Úterý 19. února 1991

Abychom pochopili rozdíly a proč jsou předkládány další zákony, které se týkají privatizace, měli bychom si upřesnit a objasnit, jako jsou rozdíly režimu přechodu vlastnických vztahů jednotlivých zákonů.

V transformačním zákonu se v prvé řadě vypracovává privatizační projekt, vypracovává ho podnik či ministerstvo a v tomto privatizačním projektu jsou řešeny věci jako je výrobní program, struktura řízení, přechod vlastnických vztahů, další organizační uskupení jednotlivých podniků.

Teprve pak následuje změna vlastnických vztahů. To znamená, že vlastníkovi, rozumějme podnikateli, v tomto případě jsou upřena práva vlastníka určovat a rozhodovat o chodu svého vlastnictví, určovat jednotlivé podnikatelské záměry, aplikovat podnikatelskou činnost, která by jinak vlastníkovi přináležela.

V případě, že by toto došlo v průřezu celé ekonomiky, bylo by tady reálné nebezpečí, že by došlo k informačnímu monopolu top managamentu a řídící sféry státu, a došlo by k oddělení lidí, kteří v těchto závodech pracují od všech ostatních, kteří by neměli možnost se přímo podílet na řízení, vypracování a schvalování privatizačních projektů. Tento informační monopol by trval po dobu, než by jednotlivé státní podniky začaly krachovat.

Další vývoj situace by samozřejmě byl obdobný při tvoření, jakým způsobem vznikla střední kapitalistická podnikatelská vrstva na sklonku a v průběhu 19. století. Vláda zcela dobře pochopila, že pro to je třeba vytvořit rychle střední podnikatelskou vrstvu, která by tento monopol informační narušila, aby nedošlo k formě státního kapitalismu, nebo chcete-li socialismu s lidskou tváří, v podobě, kdyby se v tomto případě takto nepovedlo provést transformační zákon, a proto byl předložen před transformačním zákonem zákon o malé privatizaci, který umožňuje vznik střední podnikatelské vrstvy a zabraňuje vzniku tohoto informačního státního monopolu nebo státního kapitalismu, chcete-li.

Po zkušenostech, které jsou s malou privatizací, kde malá privatizace by měla privatizovat objem asi 20 tisíc objektů, a přitom, jakým způsobem probíhá malá privatizace, je jednoznačně patrné, že by byla ukončena po 3 letech, jestliže máme 80 okresů, v každém okresním městě by každý týden bylo privatizováno 10 objektů, je jednoduché si spočítat, jak dlouho by privatizace trvala.

Proto se domníváme, že zákon o mimosoudních rehabilitacích umožňuje stejně rychlou cestu vytvoření střední podnikatelské vrstvy, která by právě zabránila vzniku státního monopolního kapitalismu, která by umožnila okamžitou akceleraci středního průmyslu, středního výroby a celého objemu služeb.

Domníváme se, že zákon o mimosoudních rehabilitacích, který ve své první části umožňuje vrácení majetku in natura, právě všechny tyto podnikatelské aktivity středních majetkových vrstev urychlí, nemluvě o tom, že v některých případech, tak jak je zákon koncipován, umožňuje v rámci zhodnocení vracených majetků získat státu investice, které již dávno oželel, to znamená různá zhodnocení, která byla provedena a nebylo možné je využít, různé zbytečně proinvestované investiční prostředky, které dnes při převodu - vracení těchto majetků budou vystupovat v rámci zhodnocení. Čili není tady ani možné odhlédnout od té skutečnosti, že i v rámci mimosoudních rehabilitací jednotlivé republikové rozpočty budou mít i příliv zisků.

To by bylo z analýzy přechodu vlastnických vztahů všechno, já se domnívám, že tyto tři zákony, zákon transformační, zákon o malé privatizaci spolu se zákonem o mimosoudních rehabilitacích vytváří v takové formě, v jaké jsou nám dnes tyto zákony předkládány, ucelený a naprosto vyvážený celek, který nebude brzdit privatizaci, ale naopak vzájemnou provázaností bude privatizaci a přechod na hospodářství, které bude budováno na principu tržním, že tento přechod urychlí.

Proto bych chtěl všem vám oběma sněmovnám doporučit, aby vládní návrh ve znění tisku 477 byl projednáván a posléze schválen.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu poslanci Senjukovi a než přistoupíme k rozpravě, měli bychom umožnit těm věrným poslancům, kteří vydrželi sledovat celé jednání, přestávku.

Vyhlašuji 20ti minutovou přestávku s časem dalších 10 minut k návratu do jednací síně. Kritický čas je 15.30 hodin.

(Jednání přerušeno v 15.00 hodin.)

(Jednání opět zahájeno v 15.40 hodin.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Vážení poslanci a poslankyně, zahajuji přerušené jednání. Po jednání s legislativci bych rád konstatoval, ve prospěch paní poslankyně Samkové, že přece jen navrhnu hlasování o textu, o kterém jednáme. V podstatě bychom měli vyslovit souhlas s tím, že bude projednáván návrh vládního zákona tisk 442 ve znění společné zprávy zpravodajů Sněmovny lidu a Sněmovny národů tisk 477.

Máme tedy hlasovat, že souhlasíme s projednáváním tohoto textu. S technickou poznámkou se hlásí poslanec Dostál.

Poslanec SN P. Dostál: Pane místopředsedo, nerad zdržuji, ale až budou připomínky, tak bych to nemohl uplatnit. Vy jste poděkoval panu premiérovi Čalfovi za hlubokou analýzu, ale mně a několika poslancům schází kvalifikace toho, co tento zákon bude stát, jak zatíží náš státní rozpočet. Než se bude hlasovat o tisku, byl bych rád, aby pan premiér Čalfa nebo někdo odpovědný z vlády nám dal odpověď na tuto otázku.

Tisk o tom diskutuje, známe prohlášení ekonomů. Říkám to také proto, že pan místopředseda vlády Mikloško uvedl 12. 1. v listu Pravda částky, které mě položily na lopatky. Byl bych tedy rád, kdyby se Federální shromáždění dovědělo částku, kterou to bude stát státní rozpočet.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Pane poslanče, mám to považovat za předčasný vstup do rozpravy?

Poslanec SN P. Dostál: Ne, pane místopředsedo, to jsme si nerozuměli. Abych mohl hlasovat pro tento zákon, jestli vůbec má být projednáván, musím vědět, kolik tento zákon bude stát.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Je to vaše stanovisko, rád bych zaujal vstřícný postoj. Pan premiér není přítomen, tím jste zaskočil mě i federální vládu a já se nenápadně obracím na místopředsedu Pavla Rychetského, zda by něco rozumně pádného neřekl.

Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský: Pokud se týká námitky vznesené panem poslancem, myslím si, že procesně není na místě, protože otázka nezněla, zda bude či nebude projednáván zákon, návrh zákona už projednáván je. Návrh předsedajícího zněl tak, zda předmětem projednávání bude osnova tisk 442 nebo osnova tisk 477.

Mezi osnovami je jistě rozdíl i pokud se týče kvantifikace dopadu na státní rozpočty. Rozdíl je oběma směry. Původní vládní návrh předpokládal maximální hranici - zdůrazňuji, že jde o odhad - 10 miliard korun.

V osnově 477 dochází k výrazné restrikci, a to v tom směru, že takzvané peníze cash, to znamená to, co by stát vyplácel v penězích, by se omezovaly na velmi úzký okruh osob, t. j. na oprávněné osoby, které byly původními vlastníky a které se dožily zákona a uplatňovaly by nárok. Zde dochází k výraznému snížení nároků na státní rozpočet.

Naproti tomu osnova tisk 477 rozšiřuje předmět restitučního zákona i o znárodňovací zákony, pokud byly realizovány nezákonným způsobem v rozhodném období. Zde dochází tedy k rozšíření, ale zejména v podobě naturální restituce, anebo restituce v cenných papírech, která nemá dopad na státní rozpočet, na státní pokladnu, nýbrž na privatizační proces, na objem akcií, které se stanou předmětem privatizace, a na objem akcií, které se stanou předmětem restituce.

Proti původnímu odhadu nedochází v zákoně, který byl předložen jako vládní návrh, k výraznějšímu posunu ani jedním směrem. Jinak federální vláda dnes projednávala na mimořádné schůzi tuto otázku a se souhlasem představitele Federálního shromáždění - - protože pan ministr financí není v Československu - zmocnila jeho náměstka pana Dušana Třísku, aby v rozpravě na půdě Federálního shromáždění podal potřebný výklad. Protože jde už o věc, který se týká rozpravy a nikoli věc, která se týká procedury.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu místopředsedovi Rychetskému. O slovo se hlásí poslanec Benda.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec V. Benda: V rámci procedurální čistoty bych jenom rád upozornil, ještě než bude hlasováno, na další chybičku, která se vloudila do tisku 477 a na kterou jsme byli upozorněni vládou. Je to zase inkriminovaná strana 18, § 26. Poslední řádek má znít "přepočet podle těch předpisů, podle kterých byl přiznán".

Omlouvám se vám. V horečné práci se nám vloudil tento posun.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Pane poslanče, děkuji za upřesnění. S technickou poznámkou se hlásí poslanec Šimko.

Poslanec SL I. Šimko: Mám jen technickou poznámku: Patří k tomu i tisková oprava?

Předsedající předseda SL R. Battěk: Ano, patří. To bylo mé opomenutí, promiňte.

Budeme hlasovat. Nejdříve bude hlasovat Sněmovna lidu. Hlasujeme o tom, o čem jsme už začali jednat, hlasujeme o tom že budeme dále projednávat vládní návrh zákona tisk 442 ve znění tisku 477 jako společné zprávy zpravodajů.

(Poslanec SL F. Magyar se hlásí s technickou poznámkou.)

Já jsem zahájil hlasování, pane kolego. To jsou nezpůsobné metody. Nemohu takto pokračovat. Nyní se hlasuje.

Hlasují nejprve poslanci Sněmovny lidu. Kdo z nich je pro předložený návrh, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Hlasuje se.) (Osmdesát pět.) Děkuji. Osmdesát pět.

Kdo je proti? (Pět.) Pět.

Kdo se zdržel hlasování? (Devatenáct.) Devatenáct.

Sněmovna lidu se rozhodla pro pokračování v rozpravě.

Hlasovat bude Sněmovna národů jako celek. Stačí nadpoloviční většina přítomných. Ptám se poslanců Sněmovny národů, kdo souhlasí s projednáváním navrženého zákona? (Hlasuje se.) (Devadesát jeden.) Devadesát jedna. Děkuji.

Kdo je proti? (Devět.) Devět.

Kdo se zdržel hlasování? (Osmnáct.) Osmnáct.

Také Sněmovna národů souhlasí s dalším projednáváním.

Než přistoupíme k vlastní rozpravě, je zde přihlášeno několik poslanců s příspěvky, které se netýkají předmětu našeho jednání. Kolega Bohuslav Hubálek chce říci jednu větu k období 1948 až 1989. Obávám se, že toto období nepůjde vyřídit jednou větou.

Poslanec SL B. Hubálek: Vystoupil bych až na závěr schůze.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Kolega Igor Němec chce doplnění programu o jeden bod.

Poslanec SN I. Němec: Vystoupím až na závěr jednání.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Tím se situace zjednodušila. Hlásí se poslanec Roman. Dávám mu slovo.

Poslanec SN L. Roman: Pán predsedajúci, chcel by som sa opýtať: predlohou dnešného rokovania je tlač 442 alebo 477? Bolo to pred hlasovaním nejasne povedané, že sme tomu skutočne nerozumeli. Hlasovali sme len o tom, že budeme jednať o tejto probléme, alebo o tom, že budeme jednať o nejakej predlohe? (Smích v sále.) Nesmejte sa, je to tak.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Moje postavení předsedajícího je katastrofální.

Poslanec SN L. Roman: Ja si myslím, že by sme mali hlasovať, či prijímame ako pozmeňovací návrh, že tlač 477 bude predlohou. Inač platí, že tlač 442 je predlohou dnešného rokovania.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Pan zpravodaj Senjuk k tomu něco řekne.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec R. Senjuk: Dámy a pánové, já se domnívám, že tady bylo zcela jednoznačně třikrát po sobě zopakováno, že se bude hlasovat o tom, zda sněmovny souhlasí s tím, aby se projednával vládní návrh zákona tisk 442 ve znění tisku 477.

Já se nedomnívám, že bychom měli používat jinou formulaci. Podle mého názoru pro všechny normální lidi je to naprosto srozumitelné. (Smích v sále, potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Nepochybuji, že je to srozumitelné i pro pana poslance Romana. (Oživení a smích v sále.)

Slovo má poslanec Magyar.

Poslanec SL F. Magyar: Najskôr sa ospravedlňujem že som sa hlásil pred hlasovaním. Nemal som v úmysle schôdzu preťahovať. Dostali sme tiež tlač 479. Máme ju hneď zahodiť, alebo o ňom budeme tiež rokovať?

Předsedající předseda SL. R. Battěk: Pokuste se nějaký čas si ho u sebe podržet. (Smích v sále.)

Žádám o klid. Rád bych přistoupil k vlastnímu jednání a zahájil jednání. Jako první se do rozpravy přihlásil poslanec Vild. Uděluji mu slovo.

Poslanec SN J. Vild: Vážený pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, chci vás seznámit se stanoviskem poslanců - studentů Michala Bláhy, Jiřího Dienstbiera, Jozefa Šepetky a svým, čtyř poslanců Občanského fóra a Veřejnosti proti násilí, k návrhu zákona o mimosoudních rehabilitacích. My čtyři, bez rozdílu příslušnosti ke kterékoliv části politického spektra, bez rozdílu národností, Češi i Slováci a po konzultacích se řadou našich kolegů na vysokých školách, jsme došlo k tomuto shodnému závěru.

Nesouhlasíme s hlavou 1. části druhé zákona o mimosoudních rehabilitacích, ve které je řešena otázka restitucí. Nelze ospravedlnit procesy, teror, pracovní tábory a diktaturu strany nad celou společností. Bylo spácháno tolik křivd, že je těžké je jen vyjmenovat. Lidi byli pro své názory a přesvědčení popravováni, vězněni, perzekuováni v práci, nemohli studovat, rozvíjet své nadání a schopnosti. Byl jim sebrán nejen nemovitý, ale i movitý majetek. Tisíce lidí mělo pronajato různé krámky a živnosti, o které přišli. Lidé byli okradeni měnovou reformou. A co je nejhoršího? Komunistický režim vzal lidem svobodu, důstojnost, vzal jim možnost přirozeně, lidsky a beze strachu žít.

Naši občané umírají na nemoce způsobené zdevastovaným životním prostředím, které nám zanechal totalitní systém. Prostě máme tu dnes 15 miliónů postižených. Ty všechny bychom měli rehabilitovat a odškodnit. Jenže my na to nemáme, a proto nemůžeme začít odškodňovat jedny na úkor všech ostatních.

Chceme pravdivě jednat a myslet, očistit svoje duše a - je-li to nutné - vyvodit pro sebe závěry. Zavazuje nás k tomu naše lidská důstojnost. Ale vina, která se má napravovat, má své hranice. Je třeba potrestat zločin, ale každá rehabilitace, která chtíc odčinit křivdu páchá křivdy další, je nepřípustná.

Z hlediska potřeb země je dnes rozhodující zákon úspory času. Tento zákon je vlastní podstatou efektivnosti ve všech oblastech života společnosti, přičemž rozhodující je efektivnost společenské výroby. Historicky je neodmyslitelný hospodářský růst při dlouhodobé konstantní či dokonce snižující se efektivnosti. Z hlediska zákona úspory času a rozvoje demokratického Československa rozhodne co nejrychlejší privatizace. Zákon o mimosoudních rehabilitacích ji blokuje, fakticky vytváří prostor pro to, že naše úsilí nemusí být vůbec úspěšné. Restituce už v podstatě zastavila malou privatizaci. Není totiž co privatizovat - kromě pár trafik, několika novostaveb a nájemného na dva roky.

Potřebovali jsme rychle vytvořit konkurenční prostředí, stáhnout od obyvatelstva finanční prostředky a ty zmrazit nejméně na dva roky. To se nám nedaří, vzniká inflace, která zhoršuje životní úroveň každého jednoho občana této země. Snižuje se také skutečná hodnota finančních prostředků, které máme na školství, zdravotnictví, kulturu, ekologii atd. Hrozí nám, že ke konci roku nebudeme mít ani léky a budou nám umírat naše děti.

Restituce také v žádném případě není rychlou formou privatizace. Neshody mezi oprávněnými osobami a pak následně mezi spoluvlastníky povedou k nekonečnému množství soudních sporů, které budou trvat dlouhá léta. Bez souhlasu kteréhokoliv ze spoluvlastníků - a těch mohou být až desítky - nelze prakticky nemovitost ani užívat, ani upravovat či prodat. Povinné osoby se mnohdy patrně přestanou o majetek starat, což povede k ohromným problémům. Dále nejistota ve vlastnických vztazích zastavuje příliv zahraničního kapitálu, který tolik potřebujeme.

Příznivci restituce tvrdí, že když lze nějaké křivdy napravit, tak se to má provést a ne říkat, že to budeme dělat, protože jiné křivdy už napravit nedokážeme. To by byla pravda, kdyby se ale náprava těchto křivd nedělala na úkor obětí křivd posledních.

Jsme přesvědčeni, že naše důvody potvrzuje nejen formální logika, ale i empirie. Totiž bezprecedentnost našeho zákona v domácím i zahraničním kontextu. A právě takto bezprecedentnost zákona o mimosoudních rehabilitacích je nebezpečná. A navíc otázka restitucí byla vznesena dodatečně až po volbách, takže projednáváním tohoto zákona překračujeme - podle našeho názoru - mandát, který jsme dostali od svých voličů.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP