Středa 20. února 1991

Společný zpravodaj výborů SL poslanec V. Benda: Máme další návrh poslance Motyčky k § 3, doplnit odstavec 5 ve znění: "oprávněnými osobami jsou také spolky, nadace, dobročinné a charitativní organizace další organizace, jejichž hlavní činností není činnost hospodářská, i pokud obnoví činnost do tří měsíců po účinnosti zákona. Právní nástupnictví těchto právnických osob se má za prokázané, pokud původní a obnovená právnická osoba má shodný název, sídlo a předmět činnosti".

Pracovní skupina se ztotožnila s argumentací pana místopředsedy vlády, že by to vyvolalo horečné vznikání spolků a řadu sporů o právním nástupnictví. Nedoporučujeme přijmout tento návrh.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Pan poslanec trvá na hlasování? (Ano.)

Takže hlasují poslanci Sněmovny národů, zvolení v České republice. Kdo je pro tento pozměňovací návrh, ať hlasuje! (Hlasuje se.) (Pět.) Pět.

Je někdo proti? (Třicet devět.) Třicet devět.

Kdo se zdržel hlasování? (Jedenáct.) Jedenáct.

Hlasují poslanci zvolení ve Slovenské republice. Kdo z nich je pro uvedený pozměňovací návrh, ať hlasuje! (Hlasuje se.) (Devět.) Devět.

Kdo je proti? (Dvacet šest.) Dvacet šest.

Kdo se zdržel hlasování? (Osmnáct.) Osmnáct. Děkuji.

Obě části sněmovny návrh nedoporučují.

Hlasují poslanci zvolení ve Sněmovně lidu. Kdo z poslanců je pro uvedený pozměňovací návrh, ať hlasuje! (Hlasuje se.) (Devatenáct.) Devatenáct.

Kdo je proti? (Sedmdesát tři.) Sedmdesát tři.

Zdržel se někdo hlasování? (Dvacet šest.) Dvacet šest. Děkuji.

Také Sněmovna lidu nedoporučuje návrh. Prosím o další.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec V. Benda: Další je série návrhů poslance Valtra. V § 3 navrhuje v odstavci 2 c) vynechat část za středníkem, týkající se dalších potomků.

Společná zpravodajka výborů SN poslankyně K. Samková: Tento návrh nedoporučujeme. Celé velmi namáhavé jednání kolem ustanovení § 3, který shrnuje oprávněné osoby, bylo jedno z nejkontroverznějších. Předložené znění v tisku 477 je vlastně optimalizací všech oprávněných osob, a to jak z hlediska výborů, které měly velmi často daleko radikálnější požadavky ve smyslu rozšíření oprávněných osob, tak třeba ve smyslu vládního návrhu. Paragraf 3 v tomto znění je kompromisní znění, které v podstatě všem zúčastněným nejlépe vyhovovalo. Podporuje ho vláda.

Pan místopředseda Stank mě opravil. Ustanovení § 3, jak byl předložen ve znění tisku 477, podporuje vláda. Tento pozměňovací návrh nepodporuje. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Pane poslanče, trváte na hlasování o paragrafu? (Ano.)

Hlasují poslanci Sněmovny národů zvolení v České republice. Kdo je pro uvedený pozměňovací návrh, ať hlasuje! (Hlasuje se.) (Dvacet sedm.) Dvacet sedm.

Kdo je proti? (Patnáct.) Patnáct.

Kdo se zdržel hlasování? (Sedmnáct.) Děkuji.

Hlasují poslanci zvolení ve Slovenské republice. Kdo je pro uvedený pozměňovací návrh, ať hlasuje! (Hlasuje se.) (Dvacet jedna.) Dvacet jedna.

Kdo je proti? (Šest.) Šest.

Zdržel se někdo hlasování? (Dvacet pět.) Dvacet pět.

Děkuji, obě části sněmovny návrh nedoporučují.

Táži se poslanců Sněmovny lidu, kdo je pro pozměňovací návrh? (Hlasuje se.) (Padesát sedm.)

Kdo je proti? (Třicet pět.)

Kdo se zdržel hlasování? (Třicet dva.)

Děkuji. Také Sněmovna lidu návrh nedoporučila.

Prosím o další.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec V. Benda: Další návrh je návrh poslance Valtra § 3 odstavec 2 e), to je odstavec týkající se sourozenců, zrušit. Nedoporučujeme ze stejných důvodů, tento paragraf byl už stejně omezen během jednání. Toto je výsledek kompromisní dohody, se kterou souhlasila většina výborů.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Budeme hlasovat, pane poslanče? (Ano.)

Hlasují poslanci Sněmovny národů zvolení v České republice. Kdo je pro uvedený pozměňovací návrh? (Hlasuje se.) (Dvacet šest.) Dvacet šest.

Kdo je proti? (Patnáct.) Patnáct.

Zdržel se někdo hlasování? (Osmnáct.) osmnáct. Děkuji.

Hlasují poslanci zvolení ve Slovenské republice. Kdo je pro uvedený pozměňovací návrh? (Hlasuje se.) (Dvacet jedna.) Dvacet jedna.

Kdo je proti? (Sedm.) Sedm.

Zdržel se někdo hlasování? (Osmnáct.) Osmnáct.

Děkuji. Obě části Sněmovny národů návrh nedoporučily.

Táži se poslanců Sněmovny lidu, kdo je pro uvedený pozměňovací návrh? (Hlasuje se.) (Šedesát sedm.) Šedesát sedm. Kdo je proti? (Dvacet pět.) Dvacet pět.

Kdo se zdržel hlasování? (Dvacet devět.) Dvacet devět.

Děkuji. Sněmovna lidu schválila uvedený návrh, ale vzhledem k tomu, že nebyl schválen Sněmovnou národů, návrh neprošel.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec V. Benda: Další návrh pana poslance Valtra. Navrhuje zařadit do § 3 nový odstavec 3 ve znění: "Ve všech ostatních případech je oprávněnou osobou československý stát prostřednictvím fondů národního jmění České a Slovenské republiky".

Pracovní skupina obsahově doporučuje tento návrh, ovšem shledala lepší a vhodnější řešení pana poslance Kesslera, který přednesl analogický návrh, který je zařazen jako samostatný paragraf 33 v tomto návrhu.

Nedoporučujeme, aby byl přijímán tento návrh, protože problematika je řešena v samostatném paragrafu.

Společná zpravodajka výborů SN poslankyně K. Samková: K tomuto stanovisku nás přivedl fakt, že dnešního dne ještě náš právní řád nezná pojem fond národního jmění. Doufejme, že tento institut se u nás objeví po schválení transformačního zákona. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji, budeme tedy hlasovat. (Hlas z pléna: Nežádám!)

Děkuji, to je překvapení.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec V. Benda: Další pozměňovací návrh poslance Valtra. Paragraf 3 nový odstavec 4 ve znění - oprávněnými osobami nemohou být funkcionáři bývalé KSČ. Podobný návrh byl zde projednáván pro nesoulad s Listinou lidských práv. Nemůžeme doporučit.

(Hlas z pléna: Chtěla bych se zeptat někoho z ústavně právních výborů, zda je možné hlasovat o návrzích, které jsou evidentně v rozporu s Ústavou a Listinou lidských práv. Pokud to není možné, žádám, aby nebylo poslancům dáváno za zlé, že ignorují hlasování v tomto případě.)

Společný zpravodaj výborů SL poslanec V. Benda: Obávám se, že něco jako evidence v tomto případě neexistuje. Ústavní soud ještě nemáme, aby o tom mohl eventuálně rozhodnout. Ten bude rozhodovat až po schválení zákonů. Domněnka, že by to nebylo zcela v souladu s Listinou základních lidských práv, je domněnka pracovní skupiny. Musíte rozhodnout hlasováním zda i pro vás je tento rozpor evidentní.

Společná zpravodajka výborů SN poslankyně K. Samková: Jednací řád neumožňuje predestinovat tímto způsobem jednotlivá hlasování.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Takže budeme hlasovat. Hlasují nejprve poslanci Sněmovny národů zvolení v České republice. Kdo je pro tento pozměňovací návrh, nechť zdvihne ruku! (Dvanáct.) Dvanáct.

Kdo je proti? (Dvacet.) Dvacet.

Kdo se zdržel hlasování? (Dvacet dva.) Dvacet dva. Děkuji.

Nyní poslanci zvolení ve Slovenské republice. Kdo je pro uvedený pozměňovací návrh, nechť hlasuje! (Devět.) Devět.

Kdo je proti? (Dvanáct.) Dvanáct.

Kdo se zdržel hlasování? (Dvacet tři.) Dvacet tři. Děkuji. Obě části Sněmovny národů pozměňovací návrh neschválily.

Hlasují poslanci Sněmovny lidu. Kdo je pro tento pozměňovací návrh, nechť hlasuje! (Třináct.) Třináct.

Kdo je proti? (Čtyřicet devět.) Čtyřicet devět.

Kdo se zdržel hlasování? (Čtyřicet osm.) Čtyřicet osm.

Děkuji. Sněmovna lidu rovněž návrh neschválila.

Prosím o další.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec V. Benda: Další návrh § 3 je návrh poslance Tahyho, který navrhuje znění odstavce 1 v této podobě: "oprávněnou osobou je fyzická osoba, jejíž věc přešla do vlastnictví státu v případech uvedených v § 6, pokud:

a) je státním občanem České s Slovenské Federativní Republiky a má trvalý pobyt na jejím území;

b) je státním občanem jiného státu, trvale žije v cizině, ale v době opuštění republiky po 25. 2. 1948 dosáhl věku 18 let a byl československým občanem".

Je to evidentní rozšíření obsahu okruhu oprávněných osob oproti vládnímu návrhu. Nedoporučujeme jednat z důvodů již uvedených při podobném návrhu, který už byl dnes projednáván. Současně také proto, že tento návrh obsahuje jakési podivné vymezení, kde by vypadávaly z ne přesně jasných důvodů určité kategorie občanů. Návrh nepokrývá celou množinu. Nedoporučujeme jeho přijetí.

Poslanec SN M. Tahy: S ohľadom na výsledok hlasovania o návrhu poslanca Černého, netrvám na návrhu.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec V. Benda: Další návrh je návrh pana poslance Špačka. Paragraf 3. Navrhuje doplnění odstavce 4 následujícího znění: "oprávněnými osobami jsou také obce a družstva vzniklá na základě platných předpisů, jejichž majetek byl vyvlastněn podle § 2 odstavec 1 c) tohoto zákona.

Důvody proti podobným návrhům jak pokud jde o obce - věc kompetencí, tak pokud jde o družstva - věc problematického nástupnictví, již byly uvedeny. Jen abych objasnil otázku kompetencí. Jde skutečně o kompetenční problém. Ne, že by nespadala restituce do federální pravomoci, ale pokud neexistuje zákon o majetku obcí jako takových, nemáme obcím co přidělovat. Tím bychom překračovali kompetenci. Pracovní skupina nedoporučuje přijmout tento návrh.

Společná zpravodajka výborů SN poslankyně K. Samková: Upozornila bych ještě na jednu věc. Jestliže by tento návrh byl přijat, jedná se o naprosto ojedinělou záležitost v celé skladbě zákona, protože družstva jsou naprosto jiným druhem právnických osob, které nemají žádnou analogii se zbytkem zákona.

Poslanec SL J. Špaček: Pane předsedo, netrvám na návrhu.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Prosím, budeme tedy pokračovat.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec V. Benda: Poslanec Šilhán má k § 3 dva návrhy - buď upravit odstavec 2 takto: "oprávněnými osobami jsou dědici původního vlastníka dle občanského zákoníku. V této souvislosti upozorňuji jednak na znění malého restitučního zákona č. 403, který také specifickým způsobem upravoval dědickou posloupnost. Normálně k dědické posloupnosti bylo velmi obtížné sáhnout v tomto případě, jedna z toho důvodu, že se třikrát změnily příslušné partie občanského zákoníku v rozhodném období, jednak proto, že právě znovuotevírání dědických věcí by vytvořilo nekonečně dlouhou soudní proceduru. Proto nedoporučujeme přijmout.

Společná zpravodajka výborů SN poslankyně K. Samková: Já bych k tomu dodala, že tento návrh zákona je ojedinělý, nebyl odhlasován ani jedním výborem, ani jiným orgánem Federálního shromáždění a neztotožňuje se s ním ani jiný z projednávaných návrhů.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Trváte pane poslanče na hlasování?

Poslanec SL V. Šilhán: Netrvám na hlasování a připojuji se k návrhu poslankyně Tarhoviské, který je širší.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec V. Benda: Máme zde dále návrh poslankyně Tarhoviské k § 3, odstavec 3 kde navrhuje vypustit písmena d) a e).

(Hlasy z pléna: O písmenu e) se již hlasovalo a nebylo vypuštěno).

Předsedající předseda SL R. Battěk: S technickou poznámkou se hlásí pan poslanec Klaus.

Poslanec SL V. Klaus: Jako poslanec vznáším protest proti tomu jak zde zpravodajové permanentně celý večer manipulují. (Potlesk.)

Poslanec SL M. Benčík: Vážený pán predsedajúci, predovšetkým som o svojich kolegoch nepovedal, že sú neseriózni, ale že neseriózne jednáme a páni spravodajcovia musia improvizovať.

Po druhé: tu sa improvizuje tak dokonale, že sa manipuluje. (Potlesk.) Pred chvíľou pani spravodajkyňa povedala, že sa tu podporuje návrh vlády. Členovia vlády potom hlasovali proti. Pred chvíľou povedala, že je to výnimočný prípad, pretože tento návrh nebol prerokovaný v žiadnom výbore. My sme tu predložili také návrhy, ktoré tu nikto nepredložil v rozprave. Čiže manipuluje sa, aj cez to rokujeme, aj cez to schvaľujeme - ja proti tomu protestujem. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: S technickou připomínkou se hlásí pan poslanec Zeman.

Poslanec SN M. Zeman: Vážení kolegové, ač v poslední době velice málo často souhlasím s panem ministrem financí, ale v tomto případě s ním souhlasím. Chtěl bych uvést, že vláda i na této poradě jasně vyjádřila názor, že bude podporovat jakékoliv zúžení okruhu oprávněných osob - toto je její stanovisko. Jestliže se tedy zde říká, že vláda podporuje toto stanovisko a je proti opačnému stanovisku, tak si myslím, že to je jemná dezinformace. (Potlesk.)

Společný zpravodaj výborů SL poslanec V. Benda: Přesto se domnívám, že je povinností zpravodajů sdělit ke každému pozměňovacímu návrhu stanovisko pracovní skupiny, respektive výborů, pokud existují. Je mi líto, že zde předtím nebyl přijat plán, aby projednaly některé výbory pozměňovací návrhy, protože potom odpovědnost padá na nás a můžeme být obviňováni z manipulace. My ale tlumočíme stanovisko pracovní skupiny.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP