Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Chce ještě někdo vystoupit v
rozpravě? Prosím, kolega Senjuk.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
R. Senjuk: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, za zpravodaje bych chtěl
požádat o přestávku, o které
bychom mohli zpracovat všechny pozměňující
návrhy, které zde padly. Chtěl bych vás
požádat i o jednu laskavost vzhledem k rozsahu pozměňujících
návrhů. Chtěl bych navrhnout, zda by se mohly
sejít hospodářské výbory, předsedové
výborů ústavně právních
a předsedové výborů pro plán
a rozpočet. Domnívám se, že těchto
tří orgánů se úzce dotýkají
všechny pozměňovací návrhy. (Tedy
se zástupci vlády a zpravodaji.) Vyžadovaly
by jednotlivé stanovisko k většině pozměňovacích
návrhů. Navrhuji za zpravodaje přestávku
tak na dvě hodiny.
Předsedající předseda SL R. Battěk.
Já zde návrh tohoto typu samozřejmě
mám. Tady je řečeno, že by se měly
sejít výbory hospodářské za
účasti zpravodajů a předsedů
ústavně právních výborů,
i zástupců vlády v místnosti č.
274. Dvě hodiny je orientační čas,
ovšem měli bychom se pokusit to dodržet.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
V. Benda: Pane předsedající, kolegyně
a kolegové, já se domnívám, že
není příliš realistické počítat
s tím, že hospodářské výbory
projednají 97 pozměňovacích návrhů
za dvě hodiny, i když mnohé návrhy už
projednány byly. Takže to nebude až tak složitá
úloha. Ostatně se domnívám, že
by nebylo příliš realistické začít
v 19 hodin s projednáváním. Je mi tu šeptáno
něco o dohodách s vládou.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Pane poslanče, přece jen si vezmu slovo. Návrh
vyznívá v tom smyslu, že bychom přerušenou
schůzi zahájili dnes v 19 hodin, pokračovali
bychom v projednávání pozměňovacích
návrhů a případně se pokusili
hlasovat o zákonu. Pokud nechceme pokračovat ve
společné schůzi ještě na začátku
příštího týdne, měli bychom
využit čas, pokud nejsou zásadní námitky.
Pan poslanec Tahy má technickou poznámku.
Poslanec SN M. Tahy: Vážený pán predsedajúci,
dovoľte, aby som zaujal nasledujúce stanovisko. Prosím
profesora Zukala, predsedu hospodárskeho výboru
Snemovne ľudu, pokiaľ nebude súhlasiť s
niečím čo poviem, aby ma doplnil.
Postup, ktorý tu bol teraz načrtnutý, považujem
za veľmi nereálny. Doporučujem asi nasledujúci
postup. Nikto z hospodárskych výborov neovláda
tak problematiku ako spravodajcovia, ktorí sa prakticky
už týždne touto problematikou zaoberajú.
Používam rovnaký argument, ktorý použil
aj pán minister Klaus, on je ekonóm a nie legislatívec.
Aj my v hospodárskych výboroch by sme nemali k veľa
návrhom zaujímať stanovisko bez obsiahlej diskusie.
Doporučujem, aby spravodajcovia spoločne s predsedami
ústavno právnych výborov pretriedili pozmeňovacie
návrhy, aby legislatívne návrhy si vyriešili
sami, a ponechali tie ekonomické problémy, ktoré
s nami potrebujú konzultovať.
Teraz sa na vec pozrieme časovo a prakticky. Pán
podpredseda vlády pán Rychetský veľmi
presne povedal, že sa jedná asi o 97 pozmeňovacích
návrhov. Keď si vezmeme, že asi len 50 % je relevantných
a ku každému bude päť minút diskusia,
tak si zvážte, koľko hodín je treba na
to, aby spravodajcovia pripravili doporučenie obidvom snemovniam.
Som presvedčený, aby som bol objektívny,
že ani hospodárske výbory, ani spravodajcovia
k niektorým pozmeňovacím návrhom nebudú
vedieť zaujať objektívne stanovisko a nechajú
rozhodnutie na obidvoch snemovniach.
Preto doporučujem, aby sa poradili spravodajcovia s predsedami
ústavno právnych výborov koľko potrebujú
času na legislatívne otázky a dohodli by
sme si čas, kedy sa stretnú s hospodárskymi
výbormi na prerokovanie zbytku. Nepredpokladám,
že to zvládneme tak, aby dnes spoločná
schôdza mohla pokračovať.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Chce k tomu ještě někdo zaujmout
stanovisko? Pan akademik Čič.
Poslanec SL M. Čič: Vážený pán
predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia,
chápem pána poslanca Tahyho, že sa chce zbaviť
tejto povinnosti, ale oponujem tomu tým, že ide predovšetkým
o otázky, ktoré majú vecný, finančný
a ekonomický charakter. My sme k dispozícii výborom,
ktoré o tom budú rokovať, aby sme pomohli formulovať
problémy, ktoré tu boli nastolené. Je nám
známe, že ústavno právne výbory
takmer všetky tieto otázky, ktoré tu zazneli,
mali k dispozícii. Je druhá vec, že neboli
schválené, prípadne bolo nahlásené
len minoritné votum, a teraz by bolo veľmi ťažké
pre spravodajcu zorientovať sa a zaujať stanovisko.
Pretože sme neodhlasovali tento návrh, ktorý
sme mali na prerokovanie, nebolo by vhodné, aby alebo ústavno-
právne výbory ako celok, alebo predsedovia spoločne
so spravodajcami boli gestormi tejto zodpovednej úlohy.
Prosím o pochopenie. Bolo by veľmi dobre a poslúžilo
by to aj spolupráci, aby, keď už nie výbory
ako celok, tak predsedovia sa zúčastnili tohoto
rokovania od začiatku, a nie že predsedovia ústavno
právnych výborov spoločne so spravodajcami
budú triediť a formulovať a legislatívne
úlohy plniť a potom eventuálne k tomu zaujmú
stanovisko aj predsedovia výborov. Doporučujem tento
postup, ktorý som tu naznačil.
Poslanec SN M. Tahy: Pán predseda Čič ma
zrejme veľmi zle pochopil. Hospodárske výbory
neodmietli spoluprácu a pomoc spravodajcom, ale každopádne
nemienime zabíjať čas vecami, ktorým
nerozumieme. Keď bude 40 ľudí z hospodárskych
výborov diskutovať napríklad o pozmeňovacích
návrhoch pána poslanca Černého, ktoré
včera predniesol, tak ani jeden problém nebudeme
vedieť vyriešiť za hodinu. Myslím, že
je treba vyčistiť tieto veci, ktoré nepatria
do hospodárskych výborov. Samozrejme, v ďalších
otázkach sme ochotní spolupracovať.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Takže je tady pozměňovací návrh
pokud jde o setkání. Zpravodajové se tak
jako tak dnes musejí sejít. Požadují,
aby se sešli předsedové hospodářských
výborů a výborů pro plán a
rozpočet a předsedové ústavně
právních výborů se zástupci
vlády. To je skupina, která bude schopna operativně
jednat. To znamená v místnosti 274. To je návrh,
dávám ještě slovo poslanci Bendovi.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
V. Benda: Mám jiný návrh. Znovu se obracím
na hospodářské výbory. U většiny
návrhů existuje jejich adekvátní legislativně
správná forma. Tam jde v podstatě o politicko-věcné
rozhodnutí, které z návrhů doporučíme
nebo ne. Samozřejmě nebudeme obtěžovat
hospodářské výbory tím, aby
se piplaly s jednotlivými formulacemi. Na hospodářských
výborech je - a myslím, že to nemohou udělat
předsedové, že by tem měl být
ústavní orgán, kterým výbory
jsou - aby hlasováním rozhodly, které z návrhů
hodlají plénu doporučit a které nikoliv.
Teprve potom ve 2. kole je možno s ústavně
právními výbory ty návrhy, které
budou doporučeny, dát ještě legislativně
do pořádku. Opačný postup by byl nesmírně
zdlouhavý.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Souhlasíte s tím, že by se předsedové
výborů sešli v této fázi? Hlásí
se poslanec Senjuk.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
R. Senjuk: Domnívám se, že o meritu věci
rozhodne hlasováním plénum. Žádal
jsem, z důvodů čistě konzultačních,
abych mohl seriózně posoudit pozměňovací
návrhy, názor výborů hospodářských.
Pokud se hospodářským výborům
zdá, že čas takto strávený by
nebyl racionálně využit, v tom případě
se domnívám, že bych požádal předsedy
těchto výborů, abych si mohl zkoordinovat
vlastní přístupy, které by mohly být
jednostranné, s názorem jiných lidí
a vlády, a posoudit tak jednotlivé pozměňovací
návrhy v tomto obsazení: předsedové
výborů ústavně právních,
pro plán a rozpočet, hospodářských
výborů, zástupci vlády a zpravodajové.
Děkuji.
Poslanec SL R. Zukal: Souhlasím s poslancem Senjukem, protože
si nedovedu představit, že by se hospodářské
výbory znovu sešly. Bude to, koneckonců, rozhodovat
plénum. Na čem se dohodneme, to předložíme
plénu. To je operativní přístup.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Hlásí se poslanec Kobylka.
Poslanec SN J. Kobylka: Jen krátce. Jestli má někdo
představu, že o té věci budeme vědět
víc za hodinu, za dvě, tak je na omylu. Teď
o tom víme nejvíce. Znamená to - malou skupinku
poslanců, zástupců výborů a
malou redakční skupinku, která věci
uspořádá a my budeme potom hlasováním
rozhodovat. Na to nejsou potřeba 3 dny. Myslím,
že navržené dvě hodiny jsou reálné.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Znovu se hlásí poslanec Tahy.
Poslanec SN M. Tahy: Pokiaľ nemajú poslanci námietky,
ja súhlasím s návrhom pána Senjuka.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
To bylo skvělé. Děkuji. Ptám se, zda
souhlasíte s tím, čas běží,
že budeme schopni se sejít v sedm hodin, abychom pokračovali.
(Souhlas.) (Dále předsedající informoval
poslance o tom, v jakých místnostech se sejdou jednotlivé
poslanecké kluby.)
(Jednání přerušeno v 16.55 hodin.)
(Jednání opět zahájeno v 19.44 hodin.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, pokračujeme v jednání dnešní
společné schůze. Je před námi
úkol projednat a odsouhlasit jednotlivé pozměňovací
návrhy. Tohoto úkolu se ujmou zpravodajové,
žádal bych, aby zahájili svoji práci.
Dávám slovo zpravodaji poslanci Senjukovi.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
R. Senjuk: Dámy a pánové, po projednání
všech problematických připomínek zpravodajů
se zástupci vlády, s předsedy výborů
ústavně právních výborů,
pro plán a rozpočet a výboru hospodářského
a ve shrnutí připomínek, které nám
v průběhu jednání dodali zástupci
slovenské vlády, doporučujeme v preambuli
přijmout nové znění tak, jak ho máte
v pozměňovacích návrzích v
tisku 477 ještě rozšířené
o větu: "U vědomí, že tyto křivdy,
tím méně pak různé nespravedlnosti
z období ještě vzdálenějších,
včetně křivd na občanech německé
a maďarské národnosti, nelze nikdy zcela napravit"
- a pokračuje dál text zákona. Takto rozšířený
text preambule, který navrhovat pan Sokol, zpravodajové
po projednání s vládou a příslušnými
předsedy doporučují přijmout.
Toto znění preambule je samozřejmě
v souhlasném stanovisku s připomínkami slovenské
vlády a všech zákonodárných sborů.
Další změny, které doznala série
pozměňovacích návrhů na základě
připomínek slovenské strany je, že se
mění znění § 13, jmenovitě
odstavec 5) tímto způsobem: "Finanční
náhrada spočívá ve vyplacení
hotovosti nejvíce ve výšce 30 tisíc
korun a ve vydání cenných papírů,
které nemají povahu státního dluhopisu.
Výšku finanční náhrady v hotovosti
upraví vláda České republiky a vláda
Slovenské republiky svým nařízením.
Finanční náhrada podle odstavce 1 se stanoví
podle cenových předpisů pro oceňování
nemovitostí ke dni účinnosti tohoto zákona.
Na základě tohoto odstavce se odstavec 6 a 8 vypouští
a odstavec 7 se přečíslovává
na odstavec 6.
Jedná se tedy o to, že byly připomínky,
že vlády republik chtějí ovlivňovat
výši finanční náhrady v hotovosti
podle objemu svých vlastních prostředků
a regulovat tím pádem dopad do rozpočtu obou
republik.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Prosím paní zpravodajku Kláru
Samkovou.
Společná zpravodajka výborů SN poslankyně
K. Samková: Poslední změnu, kterou navrhuje
vláda, a kterou já tímto předkládám,
se týká § 12, odstavec 4. Prosím, abyste
si vzali původní znění, tisk č.
477, ze kterého byla tiskovou úpravou vyňata
slova "uživatel bytu" a dále "jimž
se byt...". To znamená, že by se tento odstavec
4 ve znění tiskové opravy vztahoval pouze
na nebytové prostory. Zjistili jsme, že tento způsob
není dost dobře možný, neakceptuje v
podstatě to, co jak vláda, tak všechny pozměňovací
návrhy určitým způsobem přinášely,
a odstavec 4 by potom zněl v původním znění
tisku 477:
"Uživatel bytu nebo nebytových prostor, který
v souladu se stavebními předpisy provedl vlastním
nákladem opravy vlastního bytu nebo nebytové
prostory zhodnotil, má nárok vůči
oprávněné osobě na náhradu
zhodnocení stanovenou podle platných cenových
předpisů, skončí-li mu právo
jejich užívání".
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Tím jste byli seznámeni s novými
doplňky, které nebyly projednány před
přerušením schůze.
Přistoupíme teď k postupnému hlasování
o jednotlivých pozměňovacích návrzích.
Považuji za nutné upozornit, že při schvalování
tohoto zákona platí podle článku 42
odstavec 2 zákona o československé federaci
zákaz majorizace. To znamená, že Sněmovna
národů hlasuje odděleně podle poslanců
zvolených v České republice a podle poslanců
zvolených ve Slovenské republice.
V zasedací síni je přítomno 113 poslanců
Sněmovny národů a 119 poslanců Sněmovny
lidu. Obě sněmovny jsou usnášení
schopné.
Někdo z poslanců se hlásí?
(Hlas ze sálu: Nerad vyrušuji, ale nešlo by tu
vyvětrat nebo ochladit, takhle bychom tu asi dlouho nevydrželi.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
To souvisí spíš s psychickým stavem
poslanců. (Smích v sále.) Promiňte,
ale já jsem ve stejném stavu.
Takže, pane poslanče Senjuku, začneme od začátku.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
R. Senjuk: Upozorňovali jsme na změny, ke kterým
došlo. Stejně první pozměňovací
návrh k preambuli podal pan poslanec Sokol; na základě
připomínek slovenské strany se tam zařazuje
jedna věta. Přečtu znění celé
preambule, které zpravodajové po projednání
doporučují:
"Federální shromáždění
České a Slovenské Federativní Republiky
ve snaze zmírnit následky některých
majetkových a jiných křivd, k nimž došlo
v období let 1948 - 1989, vědomo si, že tyto
křivdy, tím méně pak různé
nespravedlnosti z období ještě vzdálenějších,
včetně křivd na občanech německé
a maďarské národnosti, nelze nikdy zcela napravit,
chtějíc však potvrdit svoji vůli, aby
k podobným křivdám už nikdy nedocházelo,
usneslo se na tomto zákoně".
Předsedající předseda SL R. Battěk:
To je preambule. Hlásí se pan poslanec...
(Hlas ze sálu: Já jenom dotaz na pana zpravodaje,
z jakého důvodu byly do zpravodajské zprávy
zahrnuty návrhy, které nebyly vzneseny formou doplňovacích
nebo pozměňovacích návrhů v
diskusi.)
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
R. Senjuk: To je irelevantní, protože věcně
tyto problémy byly vzneseny formou připomínek
v různých vystoupeních různých
poslanců. Po konzultaci s představiteli slovenské
reprezentace, po konzultaci se zástupci federální
vlády a po konzultaci s odborníky z legislativy
a předsedy různých výborů doporučujeme
toto znění preambule, které věcně
zahrnuje připomínky, jež tady byly vzneseny.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
To je se souhlasem navrhovatele. Přistupuji k hlasování.
Hlasovat budou nejprve poslanci Sněmovny národů
zvolení v České republice. Táži
se jich, kdo souhlasí se zněním preambule,
nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Hlasuje
se.) (Čtyřicet devět.) Čtyřicet
devět.
Je někdo proti? (Dva.) Dva.
Zdržel se někdo hlasování? (Sedm.) Sedm.
Teď budou hlasovat poslanci zvolení ve Slovenské
republice. Táži se jich, kdo souhlasí s navrženou
preambulí, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko!
(Čtyřicet dva.) Čtyřicet dva.
Je někdo proti? (Čtyři.) Čtyři.
Zdržel se někdo hlasování? (Devět.)
Devět.
Děkuji, obě části Sněmovny
národů s navrženou preambulí souhlasí.
Hlasovat budou poslanci Sněmovny lidu. Kdo souhlasí
s navrženou preambulí, nechť zvedne ruku a stiskne
tlačítko! (Hlasuje se.) (Devadesát devět.)
Devadesát devět.
Je někdo proti? (Devět.) Devět.