Úterý 19. února 1991

Tento parlament nemá právo rozvrátit ekonomiku naší země a způsobit tím další utrpení 15 miliónů lidí, které tu zastupujeme. Proto se obracíme v tuto osudovou chvíli na každého z vás, vážené paní poslankyně a vážení páni poslanci, abyste projevili mimořádnou morální sílu a dokázali odvrátit nebezpečí, které hrozí naší zemi schválením části první a druhé hlavy první zákona o mimosoudních rehabilitacích.

Víme, že nebude snadné, aby tento parlament dokázal říci, že restituce nejsou z uvedených důvodů možné. Jestliže se tak nestane a aby škoda způsobená tímto zákonem byla co nejmenší, podáváme tyto pozměňovací návrhy:

1. Navrhujeme vypustit odstavec 2 § 3. To znamená, že zužujeme okruh oprávněných osob pouze na původní vlastníky. Posuďte sami, jestli máme spíše odškodňovat někoho, jehož pradědovi nebo tetě sebrali před čtyřiceti lety majetek, nebo člověka, který nemohl např. studovat. Zúžením oprávněných osob pouze na původní vlastníky může zkrátit lhůtu v § 5 odstavec 3 na jeden měsíc. Jedná se zde o lhůtu, ve které musí oprávněná osoba vyzvat povinnou osobu o vydání věci. Vzhledem k tomu, že původní vlastníci vědí, co jim bylo sebráno, pak k nároku na vydání věci je tato lhůta zcela postačující. To znamená, že po uplynutí této lhůty - tedy za měsíc ode dne účinnosti tohoto zákona - se bude opět moci rozběhnout malá privatizace. Tím by se výrazně zmenšily škody způsobené tímto zákonem.

2. Navrhujeme nový text § 6 v tomto znění (ostatní paragrafy se přečíslují): "Vše se nevydá, jedná-li se o nemovitost, která slouží pro

a) zabezpečování činnosti diplomatických a konzulárních misí,

b) poskytování zdravotnických služeb,

c) účely školství,

d) provoz kulturních zařízení,

e) pracovní rehabilitaci a zaměstnání zdravotně postižených osob.

V těchto případech náleží oprávněné osobě finanční náhrada podle § 13 zákona."

Vydání těchto nemovitostí by ohrozilo fungování zdravotnictví, školství a ostatních oblastí uvedených výše. Jen ve školství se restituce týká asi 400 objektů v České republice, jejichž vydání by mělo pro školství katastrofální důsledky. Ani nucený nájem na deset let situaci neřeší, protože se lze jen těžko domnívat, že do deseti let budeme mít dostatek prostředků na vybudování nových objektů. Jestliže bude tento návrh přijat, vypustí se v § 12 odstavec 2 a 3, který řeší stejný problém, ale jinak.

3. Navrhujeme vypustit odstavec 2 § 13. Jedná se o paušální náhradu ve výši sto tisíc Kčs každému, komu byl zabaven veškerý movitý majetek. Vzhledem k tomu, že nám ani vláda, ani nikdo jiný nebyl schopen předložit kvantifikaci, kolik nás to bude stát - a odhady jdou do desítek miliard - domníváme se, že není možné zadlužit budoucí generace na úkol těch minulých.

Děkuji vám za pozornost a prosím, abyste při hlasování podpořili naše pozměňovací návrhy. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Janu Vildovi. Dále je přihlášen do rozpravy poslanec Vítězslav Sochor, připraví se poslanec Ján Mlynárik.

Společný zpravodaj výboru SN poslanec R. Senjuk: Ještě žádám o písemné znění pozměňovacích návrhů. Děkuji.

Poslanec SN V. Sochor: Vážený pane předsedo, pane předsedající, vážení kolegové, vážení hosté, filozofie mimosoudních rehabilitací je vysoce humánní záměr a plně v intencích nedávno přijaté Listiny základních lidských práv a svobod. Politicky je nezbytně nutné odstranit křivdy poúnorového období. Vycházet však z historické objektivity.

Jsem překvapen tím, že návrh zákona vychází ze zkreslených představ o tom, jak celá akce a likvidace soukromého podnikání byla provedena. Naprosto a jednoznačně nerespektuje rozdílnost postojů jednotlivců ze všech společenských vrstev. Zákonem chceme odstranit křivdy páchané na našich občanech na základě idejí komunistické filozofie. Tzv. únorové vítězství nebylo jen záležitostí svedené a podvedené části dělnické třídy, k proklamovaným heslům komunistů se hlásili i mnozí z podnikatelů, řemeslníků, obchodníků i vlastníků realit, kteří to dělali z přesvědčení, že pomáhají budovat lepší společenský řád. Kolik jich to dělalo, že vycítili osobní ambice, se dnes dá těžko zjistit. Že se všem jejich předpoklady nesplnily, potvrdil vývoj.

Jde mi o to, abyste si uvědomili vy mladší, že únor nebyla vzpoura nemajetných proti majetným, byste si uvědomili situaci i vy starší, dovolím si vám předložit společenské postavení části reprezentantů únorové vzpoury, kteří jako komunisté bylo tou svojí nenávistnou ideologií semleti hned po puči, jehož byli strůjci: Rudolf Stránský z rodiny obchodníka, Gemizer, syn obchodníka a hostinského, Frejka z dělnické rodiny, Clementis z buržoazní, Rajcin z buržoazní rodiny, Švarc z dělnické rodiny, Arthur London, syn živnostníka, Hejduk, syn majitele lázní, Evžen Lébl, syn velkoobchodníka, Oto Fišer, syn obchodníka, Margolius, syn velkoobchodníka, Oto Šlink, syn továrníka, André Simon, syn továrníka.

To jsou stavovské charakteristiky z procesu s protistátním spikleneckým centrem. Všichni majetní však nedopadli tak špatně. Byli i takoví, kteří propluli a lítostí nad ztrátou svých majetků se stali nejagresívnějšími realizátory socializace. Byli podnikatelé komunisté, kteří nikomu neublížili, přišli o své majetky a s odstupem času i o své stranické legitimace. Byli však podnikatelé podnikaví. Zakládali komunály, zemědělská družstva a samozřejmě je vedli. Ti se pak rázně a bolševicky vypořádali se svojí bývalou konkurencí. Holiči byli ředitelé fabrik, obchodníci okresními tajemníky, autodopravci konzulárními úředníky.

Musíme si dnes uvědomit, že na celém tomto lžisystému se podíleli konkrétní lidé, lidé z našich obcí a měst, lidé bohatí i chudí, lidé oklamaní, trpící, ale také ti, kteří byli nositeli zla. Přijetím zákona odčiníme křivdy. Ne všechny, to už je jedno, to už nejde, ale máme právo odstraněním jedněch způsobovat druhé? Uvědomme si, že návrh zákona v té přehumanizované podobě nerozlišuje mezi těmi, kterým bylo ukradeno a těmi, kteří žádnou křivdu a ztrátu majetku nepocítili. Přestali podnikat a starat se, ale začali užívat svého roku, svého rozhodnutí a socializovat své okolí. Byli podnikatelé, živnostníci, obchodníci, majitelé realit nebo dnes již jejich potomci, kteří zastávali nejvyšší stranické funkce v obcích a městech. Nevyšel jim jejich osobní záměr, sloužili, přisluhovali, využívali všech výhod, které pro ně přinášel reálný socialismus. Pomáhali zbídačit naše dělnictvo, zdevastovat naši republiku. Dnes jsou nervózní v očekávání, co všechno jim naším rozhodnutím vrátíme.

Ne, nedostal jsem mandát k tomu, abych nedbal vůle svých voličů, nemám právo ani vůči svým dětem pod rouškou lidských práv, že nebudu rozlišovat mezi dobrem a zlem a zatížím je hypotékou další nespravedlnosti. Amnestie darebákům není nejvhodnějším řešením. Odstraníme křivdy? Nedovedu si představit reakce občanů, když se nám tajemníci a pracovníci okresních, krajských nebo snad i ústředního výboru strany a Národní fronty rozjedou po vesnicích a městech a začnou se hlásit o navrácení usedlostí, podniků a živností po svých vyvlastněných, třeba i nežijících předcích, reformátorech našeho života. To musí přece pochopit i členové stran a sdružení, poslanci, kteří slíbili svým voličům v pravdě a lásce se distancovat od minulosti.

Na minulém zasedání jsme přijali zákonné opatření k lustracím. Shodli jsme se v tom, že i ti, kteří by nikomu neublížili, by neměli po určitou dobu zastávat vedoucí funkce. Není spravedlivé, aby ti, kteří nebyli jen řadovými členy strany, byli po celou dobu nositeli ideologie a organizátory totalitního systému, byli prověřeni v roce 1969-70, což znamená, že neodsoudili ani agresi a nežádali změnu systému, byli z mimosoudních rehabilitací vyjmuti? To právo klasifikace křivdy by měl ponechat nový zákon demokraticky zvoleným obecním úřadům. Jsem přesvědčen, že bez zákonného omezení bude docházet k paradoxním situacím, budeme odškodňovat i ty, kteří si amnestování svých postojů nebo postojů svých předků nezaslouží.

Proto podávám pozměňovací návrh k § 3 do textu 477: "oprávněnými osobami nejsou ti, kteří před nebo po 25. únoru 1948 byli členy KSČ a členy strany zůstali i po prověrkách v roce 1950 až 1951 a 1969-70. Také nejsou oprávněnými osobami ti, kteří zastávali funkce placených funkcionářů KSČ od roku 1945 a ostatních stran působících v Národní frontě od roku 1949 do roku 1989".

Dávám ke zvážení navrhovateli a zpravodajům pověřit zákonem nová obecní zastupitelstva v regionech, klasifikovat třeba pomocí soudů, zda skutečně šlo o křivdu nebo jen vyvlastnění členů politických stran z programu se značným zúročením a efektem po celých 40 let totality. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Sochorovi. Prosím pana poslance Mlynárika a připraví se kolega Ivan Fišera.

Poslanec SN J. Mlynárik: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, kolegyne a kolegovia, za predložený návrhu zákona (tlač 477) o mimosúdnych rehabilitáciách budem hlasovať. Dôvody: v civilizovanej spoločnosti platilo a platí, že ulúpený majetok sa musí vrátiť tomu, komu ho ukradli. Ku kolosálnym lúpežiam dochádzalo i v krízových vojnových rokoch i bezprostredne po nich, ale i pri vnútorných prevratoch. Všetko, čo sa tu stalo proti ľudskej dôstojnosti a majetku občana, sa má napraviť. Ide však o celú horu zločincov a nešťastí.

Sme prví z bývalého sovietskeho bloku, ktorí sa podujali na tento oslobodzujúci čin v takomto rozsahu. Ani si dobre neuvedomujeme, čo všetko nám to priniese. Odtiaľ i určitá skromnosť vyjadrená v tom, že sa majú napraviť zločiny, ktoré sa stali až po nástupe komunistov k absolútnej moci v roku 1948. Netreba však byť historikom, aby sme vedeli, že mnohé tendencie, ktoré kulminovali v roku 1948 a po ňom, sa zaťali už roky predtým, že komunistické násilie bolo len pokračovaním násilia nacistického a fašistického a šovinisticko-nacionalistickou reakciou na ne. Po arizovaní židovského majetku nasledoval zabavený majetok občanov nemeckej a maďarskej národnosti, a to na základe prezidentských dekrétov vychádzajúcich z princípov obludnej fikcie kolektívnej viny. Žiadny civilizovaný človek ale národ sa s fikciou kolektívnej viny nemôže stotožniť.

To znamená, že činy, ktoré sa viažu ku kolektívnej vine, nemajú morálne ani faktické opodstatnenie a musia byť revidované.

Arizovaný židovský majetok či majetok Nemcov a Maďarov, ktorý od ich dočasných držiteľov vyvlastnili komunisti, nemá byť vrátený tým, ktorí ho získali na základe pokračujúceho násilia, ale tým, ktorým pôvodne patril. Viem, že na to teraz nestačíme, nestačíme to urobiť, urobí to možno budúci parlament a ďalšie zákony.

Preto navrhujem, aby časť 5 prvého paragrafu v časti 1 na strane 3 bola formulovaná takto: "Tento zákon nemožno použiť pre prípady, kedy bol majetok získaný v čase neslobody v dôsledku rasovej perzekúcie a v dôsledku znárodňovacích dekrétov z roku 1945, najmä dekrétu č. 108 o maďarskom a nemeckom majetku. Vlastníctvo uvedeného majetku bude riešené osobitnými zákonmi "

Ďakujem vám za pozornosť.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Mlynárikovi. Prosím poslance Fišeru, připraví se poslanec Hanák.

Poslanec SN I. Fišera: Vážený pane předsedo, pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, když jsme zde před nedávnem schvalovali ústavní listinu práv a svobod, kladli jsme si jako jednu z podmínek - mnozí z nás - přijetí tohoto ústavního zákona, ochranu lidského života, dokonce už před narozením.

Postavili jsme velmi vážnou hodnotu na jednu z centrálních míst tohoto zákona, a tedy i celé této společnosti. A dnes stojíme před reálnou otázkou, co pro naplnění této hodnoty skutečně uděláme. Zda se budeme dívat opravdu, jak o tom hovořil poslanec Vild a další studenti, do budoucnosti, zda budeme chránit budoucí životy, anebo budeme se stále snažit vyřešit nevyřešitelný oříšek naší minulosti. Jeho rozlousknutí se může stát, budeme-li silně na louskáček tlačit, ale jádro naší budoucnosti může být velmi vážně ohroženo.

Říkám to také proto, že řada z přátel, kteří vyznávají křesťanskou víru jsou si vědomi hodnot a jsou si vědomi toho, že vlastnictví není jen a především privilegiem, je z hlediska mravního především velkou odpovědností, a i to jsme vyjádřili v ústavní Listině práv a svobod. Měli bychom tyto momenty pečlivě zvažovat, protože tak, jako nelze dvěma pánům sloužit, tak nelze v přehnaném rozsahu sloužit restituci a současně ekonomické reformě, která je nezbytnou podmínkou k tomu, abychom zabezpečili to, co zabezpečit musíme - budoucnost lidí v této zemi na alespoň trochu přijatelné důstojné úrovni. To je úvodem, co jsem chtěl říci jako základní rámec při úvahách o restitucích.

Nyní mi dovolte, abych se zaměřil na dva pozměňující návrhy. Jde o § 5 odstavec 2 a odstavec 4 a o § 13 odstavec 3. Řeknu nejprve stručně oč mi jde.

Jde v podstatě o zkrácení všech lhůt o polovinu, zejména mi jde o zkrácení lhůty v § 5 odstavec 2 ze 6 měsíců na 3, protože jsem hluboce přesvědčen, že skutečný vlastník, který opravdu chce vlastnictví vykonávat jako odpovědnost, se během 3 měsíců dokáže přihlásit. Je to doba, podle mého názoru, více než dlouhá. Budu hlasovat pro to, co navrhoval poslanec Vild, t.j. pro 1 měsíc. Nebude-li však tento návrh přijat, podávám tento pozměňovací návrh na zkrácení, a to z toho důvodu, který jsem již uvedl. Nemůžeme si dovolit prodlužovat tento stav bezvládí v naší ekonomice. Chtěl bych zde upozornit, že mě velmi překvapuje z procedurálního hlediska, že ústavně právní výbor (zřejmě je to do určité míry dáno jeho složením), nerespektuje návrhy a doporučení takových výborů, jako jsou výbory hospodářské. Tento návrh hospodářskými výbory prošel. Jednoznačně jsme tuto změnu žádali, a nikdo ji nezohlednil. Nikdo jí ani nepřipomněl. Je to již poněkolikáté, co se toto stalo. Myslím, že bychom měli zvažovat váhu hospodářských výborů, které si v poslední době uvědomily, jak vážná hospodářská situace před námi je a které si uvědomily, že je nutné velice rychle reagovat.

Jsem hluboce přesvědčen, že tato změna je nutná i z toho důvodu, že panují zejména mezi mladšími poslanci iluze o tom, jak se chová vlastník a jak se dědí podnikatelské schopnosti v rodinách. Samozřejmě, posledních 42 let zbavilo řadu mladších poslanců přirozeně paměti, a to i proto, že byly v podstatě poničeny naše knihovny, ve kterých bychom si mohli o naší minulosti něco přečíst. Nekritizuji-li to, že řada poslanců uvádí srdcervoucí dopisy vlastníků. Já jsem jich řadu dostal a v řadě případů věřím, že jsou to dopisy oprávněné. V řadě případů se nemohu zbavit dojmu, že byla založena určitá kampaň a že je statisticky bezvýznamná.

Dovolte, abych na adresu poslance Senjuka citoval, pro vaše potěšení, Antonína Červína, "konečně nevadí, že to bude rok 1941, protože pan poslanec Senjuk je přesvědčen, že ekonomická prosperita našich podniků za války, jak sem se dočetl v novinách, ukazovala na úspěšnost vlastníka (občanský deník - "o české podnikavosti v roce 1941"): "Schází nám smysl pro velké pracovní koncepce i v rodinách. Leckdy členové rodiny nerespektují rodinné pracovní tradice, zejména ve městech. Často tyto rodinné tradice ani nevzniknou, protože úspěch rodiny trvá jen jedinou generaci. Kolik generací už nepoznalo schopnost podnikání. A to, co dříve bylo a co se skutečně přenášelo, se nepřenáší".

Připomínám to z toho místa i proto, že když jsme jednali o malé privatizaci, preferovali jsme peníze, nikoli podnikatelský duch středního stavu, který jsme ještě měli tenkrát možnost zachovat.

Druhý pozměňovací návrh, který předkládám je tento. V § 13 odstavec 2 doporučuji doplnit větu: "Jde-li o občany, jejichž jmění převzal stát v souvislosti s jejich odchodem do ciziny, vyplatí se jim finanční náhrada jen tehdy, jestliže prokáží, že jim hrozilo na území České a Slovenské Federativní Republiky bezprostřední nebezpečí trestního postihu pro jejich jednání uvedené v § 2 odstavec 2a)" - t. j. demokraticky motivované jednání. Jde o to, abychom takto vyloučili ekonomickou emigraci, protože to bychom se skutečně nedoplatili, pokud bychom tento zákon měli přijmout. Myslím, že nemusím příliš zdůvodňovat, proč by takovýto postup byl oprávněný.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP