Úterý 19. února 1991

Chtěl bych vás v závěru požádat, abyste při hlasování o tomto zákonu a při rozvažování o něm velmi pečlivě zvažovali onu jemnou, ale velmi nebezpečnou hranici mezi odstraněním křivd z minulosti a vytvořením nepřekročitelných bariér pro naši budoucnost. V sázce není jen demokracie. Myslím, že v sázce by v budoucnosti mohlo být i vlastnictví. Děkuji vám. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Fišerovi. Přihlásil se pan zpravodaj Senjuk s replikou.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec R. Senjuk: Omlouvám se velice. Nehodlám se zde obhajovat za žádné novinové vystoupení. Ani nejsem z těch, co by tahali novinové vystoupení a názory jiných lidí na mé kolegy, i když by to bylo určitě ilustrativní. Chtěl bych vás upozornit na to, že zde zaznívá několik myšlenek, které nás vedly po dobu roku 1948 až do roku 1989 - jako jedny z čelných myšlenek. Totiž, že majetek se může získat přerozdělováním, jak nám tady bylo nadneseno, a jestliže se majetek má dělit, tak pouze na toho, který s ním umí zacházet. V tom případě bychom po každé generaci museli provádět znovu přerozdělování majetku. Doufám, že i tento fakt při svém hlasování zohledníte.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu zpravodaji. Přihlášen je pan poslanec Hanák.

Poslanec SL S. Hanák: Pane předsedo, pane předsedající, budu velmi stručný. Podám vám pozměňovací návrh k osudu osob vyloučených ze studia. Konkrétně v § 18 odstavec 2 poslední větu: "Zrušení rozhodnutí neobnovuje trvání studijního poměru", nahradit větou: "Studijní rehabilitace se řídí pokynem příslušného resortního ministra". Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu poslanci Hanákovi. Dále bych udělil slovo panu poslanci Jurečkovi a připraví se poslanec Ondřej Huml.

Poslanec SL J. Jurečka: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové. Vzájemnou vazbou mezi zákonem o mimosoudní rehabilitaci a transformačním zákonem je nutno zajistit uplatnění a vypořádání nároků oprávněných osob. Chtěl bych se k tomuto tématu trochu vyjádřit.

V obecné rovině transformační zákon v podmínkách, které musí obsahovat privatizační projekt, má dvě ustanovení. Tato ustanovení prošla již jednáním výborů, a tak všichni o nich víte. Jsou to povinné údaje o tom, jakým způsobem stát privatizovaný majetek nabyl a způsob převodu privatizovaného majetku na fond nebo nového vlastníka, včetně vypořádání nároků oprávněných osob.

V návaznosti na jednání, která probíhala v posledních týdnech, přijdeme jako zpravodajové s pozměňujícím, doplňujícím návrhem, který se bude týkat speciálně oněch majetků, které přešly na stát v důsledku znárodňovacích dekretů, pokud tento akt byl realizován po 25. únoru 1948, pokud navíc nebyla uskutečněna náhrada.

Představujeme si to tak, že zase v rámci privatizačního projektu bude ustanovení, že je-li součástí privatizovaného majetku majetek, který přešel do vlastnictví státu takovým způsobem, jak jsem řekl, privatizační projekt musí stanovit, jaká část privatizovaného majetku se převádí na fond národního majetku za účelem uhrazování nároků oprávněných osob. Tato náhrada pak může znamenat buďto vymezený podíl majetkových účastí v případě, že půjde o obchodní společnost, odpovídající podíl na čistém výnosu prodeje, je-li podle privatizačního projektu majetek prodáván, jak se říká nastojato, ale koneckonců to také může znamenat bezprostřední vydání nebo vrácení majetku.

Upozorňuji na tuto připravenou změnu zpravodajů už nyní, abychom si za dva dny, jak řekl pan poslanec Benda, dá-li Bůh, znovu uvědomili vazbu k tomu, o čem jednáme dnes.

Domnívám se, že takto realizovaná vazba přispěje k tempu ekonomické reformy, nikoliv, že by ji zbrzdila, jak někteří naši kolegové se domnívají a zde již prezentovali tyto názory. Jedna přispěje také k transparentnosti ve vymezení vlastnických práv a koneckonců, zdá se mi, i k vyjasnění podmínek pro zahraniční investory. Kromě toho tento způsob nezatěžuje závazky generace, které teprve vyrůstají, což nikdo z nás nechce. Stejně jako Iva Fišera si myslím, že opravdu nelze dvěma pánům sloužit. Pánem, kterému chci sloužit já, je mandát mých voličů a to s čím, s jakým pověřením mě tito voliči do tohoto parlamentu zvolili. A proto se musím v tomto směru obracet k dopisům, které dostávám. Samozřejmě řada z nich obsahuje prosby, řada z nich obsahuje rady, a řada z nich, jak už to bývá, nadávky. Ale na základě těchto dopisů bych si dovolil vyjádřit přesvědčení, že naši spoluobčané si uvědomují složitost problémů a že právě ti, kteří byli postiženi nejvíce, nejsou těmi, kdo nejvíce tlučou na buben a dožadují se nápravy křivd.

V souvislosti s tím a s těmito dopisy bych si dovolil předložit jeden pozměňovací návrh. Týká se problému movitého majetku, který sice nelze prokázat, kde se nalézá, ale je možno ho doložit. Mám řadu dokumentů, které se týkají ať už vybavení hotýlků, určitých obchodů, železářství atd. atd., kde pisatelé upozorňují na složitost tohoto problému a na případnou oprávněnost jejich nároků.

Dávám tedy na zvážení tento pozměňovací návrh: Doplnit § 13 odstavec 1 o větu: "Za movitou věc, jejíž vlastnictví před převzetím státem podle § 16 lze doložit, ale nelze prokázat, kde se nalézá, náleží oprávněné osobě náhrada v cenných papírech, které nemají povahu státního dluhopisu".

Na závěr mi dovolte v souhlase se stanoviskem meziparlamentního klubu demokratické pravice vyjádřit tuto myšlenku. Restituce představuje zajisté složitý právní a ekonomický problém, ale nelze opomíjet ani etické aspekty. Domníváme se, že i ony spolu s rychlostí realizace rozhodnou o úspěšnosti této etapy transformace naší společnosti. Děkuji vám. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Jurečkovi, slovo má teď poslanec Huml, připraví se poslanec Pavel Měrák.

Poslanec SL O. Huml: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, dámy a pánové, podobně jako pan poslanec Mlynárik i já v úvodu říkám již předem, že budu pro předložený návrh zákona hlasovat. Důvody až tady byly opakovány několikrát. Jde o to, že skutečně tento zákon má několik aspektů, vedle morálního i ten, že se jedná o první krok k privatizaci, a filosofie, ze které vychází, je ta, že podíváme-li se kolem sebe, vlastně u všech majetků, které vznikly před rokem 1948, je možno dohledat pána. Pokud ten pán existuje, je potřeba takovýto majetek vrátit.

Je jasné, že nelze uplatnit známou teorii velké vody, čili plně souhlasím s tím, aby z majetků, které byly zhodnoceny nějakým způsobem byla státu uhrazena část vyšší nebo vyšší hodnota proti původnímu stavu a naopak. To všechno je v pořádku, ale já nesouhlasím s jedinou věcí, a to je odstavec 2 § 13. Už dvěma mými předřečníky toto ustanovení bylo napadeno a já se domnívám, že skutečně toto ustanovení vybočuje z celé filozofie zákona a myslím, že skutečně je to ustanovení, které by mohlo přinést mnoho zla a v podstatě i velikánské finanční ztráty pro celý náš stát. Dovolil bych si to doložit na dvou příkladech, z nichž jeden jsem si vymyslel a druhý je zcela konkrétní z mé osobní zkušenosti.

Podle tohoto ustanovení, vezmeme-li si třeba dva advokáty na malém městě, z nichž jeden bude úspěšný, chytrý a bude svoji praxi provozovat v soukromém objektu, druhý bude velmi neúspěšný, bude hloupý, bude prohrávat a bude svoji praxi provozovat v pronajatých prostorách. Na oba dopadla tvrdá pěst komunismu, oba o své praxe přišli a dnes ten první, úspěšný, chytrý, dostane nazpět více či méně zdemolovanou nemovitost a ten druhý dostane 100 tisíc Kčs, z toho 30 tisíc v hotovosti a zbytek v cenných papírech. To je příklad, který jsem si vymyslel.

Příklad aktuální, z mé osobní zkušenosti je ten, že v posledních letech do zahraničí, zejména z ekonomických důvodů odcházela řada především mladých lidí, studentů, učňů a lze předpokládat, že tito lidé většinou nebyli majiteli nemovitostí. Ze zákona potom jejich majetek propadl státu a dnes dochází k situaci, že ti, kteří se na západě chytili a jsou úspěšní, vystudovali tam, ti se k nám většinou vracet nebudou. Vrací se ti, kterým se to nepodařilo, jejichž sny o pečených kuřatech létajících do úst se nesplnily a tito lidé, kteří od nás odcházeli bez jakéhokoliv majetku, který by zde zanechali, se vrátí a dostanou "darem" od státu 100 tisíc korun - 30 tisíc v penězích a zbytek v cenných papírech. Myslím, že toto ustanovení, které nelze kvalifikovat výchozí hodnotou majetku, je mimo celou koncepci tohoto zákona. Proto podávám v souvislosti s předřečníky pozměňující návrh, aby odstavec číslo 2 § 13 byl kompletně vypuštěn a další odstavce aby byly příslušně přečíslovány.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Humlovi, dále je přihlášen poslanec Měrák.

Poslanec SN P. Měrák: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, dámy a pánové, jsem pověřen Klubem komunistických poslanců Federálního shromáždění tlumočit na dnešním jednání stanovisko tohoto klubu v vládnímu návrhu zákona o mimosoudních rehabilitacích.

Souhlasíme s požadavkem napravit újmy a křivdy vzniklé v minulosti morálně, občansky a v rámci ekonomických možností našeho státu i majetkově. (Potlesk.) Ostatně náš klub svůj postoj k těmto otázkám dostatečně jasně projevil již hlasováním při projednávání novely zákona o soudních rehabilitacích. V souvislosti s navrhovanou koncepcí zákona o mimosoudních rehabilitacích je však nutno připomenout, že nápravu křivd, ke kterým v minulosti došlo, ponesou materiálně všechny generace včetně budoucích. Proto je na místě otázka, Proč Československo je v současné době jedinou zemí tzv. bývalého socialistického tábora, která si zvolila princip rozsáhlé naturální restituce jako základní formu řešení daného problému.

Přitom nelze popírat, že různé státy i ve svých moderních dějinách prožily mnohá zlomová období, která vyústila v dalekosáhlé majetkové přesuny a křivdy, po jejichž nápravě by spravedlnost volala, ale k nimž nebylo možné vzhledem k právním i hospodářským překážkám přistoupit.

Pro nás a mnoho občanů není přesvědčivá interpretace, že jde jen o nápravu křivd a nikoliv o ideologicky motivovanou restrukturalizaci široké oblasti vlastnických vztahů s množstvím ekonomických a právních rizik.

Tento závěr nachází své potvrzení i při velmi povrchním rozboru střetů spojených s projednáváním předlohy zákona v gesčních výborech, jež výrazně zkomplikovaly práci parlamentu a vlády a zbrzdily malou i velkou privatizaci. Dnes projednávanému návrhu zákona se nepodařilo najít přijatelnou míru mezi odstraněním křivd, způsobených některým našim spoluobčanům na straně jedné a mnohokrát deklarovaným úsilí o vytváření podmínek pro hospodářský rozvoj celé společnosti na straně druhé.

Nebudu rozebírat jednotlivé dílčí paragrafy předloženého návrhu, ale je nepochybné, že celá řada z nich je v rozporu s přijatými závazky v oblasti lidských práv, zejména s Listinou základních práv a svobod a článkem 24 paktu o politických a občanských právech, zejména pokud jde o ochranu práv tzv. povinných osob. Tím by bylo zpochybněno naše společně vyhlašované úsilí o budování správního státu.

Podle ustanovení § 36 odstavec 2 platného jednacího řádu, za vážný nedostatek považujeme skutečnost, že důvodová zpráva zákona postrádá jakékoliv vyjádření o tom, jaké navrhovaná úprava bude mít hospodářské a finanční důsledky, popřípadě z jakých zdrojů a jakým způsobem budou uhrazeny. Chci ještě poznamenat, že v navrhovaném pojetí nebyla mimosoudní rehabilitace zahrnuta do programového prohlášení federální vlády.

Vážené kolegyně, kolegové, našemu stanovisku odpovídá doporučení, aby se věnovala pozornost především těm otázkám, jež jsou v předloženém návrhu upraveny v částech o trestně právních a správních vztazích.

Jsme pro morální, občanskou a pracovně-právní satisfakci a náležité odškodnění osob, které byly nespravedlivě vězněny, či jinak administrativně poškozeny, a to zvýhodněním důchodového, či jiných druhů sociálního zajištění. Nemůžeme však podporovat hromadné vracení majetku, a to ani ve finanční, ani v naturální formě. Takový přístup by mohl vést k zhroucení finančního hospodaření státu, vrhnout společnost do vlastnickoprávního a ekonomického chaosu. Znamenalo by to pak vážné ohrožení ekonomické reformy a životní situace většiny občanů. Proto doporučuji zabývat se pouze otázkami upravenými v ustanoveních § 14 až 30 předloženého návrhu.

Na závěr chci ještě konstatovat skutečnost, která zde ještě nebyla dostatečně zdůrazněna, že oba ústavně právní výbory při svém závěrečném hlasování vládní návrh ve znění společné zprávy neschválily a tedy nedoporučily sněmovnám v této podobě návrh zákona projednávat. Tento nedostatek podle jednacího řádu obě sněmovny obešly. Děkuji vám.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Měrákovi. Je zde technická poznámka.

(Technická poznámka: Chtěl bych podotknout, že výbory ústavně právní neschválily svoji společnou zprávu - společná zpráva zpravodajů vám předkládá průřezové pozměňovací návrhy jednotlivých výborů. Použilo se úplně stejného precedentu jako při projednávání zákona o kompetenci, kde se použilo totéž. Byla předložena sněmovnám zpráva na jejímž základě se jednalo. Jestli toto zpochybníme, zpochybníme platnost kompetenčního zákona.)

(Technická připomínka: Chcel by som sa opýtať svojho predrečníka, prečo s čistým svedomím mohol hlasovať o zákone č. 119/1990 Zb., o súdnych rehabilitáciách, kde je uvedené, že majetkoprávne vzťahy budú riešené v mimosúdnych rehabilitáciách.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Prosím, kvízové otázky nebudeme dávat. Dále hovoří poslanec Ransdorf.

Poslanec SN M. Ransdorf: Dámy a pánové, setkáváme se v poslední době s nářky, že nám kdosi špatně odhadl náš společný dům. Pominu fakt, že tento názor prozrazuje ať už vědomý nebo nevědomý postoj cizince ve vlastním domě. Nelze ale přejít mlčením, že si snižujeme svými vlastními nekompetentními zásahy hodnotu onoho domu. Po sebevražedném paušálním vyslovení nedůvěry naší nedávné minulosti se toto vyslovování nedůvěry přesouvá i do ekonomické oblasti. Množí se příklady lobbysmu, v orgánech moci přestávat dominovat veřejných zájem. Jestliže republika do roku 1989 byla takřka vlastnictvím politbyra, dnes tato tradice nedává mnohým spát. A to vše ve jménu morálky.

To je i případ velké restituce. Nikdo nepochybuje o nutnosti náležitého morálního, občanského i materiálního odškodnění těch, kteří nespravedlivě trpěli a naše nezávislé soudnictví dává pro ni velký prostor. Je ovšem třeba odmítnout postup, který individuální, a proto jedině účinné napravení křivd nahrazuje šablonou část, která má za cíl majetkový převrat v zemi, která jedny nespravedlnosti překrývá jinými a povede k vytvoření právního i ekonomického chaosu, k definitivnímu zablokování reformy. Žádná politická strana neměla princip restituce ve svém volebním programu, ale zdá se, že volební programy se pro některé strany staly cárem papíru. Extrémní názory určité neodpovědné skupiny lidí, kdyby byly uvedeny v život, by stály v konečné instanci státní pokladnu objem prostředků představující řád dvou až tří pětin federálního rozpočtu.

Nerespektují se zkušenosti ze zahraničí, nejen relativně chudé Polsko a Maďarsko, ale i bohaté Německo odmítly restituční princip s tím, že by národní ekonomiky položil na lopatky. Zapomíná se i na okolnost, že emigranti dostali v některých zemích své majetky uhrazeny a mohlo by tak dojít k dvojímu proplacení majetku. Tak například ve Velké Británii ti, kdo své nároky předložili do konce října 1948 dostávali ročně 3 % hodnoty svého majetku. Jeden poslanec tu vyslovil požadavek restituce německého majetku, i tam je známo, že došlo k úhradě a příslušná sonda ukázala, že žadatelé o úhradu své majetky nadhodnocovali i o několik set procent.

Naši veřejnost, myslím, už nezajímají ideologické spory, kterými je náš parlament přesycen. Naši veřejnost zajímá řešení konkrétních věcí každodenního života. Občané netrpělivě čekají na zastavení dosavadního poklesu, na hmatatelné činy. Aby se tyto činy dostavily, je třeba volat do panství profesionality, skutečné odbornosti. Benjamin Disraeli kdysi vyřkl slova, která přesně charakterizují to, co prožíváme. Cituji: "Svět mnoho hovoří o mocných panovnících a velkých ministrech, kdyby mluvení je mohlo učinit mocnými, byli by neporazitelní". Konec citátu. Minulý režim zašel na příval slov a nedostatek činů, byl bych nerad, aby stejně skončila šance, která nám byla dána v listopadu 1989.

Zatím jsme ale, jak ukazuje případ restitucí, svědky parlamentu, který je doslova nebezpečný svému lidu a toto konstatování bych neomezil jen na tuto část známého mocenského trojúhelníku. Proč jsme se museli přiblížit tak nebezpečné nestabilitě? Asi proto, že zapomínáme, že jsme odpovědni lidu této země a lid stojí nad vládou, prezidentem i parlamentem. Disraeli řekl, že - cituji: "Anglie by měla více uvažovat o společnosti s méně o vládě". Konec citátu. Přestože tento výrok byl vysloven na začátku druhé poloviny 19. století není pro nás o nic méně aktuální. Stejně jako jeho názor, že "národ reaguje, když se probouzí z iluzí".

Velkou zásluhu o procitnutí z iluzí v naší zemi mají varovné hlasy našich ekonomů, to už tady bylo zmíněno, což je o to významnější, že pro ideologický a administrativní byrokratický rámec se ekonomický obsah reformy ztratil. Naléhavě potřebujeme ten typ politika, pro kterého lid není jen okruhem vlastních zájmů, který usiluje o probuzení sebezáchovných pudů v naší společnosti. To postrádáme zatím především v českých zemích. Jinak by se nemohly dít věci jako provokativní poskytnutí prodeje vstupenek do národní kulturní památky Karlštejn německé firmě. Jak by se asi dívali Francouzi na to, kdyby jim vstup do Versailles zprostředkovala německá nebo britská firma? Opakuji znovu, že čest národa není možné do nekonečna urážet. Což není provokace, že se na uprchlíka pamatuje většími prostředky než na naše nezaměstnané?

Případ velké restituce je významný podle mého soudu tím, že ukázal patologii naší politické scény, její iracionálnost a absenci efektivních zpětných vazeb. Nepoučíme-li se z toho, co jsme tu v posledních týdnech zažili, řeknou nám voliči to, co Cromwell Dlouhému parlamentu, cituji: "Za to, co jste učinili dobrého, zde sedíte již příliš dlouho. Odejděte, prosím, a nechte nás zde samotné pracovat". Konec citátu. A budou mít pravdu.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu poslanci Ransdorfovi, rád bych konstatoval, že uvedení páni Disraeli a Cromwell nebyli nikdy členy komunistické strany. (Smích v sále, potlesk.) Promiňte, uklidníme se, budeme pokračovat, tam byl požadavek technické připomínky, není to kvízová otázka. Děkuji.

Poslankyně SN E. Sándorová: Aby nedošlo k nedorozumeniu, chcela by som pripomenúť, že pozmeňujúci návrh kolegu Mlynárika se nevzťahoval na majetok odsunutých Nemcov a Maďarov, ale tých, ktorí tu zostali a nikdy neboli štátnymi občanmi cudzieho štátu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP