa zakladá, okrem spomenutých dôvodov, aj na niektorých závažných právnych dôvodoch.

1. Predmetom úpravy v našom návrhu je všetok štátny majetok vrátane majetku uvedeného v článku 10 Ústavy našej republiky.

2. V Ústave a v ústavných zákonoch nie je upravená kompetencia štátnych orgánov prevádzať štátny majetok do súkromného vlastníctva. V článku 4 ústavného zákona o československej federácii je založená kompetencia Federálneho zhromaždenia a národných rád stanoviť zákonom, ktorý ďalší majetok - v porovnaní s článkom 10 odstavec 1 Ústavy - môže byť len vo vlastníctve federácie alebo republiky, to znamená štátnym majetkom.

3. Platná Ústava a ústavné zákony tiež nepoznajú príslušný výkonný orgán ktorému by sa táto ústavná kompetencia zverila. Ustanovenia článku 24 písm. a) ústavného zákona o čs. federácii, kde sa zveruje zákonná úprava vlastníctva Federálnemu zhromaždeniu, sa vzťahuje na všeobecnú právnu úpravu vlastníckych inštitútov a nezakladá kompetenciu prevádzať štátny

majetok v zmysle týchto návrhov zákonov.

Dôvody, ktoré som označil ako dva a tri, sú spoločné tak pre iniciatívny, ako aj vládny návrh. Prevádzať štátny majetok do súkromného vlastníctva možno len na základe ústavného splnomocnenia a preto navrhujem, aby aj vládny návrh zákona bol prerokúvaný ako ústavný zákon a navrhujem, pán predsedajúci, aby snemovne o tejto otázke rozhodli hlasovaním.

Teraz mi dovoľte krátko k vlastnému textu nášho návrhu ústavného zákona. Odštátnením a privatizáciou má byť zrušený desiatky rokov trvajúci faktický monopol štátnej formy vlastníctva, ktorý vytvoril neprípustnú koncentráciu hospodárskej i politickej moci a podviazal podnikateľskú iniciatívu občanov, deformoval trhové vzťahy a dal priestor pre ekonomicky nekompetentné rozhodovanie. Súčasne má odštátnenie a privatizácia založiť trhovú ekonomiku na demokraticky obnovovanej pluralite všetkých foriem vlastníctva zabrániť možnosti zneužitia privatizácie tým, ktorí mali monopol na dispozíciu s národným majetkom.

Ak nezatvárame oči pred skutočnosťou, pred tým, čo sa deje, potom zreteľne vidíme snahu legalizovať spôsob premeny existujúceho monopolu k dispozícii so štátnym majetkom na vlastnícke práva osôb spojený s výkonnou štátnou mocou, alebo skupiny osôb, resp. vytvoriť predpoklady pre nerovnoprávne získanie týchto vlastníckych práv.

Náš návrh ústavného zákona sleduje okamžité zrušenie vysokej koncentrácie moci v rukách výkonných štátnych orgánov a ich aparátov a odovzdanie dispozičného práva voči štátnemu majetku zastupiteľským zborom. Prevedenie vlastníckych a užívateľských práv na fyzické a právnické osoby sa navrhuje uskutočniť celkom prehľadným a verejne kontrolovateľným a kontrolovaným spôsobom, pričom sa zohľadňuje, že privatizačný proces sa nemôže v našich podmienkach uskutočňovať metódami užívanými vo vyspelých trhových ekonomikách vzhľadom napr. na nízky stupeň vyspelosti podnikateľskej kultúry obyvateľstva, na nedostatok podnikateľského kapitálu, absenciu komerčných i burzových inštitúcií a iných dôležitých segmentov trhu.

Navrhovaný ústavný zákon vychádza z ekonomického záujmu väčšiny našich občanov daného ich vlastníckou spoluúčasťou na štátnom majetku a rešpektuje dlhodobo potlačovanú vôľu a schopnosť našich občanov slobodne podnikať a samosprávne sa k tomuto účelu združovať.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP