Přítomno: | 118 poslanců Sněmovny lidu |
68 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
64 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny lidu: Adámek, Bárta, Bartončík,
Battěk, Bláha, Branná, Dienstbier ml., Dienstbier
st., Dlouhý, Doksanský, Gürtler, Chýlek,
Jégl, Jurečka, Kessler, Kňažko, Komárek,
Kováč, Krejcar, Kučera P., Langoš, Minka,
Petrovič, Pospíšil, Rajnič, Soboňa,
Šilhán, Šlápota, Tolar, Valko, Varga,
Vrchovský
Sněmovny národů zvolení v České
republice: Bureš, Jičínský, Jílek,
Maštálka, Mečl, Mikan, Patočka
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
republice: Kočtúch, Kováč L., Kulan,
Mečiar, Molnár, Slota, Stank, Sýkora, Šútovec,
Viktorín, Vosček
(Řízení schůze převzal předseda
FS A. Dubček.)
Předseda FS A. Dubček: Vážené
Federálne zhromaždenie, pokračujeme v spoločnej
schôdzi Snemovne ľudu a Snemovne národov. Na
včerajšej spoločnej schôdzi nedošlo
k zhode uznesenia k vládnemu návrhu zákona
o mimosúdnych rehabilitáciách. Snemovňa
národov zákon neprijala. Preto Federálne
zhromaždenie ako celok zákon neschválilo.
Túto vec posúdilo predsedníctvo Federálneho
zhromaždenia a vzalo na vedomie, že podpredseda Snemovne
národov, pán Sokol, zvolá Snemovňu
národov na samostatnú schôdzu a znovu vec
prerokujú. Predsedníctvo Federálneho zhromaždenia
tento postup vzalo na vedomie.
Informujem vás o tomto postupe a pýtam sa, či
má niekto iný názor? Nie je tomu tak. Dodržali
sme rokovací poriadok a vzali sme tento postup na vedomie,
pretože je v súlade s týmto zákonom.
Ak nie sú žiadne pripomienky, chcel by som vás
informovať o ďalšom postupe. Odporúčame,
aby po prerušení tejto spoločnej schôdze
sa uskutočnilo zasadanie jednotlivých klubov. Snemovňa
národov by sa stretla o 11.00 hodine na svojej samostatnej
schôdzi a spoločnú schôdzu by sme pravdepodobne
začali okolo 13.00 hodiny. Pokiaľ by to nebolo o 13.00
hodine, prosím vás, aby ste zotrvali vo Federálnom
zhromaždení, aby sme vás mohli vyzvať
k pokračovaniu tejto spoločnej schôdze.
Pokiaľ ide o poradu klubov, chcel by som vám oznámiť,
že kluby poslancov Verejnosti proti násiliu a Kresťansko-demokratické
hnutia sa stretnú v miestnosti č. 209. Pokiaľ
by prejavili záujem o stretnutie i ďalšie kluby,
tak budú v miestnostiach, ktoré im boli dané
k dispozícii.
Ešte sa niekto hlási s faktickou pripomienkou?
(Hlas z pléna: Chtěl bych požádat o
jednu věc. Včera krátce po skončení
naší společné schůze byly vyvěšeny
výsledky končeného hlasování
o návrhu zákona. Tyto výsledky z nějakého
důvodu do ranních hodin zmizely. Vzhledem k ohlasu
široké veřejnosti na výsledky hlasování
si myslím, že nejen novináři ale i veřejnost
má plné právo vědět, které
strany a kteří poslanci hlasovali proti.
Beru svou připomínku zpět, výsledky
hlasování se už našly.)
Předseda FS A. Dubček: Prerušujem schôdzu
do 13.00 hodín.
(Jednání přerušeno v 10.30 hodin.)
(Jednání opět zahájeno ve 14.20 hodin.)
(Řízení schůze převzal místopředseda
FS a předseda SL R. Battěk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, budeme pokračovat v přerušené
schůzi obou sněmoven. Považuji za nutné
učinit ještě toto sdělení. Poslanci
Sněmovny národů projednali na svém
odpoledním samostatném zasedání ve
smyslu § 26 zákona o jednacím řádu
Federálního shromáždění
návrh zákona o mimosoudních rehabilitacích
a po rozpravě schválili zákon ve znění,
jak ho včera schválila Sněmovna lidu.
Dovolte tedy, abych uvedl, že vzhledem k souhlasnému
usnesení obou sněmoven konstatuji, že Federální
shromáždění České a Slovenské
Federativní Republiky schválilo zákon o mimosoudních
rehabilitacích. (Potlesk.)
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 106, SL
č. 170, SN č. 167)
Než přistoupíme k projednání
dalšího návrhu zákona, uděluji
ještě slovo poslanci Malému. Prosím.
Poslanec SL M. Malý: Pane předsedající, dámy a pánové, měl bych jen jedno krátké oznámení. Dovolte, abych vám přečetl dopis, který iniciativní
skupina poslanců včera předala předsedovi Federálního shromáždění.
"Vážený pane předsedo, iniciativní
skupina poslanců Sněmovny lidu a Sněmovny
národů Federálního shromáždění,
tvořená poslanci Bačínským,
Bakšayem, Battou, Bendou, Doležalem, Janstou, Kesslerem,
Kopřivou, Malým, Mandlerem, Motyčkou, Novitzkym,
Petrovou, Pospíšilem, Pernicou, Raševem, Tahym,
Vysloužilem a Záležákovou, si dovoluje
předložit vám návrh ústavního
zákona o zániku poslaneckého mandátu
z důvodu spolupráce s StB. Téma lustrací
a spolupráce s StB je stále živou a diskutovanou
záležitostí. Považujeme za nepřípustné,
aby na jedné straně byli někteří
poslanci veřejně skandalizováni a obviňováni
ze spolupráce s StB, bez jakýchkoli důkazů,
a na druhé straně však rozhodně odmítáme
to, aby poslanci, kterým byla spolupráce s StB prokázána,
nadále setrvávali v parlamentu a snižovali
tak jeho kredit. Po přijatém usnesení Federálního
shromáždění o lustracích poslanců
není možné se zastavit uprostřed cesty.
Je třeba celou záležitost podložit zákonem.
Po vás, pane předsedo, žádáme,
aby byl náš návrh zákona neprodleně
přikázán předsednictvu Federálního
shromáždění k projednání
výborům branným a bezpečnostním
a výborům ústavně právním
s tím, že výbory branné a bezpečnostní
budou určeny jako gesční. Dále žádáme,
aby byl tento návrh zařazen na program jednání
březnové společné schůze Sněmovny
lidu a Sněmovny národů Federálního
shromáždění. Celou záležitost
není možné v žádném případě
více odkládat."
Dovolte mi ještě jednu osobní poznámku.
Vzhledem k tomu, že navrhovatelé tohoto zákona
představují kompletní politické spektrum
tohoto parlamentu, myslím si, že by bylo více
než potřebné, aby všechny politické
kluby tohoto shromáždění vyjádřily
veřejně svá stanoviska k případné
přítomnosti udavačů StB ve svých
řadách. Osobně jsem přišel do
parlamentu s vědomím, že budu pracovat s poslanci
různých politických stran, přestože
s jejich ideologií často nesouhlasím. Odmítám
však pracovat s udavači. Proto ještě jednou
vyzývám všechny konfidenty, aby se dobrovolně
vzdali svých poslaneckých mandátů,
a bez skandálu. V opačném případě
jsem rozhodnut požádat o novelizaci jednacího
řádu tohoto shromáždění
s tím dodatkem, že hlasy těchto lidí
nebudou započítávány do výsledků
shromáždění. Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji poslanci Malému. Dovolte, abych další
řízení naší společné
schůze předal místopředsedovi Stankovi,
který vás také seznámí s časovým
pořádkem.
(Řízení schůze převzal místopředseda
FS J. Stank.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: O slovo sa hlási pán Černý.
Poslanec SL J. Černý: Dovolil bych si požádat
o to, aby tento návrh byl přikázán
všem výborům. Domnívám se, že
by měl projít všemi výbory.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ano. Ide o ústavný zákon, tak
sa stane.
Vážené poslankyne, vážení
poslanci, organizáciu našej práce si predstavujeme
tak, že by sme teraz mali prerokovávať vládny
návrh zákona o prevodoch majetku štátu
na iné osoby za účelmi podnikania s tým,
že by sme dnes bez prestávky pracovali do 18.00 -
18.30 hodín. Pokračovali by sme zajtra o 9.00 hodine
približne do 13.00 hodín. Pokiaľ potom by sme
opäť pokračovali v utorok budúci týždeň
o 10.00 hodine a to tak, pokiaľ nevyčerpáme
celý program. To sú približné časové
predstavy o ďalšom rokovaní. Keby mal niekto
z vás zásadnú námietku, prosím,
aby ju predniesol. V prípade, že nie je, dovoľte,
aby sme pokračovali.
Podľa schváleného programu prerokujeme
Vládny návrh zákona o prevodoch majetku štátu
na iné osoby za účelom podnikania (tlač
257), spoločnú správu výborov SĽ
a SN (tlač 452) a návrh ústavného
zákona o prevodoch majetku do fondu hospodárskej
obnovy a o podmienkach jeho privatizácie (tlač 382).
Vládny návrh odôvodní minister financií
ČSFR pán Václav Klaus. Prosím, aby
sa ujal slova.
Ministr financí ČSFR V. Klaus: Vážené
Federální shromáždění.
Dovolte mi, abych pronesl úvodní slovo k vládnímu
návrhu zákona o převodu majetku státu
na jiné osoby pro účely podnikání.
Jedná se o zcela mimořádný zákon.
Jedná se o zcela klíčový prvek transformace
československé ekonomiky, a proto se také
omlouvám, že mé úvodní slovo
bude poněkud delší, než u vládních
návrhů některých jiných transformačních
zákonů. Chtěl bych připomenout, že
tento proces tzv. velké privatizace je považován
za klíčový, rozhodující moment
přeměny jednoho ekonomického systému
v ekonomický systém druhý.
Před dvěma týdny se sešlo světové
ekonomické fórum v Davosu, kde bylo hledáno,
co je rozhodujícím krokem ekonomické transformace
zemí východní a střední Evropy
a v podstatě bylo jednoznačně přijato,
že tímto krokem je proces privatizace, a to sice proces
privatizace velké, nikoli privatizace malé.
Proto se jedná skutečně o naprosto klíčový
zákon, ke kterému jsme dospěli, řekl
bych zhruba za jeden rok, od okamžiku, kdy jsme na federálním
ministerstvu financí přesně před rokem
založili tzv. úřad pro dočasnou správu
státního majetku a jeho privatizaci.
Chtěl bych připomenout vznik tohoto zákona. 21. srpna minulého roku navrhla Hospodářská rada federální vlády, aby byl proces privatizace rozdělen na privatizaci, které dnes říkáme malá a na privatizaci velkou. Zhruba o měsíc později Hospodářská rada projednala první verzi zákona o velké privatizaci. O další měsíc později se nová verze zákona dostala na program Legislativní rady federální vlády, 1. listopadu vláda tento návrh zákona projednala a schválila. Výbory Federálního shromáždění projednávaly
návrh zákona od 10. listopadu loňského
roku. Výbory uspořádaly nad tímto
zákonem několik odborných seminářů,
kterých se zúčastnili naši i zahraniční
experti. Předmětem široké diskuse a
výměny názorů se stalo všech
pět základních problémových
okruhů navrhovaného zákona.
První, hlavní otázkou bylo, jaká má
být struktura privatizovaného projektu, druhou otázku
- jaké má být postavení Fondu národního
majetku, třetí - jaké jsou možnosti
alternativního použití tzv. standardních
a nestandardních privatizačních metod, za
čtvrté - jaký je vztah privatizace a restituce,
nebo-li těch dvou zákonů, které jsme
probírali včera, předevčírem
a dnes a konečně pátým okruhem problémů
byl problém vymezení kompetencí mezi republikami
a federacemi v tomto smyslu.
Dovolte, abych ke každému z těchto bodů
řekl několik slov, protože jsou velmi důležité
pro projednávání tohoto návrhu zákona.
Co se týče privatizačního projektu,
předložený návrh zákona předpokládá,
že předmětem schvalování v procesu
privatizace budou jednotlivé privatizační
projekty a že tyto projekty bude v drtivé většině
případů schvalovat příslušné
republikové ministerstvo pro privatizaci. Návrh
zákona velmi podrobně upravuje obsah každého
privatizačního projektu a postup nezbytný
pro vznik tohoto privatizačního projektu. Chtěl
bych zdůraznit, že při projednávání
ve výborech vzniklo mnoho podnětů, o které
byl původní návrh obsahu privatizačního
projektu doplněn a rozšířen.
Druhou oblastí je problém Fondu národního
majetku. Z jistého hlediska není privatizace ničím
jiným než aktem koupě a prodeje. Návrh
zákona proto přesně vymezuje, kdo při
tomto specifickém prodeji bude za stát plnit tuto
obchodně právní funkci, tzn., kdo bude za
stát vystupovat v roli prodávajícího.
Za účelem plnění této funkce
návrh zákona do naší ekonomiky zavádí
zcela novou právnickou osobu - Fond národního
majetku. Schválením privatizačního
projektu přejde privatizovaný majetek na fond, který
pak odpovídá za náležité provedení
prodeje tohoto Privatizovaného majetku. Fond národního
majetku tedy není konstruován jako podnikatelský
subjekt. Jeho prvořadou funkcí je plnit transformační
úkoly, které mu ukládá příslušným
státním orgánem schválený privatizační
projekt. Toto je velmi důležité. Tato transformační
funkce fondu byla východiskem celého našeho
návrhu právní úpravy vztahu fondu
k vládě a zastupitelskému sboru. Vládní
návrh předpokládal, že nejvyšší
orgán fondu - prezídium - bude jmenováno
vládou a že dozorčí rada bude volena
parlamentem. Garanční výbory dnes předkládají
variantu, při které jsou oba uvedené orgány
voleny parlamentem. K této otázce se ještě
vrátím při podrobnější
analýze jednotlivých ustanovení zákona.
To je tedy otázka postavení a Fondu národního
majetku.
Třetí je oblast alternativních metod privatizace.
Při přípravě scénáře
ekonomické reformy byla věnována rozsáhlá
diskuse i zde v parlamentu otázkám standardních
a nestandardních metod privatizace. Standardní privatizační
postup, velmi zhruba řečeno, předpokládá,
že se privatizovaný podnik nejdříve
restrukturuje a ocení a až potom že se nabídne
k prodeji.
Cílem standardního privatizačního postupu je tedy do soukromých rukou převádět, pokud možno očištěný podnik, t. j. podnik, zbavený dluhů, zbavený zbytečných organizačních jednotek, zbavený přezaměstnanosti a zbavený neschopného managementu. Tato očista je prováděna s cílem maximalizovat výnosy z privatizace.
Čím důkladnější
je tato očista, tím vyšší cenu
lze za privatizovaný podnik požadovat. Všude
tam, kde to bude možné, budeme samozřejmě
touto standardní cestou postupovat i my. Zároveň
si však uvědomujeme, že máme-li dnes v
naší ekonomice tisíce státních
podniků, a chceme-li vytvořit soukromý sektor
v dohledné, viditelné době, nemůžeme
se omezit pouze na tyto standardní privatizační
techniky. Předkládaný návrh zákona
proto zavádí do naší ekonomiky zvláštní
druh cenného papíru, tzv. investiční
kupón. Pomocí tohoto cenného papíru
chceme posílit kupní sílu obyvatelstva. Za
investiční kupóny bude možno kupovat
akcie těch akciových společností,
na které budou transformovány dnešní
státní podniky.
V krátké době se tak naši občané
budou moci stát skutečnými majiteli majetkových
účastí na těchto společnostech,
skutečnými akcionáři. Předpokládáme,
že do naší ekonomiky takto velice rychle zavedeme
i další podstatné součásti tržní
ekonomiky, trh cenných papírů včetně
jeho institucionálního završení burzy.
Ke vztahu restituce a privatizace. Privatizační
zákon je projednáván v těsné
návaznosti na zákon restituční. Předkládaný
vládní návrh transformačního
zákona proto plně respektuje všechny případné
restituční nároky oprávněných
osob. Do privatizace je proto nabízen pouze ten majetek,
který buď jako státní vznikl, nebo který
do vlastnictví státu přešel způsobem,
který nevyvolává pochyb o tom, že vůči
němu v budoucnosti vzniknou nároky bývalých
vlastníků. To byla původní základní
myšlenka. Tato myšlenka byla v posledních dnech
obohacena o převedení části restitučního
problému do privatizačního zákona,
a proto navrhujeme jako předkladatelé do tohoto
návrhu zákona přidat § 48 ve znění,
které nebudu číst, protože předpokládám,
že jej máte položený na stole.
Je to paragraf, který podle našeho názoru je
schopen zajistit to, co jsme předpokládali v §
2 odstavec 3 zákona o mimosoudních rehabilitacích.
Toto doporučujeme jako dodatečný návrh
navrhovatele v tisku č. 452. To je vztah restituce a privatizace.
Za páté problém kompetenční.
Přímo z předloženého návrhu
zákona vyplývá, že proces privatizace
se bude v drtivé většině odehrávat
na úrovni republik a že federální orgány
do něj budou zasahovat jen velice málo. Novelou
kompetenčního zákona jsme od sebe oddělili
federální a republikové vlastnictví
a je zřejmé, že privatizační
projekty se budou až na výjimky týkat vlastnictví
republikového. To ovšem neznamená, že
z majetku, který by bylo možné a nejen možné,
ale i vhodné ve viditelné budoucnosti převést
do soukromých rukou, ve vlastnictví federace nezůstalo
vůbec nic.
Naše odhady říkají, že rezorty
dopravy, spojů, obrany, vnitra, zahraničního
obchodu a financí jsou rezorty, které jsou v kompetenci
federální vlády, nyní hospodaří
s majetkem v objemu zhruba 155 miliard korun. To znamená,
že se ve federálním vlastnictví nyní
nachází zhruba jedna třicetina hodnoty majetku,
který je ve vlastnictví republik. Část
tohoto majetku není používána výhradně
pro veřejně prospěšné účely
a tato část je vhodná i pro privatizaci.
Mluvím o těchto otázkách zejména
proto, že budeme muset rozhodnout, zda chceme nebo nechceme
zřídit federální fond národního
majetku.
Vládní návrh počítal s tím,
že pro každou kategorii státního vlastnictví
federální a republikovou bude zřízen
zvláštní fond národního majetku.
Garanční výbory tuto otázku řeší
ve variantách, jak se o tom zmíním dále.
Chtěl bych říci, že dnes po zákonu
o malé restituci a malé privatizaci, po dnešním
zákonu o velké restituci v pořadí
probíráme již dnes čtvrtou základní
transformační normu. Z těch nejdůležitějších
zbývá uzavřít jen otázku půdy.
Na základě těchto pěti základních
norem bude možné v naší minulosti totálně
postátněnou ekonomiku transformovat na ekonomiku
založenou na soukromovlastnických principech, to je
na principech individuální aktivity a soukromého
podnikání. Pokud se nám tuto transformaci
povede provést dostatečně rychle, zvyšují
se naše naděje, že již v dohledné
budoucnosti se dočkáme zvratu dosud nepříznivých
tendencí vývoje našeho hospodářství.