Středa 20. února 1991

Oveľa ľahšie by sa nám bolo rozhodovalo, keby hneď na začiatku tu bol pán minister financií a keby nám bol určil mantinely, to je či a koľko na reštitúcie máme. Inak je celá táto diskusia zbytočná. Na druhej strane, ak sa hovorí o spravodlivosti, tak peniaze sú nepodstatné.

Pokiaľ sa hovorí o reštitúciách v rokoch 1945-1948 a o národnostných menšinách, nezaškodí si tu pripomenúť, kto sa chcel a aj sa v roku 1938-1939 odtrhol.

Na záver mi dovoľte poznamenať, že podobné slovné repliky, aké sa včera tu odohrali, dehonestuje tento úrad rovnako, ak nie viac, ako niektoré neuvážené alebo nepripravené vystúpenia pánov kolegov poslancov. Dámy a páni, myslím si, že by nebolo dobré, aby tu bežala súťaž "Vtipnejší vyhráva". Mali by sme sa pričiniť o to poslanci, aj predsedajúci. Preto prosím, aby sa predsedajúci chovali ku svojim kolegom poslancom slušne. Ďakujem vám za pozornosť. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Moricovi, já sám také radím předsedajícím, aby si vzali ponaučení z tohoto upozornění. Takže teď bych poprosil pana poslance Pohanku.

Poslanec SL M. Pohanka: Vážené kolegyně a kolegové, já jsem tady nepozoroval, že by se některý předsedající nechoval slušně k některému poslanci anebo vůbec ke komukoli, a to nejenom dnes.

Dovolte mi, abych ve dvou malých poznámkách jednu změnu navrhl a druhou nedoporučil. Ta první změna se týká paragrafu 13 odstavec 2, kde se stanoví částka náhrady za propadnutí jmění, pokud jeho součástí nebyla nemovitost. Částka navržená vládou je 100 tisíc korun, při projednávání ve výborech ústavněprávních navrhl poslanec Vild 10 tisíc korun, ale sjednotili jsme se na návrh pana poslance Bendy - na částce 60 tisíc korun. Poněvadž dosud nikdo tento výsledek nepřipomněl a tuto změnu nenavrhl, činím tak nyní já, aby částka 100 podle tiskové opravy byla v paragrafu 13 odstavec 2 nahrazena částkou 60 tisíc korun. Domnívám se, že jako paušální částka je to dostatečná suma. V dnešních Hospodářských novinách prezident Soudcovské unie dr. Šváb se ve své úvaze také tohoto problému dotkl a částku 100 tisíc označil za značně nadhodnocenou, zejména u emigrantů, kteří svůj odchod delší dobu připravovali a kterým se často přitom podařilo většinu majetku rozprodat. Já sám vím o případu, když překvapení příslušníci StB do toho bytu přišli a našli tam jen záclony na oknech, aby se zvenku zdálo, že byt je obydlen a větrán a vše je v pořádku, na druhé straně nemůžeme zapomenout na případy, kdy propadnutí jmění byl trest za jinou trestnou činnost, než za opuštění republiky a postihl vážněji.

Druhá připomínka je spíš k tomu, aby k nějaké změně nedošlo, a to v tomto případě k dalšímu rozšíření okruhu oprávněných osob, uvedených v ustanovení § 3. Podle předběžné dohody, podle vládního návrhu a podle celé koncepce oprávněnými osobami mohou být pouze osoby fyzické. Domnívám se, že by to vedlo ke komplikacím při realizaci tohoto zákona. I když pan poslanec Tomis říká, že když jde o spravedlnost, peníze nejsou důležité - vtírá se poznámka, že nám ani tak nejde v tomto případě o spravedlnost, protože je nedosažitelná vzhledem k rozsahu, rozmanitosti věcí a časovému odstupu, ale spíš o to, aby stát se nedostal do pozice podílníka, který by na sobě nechával vlastnictví věcí v podstatě občanům kdysi uloupených. Takže se jich chce zbavit, co se dochovalo, vrátit poškozeným. To byla původní myšlenka. Její doplnění jakousi minimální paušální náhradou v některých případech ještě neznamená, že by se usilovalo o dosažení nějaké spravedlnosti, spíš o více méně nespravedlivé zmírnění křivd v některých případech.

Domnívám se, že například není posláním měst a obcí, aby podnikaly, i když tuto myšlenku pan poslanec Wagner tady před chvílí obhajoval. Uváděl některá čísla, ovšem neuvedl k tomu, kolik z majetku Prahy se týkalo skutečného podnikání a kolik z toho představovaly třeba sady, městská doprava, věci sloužící veřejnému zájmu občanů Prahy, které ovšem mají také hodnotu, ale nejsou určeny k tomu, aby přinášely městu peníze. My se domníváme, že takový kolektivní majetek není dobrou motivací pro řádné vedení jakéhokoli podniku a že obec by měla žít v podstatě spíše z různých dávek a daní z podnikání, které v jejím obvodu bude provozováno a které jistě bude podporovat.

Podobně je tomu i s družstvy. Tam je případ ještě daleko horší. Sám pan poslanec Wagner uvedl, že by se to týkalo statisíců lidí. S často nepatrnými podíly v družstvech. Není to myslím ani prakticky možné.

Pokud jde o církve, domnívám se, přesto, že se už zde diskutující přimlouvali že ani tady by se neměla stát výjimka. Není přímý vztah mezi církevním majetkem nebo majetkovými zájmy církve a náboženskou svobodou, která je zajištěna Chartou, kterou jsme nedávno přijali, nebo v Ústavě. Už v minulosti jsme hlavním požadavkům vyhověli, abychom to nejdříve docílili nápravy, a nejjednodušším způsobem jsme přijali zákon, kterým to podstatné se vrátilo. Zároveň bylo jasně řečeno, že se neuznává, že by církvi majetek nepatřil, že zůstává v jejím vlastnictví, a je pouze otázkou formy, jak se do faktické moci a správy církve a dalších církevních organizací, řádů a kongregací apod. navrátí. Už tehdy byly vyslovovány pochybnosti, zda tou nejlepší formou je právě zákon vzhledem ke své obecnosti. Dnes, i když řád premonstrátů je velice úctyhodný s vysokou kulturní úrovní, nedomnívám se, že předání Strahovského kláštera do jeho správy, včetně Památníku českého písemnictví, už nyní bylo správné. Zda se nemělo počkat, až tento řád, který neměl možnost v minulých letech se rozvíjet, bude vybaven tak, aby mohl převzít správu v plném rozsahu s dostatečnými prostředky. Ani ne tak finančními. Nedávno byl pořad v televizi, ve kterém se prezentovalo, že dosavadní správa Památníku má dvacet vysokoškolských odborníků speciálně zaměřených na různé úseky Památníku českého písemnictví, kdežto premonstráti mají zatím pouze jednoho takového vysokoškolsky vzdělaného odborníka.

Na jiný případ upozornil pan ministr Klaus na jednom zasedání klubu Občanského fóra: že jiný řád o počtu pouhých 6 členů převzal na základě předchozího zákona zpět do vlastní bezprostřední správy pět objektů, z nichž v jednom je tuším - zdravotnické zařízení. Také předání tohoto objektu mohlo patrně počkat.

Takže se jeví z hlediska praxe i při naléhavosti tam, kde to okolnosti dovolují, aby k nápravě došlo co nejdříve, přece jen rozumnější je učinit další faktický návrat církevního majetku postupnou řadou správních aktů. Nedoporučuji tedy, aby § 3 byl rozšiřován o další odstavce.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Nyní bych poprosil pana poslance Šolce.

Poslanec SN J. Šolc: Pane předsedající, dámy a pánové, vážení hosté, já bych k této problematice nehovořil, kdybych nebyl požádán a vyzván organizací. Nehovořil bych z prostého důvodu, poněvadž pojem "majetek" mne neoslovuje, ani nemotivuje. Instituce vlastnictví a ani proces vlastnění není mým vnitřním dramatem. Někdy to pociťuji jako přírodní křivdu, někdy opravdu jako jistou impotenci. Tím spíš musím naslouchat tomu, co ke mně zaznívá z druhého břehu. Třeba co včera velmi krásně a moudře řekl Daniel Kroupa, když citoval D. Humea o dědictví, dneska poslanec Štern Rogera Scrutona poselství o majetku.

Kolegyně a kolegové, chtěl bych vás teď oslovit za organizaci, která čítá 80 tisíc chlapců a děvčat, kteří na památku britského generála nosí širák a na památku českého profesora tělocviku bydlí v dřevěných domečcích pod celtovou stříškou a vystavují se dobrovolně a vědomě odříkání, nepohodlí a střádání. Podivná čeleď ještě dneska - ti čeští a slovenští skauti a skautky!

Rezonuji na dopis Ústřední rady Junáka, který jsme vám včera s kolegou Jančou rozdali. Ironií byla tato organizace, k níž se hlásíme a na jejíž vychování jsme si v čase nepohody za uplynulých 40 let mnohokrát vzpomněli s povděkem, zbavena paradoxně už počtvrté rozhodnutím vlády z 20. prosince loňského roku na základě našeho předchozího rozhodnutí z 16. listopadu majetku, který tak byl Skautům znovu zestátněn. Část majetku, kterou získala od pionýrů, byla tedy tímto rozhodnutím zbavena.

Skauti mne požádali, abych se pokusil spolu s dalšími skauty v tomto plénu inkorporovat do dikce tohoto návrhu zákona požadavek na vrácení majetku. Vzhledem k tomu, že to odporuje filosofii návrhu, že by to byl legislativně cizí prvek a nedošel by souhlasu sněmoven, dohodli jsme se, že tak neučiním. Skauti tedy ustupují. Budeme hledat jiné cesty, když to nepůjde jinak, zvedneme "Lex Junák".

Věřím pevně, že mezi vámi najdeme podporu a že bylo možná i zbytečné, aby Ústřední rada Junáka svým způsobem exkomunikovala z této iniciativy poslance komunistické strany. Nemyslím si, že by všichni nepodpořili tuto spravedlivou věc. Vyzývám proto kolegy a kolegyně v tomto auditoriu, kteří skauty a skautkami byli, a tedy i jsou, aby se zítra v 8.30 hodin shromáždili ve Sněmovně národů. Přesně, jak když polnice zatroubí, jak jsme bývali zvyklí! Děkuji vám. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Šolcovi. Nyní poslanec Novosád. Tady mám poznámku "profusní mlčení 20-30 sekund".

(Poslanec SL K. Novosád setrval 20 sekund u řečnického pultu mlčky.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Zachovejte klid. Další se přihlásil poslanec Hladík. Doufám, že nebude také mlčet. Děkuji poslanci Novosádovi. (Potlesk.) Poslanec Hladík přichází, jeho tvář vypadá, že mlčet nebude.

Poslanec SN J. Hladík: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, pan poslanec Němec přednesl pozměňovací návrh, který má odčinit křivdy, způsobené vyhláškou ministra financí č. 117/1955 Sb., kterou se vyhlašují některá opatření ministra financí o individuálním připojištění. K tomuto pozměňovacímu návrhu se připojuji a budu ho podporovat. Musím upozornit na skutečnost, že pozměňovací návrhy týkající se této problematiky přinesl do Federálního shromáždění také místopředseda federální vlády dr. Rychetský a tento návrh, původně adresovaný panu poslanci Němcovi, předal mně. Došlo k nedorozumění v osobě adresáta, zjistil jsem to a ihned poté jsme si celou záležitost vyjasnili. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Hladíkovi. S překvapením zjišťuji, že byl posledním přihlášeným. Ještě kolega Benda.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec V. Benda: Mám víceméně technickou poznámku. Myslím, že není třeba o tom hlasovat jako o pozměňovacích návrzích, ale aby nebyly nějaké protesty, chci přednést určité nepatrné legislativní úpravy.

Za prvé, na straně 3 tisku 477 dole v odkazu č. 4 se říká "obdobné nařízení SNR". Abychom byli přesní, mělo by to být nahrazeno slovy "nařízení SNR číslo 50/1945 Sb., SNR a číslo 104/1945 Sb., SNR".

Druhá změna na straně 21 v § 32 odstavec 1. Je to derolační klauzule, vypustila by se slova "a § 125". Paragraf už je zrušen.

Poslední změna na straně 21 v § 32 odstavec 2, mezi slovy "§ 155 a § 189" nemá být spojka "a", nýbrž "až". To vypadlo nedopatřením, z další části věty vyplývá, že se to vztahuje na všechny další paragrafy. Myslím, pane předsedající, že to není třeba uvádět jako pozměňovací návrhy, je to prostá legislativní oprava.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Písemné přihlášky do rozpravy jsme vyčerpali. Ptám se poslanců, ale nemusím se ptát, ruce jsou zdviženy. Paní Sándorová.

Poslankyně SN E. Sándorová: Zmena, ktorú uviedol pán Benda ako malú legislatívnu opravičku k § 1 bodu 5, tá odvolávka pod čiarkou, keď to porovnáme s obdobným nariadením Slovenskej národnej rady, ktoré citoval, tak nariadenia Slovenskej národnej rady sa týkajú konfiškácie pôdy. Keď uvedieme toto nariadenie Slovenskej národnej rady, urobíme tam to, že majetky, vyplývajúce z tohto zákona sa nebudú vracať ani Nemcom, ani Maďarom. Týka sa to konfiškácie poľnohospodárskej pôdy a neviem, čo to má čo robiť v tomto zákone.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec V. Benda: Děkuji za poučení. Přiznám se, že nařízení Slovenské národní rady jsem neviděl, dodali mi to nyní legislativci. V tom případě trvám na tom, že obě další změny jsou skutečně jen formálního charakteru, ale toto bude třeba, až se budou projednávat pozměňovací návrhy, projednat jako pozměňovací návrh.

Podávám ho tedy formálně a projednáme ho ve výborech.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Člen předsednictva poslanec Mikule nám k tomu něco řekne.

Poslanec SN V. Mikule: Odkaz se týká jen vymezení pojmu osoby státně nespolehlivé, ničeho jiného. Žádný jiný důsledek nemá. Naopak záměr legislativní je zcela opačný, totiž že toho zákona nelze použít pro věci, kde byl majetek získán v době nesvobody osobami státně nespolehlivými.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Nyní pan poslanec Kováč.

Poslanec SN M. Kováč: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia, tiež som v sobotu a nedeľu pripravoval nejaký príhovor, ale viem, že sa tu vyčerpalo všetko, čo sa dalo. V prvom rade chcem vysloviť niečo k svojej osobe, vzhľadom nato, že na chodbách boli nejaké poznámky. Hovorím príliš nahlas. Myslím, že kolegovia poslanci, ktorí sú lekármi, by potvrdili, že človek, ktorý má problémy so sluchom, zákonite hovorí nahlas.

Chcel by som sa dotknúť protinávrhu, ktorý tu dal pán poslanec Vild a naši študenti. Z histórie, pokiaľ ja, mladý človek, môžem posúdiť, je istá jedna vec, že študenti a pracujúci nikdy neboli proti sebe. Chcem potvrdiť, že ani tento krát sa to nestane, môžem si dovoliť to prehlásiť, pretože viem, čo pracujúci dole chcú, že ani teraz nezostávajú sami. Budem podporovať tento návrh.

Chcem sa opýtať tohto pléna, ako chce docieliť, aby odhadom 90 % ľudí v našom štáte vzalo tento návrh za svoj? Ako toho chceme docieliť? Myslím a som presvedčený o tom, že som sem prišiel preto, aby som hájil záujmy všetkých, i študentov. Z debaty tu za celé dva dni vyplynulo, že pri nahradzovaní škôd ide asi o 5 - 6 % ľudí. Dovolím si ešte trochu obrátiť sa na Kresťansko demokratické hnutie. Iste mi veriaci - a ja som tiež veriaci - potvrdia, že keď sa človek chce polepšiť, ide na svätú spoveď a keď niečo ukradol, tak najlepšou nápravou, ktorá mu je odporúčaná, je, aby tú vec vrátil. S tým súhlasím. Ale je tu tiež záležitosť, aby nenarobil ešte viac zla tým, že tú vec vráti. Takže vezmeme lekára, ktorý je veriaci a tiež nemôže povedať pacientovi pravdu o tom, že je smrteľne nemocný. To je rovnaký problém.

Nemôžeme vrátiť skutočne všetko. Keby to bolo možné, bolo by to spravodlivé, súhlasím s tým. Ale možné to nie je, a môžeme narobiť ešte viac chýb. Ďakujem vám.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Hlásí se pan poslanec Molnár. Pokuste se mi usnadnit ukončení rozpravy, pane poslanče.

Poslanec SL P. Molnár: Vážený pán predseda, nechcem zdržiavať, preto len v krátkosti. Z histórie máme krátko poučenie, že z dvojakého zla je potrebné vybrať to menšie. V tejto situácii, dámy a páni, teraz sme. Absolútne napraviť sa nedá všetko a je skutočne potrebné zvoliť si ten najprijateľnejší spôsob na to, aby sme to dokázali. Budeme musieť odhodiť niečo, čo nás ťaží, vlastnú zainteresovanosť, vlastnú ješitnosť a vlastné zbytočné problémy. Až potom sa môžeme postaviť pred našich voličov, ktorí sa v tejto chvíli na nás pozerajú. To je jedna vec.

Keď sa tu preberá reštitúcia, náprava krívd, dovolím si upozorniť na to, čo dosť nejasne povedal kolega Moric pred chvíľou, že sa tu skutočne včera stala krivda, keď vystúpil pán kolega Roman a na jeho správnu či nesprávnu otázku, nebudem to vôbec rozoberať, bolo odpovedané kolegom Senjukom asi takto: "Každý normálny človek to pochopí..." Mám to chápať tak, že kolega Roman nie je normálny? Keď takto budeme pristupovať jeden k druhému, potom sa nedohodneme. Keď budeme pristupovať k sebe týmto spôsobom, potom má pravdu dnešná Ľudová demokracia (myslím, že to tam nie je správne napísané), ale na adresu parlamentu je tam povedaná dosť krutá pravda, (noticka) či poznámka. To je všetko čo som chcel povedať.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji za moudrá slova. Hlásí se pan poslanec Mlynárik s technickou poznámkou.

Poslanec SN J. Mlynárik: K tomu, čo povedal pán Benda, aby išlo o právnu čistotu, by som dodal, že predsedníctvo Slovenskej národnej rady vydalo celý súbor nariadení, ktorými sa skonfiškoval majetok Maďarov, Nemcov, zradcov a nepriateľov. Prvé sa vyskytuje v Zbierke nariadení Slovenskej národnej rady č. 1/27.2.1945. Ďalšie je nariadenie č. 104/23.8.1945, ďalej číslo Zbierky 64/14.5.1946 a v neposlednom rade vyhláška č. 24. Všetky tieto zákony sa s malými zmenami opakujú.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Táži se poslankyň a poslanců, chce ještě někdo vystoupit v rozpravě? Nikdo se nehlásí.

Prohlašuji tedy rozpravu k uvedenému návrhu zákona za ukončenou. Protože za předkladatele se přihlásili mluvčí, prosím pana ministra financí Klause, aby promluvil k rozpočtové stránce věci.

Ministr financí ČSFR V. Klaus: Teď nevím, jestli jsem se přihlásil nebo byl vyvolán. Nevím co je lepší.

Předsedající předseda SL R. Battěk. Můžete si vybrat, pane ministře, pan místopředseda mě upozornil, že za předkladatele byste vystoupil vy a on potom.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP