Úterý 19. února 1991

Předsedající předseda SL R. Battěk: Nebudete se ohražovat pane poslanče, tak ještě faktická poznámka.

Poslanec SN M. Ransdorf: Faktická poznámka, paní kolegyně nezaregistrovala, že na jednom z předchozích zasedání pan kolega Mlynárik tady tuto otázku otevřel.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Ano, takže touto poznámkou končím tuto repliku a prosím paní poslankyni, aby se ujala slova.

Poslankyně SN M. Kaplanová: Vážený pane předsedo, vážené předsednictvo, milí přátelé, já jsem celkem ochotna pro tento předložený zákon hlasovat, mám však jednu výhradu, chtěla bych se dotknout majetku církví a náboženských společenství.

Nesouhlasím s tím, že tato otázka je neustále oddalována. Myslím, že všichni uznáváte, že to byly církve a náboženská společenství, které byly nejtvrději postiženy těmi 42 roky. Nemusím připomínat, že mnozí byli internováni, byli v kriminálech mučeni, mnozí přišli o život a že jim byly vzaty střechy nad hlavou. Vraceli se a neměli kam. My se snažíme o napravení křivd, chceme vrátiti majetek těm, kterým byl ukraden, aby mohli profitovat, aby na něm mohli osobně získávat. Přitom víme, že církve nechtějí majetek pro sebe, ale chtějí ho pro službu. Uvědomujeme si, že právě my máme mnoho sociálních problémů a ty budou narůstat, s nimiž si nevíme rady, na které nejsme připraveni, pro které nemáme vůbec vytvořeny žádné struktury. Nevíme si rady s narkomany, nevíme si rady s mládeží, nebudeme si vědět rady se spoustou nezaměstnaných, kteří nebudou mít kam jít, zbude jim jedno jediné místo, a to je hospoda. To všechno chce církev řešit, chce vystavět azylové domy pro ty, kteří se navrátí z kriminálů. Chtějí vytvořit struktury na pomoc narkomanům, na pomoc alkoholikům, na pomoc starým lidem. Aby to mohli učinit, potřebují mít k tomu prostor, budovy, které je nutno jim vrátit. I když se jim navrátí, jsou v dezolátním stavu. Je potřeba je nejdříve opravit a tato věc je neustále odkládána. Téměř bez dechu jsem vyslechla pana premiéra Čalfu, který toto odkládání odůvodnil tím, že církev bude jako žebrák, který by musel žádost o každou budovu zdůvodňovat. Copak to bylo a bude jinak? Současně řekl, že mnoho těch budov, to jsou školy a kulturní zařízení. Jinými slovy, ty se jim vracet nebudou, A já se ptám proč? Víme dobře, že kulturní zařízení, pokud byla pro správou církve, byla vedena skvěle. Kolik je zdevastovaných kulturních památek ze státního dohledu. A my máme na to, abychom toto církvi brali, abychom sami se o ty památky starali? A pokud jde o školy, ať tam církev učiní církevní školy, vždyť s církví se vždycky dohodnete. Církev nikdy nezruší žádné sociální zařízení. Naopak, bude ochotna pomoci, pomáhat takovým způsobem, že i komunisté uznali, že to co dělaly řádové sestry, že prostě nikdo jiný nedokázal.

Proto já bych prosila, aby se tato záležitost neodkládala a dávám pozměňovací návrh, aby do § 13 odstavec 1 bylo doplněno: "oprávněnými osobami jsou fyzické osoby, církve a náboženská společenství." Děkuji vám za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji paní poslankyni Kaplanové, přihlásil se člen předsednictva s faktickou poznámkou, uděluji mu slovo.

Poslanec SL R. Sacher: Považuji za tristní, jestliže rok a čtvrt po 17. listopadu, jestliže chce biskup, probošt svatovítské kapituly nebo arcijáhen vstoupit do katedrály sv. Víta, musí žádat prezidentskou kancelář o vydání klíče.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Teď by měl promluvit poslanec Karol Honner a připraví se poslanec Kroupa.

Poslanec SL K. Honner: Vážené kolegyne, vážení kolegovia, milí hostia, úspešnosť reštitúcie je závislá od otázok etických, morálnych, spoločenských a ekonomických. Prináša zo sebou na svetlo veľa paradoxov. Príspevok môjho predrečníka pána poslanca Sochora ma inšpiroval k tomu, že v plnej miere súhlasím s jeho myšlienkou, ktorú tu vyslovil o oprávnenosti nárokov alebo výsledkov reštitúcie.

Uvediem to na konkrétnom prípade: V čase mojich stredoškolských štúdii som mal tú česť stretnúť sa s profesorom, ktorý nás zasväcoval do tajomstiev marxizmu-leninizmu. Paradox spočíval v tom, že jeho otec vlastnil v Žiline jeden z najväčších obchodov z rybami. Bola to milionárska rodina, ale jeho syn sa dal na misionársku cestu. Veľmi úspešne pomohol svojmu otcovi a svojej rodine. Paradox reštitúcie teraz bude spočívať v tom, že jeho otec sa mu zo záhrobia odmení tým, že tento úspešný architekt minulého režimu bude poberať plody práce svojho otca, ktorý vlastnými rukami sa pričinil o povznesenie obchodného odvetvia.

To je na okraj toho, aby sme si nerobili ilúzie, že sa docieli úplná pravda a úplné odškodnenie pri týchto reštitúciách. Musíme to brať na vedomie. Môže sa povedať, tak, ako som čítal vo výpise z tlače, že inak chutná seno koňom a inak milencom. Toľko som chcel povedať na okraj týchto problémov.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu poslanci. Sám se přiznám, že nevím, jak chutná seno poslancům. Prosím pana poslance Kroupu, aby se ujal slova, připraví se poslanec Bratinka.

Poslanec SL D. Kroupa: Pane předsedo, pane předsedající, vážené Federální shromáždění. Všechny přirozené zákony, které regulují vlastnictví, stejně jako občanské zákony, jsou obecné a vztahují se jen k podstatným okolnostem případu, aniž berou v úvahu charakter situací a vztahy dotyčných osob, nebo jakékoliv jednotlivé důsledky, které by mohly vzejít z rozhodnutí těchto zákonů v jakémkoli jednotlivém případě, který nabízejí. Bez rozpaků zbaví dobročinného muže veškerého jeho majetku, byl-li získán chybně a bez řádného nároku, aby ho udělila sobeckému lakomci, který již nashromáždil hromadu nadbytečného bohatství. Veřejný užitek vyžaduje, aby bylo vlastnictví regulováno obecnými neměnnými pravidly, a ačkoliv se přijímají taková pravidla, jež onomu veřejnému pořádku napomáhají nejlépe, je nemožné, aby zabránila všem jednotlivým tvrdostem nebo způsobila, že z každého individuálního případu budou plynout jen blahodárné důsledky. Stačí, je-li celý plán nebo schéma bezpodmínečně na podporu občanské společnosti a jestliže tím podíl dobra vcelku o mnoho převažuje podíl zla.

Vážené Federální shromáždění, to co jsem vám teď přečetl, jsou slova Davida Huma, který napsal v polovině 18. století. Chtěl bych vás vyzvat, abyste této právní kultury dosáhli při projednávání tohoto zákona. Zákona, který reguluje vlastnictví, který reguluje majetek jako instituci.

Patřím ke generaci, která se o majetku a vlastnictví dovídala jenom to nejhorší. Dovídala se, že je výrazem sobectví, které je třeba překonat, a že je překonáno pouze tím, existuje-li vlastnictví jen v podobě společenského vlastnictví či socialistického vlastnictví.

Chtěl bych připomenout, že se nyní schvalováním tohoto restitučního zákona vracíme k přirozenému zákonu, který považuje vlastnictví za cosi úctyhodného, za cosi, co zde není pouze proto, aby bylo základem individuálního sobectví, ale především proto, aby bylo základem individuální svobody. Člověk je vlastníkem především svého těla. Díky tomu, že je tělesně na světě, může chápat věci a může si je přivlastňovat. Díky tomu, že si je může přivlastňovat, může vůbec žít. Získává sílu a schopnost prosazovat svoje myšlenky ve světě. Instituce vlastnictví a majetku zde není jen proto, aby se člověk oddával individuálním radovánkám a sobectví. Vlastnictví je zde také proto, aby sloužilo těm, kteří nás překračují. Vlastnictví je způsobem sebepřekročení individuálního člověka. Sebepřekročení také k těm budoucím, k těm, kteří teprve po nás přijdou.

Chtěl bych zvláště zdůraznit tento vztah. Jedině díky tomu, že zde existuje posloupnost generací, že zde existuje instituce dědictví, předávání vlastnictví, není vlastnictví jenom zárukou sobectví, ale je také tím, co umožňuje začínat tam, kde předchozí generace skončily. Proto myslím, že by v zákoně měli zůstat i dědicové, kteří se sami nijak nepřičinili na vzniku majetku, ale jejich odškodněním dáváme jasně najevo, že zde nechápeme vlastnictví v úzkém, sobeckém smyslu, ale v daleko větší šíři, v daleko větším časovém horizontu.

Chtěl bych připomenout, že tento časový horizont je třeba obnovit také kvůli tržnímu hospodářství. Trh, který není orientován daleko do budoucnosti, je orientován jenom k bezprostřednímu zisku, nemůže vlastně existovat. Chceme-li vybudovat stabilní tržní hospodářství, musíme dosáhnout toho, aby lidé podnikali nejenom pro svůj osobní prospěch, ale pro budoucnost, pro zajištění svých potomků a vnuků. Toho bez restitucí můžeme dosáhnout jen velmi těžko.

Chtěl bych se vrátit k tomu, čím jsem začal, chtěl bych se vrátit k tvrdostem, o kterých zde hovořili mnozí předchozí řečníci. Samozřejmě, i jestliže uděláme dobrý zákon, bude zde spousta případů, které v očích jednotlivců se budou zdát nespravedlivé, ale tyto nespravedlnosti, tyto tvrdosti jsou dobré k prospěchu občanské společnosti, a proto je musíme vydržet. Dobrý zákon bude tehdy, jestliže bude abstraktní, obecný a jestliže bude zárukou, že vlastnictví v této zemi již beztrestně a bez náhrady nebude odnímáno. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu poslanci Kroupovi. Mám technickou poznámku. Sledují-li naše jednání britští podaní, jistě se dmou pýchou.

Poslanec SL Z. Masopust: Nechci substituovat předsedajícího, který vždy velmi vtipně komentuje jednotlivá vystoupení. Nebudu tedy říkat, že David Jung byl zřejmě stoupencem občanského fora. Chtěl jsem říci něco jiného. To, co chci říci, mohu říci s klidným svědomím. Já jsem pendreky na Národní třídu neposlal, tanky jsem nezval, Únor jsem nedělal a z Aurory jsem nevystřelil. (Smích v sále.) Ta krásná óda na vlastnictví, kterou jsme tady vyslechli, je oprávněná. Avšak - nyní to řeknu naplno - svého bratra v Kristu Daniela Kroupu bych chtěl upozornit, že mohl o vlastnictví říci i něco jiného a pokud by nevěděl, odkud myšlenky čerpat, tak bych mu napověděl - čtyři evangelia.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji za tuto poznámku. Dávám slovo poslanci Bratinkovi.

Poslanec SN P. Bratinka: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, cestou sem mi jeden z ministrů pošeptal, abych byl stručný. Mám jen tento papírek.

Tento zákon má obnovit určité vlastnické vztahy. Jak víte, vlastnické vztahy nelze deklarovat jen papírově. Je nutno je těž účinně chránit a od toho je zde policie. Proto navrhuji doplnění § 12 odstavec 2 o písmeno f) ve znění: "Činnost policejních sborů". Předávám text tohoto doplňovacího návrhu.

Ještě bych se chtěl vrátit k tomu, že tu asi dvakrát padla zmínka o deklaraci našich ekonomů, vyslovujících se velmi zdrženlivě, nebo v podstatě velmi nepřátelsky vůči restitucím. Pokud se nemýlím, oni se vyslovovali proti takové formě restitucí, která by brzdila privatizaci významným způsobem. Restituce, jak je předkládána v tisku 477, restituci a privatizaci brzdit nebude. To je moje poznámka na okraj k využívání petice ekonomů.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu Bratinkovi. Nyní je přihlášen do diskuse poslanec Miloš Zeman. Připraví se poslanec Michálek.

Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedo, pane předsedající, vážené Federální shromáždění, i když sympatizuji s některými zde předloženými pozměňovacími návrhy a budu je podporovat, budu i v případě, že nebudou přijaty, hlasovat pro tento zákon, a to vůbec ne proto, že bych ho považoval za ideální, ale proto, že ho považuji za nejlepší ze špatných restitučních zákonů.

Potěším zpravodaje tím, že výjimečně nepředložím ani jeden pozměňovací návrh. Avšak protože se svojí podporou tohoto zákona dostávám do stejné skupiny s těmi, s nimiž jinak většinou nesouhlasím, dovolte mi, abych alespoň stručně uvedl některé argumenty poněkud jiné povahy než zazněly.

Vycházím z toho, že jde o zákon, který - i když některé zákony posuzujeme bez souvislosti - má evidentní souvislost s privatizačním zákonem, který budeme projednávat, a je dokonce sám privatizačním zákonem. Myslím si, že bychom si měli ujasnit kritéria privatizace. Někteří zastávají názor, že jediným nebo dominantním kritériem privatizace je změna majetkových poměrů a že dalším kritériem je rychlost této změny. Myslím si, že volný pád je jednou z nejrychlejších cest jak se přemístit z místa na místo, ale přesto ji nelze vždy doporučit. Proto se domnívám, že jsou před námi ještě přinejmenším dvě kritéria, ze kterých bychom měli všechny privatizační zákony prosazovat. Je to již zmíněné vytvoření středního podnikatelského stavu, a je to získání prostředků úplatnou privatizací tak, abychom mohli financovat rozpadávající se zdravotnictví, ekologii a školství. Když se díváme na naturální restituci z tohoto hlediska, dospíváme k názoru, že může proběhnout relativně rychle, že změna vlastnických forem je zde průzračná a že dokonce máme šanci přispět (i když mám určité pochybnosti) k vytvoření středního podnikatelského stavu, takže jsou splňována minimálně tři ze čtyř kriterií.

Řeknu zcela upřímně, že kdyby to záleželo jen na mně a kdybych nebyl třísetinou parlamentu, tak bych nevracel nikomu nic, ani finančně, ani naturálně. Také bych nikomu nic nerozdával ani zadarmo, ani za symbolickou cenu. Byl bych pro to, umožnit těm, kdo mají skutečný podnikatelský talent, aby formou dlouhodobých splátek hrazených na úkor budoucích výnosů získali majetek a založili novou podnikatelskou generaci, a to proti, že my se zde snažíme skloubovat na už čtyřicet let uschlou větev jakousi novou mízu. Představte si tu příšernou situaci, kdyby komunismus v této zemi pokračoval ještě dalších 100 let. Budete chtít po 140 letech vracet bývalým vlastníkům a jejich dědicům tento majetek? Kdyby u nás - kéž by se to stalo - zanikl komunismus dejme tomu po pěti letech po roce 1948, pak bych se plně přimlouval pro vrácení všeho původním vlastníkům, protože onen podnikatelský duch ještě nezanikl. A kde je tedy hranice mezi těmi dejme tomu pěti a dejme tomu 140 lety? Snad se shodneme alespoň v tom, že tato návaznost je tím obtížnější, čím delší interval uplynul.

Proto mám jisté obavy, do jaké míry budou lidé, kteří nyní získají majetek, ochotní podnikat. Kdyby byli všichni, nesmírně rád bych tento zákon podporoval, i když - jak říkám - budu pro něj tak jako tak hlasovat. Bohužel, některé výzkumy provedené Ekonomickým ústavem ukazují, že zhruba 80 % z těchto lidí podnikat nebude a hodlá tento majetek prodat. Obávám se, že je zde určité výrazné riziko vytvoření jakési vrstvy novodobých rentiérů. Neztotožňujme, prosím, podnikatelskou a rentiérskou vrstvu. Jsou to dva velice rozdílné pojmy.

Budu tedy tento zákon podporovat kvůli oněm 20 %, kteří ještě mohou navázat a obnovit ducha podnikání. Budu ho podporovat právě proto, že zde jinak v procesu velké privatizace hrozí dvě velice reálná rizika:

1. riziko, že systém kuponové privatizace vytvoří další vrstvu poněkud komických rentiérů formou drobných akcionářů, kteří na rozdíl od podnikatelských manažerů nebudou mít reálnou možnost své podniky ovlivňovat,

2. protože zde velmi reálně hrozí vyprodej podstatné části našich podniků do zahraničí.

Nic proti účasti zahraničního kapitálu, ale vždy jde o konkrétní cenu za jakou se tato transakce dělá.

Ještě dvě závěrečné poznámky. Ač jsem vášnivý odpůrce kuponů, velice bych se přimlouval za návrh, aby jednou z forem cenných papírů, kterými bude uhrazována část finanční restituce, byly právě investiční kupony a ne akcie. Proč? Protože se domnívám, že investiční kupony v nynější formě jsou - jsou-li vůbec cenným papírem - cenným papírem typu losu. Tím, že by se za ně postavila silná zájmová skupina a nikoli pouze já se svým skromným a ostýchavým hlasem by se dosáhlo toho, že by tyto kupony získaly reálnou hodnotu, že by byly jakési zobecněné akcie fondu národního jmění, že by byly racionálně umisťovány prostřednictvím investičních fondů, respektive investičních portfólií atd.

Je poněkud paradoxní, jestliže sami zastánci kuponové privatizace odmítají v některých diskuzích, aby právě k restitučním účelům byly investiční kupony použity. Domnívám se, že to nesvědčí o víře těchto autorů v nosnost jimi samými navrhované technologie.

Přimlouvám se rovněž za podněty, které zde byly vysloveny k otázce kvantifikace důsledků restituce. Uvědomuji si, že odhad je velice obtížný, i když máme některé nezávislé expertízy, které ho provedly. Spokojím se tedy s velice širokým tolerančním pásmem, pokud zrovna nebude v intervalu minus nekonečno plus nekonečno. Ale chtěl bych upozornit, že je povinností a nikoli dobrou vůlí vlády podle platných pravidel hry, aby každý zákon byl doprovázen odhadem důsledků na státní rozpočet. Jsem ochoten tolerovat, když se to neobjeví v zákoně o státních vyznamenáních. Nejsem to ochoten tolerovat v zákoně o výrazných majetkových přesunech.

Zcela poslední poznámka k panu ministerskému předsedovi, kterého si jinak velice vážím, ale dovolil bych si polemizovat s jeho úvodním slovem v následující části. Bylo nám řečeno, že hospodářská politika je v podstatě dobrá, ale obyvatelstvo se chová neuvědoměle. Dokonce keťasí. Já mám dojem, že už jsem tuto argumentaci někde slyšel: že kdybychom všichni pilněji, lépe a svědomitěji pracovali a byli morálnější, že naše produktivita práce poroste. Proto bych chtěl upozornit na jistý svár paradogmat. Obyvatelstvo nebo ekonomické subjekty se vždy chovají tak, jak se chovají. Chovají se různě v různém institucionálním prostředí díky různým pravidlům hry. Zabraňme už konečně tomu, abychom neúspěchy naší hospodářské politiky svalovali na naše neuvědomělé obyvatelstvo. Už to tady jednou bylo. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Dále je do rozpravy přihlášen František Michálek a připraví se kolega Mandler.

Poslanec SL F. Michálek: Vážený pane předsedo, pane předsedající, kolegyně a kolegové, vážení hosté, z toho, co zde bylo řečeno se domnívám, že my, poslanci a poslankyně, jsme pod určitým tlakem až už ze strany předřečníků, nebo z jiných médií.

Chtěl bych obrátit vaši pozornost k jedné důležité věci. Chtěl bych se dotknout toho, čemu se říká duch zákonů. Máme projednávat zákon o mimosoudních rehabilitacích. Naším zájmem je, aby tento zákon byl co nejvíce spravedlivý.

V sobotu v Lidových novinách byl zveřejněn seznam 233 popravených. Protože i já jsem byl účasten různých únorových a následujících aktů, jsem tam našel mnoho svých přátel, včetně mého učitele, popraveného duchovního správce Františka Pařila, který nás jako malé školáky učil určitým principů, a zásadám: nemá se zabíjet, nemá se smilnit, nemá se krást, nemá se lhát, nemá se brát cizí majetek. Ovšem tyto zákony a principy v následujícím období byly zesměšňovány, protože morálka a všechno, co z ní vyplývá, bylo jen odrazem měnících se politických a ekonomických poměrů. A my při tvorbě tohoto zákona se musíme postavit za takové stanovisko, které by odpovídalo našim přirozeně právním názorům.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP