Byla tady ještě jedna připomínka a omlouvám
se, že jsem si nepoznačil jméno pana poslance,
který doporučoval, aby byla do textu vojenské
doktríny vsunuta věta, která by hovořila
o rovnoměrném rozmísťování
vojenských sil i na území Slovenska. Domnívám
se, že to je věta nadměrná. Ve svém
úvodním vystoupení jsem řekl, že
tato vojenská doktrína ukládá Československé
armádě povinnost bránit území
České a Slovenské Federativní Republiky
v případě potřeby a v případě
napadení všemi silami Československé
armády, jak to bude vyžadovat potřeba a jak
to bude odpovídat míře ohrožení
a cíli případného útoku. Pokud
bychom tuto větu vložili do textu, obávám
se, že bychom vytvořili zdání, že
ona část Československé armády,
která je umístěna právě na
té části československého území,
je sama schopna a také sama povinna obranu toho území
zajistit. To by bylo mylné a z vojenského hlediska
naprosto nepřípustné. Není to představitelné.
Já jsem se o tom podle mého názoru dost obsáhle
zmínil už ve svém vystoupení.
Byla tady otázka, co se rozumí veřejnými
ozbrojenými sbory. Domnívám se, že jsou
to Československá armáda, vojska ministerstva
vnitra a ty ozbrojené složky, jejichž existence
vyplývá ze zákona. Nic jiného to podle
mého názoru ani být nemůže.
Co jsou to teritoriální vojenské síly,
resp. územní vojsko, které by bylo doplňováno
a vytvářeno na teritoriálním principu?
To je také záležitost, která je spojena
jednak ještě s dodatečným výzkumem,
v tom je tato poznámka do značné míry
oprávněná, že tedy hovoříme
o něčem, co ještě nemá pevně
stanovenou strukturu, ale jde o to, že v případě
budoucího vytvoření profesionální
armády přibližně ve smyslu, jak jsem
o tom hovořil, musíme doplňovat armádu,
její jednotlivé jednotky na teritoriálním
principu. Doplňujeme, a to už dnes, určité
divize tak, že jsou to divize, které budeme nazývat
mechanizovanými divizemi a jsou vyzbrojovány moderní
vojenskou technikou, tanky, bojovými vozidly pěchoty,
dělostřelectvem atd. Dále vytváříme
motorizované divize, které jsou vyzbrojený
jen lehkými zbraněmi a jsou mobilní, protože
mají k dispozici určitou mobilní techniku.
Dále vytváříme mobilizační
pěší divize, které jsou zárodkem
právě tohoto územního vojska a mají
své specifické úkoly v rozpracování
strategických a operačních plánů.
Pan poslanec Šimko mi napovídá, pokud jde o
připomínku k tomu, zda se máme nebo nemáme
zříci jaderných zbraní. Domnívám
se, že přesahujeme trochu do oblasti, která
se netýká mého resortu - ministerstva obrany.
Československá zahraniční politika
určitým způsobem reaguje na současné
trendy odzbrojovacích jednání. Kdybychom
nějakým tím příliš výrazným
způsobem dali najevo, že jaderné zbraně
takové či onaké mohou být součástí
naší výzbroje, dostali bychom se do rozporu
se současnými odzbrojovacími trendy a s principem,
na němž je postaven celý helsinský proces
a jeho odzbrojovací součást.
Pan poslanec Tomis se tady vehementně "vlomil"
do otevřených dveří. Už ve svém
úvodním projevu jsem řekl, že jsem vyhověl
požadavkům, které byly při včerejším
jednání vzneseny a zároveň pan poslanec
Tomis byl mylně informován - a mě to znepokojuje,
že může být tak mylně informován.
Nejde o žádný letecký stíhací
pluk, který by byl přesunován z Milovic do
Mošnova. O nic takového nejde. Za prvé do Mošnova
stíhací letectvo nepůjde, jak jsem včera
oznámil. Nevím, proč to ve zprávách
nebylo, proč to televize nepřinesla. (Hlasy ze sálu:
Bylo to tam.) Takže to bylo. A za druhé, opravdu bych
byl vděčen a usnadnili bychom si všichni vzájemně
práci, kdybychom dříve, než vystoupíme,
se pokusili třeba jedním telefonátem zjistit,
jestli naše informace, která nás podněcuje
k vyslovení určité otázky, je správná
a dostatečná, nebo mylná. (Potlesk.)
Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Ešte sa
s poznámkou prihlásil pán Sacher a pani Matochová
k interpelácii.
Poslanec SL R. Sacher: Vážený pane předsedo,
dámy a pánové, pan ministr řekl, že
československá zahraniční politika
reaguje na odzbrojovací trendy. Domnívám
se, že na ně reaguje, to je pravda, ale současně
se domnívám, že na ně reaguje nepříliš
uváženě.
Jsem věřící, jsem občanem tohoto
státu, nejsem militarista, ale vím, že zbraně
a armády musejí sloužit k ničení,
ale také k dovedení politiků za jednací
stůl. Armáda má však význam tehdy,
je-li schopna zabezpečit - a podle mého názoru
i odstrašením - suverenitu území státu.
Plně se proto stavím za slova, která zde
řekl pan poslanec Stome, pan poslanec Šolc a pan poslanec
Hubálek. Mám pocit, že často vycházíme
značně euforicky z toho, že nás celý
svět miluje, jako kdybychom neměli dostatek zkušeností,
že jakákoliv smlouva se může přes
noc stát bezcenným cárem papíru.
Poslankyně SN S. Matochová: Chtěla bych reagovat
ve formě technické poznámky na vznesenou
kritiku ve vztahu k interpelaci k umístění
justičního paláce pro věci trestně
právní v budově vojenské akademie
v Brně a nalezení náhradní budovy
pro účely armády. Domnívám
se, že to patří do jiného bodu, ale
vzhledem k tomu, že jsme byli vyzváni, abychom toto
vysvětlili, tak to činím.
Jedná se nedorozumění - část
věty, kterou pokládal pan ministr za základ
svého tvrzení mluvila o stavu armády k totalitnímu
státu. Ta věta měla na mysli, že základem
totalitního státu byla donucovací moc, kdežto
základem dnešního státu by mělo
být právo a právní stát. Zmíněná
věta se naprosto nedotýkala současného
postavení a funkce armády.
Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Ešte sa
s poznámkou hlasí pán minister Dobrovský.
Ministr obraný ČSFR L. Dobrovský: Mám
jen poznámku. Kdyby paní poslankyně přečetla
větu z interpelace tak, jak byla vytištěna,
ukázalo by se, že mé čtení bylo
správné. Jsem si jist, že paní poslankyně
i další kolega a kolegyně měli asi na
mysli to, co zde bylo řečeno. Nicméně
to, co měli na mysli se neobjevilo v textu. Proto jsem
reagoval tak, jak jsem reagoval a chci říci, přečtením
celého textu interpelace se musí nutně ukázat,
že mé čtení bylo správné,
protože celý text, poukazující k minulosti
armády, požaduje, aby se armáda stáhla
z Brna ne proto, že je teď nějaká, že
kdysi byla jakási. Já ovšem nevidím
dobrou souvislost mezí tím, jaká armáda
kdysi byla a mezi tím, jaké jí vytvoříme
možnosti pro to, aby se v této chvíli začala
proměňovat v nějakou jinou. Jestliže
budeme trvat na tom, že armáda musí nést
všechny důsledky toho, že se kdysi chovala určitým
způsobem, který je nutné odmítnou
- a odmítáme ho všichni - a nebudeme jí
vytvářet žádné možnosti,
aby se pokusila proměnit sebe samu v cosi jiného,
nedáme jí místo kde by mohla bydlet, nedáme
jí prostor, kde by mohla cvičit, neposkytneme jí
možnost, aby na letištích létala její
letadla, pak opravdu budu muset položit otázku, kterou
jsem až dosud kladl spíše s úsměvem,
ale teď ji musím položit vážně:
Chceme mít armádu? Jestliže na tuto otázku
odpovíme ano, pak vás musím požádat,
abyste mi pomohli vytvořit takovou zákonnou situaci,
která armádě umožní existovat.
Obávám se, že současná situace
je taková, že možnosti pro fyzickou existenci
armády jsou zúženy tak, že nemůže
plnit - abychom opustili další letiště
to bude pokračovat - své úkoly.
Pokud jde o vystoupení pana poslance, který připomněl,
že armáda cvičící v lese les
zničí, chci říci, že já
sám jsem byl v letech 1953 až 1955 jako voják
základní služby účasten takového
ničení. Kopali jsme v lese kryty, zničili
jsme les neuvěřitelně, stříleli
do opuštěných obcí z minometu a děl,
bylo to strašné. Důsledky toho všeho jsou
dlouhodobé a armáda je sama nedokáže
napravit i když bude dělat co bude moci. V současné
době k žádným cvičením
mimo vojenské prostory nedochází a docházet
nebude a nemůže. I tam je samozřejmě
příroda, i tam je les, i tam se cosi ničí.
Chceme najít takový způsob výcviku
a takovou metodu výcviku, která bude tyto škody
minimalizovat. Nemohu ale teď říci, že
výcvik armády bude přírodě
prospívat. Nebude jí prospívat a nemůže
jí prospívat, tak jako krajině a našemu
životu neprospívá ani položení
silnice, či tratě skrze krajinu, provoz automobilů,
kterými jezdíme z práce či do práce,
nebo provoz autobusů, kterými jezdíme na
rekreaci apod. Armáda má své negativní
důsledky na stav krajiny a bude negativní důsledky
mít. Jde jenom o to, abychom v armádě jednali
tak, aby těchto negativních důsledků
a škod nebylo více, než jich být musí
v nejnutnější míře. Jde o to,
abychom hledali takový způsob výcviku prostřednictvím
trenažérů, které budou minimalizovat
potřebu skutečné jízdy v tanku tehdy,
když budeme cvičit řidiče tanků
apod. To děláme, ale děláme to v míře
našich finančních možností.
Předseda FS A. Dubček: S technickou poznámkou
sa prihlásil pán poslanec Sacher.
Poslanec SL R. Sacher: Pane předsedo, dámy a pánové,
chci podpořit slova pana ministra, která zde zazněla.
Před vánocemi jsem navštívil s paní
poslankyní Petrovou jako člen branného a
bezpečnostního výboru 1. smíšený
letecký sbor v Hradci Králové, kde jsme se
dověděli tyto skutečnosti: počet výcvikových
hodin i kondičních hodin letců, kteří
ovládají miliónové hodnoty ve vzduchu
je v porovnání se západními armádami
téměř poloviční a pokud se
týká nízkého nebo nočního
létání, tak je tento stav naprosto alarmující,
protože neprobíhá téměř
vůbec.
Předseda FS A. Dubček: Ešte sa hlasí
pán poslanec Blažek.
Poslanec SN A. Blažek: Pane předsedo, dámy
a pánové, pan ministr obrany položil před
chvílí otázku, kterou si máme položit
my. Jestli chceme armádu nebo ne a podle toho se chovat.
Domnívám se, že to není dobrá
otázka, že lepší otázka je, zda-li
v situaci a v prostoru, kde jsme, musíme mít armádu
nebo ne. Obávám se, že po celé té
euforii, které většina z nás v nepříliš
dávné době propadla. Z jakéhosi všeobjímajícího
usmiřování mezi státy a národy,
a to nejen v Evropě, jsme postupně vystřízlivěli
a dostali jsme se do situace, že armádu mít
musíme.
Nyní bych navázal na to, co řekl pan ministr
o pozměňovacím návrhu vojenské
doktríny. Z jeho vystoupení to vypadalo tak, že
mezi návrhy - tiskem 366 a pozměňovacím
návrhem, který jsem měl čest přednést,
není velký rozdíl. Já se však
domnívám, že podstatný rozdíl
zde je. A řekl jsem to v úvodu svého vystoupení.
Podle mého soudu je vojenská doktrína součástí
obrazu, která stát o sobě vytváří.
A sice v určitém specifickém oboru, v oboru
své schopnosti a odhodlání bránit
svojí suverenitu, nezávislost a svobodu. A zde rozdíl
v textu a zejména v obsahu je podstatný, protože
ve vládním návrhu tisku 366 je, "jako
rozbor formulací ukázal", převaha kladena
na skutečnost, že bezpečnost naší
svobody a nezávislost je zaručena z vnějšku,
ve smlouvách, v nějakém systému bezpečnosti,
zatím co pozměňovací návrh
klade jako první zásadu naše vlastní
rozhodnutí aktivně se bránit a vyvíjet
k tomu všechny potřebné aktivity.
Poslanec SN P. Burian: Dámy a pánové, budu
krátký, mé vystoupení nebylo namířeno
proti panu ministru ani proti vojenské doktríně.
Přesvědčil jsem se, že má výzva,
co se týče svobodných legií byla na
místě. To ovšem nebyla odpověď,
ale svým způsobem výhrůžka. Rád
bych věděl, jak to pan ministr myslel, zda-li jsem
tomu tak rozuměl a kdyby mi mohl odpovědět,
co se týče svobodných legií a co se
týče mé osoby.
Ministr obrany ČSFR L. Dobrovský: Domnívám
se, že jsem řekl to, co jsem řekl, nic víc
a nic méně. Upozornil jsem, že existují
v armádě určitá sdružení,
která jsem jmenoval a řekl jsem, že je doporučuji
vaší pozornosti. Vystoupení pana poslance Buriana
mě utvrdilo v tom, že je opravdu na místě
doporučit tyto otázky vaší pozornosti.
Předseda FS A. Dubček: Vyčerpali sme i túto
časť. Domnievam sa, že je možné pokračovať
ďalej. (Poslanec Burian sa hlási s pripomienkou.)
Keby chcel hovoriť poslanec Burian ďalej, je možné
si veci vyjasniť v interpelácii, keby sa mohol obrátiť
na pána ministra. Uzatváram túto časť
nášho jednania a dávam slovo spravodajcovi
poslancovi Šimkovi.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
I. Šimko: Vážený pán predseda,
kolegyne a kolegovia, v rozsiahlej rozprave, v ktorej vystúpilo
viac ako 20 poslancov, bolo podaných 6 vecných návrhov
k doktríne, 4 návrhy k realizačným
opatreniam a jedna procedurálna otázka, ktorú
položil profesor Jičínský.
Začnem odzadu. Profesor Jičínský sa
zamyslel na tým, či budeme doktrínu vydávať
ako vyhlásenie. To by asi nezodpovedalo rokovaciemu poriadku.
Najvhodnejšou formou by asi bolo uznesenie Federálneho
zhromaždenia, ktoré pokiaľ s tým budeme
súhlasiť, bude textom doktríny s príslušnými
pripomienkami. Ďalej je otázka realizačných
opatrení. Realizačné opatrenia nie sú
súčasťou doktríny, budeme schvaľovať
len doktrínu. Je to v podstate informácia Ministerstva
obrany o splnení požiadaviek formulovaných
v doktríne. O týchto návrhoch k realizačným
opatreniam tiež nebude hlasovať. Zostáva 6 vecných
návrhov k samotnému textu doktríny. Z toho
jeden je taký, že ho ako spravodajcovia nemôžeme
kvalifikovať v podstate ako pozmeňovací návrh,
ale ako nový návrh doktríny. Osobne som rád,
že toto právo na nový návrh nevyužilo
viac poslancov, pretože by sme sa dostali do ťažko
riešiteľnej situácie. I v tomto prípade
sa domnievame, že nemáme inú možnosť,
než prejsť k hlasovaniu o jednotlivých návrhoch,
hlasovať, či budeme prerokúvať tento nový
návrh doktríny. V prípade, že si snemovne
budú želať prerokúvanie tohto nového
návrhu, treba prerušiť rokovanie v tomto bode
programu a prikázať na prerokovanie tento nový
návrh vo výboroch. Tým by sme mohli ukončiť
rokovanie o tomto bode programu asi až do ďalšej
spoločnej schôdzi. Navrhujem, aby sme najskôr
hlasovali o tejto procedurálnej otázke.
Předseda FS A. Dubček: Vypočuli sme úvahu
spravodajcu. Ide o to, že pôvodný návrh
Vojenskej doktríny bol predložený poslancom
v tlači 366 a teraz v priebehu rokovania ste dostali nový
text s rovnakým číslom, ktorý vyšiel
z iniciatívy pána poslanca Blažeka a ďalších.
Pokiaľ máte pred sebou tento text, nie je v ňom
pomenované, v čom sa líši od pôvodného
návrhu, nie je zvlášť vyznačené.
Preto sa domnievam, že by bolo dosť ťažké
o tomto novom texte hlasovať. Preto by som nechal hlasovať
v zmysle návrhu pána spravodajcu. Navrhujem hlasovať
o tom, či budeme rokovať o tomto novo predloženom
iniciatívnom návrhu, čiže tlači
366, ktorý vám bol pred pol hodinou alebo hodinou
predložený do lavíc. O slovo sa hlási
pán Hubálek.
Poslanec SL B. Hubálek: Pane předsedo, dámy
a pánové, navrhoval bych - abychom měli čas
se s textem pozměňovacího návrhu seznámit,
udělat polední přestávku, text přečíst
a potom se k tak závažné věci vyjádřit.
Předseda FS A. Dubček: Chcel by som upozorniť,
v priebehu rokovania bol predložený tento 5 - alebo
viacstránkový text doktríny, ktorý
vzišiel z priebehu tohto rokovania. Ak som rozumel spravodajcovi,
je otázka, čí ho budeme prerokúvať
v novom znení. Ak sa rozhodneme, nemôžeme o
tom rokovať dnes, pretože by návrh musel prejsť
príslušnými výbormi. Z tohto konceptu
nie je jasné, čím sa líši od
pôvodného návrhu.
Rozumiem spravodajcovi tak, že Federálne zhromaždenie
sa vysloví za alebo proti prerokúvaniu nového
iniciatívneho návrhu, ktorý musia najskôr
prerokovať výbory. Nechávam o návrhu
hlasovať. Ešte sa hlási pán spravodajca.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
I. Šimko: V zásade každý poslanec má
právo až do konca spoločnej schôdze prichádzať
s novými návrhmi. Vzhľadom na to, že vojenská
doktrína je veľmi závažný dokument,
pracovalo sa na nej celé mesiace. Celý parlament
vedel o tom, že sa na nej pracuje. Dokonca jeden z členov
výboru branného a bezpečnostného bol
členom iniciatívnej skupiny. Záležitosti,
ktoré sú v novom návrhu, tam neboli uplatňované.
Myslím, že bolo dosť príležitostí,
aby sa to pripravilo i pred týmto rokovaním.
Považoval by som za poľutovania hodné oddiaľovanie
prijatia vojenskej doktríny pri najmenšom o mesiac.
Ja osobne neodporúčam, aby sme prijímali
takýto postup, že rokovanie prerušíme
a súhlasili s tým, že sa bude jednať o
novom návrhu.
Poslanec SN V. Moric: Chcem by som sa spýtať pána
spravodajcu, alebo členov predsedníctva, či
poslanec má nárok podávať návrhy,
ako hovoril spravodajca, alebo či ich môže podávať
ešte v dobe prejednávania zákona. Keď
toto právo má, je potrebné, abysme sa predloženým
návrhom zaoberali.
Předseda FS A. Dubček: Návrh môže
byť predložený v ktorúkoľvek dobu,
dokiaľ nie je prijaté uznesenie. Nejedná sa
len o to, že je nutné dodržovať rokovací
poriadok a dospieť ku spoločnému záveru.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
I. Šimko: Môže návrh podať i v priebehu
rokovania, ale snemovne ho môžu odmietnuť.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
L. Lis: Paní poslankyně, páni poslanci, chtěl
bych upozornit, že projednávání vojenské
doktríny má zásadní význam
a ráz, protože má předbíhat celé
řadě zákonů dalších, které
se vojenskou problematikou budou zabývat. Z této
doktríny tudíž budeme odvozovat celou sérií
dalších projednávání. Zdržení
projednání této doktríny by mělo
podle mého názoru vážný dopad
na vlastní činnost sněmoven a branných
a bezpečnostních výborů.
Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Slovo má
poslanec Blažek.
Poslanec SN A. Blažek: Já si dovolím poznamenat,
že projednávání vojenské doktríny
původně nebylo na programu této schůze.
Měla být projednávána až příští
den. Měli byste na to týden času.
(Hlas z pléna: Pokládám protinávrhy
poslance Blažka a dalších za tak závažné,
že navrhuji, aby branné a bezpečnostní
výbory a ústavně právní výbory
vypracovaly novou zprávu a inkorporovaly do ní to,
co je tam zdravé. Projednat bychom to mohli příště.)
(Hlas z pléna: Právě proto, že je to
tak důležité, bychom to neměli uspěchat,
ale měli bychom návrh poslance Blažka seriózně
projednat.)