Středa 30. ledna 1991

Ti lidé, kteří v tehdejší době riskovali své životy a životní existence, jsou dnes ve věku 73 let i více. Jakákoliv liknavost bude rozmnožovat hořkost, lítost a zklamání v jejich srdcích. Ti lidé žili na spodní hranici životního minima a kolikrát hodně hluboko pod ním. Pamatujme Erbenovu baladu o tom, když ten vnuk dlabal mísu dědovi. Nedlabejme mísu příštím generacím nemorálním a neodpovědným postupem. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Hubálkovi. To byl poslední v rozpravě písemně přihlášený. Hlásí se ještě pan kolega Roman.

Poslanec SN L. Roman: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne poslankyne, vážení poslanci. Kolegyňa Samková navrhla rozšíriť subjekty na podanie zrušenia rozhodnutia v prieskumnom konaní. Ide o § 5 odstavec, podľa zákona 119/1990 Zb. Tento odsek znie: "konanie sa zahajuje na návrh odsúdeného, jeho príbuzných v pokolení priamom, jeho súrodencov, osvojiteľa, osvojenca, manžela alebo druha".

Kolegyňa Samková to rozšírila ešte ďalej, na mimosúdnu rehabilitáciu. Ja sa pokúsim do toho vtesnať návrh kolegyne Samkovej a rozšíriť to ešte ďalej. To znamená, že by tam za tým išlo "alebo na návrh osoby, ktorej práva, alebo právom chránené záujmy boli rozhodnutím dotknuté."

Vychádzam z toho, že mnohí dnes už nežijú, nežijú ani jeho príbuzní, boli členmi rôznych komunít, predovšetkým sú to kňazi a rehoľníci, a práve týmto komunitám môže ísť o dobré meno odsúdených a môžu mať oprávnený záujem na tom, aby toto dobré meno bolo do prieskumu riešené. Samozrejme, častokrát aj majetky - väčšinou sú to knihy, alebo iné vzácne materiály - boli počas konaní zhabané a myslím si, že pôjde o oprávnený záujem nielen tých, ktorí sú bezprostredne rodinnými vzťahmi viazaní na poškodeného, ale aj o ďalšie oprávnené osoby.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji také. Pane poslanče, pokud jste dal ten návrh, bylo by třeba písemně.

Táži se, než uzavřu rozpravu, je ještě někdo připraven vystoupit? (Nikdo se nehlásil.) Není-li tomu tak, táži se ještě pana místopředsedy Rychetského. Prosím.

Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové poslanci, soudím, že jedním z nejvýznamnějších činů nejvyššího zákonodárného sboru našeho státu bylo přijetí zákona o soudních rehabilitacích na jaře minulého roku. Jde o zákon, který představuje nezbytný krok k tomu, abychom naplnili základní mravní imperativ ukládající nám učinit vše pro odstranění následků zločinů spáchaných nikoliv pouze na principech humanity a demokracie, ale zejména na konkrétních lidech, kteří se statečně postavili proti zvůli a bezpráví.

Iniciativa skupiny poslanců, která vyústila v předložení dnes projednávané novelizace, je souběžná s iniciativou vlády, která směřovala stejným směrem. Potřeba novelizace byla totiž vyvolána dvěma skutečnostmi: především skutečností, že na půdě tohoto zákonodárného sboru se v červnu minulého roku přistoupilo k vypuštění ustanovení, které umožňovalo odškodňovat vykonané tresty smrti nebo úmrtí v době výkonu trestu odnětí svobody či vazby. Někteří z vás zde na jaře zasedali a vědí, za jakých okolností k tomu došlo. Druhou příčinou, která vyvolává potřebu novelizace zákona o soudních rehabilitacích, je zejména zjednodušení některých forem odškodnění, paušalizace náhrad za následky trestního řízení a potřeba doplnění i hmotně právních ustanovení v oblasti vojenského trestního soudnictví, na které se nepamatovalo.

Myslím, že oba uvedené záměry se podařilo iniciativě poslanců, zejména v podobě společné zprávy výborů (tisk 443), úspěšně naplnit. Zbývá jediná otázka, zde dnes velice diskutovaná: původní návrh poslanecké iniciativy obsahoval i námět na novelu ustanovení § 1 odstavec 1 o slova "nebo cestou odboje".

Společný zpravodaj vás seznámil s argumentací Nejvyššího soudu federace, Generální prokuratury federace i federální vlády, které nedoporučily zahrnutí těchto slov do textu novelizované normy. Šlo o argumentaci motivovanou výlučně z hlediska formálně právního, zejména poukazem na neexistenci právního vymezení tohoto termínu a dále na argumentaci poukazující na vázanost České a Slovenské Federativní Republiky některými mezinárodně právními konvencemi. Jde zejména o ženevské humanitární dohody z roku 1949 a jejich dodatkové protokoly č. 1 a č. 2. V pozdějších dokumentech Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě došlo dokonce s ohledem na individuální teror Irské republikánské armády ETA, některých jednotlivců z palestinského hnutí i s ohledem na řádění tzv. rudých brigád v západní Evropě dokonce k úplnému vyloučení individuálního násilí s výjimkou případů nutné obrany jako mezinárodním právem aprobovaného jednání.

K úvahám o tom, zda ponechat či neponechat zmíněná slova v navrhovaném textu, je ovšem třeba přičíst úvahy podstatně přesahující tuto dimenzi. Základním mravním imperativem je skutečně právně uznat třetí odboj.

Jeden ze zpravodajů zde výslovně řekl, že navrhované znění na novelizaci § 1 odstavec 1 s sebou nenese žádné hmotně právní ani materiální důsledky. Soudím, že to je jeho základní nedostatek, neboť to, co je potřeba učinit a čím jsme povinni, je skutečně uznat třetí odboj, to znamená spojit s tímto uznáním pro všechny jeho účastníky stejné právní důsledky, jaké zakládá např. zákon č. 255 z roku 1946 pro účastníky druhého odboje. A to předložený návrh neučinil.

Byl vám předložen návrh zákona o mimosoudních rehabilitacích. Vláda se totiž domnívá, že právní uznání třetího odboje je především věcí tohoto zákona, neboť vymezení okruhu osob, které by měly být plným právem účastny dobrodiní právní úpravy třetího odboje, musíme rozšířit. Nemůžeme je ponechat pouze ohledně osob, na které se vztahuje zákon o soudních rehabilitacích, to znamená osob, které byly trestně odsouzeny rozsudky. Jsou osoby - a my o nich víme - které byly vězněny bez trestních rozsudků, v táborech nucených prací, kde nebyly o nic lepší podmínky. Proto vláda navrhuje, aby právní statut účastníků třetího odboje, ovšem nikoliv symbolický, ale se všemi právními důsledky byly přiznány v navržené osnově zákona o soudních rehabilitacích každému, kdo byl popraven a rozsudek byl zrušen, každému, kdo zemřel ve výkonu trestu odnětí svobody anebo ve vazbě, ale dále každému, kdo nejméně jeden rok strávil na základě nezákonných aktů, ať již ve výkonu trestu odnětí svobody anebo i v táborech nucených prací. Domnívám se, že takový krok bude krok, který nás bude mnohem více šlechtit, neboť jsou s tím spojeny stejné právní účinky, jako jsou spojeny se zákonem číslo 255/1946 Sb., to znamená, je s ním na rozdíl od zde předloženého návrhu spojeno především to, co je nezbytně nutné, to je příslušné odškodnění, příslušné zvýhodnění. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu místopředsedovi. táži se tedy ještě, zda někdo chce vystoupit? Pan poslanec Hubálek s technickou poznámkou.

Poslanec SL B. Hubálek: Pane předsedající, dámy a pánové, chtěl bych jenom upřesnit nebo vyjádřit se k výroku pana místopředsedy. Právě to, co zaznělo už v prohlášení vlády, určitá pochybnost o současném uzákonění třetího odboje vyvolalo, že mi začaly chodit dopisy z konfederací politických vězňů, mohl bych je předložit, kde lidi tento výrok velice zraňuje. Těm lidem nešlo a nejde o zbohatnutí, jim jde o morální satisfakci a jestliže my schválíme to původní znění, kde se říká: "i cestou odboje", tak prakticky těm lidem naznačíme, že i to, co pan místopředseda v zastoupení vlády říkal, má určitou reálnou tvářnost a naději na splnění.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Nevidím, že by se ještě někdo hlásil a považuji tím rozpravu za ukončenou. Táži se tedy pana navrhovatele poslance Kesslera, zda se ujme slova? Je tomu tak.

Poslanec SL Z. Kessler: Vážené kolegyně a kolegové, chtěl bych se vrátit po rozpravě k původní společně zprávě (tisk 443), ve znění, ve kterém byla předložena. Domnívám se, že tady v debatě došlo k určité záměně. Postavení poškozených osob jako účastníků třetího odboje není cílem ani obsahem tohoto zákona o soudních rehabilitacích. Jejich postavení je řešeno v zákoně o mimosoudních rehabilitacích. Tady termín "odboj", z toho se nedá odvozovat vůbec příslušnost těchto postižených nebo rehabilitovaných?

Kdyby každý rehabilitovaný podle tohoto zákona měl být považován za účastníka odboje, objevila by se tam řada protimluvů. Například rehabilitovány ze zákona jsou osoby, které opustily republiku bez souhlasu úřadů. Takovýchto rozsudků je podle evidence Nejvyššího soudu 112 500. To jsou nepochybně osoby, které žádný odpor nebo pozitivní akt vůči tomu nedemokratickému režimu vůbec nevykonaly, naopak vyhnuly se těmto konfliktům tím, že republiku opustily. Takže vyvozovat z toho, že když tam bude napsáno, že se domáhaly svých práv odbojem, a že by se to mělo vztahovat na všechny ty, jejichž rozsudky byly ze zákona zrušeny, tak takovýto závěr je mylný.

Když jsme projednávali na komisi expertů pojem "odboj", a to z hlediska vysloveně procesního, tak jsme vypuštěním nebo tím jakýmsi kompromisem měli zejména na zřeteli eventuální námitky nebo komplikace, které by mohly bez bližšího vymezení tohoto termínu vzniknout republice v jejích mezinárodních vztazích s ohledem na pakty, které byly přijaty, a které se Československo zavázalo plnit.

Z toho důvodu i pojem "odboj" je samozřejmě vysoce aktuální, ovšem bez jeho bližšího vymezování pro účely tohoto zákona se domnívám, že skutečně s ním nelze nakládat bez nějakého hlubšího rozboru.

I když jsme tu formulaci přijali s vynecháním toho "nenásilného způsobu", nebo eventuálně "násilného způsobu", tak to nebylo nějaké náhodné nebo ukvapené rozhodnutí, ale přenesli jsme tu možnost individuálního posuzování do oblasti stížnosti pro porušení zákona, kde bude příležitost a v souvislosti právě s novým ustanovením § 1 to procesní postavení těchto osob se nepochybně změní v jejich prospěch.

Takže jako předkladatel, který vychází ze společné zprávy, tak jak byla předložena a projednána v ústavně právních výborech, samozřejmě musím vycházet z této předlohy a ponechávám na plénu, aby hlasováním rozhodlo o pozměňovacích návrzích, které byly předneseny s tím odůvodněním, jak ho jednotliví řečníci tady kvalifikovali.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Kesslerovi. Bohužel druhý zpravodaj dr. Benda se z naléhavých důvodů omluvil, takže celá tíha projednání pozměňovacích návrhů bude na poslanci Patočkovi.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec J. Patočka: Jako první pozměňovací návrh byl podán panem poslancem Michálkem, který navrhl, aby do tisku 443, § 1 odstavec 2, jak tam máme napsáno: "Činy, které směřovaly k uplatnění práv a svobod občanů zaručených ústavou a vyhlášených ve Všeobecné deklaraci lidských práv a v navazujících mezinárodních paktech o občanských a lidských právech", aby tam bylo: "...včetně nezadatelného práva postavit se na odpor proti zlu a bezprávnému násilí". To je jistě myšlenka velice hezká, ale myslím, že je to vlastně myšlenka, která je obsažena v Listině lidských práv, kterou jsme nedávno přijali a že by bylo zbytečné ji opakovat i tady, a obsahově, myšlenkově přímo nenavazuje. Čili nedoporučuji tento návrh přijmout.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Jenom upozorňuji, že předložený zákon podléhá zákazu majorizace, takže Sněmovna národů musí hlasovat odděleně. Protože budeme hlasovat o pozměňovacích návrzích, žádám poslance, aby se dostavili do jednací síně, abychom tuto proceduru mohli ukončit a vyhlásit pak polední přestávku!

Upozorňuji, že dnešní jednání bude ukončeno projednáním tohoto zákona a přerušíme naši schůzi s tím, že zítra budeme pokračovat v 8.30 hodin. Prosím o dochvilnost. Odpoledne budou jednat výbory. Kde budou jednat, ještě sdělíme.

Jsme schopni usnášení. Dávám hlasovat o pozměňovacím návrhu tak, jak byl navržen a přečten zpravodajem. Hlasovat bude česká část Sněmovny národů. Kdo z poslanců Sněmovny národů je pro pozměňovací návrh, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Hlasuje se.) (Osm.) Osm. Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Čtyřicet.) Čtyřicet.

Česká část Sněmovny národů tento návrh neschválila.

Hlasovat bude nyní slovenská část Sněmovny národů. Táži se poslanců ve Slovenské části Sněmovny národů, kdo je pro tento pozměňovací návrh, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Hlasuje se.) (Patnáct.) Patnáct. Děkuji.

Je někdo proti? (Jeden.) Jeden. Děkuji.

Zdržel se někdo hlasování? (Dvacet pět.) Dvacet pět. Děkuji.

Sněmovna národů tento pozměňovací návrh neschválila.

Hlasovat nyní bude Sněmovna lidu. Táži se poslanců ve Sněmovně lidu, kdo je pro uvedený pozměňovací návrh, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Hlasuje se.) (Dvacet tři.) Dvacet tři. Děkuji.

Je někdo proti? (Jeden.) Jeden.

Zdržel se někdo hlasování? (Šedesát osm.) Šedesát osm.

Také Sněmovna lidu pozměňovací návrh neschválila.

Prosím další návrh.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec J. Patočka: Dalším pozměňovacím návrhem je návrh pana poslance Slámy, který spočívá v tom, aby věta, kterou jste měli v původním tisku č. 299 a o které se zde tolik hovořilo, totiž "Pokud směřovaly k prosazení takových práv nenásilnou cestou nebo cestou odboje", aby zůstala i v definitivním znění, protože ve společné zprávě byla vypuštěna. Ve zpravodajské zprávě jsem už řekl, že se za to osobně stavím a že to doporučuji. Podotýkám, že zároveň hlasujeme o návrhu pana poslance Hubálka. Doporučuji návrh pana poslance Slámy k přijetí.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. S faktickou poznámkou se přihlásil poslanec Mikule.

Poslanec SN V. Mikule: To, co nyní kolega Patočka navrhuje, je jeho osobní názor. Jinak jako zpravodaj reprezentuje stanovisko ústavně právních výborů, které je obsaženo ve společné zprávě.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Táži se poslanců, zda je jim jasné, o čem budou hlasovat?

Společný zpravodaj výborů SN poslanec J. Patočka: Ještě jednou to řeknu:

V původním návrhu byla vložena věta, že "Pokud směřovaly k prosazení takových práv nenásilnou cestou nebo cestou odboje", znamená to to, o čem se zde celé dopoledne mluvilo, že boj proti komunistickému režimu bude uznán za tzv. třetí odboj. To navrhuje pan poslanec Sláma a po něm pan poslanec Hubálek.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Měl byste to doplnit. To je původní návrh.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec J. Patočka: To je pozměňovací návrh k původnímu návrhu, protože ve společné zprávě tato věta byla vypuštěna. Protože Nejvyšší soud, Generální prokurátor a vláda ji nedoporučili, tak se došlo ke kompromisu a vypustila se a pan poslanec Sláma a poslanec Hubálek navrhli, aby tam byla znovu zařazena.

Ještě jednou vám ji přečtu: "Činy, které směřovaly k uplatnění práv a svobod občanů", tj. § 1 "zaručených ústavou a vyhlášených ve Všeobecné deklaraci lidských práv a v navazujících mezinárodních paktech o občanských a politických právech... pokud směřovaly k prosazení takových práv nenásilnou cestou nebo cestou odboje". To je návrh poslance Slámy.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Hlasujeme o tom, zda tento pozměňovací návrh v tomto znění má být začleněn do návrhu zákona.

Hlasují poslanci Sněmovny národů zvolení v České republice. Táži se poslanců, kdo z nich je pro tento pozměňovací návrh, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Hlasuje se.) (Třicet tři.) Třicet tři. Děkuji.

Kdo je proti? (Jeden.) Jeden.

Zdržel se někdo hlasování? (Třináct.) Třináct. Děkuji.

Hlasovat nyní budou poslanci ve Sněmovně národů zvolení ve Slovenské republice. Kdo z poslanců je pro uvedený pozměňovací návrh, nechť zdvihne ruku a stiskne tlačítko! (Hlasuje se.) (Dvacet šest.) Dvacet šest. Děkuji.

Je někdo proti? (Jeden.) Jeden.

Zdržel se někdo hlasování? (Třináct.) Třináct.

Sněmovna národů uvedený pozměňovací návrh schválila.

Vzhledem k tomu, že platí zákaz majorizace, tzn., že potřebný počet hlasů je uveden špatně, je třeba 38 hlasů.

Sněmovna národů v obou částech návrh neschválila. Omlouvám se.

Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu. Kdo z poslanců Sněmovny lidu je pro uvedený pozměňovací návrh, nechť zdvihne ruku a stiskne tlačítko! (Hlasuje se.) (Šedesát.) Šedesát. Děkuji.

Je někdo proti? (Sedm.) Sedm.

Zdržel se někdo hlasování? (Třicet.) Třicet.

Ve Sněmovně lidu je jiný postup pro schválení, takže Sněmovny lidu pozměňovací návrh schválila. Obě sněmovny vcelku tento pozměňovací návrh nechválily.

Prosím o další návrh.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec J. Patočka: Dalším návrhem je návrh poslankyně Samkové k § 5 odstavec 1 za první větu. Zní takto: "Řízení se též zahajuje na návrh osoby, která by byla oprávněnou osobou při uplatňování nároků vyplývajících ze zrušení výroků o trestu propadnutím majetku, propadnutí věci nebo zabrání věci podle zvláštního zákona".

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP