Spory o restituce jsou jen jednou její částí.
Další složkou jsou vleklé kompetenční
spory mezi republikami. Liberální demokraté
byli proti tomu, aby se rozdělení kompetencí
řešilo tak, jak se řešilo, ale když
už se parlament jednou rozhodl, bude mít přehlížení
zásadního stanoviska slovenské vlády
velmi neblahé důsledky, zvláště,
když je toto stanovisko podle našeho názoru věcně
správné. Vládní návrh tak,
jak byl předložen, tuto krizi v nejlepším
případě odkládá. Je to další
příklad špatného kompromisu a poslanci
Liberálně demokratické strany pro něj
nebudou hlasovat. Tím bych chtěl opravit to, co
bylo řečeno včera v televizi o našem
stanovisku, resp. jak byl interpretován projev poslance
Mandlera.
Na závěr mi dovolte ještě jednu malou
poznámku. Už se tu hodně mluvilo o tom, že
napravování jedněch křivd způsobuje
křivdy druhé. Pokud stanovíme datum restituce
25. únor 1948, dopustíme se tím křivdy
na našich maďarských a německých
spoluobčanech - pro pana poslance Ransdorfa podotýkám,
že mám na mysli ty německé spoluobčany,
kteří nebyli odsunuti a kteří tady
dnes s námi žijí. A nedopustíme se křivdy
na našich slovenských partnerech jenom proto, že
si slovenská vláda na poslední chvíli
dokázala prosadit možnou modifikaci zákona
národní radou. Děkuji vám za pozornost.
(Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Domluvil poslanec Liberálně demokratické
strany Bohumil Doležal, další je na řadě
kolega Ladislav Žáček, prosím, aby se
ujal slova, připraví se poslanec Kříž.
Poslanec SL L. Žáček: Pane předsedo,
pane předsedající, dámy a pánové,
jsme poslanci, které zvolili občané naší
země v dobré víře, že volí
poslance, kteří budou v parlamentu hájit
jejich zájmy. Dnes přišel den, kdy každý
z nás svým voličům odpoví,
jak je zastupuje, jak tyto jejich zájmy hájí.
Dnes při projednávání návrhu
zákona o mimosoudních rehabilitacích, musíme
zvážit, co si můžeme dovolit. V tomto
zákonu jde o miliardové hodnoty, o ohrožení
stability našeho hospodářství, které
už teď projevuje naprosto destrukční trendy.
Všichni víme, že došlo k porušení
základních lidských práv jak politických,
tak hospodářských. Je nutné tyto lidi
morálně rehabilitovat a dle možností
tohoto státu odškodnit. V obrovské většině
se nejedná o odškodnění původního
majitele, ale odškodnění dědiců,
protože původní majitelé za 43 let většinou
již zemřeli. Navrhuji dosud žijící
původní majitele v souladu s § 2 odstavec 1
výrazně zvýhodnit v oblasti sociálního
zabezpečení, čímž aspoň
částečně odčiníme křivdy
na nich spáchané.
Dále dle téhož paragrafu a odstavce ve vydání
věci nebo poskytnutí finanční náhrady,
přepočet hodnoty majetku v době způsobené
křivdy na dnešní cenovou úroveň.
Tam nám to naskočí o 129 % při ročním
tříprocentním úroku.
Nemůžeme si dovolit provádět jakoukoliv
restituci majetku před 25. únorem 1948. Mohlo by
se stát, že další skupiny obyvatelstva,
v tomto případě oprávněně,
dožadovaly náhrady v dalších a dalších
pokoleních. Mohl by to být majetek odňatý
znárodňovacími dekrety zrádcům
a kolaborantům, majetek sudetských Němců,
majetek Židů arizovaných v době války
Slovenským státem. Mohli by žádat o
náhradu milióny občanů, kteří
přišli o své finanční úspory
při měnové reformě v roce 1953, protože
i to byla přece křivda. Mohli by se svou troškou
do zbídačeného mlýna přijít
i Habsburkové pro ukřivdění z roku
1918 a další.
Všichni víme, že i když u všech případů
nastala promlčecí doba, přesto cca 5 % občanů
dostane naturální či finanční
restituci, majetek, který v obrovské většině
sami nevytvořili. Doplatí na to 95 % občanů
naší země, kteří to budou platit
ze svých kapes. Takovou naturální a finanční
restituci majetku neprovedli ani v Polsku a Maďarsku a přesto
jsou v privatizaci před námi.
Za pozornost stojí i prohlášení ze dne
13. února 1991 89 předních československých
ekonomů. Nejde to znevažovat, jak to včera
řekl jeden z mých předřečníků.
Jde naprosto jasně o mnohaleté zbídačení
širokých vrstev obyvatelstva, absenci zahraničního
kapitálu i případný krach ekonomické
reformy, pokud restituce nebude správně využita.
Při hlasování o tomto zákonu věřím
v moudrost a čestnost poslanců tohoto Federálního
shromáždění, věřím
v jejich svědomí a odpovědnost nejen vůči
svým voličům, ale vůči všem
občanům tohoto státu, v odpovědnost
k pokolením, které přijdou po nás.
Ptám se, kde federální ministerstvo financí
a tento stát tak obrovské částky na
mimosoudní rehabilitace získal. Ten stát,
který inflační spirálou, která
zdaleka není slibovaných 30 %, znehodnocuje vklady
obyvatelstva. Uvedu příklad. Vklady občanů
činí 240 miliard korun. Při inflaci 60 %,
z nichž odečtu 10 % na úroky ze státní
spořitelny, zbývá inflace vkladu ve výši
50 %, t.j. 120 miliard korun, o které naši občané
přijdou.
Federální ministr financí ing. Václav
Klaus slíbil řešení úhrady v
rozdílu úroků a inflace v cenných
papírech a kupónech. Prozatím o nich ale
nikdo nic neví.
Můj příspěvek jsem pro nemoc nemohl
projednat v hospodářských výborech,
a proto jsem využil dnešního společného
zasedání obou sněmoven Federálního
shromáždění. Děkuji.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji panu poslancovi Žáčkovi a prosím
poslance Ericha Kříže. Připraví
se poslanec J. Sokol.
Poslanec SL E. Kříž: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
vážené dámy a pánové,
nedávno zde byla schválena Listina lidských
práv a svobod, ve které bylo stanoveno, že
se vychází z principu, že u nás je základní
kategorie, a to je občan. Bez ohledu na to, jaký
původ občan má, jaké má vyznání,
či jaké má politické přesvědčení.
Bylo tam též uvedeno, že vycházíme
z humanistických tradic naší republiky.
Podle mého soudu rozhodně do těchto humanistických
tradic nepatří prezidentské dekrety č.
5, 12, 28 a 33 z roku 1945. Zejména z hlediska toho, že
dekrety č. 5, 12 a 28 vyvlastňovaly stávající
občany Československa, občany německé
a maďarské národnosti a teprve dekret č.
33 je zbavoval státního občanství.
Byli vyvlastněni občané této republiky
- bezprecedentní záležitost. Přitom
když se zamyslím nad touto skutečností,
tak docházím k některým dalším
paradoxům. Některé zde už byly naznačeny.
Dnes se mluví o vyrovnání některých
majetkových křivd. S tím souhlasím
a budu pro tento návrh zákona samozřejmě
hlasovat, ale přesto se cítím nucen vyjádřit
zde určitou podporu a zdůraznit tuto podporu dvěma
návrhům, které zde zazněly od poslanců
Mlynárika a Stomeho, které neřeší
v tomto zákoně a ani to není možné
do určité formy dát určitou náhradu
morální či fyzickou, ale přesto naznačují
určitou možnost řešení. Je to určité
gesto, které si můžeme a musíme v tomto
zákoně, který dnes schvalujeme, dovolit,
abychom naznačili i to, že občané jiné
než české nebo slovenské národnosti
nejsou občany druhé kategorie. Ne z hlediska dnešního
chápání jejich příslušnosti
k tomuto státu, ale z hlediska chápání
jejich minulosti.
Bylo zde řečeno poslancem Ransdorfem, že došlo
v případě vyhnaných Němců
ve Spolkové republice Německo víceméně
k jejich odškodnění. Je to pravda jen do jisté
míry, ale podle mého soudu je to tvrzení
falešné v tom, že vyrovnání či
odškodnění neučinil československý
stát, učinila to Spolková republika Německo.
Prosím, aby si to poslanec Ransdorf uvědomil.
Mají snad naši sousední občané
německé národnosti žádat Spolkovou
republiku Německo, aby jim dala určitou satisfakci?
Nebo je víceméně k tomu povinována
naše republika, aby se zabývala především
občany, kteří zde dnes ještě
žijí a jsou občany německé národnosti.
Tito občané nebyli nikdy odškodněni
přesto, že zachovali věrnost republice a neodstěhovali
se v dobách, kdy zde byla možnost odstěhovat
se, zůstali zde a prožívali dost krušné
období 40. a 50. let, kdy byli perzekvováni a kdy
docházelo až k nechutným scénám.
Dovoluji si upozornit, že národnostní menšina
Němců neměla od konce války nikdy
možnost vybudovat své vlastní školství.
Dnes, po období, kdy se komunistům skutečně
podařilo v tomto směru téměř
zlikvidovat tuto národnostní entitu, máme
možnost, aby se tato národnostní menšina
rozvíjela.
Myslím si, že vůči našim občanům
německé národnosti by se měla naše
vláda a náš parlament zachovat do určité
míry velkoryse. Jak už jsem říkal, nemůže
to řešit tento zákon, ale přesto by,
podle mého soudu, odkaz na řešení tohoto
problému v budoucnosti měl v tomto zákoně
být. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji poslanci Křížovi. Uděluji
slovo kolegovi Sokolovi.
Poslanec SN J. Sokol: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, milí kolegové,
vážení hosté, zákon, o kterém
jednáme, je složitý, takže podle toho
vypadá i debata k němu. Různost názorů,
které zde zaznívají, není jen růzností
stanovisek, ale také růzností životních
zkušeností každého z nás. Počínaje
mladými lidmi, kteří samozřejmě
k institutu vlastnictví pociťují určitý
ostych, protože ho na vlastní kůži nikdy
nezažili, přes lidi, kteří s ním
mají špatné zkušenosti, až po lidi,
kteří na něj celkem rádi vzpomínají.
Nicméně tato pestrost debaty mě velmi těší
a jsem rád, že k ní zde došlo, včetně
různých výstřelků legislativní
fantazie některých poslanců.
Zazněl tu jeden hlas, na který nemohu nereagovat
kriticky. Bylo to vystoupení pana poslance Ransdorfa, které
- pokud jsem mu dobře rozuměl - představovalo
ve svých důsledcích útok na samu parlamentní
demokracii. Slova o tom, že tento parlament je nebezpečný
svému národu, považuji já za velmi nebezpečný
počátek něčeho, co by nás mohlo
zavést do velmi ošklivých krizí. Domnívám
se, že je jistě právem poslance, aby za nebezpečnou
považoval vládní koalici, aby považoval
za nebezpečné všechny ostatní strany
- mimo té své - ale toto demagogické použití
zájmena "my", kde není jasné, kdo
ti "my" jsou, doplnění adjektivem "nebezpečný
parlament", považuji za velmi vážný
útok proti legitimitě a parlamentnímu zřízení
vůbec. Byl bych rád, kdybych se mýlil.
Rád bych řekl pár slov o tom, proč
se domnívám, že rehabilitační
zákon a zákon o zmírnění některých
majetkových křivd - jak byl předkládán
tomuto shromáždění - je správný.
Za prvé - je to zákon, který je nutný.
Vyplývá to z jeho návaznosti na soudní
rehabilitace, které jsme udělali v minulém
roce, a bez tohoto zákona by soudní rehabilitace
byly prázdným gestem. Je důležité
si uvědomit, že právě tato nutná
část restitučního zákona představuje
zátěž státního rozpočtu.
Část, o které se zde nejvíce diskutuje,
t.j. část naturálních restitucí,
část majetkových restitucí, státní
rozpočet nezatěžuje. Všichni poslanci,
kteří zde ve snaze nějak vystupovat sociálně
navrhují např. zvyšování důchodů
atd., to jsou všechno pěkné věci, které
by státní rozpočet, případně
příští generace mohly zatěžovat.
Za druhé - je správné,
proč restituce v části majetkové -
podle mého názoru - má být naturální,
fyzická. Jedná se o případy drobných
majetků, z kterých není přece možné
dělat akciové společnosti, není možné
z krámů na rohu, pil, restaurací, dělat
akciové společnosti a bývalým majitelům
městských domů, kteří v nich
dodnes bydlí jako nájemníci, říkat:
"My vám ten dům sebereme, my vám ten
dům nevrátíme, dáme ho do dražby,
ale vy dostanete kupóny." Na co? Myslím, že
je důležité si uvědomit to, co zde několikrát
zaznělo, ale mnoha poslancům jakoby to šlo
kolem uší, je celkový rozsah majetků,
kterých se tato restituce může týkat.
Podle všech dostupných odhadů se může
jednat o pět až deset procent majetku co do objemu
a tedy je to část, která v žádném
případě nemůže narušit ani
průběh privatizace, ani celkovou majetkovou rovnováhu.
Naopak, tato část majetku může znamenat
velmi užitečný iniciační potenciál,
otevření trhu s nemovitostmi atd. Všechny tyto
prvky, které dnešním stádiím
privatizace tak zoufale chybí.
Jeho výhodou je také to, že představuje
jakousi formu privatizační samoobsluhy. Na rozdíl
od malé privatizace, která je přece jen řízena
státními orgány, a velké privatizace,
která je dokonce řízena centrálně,
znamená restituce drobných majetků velké
ulehčení státní administrativě
a vymanění těchto elementárních
nezbytných a nutných aktů z byrokratické
sféry.
Dovolte mi, abych se zastavil u několika omylů a
nedorozumění, která zde zazněla, a
odpověděl na několik otázek. Myslím,
že je hlubokým neporozuměním duchu práva,
když někteří argumentují tím,
že majetek, který nemůžeme z těch
či oněch důvodů restituovat, že
by to znamenalo, že se ztotožňujeme s jeho protiprávním
zcizením. To je přece úplně jiná
věc. Tam, kde se majetek prostě restituovat z těch
či oněch důvodů nedá, neznamená
to uznání právnosti toho, co se s ním
stalo v minulosti.
Někteří poslanci tady velmi vehementně
namítali proti znárodnění. Znárodnění
je způsob jednání s majetky, která
se dnes ve světě všeobecně nepoužívá,
protože se neosvědčil. Ale v době, kdy
se znárodňovalo v Československu, znárodňovaly
téměř všechny evropské země
ve větším či menším rozsahu.
Jak známo, jednou z nejvíce znárodňovavších
zemí byla Velká Británie.
Nechci tím hájit právnost či právní
čistotu prezidentských dekretů z roku 1945.
Chtěl bych jen upozornit na to, že samo znárodnění
se tenkrát rozhodně nechápalo jako porušování
lidských práv.
Jsem rád, že kolega Doležal ve svém příspěvku
podpořil - možná nechtěně - argument,
že je možné restituovat pouze nemovitosti. Pokud
jste si všimli, obtíže, které líčil,
by se týkaly právě restituce např.
živnostenských provozů, která skutečně
není možná. Často se nás lidé
ptají, proč zrovna my musíme dělat
naturální restituci. Odpověď je velmi
jednoduchá: protože žádná jiná
východoevropská země neprovedla zabavování
drobných majetků tak důsledně, jako
právě Československo.
Jiná otázka jsou náklady na restituce. Už
jsem se zmínil o tom, že právě návrh,
který vznikl ve spolupráci vlády a poslanců,
peněžní náklady na celou transakci podstatně
snižuje. Není nikdo asi dnes schopen svědomitě
odhadnout výši těchto nákladů,
můžeme však - podle mého názoru
- s plným vědomím prohlásit, že
návrh, který máte dnes na stole, je ze všech
až dosud Federálnímu shromáždění
předložených z hlediska prostředků
státního rozpočtu ten nejúspornější.
Občan v této souvislosti mluví o tom, že
by bylo lepší ty objekty vydražit formou malé
privatizace a mnozí poslanci už tady pouštěli
uzdu své fantazii, jakým ohromně užitečným
účelům by se těchto peněz dalo
použít. Zdá se mi, že mnozí poslanci
zapomněli na diskusi, která tady vznikla kolem zákona
o malé privatizaci, kdy bylo několikrát výslovně
a velmi důrazně řečeno, že peníze
získané z dražby malé privatizace nemohou
být plně používány jako likvidní
prostředky obcí nebo státu. To jsou peníze
ve své podstatě inflační, kterými
není možné volně disponovat.
Řada nedorozumění, která tady vznikají,
pochází podle mého názoru z chápání
majetku z minulého století. Je to představa,
že stát je bohatý tím, že má
nějaké domy, že má nějaké
objekty, nemovitosti, instituce, závody. V současné
době je myslím každému ekonomicky myslícímu
člověku zřejmé, že bohatství
státu neplyne z jeho majetku, ale z oběhu hospodářské
činnosti ve státě. Chceme-li, aby tento stát
bohatl, nedosáhneme toho tím, že budeme nechávat
v jeho rukou chátrat nehybné prostředky investiční
nebo jiné, ale že se budeme snažit, aby tyto
prostředky co nejvíce obíhaly a dělaly,
co mají dělat. To je cesta k bohatému státu,
nikoliv to, že se mu budeme snažit ponechávat
co nejvíce věcí v držení.
Nakonec bych rád odpověděl na otázku,
která mi připadá obzvlášť
důležitá. Včera nám ji v televizním
rozhovoru položil jeden posluchač: co z toho celého
bude mít obyčejný dělník, který
tu celá léta pracoval a byl i špatně
placen? Vážené Federální shromáždění,
tato otázka vypadá demagogicky, ale má zásadní
význam. Podle mého názoru je rozhodujícím
argumentem pro to, že nemůžeme všechen národní
majetek restituovat, že musíme rozhodující
část národního majetku privatizovat
technikou velké privatizace, a to právě technikou
kupónů, která je podle mého názoru
až dosud jediným způsobem, který odpovídá
na tuto otázku, jak budeme restituováni my, kteří
žádný majetek nezdědíme a nedostaneme.
Je to, jako všechny ostatní restituce, restituce symbolická,
nicméně se mi zdá, že v dosavadní
debatě byl význam této formy restituce našim
občanům poněkud podceněn.
A nakonec mi dovolte, abych se vám všem hluboce omluvil
za to, že poruším svoji zásadu a podám
k tomuto zákonu pozměňovací návrh.
Klesl jsem tak hluboko, že navrhnu, aby preambule zákona
o zmírnění některých majetkových
křivd zněla takto: "Federální
shromáždění České a Slovenské
Federativní Republiky, ve snaze zmírnit následky
některých majetkových a jiných křivd,
k nimž došlo v období let 1948 až 1989,
vědomo si, že tyto křivdy, tím méně
pak různé nespravedlnosti z období ještě
vzdálenějších, nelze úplně
napravit, chtějíc však potvrdit svoji vůli,
aby k podobným křivdám již nikdy nedocházelo,
usneslo se na tomto zákoně." Děkuji
vám. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji poslanci Sokolovi. Do rozpravy je nyní přihlášen
poslanec Motyčka a připraví se poslanec Pavel
Dostál. Ještě technická připomínka.
Poslanec SN B. Doležal: Dámy a pánové,
musím reagovat na to, co tady řekl kolega Sokol.
Nedomnívám se, že jeho argumentace je správná.
Jednak tento zákon není zákonem výlučně
o naturální restituci a jednak vůbec nezabrání
tomu, aby administrativní a soudní orgány
nebyly zavaleny spoustou agendy, kterou nebudou schopny zvládnout.
Děkuji.
Poslanec SN L. Motyčka: Pane předsedo, pane předsedající,
paní poslankyně a páni poslanci, uplynulých
14 dnů potvrdilo správnost rozhodnutí parlamentu,
že zákon o mimosoudních rehabilitacích
je nutno projednat před velkým privatizačním
zákonem. Posun, který se stal v předloze
zákona a který je vyjádřen v tisku
477, je významný. Postup parlamentu byl skutečně
moudrý, vzdor některým útokům,
jakoby poslanci Federálního shromáždění
chtěli nabourávat základy ekonomické
reformy. Na stejný problém by bylo možno se
dívat i z druhé strany, ze strany vznikající
nedůvěry a vážného podezření,
že existuje snaha řešit křivdy zejména
padesátých let jen tak jako, jako nutné zlo,
jen tak s povzdechem, že je to nemilé, ale že
nějaká náplast i na toto období se
musí dát.
Naši občané nepotřebují náplast.
V oblasti vlastnických vztahů očekávají
pořádnou operaci, operaci, která však
není vedena rukou zištného chirurga, který
se domnívá, že on to je, který bude
dědit po pacientovi ležícím na operačním
sále, ale rukou chirurga, který s velkou láskou
k lidskému životu odstraňuje zhoubný
nádor bránící nemocnému pohybovat
se a tvořit.