Společný zpravodaj výborů SL poslanec
V. Benda: Máme další návrh poslance
Motyčky k § 3, doplnit odstavec 5 ve znění:
"oprávněnými osobami jsou také
spolky, nadace, dobročinné a charitativní
organizace další organizace, jejichž hlavní
činností není činnost hospodářská,
i pokud obnoví činnost do tří měsíců
po účinnosti zákona. Právní
nástupnictví těchto právnických
osob se má za prokázané, pokud původní
a obnovená právnická osoba má shodný
název, sídlo a předmět činnosti".
Pracovní skupina se ztotožnila s argumentací
pana místopředsedy vlády, že by to vyvolalo
horečné vznikání spolků a řadu
sporů o právním nástupnictví.
Nedoporučujeme přijmout tento návrh.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Pan poslanec trvá na hlasování? (Ano.)
Takže hlasují poslanci Sněmovny národů,
zvolení v České republice. Kdo je pro tento
pozměňovací návrh, ať hlasuje!
(Hlasuje se.) (Pět.) Pět.
Je někdo proti? (Třicet devět.) Třicet
devět.
Kdo se zdržel hlasování? (Jedenáct.)
Jedenáct.
Hlasují poslanci zvolení ve Slovenské republice.
Kdo z nich je pro uvedený pozměňovací
návrh, ať hlasuje! (Hlasuje se.) (Devět.) Devět.
Kdo je proti? (Dvacet šest.) Dvacet šest.
Kdo se zdržel hlasování? (Osmnáct.)
Osmnáct. Děkuji.
Obě části sněmovny návrh nedoporučují.
Hlasují poslanci zvolení ve Sněmovně
lidu. Kdo z poslanců je pro uvedený pozměňovací
návrh, ať hlasuje! (Hlasuje se.) (Devatenáct.)
Devatenáct.
Kdo je proti? (Sedmdesát tři.) Sedmdesát
tři.
Zdržel se někdo hlasování? (Dvacet šest.)
Dvacet šest. Děkuji.
Také Sněmovna lidu nedoporučuje návrh.
Prosím o další.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
V. Benda: Další je série návrhů
poslance Valtra. V § 3 navrhuje v odstavci 2 c) vynechat
část za středníkem, týkající
se dalších potomků.
Společná zpravodajka výborů SN poslankyně
K. Samková: Tento návrh nedoporučujeme. Celé
velmi namáhavé jednání kolem ustanovení
§ 3, který shrnuje oprávněné
osoby, bylo jedno z nejkontroverznějších. Předložené
znění v tisku 477 je vlastně optimalizací
všech oprávněných osob, a to jak z hlediska
výborů, které měly velmi často
daleko radikálnější požadavky ve
smyslu rozšíření oprávněných
osob, tak třeba ve smyslu vládního návrhu.
Paragraf 3 v tomto znění je kompromisní znění,
které v podstatě všem zúčastněným
nejlépe vyhovovalo. Podporuje ho vláda.
Pan místopředseda Stank mě opravil. Ustanovení
§ 3, jak byl předložen ve znění
tisku 477, podporuje vláda. Tento pozměňovací
návrh nepodporuje. Děkuji.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Pane poslanče, trváte na hlasování
o paragrafu? (Ano.)
Hlasují poslanci Sněmovny národů zvolení
v České republice. Kdo je pro uvedený pozměňovací
návrh, ať hlasuje! (Hlasuje se.) (Dvacet sedm.) Dvacet
sedm.
Kdo je proti? (Patnáct.) Patnáct.
Kdo se zdržel hlasování? (Sedmnáct.)
Děkuji.
Hlasují poslanci zvolení ve Slovenské republice.
Kdo je pro uvedený pozměňovací návrh,
ať hlasuje! (Hlasuje se.) (Dvacet jedna.) Dvacet jedna.
Kdo je proti? (Šest.) Šest.
Zdržel se někdo hlasování? (Dvacet pět.)
Dvacet pět.
Děkuji, obě části sněmovny
návrh nedoporučují.
Táži se poslanců Sněmovny lidu, kdo
je pro pozměňovací návrh? (Hlasuje
se.) (Padesát sedm.)
Kdo je proti? (Třicet pět.)
Kdo se zdržel hlasování? (Třicet dva.)
Děkuji. Také Sněmovna lidu návrh nedoporučila.
Prosím o další.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
V. Benda: Další návrh je návrh poslance
Valtra § 3 odstavec 2 e), to je odstavec týkající
se sourozenců, zrušit. Nedoporučujeme ze stejných
důvodů, tento paragraf byl už stejně
omezen během jednání. Toto je výsledek
kompromisní dohody, se kterou souhlasila většina
výborů.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Budeme hlasovat, pane poslanče? (Ano.)
Hlasují poslanci Sněmovny národů zvolení
v České republice. Kdo je pro uvedený pozměňovací
návrh? (Hlasuje se.) (Dvacet šest.) Dvacet šest.
Kdo je proti? (Patnáct.) Patnáct.
Zdržel se někdo hlasování? (Osmnáct.)
osmnáct. Děkuji.
Hlasují poslanci zvolení ve Slovenské republice.
Kdo je pro uvedený pozměňovací návrh?
(Hlasuje se.) (Dvacet jedna.) Dvacet jedna.
Kdo je proti? (Sedm.) Sedm.
Zdržel se někdo hlasování? (Osmnáct.)
Osmnáct.
Děkuji. Obě části Sněmovny
národů návrh nedoporučily.
Táži se poslanců Sněmovny lidu, kdo
je pro uvedený pozměňovací návrh?
(Hlasuje se.) (Šedesát sedm.) Šedesát
sedm. Kdo je proti? (Dvacet pět.) Dvacet pět.
Kdo se zdržel hlasování? (Dvacet devět.)
Dvacet devět.
Děkuji. Sněmovna lidu schválila uvedený
návrh, ale vzhledem k tomu, že nebyl schválen
Sněmovnou národů, návrh neprošel.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
V. Benda: Další návrh pana poslance Valtra.
Navrhuje zařadit do § 3 nový odstavec 3 ve
znění: "Ve všech ostatních případech
je oprávněnou osobou československý
stát prostřednictvím fondů národního
jmění České a Slovenské republiky".
Pracovní skupina obsahově doporučuje tento
návrh, ovšem shledala lepší a vhodnější
řešení pana poslance Kesslera, který
přednesl analogický návrh, který je
zařazen jako samostatný paragraf 33 v tomto návrhu.
Nedoporučujeme, aby byl přijímán tento
návrh, protože problematika je řešena
v samostatném paragrafu.
Společná zpravodajka výborů SN poslankyně
K. Samková: K tomuto stanovisku nás přivedl
fakt, že dnešního dne ještě náš
právní řád nezná pojem fond
národního jmění. Doufejme, že
tento institut se u nás objeví po schválení
transformačního zákona. Děkuji.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji, budeme tedy hlasovat. (Hlas z pléna: Nežádám!)
Děkuji, to je překvapení.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
V. Benda: Další pozměňovací návrh
poslance Valtra. Paragraf 3 nový odstavec 4 ve znění
- oprávněnými osobami nemohou být
funkcionáři bývalé KSČ. Podobný
návrh byl zde projednáván pro nesoulad s
Listinou lidských práv. Nemůžeme doporučit.
(Hlas z pléna: Chtěla bych se zeptat někoho
z ústavně právních výborů,
zda je možné hlasovat o návrzích, které
jsou evidentně v rozporu s Ústavou a Listinou lidských
práv. Pokud to není možné, žádám,
aby nebylo poslancům dáváno za zlé,
že ignorují hlasování v tomto případě.)
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
V. Benda: Obávám se, že něco jako evidence
v tomto případě neexistuje. Ústavní
soud ještě nemáme, aby o tom mohl eventuálně
rozhodnout. Ten bude rozhodovat až po schválení
zákonů. Domněnka, že by to nebylo zcela
v souladu s Listinou základních lidských
práv, je domněnka pracovní skupiny. Musíte
rozhodnout hlasováním zda i pro vás je tento
rozpor evidentní.
Společná zpravodajka výborů SN poslankyně
K. Samková: Jednací řád neumožňuje
predestinovat tímto způsobem jednotlivá hlasování.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Takže budeme hlasovat. Hlasují nejprve poslanci Sněmovny
národů zvolení v České republice.
Kdo je pro tento pozměňovací návrh,
nechť zdvihne ruku! (Dvanáct.) Dvanáct.
Kdo je proti? (Dvacet.) Dvacet.
Kdo se zdržel hlasování? (Dvacet dva.) Dvacet
dva. Děkuji.
Nyní poslanci zvolení ve Slovenské republice.
Kdo je pro uvedený pozměňovací návrh,
nechť hlasuje! (Devět.) Devět.
Kdo je proti? (Dvanáct.) Dvanáct.
Kdo se zdržel hlasování? (Dvacet tři.)
Dvacet tři. Děkuji. Obě části
Sněmovny národů pozměňovací
návrh neschválily.
Hlasují poslanci Sněmovny lidu. Kdo je pro tento
pozměňovací návrh, nechť hlasuje!
(Třináct.) Třináct.
Kdo je proti? (Čtyřicet devět.) Čtyřicet
devět.
Kdo se zdržel hlasování? (Čtyřicet
osm.) Čtyřicet osm.
Děkuji. Sněmovna lidu rovněž návrh
neschválila.
Prosím o další.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec V. Benda: Další návrh § 3 je návrh poslance Tahyho, který navrhuje znění odstavce 1 v této podobě: "oprávněnou osobou je fyzická osoba, jejíž věc přešla do vlastnictví státu v případech uvedených v § 6, pokud:
a) je státním občanem České s Slovenské Federativní Republiky a má trvalý pobyt na jejím území;
b) je státním občanem jiného státu,
trvale žije v cizině, ale v době opuštění
republiky po 25. 2. 1948 dosáhl věku 18 let a byl
československým občanem".
Je to evidentní rozšíření obsahu
okruhu oprávněných osob oproti vládnímu
návrhu. Nedoporučujeme jednat z důvodů
již uvedených při podobném návrhu,
který už byl dnes projednáván. Současně
také proto, že tento návrh obsahuje jakési
podivné vymezení, kde by vypadávaly z ne
přesně jasných důvodů určité
kategorie občanů. Návrh nepokrývá
celou množinu. Nedoporučujeme jeho přijetí.
Poslanec SN M. Tahy: S ohľadom na výsledok hlasovania
o návrhu poslanca Černého, netrvám
na návrhu.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
V. Benda: Další návrh je návrh pana
poslance Špačka. Paragraf 3. Navrhuje doplnění
odstavce 4 následujícího znění:
"oprávněnými osobami jsou také
obce a družstva vzniklá na základě platných
předpisů, jejichž majetek byl vyvlastněn
podle § 2 odstavec 1 c) tohoto zákona.
Důvody proti podobným návrhům jak
pokud jde o obce - věc kompetencí, tak pokud jde
o družstva - věc problematického nástupnictví,
již byly uvedeny. Jen abych objasnil otázku kompetencí.
Jde skutečně o kompetenční problém.
Ne, že by nespadala restituce do federální
pravomoci, ale pokud neexistuje zákon o majetku obcí
jako takových, nemáme obcím co přidělovat.
Tím bychom překračovali kompetenci. Pracovní
skupina nedoporučuje přijmout tento návrh.
Společná zpravodajka výborů SN poslankyně
K. Samková: Upozornila bych ještě na jednu
věc. Jestliže by tento návrh byl přijat,
jedná se o naprosto ojedinělou záležitost
v celé skladbě zákona, protože družstva
jsou naprosto jiným druhem právnických osob,
které nemají žádnou analogii se zbytkem
zákona.
Poslanec SL J. Špaček: Pane předsedo, netrvám
na návrhu.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Prosím, budeme tedy pokračovat.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
V. Benda: Poslanec Šilhán má k § 3 dva
návrhy - buď upravit odstavec 2 takto: "oprávněnými
osobami jsou dědici původního vlastníka
dle občanského zákoníku. V této
souvislosti upozorňuji jednak na znění malého
restitučního zákona č. 403, který
také specifickým způsobem upravoval dědickou
posloupnost. Normálně k dědické posloupnosti
bylo velmi obtížné sáhnout v tomto případě,
jedna z toho důvodu, že se třikrát změnily
příslušné partie občanského
zákoníku v rozhodném období, jednak
proto, že právě znovuotevírání
dědických věcí by vytvořilo
nekonečně dlouhou soudní proceduru. Proto
nedoporučujeme přijmout.
Společná zpravodajka výborů SN poslankyně
K. Samková: Já bych k tomu dodala, že tento
návrh zákona je ojedinělý, nebyl odhlasován
ani jedním výborem, ani jiným orgánem
Federálního shromáždění
a neztotožňuje se s ním ani jiný z projednávaných
návrhů.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Trváte pane poslanče na hlasování?
Poslanec SL V. Šilhán: Netrvám na hlasování
a připojuji se k návrhu poslankyně Tarhoviské,
který je širší.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
V. Benda: Máme zde dále návrh poslankyně
Tarhoviské k § 3, odstavec 3 kde navrhuje vypustit
písmena d) a e).
(Hlasy z pléna: O písmenu e) se již hlasovalo
a nebylo vypuštěno).
Předsedající předseda SL R. Battěk:
S technickou poznámkou se hlásí pan poslanec
Klaus.
Poslanec SL V. Klaus: Jako poslanec vznáším
protest proti tomu jak zde zpravodajové permanentně
celý večer manipulují. (Potlesk.)
Poslanec SL M. Benčík: Vážený
pán predsedajúci, predovšetkým som o
svojich kolegoch nepovedal, že sú neseriózni,
ale že neseriózne jednáme a páni spravodajcovia
musia improvizovať.
Po druhé: tu sa improvizuje tak dokonale, že sa manipuluje.
(Potlesk.) Pred chvíľou pani spravodajkyňa
povedala, že sa tu podporuje návrh vlády. Členovia
vlády potom hlasovali proti. Pred chvíľou povedala,
že je to výnimočný prípad, pretože
tento návrh nebol prerokovaný v žiadnom výbore.
My sme tu predložili také návrhy, ktoré
tu nikto nepredložil v rozprave. Čiže manipuluje
sa, aj cez to rokujeme, aj cez to schvaľujeme - ja proti
tomu protestujem. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
S technickou připomínkou se hlásí
pan poslanec Zeman.
Poslanec SN M. Zeman: Vážení kolegové,
ač v poslední době velice málo často
souhlasím s panem ministrem financí, ale v tomto
případě s ním souhlasím. Chtěl
bych uvést, že vláda i na této poradě
jasně vyjádřila názor, že bude
podporovat jakékoliv zúžení okruhu oprávněných
osob - toto je její stanovisko. Jestliže se tedy zde
říká, že vláda podporuje toto
stanovisko a je proti opačnému stanovisku, tak si
myslím, že to je jemná dezinformace. (Potlesk.)
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
V. Benda: Přesto se domnívám, že je
povinností zpravodajů sdělit ke každému
pozměňovacímu návrhu stanovisko pracovní
skupiny, respektive výborů, pokud existují.
Je mi líto, že zde předtím nebyl přijat
plán, aby projednaly některé výbory
pozměňovací návrhy, protože potom
odpovědnost padá na nás a můžeme
být obviňováni z manipulace. My ale tlumočíme
stanovisko pracovní skupiny.