Středa 20. února 1991

Vycházím při svém návrhu z té skutečnosti, že ve vyspělé Evropě jsou tato družstva jako skutečná družstva účelnou fungující součástí tržní ekonomiky. Dovolte mi, abych uvedl dva příklady. Ve Velké Británii mají spotřební družstva v rukou 1461 supermarketů a 64 hypermarketů, které mají větší prodejní plochu než 2 000 m2.

Ve Švýcarsku jen sdružení družstev MIGRoS v roce 1988 se podílelo na prodeji potravin 21,5 % a na prodeji ostatního zboží 15,3 %. Pro dokreslení bych rád ještě uvedl dvě čísla od nás. Vzájemnost Včela Brno měla v roce 1953 majetek 150 miliónů Kčs. Tento majetek byl vyvlastněn prostým, zcela obyčejným výměrem krajského národního výboru a jeho většina byla přes krajský svaz spotřebních družstev později převedena do rukou státních podniků. Přitom ve výměru krajského národního výboru lze přesně jeden za druhým zjistit objekty, které byly tímto výměrem vyvlastněny.

Ještě jednu poznámku. Toto družstvo, brněnská Včela, se obnovilo už v dubnu loňského roku. Myslím, že tedy neexistuje žádná příčina, proč by nemohl být tento majetek restituován.

Podobně Bratrství Včela Praha. V roce 1953 mělo 3900 prodejen, 37 skladů, 58 výroben potravin a 3 velké výrobní podniky. Už jsem řekl, že některá z těchto družstev se už obnovila. Obnovila se na původních základech, na původních principech a dokonce za účasti některých původních účastníků těchto družstev. Jistě jste si všimli, že se nám obnovují i další družstva na těchto původních principech, ať jde o družstva lihovarnická, škrobárenská, mlynářská nebo mlékárenská atd.

Myslím, že bychom měli v tomto zákoně pamatovat i na nápravu těchto křivd, i když naprosto souhlasím s tím, že je potřeba současně - pokud je to v našich silách - napravit křivdy spáchané na jednotlivcích. Navrhuji proto, aby předložený návrh byl doplněn v § 2, odstavec 1 novým písmenem c) v tomto znění: "Došlo-li k vyvlastnění majetku obcí a výrobních či spotřebních družstev na základě správních rozhodnutích v období od 25. 2. 1948 do 31. 12. 1956."

Datum 31. 12. navrhuji proto, že vycházím z toho, že v této době bylo vlastně už vyvlastňování družstev v podstatě ukončeno. Dosavadní větu označovanou jako písmeno c) doporučuji označit písmenem d).

V § 3 doporučuji doplnit za odstavec 3 nový odstavec následujícího znění: "oprávněnými osobami jsou také obce a družstva, vzniklá na základě platných předpisů, jejichž majetek byl vyvlastněn podle § 2, odstavec 1, písmeno c) tohoto zákona". Původní odstavec 4 by pak byl číslován jako pátý. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Špačkovi. Do diskuse je ještě přihlášeno asi 12 poslanců. Vzhledem k tomu, že diskusi nestačíme uzavřít do oběda, končím dopolední jednání a vyhlašuji hodinovou polední přestávku. K dalšímu jednání se sejdeme ve 13 hodin.

(Jednání přerušeno ve 12.00 hodin.)

(Jednání opět zahájeno ve 13.13 hodin.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Vážené poslankyně, vážení poslanci, zahajuji odpolední jednání sněmoven. Budeme pokračovat v rozpravě. Lituji, že mi jednací řád neumožňuje učinit uzávěrku přihlášek do rozpravy, takže stále přibývají další přihlášky. Celkem je již přihlášeno 38 poslanců, takže ještě 19 poslanců bude diskutovat. Pan místopředseda mě zde upozorňuje, že dnes rozprava končí, ale jak to zaručit. (Hlas z pléna: Jednáme do ztráty vědomí.) To je podivuhodná formulace.

Prosím kolegu poslance Kačera, aby se ujal slova.

Poslanec SL J. Kačer: Vážený pane předsedající, vážení kolegové, pod "přísným a spravedlivým dohledem" vysokého německého úředníka byl na počátku války dán do dražby veškerý majetek naší rodiny. Obyvatelé městečka, dřívější vlídní sousedé, se smluvili, a tak se vlastně nedražilo. Vše se prodalo za vyvolávací cenu. Psací stroj stál 100,- Kčs, balík kůže 150 korun, rádio 30 korun. Matka přišla o všechno a ještě celou válku něco doplácela z dědečkova důchodu. Přišlo osvobození - konec války. Radostná euforie a náprava křivd. Dostaneme všechno zpátky. Ale moje moudrá a laskavá maminka rozhodla jinak. Před námi je svobodná republika, všechny cesty jsou otevřeny, jsme plni sil a odhodláni pracovat na obnově státu. Nevezmeme si nic. Nebudeme se vracet. Život nestojí, ani se nedá vrátit. Odmítli jsme všechno a městečku se ulevilo. Chodil jsem dál poslouchat naše rádio ke spolužákovi ze sousedství, učil jsem se psát na našem stroji, který byl kupodivu majetkem obecné školy. Maminka se s nadšením stala úřednicí ve fabrice zpola zřízené z našeho. Nikdy se ani slovem nezmínila o tom, že svého rozhodnutí lituje, nikdy nic nevyčetla, nikdy si nestěžovala. A s dávkou něžné ironie přijala rok 1948 s poznámkou, že už nám není co vzít. Vážím si postojů své maminky a myslím na ni neustále v této době - nápravy křivd.

Je nesporné, že co bylo zcizeno, se má vrátit. Je nesporné, že morální právo má být potvrzeno, že zlodějství a křivda mají být odhaleny. Ale život je neskonale složitý. Mnozí přece vyměnili svoje krámky za místa na okresních, krajských i ústředních výborech. Mnozí svůj pošramocený "třídní původ" napravovali agresí a zlodějnou přímo státní. Mnozí dostali mnohokrát zpět z rukou státu svůj zanedbatelný vklad. Prosazovali svoje zájmy, zájmy svých rodin na úkor mlčících. Majetky, které se státně rozkradly, sloužily přece jako zdroj prosperity či bankrotářskému základu, ze kterého totalitní stát žil. Žili jsme z něho svým způsobem všichni. Ať s radostnou naivní bezstarostností, nebo s odporem. Statisíce lidí nemohlo studovat, splnit svoje sny, tisíce lidí bylo zavřeno, násilím nuceno k nesmyslné práci, tisíce lidí muselo emigrovat, tisíce lidí ztratilo rodiče, přátele, tvořivost. To jsou křivdy, které nelze napravit. A lze napravit křivdy majetkové? Kolik i to přinese nového trápení. Jak pracná to bude brzda snáze jít dopředu.

Je to však nutné udělat a já budu zdrženlivě hlasovat pro. Ale je přece i možno přijmout satisfakci, vzít na vědomí, že se mi dostává práva a nabízený dar nepřijmout. Je možné zvážit, jestli s navráceným majetkem spojuji svůj osobní prospěch, nebo jestli jsem odhodlán jej využívat i k prospěchu celku. Nedělám si iluze o idealismu lidí, ale nejsem bez víry ve velkorysost a velkodušnost. Darovat je víc než dostávat.

Nelze vrátit životy, nelze vrátit tvořivé činy, nelze vrátit mládí. Je možno vracet nezištnost, sebedůvěru a víru ve vlastní schopnosti. Je možno vztaženou ruku očekávající vracenou hodnotu zaměstnat prací. Ano všem, kterým bylo ukřivděno, ukradeno, zničeno, všem patří výzva, aby nezahořkli a zvážili sílu svého nároku. Náprava křivd je přece možná i v oblasti lidské morálky, vznešenosti a velkomyslného sebeobětování. Ano, maminko.

Každý má právo vrácené odmítnout. Každý má právo být velkorysý. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Dovolte, abych poděkoval kolegovi Kačerovi za jeho vzácně krásný příspěvek do rozpravy. O slovo dále požádal poslanec Tomis.

Poslanec SN V. Tomis: Vážený pane předsedo, vážené dámy a pánové, odeznělo zde již hodně názorů a jejich odůvodnění. Chtěl bych proto poukázat jen krátce ještě na některé problémy, které by mohly ochránit zejména naši ekonomiku. Osobně jsem byl proti restituci v původním rozsahu od počátku, ale nebyl jsem proti tomu, aby byly odčiněny a zmírněny některé následky křivd, protože to vše považuji za ekonomicky neúnosné pro naši republiku.

Podívejme se kolem nás, kdo z východní Evropy odškodňuje. Podívejme se, kdy odškodňovalo Německo, pokud vím, až na to mělo přibližně za 10 let. Protože však je taková politická situace, jaká je, dojde jistě mezi námi k rozumné dohodě na této půdě, aby největší křivdy byly zmírněny, ovšem tak, aby nás tento zákon nepoložil ekonomicky na lopatky. Považuji za nutné vzít do úvahy, že nejen občané, kterým byly nespravedlivě odebrány věci, byli ukřivděni, ale také desetitisíce poctivých občanů, kteří museli pracovat za totalitního systému, byli ukřivděni na různých pracovištích nespravedlivými mzdovými podmínkami, nemožností si vybírat živnost nebo soukromý podnik podle svých představ. Tito občané také nemohli zanechat svým dětem žádné velké dědictví. Byli to například horníci, hutníci a jiní pracující.

Na druhé straně občané, kteří se mnohdy nijak nepřičinili pro naši společnost, například vzdálenější příbuzní - neodborníci v původním povolání svých otců - by měli obdržet veliké majetky a nejednou zbohatnout dědictvím na úkor našeho státu, na úkor nás všech.

Přikláním se proto k názoru i k protinávrhu, jak jej předložil za studenty poslanec Vild, aby byli odškodněni jen původní vlastníci, aby byly vyjmuty z restituce uvedené objekty a zkrácena doba na 1 měsíc pro přihlášení se.

Ještě mi dovolte, abych se zastavil nad ustanovením § 18, tisk 477 v návaznosti na § 24 odstavec 4, kde se říká, že se zrušují povolávací rozkazy, kterými byli vojáci zařazeni po dobu základní vojenské služby do pomocných technických praporů, vydané v letech 1950 až 1954. Podle mého názoru a z právního hlediska pokud se nemýlím, by toto ustanovení způsobilo, že tito občané by byli na 2 roky vlastně zařazeni pro nucené práce a tím by měli být odškodněni za každý rok 100 tisíci. Jestliže by jich bylo - oficiálně jsem to nezkoumal, ale podle mého odhadu 150 tisíc, pak by restituce činila asi 15 miliard Kčs. Vezmeme-li v úvahu, že by dostali jen po 30 tisících, pak by třetina činila 5 miliard.

Rád bych se zeptal pana místopředsedy vlády, zda i tato částka je v kvantifikaci započtena, jak ji uvedl v úvodu našeho jednání.

Spravedlivé a únosné by bylo zvýšit jim jen důchody, ale nedělat toto odškodnění. Museli bychom však tuto právní otázku dostat do relace se vším ostatním. Věřte, že opravdu velmi těžko se mi bude rozhodovat o tom, zda zákon přijmout, nebo ne. Z toho důvodu, že jsem dostal řadu požadavků - i mí kolegové - na odškodnění všeho možného. A to od těch, kteří byli poškozeni, ale neméně jsem dostal dopisů od těch, kteří nebyli poškozeni a kteří pociťují křivdu v tom, že v tomto systému museli takto pracovat a dělat něco jiného, než na co měli a na čem by byli víc vydělali.

Je zde třetí fakt, že zde nemáme průkazný podklad, kolik to bude naši republiku stát. Pokud tady slyšíme úvahy nebo individuální názory, nevíme zatím, zda mohou být podloženy, že by to nebo ono stálo tolik. Myslím, že je to nedostatečné.

Pociťuji velikánskou chybu a nedostatek vlády, nemáme vždy připraveny tyto ekonomické dopady a rozbory na každou věc, která se bude projednávat nebo projednává. Jestliže totiž máme skutečně hlasovat podle svého nejlepšího svědomí, musíme bezpodmínečně znát, zda hlasujeme ve prospěch státu, ve prospěch většiny lidí, nebo jen pro některé občany.

Chtěl bych říci, že skutečně musíme přihlížet k i řadě těch poctivých pracujících dělníků, horníků a hutníků z Ostravska, kteří obětovali své zdraví, mládí i životy a také je nikdo nebude takovým způsobem odškodňovat. Děkuji za pochopení.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Tomisovi, s připomínkou se přihlásil kolega Benda.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec V. Benda: Rád bych, vážené Federální shromáždění, zkorigoval jenom fakta, nikoliv závěry uváděné poslancem Tomisem. U příslušníků pomocných technických praporů se nepředpokládá jakékoliv finanční odškodnění, jedině zohlednění doby strávené v pomocném technickém praporu v důchodovém zabezpečení. Pokud tady padaly nějaké úvahy o 100 tisících ročně, i když jen 30 tisíc by mělo být vyplaceno hotově, žádný existující ani navrhovaný zákon takový režim nezná. Nejvyšší odškodnění je u zákona o soudní rehabilitaci, ale to se netýká příslušníků pomocných technických praporů, a tam je to 30 tisíc korun ročně s tím, že i kdyby těch let bylo 10, částka 30 tisíc se vyplácí na hotovosti, ostatní je v dluhopisech. Podle tohoto zákona však žádné finanční odškodnění nepřichází v úvahu.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Teď je přihlášen poslanec Batta, prosím, aby se ujal slova. Připraví se kolega Šilhán.

Poslanec SN I. Batta: Vážený pán predseda, pán predsedajúci, ctení kolegovia a kolegyne poslanci, hovorím v mene poslaneckého klubu Maďarského kresťansko demokratického hnutia a Spolužitia. V plnej miere sa stotožňujem s náhľadmi pána Mlynárika, Stomeho, Doležala a Kříža.

Cieľom návrhu zákona o mimosúdnej rehabilitácii je odstrániť majetkové a iné krivdy minulosti, morálne zrovnoprávnenie obyvateľov Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky. Odstránenie neprávosti zákonom potvrdzuje a zvýrazňuje dôležitosť občana, prvotnosť človeka v našej spoločnosti.

Ťažko môžeme pochopiť, že v paragrafe 1 odsek 4 sa návrh odvoláva na prezidentský dekrét č. 5/1945 Zb. Dekrét označuje nás, menšinových, z dôvodov príslušnosti k tej - ktorej národnosti za štátne nespoľahlivých. Považujeme za chybu, že Federálne zhromaždenie by mohlo - hoci len odvolaním sa naň - potvrdiť nedomyslený krok minulosti. Bola to krivda poplatná svojej dobe, ale znovuobjavenie sa kolektívnej viny, žriedla to poníženia, degradácie a nehumánneho zachádzania s ľuďmi po 46 rokoch v návrhu zákona prebúdza v nás vážne obavy. Snáď 25. člen Rady Európy nepotvrdí diskrimináciu, nezdeformuje demokraciu?! Veríme, že Federálne zhromaždenie sa pričiní o to, aby sme vo svojej vlasti nezostali len strpenými obyvateľmi, bez morálnych a materiálnych nárokov, bez práva na odškodnenie! Aj krivdy a nespravodlivosti na nás spáchané sa musia priznať! Na celú našu spoločnosť dolieha tento problém.

Vinníkov ťaží neuznaná, ale uvedomená si vina, obete. Hrôza zamlčaných a umlčaných útrap.

Problém musíme odhaliť, musíme o ňom hovoriť, pravdy musíme uznať a priznať. Do bolestí sa musíme vcítiť, musíme ich zažiť, i uľaví sa nám všetkým. Pštrosou politikou problém nezmizne, ba naopak: jeho ťarcha bude čoraz neznesiteľnejšia. Zavládne nepodložené vzájomné podozrievanie: živná pôda nekalých úmyslov.

My, občania Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky patriaci k národným menšinám nechceme byť aj naďalej periodicky znova a znova obviňovaní z činov, ktoré sme nikdy nevykonali, na ktoré sme nemali žiaden vplyv, a z činov, ktoré sme nemali a ani nemáme v úmysle.

Podávam pozmeňovací návrh - vynechať z vládneho návrhu na zákon o mimosúdnych rehabilitáciách v paragrafe 1 odstavec 4 odvolanie sa na dekrét č. 5/1945 Zb., alebo upresniť paragraf a odsek citovaného dekrétu, a to na § 1 odstavec 1 a § 4 písmeno b).

Najloajálnejší obyvatelia Slovenskej republiky voči Českej a Slovenskej Federatívnej Republike patriaci k Maďarskej národnostnej menšine, chcú byť vo svojej vlasti, vo všetkých ohľadoch plnoprávnymi občanmi. Všetci sme Stredoeurópania. K poľutovaniu sa nám občas ľahko môže zazdať, že sme niekde inde a v inom veku. Nezohľadnením našich oprávnených a ľudských požiadaviek môžeme byť sotení, budeme prinútení do nám cudzej role. Naše oprávnené požiadavky - tieto tri slová označujúce okruh problémov, ktorých skreslená a jednostranne záporná interpretácia mobilizuje zmanipulované pritakávajúce davy ľudí na zhromaždeniach, na ktorých môžu počúvať demagógov, populistov, krajných nacionalistov. Na schôdze, na ktorých sa neznášanlivosť zhmotňuje.

Naše politické hnutia - Maďarské kresťansko demokratické hnutie a Spolužitie - sa snažia nájsť cestu riešenia, ktorá je aj pre väčšinu schodná a prijateľná. Je to nesmierne ťažké, veď najväčšie neprávosti sme boli nútení utrpieť hneď po vojne: zbavili nás československého štátneho občianstva, stratili sme všetky politické a iné práva, skonfiškoval sa celý náš majetok. Obyvatelia Československa nemeckej a maďarskej národnosti boli vydaní vôli všade objavujúcich sa zlých ľudí. Boli spredmetnení.

Preto podávam doplňujúci návrh ako § 33, pričom ostatné by sa prečíslovali podľa tlače 477, v znení: "Zmiernenie majetkových a iných krívd, ktoré vznikli v období od 27.2.1945 do dáta možnosti zložiť sľub vernosti, ako podmienky nadobudnutia československého štátneho občianstva pre členov príslušiacich k národným menšinám, pokiaľ sa tak nestalo už neskôr, bude pojednávať zvláštny zákon.

Do doby tejto zákonnej úpravy sú od účinnosti tohto zákona všetky prevody týchto majetkov neplatné. "

Odôvodnenie: 27.2.1945 je dátum prijatia nariadenia Slovenskej národnej rady č. 4/1945 o konfiškovaní a urýchlenom rozdelení pôdohospodárskeho majetku Nemcov, Maďarov ako aj zradcov a nepriateľov slovenského národa. Nariadenie bolo prvým z radu diskriminačných právnych aktov, založených na chybnej téze kolektívnej viny.

Dátum možnosti zložiť sľub vernosti ako podmienky nadobudnutia československého štátneho občianstva pre členov príslušiacich k národným menšinám. Obyvatelia Československa nemeckej a maďarskej národnosti boli v uvedenom časovom rozmedzí zbavení československého občianstva. Odsunutí sudetskí Nemci a vysídlení Maďari z Československa nemohli zložiť sľub vernosti, teda sú týmto z riešenia vylúčení.

Rozsah pôsobnosti je obmedzený na súčasných občanov Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP