Jde mi o to, že 80ti miliónové Německo
má mít 360-ti tisícovou armádu. Nechci
oslabovat náš stát, nebudu říkat,
že jsem vlastenec, prostě nebudu tyto věci
rozvádět. Jde mi o tom, že když děláme
opatření v ekonomice, když chceme, aby náš
život odpovídal skutečnostem, aby se nikomu
nenadlehčovalo, aby nemuseli utahovat opasky jenom jedni,
abychom jednali podle spravedlnosti, protože to je základním
kritériem, což všichni pochopí a opasky
si utáhnou, čili abychom nenadlehčovali složce,
která je vlastně placená z daní a
není tak docela produktivní. Pan ministr se mezí
tím vrátil, ale na tuto otázku neodpovídá.
Dal bych tedy svůj pozměňovací návrh,
a sice za prvé na straně 2 předloženého
tisku - číslo 366 - se přikláním
k názoru předřečníků,
abychom vypustili větu, že se vší rozhodností
stavíme za požadavek úplné likvidace
těchto atomových zbraní v celosvětovém
měřítku, jejichž použití
v ozbrojeném konfliktu vyhlašujeme za zločin
proti lidskosti. Jsem proti atomovým zbraním, ale
díky jim byla rovnováha v Evropě a na světě,
protože byly v rukou nejen totalitních mocností,
ale i mocností svobody. Díky tomu jsme vlastně
dospěli k dnešnímu stavu, díky tomu
jsme mohli vstoupit do Rady Evropy. Nejsem militarista, ale myslím,
že bychom se měli realistický zamyslet nad
touto okolností.
Další se týká toho, o čem jsem
začal mluvit nejdříve, a to je stav naší
armády. Mám informace - a proto jsem chtěl,
aby pan ministr, jako odborník, se k nim vyjádřil
- že organizace naší armády i dosavadní
organizace odpovídá duchu totalitního státu,
tak zvaných rámcových jednotek. Byl jsem
informován důstojníky v době své
nemoci, že organizace armády v Rakousku nebo ve Spolkovém
Německu je na základě brigád o třech
tisících mužích s komplexním
vybavením vrtulníky i moto-mechanizovanou částí.
Byl mi předložen určitý návrh,
podle něhož by pro naší obranu pokud by
armáda byla funkční a na patřičné
úrovni, pro naší republiku stačilo 40
- 60 tisíc lidí. Současný tabulkový
stav je asi 190 tisíc, reálný je nižší.
Jestliže v ekonomice jsme přikročili k drastickým
opatřením, která dopadají na všechny
populace, uvědomíme-li si, že litr mléka
bude stát 7.50 Kčs a přitom je mléko
zásadním přísunem vápníku
do organismu našich dětí, který se vyvíjí
a když jsme se odhodlali k těmto drastickým
krokům, měli bychom vybídnout odborníky
v řadách naší armády, aby ne
o 1 třetinu, ale o 1 polovinu, tzn. zhruba na 100 tisíc
nebo na 90 tisíc byla naše armáda snížena
do dvou proponovaných let.
Nebudu to již dále rozvádět, nad tím
se může diskutovat v kuloárech. Doporučoval
bych v příloze, v realizační části
uvést, že v první etapě do roku 1992
se sníží počty Československé
armády o 1 polovinu vzhledem ke stavu v roce 1990. To ostatní
bych ponechal.
Mám tedy dvě změny, které navrhovatelům
předložím.
Předseda FS A. Dubček: Ďakujem poslancovi Hubálkovi.
Ďalej bude hovoriť pán poslanec Horník.
Poslanec SN J. Horník: Vážený pán
predseda, vážené Federálne zhromaždenie,
vážení hostia, k vojenskej doktríne
nebudem mať žiadne pripomienky, nie som odborník
na vojenské otázky. Verím, že naši
odborníci, ktorí sa v týchto otázkach
vyznajú, pripravili svedomito a čestne túto
dôležitú listinu. Chcem však vysloviť
malú poznámku, čo sa týka našej
suverenity.
Obyvateľstvo východného Slovenska z okolia
Michaloviec a čiastočne z oblasti Zemplínskej
roviny majú výhrady, že pri práci a
odpočinku ich vyrušujú lietadlá, ktoré
štartujú a prichádzajú na letisko susedného
štátu, t.j. Sovietskeho zväzu, do Užhorodu.
Chcem sa opýtať pána ministra národnej
obrany - chcel som sa opýtať i pána ministra
zahraničných vecí, ale on tu nie je - či
je o tom nejaká medzinárodná zmluva, alebo
iné právne opatrenie a v budúcnosti sa v
rámci našej novej doktríny takáto úprava
prijme? Prosím pána ministra, ak je to možné,
aby túto problematiku vysvetlil. Ďakujem.
Předseda FS A. Dubček: Ďakujem pánovi
Horníkovi. Slovo má pán poslanec Šolc.
Poslanec SN J. Šolc: Pane předsedo, dámy a
pánové, vojenská doktrína, která
před vámi leží, je velmi útlá.
Nemá preambuli, vychází přímo
z pěti principů a já bych se vám rád
vyznal, jako člen branných a bezpečnostních
výborů, že z této jisté stručnosti
mám dobrý pocit. Jisté předsunutí
problematiky vojenské doktríny a její projednávání
mělo vliv na to, že diskuse bude dnes omezená.
Bylo již také upozorněno na to, že i poloprázdná
síň naší velké sněmovny
nasvědčuje tomu, že problematika vojenské
doktríny mezi dvěma privatizačními
zákony, mezi dvěma rehabilitačními
zákony je neoprávněně pokládána
za okrajovou.
Německá zpěvačka, herečka,
tanečnice Marlen Dietrich kdysi - před necelým
půl stoletím v cizí uniformě a do
tváře vlastního národa vmetla výčitku,
že Němci jsou národ, který je šťasten,
jen když slyší mašírovat vlastní
pluky a když mu nad hlavou vrčí vlastní
bombardéry.
V tuto chvíli nás jistě napadá, jak
jinak je tomu u nás. V minulých 20ti letech, kdy
jsem jako dálkový montér jezdil touto zemí,
jsem velmi často zaslechl, jak po druhém, třetím
spisu jeden z mých kolegů zvolal: "na účet
naší armády". Padesát let si nevystřelila
a padesát let si nevystřelí. - Je to velmi
smutná skutečnost a opírá se zhruba
o dvě skutečnosti: za prvé to je velice vágní
a nesamozřejmý pocit československé
státnosti opřený o vulgarizaci Mnichova 1938
a srpna 1968. A dále je to velmi problematické a
nezakotvené naše občanské vědomí.
Úkolem vojenské doktríny je bezesporu především
zabezpečit suverenitu státu jako podmínku
pro suverenitu a seberealizaci občanů. A přes
tento stav se posiluje vědomí státnosti a
vědomí občanské. Z toho potom pochopitelně
vyplývá kvalita občanství, občanské
chování, život a organizace armády a
koneckonců i vztah občanstva a armády.
Druhá otázka, kterou bych se chtěl zabývat
a před jakým stavem bych chtěl varovat, je
jistá euforie z míru rychle nastoleného během
posledního roku, nově vzniklé globální
situace v Evropě. Pominulo zdánlivé napětí
bipolární mezi dvěma superpakty a očekává
se, že vznikne napětí nebo tonus multipolární.
Než k tomu dojde, odborníci soudí, že
uteče 10 - 15 let. Co se mezitím děje? Změněný
evropský stav nutí i ostatní státy,
které dosud žily kontinuitním způsobem,
aby znovu své vojenské doktríny zvažovaly,
eventuelně revidovaly. Jsme svědky toho, že
se projevují nové zájmy na evropské
scéně. Itálie se začíná
globálně, a to jak ekonomicky, tak i jinými
hledisky, zajímat o úroveň Balkánu.
Projevuje větší zájem o Podunají.
Francie žárlivě střeží tyto
její ambice.
Na části naší hranice se z iniciativní
některých sousedních států
aktivizují agentury, budují silné anténní
systémy a je pravidelně praktikováno i optické
pozorování.
Ukrajina, která zdaleka ještě není samostatná,
už projevuje určité zájmy, které
jsou reprezentovány zatím některými
hnutími. A byly vzneseny ze strany těchto hnutí
i nároky na severní Slovensko, někdy jsme
zaslechli i Prešov. Myslím, že toto je prostředí
a toto je půda, kde je nutné tyto určité
skutečnosti zformulovat otevřeně. A chci,
aby to zapůsobilo v tom smyslu, že my, jako poslanci,
budeme působit mezí svými voliči na
určitý patřičný a náležitý
vztah k naší armádě.
Na závěr dovolte jednu věc. Skupinka z nás
ukončila před 14 dny prověrky příslušníků
bývalé vojenské kontrarozvědky, které
trvalý pět týdnů. Nezbývá,
než abych se s vámi rozdělil o velice nedobrý
pocit - že tento jeden rok nový stát je tak
málo chráněn, jako nebyl nikdy.
Kolegyně a kolegové, dovolte, abych otázky
obrany tohoto státu doporučil vaší vřelé
a upřímné pozornosti. Děkuji vám.
(Potlesk.)
Předseda FS A. Dubček: Ďakujem pánu
Šolcovi. Pán Jičínský.
První místopředseda FS Z. Jičínský:
Vážení kolegové, nejdříve
několik poznámek formálního rázu.
Nejsem si sám jist, v nadpisu se uvádí, že
Federální shromáždění
České a Slovenské Federativní Republiky
vyhlašuje vojenskou doktrínu. Nevím, zda v
rámci existující ústavní úpravy
vztahu orgánů, které tu existují,
kdy tu podle ústavního zákona existuje. Rada
obrany státu, Federální shromáždění
nemá tedy brát se souhlasem na vědomí
vojenskou doktrínu. Nechci tyto problémy nějak
příliš dramatizovat, jen je kladu jako otázku.
Kladu do jako otázku v souvislosti s přípravou
nové ústavy, nakolik ten orgán, Rada obrany
státu, jako ústavní institut, má i
nadále takto existovat nebo má-li nějaký
takovýto orgán existovat na nižší
úrovni jako součást existující
ústavní struktury, která zná nejvyšší
orgány, kterými je prezident jako vrchní
velitel branné moci, vláda jako orgán moci
výkonní, které samozřejmě patří
pod kontrolu parlamentu, ale nevytvářejí
tu přímo nějakou zvláštní
ústavní instituci, protože celý ten
systém Rady obrany státu, jak v minulostí
existoval, je skutečné spjat se starým systémem
tohoto státu, kterému se říkalo stát
- strana, kdy v čele i Rady obrany státu nestával
prezident, ale stál první tajemník komunistické
strany.
Upozorňuji na to jako na problém, protože jistá
ústavní struktura nám přežívá.
Nemyslím, že by hlavním problémem bylo
jí teď měnit, ale v rámci úvah
o nové ústavní listině, o novém
ústavním uspořádání
bychom i tuto strukturu orgánů, do jejichž
působností spadá zajišťování
obrany státu, měli mít na zřeteli.
To je jedna věc.
Druhá věc: Tady mám dotaz na pana ministra,
případně na oba zpravodaje. V příloze
pod názvem Základní realizační
opatření k přestavbě ozbrojených
sil České a Slovenské Federativní
Republiky se uvádí ve velkém odstavci, že
se má přecházet na poloprofesionální
a v další období na profesionální
charakter armády, tím vytvářet podmínky
pro další výrazné zkracování
délky vojenské základní služby.
Byl bych rád, kdyby mně bylo vysvětleno,
co se rozumí profesionálním charakterem armády,
jehož bychom měli dosáhnout. Nejsem dost informován
o vojenské situaci ve všech evropských státech,
ale mám za to, že většina normálních
evropských demokratických států nemá
profesionální armádu, že v určité
podobě existuje povinnost občanů účastnit
se vojenské služby v té či oné
podobě. Nemyslím, že u nás je možno
přejit na miliční systém, který
existuje ve Švýcarsku. Tam je to důsledek velmi
dlouhého vývoje, ale přece jenom si nemyslím,
že bychom měli mít jenom profesionální
armádu, že se občané nebo zejména
i mladí lidé, a zejména mladí muži,
nemají v nějaké podobě připravovat
na obranu republiky, pokud by to bylo třeba.
To, co tady bylo řečeno, zejména i v posledním
vystoupení kolegy Šolce, a hovořil o tom i
poslanec Mlynárik, je těžké dědictví
minulosti ve špatném vztahu občanů,
mládeže k armádě. Velmi obtížně
se bude překonávat, ale překonat ho musíme.
Chtěl bych tu říci osobní vzpomínku.
Jako dítě jsem vyrůstal za první republiky,
ale byl jsem hrdý na to, že můj tatínek
bojoval jako ruský legionář za vytváření
Československého státu. Bylo to něco,
co bylo součástí mého povědomí
mého vztahu k Československé republice. Tyto
možnosti se obnovovaly i po roce 1945. I tu bylo možno
navázat na bojové tradice našich lidí,
kteří za druhé světové války
bojovali na různých frontách. Bohužel
z důvodů, které jsou známé,
se to nestalo a vztah, který si veřejnost vytvářela
k armádě, zejména po roce 1948 v onom neblahém
působení generála Čepičky,
o němž píše Škvorecký v Tankovém
praporu, byl skutečně zdrojem onoho odcizení.
Ale chceme-li budovat demokratický stát, který
má nacházet v sobě sílu, aby sám
své hodnoty bránil, potom myslím, že
vytváření nového vztahu k armádě
- a nejenom k ní, ale k povinnosti účastnit
se obrany státu - je jednou ze základních
občanských ctností, kterou musíme
trpělivě v našem životě obnovovat.
(Potlesk.)
Předseda FS A. Dubček: Písomné prihlášky
sú vyčerpány, o slovo sa hlasí poslanec
Michálek a poslanec Jégl.
Poslanec SL F. Michálek: Vážený pane
ministře, měl bych dotaz na vás, co se rozumí
pod pojmem veřejné ozbrojené sbory. Mohlo
by to být klasifikováno určitým způsobem
jako terorismus vzhledem k projednávání soudních
rehabilitací ze včerejška.
Poslanec SL P. Jégl: Chtěl bych zdůraznit,
že tuto vojenskou doktrínu považuji za významný
dokument a k vlastnímu textu nemám zásadních
výhrad. Chtěl bych se pouze dotknout vystoupení
pana Kloknera. Ten zmínil otázku rovnoměrného
rozmístění ozbrojených sil. Tato otázka
je zahrnuta ve vlastních realizačních opatřeních.
Nedomnívám se, že by to mělo byt věcí
samotného textu doktríny o všem k jedné
věci, která je k tomuto problému v dalších
opatřeních. Toto rovnoměrné rozdělení
je tu popsáno jako převažující
rozmístění, ovšem pan Klokner toto důležité
slovíčko vynechal. Domnívám se, že
se ani do budoucna nemůžeme vzdát jistých
skupiny větší palebné síly a
manévrovacích schopností. Tyto síly
jsou součástí ozbrojených sil. Nelze
ortodoxně aplikovat poziční způsob
obrany z první poloviny našeho století. Proto
bych apeloval na pana Kloknera, aby tento svůj pozměňovací
návrh v tomto smyslu modifikoval.
Dále bych měl dva pozměňovací
návrhy, kterou jsou víceméně kosmetického
charakteru. Jedna na straně vynechání adjektiva
"aktivní", to znamená síly, které
proniknou na území republiky "aktivní
činnosti".
A na straně 4 termín "obyvatelé"
nahradit termínem "občané".
Na straně 4 dále vynechat v poslední větě
"se vší rozhodností se staví za
požadavek likvidace těchto zbraní" vynechat
slova "se vší rozhodností".
Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Slovo má
poslanec Tejkl.
Poslanec SL M. Tejkl: Vážený pane předsedo,
dámy a pánové, moje profese je vám
doufám jasná. (Lesnická uniforma.) Pohovořím
o hrůzách, které jímají lesníky,
když se dovědí, že bude v lese vojenské
cvičení. Obracím se v tom smyslu i na pana
ministra, protože jsem členem výboru životního
prostředí, byl jsem do tohoto Federálního
shromáždění zvolen a chtěl jsem
být zvolen.
Bylo tomu tak v minulosti, je tomu tak i dál. Když
přijedete například do Jugoslávie,
dozvíte se, v tomto případě od našich
kolegů, že: toto vybudovala armáda, toto opravila
armáda atd. - pro ostatní lidi. Když přijedete
do krajiny k nám zjistíte: toto zničila armáda,
toto je výsledek působení armády.
Nejedná se o maličkosti. Podle vyhlášky
by armáda měla místo, kde se konalo cvičení
uvést do původního stavu, my hospodaříme
se stoletými kulturami, ale když někdo poničí
mladý les, jako ho můžeme uvést do původního
stavu? Za padesát nebo i za sto let.
Chtěl bych, aby z tohoto pohledu bylo patřeno na
vztah armády a obyvatelstva. V Praze se to tolik neprojeví.
V městech, kde nejsou posádky, není celkem
problém přesvědčovat lidi o vztahu
k armádě. Oni ho mají, neznají totiž
dobře negativní dopady. Já mám to
neštěstí, že jsem obyvatelem vojenského
města Litoměřice - Terezín. Mluvil
tu poslanec Šolc, jeho fundovaného projevu si velice
vážím, ale pochopte, u nás nejsou lidé
tohoto názoru. My jsme veliké vojenské město,
ale nám armáda nepomáhá.
Představte si situaci, kdy je úžasná
bytová krize - matky nemají kde porodit - přitom
posádka uzavře svobodárnu a mladým
důstojníkům rozdělí byty. Ti
v nich bydlí často úplně sami. Vojenská
ubytovací správa dokonce koupí záclony,
aby byty vypadaly jako obsazené.
Lidem v takovém městě vykládat, že
mají mít vztah k armádě, je pro mě
naprosto neprůchodné. Nedokáži jim to
zdůvodňovat. Mají stovky a stovky argumentů
proti. Říkají: "My tu žijeme celý
život. Armáda ať žije v kasárnách,
ale proč má zabírat další prostory,
například u řeky? Proč se rozšiřuje
do míst, kde máme možnost rekreovat?"
Máme ohromné problémy.
Město psalo panu ministrovi. Vím, že se něco
děje, ale pokládám za svou povinnost jako
poslanec za výbor pro životní prostředí,
aby se i tato otázka zvažovala. (Velký potlesk.)
Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Slovo má
poslanec Kováč.
Poslanec SN M. Kováč: Vážený
pán predseda, vážené Federálne
zhromaždenie, chcel by som sa pripojiť k poslancovi
Hubálkovi, ktorý podal pozmeňovací
návrh. Dúfam, že neprezradím po tých
rokoch žiadne vojenské tajomstvo. Chcel by som vás
upozorniť na stav, ktorý existoval v čase,
keď som bol ja na vojne. V našom útvare bolo
12 vojakov, ale veliteľov sme mali, ak sa nemýlim,
38. O zníženie stavu by išlo nie u vojakov základnej
služby, ale u vojakov z povolania. Je to už vyše
dvadsať rokov, čo som bol na vojne, a bolo to otrasné.
Vojak z povolania za celý deň nenapísal ani
čiarku a bol vysoko platený.
Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Slovo má
poslanec Stome.
Poslanec SN K. Stome: Pane předsedo, dámy a pánové,
poslanci, vážení hosté, já bych
chtěl říci jen několik poznámek
k tomu, o čem se tu diskutuje. V materiálech na
straně 4 se uvádí, že rozhodující
ozbrojenou silou je Československá armáda.
Pod tím se uvádí, že hlavním
úkolem je na základě zjištění
příprav odrazit pozemní a vzdušný
útok. Za třetí se hovoří o
tom, že při plnění tohoto úkolu
se armáda opírá o pomoc a solidaritu všeho
obyvatelstva.
Dovolte, aby se zmínil o několika bodech, které
brání v tom, aby československý občan
byl hrdý na to, že je občanem Československé
republiky a rád sloužil v Československé
armádě a které nám brání
naplnit ten předpoklad, že pomoc a solidarita obyvatelstva
bude poskytována v takové míře, jakou
bychom rádi očekávali. Dovolte mi, abych
se zmínil o příčinách.
Hrdost na příslušnost k určitému
státu je dána mimo jiné také historií
tohoto státu a postojem tohoto státu k jeho vlastní
historii. Já se domnívám, že tady jsme
sami sobě velmi dlužní. My nemáme tímto
parlamentem ohodnocen náš vztah k naší
historii minimálně poválečné
a k historii, která začínala v roce 1938
a 1939.