Kdo vraždil? Ekonomika? Politika? Ne. Morálka. Morálka
zvrhlých soudců, prokurátorů, včetně
prezidentů, kteří s klidným svědomím
podepisovali rozsudky smrti politických odpůrců.
To znamená, že my při projednávání
tohoto zákona budeme brát na vědomí
tyto aspekty.
Poukazuje se na to, že jsme chudí, že nemáme
jmění, ze kterého bychom mohli tyto rehabilitace
proplácet. Co se stalo s majetkem, každý strom,
každá mez, každý rybník někoho
byl? Dnes nikoho není nic a všechno je všech.
Tento majetek byl prožrán, propit, promrhán
nebo prošustrován, jak včera řekl předseda
slovenské vlády Mečiar. Tedy nezbývá
nám nic jiného, než abychom našim občanům
řekli jasně na čem jsme. "Neslibujme
jim nic kromě krve a slz", jak to řekl kdysi
Winston Churchil. Masarykovo heslo - "nebát se a nekrást"
- bylo změněno v heslo - "nebát se nekrást".
Kdo nekrade, okrádá svou vlastní rodinu".
Takto daleko jsme to v oblasti morální dopracovali.
Pamatujeme si, že mír je dílem spravedlnosti.
My jsme si nedávno přáli pokoj lidem dobré
vůle. Nebude pokoje v této republice a ve světě,
pokud neuznáme mravní hodnoty, které vyplývají
z našeho křesťanského přesvědčení.
Děkuji vám. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji poslanci Michálkovi. Než udělím
slovo kolegovi Mandlerovi, byl bych rád, abychom se dohodli,
jak budeme pokračovat v dnešním jednání.
Je zde rozumný návrh, abychom dnešní
jednání ukončili v 18.30 hodin a zítra
bychom pokračovali v 9.00 hodin. Pokud nejsou zásadní
námitky, budu toto sdělení považovat
za přijaté, uvidíme, jak bude dále
rozprava pokračovat. Prosím, poslanec Mandler.
Poslanec SL E. Mandler: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
dámy a pánové, jistě neřeknu
nic nového, když se zmíním o tom, že
spor o restitucí, který trvá tak dlouhou
dobu, přinesl ohromné množství otázek
o tom, zda restituce má byt fyzická či naturální,
kdy má začít, pro koho má platit,
jestli restituce slouží privatizaci, nebo je proti
privatizaci, jestli má mít přednost před
privatizací, či naopak. Ale také kdo z obyvatel
- a vlastně i z nás - může restituci
získat a co může získat politická
síla zaujetím toho či onoho stanoviska.
Pokusím se stručně k těmto věcem
něco říci. Nejprve jak pojímají
liberální demokraté majetkovou restituci,
potom jaký je podle nás vztah majetkové restituce
k ekonomické reformě a posléze k některým
aktuálním politickým aspektům majetkové
restituce.
Tedy nejprve k majetkové restituci jako takové.
Otázka restituce jako takové - navrácení
do původní podoby - je logická a zdaleka
to není jen otázka ekonomická. Je to otázka
vážná, protože ve společenském
měřítku navrátit něco do původní
podoby vlastně v pravém slova smyslu nelze - je
možno navázat na určitý stav, který
byl. Restituce je tedy otázka možností navázat
kontinuitu v dané oblasti. Pro nás liberály
je v této souvislosti určující hledisko
práv, svobod a institucí na ně navazujících.
Tak kupř. v oblasti politické můžeme
aspoň zdánlivě navázat na první
republiku obecnou zákonnou úpravou politických
práv a svobod (to je svoboda slova, shromažďovací,
sdružovací apod.). Ale ve skutečnosti politický
systém, i kdyby k tomu bylo hodně chuti, prostě
restituovat nelze, myslím politický systém
první republiky. Existují instituce, které
tehdy nebyly, jsou jiné noviny, nové sdělovací
prostředky, např. televize, úplně
jiné politické strany a hnutí, zatímco
ty dřívější nejen neexistují,
ale ani je nelze obnovit. Takže můžeme restituovat
určitá politická práva svobody, ale
nikoli instituce na nich založené. V tomto smyslu
je třeba tvořit, pracovat, vymýšlet
co nejvíce nového.
Úplně jiná je - zůstaneme-li ještě
v oblasti politických práv - otázka lidí
a institucí, které byly mimořádně
postiženy odstraněním práv a svobod.
Mnozí političtí aktivisté, intelektuálové,
umělci, kteří se pokusili uplatnit své
potřeby v těchto oblastech, byli perzekvováni,
nemluvě už o těch, kteří byli
popraveni a velký počet těchto lidí
byl dlouhodobě vězněn. Jejich odškodněním,
jehož nezbytnost je zřejmá, neprovádí
ovšem společnost žádnou restituci, nevrací
postiženým ani zdaleka to, oč byli ochuzeni,
co jim bylo uloupeno, není to restituce, je to jen a pouze
elementární slušnost.
Srovnáme-li s politikou co do možností restituce
oblast hospodářství, zjistíme množství
analogií. Lze se pokusit o navázání
důsledně zpřetrhané kontinuity zákonnou
úpravou individuálních práv, práv
vlastnit, podnikat, disponovat se zdroji. Je ovšem zřejmé
a není třeba to snad vůbec jakkoli dokládat,
že to, co se vytvoří ekonomickou reformou,
nyní bude, ale i musí být nový hospodářský
systém, vycházející ze současné
světové a evropské ekonomiky s jejími
vztahy, institucemi a strukturami. Restituce tu možná
není.
Proč se tedy zákonu o mimosoudních rehabilitacích
říká zákon restituční?
Tato otázka není pouze formální. Tento
zákon totiž nevychází z obecných
potřeb společnosti, vychází z poškození
těch, kteří vlastnili, podnikali a kterým
byl majetek nezákonně odebrán, uloupen, ukraden.
Samozřejmě že byl. S tím nepolemizuji.
Jen s tím, že to nelze restituovat. Komplikací
je tady ovšem dědické právo. Přesto,
že vláda, jak se zdá - mně se zdá
- původně na restituce, na obnovení vlastnictví
v plném slova smyslu nemyslela, tím, že do
zákona zahrnula dědické právo se z
tohoto zákona stává norma, která k
restituci samozřejmě směřuje. To jen
na vysvětlenou.
Zbývá to poslední v hospodářské
oblasti, v oblasti vlastnických práv, to je právo
na odškodnění. My, liberálové,
souhlasíme s tím, že odškodnění
nesmí být na úkor současného
a budoucího rozvoje společnosti. Konkrétně
musí být v souladu s ekonomickou reformou. Je ovšem
známo, a doufám, že k tomu bude moci něco
konkrétnějšího říci kolega
Doležal, že desetitisíce sporných a mnohdy
velmi sporných případů zahltí
notářství, archivy, státní
správu, soudy, že zablokují další
postup privatizace, a tedy ekonomické reformy. Argumentace,
že takto se vytvoří jakési střední
vrstvy podnikatelů, je pro nás neprůkazná.
Samozřejmě, že právo na odškodnění
nesmí způsobit také neúnosné
státní dluhy.
Pojetí majetkových restitucí z hlediska liberálů
vcelku je toto: domníváme se, že je třeba
zákonnou formou obecně rehabilitovat vlastnická
a podnikatelská práva, že je nezbytné
odškodnit vlastníky poškozené v letech
1948 až 1989 tím či oním druhem vyvlastnění,
a to symbolickou náhradou, částečně
finanční, částečně v
kuponech a cenných papírech. Toto odškodnění
by nemělo být přenosné na dědice
a nemělo by ani zprostředkovaně zasahovat
do privatizace a ekonomické reformy.
Tím se dostávám k dalšímu bodu
vztahu majetkové restituce a ekonomické reformy.
Jak vyplývá z předchozího, nepokládají
poslanci LDS, to znamená ani kolega Doležal, ani já
majetkovou restituci za možné uskutečnit. Jestliže
se o to nyní Federální shromáždění
pokusí, nutně to podle našeho názoru
musí ekonomickou reformu poškodit. Finanční
restituce je neúměrným břemenem pro
státní rozpočet, naturální
restituce poškozuje ekonomický rozvoj vynětím
předem nedefinovatelného množství objektů
a podniků z privatizace. Tzv. majetková restituce
podle nás fakticky není součástí
ekonomické reformy, je to akt, který jí stojí
v cestě.
Nyní ke dvěma politickým aspektům
majetkové restituce. Především mnozí
bývalí vlastníci nebo jejich dědici
projevují pochopitelně přání
a nátlak v tom smyslu, aby touto zákonnou úpravou
získali co nejvíce. Tento nátlak přejímají
- a jinak to už ve svobodné společnosti být
nemůže - také usměrňují
politické síly a sdělovací prostředky.
V důsledku toho vznikla ve Federálním shromáždění
i mimo ně silná hnutí pro co nejradikálnější
časově i objemově nejrozsáhlejší
majetkovou restituci. Dále federální vláda
podle našeho názoru nedokázala zaujmout a uhájit
důsledný postoj ve věci majetkových
restitucí. Ukázalo se ovšem, že to nebyla
jen její nedůslednost, ale že vláda
neměla a asi nemá v hospodářských
věcech dostatečnou podporu. To je podle našeho
názoru do budoucna velmi závažné. Nakonec
se stalo to, že jsme obdrželi kompromis, proti kterému
stojí názor slovenské vlády. Já
i to považuji za velmi závažné. Myslím,
že hnutí za to, abychom si vzali více, než
máme, se tímto projednáváním
rozšířilo a bude se šířit.
Dámy a pánové, poslanci Liberálně
demokratické strany se v důsledku stanoviska, které
jsem jen velmi stručně mohl zmínit, staví
za návrh poslance Vilda a spoluautorů na vypuštění
majetkově restitučních částí
z návrhu zákona, to znamená hlavy I a II.
druhé části.
V případě, že tento návrh nebude
přijat, budeme hlasovat pro první část
dalšího návrhu poslance Vilda - tzn. odstranění
odstavce 2 § 3.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji poslanci Mandlerovi. Technickou připomínku
má zpravodaj poslanec Benda.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
V. Benda: Vážené Federální shromáždění,
protože už několikrát padly dotazy o jaké
se vlastně jedná hodnoty a podíl, a z vlády
zatím příliš nikdo nevystoupil, aby
se ujal odpovědi, velice stručně bych odcitoval
materiál, který nám při projednávání
tohoto zákona předložilo ministerstvo financí,
t.j. podle počtu zaměstnanců a současně
podílu na národním důchodu bylo k
25. 2. 1948 60 % nově znárodněného
průmyslu v Československu, 20 % průmyslu
státního (buď před rokem 1945, nebo
družstevního a pod.) a 20 % činil soukromý
průmysl. Pokud bychom neuvažovali o jakýchkoliv
kategoriích a transformace během 40 let, maximálně
by se tato privatizace mohla dotknout jedné pětiny
našeho průmyslového objemu. Přičemž
je ještě jedno zajímavé číslo
- v soukromých podnicích zaměstnávajících
více než 50 zaměstnanců, jich pracovalo
z celkového počtu zaměstnaných v průmyslovém
sektoru 59 %. Tzn., ještě z této jedné
pětiny spadá 59 % do transformačního
zákona, o kterém jsme zde hovořili, nikoliv
do jakési event. privatizace.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Ještě se hlásí poslanec Senjuk.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
R. Senjuk: Doplňuji, že dr. Benda neuvažoval
nárůst základních prostředků
z období 42 let, které podle statistické
ročenky od roku 1948 - 1983 narostl 4,2krát. Znamená
to, že celkový podíl uváděný
kolegou Bendou bychom museli touto cifrou vydělit, abychom
získali celkový podíl na dnešním
majetku, kterého by se týkala restituce, což
je 6,2 %.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Přihlášen je poslanec Tomsa,
připraví se poslanec Jiří Černý.
Poslanec SL J. Tomsa: Pane předsedající,
proti svému zvyku budu tentokrát velice stručný.
Měl bych pouze jeden pozměňovací návrh,
a sice k § 8 odstavec 6. Jedná se o kulturní
památky. Chtěl bych, aby tam byl zahrnut tento text:
"Věc se nevydá, je-li v seznamu státních
kulturních památek. Pokud je kulturní památka
ve vlastnictví soukromých osob, je držení
takovéhoto majetku omezeno a vlastník nesmí
s touto věcí libovolně nakládat až
do vydání zákona o ochraně státních
kulturních památek". Děkuji.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji poslanci Tomsovi. Hovoří pan poslanec
Černý. Dále je přihlášen
poslanec Lux.
Poslanec SL J. Černý: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
vážené dámy a pánové.
Je nás neuvěřitelně málo. Nevím,
zda bychom si neměli dát přestávku,
přestali hovořit, a pokud by to bylo v mé
moci, navrhl bych, abychom si zazpívali živě
píseň Pepy Nose: "Země je kulatá".
Myslím, že by to bylo dobré odreagování
a možná i odpověď na některé
argumenty, nebo charakterizování některých
argumentů, které tady zazněly....
Dovolte mi, abych před vlastními pozměňovacími
návrhy, které chci přednést, konstatoval
několik skutečností a poznámek.
Kolem zákona o mimosoudních rehabilitacích
se rozpoutala kampaň, která nese znaky místy
až hysterie. Kampaň je vedená proti komplexnímu
pozměňovacímu návrhu skupiny poslanců,
který byl původně zpracován k návrhu
předloženého vládou, který známe
pod tiskem 431.
Dovolil bych si připomenout, že skupina poslanců
začala na tom pracovat z toho důvodu, že byla
vedená jednou jedinou myšlenkou - že nelze tento
návrh zákona shodit ze stolu, a že je třeba
velmi urychleně to pozměnit do takové podoby,
která by byla přijatelná pro veřejnost
i jednotlivé výbory, a nakonec i pro plénum.
Myslím, že obdobným způsobem skupina
poslanců přistoupila i k druhému vládnímu
návrhu, který byl předložen v době,
kdy skupina poslanců měla svůj komplexní
pozměňovací návrh hotov.
Tento druhý návrh vlády byl vlastně
původní variantou, která byla zvažována
při přípravě tohoto zákona.
Zdá se mi z vystoupení, že asi bude pravda,
že si vláda není vědoma odpovědnosti
za tuto situaci, že si ji jaksi nepřipouští.
Myslím si, že ani rovněž neuvažuje
o tom, že návrh takového zákona mohl
být předložen jako jeden z prvních,
protože se mi zdá systémové a logické,
že patří na 1. místo do legislativy,
která se zabývá a připravuje ekonomickou
reformou.
Neodpustím si malé připomenutí, když
jsem na 4. společné schůzi v červenci
se zde nesměle bral za to, aby při projednávání
programu vlády bylo v usnesení Federálního
shromáždění uloženo vládě,
aby se zvlášť zabývala problémem
reprivatizace jako jedné z nesmírně důležitých
oblastí pro přípravu ekonomické reformy.
Žel, nestalo se tak. Myslím si, že právě
proto, že se tak nestalo, neexistuje dnes ani rodící
se konkurenční prostředí, které
je samozřejmě nezbytným předpokladem
úspěšnosti ekonomické reformy.
Zmíněná kampaň, o které hovořím,
je charakteristická jakýmisi výkřiky,
které hovoří jednak o ohrožení
privatizace, o dlouholetých sporech oprávněných
osob. Dokonce někteří novináři
opentlí tak, že tito pánové budou mít
ještě navíc ve tváři bizardní
škleb, což mě jako představa potěšilo.
Dále je sdělováno všem, také
to dnes zaznělo, že současná generace
vlastně ponese odpovědnost za vinu generací
minulých, že se rozbije velká ekonomika atd.,
atd., atd.
Nezesměšňuji, samozřejmě, všechny
tyto vize, které mohou být katastrofické.
To bych se neodvážil. Myslím si, že je
však nelze přejít mávnutím ruky.
Žel, jsem nucen konstatovat, že všechny tyto vize
postrádají v jakémkoliv směru alespoň
částečnou seriózní argumentaci,
resp. tyto vize nejsou opřeny o žádnou argumentaci,
natož aby byl takovýmto tvrzením dán
seriózní rozbor, který by se zabýval
kartograficky daným problémem.
Pokud se mýlím - a byl bych rád, aby tato
věta šla na adresu vlády - a pokud takové
argumenty a rozpory existují, pak je, myslím, velmi
nezodpovědné, že je poslanci už dávno
neobdrželi a neobdrželi je v takové podobě,
která by jim umožnila ověřit fakta,
která jsou tam uvedena a také podle oněch
fakt se postavit k celému problému.
S tím souvisí i to, že vystoupení pana
předsedy vlády mne nepřesvědčilo,
dokonce mám z něho velmi nedobrý pocit. Jestliže
na jedné straně tvrdíme něco o tom,
že ekonomická reforma je ohrožena tímto
zákonem, že je ohrožena oněmi návrhy
poslanců, na druhé straně vymýšlíme
formy restituční, které jsou založeny
pouze na finančních náhradách, jestliže
nám nevadí, že v podstatě budeme vydávat
obrovské částky na restituce, že budeme
vydávat v podstatě inflační peníze,
tím neohrožujeme ekonomickou reformu, na druhé
straně návrat věcí "in natura"
je ohrožení ekonomické reformy atd., atd. -
bylo by možné o tom sepsat traktát a postavit
tato tvrzení proti sobě a bylo by to, myslím
velmi výmluvné.
Skupina poslanců, která zpracovala komplexní
pozměňovací návrh, vycházela
z přesvědčení, že daný
zákon je zákonem o nejpřirozenějším,
nejrychlejším a finančně nejméně
náročným způsobem privatizace, která
spíš reflexně řeší nápravu
křivd. Já osobně jsem přesvědčen
o tom, že napravovat křivdy je jistě krásné,
pokud to lze. Ale křivdy v tom obludném rozsahu
za oněch 40 let - jsem přesvědčen,
že opravdu napravit nemůžeme a dokonce i úvahy
o tom jsou aspoň pro mě velmi směšné.
Zdá se mi falešný tento postoj, zdá
se mi falešné mluvit tady o jakési spravedlnosti.
Já si myslím, že bychom měli být
upřímní k sobě navzájem i k
našim voličům a vůbec jako lidé
k sobě navzájem. Myslím, že tady jde
o jednu jedinou pouhou věc: Snažit se dostat co nejrychlejší
cestou majetek k soukromým rukám, o kterých
jsme přesvědčeni - a snad to přesvědčení
nevzalo za své, že pouze soukromí vlastníci,
konkrétní vlastníci konkrétních
věcí dokáží tyto věci
zužitkovat a dokáží tyto věci přeměnit
v určitý kapitál, který společnost
potřebuje.
V kontextu s tím, co jsem nyní řekl, nechápu
jednu věc - jak je možné, že je tady vysloveno
tisíce obav o tom, že za prvé ani vlastníci
nebo jejich pohrobci se budou soudit léta, že naloží
velmi špatně s majetkem, že ho nechají
spustnout a že nebudou podnikat a že si s ním
prostě nebudou vědět rady a na druhé
straně chceme privatizovat, a to tím způsobem,
že dosavadním obsazení státních
podniků a jiných organizací vytvoří
privatizační projekty, celé se to předělává
na akciové společnosti a jaksi mávnutím
proutku najdeme ony schopné manažery, které
někde vytáhneme z rukávu nebo já nevím
odkud, a posadíme je do čela těchto akciových
společností a teď to pojede. Já prostě
této argumentaci nerozumím. Já mám
pocit, že zřejmě - možná by to
bylo nejlepší a docela rád bych se vrátil
do základní školy a začal úplně
znova, protože této argumentaci skutečně
nerozumím.
Já se domnívám, že bychom neměli
podceňovat jednotlivé lidi, že bychom měli
počítat s tím, že tento proces by konečně
měl také vykazovat znak, podle mého názoru
nezbytně nutný, a to je znak deetatizace. Zdá
se mi, že zatím ty tendence jsou zcela opačné.
My jsme přesvědčeni o tom, že v centru
tohoto státu jsou geniální jedinci, kteří
musí ty opratě držet a nemohou blíže
neurčený počet individuí do ekonomické
sféry pustit. To si prostě nemůžeme
dovolit. Proti takovýmto tezím já osobně
vždycky velmi ostře budu vystupovat a vystupuji i
nyní.
Navíc jsem přesvědčen, že tento
zákon je nutno chápat jako zákon rozbíjející
základnu komunistické centralistické totality
a jako zákon znemožňující nebo
alespoň znesnadňující život stále
nově vznikajícím a pro mnohé velmi
lákavým tendencím budovat novou centralistickou
totalitu. Ta myšlenka vždycky byla lákavá
a myslím, že je lákavá i dnes, která
samozřejmě bez ohledu na svoji barvu je vždy
prosperitě, demokracii velmi nebezpečná.
Stejně nebezpečná je samozřejmě
jednotlivcům ke kterým, jak se domnívám,
bychom chtěli dojít na rozdíl od minulého
režimu, který jedince opomíjel a viděl
jen kolektiv.
Z tohoto pohledu jsem přesvědčen, že
soukromokapitalistické subjekty, kterým bude vydán
zcizený majetek, sehrají onu velkou úlohu
při velice rychlém vytvoření konkurenčního
prostředí. Já prostě lidem věřím.
Myslím, že není jeden důvod jim nevěřit.
Naopak. Jestliže lidé za uplynulých 40 let
prokazovali, byť bohužel špatným směrem
směrované podnikatelské úsilí,
jistě nikdo z vás nepopře, že tady fungovala
velmi dobře černá ekonomika. Je mi jasné,
že asi nelze se na tuto ekonomiku odkazovat, ale pokusím-li
se vypreparovat z tohoto faktu, z této skutečnosti
samotné aktivity lidí a samotnou schopnost, tak
si myslím, že tuto schopnost lidé neztratili
a že je na nás a samozřejmě na vládě,
aby dokázala tyto aktivity a tyto dovednosti příslušným
způsobem směrovat a motivovat.
Závěrem těchto úvodních poznámek,
než přednesu pozměňovací návrhy,
mi dovolte velmi radikálně a rozhodně odmítnout
neseriozní kampaň, která zde probíhala
před projednáváním tohoto zákona,
odmítnout i ony katastrofické vize, a to i do té
doby, než dostaneme jako poslanci seriózní
podklady, které budou samozřejmě opřeny
o argumenty a ty o fakta, a dovolte mi konečně vyslovit
přesvědčení, že reprivatizace
je nejen nutná, ale nutná v co nejširším
možném rozsahu, a doufám, že mi neumožníte,
abych opět po nějakém čase citoval
sám sebe jako ze 4. schůze a konstatoval, že
mé návrhy nebyly bohužel přijaty, ačkoli
jsem přesvědčen o tom, že byly důvodné.