Středa 20. února 1991

Hospodářství Německa zkolabovalo velmi rychle, rozšířila se inflace a názorně budete vědět, že z pěti feniků, které se platily za poštovní známku v roce 1920, v roce 1923 to bylo 500 miliónů. A co museli udělat spojenci? Museli půjčit Německu 5 miliard a rozvrhnout reparace na dobu asi 57 let. Co tím chci říci? My při těchto restitucích musíme zvážit důležitost, prioritu jednotlivých požadavků. Na první místo kladu soudní požadavky - lidé trpěli, to si uvědomte - restituce rozvrhnout na delší dobu, podle schopnosti naší ekonomiky. Jinak vás, přátelé, upozorňuji, je to má odborná povinnost, že kdybychom postupovali i v případě transformačního zákona i v případě zákona o půdě takto lehkomyslně, může se nám stát, že za pár let bychom tisícikorunami tapetovali stěny. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Zukalovi. S technickou připomínkou vystoupí poslanec Senjuk.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec R. Senjuk: Chtěl bych jen upozornit na dva odborné nedostatky, které zde zazněly v předchozím vystoupení. Vzhledem k tomu, že si pana profesora hluboce vážím, chtěl bych upozornit na jednu věc.

Pan profesor operoval s objemem emigrantů, se kterými tento zákon nepočítá. Chtěl bych pro vaši informaci - protože se zde volá po číslech - doložit statisticky, kolik by nás stálo zaplatit emigranty, kteří nejsou podle návrhu tohoto zákona odškodňováni. Znovu opakuji - nejsou. Emigrovalo přibližně 600 tisíc lidí. Jestliže by se na ně vztahoval § 13 odstavec 2, platilo by se jim všem za propadnutí majetku 100 tisíc. Třicet tisíc by se vyplácelo v hotovosti, pokud by to bylo odebrání původnímu vlastníkovi, nikoliv jeho dědicům. Zátěž na státní rozpočet v tomto případě hotových peněz by činila dvacet miliard korun. S tou částkou tento zákon nepočítá a emigranti v tomto rozsahu nejsou zahrnuti.

Co se týče zbytku lidí, na které se vztahuje část druhá až do konce, to znamená propadnutí majetku a náhrady ve financích pro postižené, týká se to - jak jsem po konzultaci s panem místopředsedou vlády dr. Rychetským si potvrdil - maximálně třiceti tisíc lidí. To by předpokládalo 30 miliard. Jestliže budeme uvažovat s tím, co je statisticky podloženo ve Statistické ročence, že pouze deset procent takto postižených lidí se dožilo účinnosti tohoto zákona, snižuje se nám tento objem na 3 miliardy. Jestliže si to přepočítáme na to, že z těchto 100 tisíc se vyplácí 30 tisíc v hotovosti a zbytek v cenných papírech, dostáváme cifru 1 miliardy. Další ekonomické bilance doložím až ve své závěrečné zprávě. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Nyní má slovo poslanec Anton Ondrejkovič, připraví se poslanec Miroslav Tahy.

Poslanec SN A. Ondrejkovič: Vážený pán predseda, pán predsedajúci, dámy a páni, už druhý deň diskutujeme o obsahu zákona, ktorý má napraviť nenapraviteľné. Myšlienkové úvahy, ktoré jednotliví diskutujúci predkladajú, sú vzájomne rozporné. Snaha spojiť kontinuitu právneho štátu nemôže viesť k cieľu. To, čo bolo pretrhnuté pred 40 rokmi sa nedá vrátiť do pôvodnej polohy. Ľudská história je prepletená nespočítateľným množstvom veľkých a malých revolúcií. Každá niekomu brala, niekomu dávala. Z tohto hľadiska nebola nikdy učinená spravodlivosť a právu za dosť. Neučiníme tak ani my aj cez veľké snahy, o ktoré tu usilujeme.

Všetky krivdy a nespravodlivosti, ktorých sa dopustil minulý režim odsudzujeme. Každý z nás vo svojom vnútre už dávno všetkým postihnutým prejavil morálnu satisfakciu a rehabilitáciu. Vysporiadať sa však s týmito problémami ekonomicky je veľmi obtiažne. Moje návrhy tu už v podstate predniesli iní poslanci. Preto doporučujem finančné reštitúcie obmedziť na únosnú hranicu, doporučujem viac využívať cenné papiere štátu, vrátane investičných kupónov. Nedoporučujem reštitúcie posúvať za obdobie 25. 2. 1948. Nesúhlasím, aby boli odškodňovaní emigranti, ktorí odišli z ekonomických dôvodov. Nesúhlasím, aby boli odškodňovaní tí vlastníci, ktorí sa v minulom režime podieľali na výkone štátnej a politickej moci, tí sa odškodnili sami. Nedoporučujem do tohto zákona zahrnúť právnické osoby, hlavne v náväznosti na zákon o pôde, kde tento zákon bude znamenať prevratné zmeny.

Obdobie na uplatnenie majetkovo právnych nárokov doporučujem skrátiť na čo najkratšiu dobu. Reálnu hranicu rozsahu reštitúcie je možné hľadať len v ekonomických možnostiach republikových vlád a republikových rozpočtov.

V tejto súvislosti si dovolím poslancom Federálneho zhromaždenia pripomenúť nasledujúcu skutočnosť. V nedávnej dobe sme tu schvaľovali minimálnu výšku dôchodkov, rodičovského príspevku, minimálnu mzdu a podpory v nezamestnanosti. Celý rad poslancov navrhoval prijať vyššiu finančnú hranicu. Vo svojom vnútri sme to všetko podporovali. Ale po zrelej úvahe sme predsa hlasovali len za výšku navrhovanú vládou. A to z jediného dôvodu - že sme pochopili, že naša republika na viac nemá.

Federálne zhromaždenie nemalo silu odmietnuť návrh, uvaliť na periodiká a prostriedky masovej komunikácie daň z obratu vo výške 22 %. To v praxi znamená, že sociálne slabšie vrstvy obyvateľstva si nedovolia pravidelne kupovať noviny. Mnohé doteraz vydávané denníky a časopisy vrátane periodík pre deti a mládež zaniknú. Zdravotníci alarmujú, že v dôsledku cenovej liberalizácie a konvertibility koruny sa čiastka určená v štátnom rozpočte na nákup liekov v roku 1991 spotrebuje už v prvom polroku a nad druhým polrokom visí veľký otáznik.

Pri schvaľovaní štátneho rozpočtu na rok 1991 sme všetci konštatovali, že čiastky, ktoré sú v ňom určené na modernizáciu rezortov dopravy, spojov, elektroniky a priemyslu vôbec, ale aj zdravotníctva, školstva a kultúry, sú hlboko pod reálnou potrebou. V priemysle nás čakajú problémy reštrukturalizácie. Bude uvoľnených tisíce pracovníkov z neefektívnych a zanikajúcich výrob. Na Slovensku sa jedná o vybudovanie náhrady za zbrojársky priemysel, za banícky priemysel, za hlinikáreň v Žiari nad Hronom, za sereďskú niklovku, za novácku tepelnú elektráreň, atď. Pre pracovníkov uvoľnených z uvedených prevádzok musíme vybudovať náhradné výroby. Ich výstavbu štátny rozpočet nie je v dohľadnej dobe schopný finančne kryť.

Vláda oznamuje niekoľkonásobné zdraženie cien energie a tepla. Pripravuje sa zdraženie nájomného. To bude mať taký dopad, ktorý silne otrasie dôverou vlády, ale aj parlamentu. K riešeniu týchto problémov sa vláda zaväzovala vo svojom programovom vyhlásení. Rieši ju bohužiaľ tak, že životná úroveň ľudí prudko klesá. Voliči si uvedomujú, že sú to dôsledky minulosti a nášho prechodu na trhové hospodárstvo. Sú ochotní to tolerovať. Za takejto situácie však pre predpokladanú novú ekonomickú záťaž vo forme reštitučného zákona mnoho pochopenia u občanov nenájdeme. Drvivá väčšina občanov zastáva názor, že priorita riešenia problémov, ktoré sme predkladali vo volebných programoch a vláda v programovom vyhlásení, by mala zostať zachovaná. Na zaťažujúci dopad reštitučného zákona na našu ekonomiku upozorňuje predovšetkým mladšia generácia. Plne chápem a podporujem stanovisko poslancov - študentov. Nedivme sa, že generácia dvadsaťročných, tridsaťročných, štyridsaťročných, ale i päťdesiatročných sa pýta, prečo oni majú splácať krivdy bývalého režimu na úkor vlastnej životnej úrovne? Na zhromaždeniach v nežnej revolúcii si všetci predstavovali, že sa budú mať lepšie, mysleli si, že za minulosťou sa urobí veľká čiara a že životný štandard, ekonomické postavenie v spoločnosti bude závisieť na pracovitosti, schopnosti a predovšetkým podnikateľskej aktivite každého jednotlivca. Postihnutý bol vlastne každý občan, i ten, ktorý síce nestratil majetok, ale stratil šance v právnej demokratickej spoločnosti s efektívne trhovou ekonomikou, vypracovať sa svojou usilovnosťou a kvalifikovanosťou na prosperujúceho podnikateľa.

Preto sa vyvarujem, aby sme napravovaním krívd jedným, nespôsobili krivdy iným. Sme jedinou krajinou z východoeurópskeho bloku, ktorá sa púšťa do rozsiahlych reštitúcií. Doba, v ktorej ju chceme uskutočniť, je pre nás mimoriadne nepriaznivá. Výkonnosť našej ekonomiky je nízka a ešte stále klesá. Injekcia, ktorú jej chceme dať vo forme nákladov nutných na reštitúcie, ju rozhodne nevzpruží. Preto sa prikláňam k návrhom tých poslancov, ktorí rozsah reštitúcie podporujú, ale obmedzujú ju na reálnu a únosnú hranicu.

Vo vzťahu k únosnosti tejto hranice a spôsobe reštitúcie má vláda Slovenskej republiky k predloženému zákonu kritické stanovisko. Určite pritom vychádza z možností vlastného rozpočtu, ktorý už bol podrobne prerozdelený a zostáva množstvo problémov, ktorých riešenie je pre občanov Slovenska životne dôležité. Zostávajú finančne nepokryté. Preto si myslím, že vzájomnú dohodu so slovenskými orgánmi pri prerokúvaní tohto zákona nie je možné obísť. Ďakujem. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Slovo má nyní poslanec Tahy, připraví se poslanec Špaček.

Poslanec SN M. Tahy: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, vážená vláda, vážení hostia, chcel by som sa v mojom krátkom príspevku dotknúť dvoch vecí. V krátkom preto, že mnohí poslanci v podstate vyjadrili myšlienky, ktoré som mal na mysli. Myslím tým hlavne pána Stomeho, Šterna atď.

Chcel by som sa zastaviť pri stanovisku jedného zo spravodajcov, a to pani Samkovej, ktorá zaujala k tlačovej oprave v tlači 477, bod 6, spochybňovacie stanovisko, pretože si myslím, že na Slovensku sa skutočne udiali krivdy, ktoré sú špecifické a s ktorými si pravdepodobne bude musieť poradiť Slovenská národná rada a vláda Slovenskej republiky. Vieme, že vojna neskončila a NKVD našich slovenských občanov brala na uliciach, ládovala do transportov a na súostrovie Gulag smerovali tisícky ľudí. Tento problém neriešime týmto zákonom, s tým sa bude musieť pohrať slovenská reprezentácia.

Že tento problém nie je protiústavný, chcel by som zdôvodniť takto. V tlači 425, ktorú ste všetci nedávno dostali, kde je Ústava tak, ako je dnes platná, zosumarizovaná so všetkými doplnkami, článok 37 odstavec 2 o inom hovorí: "Federální shromáždění přijímá dále zákony..., mezi nimi jsou i zákony o nápravě křivd a nápravě křivd a nápravě škod způsobených orgány státu." Nasledujúci článok 38 Ústavy hovorí v dvoch odstavcoch: "Zákon Federálního shromáždění může svěřit úpravu otázek uvedených v článku 37 odstavec 1 a 2 zákonodárství republik." A odstavec 2: "Pokud Federální shromáždění zákonodárství neupraví v celém rozsahu věci uvedené v článku 37 odstavec 1 a 2, mohou je národní rady upravit vlastním zákonodárstvím." Toľko k pochybnosti, ktorú vyslovila pani spravodajkyňa, pokiaľ by sa táto otázka pri hlasovaní brala do úvahy.

Teraz by som sa chcel zaoberať ešte jednou veľmi háklivou otázkou, ktorá tu niekoľkokrát zaznela, kde zatiaľ, ako sa zdá, sme dospeli ku konsenzu medzi vládou a spravodajcami. Je to otázka odškodnenia emigrantov. Premýšľal som veľmi nad touto otázkou a keď sa máme oprieť o princípy právneho štátu, myslím, že nemôžeme túto otázku len tak zhodiť zo stola bez toho, aby sme k nej zaujali aspoň také stanovisko, ktoré umožní našim emigrantom nájsť sa v tomto zákone v takom zmysle, ktorý nebude mimoriadne zaťažovať československý rozpočet. Včera večer som mal rokovanie so zástupcami Georgetown University, ktorá má za úlohu z rozpočtu Kongresu USA vychovávať budúcich mladých manažérov v oblasti privatizovaného poľnohospodárstva. Zatiaľ sa tak deje v Poľsku a v Maďarsku a prišli sme na rad i my. Boli skúmať, z ktorej oblasti by sme mohli doporučiť takýchto ľudí. Títo ľudia majú byť dva roky školení, aby nadobudli určité principiálne znalosti o forme trhového hospodárstva v oblasti poľnohospodárstva. Dva roky financované Kongresom USA: ide o pár ľudí, ktorí nás určite nevytrhnú z biedy.

Teraz sa vráťme k našim emigrantom. Vieme, kto emigroval. Tí starší emigranti, väčšinou politicky prenasledovaní, tí mladší - o nich hovoríme, že to bola ekonomická emigrácia. Keď sa na to pozrieme takto, tak v podstate sme mali tri skupiny mladých ľudí v Československu. Jedna skupina podnikala tým, že sa snažila dostať do radov KSČ, druhá skupina, ktorá v podstate nemala podnikateľské ambície a tretia skupina, ktorá nevidela iné východisko, než emigrovať.

Tí mladí ľudia, ktorí emigrovali, to boli asi tí najsprávnejší podnikatelia, pretože nevedeli, do čoho idú a išli. Väčšina z nich sa aj uplatnila. Majú desiatky rokov skúseností a my sa chceme spoliehať na pár ľudí, ktorých nám niektorá univerzita vychová. Týchto pár tisíc ľudí, ktorí prejavili záujem o to, aby mohli v rámci reštitúcie podnikať v Československu, týchto my odmietame, tých, ktorých by sme mohli zainteresovať. Naše podniky, orgány, naše rezorty úpenlivo čakajú aj na pomoc našich krajanov. Zaujímame sa o starú emigráciu z čias pred prvou svetovou vojnou, udržujeme s nimi kultúrne kontakty, nezabúdame na nich a snažíme sa s nimi rozvíjať viac a viac kontaktov. Pritom tú mladšiu emigráciu chceme nechať bokom, sú to predovšetkým noví podnikatelia.

Z tohto hľadiska by som chcel povedať, že tých 600 tisíc "hrozivých" osôb - to zďaleka nie je ten počet ľudí, ktorý by bol ochotný v Československu podnikať. Tých bude pár tisíc. Tým, ktorí by sa o to prihlásili, by som tých 100 tisíc korún vďačne venoval formou cenných papierov, aby sem prišli, aby nám pomáhali našich mladých občanov učiť podnikať, aby sa zapojili do našej ekonomiky.

Štyri percentá populácie tejto republiky odišlo po roku 1948. Ak by sme brali za základ tých 400 miliárd, o ktorých tu bola reč, z majetku veľkej privatizácie sú to v podstate dve percentá. Som presvedčený, že títo ľudia by priniesli našej krajine ďaleko viacej, a pokiaľ by sme im to dali v cenných papieroch, ich pôvodný majetok by si štát v rozpočte pokryl.

Preto dávam, napriek doterajšiemu konsenzu, tento pozmeňujúci návrh: paragraf 3 odstavec 1, písmeno d); písmenom a) by bolo doterajšie znenie odseku 1. Odsek by potom znel: Pokiaľ je, bolo by písmeno a): pokiaľ je b) občanom inej krajiny, trvale žije v cudzine, ale v dobe opustenia republiky po 25. 2. 1948 dosiahol vek 18 rokov a bol československým občanom. Pokiaľ by bol prijatý tento pozmeňujúci návrh, bolo by treba pridať ďalší pozmeňujúci návrh, a to § 13 nový odstavec 2): finančná náhrada sa oprávnenej osobe podľa § 3 odstavec 1 b) poskytuje vo forme cenných papierov realizovateľných na československom trhu v rozsahu podľa § 13 (doterajší odsek 3 - tzn. 100 000 Kčs). Myslím si, že tým by bola vyplnená určitá medzera, ktorá nám v právnom systéme chýba.

Na záver by som si dovolil ešte jednu poznámku, i keď pán Štern to tu pekne charakterizoval (pána Ransdorfa tu nemáme), nevieme správne posúdiť, akým spôsobom sa vyvinie situácia okolo vstupeniek na Karlštejn. Osobne som presvedčený, že ďaleko ľahšie sa vysporiadame s týmito vstupenkami, pokiaľ by ekonomický dopad bol nepriaznivý, ako sa vysporadúvame doteraz s permanentkami pre 250 tisíc bratských armád, ktoré prišli na vyše 20 rokov do Československa. Pokračovalo sa pomocou nich v zločinoch, ktorých odstránenie teraz pracne hľadáme. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Nyní má slovo poslanec J. Špaček.

Poslanec SL J. Špaček: Pane předsedo, pane předsedající, kolegyně a kolegové, chci předložit jeden doplňovací návrh. Ještě dříve, než budu hovořit k němu, rád bych řekl jednu obecnou poznámku. Včera i dnes vystoupili někteří kolegové vlastně s ucelenými schématy zdůvodnění ať už pro, nebo proti tomuto návrhu zákona. Řeknu upřímně, že mně právě z těchto vystoupení běhá mráz po zádech, protože už jednou naši společnost zavedla ideologická schémata na scestí a do slepé uličky.

Zdá se mi, že právě především ekonomika nesnáší jakákoli schémata a v naší situaci zvlášť musíme hledat to nejpragmatičtější řešení tak, jak o tom zde hovořil především kolega Zukal. V té souvislosti bychom neměli zapomínat na jednu základní skutečnost. Ano, křivdy bychom měli napravit, pokud je to v našich silách. Ale křivdy budeme moci napravit jen tehdy, když budeme co nejrychleji vytvářet předpoklady pro nastartování nového dynamického rozvoje našeho národního hospodářství. V tom je přece hlavní smysl celé transformace naší ekonomiky a neměli bychom na to nikdo z nás zapomínat.

Asi se shodneme na tom, že tzv. společenské vlastnictví se neosvědčilo, že neúspěšný rozvoj hospodářství, jako předpoklad nápravy minulých křivd, potřebuje konkrétní vlastníky. Zdá se mi ale, že mezi námi poněkud zesílil jednostranný pohled na tento princip, konkrétně na vlastnictví. Totiž jako kdyby konkrétní vlastnictví bylo jen individuální vlastnictví. A přece ve volebních programech prakticky všech hlavních politických sil, ve vládním prohlášení, ve scénáři ekonomické reformy se hovoří, a my jsme to schválili - o rovnosti všech forem vlastnictví. Nemluvě o tom, že když hledáme zkušenosti, abychom se na naší neprobádané cestě vyvarovali pokud možno chyb, kterých se dopustit bezesporu můžeme, neměli bychom si vybírat jenom něco, zejména na základě ideologických přístupů, ideologických schémat.

Pokusím se to dokázat na dvou věcech. O jedné z nich už zde hovořili poslanci Černý a Dostál. I já mám na mysli majetek obcí a měst. Všichni uznáváme, alespoň si to myslím, že samospráva obcí a měst bude skutečnou samosprávou, pokud bude mít o čem rozhodovat, pokud bude mít s čím zacházet, tedy také, pokud bude mít vlastní zdroje příjmů. Jinak řečeno, pokud bude mít také vlastní majetek. Znám stanovisko jednoho z ministrů české vlády, který vyslovil názor, že obecní majetek - to je zbytek reálného socialismu. Já s tím souhlasím, pokud má na mysli, že by obce neměly podnikat ve smyslu dnešního tzv. komunálního hospodářství. Že by neměly provozovat tzv. komunální podniky, že by tyto podniky měly být rozhodným a rychlým způsobem privatizovány.

Ale jde tu o jiný problém. Jde tu o původní majetek obcí, představovaný půdou (ať zemědělskou, či lesní - to bude řešit jiný zákon). A jde i o jiný majetek, budovy, ale i podniky atd. Jde o majetek, který vznikal dávno před rokem 1948, dokonce dávno před druhou světovou válkou. Znám dokonce jedno město, ne bezvýznamné, jehož majetek měl kořeny ještě ve středověku, když se zde dolovalo stříbro. Proč tedy bychom neměli tento majetek obcím a městům vrátit, ne aby s ním obce přímo podnikaly, ale proto, aby s ním vstoupily do podnikání, aby např. při budování bezcelních zón, jak se o tom v řadě míst naší země uvažuje, daly jako svůj podíl do podnikání půdu. Pan předseda vlády říkal, že tato otázka bude řešena ve zvláštním zákoně o majetku obcí. Já si ovšem myslím, když projednáváme restituci, že bychom měli restituovat v tomto směru i majetek obcí a měst.

Druhý problém, o kterém se za chvíli zmíním a ke kterému směřuje i můj pozměňovací návrh, je majetek spotřebních a výrobních družstev. Aby bylo naprosto jasno, vůbec nemám na mysli postátněná pseudodružstva, která vznikla v padesátých letech a později. Mám na mysli původní - troufnu si říci - klasická družstva, z nichž některá vznikla dokonce už v minulém století, která v době fungování tržního hospodářství v Československu byla jeho nedílnou a osvědčenou součástí, osvědčenou součástí tržní ekonomiky. Myslím, že na tyto skutečnosti návrh, který projednáváme, zapomíná. Zdá se mi, že jsme udělali chybu, že jsme zapomněli na tyto skutečnosti už při projednávání zákona o malé restituci a malé privatizaci. Možná, že kdybychom na tom nezapomněli, nebo kdybychom to nepopřeli, mohli jsme už dnes mít poněkud silnější konkurenční prostředí ve městech, kde by prodejny spotřebních družstev mohly konkurovat státnímu obchodu. Znovu při tom říkám, že mi nejde o pseudodružstva, vytvářená až v padesátých letech.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP