Středa 20. února 1991

Preto sa prihováram, aby citovaný pozmeňovací návrh o tom, aby pamiatkové objekty neboli predmetom reštitučných zákonov dokiaľ nenadobudne platnosť nový zákon o ochrane pamiatok, bol prijatý.

Dovoľte, aby som sa v súvislosti s tým pozastavila nad prípadom, ktorý trochu vzrušil našu verejnosť. Ide o hrad Karlštejn, ktorý bol údajne odovzdaný do rúk súkromných podnikateľov. Nie som v tejto chvíli presnejšie informovaná. V tejto súvislosti by som chcela nadniesť otázku na kompetentných činiteľov, aké postupy boli pri použití v tomto prípade? Starý zákon o ochrane pamiatok ešte nebol zrušený a nový nebol prijatý, takže by ma zaujímalo, aké postupy boli uplatnené. Ďakujem. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Jen na okraj, hrad Karlštejn už byl jednou prodán. Do rozpravy je dále přihlášen poslanec Sochor, připraví se poslankyně E. Sándorová.

Poslanec SN V. Sochor: Vážený pane předsedo, pane předsedající, vážení poslanci a poslankyně, vážení hosté, vzhledem k ohlasům na mé včerejší vystoupení považuji za nutné před hlasováním ještě dodat ke svému pozměňovacímu návrhu vypustit z oprávněných osob skupinu funkcionářů včerejška toto:

Pan poslanec za KSČ mě ironicky upozornil, že když jsem hovořil o funkcionářích stran Národní fronty, zapomněl jsem na pionýry a svazáky. Nezapomněl. Vedoucí totiž byli většinou členy KSČ a jejími placenými funkcionáři. Ti, kteří nedosáhli těchto postů, těm to odpustíme a mohou být restituováni, pokud mají svědomí a nemají morální zábrany o něco požádat, jako případní dědici po nekomunistech, svých rodičích.

Horší však pro můj návrh je, že někteří poslanci mají strach, že návrh je v rozporu se základními lidskými právy. Jsem přesvědčen, že nelze pod rouškou lidských práv zvýhodňovat jednu skupinu lidí před druhou. Pan poslanec Ransdorf a řada dalších projevil starost, kolik restituce budou národ stát. Určitě dost. Ale určitě méně, když z nároků na restituce vyloučíme komunisty a funkcionáře, než práva většiny, která by musela a bude na restituce doplácet. Komunistům, řadovým členům strany, kteří nikdy nic neměli a o to, co mohli mít, je připravili jejich ideologové, se určitě nebude jevit zrušení restituce pro jejich pohlaváry porušením lidských práv, anebo dokonce odstraněním nějakých křivd. Prosím proto, abyste při hlasování brali v úvahu lidská práva všech, i z pohledu těch, kteří musejí restituce hradit, ačkoli k nim nezavdali žádný důvod. Je to jejich dědictví a bylo by to jejich křivdou.

Právně můj návrh odpovídá Listině základních lidských práv a svobod, ale po stránce morální a lidské by se všichni komunisté a funkcionáři uplynulého období měli svých nároků vzdát z principu ideologie, kterou obhajovali a dnes se s ní rozcházejí a rozejít chtějí.

Ještě musím zdůraznit, že tímto mým návrhem nikterak neomezuji a nechci omezovat podnikatelské záměry komunistů a funkcionářů. Mnozí z nich mají lepší předpoklady zúčastnit se privatizace než ostatní část národa. Čím dříve začnou, tím lépe pro ostatní.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Prosím nyní poslankyni Sándorovou. Připraví se poslanec Souček.

Poslankyně SN E. Sándorová: Pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia poslanci, stáva sa mi to pomerne zriedka, keď súhlasím s pánom kolegom Battom, tento krát s ním musím súhlasiť absolútne, až na niektoré výroky o lojálnosti Maďarov. Myslím si, že sú v tejto republike minimálne ďalší, ktorí sú lojálni ako Maďari.

V diskusii k ústavnej Listine ľudských práv a slobôd môj kolega O. Világi podal doplňujúci návrh, ktorý nakoniec nebol vami akceptovaný. Zmyslom tohto návrhu bolo to, aby okrem zákonom stanovených prípadov nemohol byť nikto nútený priznať si svoju národnosť. Medzi zákonom stanovené prípady by malo patriť napríklad sčítanie ľudu. Ak by sme tento ústavný zákon teraz prerokúvali, osobne by som sa snažila odôvodniť tento doplňujúci návrh a dokonca by som presadzovala aj to, aby národnosť nebol nikto povinný uviesť ani pri sčítaní ľudu. Prečo to spomínam práve v súvislosti so zákonom o mimosúdnych rehabilitáciách? Preto, lebo tento návrh zákona sa odvoláva na dekrét prezidenta Beneša č. 5/1945, ktorý zneužil práve údaje zo sčítania ľudu po roku 1929. Podľa tohto dekrétu fakt, že vtedy niekto v dobrej vôli uviedol maďarskú či nemeckú národnosť, stačilo k tomu, aby bol označený za štátne nespoľahlivú osobu.

Dovoľte, aby som citovala z tohto dekrétu: "Pre posúdenie príslušnosti k nemeckej a maďarskej národnosti je rozhodujúcim najmä jazyk používaný v rodinnom styku, alebo príslušnosť k maďarskej či nemeckej politickej strane po roku 1938 (29.8.), alebo priznanie národnosti maďarskej či nemeckej pri niektorom sčítaní ľudu po roku 1929".

Pán premiér Čalfa včera nazval obdobie po roku 1948 obdobím bezprávia a perzekúcii. Obdobím, kedy prestal existovať právny štát. Skutočne možno nazvať obdobie medzi rokmi 1945 - 1948 demokratickým, keď milióny obyvateľov nemali právo sa zúčastniť posledných tzv. demokratických volieb, boli zbavení všetkých občianskych práv, a aké mohli byť prijaté zákony takéhoto znenia?

Nezmienila som sa ešte o mojom postoji k reštitúciám ako takým. V tejto otázke sa úplne stotožňujem s názorom predneseným kolegom Mandlerom. Bolo by zbytočné to tu opakovať. Mimochodom, pokiaľ sa presadí tento náhľad na reštitúcie, neznamenala by žiadny problém ani časová hranica. Vláda však pristúpila na oveľa rozsiahlejšiu reštitúciu, pričom však vôbec nepamätala na zmienený národnostný problém, a to napriek tomu, že naň bola niekoľkokrát, a to včas, upozornená.

Politickú zodpovednosť za celú túto záležitosť nesie teda vláda a iba vláda. Na záver mi neostáva nič iné, ako ostro protestovať proti tomu, že týmto zákonom, ktorý má za účel zmierniť krivdy z minulosti, sa znovu potvrdila platnosť Prezidentského dekrétu, text ktorého je v absolútnom rozpore s ústavnosťou vôbec a Ústavnou Listinou ľudských práv a slobôd zvlášť. Ďakujem. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji paní poslankyni. Nyní má slovo poslanec J. Souček, připraví se poslanec Šamalík.

Poslanec SN J. Souček: Protože už bylo toho dosti řečeno, vážného, že i někde až moc, vzdávám se svého příspěvku, aby byl vytvořen prostor pro diskusi k paragrafům. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji za vzácný příspěvek. Hovoří poslanec Šamalík.

Poslanec SN F. Šamalík: Dámy a pánové, nebudu předkládat žádný pozměňovací návrh. Chtěl bych zaujmout stanovisko k některým věcem, které zde byly řečeny. Především se hovořilo o odpovědném či neodpovědném přístupu k tomuto zákonu, zvláště ve výborech ústavně právních. Chtěl bych se zamyslet nad tím, co znamená odpovědný přístup. Pokud bych mluvil sám za sebe, hledal bych kritéria této odpovědnosti. Napadá mě asi titul knihy V. Mináče "Tu žije národ". A to bych považoval za kritérium, z něhož mám posuzovat to, o čem se tady jedná. Když už jsem použil slovo národy, připomenu, že národ je společenství mrtvých, žijících i budoucích generací. Jde tady o nějaké pouto. To pouto bychom měli nějakým způsobem brát v úvahu i tam, kde se dotýkáme minulosti, přítomnosti a budoucnosti. Pouto může být různé. My jsme zvolili nebo byl zvolen tento parlament. Byla ustavena tato vláda a byla zvolena pro přítomnost a pro konstrukci budoucnosti.

My se zde zabýváme tím, že uvažujeme takovým způsobem, jako bychom chtěli od sebe a od vlády, aby se stala pánem minulosti, aby vládla nad tím, co už je ztuhlým tvarem a na čem můžeme málo co měnit. Sám si myslím, že jestliže budeme přijímat zákony, kteří budou spíše směřovat do minulosti, pak tu minulost, kterou oprávněně proklínáme, prodloužíme asi tak, jako bychom z minulosti mosfersta dělali (živou) mrtvolu, která nám bude odsávat síly při budoucí práci. To je jedna věc.

Domnívám se, že vláda, který je odpovědná a v prvé řadě odpovědná za politická rozhodnutí, se nemůže prohánět po planinách minulosti a měnit rozhodnutí, která se stala, ale že je zodpovědná za dnešní stav a za stav, jaký bude. Když přistupujeme k jejímu návrhu, měli bychom uvažovat o tom, zda vláda má věci v tomto směru ujasněny anebo ne. Sám se domnívám, že jestliže z masy nespravedlnosti a křivd, které se staly, vybrala určité křivdy, které chce zmírnit, že k tomu měla určité důvody. Jestliže my přinášíme další a další, a zdaleka zde nebyl vyčerpán počet křivd, které by bylo třeba napravovat, pak vytváříme situaci, pak vládu vrháme do takového stavu, aby se stávala nejenom tím, co má v ruce budoucnost, ale i tím, co má v ruce celou minulost, což je podle mého názoru zcela absurdní. Jak je jasné, z toho co říkám, měli bychom se rozhodnout o tom, co je pro nás prioritní, zda minulost nebo budoucnost.

Samozřejmě chápu, že je možno a nutno napravovat křivdy, ale je nutno je napravovat v takovém duchu, abychom březinovské pojetí národa, jak jsem o něm hovořil, zachovali alespoň v tom smyslu, jak o tom hovořil poslanec Kačer - tzn., abychom skutečně vycházeli z toho, že budoucnost je pro nás rozhodující.

Mohl bych se odvolat na příklady z minulosti. Když si vezmeme situaci v porevoluční Francii, tam se také ozývaly hlasy, že čas nemůže nic měnit na svatém právu vlastnictví. My jsme dnes v této situaci také. Opravdu musíme zajistit, aby vlastnictví bylo nezadatelným právem občanů. Mezitím však proběhly určité společenské procesy. Já myslím, že není možné souhlasit s tím, co říkal poslanec Stome o neústavnosti atd. znárodňovacích zákonů mezi rokem 1945 až 1948. My přece musíme brát v úvahu to, že vedle práva existují velké společenské procesy. My musíme vědět, že celá činnost, která vedla ke vzniku samostatné republiky a pak k její obnově, je také mimo tehdy existující zákony. My musíme - i když trváme na principu práva - brát v úvahu, že revoluční a právní jde ruku v ruce a že na nás je, abychom hledali soulad a abychom ho našli takovým způsobem, že nutným revolučním změnám a převratům, k nimž dochází, dali přesný tvar, právní tvar a jistotu. Jestliže se nám to nepodaří, dostaneme se do situace, která bude pro nás všechny neúnosná.

Abych neprodlužoval ideologický balast, o kterém tu hovořil kolega Battěk, chtěl bych říci na závěr jen toto. I když vládní návrh není podle mého názoru zcela uspokojivý (přikláněl bych se v podstatě ke všem návrhům, které ho produkují), je nicméně tím, co směřuje k budoucnosti, co dává budoucnosti prioritu. Já vím, že je těžké chtít, aby se určité vrstvy vzdaly nějakých svých práv, aby se vzdaly toho a nebo onoho. Ale nemůžeme přece budovat souručenství všech národních generací jen na dědickém právu. Jestliže nenajdeme hlubší pouta, skutečně pouta nejhlubší, v nichž jsou obsaženy daleko ušlechtilejší a vznešenější motivy, na které bychom neměli zapomínat (naše národy jsou příliš mladé a teprve vstupují do zralého života), nedostaneme se na ty cesty, na které bychom si přáli se dostat.

Jestliže revoluce odstraňuje vlastníky, musí zachovávat princip vlastnictví. Jestliže v roce 1945 byly postiženy určité skupiny obyvatelstva, je našim úkolem ne to, abychom zpětně měnili to, co se stalo v historii. Všechno má svůj historický rozměr.

Našim úkolem je, abychom nyní nepřipustili nejmenší křivdu, která by se týkala národních menšin. Chtít znovu zvládnout minulost, chtít znovu změnit to co se stalo, křivdy, viny atd. by znamenalo, že bychom na sebe brali něco, co nás všechny přerůstá a co v žádném případě nemůžeme zvládnout. Myslím si, že jestliže nyní založíme principy práva, svým způsobem napravujeme minulost. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Šamalíkovi. Dále je přihlášen poslanec Sláma, připraví se poslanec Vojtech Bugár. (Poslanec Sláma se vzdává slova.) Prosím kolegu Bugára o slovo.

Než sem kolega Bugár dojde, mám jedno sdělení. Prosím poslance Občanského fóra za Prahu a za Západočeský kraj, aby se hned po vyhlášení přestávky, resp. po skončení našeho jednání sešli u busty T.G. Masaryka ve foyeru.

Poslanec SN V. Bugár: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, návrh zákona o mimosúdnych rehabilitáciách po odsúhlasení Federálnym zhromaždením v predloženej podobe bude asi ďalším zákonom, ignorujúcim obdobie medzi rokmi 1945 až 1948. Chceme asi zabudnúť na určitú skupinu obyvateľov nášho štátu, konkrétne na občanov nemeckej a maďarskej národnosti. Tieto dve národné menšiny boli diskriminované niekoľkými nariadeniami a prezidentskými dekrétmi, ako i Košickým vládnym programom. Je síce pravda, že už v Košickom vládnom programe sa hlásalo, že "republika nechce a nebude stíhať svojich lojálnych nemeckých a maďarských občanov", ale to bol len sľub.

Pán premiér Čalfa v stanovisku vlády k návrhu zákona spomína "spravodlivo sa vysporiadať s minulosťou". Mám dojem, že táto minulosť sa v poslednom čase ráta len od dátumu 25. február 1948.

Tak isto ako poslankyňa Sándorová nemôžem súhlasiť s konštatovaním, že právny štát prestal existovať dátumom 25. februára 1948. Podľa môjho názoru tento dátum by sa mal posunúť o niekoľko rokov späť. Ako môžeme hovoriť o právnom štáte, keď v tom čase trom miliónom ľudí bolo odoprené volebné právo a zrušené štátne občianstvo? Menom príslušníkov národných menšín postihnutých konfiškáciou majetku na základe už spomínaných nariadení a prezidentských dekrétov vás žiadam o dôkladné zváženie skutočnosti a vytvorenie podmienok pre rehabilitáciu ich krívd. Viem, že táto rehabilitácia nebude jednoduchá, že bude potrebovať podrobný rozbor. Preto podporujem doplňujúce návrhy, ktoré navrhujú riešiť rehabilitáciu v období 1945 až 1948 zvláštnym zákonom. V prípade neakceptovania doplňovacích návrhov, bohužiaľ, budem musieť hlasovať proti návrhu zákona.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Nyní je přihlášen poslanec Libor Kudláček. Připraví se poslanec Senjuk.

Poslanec SL L. Kudláček: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, dámy a pánové, omlouvám se předem. Nemám pozměňovací návrh a budu se snažit být stručný. Páni poslanci Kroupa, Štern a další mi svými vystoupeními odebrali mnohé z toho, o čem jsem chtěl hovořit. Také jsem chtěl zapět ódu na vlastnictví a vztah k němu jako jeden z přirozených základů oné složitě podmíněné posloupnosti lidských společenství. Zastavím se tedy alespoň u jednoho aspektu této otázky.

Chceme vybudovat tržní hospodářství? Tržní hospodářství budeme těžko a dlouho budovat ve společnosti, jejíž někteří političtí představitelé a rovněž některé sdělovací prostředky budou třeba nepřímo, ale za to téměř soustavně zpochybňovat motivační sílu vztahu k vlastnictví a zejména odpovědnost z tohoto stavu vyplývající. Ano, přišli jsme za 4 desetiletí o mnohé z těchto vlastností, ale stojíme více než slovy o to, abychom se pokusili je znovu vypěstovat? Nejsem si tím jist, dočítám-li se tak často v řadě prestižních deníků, že budoucí restituovaní vlastníci o svůj majetek vlastně ani moc nestojí, že nevědí, jak s ním naložit, že je to pro ně další v řadě starostí, které jim klademe na bedra. Mám strach, slyším-li hlasy "jen aby nedej Bůh restituční zákon nenadělil něco mně, co bych si s tím počal, mám přece svůj plat, sice nevelký, ale jistý" - zatím. Jak dlouho nám ještě tváří tvář problémům vydrží tato odtažitá zápasnická poloha, než se hospodářský systém zhroutí celý? Odkud bereme předem přesvědčení, že oni vlastníci nebudou svůj majetek chtít? Někteří možná ne. Mohou majetek prodat. Existuje koneckonců rychlejší akt privatizace než je prodej? Jak rozumět filozofii, podle které nemůžeme-li odstranit všechny křivdy, nebudeme zmírňovat žádné?

Tržní hospodářství nevybudujeme, nebudeme-li chápat souvislost vlastnických vztahů s odpovědností, která je právě příznačná pro most mezi minulostí a budoucností, o kterém zde byla řeč. Zde je kořen rozdílů mezi omezeným marxistickým výkladem účelu podnikání jako spotřeby zisku a skutečnými hnacími motory hospodářství. Jimi jsou totiž snaha přesáhnout sebe sama z přítomnosti do budoucnosti, zanechat pečeť svého působení, rozvíjet vlastní schopnosti jako základ svého vkladu budoucnosti.

V této rovině a podobě je restituční zákon jednou z příležitostí, abychom veřejně deklarovali, že jsme vůbec schopni pochopit tyto hluboké proudy rozvoje civilizace. Myslím, že toto bychom neměli chápat jako ideologické schéma ani jako totální prioritu individuálního vlastnictví ani absolutizaci morálních principů, ale jenom jako přirozené základy jejich přirozeného místa. Dlouhé týdny byla hledána rovnováha mezi různými hledisky, správná míra možných důsledků restituce na praktický život. S jistou hořkostí jsme sledovali, jak toto hledání je z různých stran označováno tu za zdržování, tu za nezodpovědnost, tu za neschopnost. Nevadí. Měli bychom však pochopit, že zde nejde o jednorázový akt, který nás buď posvětí nebo zničí - jde o součást procesu, který je mnohotvárný, ani ryze technokratický, ani slepě moralizující. Věřím, že vhodná míra je nalezena. Podstatné na zákonu je, že dotváří plastický obraz naší politické a hospodářské reformy, že v ní zákon není ani jediným, dokonce ani dominujícím momentem, že však v této mozaice reprezentuje praktické odhodlání ke změně a mravní jistotu, že je oprávněná. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Dále je přihlášena paní poslankyně Tarhoviská, připraví se pan poslanec Voleník.

Ještě zde mám jedno oznámení: vedení Klubu KSČS se sejde v jednu hodinu po skončení dnešní společné schůze sněmovny v budově Federální rady KSČS. Prosím, aby se ujala slova paní poslankyně Tarhoviská.

Poslankyně SL S. Tarhoviská: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, dovolte, abych podala pozměňovací návrh, který je v intenci návrhu Jana Vilda a který chci tímto podpořit. Navrhuji vypustit v odstavci 2 § 3 část d) a f).

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji paní poslankyni a prosím pana poslance Voleníka, aby se ujal slova.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP