Do doby tejto zákonnej úpravy sú od účinnosti
tohto zákona všetky prevody týchto majetkov
neplatné. Uvádzaný majetok by bol nedotknuteľný
do prijatia zvláštneho zákona. Nemohlo by dôjsť
k ďalším krivdám: k nenapraviteľným
zmenám.
Milé dámy, vážení páni!
Žiadam vás, zvážte dopad svojho hlasovania
ako prejavu humánnosti duše československej
spoločnosti. Rozhodnite sa predchnutí európskym
duchom, majte na zreteli príklady z Fínska, Švajčiarska,
Talianska, podporte naše návrhy! Tým rozseknete
gordický uzol, uvoľníte jeden boľavý
kŕč minulosti, zožnete uznanie národných
menšín v Českej a Slovenskej Federatívnej
Republike. Bude to prvý zákon po našom prijatí
do Rady Európy, bude to obraz 25. člena. Ďakujem
za pozornosť. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji panu poslanci Istvánu Battovi. Přihlášen
je dále pan poslanec Šilhán. Připraví
se poslankyně Oľga Pavúková.
Poslanec SL V. Šilhán: Pane předsedo, pane
předsedající, kolegyně a kolegové,
máme před sebou restituční zákon
a je to zákon nesporně důležitý,
o tom se nemusíme přesvědčovat. Vyvolává
však také řadu otázek a problémů
a obávám se, že pro budoucnost také
nemalý počet konfliktů. V naší
i cizí zákonodárné praxi je to zákon
ojedinělý - o tom už byla řeč.
Ve starém Římě bylo přísloví
"Senátoři jsou dobří lidé,
ale Senát, je zlá šelma". Nevím,
zda-li něco podobného se neříká
i v Praze. Řekněme i o nás. Podle některých
parlament věci komplikuje, zdržuje, pře se
a dělá věci, které se mnohým
nelíbí. Mě jednání parlamentu
vždy přesvědčovalo o tom, že tento
parlament je schopen nacházet rozumná a velmi užitečná
opatření. Věc, kterou projednáváme
dnes, a diskuse, kterou zde slyšíme, je povzbudivá
a mimořádně poučná. Když
uvažuji o současném politickém, hospodářském
stavu a jsem svědkem i účastníkem
rodících se a formulujících zájmů
a pokusů vřadit tyto zájmy do zákonů,
říkám si, že nám přece
jenom něco chybí. Docházím k závěru,
že se nám nedostává toho, co se nazývá
státností, pocitu státnosti a pochopení
obecného zájmu.
Tato hodnota stojí v demokratickém státě
na nejvyšším místě. A není
náhodou, že Masaryk otázce státnosti
věnoval tak velikou pozornost v diskusi o politických
stranách, úloze jednotlivých politiků
apod.
Příčinu vidím v nedostatku naší
vlastní integrity, obce, národa i státu.
Tato integrita se teprve rodí. Již tolikrát
jsme mluvili o tom, jací jsme a čeho bychom chtěli
dosáhnout. Chtěli bychom vstoupit do Evropy, mít
se dobře, prosperovat, chtěli bychom, aby si nás
všichni vážili, chtěli bychom být
sami sobě pánem, politicky, sociálně,
ekonomicky i mravně. Být sám sobě
pánem jako osoba, jako obec nebo stát je, jak se
zdá, velmi obtížná věc.
Chci hovořit o otázce morálky a politiky.
Je to nesmírně delikátní otázka,
protože morální aspekty a principy jsou víceméně
i jedním z prvků tvorby restitučního
zákona. Přesto bych rád na něco poukázal.
Morální úsudek se velmi často stává
východiskem sporů a konfliktů. Je to složitá
věc. Myslím, že každý apriorní,
kategoricky řešený morální úsudek,
na kterém chceme postavit zákonodárství,
se dostane do nebezpečí, že se stane absurdním,
pokud se nebude zakládat na praktických a ověřených
zkušenostech a možnostech.
Velmi často konflikt, který nás vzdaluje
od cílů, které sledujeme jako prioritní,
i když je vyvolán morálními úsudky,
zpravidla není s to založit morální
politiku. Křivdy, které chceme tímto zákonem
odčinit, jsou pouze části těchto křivd.
Část neodčiní nikdo. O tom zde bylo
mnohokrát hovořeno. Nové křivdy pravděpodobně
i vzniknou.
Včera večer, když jsem poslouchal televizní
rozpravu na téma rehabilitace, byla možná mimoděk
vyslovena věta: všichni jsme trpěli, všichni
jsme ukřivděni. Řekl jsem si, ale proboha,
kdo nám to tedy udělal? Nemůžeme také
snímat všechny hříchy světa,
nevěděli bychom totiž, kde začít.
Zdali u Adama a Evy nebo kde. Chcete-li hřích a
křivda má jakousi reálnou časovou
dimenzi, která i v morálním postoji k věcem,
které napravujeme, hraje nesmírně důležitou
roli.
Nedávno v jedné diskusi o vlastnictví jsem
se dozvěděl, že je to tak svatá věc,
že kdyby měl všechnu půdu v celé
zemi vlastnit jeden člověk, má právo
ji mít. K takovým absurdním závěrům
morálním, ekonomickým a politickým
se můžeme také dostat, začneme-li absolutizovat
některé morální i právní
principy. Takovýmto výrokem je totiž popírána
celá historie zápasu miliónů lidí
o půdu. Někdy zapomínáme, že
máme co dělat s lidskými pojmy, kteří
mají svou historii, svůj historický obsah.
Chtěl bych připomenout jednu Masarykovu myšlenku.
Svého času pravil: "Velkými hesly se
mohou lidé opíjet, ale nemohou se jimi naučit
pracovat. Osvobodili jsme se od despotických pánů
a teď se ještě musíme osvobodit od velikých
a despotických slov!
Připomněl jsem tři věci - potřebu
státnosti, otázku morálky a politiky a svádivou
příležitost k politickému hašteření
a někdy i demagogii. Ani ten nejlepší parlament
není k tomu, aby odhlasoval, co je pravda a mravnost. On
může hlasovat o tom, co je pro společnost prospěšné
a užitečné, musí vytvářet
dobré a prospěšné zákony a pravidla
chování. O takových věcech jako je
pravda a mravnost se nemůže hlasovat podle většiny.
O tom nás dostatečně poučily dějiny.
V každé rozumné politice se má člověk
vřadit do širší dějinné
souvislosti a znát maximální počet
prvků, ze kterých se utváří
současný život.
V historii došlo k nejrůznějším
a velmi podstatným změnám ve formách
a rozsahu vlastnictví. Docházelo k tomu nejrůznějšími
způsoby a vždy u toho byla moc a dost často
násilí. I když se tak dělo, a dělo
se tak velmi často proti duchu morálky této
doby, byly to změny v rámci určitého
typu vlastnictví a právě proto, i když
se poměry změnily, nedocházelo k restitucím
tak, jak o nich mluvíme dnes. Historické příklady
jsou nabíledni.
O restituci mluvíme proto, že jde o změnu typu
vlastnictví, to znamená, že společenské
vlastnictví, ať ve formě státní
nebo družstevní, se má přeměnit
ve vlastnictví soukromé a tento proces vyvolává
potřebu restituce, alespoň u nás.
V zemích, kde jde o podobný proces, zatím
restituční zákony nepřijali. Má
to také nepochybně své důvody. Zcela
určitě v tom není důvod, že by
byli méně morální než jsme my.
Zdá se mi, že se v naší politice usadil
určitý zlozvyk hovořit o potřebách
obětí, ukládat lidem oběti, aniž
se využije každá reálná možnost
se těmto obětem vyhnout anebo je zmenšit. Zmenšit
je konsensem mezi těmi, kteří jsou pověřeni
vládnout a ostatními lidmi. Slibovat lidem pot a
slzy, jak jsem to někde slyšel. Je velmi jednoduché
odvolat se na Churchila. Řekl to v určitých
situacích. My v takových situacích nejsme,
a proto takových slov není potřeba.
Vyhnout se, nebo snažit se zmenšit toto strádání
je daleko těžší a obtížnější
a pokud jde o morálku, tak bych řekl, že je
to také morálnější. Zdravý
rozum napovídá, že velká část
kolektivních pohrom, malých i velkých krizí
byla způsobena nikoliv tím, že byly nevyhnutelné,
osudové, co do rozsahu a hloubky, ale velmi často
tím, že se nikdo nesnažil, i když se snažit
měl, vyhnout se zbytečným obětem.
Snad je to právě proto, že oběti, o
kterých se často hovoří, se ukládají
jiným.
V této souvislosti chci poznamenat, že lituji, že
vláda nedoprovodila svůj návrh zákona
potřebnou kvantifikací restitučního
procesu. Dodnes nedokáže přibližně
odhadnout, jak velké náklady na jedné straně,
ale také i zisky to bude znamenat. Mám zde na mysli
např. to, co říkal kolega Kessler v souvislosti
s daňovým systémem, v souvislosti s vytvářením
nové společenské struktury atd.
Vím, že lidé jsou ochotni přijmout řadu
obtíží, pokud obtíže mají
objektivní charakter a pokud je sám život poučil,
že jsou nutné. Budou se ale samozřejmě
bouřit a protestovat, když zjistí, že
jejich obtíže a oběti vznikají z nedbalosti,
z neznalosti či jiných podobných příčin.
Nejdříve to dají najevo drobnými signály,
že něco není v pořádku. Drobných
signálů, vyvolávaných vládní
praxí, ale i praxí našeho parlamentu je dost
a neměly by nás nechávat v klidu. Když
by pokračovaly, mohou se přeměnit ve významný
odpor nebo protest. To se týká i restituce, nikoli
protože, že je nedostatečná, ne-li dost
rozsáhlá, ale proto, že je přehnaná,
předem nespočítaná, nevyrovnaná
a že vnáší do společnosti některé
sociálně psychologické prvky, které
společnost také nemusí přijmout.
V souvislosti s restitucí je zajímavá průměrná
doba obratu základních prostředků
v národním hospodářství. Na
jednoho obyvatele v roce 1950 činil majetek asi 70 tisíc
korun. V roce 1988 asi 277 tisíc korun. Průměrná
doba obratu těchto prostředků činila
u průmyslu a strojů a zařízení
26 let. Ve stavebnictví 14 let, to znamená, že
v průmyslu se obrátily fondy za dobu 38 let přibližně
1,5 krát a ve stavebnictví skoro třikrát.
Tím chci říci, že majetek, který
restituujeme, je už jiným majetkem, než byl v
době, když byl znárodněn. Je to majetek,
který je výsledkem práce lidí, kterých
se restituce převážně nedotkne.
Jak budeme restituovat nebo rehabilitovat takové profese,
jako jsou vědečtí pracovníci, lékaři,
učitelé, kteří práci, ke které
byli školeni, nemohli vykonávat, protože jim
to režim nedovolil. Mnozí z nich ztratili kvalifikaci,
která je jejich jediným majetkem. Nemyslím
si, že je to menší ztráta, než ztráta
majetku nemovitého. Totéž se týká
studentů, kterým bylo zabráněno dostudovat.
Dostáváme se do určitého začarovaného
kruhu. Je jakoby po válce - a co s tím? Nedá
se nic jiného dělat než odstranit ruiny, vytvořit
nové projekty, prostě začít stavět.
Zaujímám k tomu, co je předloženo jako
zákon, stanovisko v mnoha bodech dosti záporné,
a to z toho důvodu, že při nejlepší
vůli nemohu zaujmout stanovisko kladné. Přál
bych si, aby věc, o které zákon pojednává,
měla lepší a promyšlenější
legislativu a především filozofii, protože
je to věc fundamentální a jako taková
musí unést stavbu mnohopatrovou. Zde nejde jen o
majetek, jak se často lidé domnívají,
ale jde o mnohem víc. Jde o to, jak se majetek, který
podléhá restituci, tvořil, jak očekáváme,
že se bude udržovat a rozmnožovat a ne jen prostě
dělit. Jde o filozofii přístupu k problémům
restitučním a v této souvislosti k problémům
privatizačním.
Podstatná část restitučního
zákona se v podstatě zabývá privatizačním
procesem. Jsou to procesy, které sledují stejný
cíl, i když restituční proces je vyvolán
snahou o odstranění majetkových křivd.
Oba procesy povedou k zásadnímu převratu
v majetkoprávních poměrech a tím v
celém našem společenském systému.
V tom spočívá také naše naděje
na budoucí aktíva tohoto procesu.
Sám si myslím, že restituční
proces - právě tak jako proces privatizační
- by měl být spíše řešen
konzistentní soustavou několika navzájem
souvisejících a skloubených zákonů
vycházejících v podstatě z jediné
filozofické zákonodárné koncepce.
Ať se na věci díváme jakkoli, je zřejmé,
že procesy odstátnění a privatizace
včetně reprivatizace formou restitucí by
měly být řešeny tak, aby odpovídaly
co možná nejpřesněji charakteru a významu
toho, co je privatizováno a toho, co je restituováno.
Pokud se týká privatizačního procesu,
tak jsem ve výboru, jehož jsem členem, několikrát
navrhoval, aby privatizační proces, který
chápu jako proces vyššího řádu
ve srovnání s restitučním procesem,
byl uskutečněn soustavou zákonů, které
budou s to lépe postihnout zvláštnosti a specifika
jednotlivých segmentů hospodářství.
Mám tím např. na mysli zákon o privatizaci
bank a peněžnictví, zákon o privatizaci
velkoobchodu, zákon o privatizaci malého průmyslu,
privatizaci průmyslu velkého, privatizaci bytového
fondu, zákon o půdě apod. Něco z toho
již bylo akceptováno. Např. speciální
zákon o půdě a pravděpodobně
v budoucnosti i zákon o bytovém hospodářství.
Jsem přesvědčen, že podobně je
tomu i v procesu restituce. Restituce může být
zcela dobře a efektivně řešena v procesu
privatizačním, aniž ztrácí svoji
vysokou morální hodnotu.
Filozofie zákona, který máme před
sebou, vychází z toho, že tyto procesy je možné
oddělit a že jedním gestem se naráz
vyřeší všechny problémy. V důsledku
toho máme před sebou zákon, ve kterém
jsou podle mého soudu neústrojně spojeny
nejen problémy, o kterých jsem hovořil v
souvislosti s privatizací, ale i problémy, které
s tím nemají nic společného. Jedna
skupina problémů jsou problémy kolem majetkových
práv a křivd, které - ať chceme nebo
nechceme - jsou spojeny tak či onak s privatizačním
procesem. Druhou skupinou problémů jsou křivdy
vyvolané v pracovně právních vztazích
a svévolí, kterou v nich uplatnila totalitní
moc. Třetí skupinou jsou problémy, které
jsou důsledkem zvůle totalitní moci v oblasti
trestně právní, kdy velká část
našich občanů byla odsouzena do žalářů,
pracovních táborů a podobně.
Tyto skupiny problémů jsou spojeny v jednom zákoně.
Umím si představit, že všechny tyto problémy
nápravy křivd, restituční problémy,
majetkoprávní problémy, by mohly být
řešeny řekněme třemi zákony
mnohem perfektněji, lépe, podrobněji a dokonaleji.
A přitom by jeden, druhý i třetí udržel
stejnou filozofii jak v morálce, tak v provádění.
Lituji, že tuto neústrojnost předkládaného
zákona navrhovatelé dopustili. Jsem přesvědčen,
že to není přednost zákona, jak se to
snaží obhájit předkladatel, ale jeho
nedostatek.
Jsem toho názoru, že restituční proces
v majetkoprávní oblasti by měl být
spojen především s procesem privatizačním
a že restituční nároky, jejich rozsah
i formu by měly obsahovat především
privatizační projekty. Vše, co by šlo
mimo rozsah a tento způsob privatizačního
a restitučního procesu, nepovažuji za příliš
správný a dokonce škodící procesům
ekonomické reformy, jejichž zájmy řadím
výše.
Některé názory, které zde byly vysloveny,
například kolegou Senjukem o tom, že restituční
proces pomůže vytvořit novou podnikatelskou
třídu - i kdybych si to přál, považuji
spíše za zbožné přání,
za pouhou dedukci. Všimněte si jen toho hroznu oprávněných
osob, jak je navrhuje zákon. Dokonce oprávněnějších
než jak to vyplývá z platného dědického
práva. Pouhá tato představa svědčí
o tom, že přání kolegy Senjuka zůstane
pravděpodobně iluzí. Totiž cesty ke
vzniku podnikatelů jsou různé a je nutné
sledovat je především v privatizačním
zákonu a v souvislosti s ním.
Závěrem chci navrhnout některé změny,
které později předložím přímo
zpravodajcům.
Paragraf 3 odstavec 2 písmeno c): Navrhuji v poslední
větě za slova "…osobami a jeho… škrtnout
slovo potomci a nahradit slovem děti a zemře-li
některý z nich, jeho... a zbytek věty škrtnout.
Přitom doporučuji, aby celý odstavec 2 §
3 byl uveden do souladu s dědickým právem.
Navrhuji vypuštění písmene e) odstavce
2 § 3.
V paragrafu 4 odstavec 2 navrhuji změnu v druhé
řádce: "Dále i osoby blízké
těchto osob… ", protože pojem "blízké"
je zcela neurčitý. Navrhuji, aby bylo nahrazeno
"... a osoby příbuzné, a to v řadě
přímé".
Paragraf 6. Jde o to lépe vystihnout pojem, kdy smlouva
o darování byla uzavřena v tísni,
dále kdy kupní smlouva byla uzavřena v tísni
atd. Kdo povede důkazní řízení
a jakým způsobem? Nebo stačí pouhé
prohlášení osoby oprávněné?
Toto musí podle mého soudu zákonodárce
lépe vyjádřit, týká se odstavce
1 písmena d), g, h).
V § 12 přesně vymezit a rozdělit ve
smyslu návrhu poslance Vilda, že věci sloužící
školství a zdravotnictví nebudou vydány,
ale že budou nahrazeny jinou formou, ať už cennými
papíry nebo jinými finančními náhradami.
Obávám se, že tento proces, i když je
limitován desetiletou lhůtou, nesmírně
poškodí takové společenské sektory,
jako je školství a zdravotnictví. Je to prostý
fakt a tento fakt musíme vzít na vědomí.
V § 13 odstavec 3 navrhuji upravit lhůty ze dvou let,
ne jeden rok ode dne účinnosti tohoto zákona.
Totéž platí i v další řádce,
ve lhůtě jeden rok ode dne, kdy právní
moci nabyl rozsudek, atd.
Chtěl bych upozornit na § 17, na nepřesnost
v odstavci 1 v poslední větě. Prosím,
aby slovo "soustavně" bylo škrtnuto. Jde
o osoby páchající trestnou činnost.
To je všechno, děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Příspěvek poslance Šilhána
trval plných 25 minut. Kdybychom takto pokračovali,
bylo by to beznadějné. Prosím poslance, kteří
jsou ještě přihlášení, pokuste
se zbavit ideologických přívěsků
a promluv, snažte se - pokud máte pozměňovací
návrh - přejít pokud možno rychle k
její formulaci.
Nyní prosím poslankyni Oľgu Pavúkovú,
připraví se pan poslanec Sochor.
Poslankyně SN O. Pavúková:
Vážené Federálne zhromaždenie,
dovoľte mi, aby som vás upozornila na jeden pozmeňovací
návrh, ktorý prijali výbory sociálne
a kultúrne. V § 8 odporúčame pôvodný
odsek 6 vypustiť a nahradiť novým tohto znenia:
"objekty zapísané v zozname štátom
chránených kultúrnych pamiatok sa nevydajú
až do doby, kedy Česká národná
rada a Slovenská národná rada, prijmú
nové zákony o správe a ochrane kultúrnych
pamiatok".
Dovoľte k tomu niekoľko stručných poznámok.
Náš štát investoval nesmierne prostriedky
do obnovy historických pamiatok. V mnohých týchto
objektoch boli umiestnené kultúrne inštitúcie
celonárodného významu, významné
inštitúcie z hľadiska regionálnych dejín,
prípadne vzdelávacie, zdravotnícke či
iné zariadenia s celospoločenským využitím.
Stretávame sa s prípadmi, na Slovensku aj v Čechách,
kedy v rámci pamiatkovej starostlivosti sa začala
nákladná obnova historickej budovy a predpokladaný
majiteľ, ktorý si robí nároky na objekt
v súvislosti s reštitučnými zákonmi,
už netrpezlivo čaká, kedy sa zatlčie
posledný klinec a zametie po maliaroch, aby objekt mohol
prevziať. Je to nespravodlivé voči nám,
daňovým poplatníkom a voči kultúre
zvlášť.
Chcela by som pripomenúť aspoň jeden z takých
varovných signálov. Ide o listy rektora Karlovej
univerzity, ktoré sa dostali do našich rúk.
Z týchto listov vieme, že Karlovej univerzite hrozí
strata takmer polovice objektov a tým i následné
zníženie počtu poslucháčov a
celkové ochromenie tejto historicky významnej univerzity,
ktorou sa český národ začlenil do
celoeurópskych dejín. Obávam sa, že
obdobné tendencie sa objavujú i na Slovensku. V
takých prípadoch by sa mali prijímať
také rozhodnutia, ktoré by nás nepredstavovali
svetu ako kultúrnych ignorantov. Kultúrne pamiatky
ako míľniky našej národnej histórie
sú našim spoločným majetkom, sú
tým, čo vytvára celkovú duchovnú
klímu v našej vlasti. Ich hodnota z hľadiska
nášho historického vedomia, kultúry
a vzdelanosti je trvalá, bez ohľadu na existujúci
politický režim. V tom, ako s nimi naložíme,
sa odráža miera našej kultúrnej vyspelosti,
úcty k národným tradíciám a
naše vlastenectvo.