Čtvrtek 31. ledna 1991

Máme řadu otevřených otázek. Máme například otevřenou otázku některých našich etnických skupin či menšin, máme otevřenou otázku našeho vztahu k Židům a židovskému majetku, máme otevřenou otázku některých Maďarů a Němců v souvislosti s poválečným obdobím. Nezaujali jsme stanovisko k průlomu do možnosti stejných práv občanů k majetku po roce 1945 a před řešením těchto otázek uhýbáme. Vytváříme tím nejistotu, způsobujeme tím to, že naši občané si kladou otázky, jak tento stát bude pokračovat a jak se podívá na svojí historii. Snažíme se posouvat mezníky až do roku 1948, ale uvědomme si, že 25 únor 1948 se nenarodil 24. února nebo 23. února, ale narodil se daleko dříve.

Domnívám se, že je povinností tohoto parlamentu, aby k těmto letům oficiálně zaujal stanovisko. To je jedna věc.

Pak můžeme očekávat, že i naše mládež bude hrdá na to, že je občanem Československé republiky a nebude mít potíže s tím, jak obsadit armádu lidmi, na které je spolehnutí. Totéž platí o obyvatelstvu.

Nedávno jsme projednávali rozpočet. Při projednávání rozpočtu se řada z nás domnívala, že nemůže (já bych označil tento názor ve shodě se stanoviskem branných a bezpečnostních výborů za mírně naivní) omezovat armádu pod únosnou mez. Máme-li zjistit možnost napadání a máme-li chránit toto území, znamená to vybudování velkého moderního varovného systému, který jsme si nepustili do našich hlav natolik, abychom byli ochotni pro to něco obětovat. Změna naší armády znamená její celkové přebudování. Bude spíše hlídat a zajišťovat, jak je uvedeno v materiále. Prosil bych vás (a sebe také), abychom měli dostatek odvahy obě tyto otázky vyřešit a nešetřili tam, kde jde o naši svobodu, protože spoléhat se jen na to, že ostatní za nás všechno vyřeší, historicky vždy vedlo ke kolapsu. (Potlesk.)

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Slovo má poslanec Jindřich Konečný.

Poslanec SL J. Konečný: Vážený pane předsedo, z toho, co jsem chtěl říci, byla už řada věcí řečena, takže se omezím jen na některé dílčí připomínky.

Pokud jde bezprostředně o text vojenské doktríny, některé věci mi tam skutečně připadají dosti frázovité. Například na straně 4: "Při plnění tohoto úkolu se Československá armáda opírá o pomoc a solidaritu všeho obyvatelstva". Víme, že jsou mezi námi pacifisté, separatisté, různě nábožensky orientovaní lidé, například jehovisté. Já myslím, že výraz "všechno obyvatelstvo" čpí nereálností.

Chtěl bych říci ještě jeden konkrétní dodatek k základnímu realizačnímu opatření. Na straně 3 je psáno v 1. odstavci: "Minimalizovat rámcování útvarů, zefektivnit výcvik záloh, zredukovat počet vojenských výcvikových prostorů". Já bych tam udělal čárku a doplnil bych to "a omezit jejich velikost". Domnívám se, že by velikost některých vojenských prostorů bylo možné omezit. Konkrétně mám na mysli vojenský prostor Doupov. To je zhruba vše, ostatní za mne řekli kolegové.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Slovo má pán Tomis.

Poslanec SN V. Tomis: Pane předsedo, vážení kolegové, vážené kolegyně, chtěl bych říci jen kratičkou připomínku. Jestliže schvalujeme vojenskou doktrínu, plně chápu, že je nesmírně důležité, aby zde byla protivzdušná ochrana. Na druhé straně je však také nesmírně důležité, abychom zvažovali, kam to dáme. Nemáme odpověď na petici ve věci umístění stíhacího pluku v Ostravě. Jde o oblast silně zamořenou exhalacemi hutí a dolů a na druhé straně je tu i husté obydlení. Stavěli jsme se k tomu všelijak tolerantně. V poslední době jsme se však dozvěděli, že v Milovicích, kde tento pluk byl umístěn, rozhodla akciová společnost se zahraniční účastí, že tento prostor bude využívat. To znamená, že odtamtud půjdou stíhačky pryč a přijdou do silně zamořeného ovzduší na Ostravsku. Žádám, aby tato otázka byla vždy pečlivě zvažována a aby se provedlo takové opatření, aby tam stíhací pluk nepřišel.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Ďalej vystúpi poslanec Burian.

Poslanec SN P. Burian: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, vážení hosté, při vystoupení pana ministra Dobrovského zde zazněla mimo jiné i kritika na adresu Sdružení svobodných legií, na kterou nemohu nereagovat. Zapsal jsem si narychlo pár poznámek. Tuto kritiku a výpad proti Sdružení svobodných legií považuji za nebezpečný signál a možný začátek zbrzdění a dokonce pozastavení demokratizačního procesu v naší armádě, a tím plného uskutečňování demokratického pluralismu v naší zemi.

Dovolte mi pár slov o genezi vzniku Sdružení svobodných legií. Jejich zakladateli jsou důstojníci naší armády, nestraníci, kteří se již v samém začátku změn v listopadu 1989 plně angažovali a spolupracovali s Občanským fórem a také založili vojenská fóra. Šlo jim a jde jim o očištění armády od zkorumpovaných důstojníků bývalého režimu, o skutečnou demokratizaci a očištění naší armády.

To byl také hlavní důvod, proč bývalý ministr obrany generál Vacek vojenská fóra zrušil pochopitelně za plné účasti a podpory většiny vysokých důstojníků, kteří se plně zúčastnili a jsou spoluvinní spolu s výše citovaným generálem Vackem za spoluvytváření a vytváření armády, sloužící jako povolný, zmanipulovaný a manipulovatelný nástroj minulého totalitního režimu. Samozřejmě pod naprostým diktátem okupační politiky Sovětského svazu. Mnozí z těchto důstojníků pochopitelně dále zůstávají ve službě.

Navíc svobodná legie byla napadena jako destabilizující element bez možnosti se bránit. Připomíná mně to situaci, kdy se hlasovalo proti Chartě 77, aniž kdo znal základní prohlášení a text Charty 77 a tedy většina zvedla ruku a nevěděla o čem.

Žádám proto pana ministra Dobrovského, aby přezkoumal své stanovisko ke svobodným legiím, aby jim byla dána možnost jejich představitelům se seriózně představit a popřípadě neoprávněné kritice se bránit. Jedná se tu opět o někoho bez někoho. Jejich zrušení bych považoval, jak jsem uvedl na začátku, nejen za velkou újmu na demokratizačním procesu v armádě, ale i v naší zemi a za velkou újmu na spravedlnosti v tom nejhlubším a nejvlastnějším slova smyslu. Děkuji za pozornost.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Teraz bude hovoriť poslanec Blažek.

Poslanec SN A. Blažek: Pane předsedo, dámy a pánové, ve svém prvním vystoupení jsem se nezabýval textem základních realizačních opatření. Protože je to předmětem diskuse a budeme o tom nejspíš i hlasovat, v tomto případě mám několik připomínek.

Na straně 2 této směrnice ve druhém odstavci zdola je několik problémů, které by bylo třeba vysvětlit, případně opravit. Především je tady věta "V řízení ozbrojených sil ČSFR uplatnit výlučně suverenitu rozhodování státních činitelů".

Domnívám se, že za předpokladu, že některou z jednotek poskytneme pro službu v rámci mírových výborů OSN, výlučné uplatnění suverénního rozhodování nad ozbrojenými silami nebude moci platit.

Proto navrhuji, aby tato formule zněla takto: "V řízení ozbrojených sil ČSFR maximálně uplatnit suverénní rozhodování" a místo "státních" dáme výraz "ústavních činitelů ČSFR". To by se týkalo samozřejmě i případů, kdy bychom měli naše jednotky zapojit do nějakých aktivit v rámci evropského systému bezpečnosti.

Dále bych chtěl, aby mně pan ministr vysvětlit, co to je "teritoriální ozbrojená síla na principu územního republikového a zemského zřízení". Domnívám se, že tady bychom vyhlašovali něco, co je zatím ještě ve stadiu ani ne přípravy, ale diskuse a přejímáme tak nějaký stav, který ani nemusí nastat. Už se tady o tom zmínil někdo z předřečníků, že v textu vojenské doktríny na straně 5 je řeč o předpokládaných vojskách územní obrany. V pozměňovacím návrhu, který jsem tady přednesl, jsem toto vypustil, ale pokud tento pozměňovací návrh neprojde, tak bych žádal, aby bylo jasně vysvětleno, co to mají byt vojska územní obrany a proč nějaký útvar, o kterém předpokládáme, že by mohl být formován, se vyskytuje ve vojenské doktríně a mluví se o něm.

Dále je tu několik drobností spíše gramatického rázu. Letectvo i v našich podmínkách je spíše neutrum, takže ve druhém odstavci na straně 2 "rozmístit je na letištních plochách" a na straně 3 v předposledním řádku navrhují "ve výstavbě armády v režimu jeho života uplatňovat ekologická hlediska" upravit na "výstavbě a ve výcviku armády". Na první straně přílohy, kde je uprostřed textu "lze předpokládat snížení počtu ČSA", navrhují výraz,,stavu ČSA".

Předseda FS A. Dubček: O slovo sa ešte prihlásil poslanec Deyl.

Poslanec SL V. Deyl: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, dovoluji si znovu upozornit na pozměňující návrh. Přiznávám, že tento pozměňující návrh je podáván poněkud opožděně, dostáváte ho na poslední chvíli, nicméně vojenská doktrína je politický dokument tak zásadního významu, že pozměňovací návrh, který máte k dispozici, jistě stojí za uvážení a za to, abyste mu věnovali pozornost.

Některé formulace v původním znění jsou dvojznačné, nejsou přesné a stojí za odpovědné uvážení. Dovolil bych si u pozměňovacího návrhu, pokud ho máte k dispozici, navrhnout změnu jednoho výrazu. Na straně číslo jedna se uvádí: "Základními principy této vojenské doktríny jsou vůle lidu a národností ČSFR". Toto bych si dovolil změnit na "vůli občanů ČSFR". Je to jednoznačnější a myslím, že zde nejsou potenciálně obsažené možnosti různého nepříliš vhodného výkladu.

Dále bych si dovolil předložit pozměňovací návrh pouze pro případ, že by nebyl přijat pozměňující návrh poslance Blažka a můj. Byl by to pozměňovací návrh v tom smyslu u původní varianty. Zde máme v kategorii 1 odstavec 1 "vojenská doktrína ČSFR vychází z těchto základních principů. Dole předposlední princip. Z všeobecné obrany demokratického charakteru našeho státu, jeho jednoty a územní integrity jako výrazu vůle národů a národnostní ČSFR". Domnívám se, že tento princip je sice důležitý, ale tak, jak je formulovaný je v jistém smyslu zneužitelný a jsem přesvědčen, že není formulován správně, a proto bych pro případ, který jsem zde uvedl, podával tento pozměňující návrh.

Vojenská doktrína ČSFR vychází z těchto základních principů; z obrany ústavního zřízení státu.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Ešte sa hlási poslanec Blažek.

Poslanec SN A. Blažek: Pane předsedo, já se velice omlouvám. Pro nevojáka je zajímavým problémem zabývat se vojenskou doktrínou, ale kvůli tomu to nedělám. Souhlasím samozřejmě s tím, co řekl kolega Deyl. Diskutovali jsme o tom spolu, zejména o záměně výrazu "vůle lidu, národů a národností".

Já jsem tuto formulaci použil zcela vědomě z těchto důvodů. Mnoho našich občanů předtím, než se stali občany jiných států, bylo jistě připraveno podílet se na případné obraně těchto států jako svých budoucích domovů, jako svých vlastí, které si ke svému pobytu z důvodů, které jsou nám dobře známé zvolili.

Předpokládám, že se nechtěli nechat omezovat tím, že v případě napadení jejich nových domovů, nových vlastí, jim bude zabráněno o tyto domovy a vlasti bojovat, proto jsem použil výrazu lidu tohoto státu. Nepoužil jsem výrazu občanů, ale netrvám samozřejmě na tom. Děkuji za pozornost.

Předseda FS A. Dubček: Praje Ešte sa niekto hlási do rozpravy? Nie. Vyhlasujem tým rozpravu za skončenú si slovo pán minister?

Ministr obrany ČSFR L. Dobrovský: Pane předsedo, paní poslankyně a poslanci, ne že bych si přál slovo, ale byl jsem dotázán na některé otázky. Ty, které jsem si stačil poznamenat, pokusím se k nim vrátit. Když dovolíte, velice pozorně a s velkým potěšením jsem vyslechl vystoupení pana poslance Buriana, neboť obsah jeho vystoupení mě utvrdil v tom, že výzva, kterou jsem vám adresoval, přesně byla na místě.

Byla zde řada dalších podstatných věcí. Jde např. o rozsáhlý pozměňovací návrh poslanců Blažka a Deyla. Měl jsem možnost se s textem tohoto pozměňovacího návrhu seznámit. Z mého hlediska se nezdá být v nějakém rozporu s tím, co bylo v původním návrhu vojenské doktríny. Je to jisté rozšíření, ale určitou pochybnost mám o některých pasážích a formulacích v tom smyslu, že jsou to formulace, které patří spíše do ústavy než do tohoto dokumentu.

Pak tady bylo velmi podstatné a závažné vystoupení pana poslance Hubálka, který se dotkl otázky, kterou se také Československá armáda, její generální štáb a další odborníci soustavně zabývají. Je to otázka organizační struktury armády, zda armáda má být strukturována na principu svazků, divizí, pluků anebo zda mají být v československé armádě, jak je tomu v jiných armádách, budovány brigády a prapory, jako jednotky. Alespoň tak se to zdůvodňuje, schopnější v pružných operacích, jednotky mobilnější.

Při posuzování tohoto problému nejsme na samém začátku. Zjišťujeme, že z hlediska teritoria našeho státu, jeho velikosti, alespoň pro tuto chvíli a pro ty zbraňové systémy, které máme a budeme mít ještě dlouho k dispozici, budeme mít k dispozici vzhledem k určitému typu obranné strategie našeho státu, není velký rozdíl mezi organizační strukturou divizní a organizační strukturou na principu brigád, zvláště tehdy ne, jestliže směřujeme k vytvoření tří oblastních velitelství, která budou z hlediska velení schopny pružnější reakce na případné proměny vojenské situace. Nevylučuji, prosím, vůbec tu možnost budoucí proměny organizační struktury Československé armády na principu brigád a praporů, ale chci upozornit na to, že vytvoření takto samostatných vojenských jednotek předpokládá zmnožení jejich zabezpečovacích útvarů, zvýšení počtu techniky a modernizaci, podstatnou modernizaci automatickým systémů řízení a velení. Na to v dohledné době nemáme peníze.

Pokud jde o pojem rámcové útvary, Československá armáda samozřejmě směřuje k tomu, aby snížila počet těchto rámcových útvarů. Nicméně, žádná armáda se neobejde bez mobilizačního doplňování a bez rozvoje svých dalších strukturních složek, v našem případě divizí v případě vyhlášení branné pohotovosti státu, a musí tedy kromě divizí, které jsou v plné bojové připravenosti a naplnění do funkčního počtu jak municemi tak zbraněmi, musí mít armáda k dispozici ještě jistý počet důstojníků, jistý počet prostředků, které musejí být nějakým způsobem ošetřovány, musí být nějakým způsobem plněny, připraveny k použití tak, aby v případě mobilizace mohlo dojít k rozvinutí a vytvoření dalších vojenských jednotek. Neobejdeme se tedy bez takových systémů, i když jejich počet snižujeme, stejně jako snižujeme počet divizí na bojové pohotovosti, celkem na 4.

Pokud jde o snižování počtu na stav 40 - 60 tisíc lidí a na předpoklad, že v případě nové vojenské organizace na principu brigád by tento počet stačil, opravdu si nejsem jist, zda pan poslanec Hubálek byl přesně dostatečně informován o možnostech.

Podle mých informací, které vycházejí právě z průběhu zkoumání těchto věcí, je to možné v takovém případě, že budeme mít armádu vyzbrojenou opravdu těmi nejmodernějšími zbraňovými systémy a natolik schopná a mobilní takové automatizované systémy řízení mít, na to však v dohledné době nemáme.

V této souvislosti bych se chtěl zmínit i o otázce, kterou položil pan poslanec Jičínský, jak je to s profesionální armádou. Už několikrát jsem tuto záležitost vysvětloval ve výborech branných a bezpečnostních. Vedli jsme diskuse velmi široké, že nepředpokládáme ani nesmíme předpokládat profesionální armádu, která by byla odkázána jen sama na sebe. Vždy je nutno zachovat jistou míru onoho trvalého kontaktu armády s občany státu, kteří musí pociťovat povinnost spoluúčasti na obraně vlastního státu tak, že budou cvičení mladí muži ve zbrani, aby v případě vyhlášení branné pohotovosti státu mohli nastoupit ke svému útvaru a tam sloužit jako vycvičení vojáci.

Profesionální armáda se rozhodně rozumí v tomto omezovacím smyslu, i když se mluví o plné profesionalizaci v tom smyslu, že armáda, která je v plné pohotovosti, která techniku ovládá, ošetřuje, řídí celou záležitost přípravného budoucího doplňování, je tedy armáda placených kvalifikovaných profesionálů, ta také cvičí budoucí zálohy, přičemž je nutno předpokládat, že ona část těchto, do zálohy cvičených mladých mužů, občanů tohoto státu, bude po určitou dobu vykonávat službu v armádě jako profesionálové. Předpokládá se, že jim bude nabídnuto, aby třeba dva až tři roky pracovali na určitých funkcích. Například řidiči tanků, operátoři atd., jako profesionálové. Takto je to chápáno.

Pokud jde o otázku, jak je to s porušováním naší suverenity v případě leteckého přibližování sovětských letadel na letišti v Užhorodě, bohužel to letiště je opravdu umístěno tak nešťastně, že ten přibližovací manévr letadel, která tam přistávají, nemůže být uskutečněn jinak, než přeletem našeho území v případě, že vítr fouká určitým směrem. Nejde o porušováním naší suverenity, neboť tyto přelety a nálety, které se odehrávají v přesně vymezeném prostoru nebo by se měly - doufám, že se odehrávají, protože jsem nedostal informaci, že by v poslední době došlo k nějakému narušení - tak tato možnost je dána dohodou, která upravuje celou situaci a proces přibližovacího manévru je sledován československými institucemi a úřady.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP