Středa 20. února 1991

Jestliže restituci provádíme, jestliže k ní přistupujeme, pak je to spíš náraz našeho respektu k nedotknutelnosti vlastnictví. My tím navazujeme na vlastnické vztahy, které zde před 40-ti lety existovaly jako výsledek staletého přirozeného budování těchto vztahů, jako přenos dědických práv z generace na generaci, jako výsledek práce po staletí budované a takto vytvářené. Je to výraz našeho přesvědčení, že instituce vlastnictví je také neoddělitelnou součástí právního řádu. A jestliže nyní budujeme právní stát, pak restituce je jen logickou součástí a následkem tohoto budování. Jestliže byla námitka, že Občanské fórum nebo další strany neměly ve volebním programu restituce, a že tudíž restituce je určitý podvod na voličích, pak bych oponoval, že jsme měli ve volebním programu budování právního státu, který je bez instituce soukromého vlastnictví, bez úcty a pocitu nedotknutelnosti soukromého vlastnictví nemyslitelný. Je tudíž jen logickou součástí tohoto budování, že restituce provádíme.

Dále považuji za potřebné říci, že je nutné vzít v úvahu o jaký majetek jde, jestliže hlavním zdrojem sporů jsou znárodňovací dekrety prováděné po únoru 1948. Jaký druh majetku to je? Jsou to pivovary, lihovary, pekárny, sklárny, lázně, velkoobchody apod. Je to majetek nikoliv anonymní, nikoliv velkokapitál, který ve formě akcií vlastnili anonymní finančníci, ale je to majetek konkrétně spjatý s konkrétním majitelem, který se v drtivé většině o něj sám zasloužil. V těchto případech vyvlastnění bylo nejen krádeží, člověk však nepřišel jen o majetek, ale zde se jednalo o ztrátu smyslu celého života, protože ten člověk si neuměl například bez pekárny svůj život představit, protože do ní investoval veškerou svojí osobnost, on se v tom seberealizoval. Proto vidím v tomto vyvlastnění větší krutost než to, že někdo ztratil majetek, který můžeme úředně ohodnotit tak, či onak. A to by bylo také potřeba vidět.

Závěrem bych se chtěl zmínit o vystoupení poslance Ransdorfa. Už to udělalo několik řečníků, ale bude dobře, když dostane do těla. Řekl, že tento parlament se stává nebezpečným svému lidu, že zřejmě nerespektuje mínění a zájem celé společnosti. Dokonce zde citoval slova anglického diktátora o rozehnání parlamentu - o tom, že teď se začne pořádně dělat, dost žvanění. Prosím vás, toto známe, to jsme tu už slyšeli mnohokrát. Domnívám se, že v krajní situaci člověk odhaluje své skutečné "já". Poslanec Ransdorf se při pro něj nesnesitelné představě, že se socialistické vlastnictví má vrátit do rukou původních vlastníků nebo jejich dědiců, uchýlil nevědomky ke způsobům, které v něm, ale i v dalších dřímaly a nyní se vyjevily na povrchu. Při představě, že parlament schválí něco, co je pro něj nepředstavitelné, sahá okamžitě k tomu, co my nechápeme - parlament rozehnat. Ve jménu jakéhosi lidu, který žije v jeho hlavě a jehož zájmy on nejlépe pozná. (Potlesk.) Dál bych to nehodnotil a děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Já vám děkuji také. Slovo má teď poslanec Němec. Připraví se poslanec Rajnič.

Poslanec SN I. Němec: Vážený pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, dovoluji si předložit pozměňovací návrh, který rozhodně nebude předmětem politických sporů. Navrhuji vložit do § 32 odstavec 4 v tomto znění:

"Zrušuje se se zpětnou účinností vyhláška ministra financí č. 117/1955 Sb., kterou se vyhlašují některá opatření ministra financí o individuálním důchodovém připojištění."

Jedná se o vyhlášku z roku 1955. Díky této vyhlášce lidé, kteří si během života platili důchodové připojištění, přišli v důchodovém věku o své peníze, na něž mají právní nárok podložený zákonem a individuálními smlouvami. Je třeba říci, že těchto velmi starých lidí už dnes nežije mnoho, ale to nemůže být důvodem, proč bychom nápravu této křivdy měli odmítnout.

Dámy a pánové, aby nevznikl dojem, že podávám náhlý pozměňovací návrh a pokouším se tak vařit zákon jako dort pejska a kočičky, považuji za správné seznámit vás s historií tohoto ustanovení v obsahu zákona. Pochopíte tak, proč tento návrh podávám v plénu, i když patřím k poslancům, kteří jsou přesvědčeni, že návrhy by se měly uplatňovat hlavně při diskusi ve výborech.

Na základě připomínek postižených občanů generální prokuratura už 18. 6. 1990 rozhodla, že zmíněná vyhláška je nezákonná a ke svému stanovisku připojila podrobný právní rozbor. Dne 8. 8. 1990 se problematikou zabývala pracovní komise vlády České a Slovenské Federativní Republiky a ta doporučila, aby byla zmíněná otázka řešena zákonem o mimosoudních rehabilitacích. Ministr financí České a Slovenské Federativní Republiky požádal dopisem z 10. října 1990 místopředsedu vlády České a Slovenské Federativní Republiky pana Rychetského, aby věc byla řešena zákonem o mimosoudních rehabilitacích. Což mimochodem potvrdil ministr Klaus při jednání výboru pro plán a rozpočet se slovy, že nevidí žádný problém v tom, aby vyhláška byla se zpětnou platností zrušena. A konečně pracovní verze zákona ze září 1990 zpracovaná generální prokuraturou České a Slovenské Federativní Republiky obsahovala ustanovení řešící tuto problematiku. Sám jsem třikrát žádal pana místopředsedu Rychetského, aby předložil řešení této problematiky. Přesto všechno se v konečné verzi předložené vládou problém neobjevil. Uplatnil jsem pozměňovací návrh v rámci výboru pro plán a rozpočet. A výsledek? Ve zpravodajské zprávě, kterou projednáváme, návrh opět není. Asi těžko mi toto neseriózní jednání pana místopředsedy - pan místopředseda zde není - někdo vysvětlí. A to navíc mi pan Rychetský sám řekl, že pokud se problematika nevyřeší tímto zákonem, řešit ji už nikdy nebude.

Proč toto vše říkám. Za prvé. Vše toto jsem zajišťoval se snahou získat už zmíněnou kvantifikaci problému. Za druhé. To říkám proto, že vaše hlasování, dámy a pánové, je poslední šancí, aby byla napravena tato křivda. K čemuž by vůbec nemuselo dojít, kdyby někteří členové vlády a členové ústavně právních výborů pracovali zodpovědně. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Němcovi, slovo má poslanec Rajnič, připraví se poslanec Kessler.

Poslanec SL A. Rajnič: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážení hostia. Vo svojom príspevku by som chcel zaujať stanovisko k dvom otázkam, ktoré tu odzneli. Pán poslanec Motyčka a pani poslankyňa Kaplanová tu predložili pozmeňovacie návrhy k paragrafu 3, s ktorými sa plne stotožňujem. A to z toho dôvodu, že keď chceme hovoriť, že súčasný politický život je životom v právnom štáte, je potrebné, aby sa neopakovali administratívne opatrenia bývalého totalitného systému, ktorý vychádzal výslovne z marxistického názoru na potlačovanie náboženstva a to tak, že v prvom rade zbavil náboženskú spoločnosť jej ekonomickej základne. Považujem za potrebné skúmať tento postoj štátu z hľadiska medzinárodného i z hľadiska vnútroštátneho práva. Náš štát má diplomatické zastúpenie vo Vatikáne. Z toho vyplýva, že náš štát rešpektuje právne úpravy Vatikánu ako celosvetového ústredia rímsko-katolíckej cirkvi, ktorými sa riadia jednotlivé miestne cirkvi, teda i cirkvi v našom štáte. V Charte ľudských práv, ku ktorej sa hlási i náš štát, je zakotvená, okrem iného, i náboženská sloboda. Z toho vyplýva, že vlastnícke vzťahy náboženských združení musia byť rešpektované i zo strany štátu, musia požívať štátnu ochranu ako vlastnícke vzťahy fyzických osôb a ostatných právnych subjektov.

Pokiaľ navrhovaný zákon napráva krivdy spáchané totalitným režimom ohľadne fyzických osôb a nerieši krivdy, ktoré postihli náboženské združenia, znamená to, že je v rozpore s Chartou ľudských práv o náboženskej slobode. Je oprávnený predpoklad, že by v právnom štáte budúci ústavný súd nemohol rozhodnúť inak, než vyhlásiť navrhovaný zákon za protiústavný, a právne akty vykonané na jeho základe ohľadom cirkevných vecí za právne neúčinné. Znova opakujem, že z tohoto dôvodu nebudem podávať pozmeňovací návrh, pretože takéto návrhy už boli dané. Prikláňam sa k nim.

Druhá oblasť, na ktorú by som chcel upozorniť, je oblasť nespravodlivo postihnutých. Ide o skupinu zhruba 30 000 občanov, ktorí boli zaradení do pracovnotechnických práporov.

Je to prakticky oblasť, ktorú priamo riadil minister spravodlivosti v rokoch 1948 - 1950 Alexej Čepička, ktorý zriadil zákon o technických nápravných práporoch, a potom v roku 1950, pretože bol medzinárodný tlak, aby sa tieto tábory likvidovali, urobil ďalšie opatrenie a previedol tento stav prakticky do vojenskej oblasti, ktorá sa dotýkala občanov vo veku od 17 až do 60 rokov. Prakticky títo občania, ktorí boli v týchto pomocných pracovných táboroch, nepodliehali ani brannému zákonu.

Z tohto dôvodu by som doporučoval paragraf 24 upraviť takto…

Předsedající předseda SL R. Battěk: Pane poslanče, znění pozměňovacího návrhu musíte dát písemně.

Poslanec SL A. Rajnič: Áno, predložím písomne a prečítam ho.

"Za účelom zmiernenia majetkových krívd spôsobených osobám uvedených v paragrafe 18 odstavec 1 zákona sa za každý mesiac výkonu vojenskej služby včítane vojenského cvičenia v pomocných technických práporoch poskytuje príplatok k dôchodku vo výške 10 Kčs."

Je to rozdiel oproti pôvodnému návrhu v tom, že v pôvodnom prepočte to znamenalo 90 až 240 Kčs. V tomto prepočte by to znamenalo 120 - 340 Kčs. Nejedná sa o nijakú veľkú čiastku, ale myslím, že vzhľadom k tomu, čo títo ľudia vytrpeli v týchto táboroch, mali by sme zvážiť, poprosil by som vás, aby ste pri svojom hlasovaní vzali na vedomie aj to, čo títo ľudia v týchto táboroch znášali. Ďakujem.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji též. Slovo má teď poslanec Kessler, připraví se poslanec Zukal.

Poslanec SL Z. Kessler: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, dámy a pánové, úvodem bych chtěl říci, že na rozdíl od některých předřečníků považuji předlohu zákona ve znění tisku 477 za výsledek svědomité a usilovné snahy vlády a parlamentu překlenout a zčásti odstranit křivdy, které byly napáchány za období 42 let. Nicméně se domnívám, že jsou některá ustanovení, kterými je nutno se zabývat, a dovolil bych si je předložit a odůvodnit.

Bylo zde řečeno, že nastanou určité problémy v oblasti prokazování a možných sporů, které z jednotlivých ustanovení vyplynou. Směřuje tedy můj první protinávrh k tomu, aby část těchto možných pochybností a sporů byla odstraněna. Jde o § 6 odstavec 1 písmeno d) a h), kde se o nedobrovolném nebo vynuceném darování stanoví, že musí jít o darování státu v tísni. Tato formulace, zejména pojem "v tísni", byl velmi diskutován jak ve vzájemných konzultacích mezi vládou a parlamentním zastoupením, tak v ústavně právním výboru.

Interpretace tohoto pojmu pak může vést k různým stanoviskům, ať již soudu, nebo zejména v obtížném prokazování v případech, kde touto oprávněnou osobou nebude původní vlastník, ale budou dědici, a je tedy opravdu pochybné, jakým způsobem budou tíseň prokazovat a jak na to budou soudní orgány reagovat. Protože obecný předpoklad je takový, že nikdo se svého majetku nezbavoval jinak než za okolností, které byly v tom období vynuceny, se domnívám, že by z důvodů zjednodušení budoucího procesu restitučního měla být provedena úprava tak, že v § 6 odstavec 1 písmeno d) se vypouští část věty "uzavřenou dárcem v tísni" a v písmenu h) se vypouští konec věty "učiněného dárci v tísni".

Další dva pozměňovací návrhy mají své opodstatnění v oblasti ekonomické. Při projednávání se totiž ukázalo, že vláda se ne zcela úzkostlivě snaží dodržovat hledisko fiskální, které z tohoto restitučního zákona pro ní vyplývá. Tak například osoby, na které přešlo vlastnictví, ať již v rozporu s tehdy platnými předpisy nebo na základě protiprávního zvýhodnění, osoby nabyvatele vlastně po celé období tuto věc, vesměs objekty bytové, užívaly bez právního titulu a získaly tak nezasloužený majetkový prospěch. Ten spočíval v tom, že za takto získané objekty platily v podstatě pouze domovní daň, která činila ročně například 200 Kčs, zatímco původní majitel, který byl vykázán do suterénního bytu, nebo bytu IV. kategorie, v tomto období platil ročně dva i více tisíc.

Nerovnoprávnost pro tyto zvýhodněné osoby spočívala v tom, že tyto objekty jim byly vlastně přidělovány nebo odprodávány včetně vnitřního zařízení, které navíc užívaly vlastně bezplatně. Nedomnívám se, že tento nezasloužený majetkový prospěch by na těchto osobách měl být vymáhán - to můžeme být v tomto směru velkorysí - ovšem je nutno podle mého názoru, aby § 11 byl doplněn takto: "Vydá-li nemovitosti jiná osoba než stát, vznikne této osobě nárok na vrácení kupní ceny, kterou zaplatila při koupi věci (teď se tam vsouvá) s výjimkou případu, kdy byla věc nabyta v rozporu s tehdy platnými předpisy nebo na základě protiprávního zvýhodnění osoby nabyvatele".

Tím by se učinilo zadost i volání našich kolegů studentů, přednesenému poslancem Vildem, aby nebyli zatěžováni zbytečně oni sami a jejich děti tím, že by museli splácet nároky, které vzniknou této kategorii osob, kterým má být kupní cena vrácena.

Dále je to úprava § 33, o které se už dnes zmínil kolega Valtr. Podle mého názoru všude tam, kde neuplatní z jakýchkoli důvodů oprávněná osoba ve stanovené lhůtě svůj nárok, ať už proto, že ho nebude moci uplatnit pro nedostatek např. československého státního občanství nebo nedostatek trvalého pobytu, ale i z jakýchkoli jiných důvodů, myslím, že musí do tohoto řízení vstupovat stát jako osoba oprávněná a musí tyto nároky oprávněných osob převzít. To je věc, která byla vždycky uplatňována prostřednictvím finanční prokuratury, která - pokud je nám známo - vymáhala i stokorunové částky až za hrob vůči povinným osobám. Námitka, že stát na uplatňování takových nároků není vybaven, se mi nezdá přesvědčující, zejména nikoli z tohoto důvodu, že by mohlo být využito vhodným způsobem přenesením pravomocí na zastupitelské orgány měst a obcí v případě, že by jim byl přenechán celý výnos nebo část výnosu do jejich rozpočtu.

Proto navrhuji nové zařazení paragrafu 33, další paragrafy by se přečíslovaly. Nový paragraf zní: "Není-li oprávněné osoby nebo neuplatní-li žádná z oprávněných osob nárok na vydání věci ve lhůtě stanovené v paragrafu 5 odstavec 2, stává se oprávněnou osobou stát, který toto své právo musí uplatnit nejpozději do tří let od účinnosti tohoto zákona. Postup při uplatnění nároků stanoví zvláštním předpisem příslušné orgány republik. Domnívám se, že to je nejen spravedlivé, ale zcela nutné. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Kesslerovi, prosím poslance Zukala.

Poslanec SL R. Zukal: Pane předsedo, pane předsedající, úvodem bych chtěl poděkovat poslanci Kesslerovi, protože to je v této sněmovně první člověk, který bojoval za zájmy rozpočtu. To si uvědomte. Naše diskuse a návrhy vesměs nejsou vedeny ekonomickými důvody, spíše důvody politickými. Je to ironie, ale, pane místopředsedo, vyřiďte ministrovi financí, že jako mému úhlavnímu příteli, že ho budu muset dnes zastupovat.

Uvědomte si, že škody, které byly napáchány minulým režimem jsou větší, než kdybychom zde měli každý rok zemětřesení nebo kdybychom prohráli válku. Nemluvím o oblasti morální.

Pane místopředsedo, mně například vadilo, že nebyla udělána kvantifikace ze strany vlády. Nemohu rozhodovat podle své profese o něčem, o jehož dosahu nemám zdání. Vadí mně, že v těchto nových návrzích převládá politika před ekonomikou. Téměř každý zde ohřívá své stranické a skupinové zájmy. Zamysleme se nad tím, co jsem slyšel mnohokrát od zahraničních odborníků, naposled od odborníků International Financial Corporation, kteří nás mají na starosti a kteří říkají: Proč otvíráte restituce, ukažte mně stát, kde by to dělali a dávali mně za příklad Německou demokratickou republiku, že na restituce nesahají, protože je to bolestivé a není možné je vyřešit. Způsobí se další škody a budou další těžkosti. Říkají, vy jste vypustili "džina" z lahve. Potvrdí mi to poslanci z demokratické levice, kteří to slyšeli. Nad tím se zamysleme.

Ať chceme nebo nechceme, dochází k rozporům mezi právem, etikou a mezi ekonomikou. Všichni postižení musí být rehabilitováni a podle práva musí být odškodněni. Položme si otázku, zda na to máme a jaké máme tudíž volit priority. Oceňuji své přátele z demokratické pravice, kteří využili nepřipravenosti a nekvantifikace vlády a předložili své kvantifikace. Oceňuji to. Ale šli ve své nezkušenosti tak daleko, že to přehnali a často se to obrátilo v jejich neprospěch. Pane poslanče Senjuku, musíte uznat, že jsme se spolu hádali v otázce emigrantů, poněvadž každý má právo opustit svoji zem a nikdo mu nemůže zabrat majetek. Když je odškodníme, tak to bude znamenat 40 až 60 miliard pro státní rozpočet.

S velkým zájmem jsem poslouchal předsedu Československé strany lidové pana Luxe, který má téměř ve všem pravdu. Všichni tito lidé musí být odškodněni. Měli by být odškodněni, ale nikdo se neptá, kde na to vezmeme. Nemáme oslíčka, který by se otřásal, abychom mohli peníze posbírat. Nevíme ani, jak nám dopadne rozpočet, a to na podstatně důležitější věci. Dávejme dohromady nejen tuto mimosoudní rehabilitaci, ale i soudní rehabilitace, které kladou nároky na rozpočet.

Mluvíme zde o fyzické restituci, ale zapomínáme, že se jedná o pracovněprávní spory a těch nebude málo. Kolik bylo černých baronů, kolik bylo zbaveno lidí zaměstnání. Mají právo na odškodnění? Projeví se to ve státním rozpočtu. Tohle všechno musíme brát v úvahu.

Ještě několik poznámek k mým přátelům. Pane poslanče Kroupo, víte, že si vás velmi vážím. Když jste včera mluvil o dědictví, bylo to kvalitní. Položím vám však jednu otázku. V každém státě existuje dědická daň a ta je někdy proklatě vysoká.

Chápete, že pak požadavky na stát budou vypadat naprosto jinak a ne tak, že se vše vrátí dědicům? Je chybou vlády, že toto neudělala. Poslanec Kessler na to upozorňuje. Musíme hájit rozpočet a musíme hájit mladou generaci. Neobracet se příliš do minulosti, ale do budoucnosti.

Kupte si dnešní Hospodářské noviny. Je tam otázka soudů. Nejsem právník, abych to posoudil, zda je to pravda nebo ne. Upozorňuji, že soudy zdrží reprivatizaci a tak vím, láska a majetek zatemňují rozum. Četl jsem o mnoha sebevraždách kvůli lásce, ale viděl jsem také prosoudit grunty o meze. Nemohu vědět, jak budou vypadat tyto spory. Berme i tyto technické otázky v úvahu. Všechno to dělá jeden komplex. Křečkovský syndrom, jak bych to nazval, v nás totalita za posledních 40 let vypěstovala. Někdy to až překvapuje.

Jsem vždycky nepříjemný tím, že se obracím na příklady, které byly v zahraniční nebo které byly v historii. Připravil jsem pro pány poslance, a pokud předsednictvo dovolí, bude vám to rozdáno, příklad něčeho podobného, co se stalo po první světové válce, když Německo prohrálo válku a byly na něj uvaleny najednou velké reparace. Reparace ve vztahu ke státnímu rozpočtu jsou v podstatě totéž co restituce.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP