Přítomno: | 130 poslanců Sněmovny lidu |
69 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
66 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Omluveni poslanci:
Sněmovny lidu:
Adámek, Bárta, Bartončík, Bláha,
Branná, Deyl, Dienstbier st., Jambor, Kňažko,
Komárek, Korman, Kováč, Krejcar, Kučera
P., Minka, Miller, Soboňa, Šlápota, Tolar,
Varga
Sněmovny národů zvolení v České republice:
Bureš, Jičínský, Lédl, Maštálka,
Měrák, Ransdorf
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice:
Horský, Kočtúch, Kováč L.,
Mečiar, Molnár, Slota, Sýkora, Šútovec,
Vosček
(Řízení schůze místopředseda
FS a předseda SL R. Battěk)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, zahajuji dnešní jednání 13.
společné schůze obou sněmoven. Budeme
pokračovat v rozpravě k návrhu zákona
o mimosoudní rehabilitaci. Pan poslanec Lux má technickou
připomínku, prosím, aby se ujal slova.
Poslanec SL J. Lux: Vážení kolegové,
důrazně protestuji proti včerejšímu
televiznímu zpravodajství, ve kterém vystoupili
pánové - pan premiér, pan Rychetský,
pan poslanec Vild, pan poslanec Zeman, pan poslanec Měřák,
pan poslanec Ransdorf a proti nim byl postaven filozofický
traktát Daniela Kroupy. Myslím si, že to nebylo
objektivní. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Protože přihlášek je již
21 a stále narůstají, prosil bych o naši
společnou uvážlivost. Měli bychom dospět
k určitým závěrům. Ještě
se hlásí kolega Mandler.
Poslanec SL E. Mandler: Chtěl bych navázat na to,
co říkal pan ing. Lux. Jak jsem se dozvěděl,
bylo včera v televizních novinách interpretováno
mé vystoupení přesně opačně,
než jsem to tu řekl. Nevím, co se v takových
případech dá dělat, ale já
bych tímto žádal televizi, aby to opravila.
Je to dost zoufalé - není se ke komu odvolat.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
S technickou poznámkou se hlásí pan poslanec
Zeman.
Poslanec SN M. Zeman: Vážení kolegové,
já neustále zažívám v parlamentě,
jak si různí poslanci ublíženě
stěžují na to, že byli nebo nebyli vybráni
do televizního přenosu. Doporučuji, aby rozumné
jediné řešení spočívalo
v tom, že Federální shromáždění
bude akceptovat přímé přenosy, protože
v tomto případě tento problém odpadá.
(Potlesk.)
Stěžovali jsme si na světla, ta nás
neoslňují, a jestliže někteří
poslanci mají pocit, že jejich vystoupení jsou
v televizi vystříhávána, možná,
že budou litovat, že jsou v televizi přednášena.
(Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Je pravda, že nás teď světla neoslňují,
ale oslňují nás někteří
poslanci. (Potlesk.) Promiňte, ale já to myslel,
jako faktickou připomínku.
Pořadí vystoupení jednotlivých poslanců
by bylo toto:
1. Karel Stome, 2. Bohumil Doležal, 3. Jan Sokol, 4. Ladislav
Žáček, 5. Erich Kříž, 6.
Ludvík Motyčka, 7. Pavel Dostál, 8. Vlasta
Valtr, 9. Michal Benčík, 10. Jan Štern, 11.
Igor Němec, 12. Alojz Rajnič, 13. Zdeněk
Kessler, 14. Jindřich Konečný, 15. Rudolf
Zukal, 16. Anton Ondrejkovič, 17. Miroslav Tahy, 18. Josef
Špaček, 19. Jan Kačer, 20. Václav Tomis,
21. István Batta a ještě se přihlásil
kolega Šilhán. Předal bych tedy slovo panu
poslanci Stomemu.
Poslanec SN K. Stome: Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové poslanci, budu mít dva
pozměňovací návrhy a začnu
tím prvním.
Nalistujeme-li tisk 477 na straně 4 - myslím tím
§ 2, odstavec 3, který na této čtvrté
straně pokračuje větou: "V případě,
že k odnětí vlastnického práva
podle předpisů o znárodnění
z roku 1945 až 1948 došlo v rozhodném období...",
tak se domnívám, že toto není zcela
přesné, že to dává možnost
výkladu, který by nepostihoval to, co původně
chtělo být postiženo. Navrhuji, aby tato věta,
začínající "V případě..."
byla změněna takto: "V případě,
že k odnětí vlastnického práva
došlo podle předpisů o znárodnění
z let 1945 - 1948..." nyní se vsouvá to, na
co chci obrátit vaši pozornost - jestliže důvody
k znárodnění nastaly v rozhodném období
a nebyla-li poskytnuta příslušná náhrada,
vzniká osobám...
Druhý můj pozměňovací návrh
je v tom, že by se za text § 2 a odstavec 4, který
by zněl: "Odškodnění za odnětí
vlastnického práva podle předpisů
o znárodnění z let 1945 - 1948, k nimž
došlo v období od 9. května 1945 do 24. února
1948, bude provedeno podle zvláštního zákona."
Já bych si vám dovolil říci své
důvody k tomuto druhému pozměňovacímu
návrhu. Souvisí to s předělovým
datem 25. 2. 1948.
Pan premiér Čalfa, když zde včera hovořil
a uváděl tuto předlohu jako výsledek
kompromisu, zmínil se mimo jiné o tíživém
riziku nejistot. Já jsem si toho všiml a chtěl
bych obrátit vaši pozornost na to, z čeho nejistoty
v právním řádu vznikají. Nejistoty
nevznikají samy od sebe, ale zejména učiněním
a potvrzením nepráví. Základem nejistoty
v republikovém zřízení je porušení
rovnováhy mezi mocí parlamentu, vlády a soudů.
Chtěl bych upozornit na to, že vždy to bylo,
když exekutiva bez parlamentu si osobovala pravomoce nebo
úkony, které jí nesvědčí.
To je záležitost prezidentských dekretů
z roku 1945, o kterých se zmíním později,
ale nicméně nebezpečí, kde ještě
nyní cítíme z totality zesilovaný
vliv exekutivy, máme i nyní. V nedávné
minulostí dvě česká ministerstva posuzovala
konkrétní majetkový případ
firmy Baťa.
To by snad nebylo tak hrozné, kdyby jedním z nich
nebylo ministerstvo spravedlnosti. Konkrétní posouzení
právních vazeb, jestli někdo má či
nemá nárok v takové zemi jako je náš
stát, je vyhrazeno soudům. Domnívám
se, že toto nebylo příliš šťastné
řešení.
Za druhé jsme viděli, že když by restituce
byla provedena naturálně, prý by bylo množství
sporů a unie soudců se k tomu vyjádřila.
Soudy jsou od toho, aby za soudní poplatky a jinými
způsoby, které zná zákon, rozhodovaly
spory svých občanů. To prohlášení
by tak mnoho neznamenalo, kdyby nebyla jiná okolnost. Nevybavené
soudy a mizerně placení soudci - to už ale
znamená něco víc, a to je příliš.
A ze soudku této nedokonalosti úpravy naší
současné justice, včetně vybavení
i včetně honorování soudců
je třeba odvinout i jejich strach, že nedostojí
svým úkolům.
Dále chci říci další záležitost.
Země, která má velkou oblibu ve znárodňování,
asi nebude vyvolávat velkou jistotu u svých investičních
partnerů. My jsme znárodňovali od roku 1945
a nedávno se nám to povedlo u zestátnění
skautského majetku už po čtvrté v rámci
mládežnické otázky, a je to pár
týdnů. Chtěl bych tedy upozornit na to, že
nejistoty vznikají i z toho, jak se chováme ke svým
jistotám.
Chtěl bych říci, že zahraniční
tisk nejen sleduje, jak rychle prodáváme cizí
věci, ale zabývá se také tím,
jak umíme vracet odňaté věci. New
York Times ve věci Janecký, to je podnikatel z NDR,
upozorňuje, že velice pečlivě sledovaným
barometrem národního hospodářství
ve východní Evropě je také to, jak
se podniky vracejí. Stejný názor měl
Herald Tribune.
Podíváme-li se na to se závěrem, tak
i navracení cizích věcí vlastníkům
odstraňuje nejistoty. Co může být vlastně
samozřejmější než vrátit
neprávem odebranou věc? Proti tomu se vystupuje
těžko. Ostatně se to dost obecně u slušných
lidí připouští. A je tomu tak odedávna.
Hodně dávno dostal Mojžíš pravidla
života a práva a odedávna se říkalo:
"Nepokradeš!" Ne všichni mají stejný
názor. Jednou to byl Hitler v roce 1933, jindy stalinisté
v roce 1945. Tito brali všem, oni zvláště
Židům. Obě však bylo ve jménu nás
všech, ve jménu státu a lidu.
Některým to zůstalo až do dneška.
Rád bych věřil, že jsou schopni to myslet
dobře a že důvodem není závislost
nebo hanba. Všechny druhy odebíratelů mají
stejnou vlastnost. Majetek, který nezbudovali, se jim nějak
dobře utrácí a ničí. Samozřejmě
ke prospěchu nás všech.
Můj důvod je právní. Jako první:
Protiústavnost zásahů do vlastnictví
občanů prezidentskými dekrety přes
zákony a ústavu v roce 1945 č. 20 měnit,
rušit a vydávat rozhodnutí. Nezbytná
mohla být úprava zásobování.
Nezbytné mohlo být dosazení národní
správy na opuštěný podnik, ale nezbytné
nebylo obsadit nebo vyvlastnit nebo znárodnit podnik, který
se točil před válkou, za války i po
válce v době vydání tohoto dekretu.
Jakási dodatečná odsouhlasení nemění
nic na tom, že to bylo protiústavní a protizákonné.
Z důvodů psychologie mě nepřesvědčuje
domněnka, že by se zahraniční kapitál
hrnul do země, která znárodňuje tak
ráda a ještě by to chtěla potvrdit.
Chci upozornit, že zatím nikdo od roku 1945 ani teoreticky
seriózně nepotvrdil legálnost všech
dekretů, čili to, že nejsou křivdy prezidentskými
zákony provedeny. Byli bychom první, kteří
by to učinili. Další námitkou proti
datu 1945 jsou obavy o množství a délku sporů.
Jsou to nej tvrzení svých autorů, nebyla
doložena žádnými statistikami a údaji,
podle nichž by majitelé větších
objektů se soudili raději a déle než
majitelé menších objektů. To patří
do nedoložených údajů a tvrzení.
Také jsme nezjistili, že by potomci či právní
nástupci byli zatíženi sudičskou vlastností.
Leda bychom snad chtěli odmítnout, že o velké
peníze se nevyjednává, ale spíš
soudí. Statistika nám říká
opak. O ty se vyjednává, ale nesoudí. Poplatky
jsou vysoké a není to tak účinné.
Ani genetika, ani biologie nám netvrdí, že
potomci či nástupci takových vlastníků
jsou předurčeni k tomu, aby nevěděli,
co s majetkem dělat, zatímco všichni ostatní
ano. Tento argument patří do garnitury nedemokratického
arzenálu jaksi ekonomicky mezi rovnými vytvořit
kategorii více rovných, tedy těch, kterým
bylo znárodněno po 25. 2. 1948, proti těm
před únorem 1948.
Rád bych to porovnal s deklarací lidských
práv. Ani srovnání s historickými
daty nám nedává za pravdu. Co do období
je to Německo od roku 1933 do roku 1945. Co do principu
je to Rakousko, které mělo tři vracecí
zákony - Erstes Rückstellungsgesezt,
Zweites und Drittes z roku 1946 a 1947. Co do kvality se
Rakousko vypořádalo s náhradou škody
tak, že podniky se vracely ve stavu, ve kterém se
nacházely. Co do rychlosti privatizace nemáme potvrzeno,
že by naturální restituce byla obtížnou,
nebo že by privatizaci zdržovala. Podle statistiky ve
východní Evropě čtyři pětiny
podniků zůstaly přes rok 1990 ve státních
rukou a pouze my říkáme, že máme
naturální restituci, o které někteří
z kritiků říkají, že ta zdržuje
privatizaci. V Polsku bylo prodáno pět společností
z 8 000 a v Maďarsku 130 z 2 300 za rok 1990. Rovněž
nepotvrzuje tvrzení, že by to takto nemělo.
Zbývají nám důvody ekonomické.
Je-li cílem odevzdat majetkové podstaty do rukou
soukromých vlastníků z ekonomických
důvodů, pak bychom těžko mohli najít
předělové datum 25. 2. To za prvé.
Ekonomicky nelze zdůvodnit, že soukromými vlastníky
těchto podstat nemohou být původní
vlastníci nebo jejich nástupci. Jestliže chceme
tvrdit, že si nemůžeme dovolit tyto podstaty
z roku 1945 až 1948 znárodněné vracet,
pak musíme vyjádřit ovšem seriózněji
ekonomicky kvalitu a konstatovat, že to byl majetek velkého
průmyslu, velkých sedláků, statkářů
a šlechty, znárodněný mezi rokem 1945
a 1948, který dodnes tvoří přes devastaci
totalitou základ našeho ekonomického potenciálu
a vyvodit z toho důsledky. Pak ovšem tyto majetky
jsou garancí naší současnosti i budoucnosti.
Bylo by ovšem třeba, abychom to poctivě přiznali.
Nedomnívám se, že bychom snad chtěli
přistoupit na to, že je vhodné občas
zestátňovat a občas nechat fungovat soukromý
sektor, protože takový hybrid kromě Leninova
NEPe jsem v historii nenašel.
Zbývají nám tedy důvody politické.
Ty mě vedou k tomu, že 25. únor byl významným
politickým datem, ale ne tak, že tehdy by padla demokracie,
protože tehdy už demokracie nebyla, ne tak, že
by padl právní stát, protože už
tehdy v pravém slova smyslu nebyl.
Zmínil jsem se o prezidentském dekretu, který
byl tradicí dekretu z roku 1940 z Londýna, kde byl
nutný, protože tam se celý parlament neodstěhoval.
Chtěl bych upozornit i na to, že tehdy, v roce 1945
a následné registraci z roku 1946 byla učiněna
smlouva mezi Sovětským svazem ohledně Podkarpatské
Rusi, což bylo rovněž neústavní.
V roce 1946 za existence spolčovací svobody byla
uzákoněna jedna jediná možnost pro dělníky,
totiž sdružit se v Revolučním odborovém
hnutí. Takovýchto důkazů bychom mohli
najít více a já se domnívám,
že bychom tomuto neměli přitakávat.
Má to ještě jeden důvod. Nedomnívejme
se, že my nemůžeme za to, co se zde stalo a že
25. 2. 1948 je vinou jenom jedné politické strany
a nikoho jiného. Vina je v tom, že jsme se o demokracii
více nebrali, že jsme se jí více neobětovali
a nemůžeme se za to schovávat takovým
způsobem, jak se mi to jeví.
Protože nechci "nabourávat" předlohu
a nechci ztěžovat projednání tohoto
zákona, ale na druhé straně nemohu souhlasit,
že jediným předělovým datem pro
křivdy by byl 25. únor 1948, dával jsem ten
pozměňovací návrh, který jsem
uvedl v úvodu, aby totiž toto bylo vyhrazeno dalšímu
předpisu. Já vám děkuji. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
To byl pan poslanec Stome. Poprosím teď kolegu Doležala.
Poslanec SN B. Doležal: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
dámy a pánové, problémy, kterými
se tu zabýváme a které už několik
týdnů blokují do určité míry
práci Federálního shromáždění,
nejsou problémy čistě hospodářské.
Přesahují dimenze ekonomiky a mluví o našem
vztahu k minulosti i k budoucnosti.
Představa, že se můžeme ve větší
či menší míře vrátit přes
nepříjemné časové období
do situace, kdy bylo ještě všechno v pořádku,
obnovit stav, který chápeme jako normální
nebo dobrý, a navázat tak kdysi přetrženou
kontinuitu, je pouhý krásný sen. Kdyby to
bylo možné, všechno by se zjednodušilo.
Dějiny se svými peripetiemi by ztratily svou osudovou
závaznost, všechny chyby a hříchy by
se zrelativizovaly, protože by buď celé, nebo
jejich části se daly jaksi spravit. Neměli
bychom se za co stydět a nemuseli bychom se snažit
být lepšími.
Je však minulost dostatečně přehledná
a transparentní, aby se daly navázat zpřetrhané
nitky majetkoprávní kontinuity? Chtěl bych
si všimnout jen jednoho, jistě dílčího,
ale příznačného okruhu problematiky,
týká se toho, jak máme naši minulost
zmapovanou. Jde o dokumentaci uloženou v archivech.
Stav této dokumentace je krajně neutěšený.
Státní ústřední archiv a státní
oblastní archivy budou muset pro účely restitucí
převzít značné množství
materiálu a následně ho zpracovat. Vyžádá
si to dobu rozhodně delší než jeden až
dva roky. Páté oddělení Státního
ústředního archivu nepřevzalo dosud
písemnosti některých ministerstev po roce
1955, tj. písemnosti, které se týkají
inkriminovaného období 1948 - 1955. Ve státních
oblastních archivech chybějí spisy některých
odborů krajských národních výborů
- například v případě Prahy
jde o odbor obchodu a odbor financí.
Archiv hlavního města Prahy nemá převzatu
téměř žádnou agendu národních
správ a likvidaci firem po roce 1945. Nebyl převzat
referát pro národní správu majetku
pražského magistrátu, nebyly uspořádány
spisy fondů národní obnovy, nebyla převzata
většina agendy hospodářských
výborů ONV z 50-tých let (jde o odbor hospodářský,
finanční, odbor obchodu a služeb.) Mnohé
spisy těchto odborů byly dokonce skartovány.
Pokud jde o obvodní a okresní archivy, trpí
tím, že spisová služba ONV byla od roku
1949 trvale v rozkladu. Písemnosti orgánů
ONV jsou neúplné, prakticky neexistují registrativní
pomůcky knihovního charakteru. Podrobné seznamy
a finanční ocenění majetkových
podstat podniku existují jen u firem, případně
velkých a středních živností,
kde byla zavedena národní správa podle dekretu
středních živností č. 5/1945
Sb., a které pak byly likvidovány podle některého
ze zákonů z roku 1948. To v Praze představuje
jen 10 % z celkového počtu živností
před rokem 1948, většinou podniky s většími
nebo atraktivními majetkovými podstatami. U některých
živností se při jejich likvidaci či
převzatí podrobné inventáře
zřejmě nepořizovaly a ve spisech živnostenských
referátů ONV se nevyskytují. Mnohé
spisy z 50. let jsou dosud ve spisovnách ONV, nebyly archivům
předány a není vyloučeno, že
byly z části skartovány.
Materiály o firmách, z nichž vznikly v procesu
zestátnění národní podniky
jsou uloženy ze značné části
v podnikových archivech. Ty jsou krajně neuspořádané,
zvláště v případech, kdy nově
vzniklý národní podnik prošel v době
své existence řadou reorganizací. V Praze
nemají prakticky žádný písemný
materiál z 50. let Restaurace a jídelny a Hotely
a restaurace, které přebíraly většinu
hostinských živností a firem v Praze, dále
družstvo Hygie, jež přebralo podstatnou část
z cca 1 800 pražských holičských a kadeřnických
provozoven. Navíc podnikové archívy nejsou
veřejnými archivy podle stávajícího
archivního zákona. Přístup k dokumentům
záleží v podstatě na ochotě pracovníka
spisovny či archívu a ze zákona je možné
ho odmítnout, protože de facto poškozuje zájem
podniků. Jistěže se jedná jen o malý
zlomek toho, co komplikuje problém restituce. Ale i z tohoto
zlomku je myslím vidět, že euforie pana poslance
Černého, pokud jde o restituci jako nejrychlejší
prostředek privatizace, je poněkud přehnaná
a že myšlenka restituce jako obnovy stavu, který
tu kdysi byl, je pochybená.
Naší povinností je v první řadě
zabývat se budoucností, tím, co chceme udělat.
V ekonomické sféře je budoucností
privatizace, jako jádro ekonomické reformy. Náprava
křivd, odškodnění poškozených
jsou možné jen v jejím rámci. Zahledění
do minulosti a účtování s některými
příkořími poznamenali českou
politiku po osmnáctém i po pětačtyřicátém
roce. Zatímco jsme si vyřizovali účty
s rozpadlou monarchií, rodil se v Německu nacismus.
Zatímco jsme si vyřizovali účty s
poraženým nacistickým Německem, rozhodovalo
se o naší budoucnosti v Moskvě. Je velmi smutné,
že v těch řídkých okamžicích
svobody, které nám v tomto století byly dopřány,
jsme se často nezmohli na víc než na malicherný
fanatismus a pro to, co bylo, jsme zapomněli na svět,
který nás právě obklopuje, na jeho
výzvy a nebezpečí. Nezapomínáme
na něj i dnes v okamžiku, kdy, jak se zdá,
stojíme na prahu určité ústavní
krize?