Poslanec SL L. Voleník: Vážený pane
předsedo, vážený pane předsedající,
vážené dámy a pánové,
dovolím si podat několik pozměňujících
návrhů.
Otázku, kterou chci nastolit, je otázka, která
je v poslední době velmi frekventovaná, a
která se týká případných
sporů o právním nástupnictví
v případě oprávněných
osob, bude-li jich více. Je to otázka, která
se bude dotýkat i funkčnosti většiny
nemovitostí, které slouží některým
výrobním účelům apod. a která
je obávána stran veřejnosti z pohledu toho,
že bude bránit praktické privatizaci a uvádění
hospodářských věcí, které
sledujeme, v život. Další věc je ještě
menší úprava, která řeší
drobné nedostatky, které se v souvislosti s vydáním
věci podle vládního návrhu zákona
objevily. Dovolím si tedy podat takový pozměňovací
návrh, který by vedl oprávněné
osoby k tomu, aby se dohodly o svých nárocích
k věci nemovité, která bude předmětem
této restituce, aniž by bylo třeba vyvolávat
zbytečné soudní spory a věc protahovat.
Další otázkou je u § 5, který ve
vládním návrhu upravuje vydání
věci, kdy se objeví více oprávněných
osob, které uplatňují nárok na vydání
věci v zákonné lhůtě s tím,
že jim bude věc vydána celá. Hovoří
se jak o věci movité tak nemovité. Dovedu
si dost dobře představit, že oprávněným
osobám bude například vydána věc
movitá, bude-li to například celý
obraz, tak ten nelze dělit, protože by se znehodnotil,
ale může se stát a stává se to
běžně, půjde-li o vlastnická
práva k nemovitostem, že tyto oprávněné
osoby byť jich bude více, nevstoupí do práv
vlastnických k této nemovitosti v plném rozsahu,
ale pouze zčásti. Může se například
stát, že část vlastnického práva
k nemovitosti přešla na stát v důsledku
odúmrtě. Pak není reálně možné
předat tuto věc nastupujícím vlastníkům,
oprávněným osobám celou. Navrhuji
tedy úpravu, která se pokusí vyřešit
otázku s nedostatečnou specifikací věci,
která se vydává celá oprávněně
osobě a navíc se pokusím eliminovat i otázku
případných soudních sporů tehdy,
pokud jako oprávněné osoby nastoupí
několik osob vedle sebe podle § 3 odstavec 2) vládního
návrhu zákona.
Navrhuji proto, aby v odstavci 1) § 5 tato věta zněla:
"Je-li oprávněných osob více
a nárok na vydání movité věci
uplatňují ve lhůtě podle odstavce
2) jen některé z nich, vydá se jim věc
celá". Nyní by následovala další
věta: "Uplatní-li nárok na vydání
nemovité věci ve lhůtě podle odstavce
2) více oprávněných osob, postupuje
se podle odstavce 4)".
Odstavec 4), pro informaci, by řešil otázku
právního nástupnictví, respektive
otázku dohody oprávněných osob v případě
bude-li jich více a budou-li uplatňovat nárok
na nástupnictví vlastnické k určité
nemovité věci.
Odstavec 2) by zůstal beze změn a v odstavci 3)
§ 5 v první větě se tečka změní
v čárku a za ní se doplní tento text:
"Nestanoví-li tento zákon jinak". Text
druhé zbývající věty zůstává
beze změny.
Odstavec 4) bude mít nový text, který bude
znít - chtěl bych upozornit, pokud vám nebude
dostatečně odstavec 4) srozumitelný, jde
o formulace, kde jsem se snažil přesně formulovat
nastalé otázky, a proto na první pohled vám
třeba nebudou znít libozvučně - "Jde-li
o nemovitost a je-li oprávněných osob, které
uplatnily podle § 3 odstavec 3) tohoto zákona nárok
na vydání věci ve lhůtě podle
odstavce 2) více, vyrozumí je všechny neprodleně
povinná osoba o této skutečnosti. Oprávněné
osoby, jejichž nárok je nesporný, jsou v rámci
uzavření dohody podle odstavce 3) povinny vypořádat
své vzájemné nároky k věci.
Nevypořádají-li oprávněné
osoby takto své vzájemné nároky k
věci, nevydá jim povinná osoba věc
a nemohou ani uplatnit své nároky na vydání
věci u soudu podle odstavce 5".
Dovolím si menší vysvětlující
poznámku. Dohoda podle odstavce 3) se týká
dohody mezi povinnou osobou a oprávněnou osobou,
na základě níž je věc povinnou
osobou odevzdána osobám oprávněným,
respektive osobě oprávněné. Je to
dohoda, která podléhá registraci státního
notářství. Bude-li tedy v rámci této
dohody zakotveno vypořádání nároků
oprávněných osob a bude-li tato dohoda registrována
následně notářem, není sporu
o vlastnických právech k určité nemovitosti
a odpadají zbytečně dlouhé soudní
spory, z kterých vládne ve veřejnosti obava.
Další změna je už jenom legislativně-technická
a týká se - odstavec původně 4 se
označuje jako odstavec 5 s tím, že za slovy
"podle odstavce 2" se vypouští čárka
a vkládá se text: "Nestanoví-li tento
zákon jinak". Ostatní zůstává
v odstavci 5 beze změny.
Dosavadní odstavec 5 se označuje za 6 a za slovy:
"byla-li" se vkládá slovo "movitá".
Je to otázka, která koresponduje se změněnou
specifikací věci. Odstavec 6 se označuje
jako odstavec 7.
Chtěl bych ještě upozornit na jednu maličkost.
Pokud Federální shromáždění
akceptuje můj pozměňovací návrh,
bude to mít za následek - když se oprávněné
osoby nedohodnou - že jim nebude vydána nemovitá
věc a ze zákona nastoupí finanční
náhrada pro oprávněné osoby.
Ano, ano, podle § 13. Čili následuje potom
místo naturální restituce restituce, resp.
finanční náhrada, jak je uváděno
v návrhu zákona. To je vše. Děkuji vám.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji poslanci Voleníkovi, prosím poslance
Wagnera, dále je přihlášen poslanec
Hubálek.
Poslanec SL J. Wagner: Vážený pane předsedo,
vážené paní a páni poslanci,
téma, o kterém zde chci hovořit, mě
může dostat do rozporu s platným jednacím
řádem. To téma je mezní. Návrh,
který byl předložen, se týká
právnických osob jen na druhé straně
problému. A to je důvod, pro který si dovoluji
vás oslovit. Protože když všichni hovoříme
o právnických osobách na jedné straně
problému, považuji za vhodné o nich hovořit
na obou stranách problému. Jsou zde velmi komplikované
otázky nástupnictví právnických
osob.
V některých případech není
potřeba o nástupnictví hovořit, protože
je povinností státu, aby nástupnictví
zařídil. Toto je případ pojišťovacích
fondů. Jen pro ilustraci, ve Spojených státech
je ve vlastnictví pojišťovacích fondů
48 % akciového kapitálu. My se tváříme,
jako kdyby jedinou formou vlastnictví bylo to vlastnictví,
které minulý režim nejvíc perzekvoval.
To nepovažuji za relevantní pro daný problém.
Nemůžeme se dopustit žádného extrémního
řešení. Musíme jednat odpovědně,
abychom vytvořili potřebné předpoklady
k žádanému životu občanské
společnosti. K tomu je potřeba vyřešení
otázky pojišťovnických fondů. Při
předpokládaném demokratickém vývoji
bude na místě otázka, zda z běžných
příspěvků bude možnost v každé
situaci hradit potřeby důchodového a nemocenského
pojištění. A pokud ano, zda-li dnešní
odhad 52 % mzdy bude i nadále a trvale dostačující
na vyrovnání potřeb důchodového
a nemocenského pojištění. Domnívám
se, že nikoliv.
Aby bylo zřejmé o čem mluvím, zjistil
jsem si ve statistické dokumentaci celou majetkovou historii
vývoje těchto fondů a právní
způsob jejich likvidace. Je samozřejmě dnes
nemístné hovořit o tom, aby se restituovalo,
ale je na místě hovořit o tom, aby se hledal
způsob, jak majetek těchto fondů obnovit
a zlikvidovat i to, v čem život tropí hlouposti,
ale hlouposti, které musí zaplatit státní
rozpočty.
V budovách bývalých nemocenských a
důchodových pojišťoven sídlí
tyto instituce pod jinými názvy dodnes. Kdo tam
byl zaměstnán a dožil se toho, že je tam
zaměstnán od roku 1947 dodnes, jenom několikrát
změnil razítko v legitimaci, ale zaměstnán
je za stejným pracovním stolem. Tzn. majitelé
těchto budov účtují tisícikorunové
a vyšší nájemné za metr čtvereční,
a to platí stát.
To je jenom okraj problému, ale pro ilustraci upozorňuji,
že ani to nebude mít bezvýznamný dopad
do státního rozpočtu. A bude třeba
to uvážit. Proto jsem položil ve své interpelaci
vládě otázku, zda-li při projednávání
zákona dnešního i transformačního
odpoví, jak hodlá vyřešit otázku
pojišťovnických fondů. To je věc
jedné právnické osoby.
Věc druhé právnické osoby. O té
zde bylo hovořeno často. Domnívám
se, že stačí pouze stručná zmínka
o tom, že ti z našich kolegů, kteří
se po prvních svobodných volbách po 42 letech
na radnici stali odpovědnými za osudy měst
a obcí, už vědí, že hospodařit
bez majetku nelze. A že jsou nemístná ona vyjádření
mnohých tzv. kompetentních, kteří
říkají, že kdyby obce dostaly majetek,
že by z jednoho velkého socialismu bylo tisíce
malých socialismů. To je bezesporu názor
zcela nemístný.
Historie první republiky dokazuje zcela jednoznačně,
že obce majetek měly, hospodařily tržně
ku prospěchu nejen tržní ekonomiky, ale k prosperitě
obce a k prosperitě státu. Jen malý příklad
hlavního města Prahy. Hlavní město
mělo v roce 1925 majetek v hodnotě 2 miliard. Za
10 let ho znásobilo do hodnoty 4,5 miliardy. Není
znám případ, že by radní použili
tohoto majetku spekulativně. Je známa řada
případů, že ho rozvíjeli k užitku
a potřebám obyvatel hlavního města
Prahy. Takových případů lze najít
řadu.
Považuji za nezbytně nutné, aby bylo odpovězeno
ještě v této debatě rovněž
na stejně položenou otázku, co vláda
uvažuje s majetkem měst a obcí. Je mi naprosto
jasné, že není v kompetenci tohoto sboru řešit
otázku meritorně. To patří po přijetí
kompetenčních zákonů národním
radám. Bylo by ovšem na místě před
tím, než se rozhodne o restitučních
osudech všeho majetku a o privatizaci, aby bylo rozhodnuto
zde o tom, že se otevře cesta národním
radám k tomu, aby mohl být v potřebném
rozsahu historický majetek vrácen městům
a obcím.
A pak je namístě třetí skupina majetku
- korporací. Jedná se o majetek družstev, o
němž bylo hodně hovořeno. Tento majetek
nebyl tak malý a zanedbatelný, jak by si mnozí
představovali. Jen několik málo čísel:
V roce 1946 existovalo jen 6 666 neúvěrních
družstev a jejich podíl na obratu představoval
výši 40 miliard korun v té době. To
nebylo málo. Z tehdejší statistiky samozřejmě
nelze získat mnoho podrobných údajů.
Ale už tento údaj hovoří o tom, že
je o čem uvažovat. Máme v ruce doklady, podle
kterých byl družstevní majetek zestátněn.
Mohl bych vám citovat z dopisu politického sekretariátu
ÚV KSČ z roku 1952, který rozhodl - ano,
politický sekretariát ÚV KSČ, bez
jakékoliv právní normy - a uložil ministrům
provést opatření, jimiž se předává
družstevní majetek bez jakékoliv možnosti
opravného prostředku družstev, do rukou státních
organizací.
Zde je namístě otázka nástupnictví
právních subjektů. Nepopírám,
že by bylo velmi obtížné hledat tyto právní
subjekty, které tehdy vlastnily. Ale je stejně obtížné
hledat některé subjekty fyzických osob, které
se hledají a inzerují v tisku v jiných případech,
a považuji za stejně dobře možné,
abychom otevřeli možnost těm fyzickým
osobám, které za těmito družstvy byly,
které v nich měly svůj majetek, aby nezůstaly
mimo možnosti restituční. Nedomnívám
se, že je to jediný způsob možných
změn. Je docela dobře možné, že
by bylo lepší tuto věc projednat zítra
u transformačního zákona a možná
najít způsob, kterým by se za subjekty mohly
považovat některé z dnešních subjektů,
nicméně považuji za správnější,
abychom to otevřeli restitučně, protože
řada našich spoluobčanů, aby bylo zcela
jasně definováno, že neběží
o maličkost, 2 milióny 160 tisíc občanů
Československé republiky k 31. 12. 1947 mělo
svůj majetek uloženo v družstevním majetku.
To není zanedbatelné. Tento majetek byl z větší
části družstvům odňat a převeden
již zmíněným inkriminovaným dopisem
do rukou státu. Považuji za důležité
tuto věc vyřešit způsobem odpovídajícím
a odpovídající způsob je - dopřejme
těm, kterých se to týká, aby se mohli
s významem přihlásit.
Závěrem mi dovolte, abych předložil
několik pozměňovacích návrhů.
Do § navrhuji doplnit odstavec 1 a): "oprávněny
jsou i právnické osoby, jejichž účastníky
byly fyzické osoby". To je přesně případ,
který by se týkal družstev.
Další pozměňovací návrh
do § 21 písmeno b) doporučuji doplnit "nebo
podle vládního usnesení 202 z roku 1970".
Aby bylo zřejmé, o čem hovořím:
V roce 1970 uspořádal režim hon na čarodějnice
provedený podle tzv. práva vládním
usnesením 202 z roku 1970, kterým byly prováděny
prověrky i nestraníků, t.j. všech zaměstnanců
a v důsledku těchto prověrek museli mnozí
z nich opustit své pracovní místo a na dlouhá
léta ztratili možnost společenského
uplatnění, která by jim za normálních
okolností nemohla být popřena. Mnozí
z nich už tuto šanci nikdy za uplynulých 20 nemohli
získat a mnozí z nich odešli nesmírně
poškozeni do důchodu. Považuji za podstatné,
abychom tuto věc zohlednili a umožnili jednoznačně
těmto lidem napravit křivdy. Samozřejmě
je v rozsahu, jak se to vztahuje i na jiné osoby poškozené
buď podle zákonného opatření
99 z roku 1969, eventuálně i jiných podobných
aktů.
Domnívám se, že tato věc by nemusela
být explicitně uvedena, ale že by se ti lidé
mohli již z daného textu zákona dovolat svého
práva, ale považuji to za podstatné proto,
že toto vládní usnesení otevřelo
hon na čarodějnice a je potřeba na to adekvátním
způsobem reagovat.
Ještě bych doporučil poslední pozměňovací
návrh. V § 22 bych doporučil písmeno
e) přiřadit "e) U novinářů
rehabilitační komise Syndikátu novinářů".
Oč se jedná. Jistě nejen mě, ale řadu
z vás oslovil Syndikát novinářů
se žádostí, abychom věnovali pozornost
způsobu prokazování perzekuce vůči
novinářům. Je nám obecně známo,
že v řadě případů režim
zneužíval svého postavení a tlačil
lidi k tomu, že vzali perzekuci jako fakt, aniž na to
dostali patřičné písemné rozhodnutí.
V řadě případů tomu tak bylo
zejména u novinářů. Je proto vhodné,
abychom akceptovali žádost Syndikátu novinářů
a umožnili jeho rehabilitační komisi fungovat
jako institutu uznanému tímto zákonem, který
projednáváme. Tolik k pozměňovacím
návrhům.
Závěrem dovolte pár slov k celé koncepci
zákona několik poznámek na okraj zde předložených
návrhů.
Mnohokrát jsme měli všichni příležitost,
já též, změnit podstatnou okolnost,
která rozhoduje a bude rozhodovat o dalších
osudech této země. Tou okolností je, zda-li
vezmeme v úvahu více minulost či více
budoucnost. Považuji za podstatné a rozumné
vzít více v úvahu budoucnost a byl bych rád,
kdyby návrhy poslance Vilda došly k sluchu velké
většiny z nás, abychom prokázali, že
nehodláme zatěžovat příští
generace, že nehodláme zatěžovat obyvatelstvo
nadbytečnými problémy, že řešíme
věci odpovědně. Rozhodli jsme se s ohledem
na to, že míra křivd, která se uskutečnila
v Československu, byla daleko větší
než míra křivd v ostatních zemích
východní Evropy, že provedeme důsledněji
a rozhodněji a rychleji patřičné částečné
odškodnění. To je dobře, ale proveďme
to s rozumem, abychom nezatížili budoucnost. Ta je
zatížena nejen 42 roky, ale v podstatě celým
vývojem od roku 1938 natolik, že generace našich
dětí a vnuků budou mít dost starostí,
aby srovnaly krok s Evropou a se světem, do kterého
vcházíme. Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji poslanci Wagnerovi. Teď bude mluvit poslanec
Hubálek a je zde přihlášen dále
poslanec Moric, ale já ho zde nevidím.
Poslanec SL B. Hubálek: Pane předsedající,
dámy a pánové, byla nám dána
šance začít nový život, to znamená
pracovat odpovědně, pracovat lidsky. Pracovat odpovědně
znamená také určitou dělbu a kvalitu
práce. My bohužel na tu dělbu a kvalitu práce,
si musíme dost stěžovat. Do očí
naší veřejnosti je parlament stavěn
jako snůška nahodilých osobností nebo
osob, které se hádají, nevědí
o čem, berou neúměrné peníze.
Ti lidé ovšem vlivem určité informační
blokády a manipulováni informacemi už nevědí,
že parlament by zákony neměl vytvářet;
v první řadě, že by je měl schvalovat.
Týká se to i tohoto zákona, který
má velký význam pro naši společnost,
význam hospodářský a význam
politický. My opět tápeme v mlze, my jsme
bez konkrétních čísel, my musíme
jednat podle jakési instituce dané vlastní
zkušeností i dopisy svých voličů,
kterých každý z nás dostává
přehršle.
Mne udivují poslanci, kteří tady rádoby
velice moudře hovoří o vlastnictví,
ovšem mají na mysli vlastnictví svých
chalup, vlastnictví získané v poslední
době. Já neuznávám licoměrnost
a toto licoměrnost je, jestliže popíráme
právo vlastnictví dědicům, měl
bych ho potom upírat i dědicům svých
chalup, když ho chci upírat dědicům
majetku dříve nabytého prací celých
generací. To je tedy k problematice restitučního
zákona a dělby práce.
Já se teď zastanu lidí, kterých se kdekdo
dovolává a jejich morálního a praktického
postoje v dějinách nejtěžších.
Jsou to vězňově 50. let. Leckdo nám
předestírá určitou a zbytečnou
zatrpklost. Já bych na mnoha faktech dokázal, že
to není pravda. My jsme šli a jdeme se srdcem na dlani,
a to možná je ke škodě věci. Poslední
doklad toho, že se s těmito lidmi, kteří
jsou ve věku zhruba 80 let, zachází necitlivě,
licoměrně, a byl i příslib při
novele zákona č. 119 o soudní rehabilitaci,
kde se tvrdilo, že v zákoně o mimosoudní
rehabilitaci bude řešena otázka třetího
odboje. Jak je řešena, vidíte. Takto je řešen
problém lidí 50. let, kteří bojovali
proti komunismu, protože už tehdy věděli,
o co jde. Nechci změnu v tomto zákoně, ale
budu usilovat o to, aby pravda o 3. národním odboji
nalezla svou zákonnou formu. Děkuji vám za
pozornost. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji poslanci Hubálkovi, nyní promluví
pan poslanec Moric, dále je přihlášen
pan poslanec Pohanka.
Poslanec SN V. Moric: Vážený pán predsedajúci,
dámy a páni, vážení hostia, na
včerajšom rokovaní s profesorom Kamínským
z Georgetownskej univerzity odznelo jedno veľmi zaujímavé
konštatovanie. V Nicaragui bačovali boľševici
5 rokov. My môžeme povedať len 5 rokov, čo
je to proti 40? Ale náprava chýb, reštitúcie
trvajú už dva roky a ešte nie sú u konca,
skôr naopak.
Hovorilo sa tu čosi o kolosálnych lúpežiach
v materiálnom zmysle. Ale čo a koľko vrátime
ľuďom, ktorých zničili duševne a
duchovne? Napríklad niektorí novinári, ktorí
nemohli písať 40 alebo 20 rokov, zničili slovenských
politikov a vedcov. Mojich voličov trápia nielen
vysoké ceny, ale i hrozná neistota. Neistota, ktorá
súvisí so zlou vládnou politikou. Znovu sa
tu, i keď nesmelo, hovorí o akejsi rovnosti. Rovní
budeme iba po smrti, a to len niektorí, nieto ešte
v spoločnosti.
Jeden môj priateľ, ktorý sa vrátil po
tridsiatich rokoch zo Švajčiarska, povedal, že
"nemáte sa zle, ale neviete, čo je to mať
sa dobre". Neistota radikalizuje masy a dobre vieme, komu
to osoží. Povedať, že som bol boľševikom
a už nie som, je to isté ako povedať, že
som bol černochom, a už nie som. (Potlesk.) Každý
sme boli niečím a nemali by sme sa za to hanbiť.
Každý, kto robil, robil aj chyby. Boli však aj
takí ľudia, ktorí nerobili nič iné,
len chyby.
Pri jednom rozhovore o pochybnosti náš Pán
Ježiš Kristus povedal: Dajte cisárovi, čo
je cisárovo a Bohu čo je Božie."
Tak teda, dajme morálne, materiálne, ale minimálne
ľuďom, čo bolo ich. Nech niektorí ľudia,
práve tí, ktorí boli v strane, ktorá
neprávosti spôsobila, nech títo ľudia
dnes škodoradostne nekričia, že tento spolok,
ktorého som doteraz členom, je neschopný.
Uvedomme si ale, ako hovorí ďalší citát
z biblie, že "beda tomu, z koho pohoršenie pochádza".
Musíme sa tak rozhodnúť, aby sa nám,
obrazne povedané, pre jednu alebo dve ovce nestratilo celé
stádo.