Přítomno: | 122 poslanců Sněmovny lidu |
65 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
60 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Omluvení poslanci:
Sněmovny lidu:
Adámek, Bakšay, Bárta, Bobovnický, Borguľa,
Čič, Dlouhý, Gürtler, Hrušovský,
Jambor, Kavan, Klaus, Kňažko, Komárek, Korman,
Kováč M., Laluha, Langoš, Miller, Mornár,
Němcová, Piskoř, Šidík, Šilhán,
Šlápota, Valko, Varga, Žáček
Sněmovny národů zvolení v České republice:
Cuhra, Grebeníček, Hruška, Jičínský,
Kobylka, Lux, Mečl, Ransdorf, Sokol, Šolc
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice:
Čalfa, Kapitulíková, Kočtúch,
Kováč L., Kováč M., Kubíček,
Mečiar, Posluch, Rajczy, Rašev, Seman, Serenčéš,
Slota, Sýkora, Viktorín
(Řízení schůze převzal předseda
FS A. Dubček)
Předseda FS A. Dubček: Vážené
poslankyne, vážení poslanci, vážení
hostia, všetkých vás vítam na dnešnej
schôdzi. Budeme pokračovať v rokovaní
13. spoločnej schôdze Snemovne ľudu a Snemovne
národov VI. volebného obdobia Federálneho
zhromaždenia Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky. Podľa prezencie sú snemovne uznášania
schopné. Môžeme pristúpiť k rokovaniu.
Ako prvý bod máme
Vládny návrh, ktorým sa predkladá
Federálnemu zhromaždenie Českej a Slovenskej
Federatívnej republiky na vyslovenie súhlasu návrh
na prístup k Štatútu Rady Európy dohodnutému
v Londýne 5. mája 1949, v znení neskorších
zmien a doplnkov (tlač 432)
Vládny návrh odôvodní podpredseda vlády
a minister zahraničných vecí pán Jiří
Dienstbier. Prosím, aby sa ujal slova.
Ministr zahraničních věci České
a Slovenské Federativní Republiky J. Dienstbier:
Pane předsedo, vážené kolegyně
a kolegové, Federálnímu shromáždění
je předložen k vyslovení souhlasu návrh
na přístup ke Statutu Rady Evropy sjednanému
5. května 1949 v Londýně ve znění
jeho pozdějších změn a doplňků.
Rada Evropy vznikla po druhé světové válce
jako organizace k hájení evropské politické
kultury. Byla založena s myšlenkou, že jen společně
lze zajistit dodržování hodnot demokracie,
zásad právního státu, politického
pluralismu, lidských práv a základních
svobod.
Jednou z nejvýznamnějších oblastí
působnosti Rady Evropy je mechanismus ochrany lidských
práv, nejpropracovanější na světě.
Proto patří mezi nepsané podmínky
členství, že každý nový
stát zároveň s uložením listiny
o přístupu ke Statutu také podepíše
Evropskou úmluvu o ochraně lidských práv
a základních svobod. Tato úmluva bude po
podpisu předložena Federálnímu shromáždění
k vyslovení souhlasu a následně k ratifikaci
prezidentu České a Slovenské Federativní
Republiky. Významným krokem k tomu, aby se Česká
a Slovenská Federativní Republika mohla stát
stranou této úmluvy, a zároveň i významnou
podporou pro naše přijetí do Rady Evropy bylo
nedávné přijetí Listiny základních
práv a svobod Federálním shromážděním.
Jak z výše uvedeného vyplývá,
bude pro Českou a Slovenskou Federativní Republiku
členství v Radě Evropy potvrzením
jejího demokratického charakteru, oficiálním
de jure potvrzením našeho znovupřijetí
do společenství evropských demokracií.
Rada Evropy je bezesporu jedním ze základních
kamenů architektury nové Evropy, budoucí
konfederace, Organizace evropských států
či jak budeme společný evropský politický,
hospodářský a právní prostor
nazývat. Může se stát první skutečně
evropskou institucí. Můžeme to říci
i jinak. Budou-li všechny evropské státy členem
Rady, znamenalo by to, že demokratický a pluralitní
systém se zajištěnou svobodou jednotlivce i
svobodou podnikání v Evropě zvítězil,
že definitivně padly ideologické, národnostní,
hospodářské či náboženské
bariéry mezi evropskými zeměmi, které
po staletí vedly k válkám a nenávisti.
Zásady pro členství v Radě jsou proto
také měřítkem legitimity rodících
se nebo obnovujících se demokracií.
Vyslovení souhlasu s přístupem ke Statutu
Rady Evropy znamená nejen souhlas s budoucím členstvím
v této organizaci, ale i ztotožnění
se zásadami, cíli a mechanismy této nejstarší
a největší evropské politické
organizace, ztotožnění s kulturním dědictvím
evropské civilizace.
Rada od počátku podporovala dějinné
změny v zemích střední a východní
Evropy v druhé polovině osmdesátých
let, mj. tím, že vytvořila statut zvláštního
hosta pro země, které se vydaly na cestu změn.
Tím se jim umožnil kontakt s celoevropským
děním ještě před tím,
než budou splněny podmínky pro jejich členství.
Je rovněž třeba ocenit, že institut zvláštního
hosta je určen pro parlamenty nečlenských
zemí. Zdůrazňuje to význam parlamentní
zastupitelské demokracie pro uplatnění co
nejširšího spektra veřejného mínění
při tvorbě politiky státu. Tato dimenze činností
Rady Evropy je ostatně Federálnímu shromáždění
dobře známa z působení naší
delegace v Parlamentním shromáždění.
Došlo k řadě kontaktů zde v této
budově, kde se v posledním období konala
zasedání tří výborů
Parlamentního shromáždění. Pozorovatelé
Rady Evropy se účastnili voleb v červnu i
listopadu minulého roku. Při všech těchto
příležitostech byla oceněna práce,
kterou naši poslanci vykonali při převratných
změnách našeho právního řádu,
při budování opravdové demokracie
na zásadách právního státu.
Ve shodě se statutem Rady Evropy, který máte
v parlamentním tisku před sebou, se evropský
stát stává členem organizace poté,
co je na doporučení Parlamentního shromáždění
pozván na zasedání ministrů zahraničí,
aby tam uložil svou listinu o přístupu ke statutu.
Parlamentní shromáždění projednalo
na svém včerejším zasedání
ve Štrasburku, kterého jsem se zúčastnil,
závěrečné zprávy svých
zpravodajů. Zprávy byly pozitivní, zazněla
v nich však i varování před nebezpečím
národnostní či politické destabilizace.
Po projevu, ve kterém jsem charakterizoval náš
postup při vytváření demokratické
společnosti a jejích právních záruk,
ekonomickou reformu i náš postoj k evropskému
vývoji jsem zodpověděl dotazy poslanců.
V rozpravě vystoupil také předseda zahraničního
výboru Sněmovny lidu poslanec Valtr Komárek.
Jak již víte, Parlamentní shromáždění
poté doporučili Výboru ministrů zahraničí
Rady Evropy přijetí České a Slovenské
Federativní Republiky za řádného člena.
Souhlas poslanců byl jednomyslný. Výbor ministrů,
jemuž předsedá v tomto období španělský
ministr zahraničí Ordoněz, svolává
mimořádné zasedání do Madridu
na 21. února. Uložení listiny o přístupu
ke Statutu Rady Evropy, podpisem Evropské konvence o lidských
právech a dalších dokumentů, se tak
Česká a Slovenská Federativní Republika
stane za pouhých patnáct měsíců
po demokratické revoluci řádným členem
Rady Evropy. Ještě nikdo nebyl přijat dříve
než za rok po podání žádosti a
my musíme považovat za velké ocenění
i za náš závazek, že jsme byli přijati
za deset měsíců po té, co jsme o členství
požádali.
Od 21. února tohoto data také delegace Federálního
shromáždění již nebude mít
statut zvláštního hosta, ale statut plnoprávného
člena. Očekává se, že náš
parlament bude oprávněn k vyslání
7 - 8 zástupců a stejného počtu náhradníků.
Celkově tedy bude naší parlamentní delegaci
v tomto shromáždění tvořit 14
- 16 poslanců, což je třeba ještě
přesně vypočítat podle počtu
obyvatel.
Podle ústavního zákona č. 143/1968
Sbírky zákonů ve znění pozdějších
změn a doplňků je Statut Rady Evropy mezinárodní
smlouvou politickou, která navíc upravuje spolupráci
mezi parlamenty členských zemí, ve smyslu
článku 36 odstavce 3 uvedeného zákona,
je proto nezbytné, aby před tím, než
prezident republiky podepíše listinu o přístupu
ke Statutu, vyslovilo s přístupem souhlas Federální
shromáždění.
Navrhuji společné schůzi Sněmovny
lidu a Sněmovny národů Federálního
shromáždění vyslovit souhlas s přístupem
České a Slovenské Federativní Republiky
ke Statutu Rady Evropy.
Předseda FS A. Dubček: Ďakujem pánovi
ministrovi Dienstbierovi za vystúpenie a zdôvodnenie
návrhu a prosím poslankyňu Evu Sahlingerovú,
aby predniesla stanovisko - spravodajskú správu
za Snemovňu ľudu.
Společná zpravodajka výborů SL poslankyně
E. Sahlingerová: Vážený pán predseda,
vážené poslankyne, poslanci, je pre mňa
cťou byť spravodajkyňou k vládnemu návrhu
č. 432, ktorým sa predkladá na vyslovenie
súhlasu Federálnemu zhromaždeniu Českej
a Slovenskej Federatívnej Republiky návrh na prístup
k Štatútu Rady Európy dohodnutého v
Londýne dňa 5. 5. 1949 v znení neskorších
zmien a doplnkov.
Členstvo v Rade Európy má zásadný
politický význam a de iure znamená potvrdenie
demokratického charakteru Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky - potvrdenie návratu do Európy. Úlohy,
vyplývajúce z členstva budú zabezpečovať
príslušné orgány Českej a Slovenskej
Federatívnej Republiky, Českej republiky a Slovenskej
Republiky.
Základným cieľom Rady Európy, ktorá
je najstaršou politickou organizáciou, je zachovanie
slobody jednotlivca, politickej slobody a zásad právneho
štátu. Tento cieľ sa realizuje dosiahnutím
čo najväčšej jednoty v hlavných
oblastiach pôsobnosti Rady Európy, ktorými
sú oblasť ľudských práv, právny
poriadok, komunikačné prostriedky, ochrana životného
prostredia, školstva, kultúry, mládeže,
športu, zdravotníctva, sociálnych vecí
a problematika miest a obcí. Výslovne sú
vylúčené vojenské otázky.
K 1. 12. 1990 mala Rada Európy 24 stálych členov.
Jej hlavnými orgánmi sú Výbor ministrov,
ktorý je doplnený Poradným zhromaždením
nazývaným Parlamentné zhromaždenie.
Parlamentné zhromaždenie sa schádza na svojom
každoročnom zasadaní, ktoré má
obvykle 4 časti v trvaní 1 týždňa.
Letná časť sa koná striedavo v niektorom
členskom štáte, jarná, jesenná
a zimná časť v Štrasburgu. Počet
poslancov za jednotlivé členské štáty
je daný na základe prepočtu obyvateľov
a výšky členského príspevku.
Českú a Slovenskú Federatívnu Republiku
bude v Rade Európy zastupovať 7 - 8 stálych
členov a 7 - 8 náhradníkov. Stáli
členovia sa zúčastňujú pravidelných
zasadnutí plenárneho zhromaždenia, ale zároveň
spoločne s náhradnými pracujú vo výboroch,
ktorých je v Rade Európy 15.
Federálne zhromaždenie Českej a Slovenskej
Federatívnej Republiky požiadalo začiatkom
januára o udelenie štatútu zvláštneho
hosťa. Tento štatút mu bol udelený 7.
5. 1990.
V zhode s predpísaným postupom bola oficiálna
československá žiadosť o prijatie do organizácie
podaná 6. 4. 1990. Prerokúvanie žiadosti po
schválení plenárnym zasadnutím Rady
Európy, čo sa stalo včera, bude ukončené
s kladným odporúčaním, ktoré
vydáva Výbor ministrov v zhode s článkom
4 štatútu Rady Európy na pozvanie európskeho
nečlenského štátu, aby sa stal členom
Rady Európy.
Štatút Rady Európy je medzinárodnou
politickou zmluvou, ktorá podľa ustaveného
zákona č. 143/1968 Zb., o československej
federácii, v znení neskorších zmien
a doplnkov, článku 36 odstavec 3 pred ratifikáciou
prezidentom ČSFR vyžaduje súhlas Federálneho
zhromaždenia.
Z uvedených dôvodov odporúčam Federálnemu
zhromaždeniu ČSFR vysloviť súhlas s prístupom
ČSFR k štatútu Rady Európy dohodnutému
v Londýne v znení neskorších zmien a
doplnkov.
Předseda FS A. Dubček: Ďakujem poslankyni Sahlingerovej
za spravodajskú správu. Slovo má poslanec
Marián Farkaš, ktorý prednesie správu
za výbory Snemovne národov.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
M. Farkaš: Vážený pán predseda,
vážené Federálne zhromaždenie,
plne sa stotožňujem so spravodajskou správou
pani kolegyne Sahlingerovej a chcem stručne poukázať
na právny aspekt tohto významného kroku,
ktorým bezesporu vstup Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky za riadneho člena do Rady Európy je. Pri
prijatí štátu za nového člena
Rady je dominantná otázka ľudských práv
a slobôd. Túto sme splnili prijatím Listiny
základných lidských práv a slobôd.
Na základe členstva Rady Európy musíme
systematickými krokmi prispôsobiť náš
právny poriadok, čím dosiahneme európsky
štandard. Zaväzuje nás k tomu i paragraf 2 Listiny
i článok 3 Štatútu Rady Európy.
Parlamentné zhromaždenie včera jednohlasne
schválilo našu žiadosť o prijatie za riadneho
člena, čo je nesporne výrazom uznania našich
snáh a polcesta do Európskeho spoločenstva.
Vedený týmto príkladom ako spoločný
spravodajca odporúčam Snemovni národov vládny
návrh, tlač 432, prijať.
Předseda FS A. Dubček: Ďakujem spravodajcovi
poslancovi Farkašovi. Žiada si nikto vystúpiť
v rozprave? Hlási sa poslanec Mikan.
Poslanec SN V. Mikan: Vážený pane předsedo,
dámy a pánové, vážení
hosté, včera doporučilo parlamentní
shromáždění Rady Evropy ČSFR
pro přijetí do Rady Evropy. Je to další
úspěch naší zahraniční
politiky. Vedle zásadních důsledků
obecně politických, kterými je v podstatě
další začlenění do Evropy, budou
v tom i další výhody pro práci našeho
parlamentu. V Parlamentním shromáždění
Rady Evropy pracuje řada výborů a komisí,
které jsou členěny mnohem detailněji,
než je tomu v našem parlamentu. Jedním z výsledků
jejich práce jsou zprávy, které se zaměřují
k jednotlivým problémům z hlediska celoevropského.
Jsou zpravidla vydávány jako oficiální
dokumenty Rady Evropy jsou zde srovnány výsledky
dosažené v jednotlivých zemích, i stav,
který by měl nastat. Při naší
snaze o přizpůsobování našeho
právního řádu evropským trendům
jsou tyto podklady velice důležité pro naší
denní práci a pro tvorbu našich zákonů.
Například zpráva o privatizaci v jednotlivých
zemích Evropy je velmi užitečná pro
zásadní orientaci a jistě nám ušetří
hledání slepých uliček a zbytečných
kliček. Také třeba zpráva o evropské
Chartě a Evropské konvenci o ochraně životního
prostředí je jistě dobrým základem
při práci na zákonech o životním
prostředí.
Tyto příklady jsem uvedl proto, abych naši
pozornost upřel na tyto dokumenty, které jsou k
dispozici, a řekl bych, že jejich úroveň
je ve většině případů
velmi vysoká a informační hodnota taková,
že by neměly uniknout vaší pozornosti.
To je jenom jeden z přínosů, které
vyplývají z našeho přistoupení
k Radě Evropy, a jistě všichni oceníme
i další, řekl bych obecně politické
a bezpečnostní aspekty, které z toho vyplývají.
Proto pochopitelně podporují přijetí
tohoto návrhu zákona.
Předseda FS A. Dubček: Ďakujem, ďalej
sa o slovo prihlásil pán poslanec Jičínský.
První místopředseda FS Z. Jičínský:
Vážené Federální shromáždění,
chtěl bych říci, že Rada Evropy od začátku
našeho demokratického vývoje po 17. listopadu
1989 měla velký zájem o to, co se tu děje,
a byla tu řada významných delegací
hned krátce po tomto začátku našeho
demokratického postupu k právnímu státu.
Byl tu na jaře předseda Parlamentního shromáždění
Rady Evropy, byly tu další delegace, před volbami
tu byla delegace Rady Evropy vedená poslancem evropského
shromáždění panem Jungem, která
mohla konstatovat s uspokojením, že volby proběhly
u nás v souladu s evropským standardem, že
neshledala žádné nedostatky. Byly tu i další
delegace, vedené bývalým francouzským
ministrem panem J. Bomelem, který byl pověřen
zkoumat v Radě Evropy předpoklady, abychom se stali
jejími členy a konečně tu byla právní
komise Rady Evropy, která rovněž zkoumala naše
předpoklady pro řádné členství.
Tohoto jednání se účastnili naši
poslanci. A myslím, že by stálo za to parlament
- nebo aspoň ty poslance, kteří se o to zajímají
- podrobněji seznámit s výsledky tohoto jednání
i s otázkami, které členové této
právní komise nám dávali, aby zjistili,
jak je u nás zajištěn právní
řád, jak jsou zajištěna práva
občanů.
Chtěl bych říci, že v této souvislosti
musíme docenit i význam toho, co se nám při
tom jednání někdy ztrácelo ze zřetele,
že jsme přijali Listinu základních práv
a svobod, protože bez jejího přijetí
by asi tento krok možný nebyl.
Zpravodaj to označil za půlkrok nebo poloviční
vstup do Evropy. Já bych to hodnotil skromněji.
Je to skutečně teprve ten první krůček.
Na to, abychom se mohli stát členy Evropy, která
prosperuje, funguje, tak jak máme na zřeteli, nám
chybí mnoho. Ale zároveň myslím, že
toto je významné a že by nás to mělo
vést ještě k jedné věci, a to
jsem si uvědomil při jednání právní
komise Rady Evropy u nás, že skutečně
musíme řadu našich sporů o vztahy federace,
republik, o postavení určitých orgánů
posuzovat nejenom vnitřními hledisky, ale pokud
myslíme určitá naše předsevzetí
o tom, že chceme být součástí
demokratického evropského společenství
vážně, musíme skutečně
naše představy konfrontovat s evropskými standardy.
Nedívat se na to jenom těmi, někdy úzkými,
provincionálními hledisky, ale posuzovat to na základě
vědomí těchto souvislostí, toho, jak
právní úpravy existují. Myslím,
že z tohoto hlediska máme všichni před
sebou ještě hodně práce, abychom náš
právní řád dostali na potřebnou
úroveň.
Ze všech těchto hledisek samozřejmě
podporuji návrh, který oba zpravodajové Federálního
shromáždění předkládají.
(Potlesk.)
Předseda FS A. Dubček: Hlasí sa ešte
niekto o slovo? Nie je tomu tak. Môžeme pristúpiť
k hlasovaniu. Prítomných poslancov v Snemovni národov
z Českej republiky je 48, zo Slovenskej republiky 43, v
Snemovni ľudu je prítomných 92 poslancov. Sme
teda uznášania schopní.