Středa 20. února 1991

Ministr financí ČSFR V. Klaus: Předpokládám, že promluví hlavně on, protože opravdu nejsem právník a nejsem v tomto případě osobou kvalifikovanou.

Chtěl bych říci několik slov k oblasti finanční. Nemohu si nicméně odpustit obecnější poznámku v tom smyslu, že jakkoli nám všem jde o peníze, a mně v neposlední řadě, protože máme a budeme mít obrovské potíže s udržením vyrovnanosti státního rozpočtu, přesto si myslím, že v tomto případě otázka peněz není rozhodující. Myslím, že bychom se měli jasně rozhodnout obecné restituci a neskrývat se za finanční otázku tohoto problému. Jsme-li přesvědčeni, jako poslanci této země - že má dojít k restitucím podle navrženého zákona, tak je naprosto jedno, kolik restituce budou stát. Restituce je v každém případě otázka na výsost morální a myslím, že je úplně jedno, jaká čísla vám nyní budu říkat. V žádném případě by nemělo být pravda, že bychom restituovali, když to bude stát méně, nerestituovali, když to bude stát více. Buď chceme nebo nechceme provádět restituci, a myslím, že tou finanční stránkou si to jen zatemníme, zejména proto, že finanční stránka je nesmírně komplikovaná.

Je nesmírně komplikovaná z několika důvodů. Je komplikovaná z toho důvodu, že koneckonců při všech výpočtech, které děláme, máme v ruce celou řadu variant. Nemáme vymezen okruh osob, kterých se bude restituce týkat. Máme před hlasováním vymezenou lhůtu, která bude určena k tomu, aby se mohly postižené osoby přihlásit. Čím bude lhůta kratší, tím bude nepochybně žádostí o restituci méně, čím bude lhůta delší, tím jich bude více atd. Je v tom celá řada neznámých veličin, které vedou k tomu, že jakákoliv čísla zde můžeme uvést, jsou jen velmi, velmi hrubá a velmi nepřesná.

Samozřejmě, jako v ekonomice vždy, nežijeme v naturálním světě, nežijeme ve světě necenovém, jsme závislí na cenách a ty ceny jsou pro nás velmi neznámou veličinou; ceny minulé, i ceny dnešní apod. Jaké jsou naše hrubé odhady?

Musíme rozlišovat tři kategorie, tři položky. Jednou z nich je rozsah restitucí jako takových. Druhá věc je otázka rozsahu restitucí finančních. Třetí jsou tři velmi odlišné kategorie, nicméně pohyny těchto kategorií jak v absolutním slova smyslu, tak v relativním vůči sobě navzájem, budou nepochybně ovlivněny naším společným hlasováním dnes večer.

Při nejlepší vůli, s nejlepším vědomím a svědomím máme pocit, že rozsah restitucí jako celku se může dotýkat řádově částky 280 - 300 miliard Kčs. To neznamená restituce hotovostní ani finanční. Neznamená to ani restituce, které by byly vázány nebo spojovány jenom s tímto restitučním základem. Od této částky bychom měli odečíst řádově, podle našeho odhadu, necelou polovinu, řádově 130 miliard, které by měly být de facto řešeny prostřednictvím nikoli zákona restitučního, ale prostřednictvím zákona privatizačního. Z toho by vyplývalo, že na oblast restitučního zákona zbývá řádově 150 miliard Kčs.

Odečteme-li od toho naturální restituci v oblasti činžovních domů, která by se mohla řádově pohybovat kolem 40 miliard, tak se nám zbývající částka sníží na 110 miliard. Z této částky je třeba vydělit tu část firem, podniků a továren, která byla protiprávně znárodněna a na kterou se bude vztahovat restituční zákon, (zhruba kolem 90 miliard Kčs). Z toho podle hrubého odhadu půl na půl, restituce naturální a restituce finanční. Je to samozřejmě opět pouze orientační odhad. Řekněme, že půl na půl, čili z 90 miliard by mohla být polovina, to je 45 miliard formou naturální a druhá polovina 45 miliard formou finanční. Opět nemyslím formu hotovostní. Zbývá 20 miliard, které mají celou řadu titulů, celou řadu důvodů. Je uměním říci, kolik z toho je možné řešit hotovostní formou a kolik formou finanční restituce, bezprostředním vyplacením korun československých. Je to nesmírně obtížné, ale řekněme, že 10 miliard by bylo formou finanční a zbytek by byl formou hotovostní. Jsou to však čísla maximální.

Když dáme tato čísla dohromady, kolem 50 - 60 miliard by mohlo být koneckonců ve sféře finančních restitucí. Velmi hrubý odhad, který může být nižší, je, že krajní horní hranice hotovostní restituce by bylo 20 miliard.

To je velmi krajní, nejvyšší mez. Mám pocit, že to můžeme odhadem snížit na polovinu.

Toto jsou odhady, založené v řadě případů na statistických propočtech, v řadě případů na odhadech makroekonomického typu. Je to asi to nejlepší, co jsem zde dnes schopen přednést. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu ministru Klausovi. Za navrhovatele ještě promluví místopředseda vlády Pavel Rychetský. Prosím, aby se ujal slova.

Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský: Vážené Federální shromáždění, nastal okamžik, kdy bych měl jménem federální vlády, jako předkladatele, reagovat na rozpravu, v jejímž rámci zazněla celá řada zásadních stanovisek, mravních postojů, akcentování principů, zejména principů motivovaných zájmy ekonomické reformy, privatizace, nebo naopak jasně formulovaných a motivovaných morálním imperativem. Řada stanovisek byla navíc vzájemně zcela protichůdných, počínaje odmítnutím restitucí v jakékoliv formě a konče jejich rozšířením jak v oblasti věcné, tak časové. Soudím, že tato skutečnost je pozitivní. Není věcí předkladatele, aby vyslovené názory posuzoval nebo hodnotil. Je naopak funkcí každého demokratického parlamentu, aby z různých názorů integroval názor většinový. Názor většinový takto artikulovaný by ovšem měl odpovídat názorům a zájmům většiny veřejnosti, nikoliv pouze většiny poslanců.

V průběhu téměř dvoudenního maratónu jsem si občas - netvrdím, že často - vzpomněl na slova, která zazněla z těchto míst z úst někdejší britské premiérky Thatcherové, když říkala, že na půdě parlamentu lze pronést dva druhy projevů - dobrý nebo špatný. Říkala, že špatný se pozná podle toho, že je dlouhý. Já se proto omezím nyní jen na stanovisko předkladatele k předneseným pozměňovacím návrhům. Návrhů bylo, pokud jsem dobře počítal, více než 97. Nebudu vás tedy obtěžovat každým pozměňovacím návrhem, nýbrž je shrnu do tematických okruhů a zaujmu k nim stanovisko vlády.

První tématický okruh pozměňovacích návrhů, který například prezentoval poslanec Stome, byl návrh, aby v předložené osnově došlo ke změně vymezení rozhodného období, aby termín 25. únor 1948 byl posunut k termínu dřívějšímu. Nebyl přesně formulován, ale zřejmě se měl na mysli termín 8. nebo 9. května 1945. Aniž bych znovu dlouze argumentoval tím, co jsem říkal na půdě jednotlivých výborů Federálního shromáždění, musím jednoznačně říci, že stanovisko federální vlády je, že není možné - s ohledem na to, co je smyslem tohoto zákona - jít před termín 25. únor 1948.

Vláda si vytkla jeden cíl (není to cíl malý) - pokusit se zmírnit a zčásti odškodnit následky křivd, bezpráví nebo zločinů spáchaných v jasně vymezeném období, spáchaných v období, ve kterém v této zemi neexistovaly a nefungovaly elementární principy právního státu a demokracie, neboť zde vládla jedna politická strana. Vláda si nevytkla tak vysoký cíl, aby chtěla předloženou osnovou zmírňovat či odstraňovat následky křivd spáchaných kdykoliv v minulosti této země. Tak vysoký cíl nejsme schopni splnit.

Druhý, velice úzce související pozměňovací návrh, který zde zazněl, byl - stáhnout působnost tohoto zákona na jakoukoliv aplikaci znárodňovacích zákonů. Zdůrazňuji jakoukoliv. To znamená všechny znárodňovací zákony ex lege prohlásit za neplatné a všechny znárodňovací akty restituovat. Já bych chtěl v této souvislosti poukázat na to, co zde před chvílí zaznělo z úst pana ministra Klause. Rozdíl mezi rozsahem restitucí, budou-li jejich předmětem znárodňovací zákony, které byly zneužity, činí 90 miliard Kčs, zčásti in natura, zčásti ve financích. Rozdíl mezi tím, zda působnost restitučního zákona půjde na všechny znárodňovací zákony, nebo jen na ty, které byly zneužity, nejsem schopen vyčíslit, ale je nesporné, že by šlo o pohyb nahoru. O tom není pochyb.

Jsou jisté meze, které bez ohledu na ty vážné mravní imperativy, které zde zazněly, nemůže vláda překročit. Nebyla by vládou odpovědnou. To, co jsem právě řekl, platí i o třetím okruhu pozměňovacích návrhů. Jsou to pozměňovací návrhy, požadující, aby účastni restituce byli všichni občané bez ohledu na to, jaké mají dnes státní občanství, bez ohledu na to, kde dnes žijí, pokud v rozhodném období opustili, nebo byli nuceni opustit území našeho státu.

Chtěl bych zdůraznit, že mravní kategorii tohoto problému nikdo nepopírá a zdůraznil to i pan premiér Čalfa ve svém úvodním slově. Chci ovšem zdůraznit, že, z hlediska právního, je Federální shromáždění sborem, kterým přijímá zákony vnitrostátního práva, které mají platit na území této země a pro občany této země. Nepohybujeme se v oblasti mezinárodního práva.

Dalším velmi pádným argumentem je skutečnost, že rozšíření působnosti tohoto zákona je naprosto jednoznačně výrazným rozšířením dopadu na státní rozpočet. Skutečnost, že pan ministr Klaus vám nemohl sdělit s ohledem na předloženou osnovu jasná čísla ve všech oblastech, je například motivováno skutečností, že ani federální vláda, ani nikdo z vás neví kolik z těch pěti set nebo šesti set tisíc občanů, kteří opustili tuto zemi, se vrátí a využije restitučního zákona. To může být tisíc, deset tisíc, sto tisíc nebo dvě stě tisíc, takže to může být půl miliónu, deset miliónů nebo miliarda zátěže na státní rozpočet. To je skutečnost, kterou je třeba si uvědomit při projednávání této osnovy.

Dalším velice významným návrhem, který zde zazněl, byl návrh rozšířit působnost této osoby i na právnické osoby, ať již obecně na jakékoli právnické osoby nebo na církve a náboženské společnosti, nebo jenom na družstva nebo právnické osoby, jejichž účastníky byly pouze fyzické osoby nebo na jakýkoliv jiný typ právnických osob. Takovéto rozšíření by zcela znehodnotilo všechny skutečnosti a i ty nebyly dostatečně jasně řečeny, které zazněly při zdůvodňování dopadu na státní rozpočet. Je tedy nepochybné, že rozsah restitucí, rozšířený na právnické osoby, by byl rozsahem, který by - troufám si říci bez nadsázky - v této chvíli naše země neunesla. Nechci uplatňovat argumenty o skutečnostech, jako je velice obtížný důkaz právní kontinuity právnické osoby, která zanikla a nepovažuji za možné přijmout koncepci, o které zde jeden z poslanců hovořil, to jest zakotvit do zákona právní nevyvratitelnost, právní domněnka, že právním nástupcem neexistující a zaniklé právnické osoby je nová právnická osoba, a to ta, která první se pod stejným názvem zaregistruje ve stejném sídle se stejným názvem činnosti. Kdybychom přijali takový zákon, tak mezi okamžikem, kdy byl přijat, a okamžikem, kdy nabude účinnosti, dojde k honičce zaregistrování těchto právnických osob, aby získaly zpět majetek - přičemž totožnost bude podle názvu a sídla.

Myslím, že významná otázka je otázka toho, zda můžeme předloženou osnovou restituovat majetek církví a náboženských společností či nikoliv. Federální vláda jako první restituční zákon, předložený po 17. listopadu, předložila tomuto shromáždění zákon o majetkových poměrech některých řádů a kongregací. Federální vláda tedy jednoznačně projevila svůj jasný úmysl, že chce obnovit vlastnické poměry církví a náboženských společností. Učinila to novým zákonem, který nepožaduje od oprávněného subjektu nic. Ze zákona se odevzdává majetek církve, nemusí v žádných lhůtách, za žádných hmotně právních podmínek ničeho prokazovat. Zde mám zákon, který je jednoznačně formulovaný jako zákon, ve kterém jsou na jedné straně subjekty oprávněné, na druhé straně subjekty povinné a v případě konfliktu je oprávněn nezávislý soud, který bude posuzovat a vykládat tento zákon. Vláda nechce, aby církve byly postaveny do tohoto postavení, vláda nechce, aby byly navíc omezeny případnou lhůtou, ve které, když neuplatní nárok, jejich nárok beze zbytku a jednou provždy zaniká a vláda dále připouští a nikdy to nezapírala, že nemůže souhlasit s tak zásadní změnou osnovy zákona, jde-li o změnu, která dopadá výlučně na jiné vlády, nikoliv na vládu federální.

Veškerý majetek, o který se jedná, je dnes v držení vlád republik, slouží k plnění úkolů vlád republik a vlády republik musí mít tedy právo posoudit, zda, v jakém okamžiku, v jakém rozsahu a jakou formou mohou činit dispozice, které by se dotkly třeba nemocnic, ústavů pro přestárlé, ústavů pro mentálně postižené, či jiných zařízení. Věřte nám, že považujeme za naprosto nezbytné, aby v této otázce byl slyšen hlas vlád obou republik, neboť jde o plnění jejich úkolů, nikoli o plnění úkolů vlády federální. Federální vláda má v této situaci možnost říci: prosím, odhlasovali jste zákon o kompetencích, v působnosti federace nejsou tyto záležitosti, a bylo by toto jednání opět neodpovědné.

Další pozměňovací návrh se týkal skutečnosti pojmout předloženou osnovu tak, že nebude obsahovat vůbec hlavu druhou části 2, to znamená, že nebude vůbec obsahovat restituce vlastnické, že se bude snažit obnovit, nebo napravit, nebo zmírnit pouze ostatní nemajetkové křivdy, ať již na životech, pracovně právní či jiné, a nebude se tedy zabývat vlastnickými poměry.

Z pozice vlády bych samozřejmě mohl prohlásit, že každý omezující návrh, zužující návrh, je návrh, který vládě vyhovuje. Znamená menší zátěž pro její pokladnu, pro její ekonomickou odpovědnost za stav této země. Musím však říci, že vláda vědomě učinila krok, kterým chce obnovit vlastnické poměry, zejména tam, kde by bylo naprosto absurdní je neobnovovat. Máme tím na mysli případy, kdy lidé měli rodinný domek, rekreační chatu, měli po dlouhá léta vybudovaný příbytek, přístřeší, střechu nad hlavou a my bychom jim dnes, kdy víme naprosto nesporně, že hrubě nezákonným způsobem, porušujícím lidská práva, byli o toto přístřeší připraveni, neumožnili obnovení vlastnických poměrů.

Víte, že rozdíl mezi vládním návrhem sem předloženým a vládním návrhem dnes projednávaným je v oblasti restitucí jediný: Zda zahrnout či nezahrnout znárodňovací zákony, které byly aplikovány v rozporu s tehdy platnými předpisy po únoru 1948. Před chvílí jsme slyšeli, co tento rozdíl znamená ve finančním vyjádření, ale v žádném případě není vláda odhodlána ustoupit od svého návrhu restituovat vlastnické poměry občanů, kteří byli připraveni o svůj majetek trestními rozsudky, kteří byli nezákonně vězněni, to znamená, případy těch naprosto nejhrubších perzekucí.

V souvislosti s tímto návrhem odezněla řada návrhů na zkrácení lhůt. Pokud se týká návrhu na zkrácení lhůty pro uplatnění nároku, až už 6-ti měsíční lhůty pro uplatnění nároku pro osoby, či jednoleté pro uplatnění nároku soudu, domníváme se, že protože jde o lhůtu propadlou, o lhůtu, ve které oprávněná osoba je nucena učinit řadu velmi obtížných a namáhavých úkonů, až již při zjišťování dokladů, zjišťování svědků - víme, že zejména v oblasti výpisů z evidence nemovitostí není situace taková, že by bylo možno je získat rychle - domníváme se, že přílišné zkrácení vládou navržených lhůt by bylo příkrým opatřením. Bude asi věcí dalšího jednání se zpravodaji, zda zpravodajové navrhnou při jednání o pozměňovacích návrzích nějaký způsob zkrácení těchto lhůt. Připouštím ovšem, že návrh na zkrácení dvouleté lhůty, která je v § 13 pro uplatnění peněžité náhrady, by bylo namístě tak, jak zde odeznělo.

Další návrh se týkal okruhu osob oprávněných. Směřoval k jejich omezení. Směřoval k tomu, aby v § 13 odstavec 1 byla stanovena zásada, že postavení osoby oprávněné, když splňuje všechny ostatní hmotně právní podmínky podle tohoto zákona, nepožívá ten, kdo byl před, či po únoru 1948 členem KSČ a neopustil KSČ nejpozději v roce 1969. To zde bylo řečeno. Domnívám se, že tento návrh má dimenzi, kterou lze chápat, ale přijali jsme zde Chartu lidských práv a vláda nepovažuje za možné tímto způsobem provádět selekci mezi oprávněnými subjekty podle uvažovaného zákona.

Další návrh navrhoval též omezit okruh oprávněných osob, a to tak, že oprávněnou osobou bude nejen ta, která je československým státním občanem, má trvalý pobyt na území České a Slovenské Federativní Republiky, ale která navíc prokáže - pokud je to osoba, která se navrátila - že opustit naše území musela v důsledku toho, že jí zde hrozilo trestní stíhání pro její demokratické smýšlení. Tento návrh nelze jak legislativně, tak zejména fakticky realizovat, neboť termín hrozí trestní stíhání za a/ není ani zahájeno, postihuje takovou situaci, takový stav, který ani nelze prokazovat. Víme, že v historii důkazů platí zásada, že důkaz o neexistenci podat nelze.

Další byl návrh, který jednoznačně chtěl pomoci vládě z hlediska jejího rozpočtového zatížení a tím i celé zemi. Byl to návrh zcela vypustit ustanovení odstavce 2 § 13. O tomto návrhu byla vedena dlouhá diskuse na úrovni federální vlády a já zde zopakuji jenom jeden základní argument.

Působnost zákona v souladu se zmocňovacím ustanovením v zákoně o soudních rehabilitacích číslo 119 z roku 1990 je vztažena i na všechny uložené tresty propadnutí majetku, t.j. tresty, které se ukládaly zpravidla spolu s uložením trestu smrti, nebo spolu s uložením doživotního vězení, nebo s dlouhodobými tresty odnětí svobody z důvodu politické perzekuce. Máme zde tedy okruh osob, na kterých byl vykonán trest smrti, nebo které byly dlouhodobě nezákonně vězněny a je pro ně společné, že jim byl navíc uložen trest úplného propadnutí majetku.

Vláda soudí, že nemůže tento okruh osob rozdělit na dvě různé skupiny. Na tu, která měla v majetku též nemovitost, a na tu, která ji neměla. Tu první skupinu restituovat a té druhé se ani neomluvit. Za této situace není možný jiný přístup než použití způsobu, který není v právních řádech neobvyklý. Způsobu paušalizace. Je těžké dojít k závěru, jaká paušální náhrada. A tím se dostáváme k dalšímu vznesenému pozměňovacímu návrhu na snížení náhrady 100 tisíc na 60 tisíc korun. Jaká paušální náhrada je totiž odpovídající?

V diskusi zde zaznělo, že toto ustanovení je nevhodné s ohledem na to, že řada emigrantů žádný majetek v okamžiku opuštění této země neměla. Chtěl bych zdůraznit, že toto ustanovení se také na většinu z nich nevztahuje. Toto ustanovení § 13 odstavec 2 se vztahuje výlučně na ty, kterým propadl celý majetek na základě trestního rozsudku nebo na základě správního rozhodnutí o propadnutí jmění. Většina emigrantů přišla o majetek nikoliv na základě trestního rozsudku, ale na základě ustanovení § 453 a) občanského zákoníku v novelizovaném znění nebo na základě naprosto nezákonného předchozího výkladu občanského zákoníku, že věc opuštěná připadá do vlastnictví státu, a trestních rozsudků, kterými se vyslovoval trest odnětí majetku, byla menší část. Převážná část majetku osob, které upustily tuto zemi, připadla státu jinými, naprosto zákonnými způsoby.

Domníváme se tedy, že vypustit ustanovení § 13 odstavec 2 není možné. Současně však soudíme, že návrh, který jsme si přisvojili, podle kterého finanční odškodnění ve výši 30 tisíc se vyplatí pouze, a to vlastně ve všech případech, kdy dosud žije ten, kdo byl perzekvován - je pozměňovací návrh, který je jednoznačně pozitivní a vláda jej přivítala.

Pan poslanec Bratinka a paní poslankyně Pavúková vznesli dva návrhy na exempci. Paní poslankyně ji zařadila do § 8, pan poslanec Bratinka do jiného ustanovení, ale evidentně šlo o § 8, aby se nevydávaly kulturní památky, nemovitosti, které jsou zapsány v seznamu státních památek. Poslanec Bratinka nechtěl vydávání, jenom zvýšený právní režim ochrany podle § 14, který se předpokládá pro budovy, jež se používají pro zdravotnictví, školství a kulturu. A chtěl ho rozšířit o ty nemovitosti, které slouží k výkonu policejní služby na území naší země.

Zde budeme muset rozhodnout hlasováním jako o každém jiném pozměňovacím návrhu. Ale mohu odpovědně říci, že federální vláda oba tyto návrhy podporuje.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP