Čtvrtek 31. ledna 1991

Hlasovať budeme o návrhu uznesenia, ktoré je uvedené v parlamentnej tlači 432 a ktorým sa súhlasí s naším prístupom k Štatútu Rady Európy. Prosím o hlasovanie.

Hlasovať budú najskôr poslanci Snemovne ľudu. Kto je za predložený návrh uznesenia, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo! (Osmdesát devět.) Osemdesiatdeväť.

Kto je proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa hlasovania? (Jeden.) Jeden.

Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne národov, hlasujú dohromady. Kto súhlasí s návrhom uznesenia, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo! (Devadesát osm.) Deväťdesiatosem.

Kto je proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

Obe snemovne návrh schválili. Vzhľadom na súhlasné uznesenie oboch snemovní konštatujem, že Federálne zhromaždenie ČSFR súhlasí s prístupom Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky k Štatútu Rady Európy, dohodnutého v Londýne 5. mája 1949, v znení neskorších zmien a doplnkov.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 103, SL č. 157, SN č. 159.)

Teraz by sme mali pokračovať v ďalšom programe, a to prerokovanie bodu Zmluva o konvenčných ozbrojených silách.

Vzhľadom na to, že branné a bezpečnostné výbory nemajú tento návrh ešte plne dopracovaný, v zhode s pánom ministrom odporúčame, aby tento bod programu bol posunutý a ponechaný na tejto schôdzi dotiaľ, kým to dopracujú, aby sme pokračovali v tomto bode na tejto schôdzi v ďalšom poradí. A ak bude s týmto vyslovený súhlas - prosil by som vás o tento súhlas - potom by sme prikročili k ďalšiemu bodu, t.j. k vojenskej doktríne Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky (tlač 366).

Ja sa len pýtam, či postačuje moje vysvetlenie, alebo si prajete, aby sme hlasovali o tom, že tento bod 2 dnešného poradia by sme posunuli na ďalšie rokovanie našej schôdze? Ak je všeobecný súhlas, tak by sme mohli prikročiť k ďalšiemu bodu, ako to odporúčam. Je to v zhode s brannými a bezpečnostnými výbormi a tiež stanoviskom pána ministra obrany. Môžeme? (Souhlas.) Ďakujem. Nie je nutné hlasovať o tom? Je niekto proti takémuto postupu? (Nikdo.) Nie. Ďakujem.

Prikročíme k ďalšiemu bodu našej schôdze, a to je

13

Vojenská doktrína Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky (tlač 366).

Návrh Rady obrany štátu predkladajú podpredsedovia vlády Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky a minister zahraničných vecí ČSFR a minister obrany. Podrobnejší výklad k tomuto návrhu podá minister obrany pán Luboš Dobrovský. Prosím, aby sa ujal slova.

Ministr obrany ČSFR L. Dobrovský: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, spolu s místopředsedou vlády a ministrem zahraničních věcí vám z pověření Rady obrany státu předkládám k projednání návrh vojenské doktríny České a Slovenské Federativní Republiky.

Vojenská doktrína, kterou zde předkládáme, je vskutku kolektivním dílem odborníků Československé armády, specialistů ministerstva zahraničních věcí, kvalifikovaných poradců z řad aktivních i bývalých důstojníků a především je výsledkem úzké spolupráce nás všech s poslanci Federálního shromáždění, se členy branných a bezpečnostních výborů tohoto parlamentu.

Změny v politické atmosféře Evropy a světa iniciované dynamizací helsinského procesu v druhé polovině 80. let vedly postupně a neodvratně k tomu, co dnes můžeme zaznamenat jako realitu nové formované Evropy. Existence Varšavské smlouvy nejen, že ztratila svůj význam politický, vojenský, ale de facto přestaly existovat její vojenské struktury. Česká a Slovenská Federativní Republika jasně a rozhodně odmítla možnost jakékoliv společné vojenské aktivity v rámci Varšavské smlouvy. Do konce února z našeho území odejdou poslední, zbývající bojové jednotky sovětské armády a do 30. 6. t.r. i zbytek nebojových sil.

Neexistuje žádný ideologicky definovatelný nepřítel a Československá armáda své úkoly obrany a ochrany země, státní suverenity, územní celistvosti, ústavního zřízení, jakož i hodnot ústavou chráněných je podle předkládaného dokumentu rozhodnuta a povinna hájit jedině obranou vlastního území, území státu České a Slovenské Federativní Republiky.

Vojenská doktrína vznikala obtížně. Její tvůrci byli nuceni aktuálně reagovat na prudké změny mezinárodně politické situace v Evropě a zvlášť pak na vývoj institucí helsinského procesu. Neméně podstatné pro vytváření naší obranné koncepce byly a jsou politické změny a složité procesy společenské, probíhající v sousedních zemích, zejména v Sovětském svazu a Německu.

Tvůrci vojenské doktríny měli snahu definovat obranné principy našeho státu nejen pro tuto chvíli, ale tak, aby dokument měl dlouholetou platnost, aby respektoval a v míře možností i předvídal vývoj politických procesů v Evropě. Ti, kdo pracovali na textu doktríny, který máte dnes před sebou, využili zkušeností evropských zemí, Spojených států amerických a Kanady, které se zúčastnily začátkem loňského roku ve Vídni semináře k otázkám vojenských doktrín. Ukázalo se, že formou i obsahem je naše vojenská doktrína, její základní principy, blízká názorům odborníků zmíněných zemí, zvláště těch, které leží v středoevropském prostoru.

Obranná koncepce naší vojenské doktríny je založena na principu rozumné dostatečnosti obrany proti jakémukoli útočníkovi, ať by jeho útok přicházel z kteréhokoli směru. Je samozřejmé, že principy doktríny berou v úvahu situaci, která je pro nejbližší dobu charakterizována jednak výsledky vídeňských jednání o odzbrojení, jednak existencí NATO jako stabilizačního faktoru aktuální evropské bezpečnosti. Pro období vzdálenější počítá dokument s vytvářením komplexního evropského bezpečnostního systému, jehož podmínky budou teprve dotvářeny.

Bylo snahou tvůrců a všech, kdo dosud vojenskou doktrínu projednávali, aby úkoly, které z ní pro Československou armádu vyplývají, měly smysl nejen v případě branné pohotovosti státu, ale i v době míru. Účast Československé armády na chránění objektů zvláštního významu v této chvíli je důkazem, jak je tento akcent na mírové úkoly armády významný a aktuální.

Vojenská doktrína - a to bych rád zdůraznil - chápe území České a Slovenské Federativní Republiky jako nedílný strategický celek a povinností armády je chránit stejně odpovědně každé místo tohoto celku veškerými svými silami.

Vzhledem k nevelkému početnímu stavu armády a po snížení počtu zbraní to ani jinak není myslitelné.

V této souvislosti bych rád připomněl, že vznik takových organizací, jako je Svobodná legie či Asociace slovenských vojáků, t.j. organizací tu elitářských, tu nacionalistických, je v hlubokém rozporu s úkoly armády, protože vznik takových organizací armádu nestmeluje, ale rozděluje, vnáší do ní nežádoucí a nesmyslný svár. Navíc, zdá se, že tyto organizace mohou být pouze krycím štítem, který má umožnit obnovování politické činnosti v armádě. Seznamte se, prosím, třeba s články, které vycházejí s podpisem kpt. ing. Petra Švece, a spolu se mnou zjistíte, jak nemoudré by bylo, kdybyste tomuto fenoménu nevěnovali svou pozornost. Totéž ovšem platí třeba o obsahu otevřeného dopisu Svobodných legií panu prezidentovi, který nedávno vyšel tiskem.

Když jsem se, paní poslankyně a páni poslanci, v těchto souvislostech a zvláště v souvislosti s vojenskou doktrínou zabýval otázkou vojenské přísahy, zjistil jsem ke svému nemilému překvapení, že vojenská přísaha není než slavnostní proklamací, jejíž porušování je téměř nepostižitelné. Prosím vás tedy, abyste se významem aktu vojenské přísahy zabývali, neboť armáda, jejíž příslušníci jsou nedostatečně vázáni svou přísahou, má zde svou slabinu a plnění úkolů z vojenské doktríny vyplývajících by mohlo být zpochybňováno.

Vojenská doktrína je nesporně dokument vojenské povahy, nicméně musí obsahovat a tato obsahuje základní realizační opatření k přestavbě ozbrojených sil. Soubor těchto opatření tvoří přílohu projednávaného dokumentu. Realizační opatření vycházejí z principu doktríny a korespondují s dnes již realizovanou koncepcí výstavby a přestavby Československé armády a s principem její redislokace. Netvoří však organickou součást dokumentu a nepředpokládáme jejich zveřejnění.

Předkládaný dokument byl projednáván v branných a bezpečnostních výborech Federálního shromáždění, zabývala se jím Rada obrany státu, schválila jej na své druhé schůzi a pro projednání a zapracování připomínek (poslední jednání proběhlo v branných a bezpečnostních výborech minulý týden) je vám tento dokument dnes předložen k posouzení.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, realizovat onen opravdu velký úkol, který z přijetí doktríny nám všem vyplyne, nebude možné bez efektivní podpory nejširší veřejnosti. Obávám se však, že podporu veřejnosti získáme jen sotva, budou-li se v interpelacích poslanců Federálního shromáždění objevovat požadavky na to, aby armáda byla vyhnána za hradby měst, jako tomu je v interpelaci tří poslanců - právníků z Brna. Nemohu zamlčet, že se touto interpelací - v níž se objevuje argument, že "armáda je základním pilířem totalitního státu" (ano, nepřeslechli jste se, je nikoliv byla) - cítím jako občan dotčen. Takové insinuace vůči armádě odmítám jako jsem řekl, že na interpelaci takto formulovanou nejsem schopen odpovědět. Armáda přece existuje nikoliv ze své, ale z vaší vůle, z vaší zákonodárné vůle a mně, jako ministru obrany, bylo uloženo, abych jí podle vámi přijímaných zákonů budoval, transformoval, rozvíjel a činil funkční. Jenomže sotva budeme mít funkční armádu, sotva naplníme úkoly vyplývající z předkládaného dokumentu, budou-li se poslanci Federálního shromáždění stavět do čela aktivitám vyhlašujícím, že občané z obcí v blízkosti vojenských letišť tato letiště obsadí a zabrání provozu na nich. Včera mne navštívila skupina představitelů politického života Ostravska, kteří požadovali, aby vojenské stíhací letectvo nebylo umístěno v žádném počtu na letišti v Mošnově. Jakýkoliv můj pokus vést jednání, která by směřovala k nějakému kompromisu byl odmítán a já - abych zabránil politickému konfliktu, abych zabránil zmatku, který by mohl nastat - jsem musel přijmout tento požadavek, i když znamená vážné ohrožení bezpečnosti ČSFR, protože na území Moravy nebudeme mít žádné letiště, na němž by mohla být umístěna stíhací vojenská letadla, která mají svůj smysl ne pouze v případě branné pohotovosti státu, ale dejme tomu i tehdy, když z jakýchkoliv důvodů nad území tohoto státu, do jeho vzdušného prostoru, zabloudí letadlo, které jenom stíhačem může být dovedeno na nějaké letiště.

Chci vás požádat, vážené paní poslankyně a vážení páni poslanci, abyste při projednávání vojenské doktríny měli na zřeteli i tyto aspekty problému obrany našeho společného státu. Chci vás požádat, abyste měli na zřeteli, že bez vaší spoluúčasti, bez vaší spoluodpovědností to, co z vojenské doktríny vyplývá, samotná armáda naplnit nemůže a nedokáže. Nyní mí už zbývá jen abych vás o projednání dokumentu požádal a navrhl vám, aby byl po schválení zveřejněn jako prohlášení Federálního shromáždění. Děkuji vám.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem pánovi ministrovi za vystúpenie. Návrh vyhlásenia, ktoré je uvedené v tlači 366, prerokúvali výbory branné a bezpečnostné a výbory zahraničné obidvoch snemovní. Spravodajské správy podajú predsedovia výborov branných a bezpečnostných Snemovne ľudu a Snemovne národov. Prosím teraz pána Ladislava Lisa, aby predniesol spravodajskú správu.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec L. Lis: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, stojíme před závažným úkolem posoudit a schválit navrhovanou vojenskou doktrínu ozbrojených sil České a Slovenské Federativní Republiky. Nemohli jsme k přijetí takového dokumentu přistoupit, dokud suverenita státu byla podřízena koloniální velmoci a mocenské centrum státu z její minulosti bylo jen podřízeným správcem území ve druhém pořadí. Nemohli jsme přistoupit k takovému úkolu, dokud ozbrojené síly v našem případě byly prvním sledem v příslušných strategických záměrech vedoucí velmocí bývalého socialistického tábora, dokud místo suverénního rozhodování jsme měli přidělen pouze příslušný strategický záměr a k tomu účelu řídili a organizovali operační a taktickou přípravu vojsk daného teritoria.

Je přirozené, že všechny podoby zpracování vojenské doktríny v uplynulých 40 letech pocházely z vnějšku od spojeného velení vojsk Varšavské smlouvy, přesněji řečeno od sovětského velení. Všechny sledovaly převážně ideologický a strategicko-mocenský zřetel.

Rozpad Varšavské smlouvy a reálně vytvářené podmínky vzniku nové soustavy evropské kolektivní bezpečnosti, nejvýrazněji vyjádřené přijetím pařížské dohody jako vyvrcholení jednání Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě, představují spolu se všemi politickými, ekonomickými a sociálními změnami v naší společnosti zcela novou realitu pro zabezpečení obrany ČSFR ve specifických geografických podmínkách středoevropského prostoru.

V nových podmínkách budování samostatného suverénního státu vycházíme z jiného předpokladu. Šlo a jde nám o výzvu k reálné změně vzhledem k nové situaci našeho státu, nikoliv o výzvu změnit ideologickou reprodukci této přeměny. Jde nám o komplex zákonně kodifikovaných obecných záměrů ve věci suverenity území, územní celistvosti, rovnoprávností československého Federativního státu, ve věci obrany základních práv občana ozbrojenými prostředky.

K prvnímu projednání vojenské doktríny v branných a bezpečnostních výborech došlo 4. října 1990.

Tehdy jsme měli k dispozici dvě varianty, z nichž jednu předložil generální štáb a druhou skupina poslanců Občanského fóra. Obě vycházely z vlastních charakteristik, z vlastního pojetí vojenské doktríny. Byly vzájemně odlišné. Výbory branné a bezpečnostní se domnívaly, že ani jedna z nich není dopracována. Při hodnocení těchto dvou variant jsme došli k závěru, že základní neúplnost obou návrhů vojenské doktríny byla v tom, že obě uvazovaly situaci agrese jako takové. Shodli jsme se, že obecně pojatá agrese neexistuje a je třeba vycházet z toho, že rozhodující je otázka napadení a z toho by měla vycházet představa o obraně teritoria.

Toto zásadní stanovisko jsme se snažili uplatniti při další práci na vojenské doktríně. Konstatovali jsme, že obě varianty pomíjejí, čím stát přímo disponuje, to jsou počty ozbrojených sil, bojových a technických prostředků.

Rozhodnutí branných a bezpečnostních výborů bylo jednoznačné, sjednotit obě stanoviska a požádat předsedu Rady obrany státu, aby do 31. října 1990 předložil novou koncepci vojenské doktríny a při využití názorů poslanců za jejich účinné pomoci při jejím koncipování. To se stalo. Vojenská doktrína České a Slovenské Federativní Republiky byla dne 12. listopadu 1990 projednána v Radě obrany státu, vzápětí předložena podle legislativního plánu k projednání ve výborech branných a bezpečnostních a ve výborech zahraničních Federálního shromáždění a později v České národní radě a Slovenské národní radě jako tisk 366, který máte jistě všichni před sebou.

Připomínky z těchto jednání byly do předloženého textu zapracovány. Nezbývá mně nic jiného, než vám předložený návrh vojenské doktríny doporučit k jejímu přijetí.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem poslancovi Lisovi. Teraz bude hovoriť spoločný spravodajca poslanec Ivan Šimko.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec I. Šimko: Vážený pán predseda, vážené kolegyne, vážení kolegovia, vážení hostia, návrh vojenskej doktríny Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky predložený tomuto parlamentu vznikol, ako už bolo povedané, niekoľko mesiacov ako návrh základného politického dokumentu určujúceho novú koncepciu našich branných síl, koncepciu, zodpovedajúcu novej politickej orientácii nášho štátu.

Výbory branné a bezpečnostné venovali príprave tohto dokumentu mnoho času. Boli v neustálom styku so spracovateľmi, konzultovali to predbežne s odborníkmi, formulovali základné politické požiadavky. Návrh doktríny ďalej prerokúvali výbory zahraničné a príslušné výbory národných rád. Konečnú redakciu návrhu spracovali opäť výbory branné a bezpečnostné.

Pred tým než prejdem ku konkrétnemu zhrnutiu pripomienok, ktorými sa gesčné výbory zaoberali, dovoľte mi poznámku k celkovej koncepcii našej brannej politiky, vyjadrenej v tomto dokumentu. Často, i tu, na tomto mieste, sa o našom štáte hovorí, že je malý, že naše národy sú málo početné a aj v diskusii počas tvorby doktríny zazneli hlasy o našej obrannej slabosti, požadujúce dokonca, aby sa tento dokument zaoberal aj situáciou prípadnej porážky.

Vážené kolegyne, vážení kolegovia, slobodného človeka môžeme zavrieť do väzenia, môžeme ho týrať, ale pokiaľ žije, nie je možné ho zbaviť ducha slobody. Mnohé národy, počtom malé, dokázali aj po stáročia vzdorovať náporom presily. Spomeňme si na antické Grécko, politicky rozdrobené, ktoré sa dokázalo účinne brániť veľkým pohybom východných národov až potiaľ, pokiaľ sa samo vnútornými bojmi neoslabilo. Schopnosť brániť sa je viac vecou odhodlania než počtu vojakov a zbraní. Naše národy poznali ťarchu neslobody, poznali ťarchu otroctva a striasli sa jej. Je aj našou povinnosťou ako politickej reprezentácie týchto národov živiť odhodlanie, nedať si vziať túto slobodu nikým, nech je akokoľvek silný.

Vojenská doktrína je súhrnom cieľov a zásad brannej politiky a ako taká je mŕtvou literou. Jej základným cieľom je obrana ťažko získanej slobody našich národov. Je naplnená duchom odhodlaností nestratiť túto slobodu, pretože nielen počet rozhoduje, ale aj tento duch. Slobodu milujúci národ totiž nie je možné poraziť.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP