Středa 20. února 1991

Žijeme ve světě, v němž spravedlnost nemůže být absolutní, to tento parlament dobře ví. Ví, že absolutní spravedlnosti nemůže dosáhnout, ale je nádherná vůle poslanců k této absolutní spravedlnosti se maximálně přiblížit. Tím krásnější je tato vůle, že je projevována při vyvracení jednoho ze základních pilířů minulého totalitního režimu, teze, že soukromé vlastnictví je základní příčinou vykořisťování člověka člověkem a že je příčinou zbídačení občanů. Vlastnit - to není nic neslušného ani protispolečenského. Naopak, je to podmínka úspěšného vývoje společnosti. S právem vlastnit se nedá polemizovat, a to ať se týká jednotlivce nebo společenství. A stát je ustaven k tomu, aby právo hájil, právo jednotlivce i právo společenství. Vždyť i on sám je přirozeným společenstvím a kdyby hájil jen práva jednotlivce, byl by sám proti sobě.

Vládní návrh odpověděl pozitivně na odstranění křivd ve vlastnických právech fyzických osob. Ve své starostlivosti o tržní ekonomiku nedokázal učinit delší krok, a to u majetkových restitucí zahrnout i vlastnická práva těch právnických osob, jejichž právní kontinuita je nesporná. Nedokázal ani tímto návrhem dát naději na brzké rozproudění krve tolik potřebného života organizací a společností vzdělávacích, kulturních, tělovýchovných, charitativních a sociálních, které byly v padesátých letech rozprášeny, ale k jejichž poslání se hlásí zbytky občanů, kteří přežili, a také mladí občané, kteří chtějí obnovit jejich život a pokračovat v násilně přerušeném díle. Tato restituce odstraněním těchto křivd ekonomickou reformu ani v nejmenším narušit nemůže a ani nebude břemenem pro státní rozpočet, ale naopak významně přispěje k rychlému obnovení občanského života v celé šíři.

Je jistě správné, že vládní návrh respektuje právo, aby výsledky práce jednotlivce zhmotnělé do soukromého vlastnictví přecházely na dědice. Je přece přirozené, aby otec a matka se starali o děti a vytvářeli následující generaci podmínky pro co nejlepší fyzický a duševní růst. Je mimo jakoukoliv pochybnost, že je správné, aby majetek rodiny poctivě rozmnožovali a takový převáděli na následující generace.

Vládní návrh však opomněl, že ne každý jednotlivec zakládá rodinu. Celá řada našich občanů, kteří pozitivně odpověděli na hlas svého nitra, aby celý svůj život zasvětili službě svých bližních, nezakládá rodinu. Zasvětili život službě, která se denně pere s lidským utrpením, s bídou duchovní, mravní i materiální. Svůj majetek odevzdávají do komunit, v nichž chtějí žít a skládají slib chudoby, ale ze vzduchu nežijí. Své společenství chápou jako velkou rodinu a oni mají právo předávat následujícím generacím hodnoty, kterých za svůj život nabyli. Jestliže bychom jim toto právo nepřiznali, kde by byla zásada, že všichni lidé jsou si před zákonem rovni?

Komunistický stát důsledně zbavoval jednotlivé subjekty vlastnických práv. Dostával se tak každý do závislosti a podřízenosti. Pochopitelně se to tykalo i církví a řeholních řádů.

Pochopitelně, jestliže nedojde k nápravě křivd nyní a vrácení jejich majetku, vznikne zcela oprávněně názor, že dnešní stát chce pokračovat v této neblahé politice vůči církvím, že jim nechce dát nezávislost a svobodu. Proto navrhuji doplnit § 3 o další ustanovení, které bude znít (pravděpodobně to bude odstavec 4): "oprávněnými osobami jsou rovněž církve, řeholní rády a kongregace a náboženské společnosti".

Dále, jako samostatný návrh, navrhuji doplnit § 3 o další odstavec, který zní: "oprávněnými osobami jsou také spolky, nadace, dobročinné a charitativní organizace a další organizace, jejichž hlavní činností není činnost hospodářská, i pokud obnoví činnost do 6 měsíců od účinnosti zákona. Právní nástupnictví těchto právnických osob se má za prokázané, pokud původní a obnovená právnická osoba má shodný název, sídlo a předmět činnosti." Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Motyčkovi. Uděluji slovo poslanci Dostálovi. Připraví se poslanec Valtr.

Poslanec SN P. Dostál: Vážený pane předsedo, vážené Federální shromáždění, milí hosté, v diskusích kolem zákona o mimosoudních rehabilitacích, a to jak ve výborech, tak i v našem tisku zazněly názory, že mnozí poslanci ve svých pozměňovacích návrzích prosazují čistě své osobní zájmy, a to bez ohledu na zájmy společnosti. Připomínám to jen proto, abych zdůraznil, že pozměňovací návrh, který chci přednést, je motivován jednoznačně zájmem celospolečenským a jeho přijetí by mohlo řešit problematiku, se kterou se každý z nás v nejbližší době setká, neboť každý z nás, bez ohledu na svou stranickou příslušnost, je především poslancem z konkrétního města, z konkrétní obce, jejichž nynější problémy jsou si navzájem podobné jako vejce vejci.

Jedním z největších vnitropolitických problémů je totiž současné katastrofální postavení měst a obcí. Nová daňová soustava vstoupí v platnost až v roce 1993 a do té doby jsou naše obce v podstatě odkázány jen na příjem za poplatky ze psů apod. Zjednodušeně řečeno, vše co je lukrativní, bude privatizováno, takže až bude v České národní radě projednáván zákon o majetku obcí, nebude už v podstatě projednávat co, protože onen majetek bude v privátním vlastnictví. Přitom obce měly do roku 1949 svůj majetek, který po celá staletí budovaly a uchovávaly a o který byly státem připraveny.

Jediným argumentem proti tomu, aby obce a města dostaly svůj majetek zpět, je bohužel argument ideologický. Obecní majetek by prý podle tohoto argumentu mohl zapříčinit budování nových malých socialismů. Je pro mne, jako pro poslance nejvyššího zákonodárného sboru, dost smutné poznání, že v tomto parlamentu jsou čím dál tím více používány argumenty ideologické než argumenty věcné. Podobně je tomu tak s tímto problémem.

V této souvislosti považuji za šťastné, že pozměňovací návrh v tomto smyslu podal právě poslanec Lux. Ve všech evropských zemích mají místní orgány nezávislý právní statut, který jim umožňuje jednat jako občanskoprávní subjekt. Vzhledem k tomu může vlastník prodat, koupit nebo pronajmout jakýkoli majetek, movitý nebo nemovitý včetně podílu na soukromoprávních společnostech. Nedostanou-li obce zpět svůj majetek, který jim patřil, ztratí tak jako významné hospodářské subjekty možnost vstupovat do nového tržního hospodářství. Takové administrativní opatření by poznamenalo rozvoj obcí na mnoho let dopředu.

Majetková jistota umožňuje obcím ovlivnit rozvojové směry v území, vyvíjet iniciativu při podpoře soukromého podnikání, zajišťovat dobře fungující infrastrukturu a plnit další nutné sociální a kulturní úkoly, které jsou v současné době akutně ohroženy.

Obce nemají dostatek prostředků na svá divadla, zdravotní a sociální služby, knihovny, ale také např. na výstavbu bytů a opravu kulturních památek. Pokud by byl městům a obcím navrácen jejich majetek, většinu z toho co jsem uvedl, by mohly města a obce uhradit z vlastních zdrojů. Z toho důvodu vás, vážení kolegové, vážené a milé kolegyně, prosím o podporu pozměňovacího návrhu ve znění kolegy poslance Luxe, aby do oprávněných osob v § 3 byly jako právnické osoby zahrnuty města a obce naší České a Slovenské Federativní Republiky.

Jsem přesvědčen, že prosazení tohoto pozměňovacího návrhu nám naši voliči jen potvrdí a jenom nám za něj poděkují. Já děkuji vám. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Já také děkuji. Prosím teď poslance Valtra, připraví se poslanec Benčík.

Poslanec SN V. Valtr: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové. O projednávaných restitucích jedni tvrdí, že nás zničí, zatímco druzí je prohlašují za nejlepší metodu privatizace a spásu národního hospodářství. Dokonce se lze setkat i s novými rasovými teoriemi o dědičnosti mimořádné genové výbavy potomků bývalých podnikatelů, o čemž dost pochybuji. Náprava křivd je záměr zcela jistě ušlechtilý. Jde o to, zda lze napravit křivdu všem, kterým se stala. Víme, že nelze. Milióny občanů, kteří neměli majetek, žili od výplaty k výplatě, okradeni měnovou reformou, oloupeni o občanská práva, svobodu i zdraví, odškodněni nebudou. Jde o nápravu některých křivd, některým lidem. Když připouštíme tuto zásadu pro většinu, musíme ji uplatnit i pro menšinu vlastníků majetku. Nehledě na to, jak už tu bylo vykresleno, že zauzlenost majetkových práv nejsme schopni spravedlivě rozvázat. Navrhovatelé maximálního odškodnění nás vhánějí do restituční pasti, ve které by dlouholetými dědickými spory naše národní hospodářství vykrvácelo.

V zájmu urychlené transformace doporučuji tyto změny v tomto znění: "Za oprávněné osoby v § 3 považovat je poškozeného a jeho nejbližší rodinu, tedy děti, manžele a rodiče". Ve všech ostatních případech ať je oprávněnou osobou český a slovenský stát prostřednictvím fondů národního jmění. Tímto opatřením může na stát přecházet všechen neoprávněně nabytý majetek, jehož navrácení původnímu vlastníku není možné. Stát jej pak bude privatizovat. Oprávněné osoby nemohou být funkcionáři bývalé Komunistické strany Československa. Lhůtu v § 5 pro výzvu k vydání věci považuji za vhodné zkrátit na 3 měsíce.

Dámy a pánové, někdy je Československu vyčítáno, že nechává zabíjet příliš velký počet nenarozených dětí. Nezabíjejme - obrazně řečeno - maximální restitucí i ty narozené. Jsou naší budoucností. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Nyní má slovo poslanec Benčík. Připraví se poslanec Štern.

Poslanec SL M. Benčík: Vážený pán predseda, pán predsedajúci, vážené poslankyne a poslanci. Mal som možnosť svoje návrhy a pripomienky k predloženému legislatívnemu návrhu uplatniť v čase nekonečne dlhých a často kontroverzných diskusií na zasadaniach ústavnoprávnych výborov. Preto sa nebudem podrobnejšie zaoberať právnymi aspektami posudzovanej predlohy, i keď by si to vzhľadom na povahu a zložitosti vzťahov, ktoré hodlá právne upraviť, osobitne zaslúžila. Už len sama kumulácia rôznorodých vzťahov patriacich do trestno právnych, občiansko právnych, správnych a pracovno právnych oblastí tvorí veľmi náročnú právnu matériu a na jej kvalifikované a zodpovedné posúdenie by bola potrebná kvantifikácia ekonomického dopadu - ako tu hovorili viacerí, napr. poslanci Dostál alebo Zeman. Inak je elementárnou zásadou legislatívnej činnosti, že vždy má byť v prílohe uvedené, aký dopad bude mať ten - ktorý zákon na ekonomickú a rozpočtovú sféru. V tomto prípade, i keď ide o veľmi zložitú vec, to vláda neurobila.

Ale pre správne rozhodnutie by bol potrebný i väčší časový priestor a možno i pokojnejšia atmosféra, než sa v tomto parlamente vytvára a existuje. Sme stále pod tlakom, a to nielen časovým. To sa, pochopiteľne, negatívne odráža na obsahovo-formálnej úrovni posudzovaných predlôh a bohužiaľ i v tomto prípade, najmä konjunkturálne, doslova účelové akauzuistické zásahy niektorých poslancov do vládou predloženého návrhu vytvárajú priestor pre právny nihilizmus, pre popretie elementárnych princípov právneho myslenia, ako je právna istota, prezumcia statočnosti a podobne. Obávam sa, že takáto cesta nemôže viesť k tak často deklarovanému a stále verím, že naozaj potrebnému a žiadanému právnemu štátu.

Už len veľmi stručne načrtnuté právne aspekty zákona o mimosúdnych rehabilitáciách by samé postačili k tomu, aby v ústavnoprávnych výboroch neboli schválené. Bolo už pánom Bendom uvedené, že po niekoľkodňovom intenzívnom rokovaní a dopracovaní (a je potrebné povedať, že v mnohom k lepšiemu) ústavnoprávne výbory návrh neschválili. Zdá sa mi, že nielen verejnosť je televíziou, rozhlasom a tlačou nesprávne informovaná, ako na to dnes poukázal pán Lux a ostatní, ale že tendenčne a neúplne príslušné inštitúcie informujú i pána prezidenta Havla, lebo z jeho úst som sa z televízie vo štvrtok minulého týždňa dozvedel, že ústavno právne výbory návrh zákona neschválili vraj preto, že neboli uznášania schopné. To je zrejme nepravda. V každom výbore nás bol dostatočný počet k tomu, aby sme v súlade s rokovacím poriadkom o veci právoplatne hlasovali. Z 24 prítomných 11 bolo pre, 6 proti a 7 sa zdržalo hlasovania. Pravda, dôvody, ktoré viedli poslancov k odmietavému, respektíve zdržanlivému stanovisku sú veľmi odlišné. Niektorí otvorene povedali, že hlasovali proti, pretože sa do vládneho návrhu dostalo len málo z toho, čo navrhovala skupina poslancov okolo kolegu Senjuka. Iní - medzi nich patrím i ja - sme hlasovali proti z toho dôvodu, že pod tlakom poslancov sa vládny návrh pozmenil k horšiemu, a to nielen v právnom vyjadrení, ale hlavne v jeho ekonomicko-sociálnych a spoločenských dopadoch. Myslím, že v tomto prípade sa vláde zbytočne roztriasli kolená a veľmi sa snažila vyjsť skupine poslancov v ústrety. Vláda v tomto prípade mala byť rozhodnejšia a vôbec - s roztrasenými kolenami sa zle vládne. Jej rozhodnejší postup by bol viac v súlade s prevažujúcou verejnou mienkou a so stanoviskom tej časti poslancov (ja som presvedčený, že v tomto parlamente je ich väčšina), ktorí majú pocit zodpovednosti voči voličom a voči vlastnému svedomiu vtedy, keď rozhodujú.

Je možné, že vládu vystrašil súčasný neradostný a z veľkej časti ňou samou spôsobený stav, keď výkonnosť priemyslovej a stavebnej výroby klesá, a mnohým podnikom hrozí reťazová platobná neschopnosť s vážnymi ekonomickými dôsledkami a sociálnymi konfliktmi. K tomu sa pridružuje, podľa môjho názoru, cielený rozklad poľnohospodárstva, ktoré - či to už niekto uznáva alebo neuznáva - v minulosti patrilo medzi stabilizujúce faktory zabezpečujúce výživu obyvateľstva. Pokles výkonnosti priemyslu a poľnohospodárstva, o konkrétny chod ktorého sa teraz sotva niekto stará - bude mať negatívny dopad na tvorbu zdrojov a materiálna sféra je (a obávam sa, že v nasledujúcich mesiacoch bude ešte viac) ohrozená a nedostatková. Preto som bol vyvedený z miery, keď niektorí kolegovia poslanci vehementne odmietali zakotvenie takéhoto ustanovenia, podľa ktorého by sa navracali tie nehnuteľnosti, v ktorých je umiestnené zdravotníctvo, sociálne, kultúrne a školské zariadenia, a v ktorých sa uskutočňuje pracovná rehabilitácia a zamestnávanie zdravotne postihnutých osôb. S terajším návrhom, aby tieto nehnuteľnosti boli tiež navrátené oprávneným osobám a podľa § 12 odstavec 2 by mal doterajší užívateľ možnosť v priebehu desiatich rokov využívať priestory ako nútený nájomník, súhlasiť nemôžem.

Na jednej strane niet peňazí, a bude ešte menej, na lieky, na minimálne zvýšenie platov zdravotníckych pracovníkov, učiteľov, nehovoriac o nedostatku výdavkov na kultúru, a na druhej strane zdravotné, školské a kultúrne organizácie budú musieť platiť nájomné za priestory, ktoré zo štátnych prostriedkov boli účelové, i keď nie vždy uspokojivo terajším potrebám upravené.

Výška nájomného v trhovom hospodárstve bude asi ekonomická, a pýtam sa, kde tento štát, zdravotníctvo, školstvo a sociálne zariadenia sú a dúfam, že vo väčšine budú i v budúcnosti v starostlivosti štátu. Kde má tento štát vziať prostriedky na toto nájomné? Mohol by som uvádzať i ďalšie výhrady, ktoré ma vedú k odmietavému postoju k návrhu zákona, ale za mylné považujem najmä tvrdenie, že tento spôsob a rozsah reštitúcie vedie k efektívnej a rýchlej privatizácii. K efektívnej možno, ale k rýchlej rozhodne nie. Rozšírením oprávnených osôb, rozsahu majetku určeného na vrátenie in natura pri súčasnej úrovni vzťahov a fenoménu rýchleho zbohatnutia sa, pri neusporiadaných evidenciách vlastníctva, rozkrúti sa dosiaľ nevídaný kolotoč viacročných súdnych sporov so všetkým, čo s tým súvisí. Budú tu prieťahy, vzniknú rozpory, nevraživosť medzi ľuďmi a vyvolá sa tým právna neistota. Výsledok takejto cesty na odstránenie minulých krívd nemôže byť úspešný na rozhodný podiel privatizácie, a tým spochybňujeme výslednosť ekonomickej reformy ako základu našej ekonomickej, politickej a spoločenskej prosperity.

Odporúčam pre nesprávnu koncepciu, pre nedostatočnú správnu a obsahovú úroveň legislatívy návrh odmietnuť. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Benčíkovi a prosím pana poslance Šterna, aby se ujal slova. A připraví se pan poslanec Igor Němec.

Poslanec SN J. Štern: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, jestliže se zde včera několikrát citovaly autority na podporu nebo proti tomuto zákonu, dovolil bych si také citovat člověka, který pro mne autoritou je a sice Rogera Scrutona o tom, co je to vlastnictví a jaký má vztah ke společnosti. Považuji to za potřebné.

"Vlastnictví je primární vztah, kterým se člověk dostává do kontaktu s přírodou. Je tudíž prvním stádiem socializace předmětného světa a podmínkou existence všech vyšších institucí. Není nezbytně plodem hrabivosti či vykořisťování, je však nezbytnou fází procesu, kterým se člověk osvobozuje z moci věcí, a přitom přeměňuje své vnímání přírody jako světa, který mu odporuje v představu světa povolného. Vlastnickým vztahem člověk dokáže prostoupit svým svět vůlí a začíná tak objevovat sám sebe jako bytost společenskou."

Zamysleme se totiž nad otázkou, čím je člověk bez instituce soukromého vlastnictví. Čtyřicet let jsme v tom světě žili.

Pokračuji citátem: "Žádný předmět ve světě nemůže identifikovat jako svůj vlastní; nemůže tedy těchto předmětů svobodně užívat a očekávat, že ostatní s tím budou souhlasit. Všechno, po čem touží, vidí jako objekt pouhého přání, nikoli práva. Nemůže ani hledět na kteroukoliv část tohoto světa, jako na něco, co je spojeno, s výjimkou nahodilých střetů sil a zájmů, s existencí někoho jiného. Předměty tak nemohou hrát žádnou roli v ustavování nebo posilování společenských svazků. Místo toho stojí zcela odděleně od světa lidí jako bezduchý, nelidský scénář k procesu jejich amorfního vzájemného vyrovnávání."

Jestliže je někomu dobře v takovémto světě, nechť si v něm žije, je to jeho právo, nechť po něm touží, ale já se domnívám, že většina lidí přirozeně touží po světě, který instituci soukromého vlastnictví považuje za vlastní a za přirozenou a potřebnou.

Cituji dále: "Má-li se člověk z tohoto stavu probudit ke skutečnému vědomí sama sebe jako bytosti druhové, pak musí vnímat svět v jiných pojmech, totiž v pojmech práva, odpovědnosti a svobody. To mu umožňuje právě instituce vlastnictví. Je-li předmět v něčím vlastnictví, přestává být pouhou neživou věcí a místo toho se stává ohniskem práv a povinností. Tato práva a povinnosti nemusí být smluvní povahy. Spíše jde o to že dokud nevzniknou, dokud se tedy vlastnictví z účinného ovládání nestane institucionalizovaným, dotud není pro lidskou společnost žádným přínosem."

Na těchto hodnotách je založeno naše pojetí soukromého vlastnictví, na tyto hodnoty se odkazujeme, jestliže navrhujeme ke schválení zákon a mimosoudní rehabilitaci, kde rekonstruujeme určité vlastnické vztahy. Domnívám se, že nás nic nenutí restituci provádět. Není pro mne argumentem, že je to nejjednodušší forma privatizace. Jsou i jiné formy privatizace. Dokonce jeden nejmenovaný poradce navrhoval tu formu privatizace, že se zhasne a všichni si rozeberou co urvou. Možná, že by to byl nejjednodušší způsob. Myslím si ale, že takto k tomu nemůžeme přistupovat.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP