Středa 20. února 1991

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Chce ještě někdo vystoupit v rozpravě? Prosím, kolega Senjuk.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec R. Senjuk: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, za zpravodaje bych chtěl požádat o přestávku, o které bychom mohli zpracovat všechny pozměňující návrhy, které zde padly. Chtěl bych vás požádat i o jednu laskavost vzhledem k rozsahu pozměňujících návrhů. Chtěl bych navrhnout, zda by se mohly sejít hospodářské výbory, předsedové výborů ústavně právních a předsedové výborů pro plán a rozpočet. Domnívám se, že těchto tří orgánů se úzce dotýkají všechny pozměňovací návrhy. (Tedy se zástupci vlády a zpravodaji.) Vyžadovaly by jednotlivé stanovisko k většině pozměňovacích návrhů. Navrhuji za zpravodaje přestávku tak na dvě hodiny.

Předsedající předseda SL R. Battěk. Já zde návrh tohoto typu samozřejmě mám. Tady je řečeno, že by se měly sejít výbory hospodářské za účasti zpravodajů a předsedů ústavně právních výborů, i zástupců vlády v místnosti č. 274. Dvě hodiny je orientační čas, ovšem měli bychom se pokusit to dodržet.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec V. Benda: Pane předsedající, kolegyně a kolegové, já se domnívám, že není příliš realistické počítat s tím, že hospodářské výbory projednají 97 pozměňovacích návrhů za dvě hodiny, i když mnohé návrhy už projednány byly. Takže to nebude až tak složitá úloha. Ostatně se domnívám, že by nebylo příliš realistické začít v 19 hodin s projednáváním. Je mi tu šeptáno něco o dohodách s vládou.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Pane poslanče, přece jen si vezmu slovo. Návrh vyznívá v tom smyslu, že bychom přerušenou schůzi zahájili dnes v 19 hodin, pokračovali bychom v projednávání pozměňovacích návrhů a případně se pokusili hlasovat o zákonu. Pokud nechceme pokračovat ve společné schůzi ještě na začátku příštího týdne, měli bychom využit čas, pokud nejsou zásadní námitky. Pan poslanec Tahy má technickou poznámku.

Poslanec SN M. Tahy: Vážený pán predsedajúci, dovoľte, aby som zaujal nasledujúce stanovisko. Prosím profesora Zukala, predsedu hospodárskeho výboru Snemovne ľudu, pokiaľ nebude súhlasiť s niečím čo poviem, aby ma doplnil.

Postup, ktorý tu bol teraz načrtnutý, považujem za veľmi nereálny. Doporučujem asi nasledujúci postup. Nikto z hospodárskych výborov neovláda tak problematiku ako spravodajcovia, ktorí sa prakticky už týždne touto problematikou zaoberajú. Používam rovnaký argument, ktorý použil aj pán minister Klaus, on je ekonóm a nie legislatívec. Aj my v hospodárskych výboroch by sme nemali k veľa návrhom zaujímať stanovisko bez obsiahlej diskusie. Doporučujem, aby spravodajcovia spoločne s predsedami ústavno právnych výborov pretriedili pozmeňovacie návrhy, aby legislatívne návrhy si vyriešili sami, a ponechali tie ekonomické problémy, ktoré s nami potrebujú konzultovať.

Teraz sa na vec pozrieme časovo a prakticky. Pán podpredseda vlády pán Rychetský veľmi presne povedal, že sa jedná asi o 97 pozmeňovacích návrhov. Keď si vezmeme, že asi len 50 % je relevantných a ku každému bude päť minút diskusia, tak si zvážte, koľko hodín je treba na to, aby spravodajcovia pripravili doporučenie obidvom snemovniam. Som presvedčený, aby som bol objektívny, že ani hospodárske výbory, ani spravodajcovia k niektorým pozmeňovacím návrhom nebudú vedieť zaujať objektívne stanovisko a nechajú rozhodnutie na obidvoch snemovniach.

Preto doporučujem, aby sa poradili spravodajcovia s predsedami ústavno právnych výborov koľko potrebujú času na legislatívne otázky a dohodli by sme si čas, kedy sa stretnú s hospodárskymi výbormi na prerokovanie zbytku. Nepredpokladám, že to zvládneme tak, aby dnes spoločná schôdza mohla pokračovať.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Chce k tomu ještě někdo zaujmout stanovisko? Pan akademik Čič.

Poslanec SL M. Čič: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia, chápem pána poslanca Tahyho, že sa chce zbaviť tejto povinnosti, ale oponujem tomu tým, že ide predovšetkým o otázky, ktoré majú vecný, finančný a ekonomický charakter. My sme k dispozícii výborom, ktoré o tom budú rokovať, aby sme pomohli formulovať problémy, ktoré tu boli nastolené. Je nám známe, že ústavno právne výbory takmer všetky tieto otázky, ktoré tu zazneli, mali k dispozícii. Je druhá vec, že neboli schválené, prípadne bolo nahlásené len minoritné votum, a teraz by bolo veľmi ťažké pre spravodajcu zorientovať sa a zaujať stanovisko. Pretože sme neodhlasovali tento návrh, ktorý sme mali na prerokovanie, nebolo by vhodné, aby alebo ústavno- právne výbory ako celok, alebo predsedovia spoločne so spravodajcami boli gestormi tejto zodpovednej úlohy. Prosím o pochopenie. Bolo by veľmi dobre a poslúžilo by to aj spolupráci, aby, keď už nie výbory ako celok, tak predsedovia sa zúčastnili tohoto rokovania od začiatku, a nie že predsedovia ústavno právnych výborov spoločne so spravodajcami budú triediť a formulovať a legislatívne úlohy plniť a potom eventuálne k tomu zaujmú stanovisko aj predsedovia výborov. Doporučujem tento postup, ktorý som tu naznačil.

Poslanec SN M. Tahy: Pán predseda Čič ma zrejme veľmi zle pochopil. Hospodárske výbory neodmietli spoluprácu a pomoc spravodajcom, ale každopádne nemienime zabíjať čas vecami, ktorým nerozumieme. Keď bude 40 ľudí z hospodárskych výborov diskutovať napríklad o pozmeňovacích návrhoch pána poslanca Černého, ktoré včera predniesol, tak ani jeden problém nebudeme vedieť vyriešiť za hodinu. Myslím, že je treba vyčistiť tieto veci, ktoré nepatria do hospodárskych výborov. Samozrejme, v ďalších otázkach sme ochotní spolupracovať.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Takže je tady pozměňovací návrh pokud jde o setkání. Zpravodajové se tak jako tak dnes musejí sejít. Požadují, aby se sešli předsedové hospodářských výborů a výborů pro plán a rozpočet a předsedové ústavně právních výborů se zástupci vlády. To je skupina, která bude schopna operativně jednat. To znamená v místnosti 274. To je návrh, dávám ještě slovo poslanci Bendovi.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec V. Benda: Mám jiný návrh. Znovu se obracím na hospodářské výbory. U většiny návrhů existuje jejich adekvátní legislativně správná forma. Tam jde v podstatě o politicko-věcné rozhodnutí, které z návrhů doporučíme nebo ne. Samozřejmě nebudeme obtěžovat hospodářské výbory tím, aby se piplaly s jednotlivými formulacemi. Na hospodářských výborech je - a myslím, že to nemohou udělat předsedové, že by tem měl být ústavní orgán, kterým výbory jsou - aby hlasováním rozhodly, které z návrhů hodlají plénu doporučit a které nikoliv.

Teprve potom ve 2. kole je možno s ústavně právními výbory ty návrhy, které budou doporučeny, dát ještě legislativně do pořádku. Opačný postup by byl nesmírně zdlouhavý.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Souhlasíte s tím, že by se předsedové výborů sešli v této fázi? Hlásí se poslanec Senjuk.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec R. Senjuk: Domnívám se, že o meritu věci rozhodne hlasováním plénum. Žádal jsem, z důvodů čistě konzultačních, abych mohl seriózně posoudit pozměňovací návrhy, názor výborů hospodářských. Pokud se hospodářským výborům zdá, že čas takto strávený by nebyl racionálně využit, v tom případě se domnívám, že bych požádal předsedy těchto výborů, abych si mohl zkoordinovat vlastní přístupy, které by mohly být jednostranné, s názorem jiných lidí a vlády, a posoudit tak jednotlivé pozměňovací návrhy v tomto obsazení: předsedové výborů ústavně právních, pro plán a rozpočet, hospodářských výborů, zástupci vlády a zpravodajové. Děkuji.

Poslanec SL R. Zukal: Souhlasím s poslancem Senjukem, protože si nedovedu představit, že by se hospodářské výbory znovu sešly. Bude to, koneckonců, rozhodovat plénum. Na čem se dohodneme, to předložíme plénu. To je operativní přístup.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Hlásí se poslanec Kobylka.

Poslanec SN J. Kobylka: Jen krátce. Jestli má někdo představu, že o té věci budeme vědět víc za hodinu, za dvě, tak je na omylu. Teď o tom víme nejvíce. Znamená to - malou skupinku poslanců, zástupců výborů a malou redakční skupinku, která věci uspořádá a my budeme potom hlasováním rozhodovat. Na to nejsou potřeba 3 dny. Myslím, že navržené dvě hodiny jsou reálné.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Znovu se hlásí poslanec Tahy.

Poslanec SN M. Tahy: Pokiaľ nemajú poslanci námietky, ja súhlasím s návrhom pána Senjuka.

Předsedající předseda SL R. Battěk: To bylo skvělé. Děkuji. Ptám se, zda souhlasíte s tím, čas běží, že budeme schopni se sejít v sedm hodin, abychom pokračovali. (Souhlas.) (Dále předsedající informoval poslance o tom, v jakých místnostech se sejdou jednotlivé poslanecké kluby.)

(Jednání přerušeno v 16.55 hodin.)

(Jednání opět zahájeno v 19.44 hodin.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Vážené poslankyně, vážení poslanci, pokračujeme v jednání dnešní společné schůze. Je před námi úkol projednat a odsouhlasit jednotlivé pozměňovací návrhy. Tohoto úkolu se ujmou zpravodajové, žádal bych, aby zahájili svoji práci. Dávám slovo zpravodaji poslanci Senjukovi.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec R. Senjuk: Dámy a pánové, po projednání všech problematických připomínek zpravodajů se zástupci vlády, s předsedy výborů ústavně právních výborů, pro plán a rozpočet a výboru hospodářského a ve shrnutí připomínek, které nám v průběhu jednání dodali zástupci slovenské vlády, doporučujeme v preambuli přijmout nové znění tak, jak ho máte v pozměňovacích návrzích v tisku 477 ještě rozšířené o větu: "U vědomí, že tyto křivdy, tím méně pak různé nespravedlnosti z období ještě vzdálenějších, včetně křivd na občanech německé a maďarské národnosti, nelze nikdy zcela napravit" - a pokračuje dál text zákona. Takto rozšířený text preambule, který navrhovat pan Sokol, zpravodajové po projednání s vládou a příslušnými předsedy doporučují přijmout.

Toto znění preambule je samozřejmě v souhlasném stanovisku s připomínkami slovenské vlády a všech zákonodárných sborů. Další změny, které doznala série pozměňovacích návrhů na základě připomínek slovenské strany je, že se mění znění § 13, jmenovitě odstavec 5) tímto způsobem: "Finanční náhrada spočívá ve vyplacení hotovosti nejvíce ve výšce 30 tisíc korun a ve vydání cenných papírů, které nemají povahu státního dluhopisu. Výšku finanční náhrady v hotovosti upraví vláda České republiky a vláda Slovenské republiky svým nařízením. Finanční náhrada podle odstavce 1 se stanoví podle cenových předpisů pro oceňování nemovitostí ke dni účinnosti tohoto zákona. Na základě tohoto odstavce se odstavec 6 a 8 vypouští a odstavec 7 se přečíslovává na odstavec 6.

Jedná se tedy o to, že byly připomínky, že vlády republik chtějí ovlivňovat výši finanční náhrady v hotovosti podle objemu svých vlastních prostředků a regulovat tím pádem dopad do rozpočtu obou republik.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Prosím paní zpravodajku Kláru Samkovou.

Společná zpravodajka výborů SN poslankyně K. Samková: Poslední změnu, kterou navrhuje vláda, a kterou já tímto předkládám, se týká § 12, odstavec 4. Prosím, abyste si vzali původní znění, tisk č. 477, ze kterého byla tiskovou úpravou vyňata slova "uživatel bytu" a dále "jimž se byt...". To znamená, že by se tento odstavec 4 ve znění tiskové opravy vztahoval pouze na nebytové prostory. Zjistili jsme, že tento způsob není dost dobře možný, neakceptuje v podstatě to, co jak vláda, tak všechny pozměňovací návrhy určitým způsobem přinášely, a odstavec 4 by potom zněl v původním znění tisku 477:

"Uživatel bytu nebo nebytových prostor, který v souladu se stavebními předpisy provedl vlastním nákladem opravy vlastního bytu nebo nebytové prostory zhodnotil, má nárok vůči oprávněné osobě na náhradu zhodnocení stanovenou podle platných cenových předpisů, skončí-li mu právo jejich užívání".

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Tím jste byli seznámeni s novými doplňky, které nebyly projednány před přerušením schůze.

Přistoupíme teď k postupnému hlasování o jednotlivých pozměňovacích návrzích.

Považuji za nutné upozornit, že při schvalování tohoto zákona platí podle článku 42 odstavec 2 zákona o československé federaci zákaz majorizace. To znamená, že Sněmovna národů hlasuje odděleně podle poslanců zvolených v České republice a podle poslanců zvolených ve Slovenské republice.

V zasedací síni je přítomno 113 poslanců Sněmovny národů a 119 poslanců Sněmovny lidu. Obě sněmovny jsou usnášení schopné.

Někdo z poslanců se hlásí?

(Hlas ze sálu: Nerad vyrušuji, ale nešlo by tu vyvětrat nebo ochladit, takhle bychom tu asi dlouho nevydrželi.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: To souvisí spíš s psychickým stavem poslanců. (Smích v sále.) Promiňte, ale já jsem ve stejném stavu.

Takže, pane poslanče Senjuku, začneme od začátku.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec R. Senjuk: Upozorňovali jsme na změny, ke kterým došlo. Stejně první pozměňovací návrh k preambuli podal pan poslanec Sokol; na základě připomínek slovenské strany se tam zařazuje jedna věta. Přečtu znění celé preambule, které zpravodajové po projednání doporučují:

"Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky ve snaze zmírnit následky některých majetkových a jiných křivd, k nimž došlo v období let 1948 - 1989, vědomo si, že tyto křivdy, tím méně pak různé nespravedlnosti z období ještě vzdálenějších, včetně křivd na občanech německé a maďarské národnosti, nelze nikdy zcela napravit, chtějíc však potvrdit svoji vůli, aby k podobným křivdám už nikdy nedocházelo, usneslo se na tomto zákoně".

Předsedající předseda SL R. Battěk: To je preambule. Hlásí se pan poslanec...

(Hlas ze sálu: Já jenom dotaz na pana zpravodaje, z jakého důvodu byly do zpravodajské zprávy zahrnuty návrhy, které nebyly vzneseny formou doplňovacích nebo pozměňovacích návrhů v diskusi.)

Společný zpravodaj výborů SN poslanec R. Senjuk: To je irelevantní, protože věcně tyto problémy byly vzneseny formou připomínek v různých vystoupeních různých poslanců. Po konzultaci s představiteli slovenské reprezentace, po konzultaci se zástupci federální vlády a po konzultaci s odborníky z legislativy a předsedy různých výborů doporučujeme toto znění preambule, které věcně zahrnuje připomínky, jež tady byly vzneseny.

Předsedající předseda SL R. Battěk: To je se souhlasem navrhovatele. Přistupuji k hlasování.

Hlasovat budou nejprve poslanci Sněmovny národů zvolení v České republice. Táži se jich, kdo souhlasí se zněním preambule, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Hlasuje se.) (Čtyřicet devět.) Čtyřicet devět.

Je někdo proti? (Dva.) Dva.

Zdržel se někdo hlasování? (Sedm.) Sedm.

Teď budou hlasovat poslanci zvolení ve Slovenské republice. Táži se jich, kdo souhlasí s navrženou preambulí, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Čtyřicet dva.) Čtyřicet dva.

Je někdo proti? (Čtyři.) Čtyři.

Zdržel se někdo hlasování? (Devět.) Devět.

Děkuji, obě části Sněmovny národů s navrženou preambulí souhlasí.

Hlasovat budou poslanci Sněmovny lidu. Kdo souhlasí s navrženou preambulí, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Hlasuje se.) (Devadesát devět.) Devadesát devět.

Je někdo proti? (Devět.) Devět.

Zdržel se někdo hlasování? (Dvacet.) Dvacet.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP