Středa 30. ledna 1991

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu poslanci Kesslerovi za odůvodnění návrhu zákona.

Dovolte, abych mezi námi přivítal místopředsedu vlády pana Pavla Rychetského. Současně konstatuji, že návrh projednaly výbory ústavně právní, výbory pro plán a rozpočet, branné a bezpečnostní, sociální a kulturní a pro životní prostředí obou sněmoven. Podáním zpravodajské zprávy byli pověřeni poslanci ústavně právních výborů Václav Benda a Jaromír Patočka. Prosil bych tedy pana poslance Václava Bendu, aby přednesl zpravodajskou zprávu.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec V. Benda: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, úvodem své zpravodajské zprávy, kterou podávám jménem už citovaných výborů Sněmovny lidu, bych rád konstatoval, že tato novela je svým způsobem atypická mezi novelami, které přijímáme. Ona totiž v žádném ohledu nezasahuje do ducha zákona nebo nemění duch zákona o soudních rehabilitacích, nýbrž je ji možno chápat spíše jako závazný výklad sporných problémů, které se při jeho uplatňování vyskytly a musely vyskytnout, protože to byla problematika do té míry nová a spletitá, že teprve soudní praxe ukázala, že tady vyvstávají určité závažné problémy. Čili tato novela je spíše dopracováním zákona, zprecizováním zákona v různých ohledech, než nějakým zásahem proti jeho původnímu duchu.

Za nejzávažnější zásah proti původní dikci zákona o soudních rehabilitacích by se mohla pokládat otázka odboje nebo otázka možných násilných prostředků. A proti tomu také byly nejzávažnější námitky ze strany federální vlády. Domnívám se, že to řešení, které je navrženo, to znamená, že se výslovně nezmiňuje právo na odboj, ale že se při tom v úvodních ustanoveních nevylučuje předem jakékoliv použití násilí, že to je ustanovení vhodné, že je navíc v souladu s ústavní listinou, resp. s článkem 23 ústavní Listiny o základních lidských právech, kterou jsme nedávno přijali, a v té souvislosti chci jenom upozornit, že to samozřejmě neznamená nějakou omluvu násilí nebo připuštění násilí jako takového. Tam zůstávají zachována ustanovení, podle kterých prokurátor může protestovat proti příslušné rehabilitaci, proti příslušnému rehabilitačnímu postupu, zjistí-li, že bylo použito násilí atd., ale nechává se to na řešení individuálních případů. Samozřejmě, rozdíl mezi nějakým násilím únosce civilního letadla nebo někoho, kdo se krutým způsobem prostřílí přes hranice, a je rozdíl mezi násilím vězně odsouzeného na smrt, který spoutá nebo odzbrojí svoji eskortu a uprchne, jednaje v těžké tísni. Ale právě proto se neřeší ze zákona, nýbrž ponechává se na prokuratuře, aby posoudila tu kterou míru přípustného násilí.

Jinak další změny - už je tady citoval kolega doktor Kessler - směřují v podstatě k zjednodušení celé procedury, celého procesu rehabilitace. Především se jedná o zavedení v několika bodech paušální náhrady namísto zkoumání a vykazování skutečných nákladů; to se ukázalo velmi nepraktické, protože jednak v mnoha případech příslušné doklady, příslušná dokumentace chybí, nebo je jenom velmi obtížným způsobem opatřitelná. Navíc se jedná o období velice dlouhé, období více než 40-ti let, během kterého pochopitelně také hodnota koruny a výše různých typů nákladů prodělávala podstatné změny. Čili tady se ukazuje mnohem operativnější a také mnohem spravedlivější vycházet u jednotlivých typů odškodnění z paušální náhrady a pominout možnost nebo nutnost, povinnost vykazovat skutečnou výši škod.

Posléze třetí za zmínku stojící změna je opravdu charakteru vykladu. Tady vznikly u soudu pochybnosti, jak si počínat v případech, které byly ať už částečně nebo úplně rehabilitovány už na základě rehabilitačních zákonů z roku 1968, resp. úpravy, novely tohoto zákona z roku 1970. Tady vycházíme z toho, z čeho vycházel vlastně duch původního zákona, že rehabilitace je v každém případě třeba dovést do konce nebo provést podle dnešních hledisek s tím, že pokud už bylo nějaké odškodnění vyplaceno nebo pokud už v rámci minulé rehabilitace se nějaké náhrady postiženému dostalo, tak se odečte od výše jeho dnešní náhrady. Čili vycházíme z toho, že odškodňujeme stejným způsobem všechny postižené, všechny politické vězně a nespravedlivě odsouzené minulých let s tím, že ti z nich, kteří už nějakou formou odškodněni byli, dostanou příslušný rozdíl, ti kdo nebyli, tak to dostanou vcelku.

V rámci zpravodajské zprávy bych rád konstatoval, že s návrhem zákona, resp. s textem společné zprávy, která zabudovala ještě celou řadu praktických připomínek právě od soudů a různých institucí, projevily souhlas jak vyjmenované výbory Federálního shromáždění, tak Česká národní rada, Slovenská národní rada a federální vláda.

Bylo předloženo určité kvantum připomínek a já jsem zmiňoval závažnou námitku federální vlády proti odboji. Tyto připomínky byly vesměs zapracovány nebo zohledněny při vypracování společné zprávy. Podrobnosti o tom, jaká byla jednotlivá stanoviska zainteresovaných orgánů a jak se s jejich připomínkami naložilo, vám vzápětí vyloží kolega zpravodaj ze Sněmovny národů dr. Patočka.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji zpravodajovi Bendovi.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec J. Patočka: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové. Návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 119/1990 Sb., o soudní rehabilitaci (tisk 299), byl projednán ve Slovenské národní radě, v České národní radě, ve výborech pro životní prostředí, výborech pro plán a rozpočet a výborech sociálních a kulturních Sněmovny lidu a Sněmovny národů Federálního shromáždění.

Česká národní rada vyslovila souhlas s předloženým návrhem se čtyřmi drobnými připomínkami. V § 23 odstavec 1 písm. c) ve věci nákladů trestního řízení a nákladů vazby. Tato připomínka byla akceptována a zapracována do společné zprávy (tisk 443). Zbývající tři připomínky České národní rady jsou pouze formulační a bylo k nim přihlédnuto při vypracovávání společné zprávy.

Slovenská národní rada vyslovila souhlas s návrhem s jedinou připomínkou, aby v § 34 byl citován celý název zákona č. 82/1968 Sb., což bylo akceptováno. Výbory branné a bezpečnostní Sněmovny lidu a Sněmovny národů svým usnesením č. 56 schválily tuto novelu s těmito připomínkami.

Minoritním votem 7 hlasů ve Sněmovně národů se poslanci domáhali, aby v § 1 odstavec 2 místo vynechané věty, tj. známá vynechaná věta "pokud směřovaly k prosazení takových práv nenásilnou cestou nebo cestou odboje", byla dána věta "bez ohledu na to, zda k uplatnění těchto práv a svobod směřovaly cestou nenásilnou či násilnou".

Ve výborech branných a bezpečnostních ve Sněmovně lidu hlasovali 2 poslanci pro, ve Sněmovně národů minoritní votum 7 hlasů.

Dále navrhli nové znění § 1 odstavec 2, které bylo prakticky převzato do společné zprávy.

Výbory sociální a kulturní Sněmovny lidu a Sněmovny národů vyslovily s novelou souhlas bez konkrétních připomínek.

Výbory pro životní prostředí Sněmovny lidu a Sněmovny národů měly nejvíce připomínek. S návrhem novely uvedeným v parlamentním tisku nakonec vyslovily souhlas, a to ve Sněmovně národů 15 hlasů pro, nikdo proti, nikdo se nezdržel hlasování. Ve Sněmovně lidu bylo 13 poslanců pro, nikdo nebyl proti, nikdo se nezdržel hlasování. Většina připomínek byla velmi vysoké úrovně a prakticky byly ve všech případech kromě jednoho zapracovány do společné zprávy. Pouze k částečné akceptaci došlo u § 1 odstavec 2. Zase se tyto výbory vrátily k problematickému po pojmu "odboj", kde tyto výbory doporučily vymezit pojem odboj a v této souvislosti posoudit ustanovení písm. c) odstavce 3.

Druhá část této připomínky byla realizovaná tak, že do § 3 bylo dáno "skutek byl spáchán za použití násilí vůči osobě", takže nové znění by mělo být "skutek měl za následek smrt, těžkou újmu na zdraví nebo škodu velkého rozsahu". Tento výbor si velice správně povšiml, že § 3 je regulátorem v rukou prokurátora ve vztahu k definici od b) k § 1.

Pokud jde o první část připomínky definovat odboj, došlo ke kompromisu tím, že věta "pokud směřovaly k prosazení takových práv nenásilnou cestou" byla zcela vypuštěna. K tomuto řešení došlo pod vlivem expertíz našich nejvyšších odborných orgánů, tj. Nejvyššího soudu federace, Generální prokuratury federace a vlády federace. Federální vláda v podstatě odmítla znění, které bylo v původním tisku 299 s tím, že zejména uvádí, že to není v souladu s celkovou koncepcí zákona. Odvolává se na mezinárodní právo, kde není zakotveno právo na násilný odpor proti porušování lidských práv. Dále federální vláda uvádí, že platný právní řád tento pojem nezná. Používal se pouze pro roce 1945 jako pojem "národní odboj" a podobně v některých zákonech a dekretech prezidenta republiky.

Ze všech těchto důvodů považuje vláda tento návyk za nadbytečný. Stanovisko generálního prokurátora federace je v podstatě stejné, jako stanovisko vlády. Poukazuje na to, že odboj pro období míru není nikde v našem právním řádu vymezen. Obecně se jím rozumí organizovaný odpor, jehož cílem je odstranit politický systém. Jen pro období druhé světové války byl tento pojem vymezen jako národní odboj za osvobození, např. v zákonu č. 255 z roku 1946. Jeví se proto generálnímu prokurátorovi tento návrh jako neadekvátní.

V zákonech po druhé světové válce byli účastníci odboje rozděleni do několika kategorií na příslušníky armády, partizány, politické vězně, kteří se aktivně podíleli na boji proti okupantům. Konečně stanovisko Nejvyššího soudu je také záporné. Rovněž Nejvyšší soud má vážné pochybnosti o správnosti zmíněného návrhu. Odpor proti stávající moci nemá charakter centrálně organizovaného boje proti vnějšímu nepříteli.

Osobně si přesto myslím, že přes tato záporná stanoviska mám za to, že slova "nebo cestou odboje", jak jsou uvedena v původním návrhu č. 299, by měla v zákoně zůstat. Jde o ustanovení, která nemá žádný hmotný nebo finanční dopad, ale představuje morální ocenění. Myslím, že toto morální ocenění naše společnost statisíců vězněných a popravených za komunistického režimu, kteří - jak se říká - zůstali solí země, je doposud dlužna.

K této novele přišly dopisy občanů. Vybral jsem pro vás dva. Paní Mlynáriková nám napsala na adresu Federálního shromáždění, aby tam byli uvedeni i sourozenci mezi těmi, které je možno odškodnit, protože byli často šikanováni za své odsouzené bratry či sestry a sama líčí své osobní zkušenosti.

Pak nám napsal dr. Imrich Odsvirk, který poukazoval na to, že když byly tresty propadnutí majetku uložených soudem, šlo o soudní trest a mělo by to být řešeno v zákoně o soudní rehabilitaci a ne v mimosoudních rehabilitacích. Je to spíše slovní záležitost.

Praxe orgánů aplikujících zákon o soudní rehabilitaci odhaluje některé nedostatky. Sám jsem se např. ptal u okresního soudu v Mladé Boleslavi, jak jim to jde. Říkali, jde nám to dobře, rozeslali jsme sto rozhodnutí o soudních rehabilitacích, ale pouze u 10-ti se nám to podařilo doručit, protože řada lidi buď zemřela, přestěhovala atd. To uvádím jen jako příklad, kdy novela operativně reaguje na to, že tam stačí nyní doručit obhájci, aby mohlo být řízení vedeno dále.

Protože by bylo nevhodné odstraňovat nedostatky zjištěné další novelou, byla novela rozšířena o zkušenosti z praxe soudů v intencích návrhů poslanecké novely. Doporučuji vám proto jako společný zpravodaj přijetí novely ve znění společné zprávy. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Patočkovi. Otevírám rozpravu. Písemně se přihlásili tři poslanci. Nejprve uděluji slovo kolegovi Michálkovi.

Poslanec SL F. Michálek: Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, vážení hosté, máme dnes projednat předložený iniciativní návrh skupiny poslanců Federálního shromáždění, kterým se mění a doplňuje zákon č. 119/1990 Sb., o soudních rehabilitacích ze dne 23. dubna 1990. Především pak uznání 3. odboje v článku 1 odstavec 1 (tisk 299). Týká se našich občanů postižených represemi komunistického režimu od 25. 2. 1948, na Slovensku již na podzim 1947, u členů zákonné služby odsuzující soudní rozhodnutí za činy, které jsou v rozporu s principy demokratické společnosti, respektující občanská a politická práva a svobody, zaručující ústavu a vyjádřené v mezinárodně právních normách, které bývalý režim označoval za trestné.

Tento zákon má zabezpečit odsouzeným našim osobám společenskou rehabilitaci, přiměřené hmotné odškodnění a umožnit při zjištění nezákonnosti umožnit vyvození důsledků proti osobám, které platné zákony vážně a vědomě porušovaly. Zločiny proti lidskosti by měly být prohlášeny za nepromlčitelné.

Při projednávání tohoto návrhu ve výborech životního prostředí byl vznesen dotaz, co se rozumí pod pojmem 3. odboj, a čím je 3. odboj charakterizován. Několikrát i v tomto shromáždění jsme se dotkli této citlivé otázky. Nebylo však ještě řečeno všechno a patřičně osvětleno. Dosud byla zveřejněna nepatrná část toho, co se všechno v minulosti odehrávalo z hlediska zážitků určité skupiny politických vězňů.

Věřím, že budeme mít dostatek času a prostor, abychom vydali osobní svědectví 50. let!

Dámy a pánové, dovolte mi, abych stručně shrnul z historického hlediska tyto skutečnosti. První národní odboj v letech 1914 - 1918 trval 4 roky. Byl reprezentován představiteli v exilu, vojenskou silou legií a měl podporu bojujících velmocí a jejích vlád. Těžiště působnosti bylo v zahraničí. Směřovalo k vytvoření samostatného mnohonárodnostního státu. Odpor obyvatelstva byl minimální. Oběťmi byli především bojující legionáři. Druhý odboj v letech 1939 - 1945 trval 6 roků a vyznačoval se stejnými charakteristikami jako 1. odboj. Byl reprezentován exilovou vládou, uznán nakonec velmocemi. Měl vlastní armádu v zahraničí a podporu bojujících velmocí. Vnitřní odboj byl relativně slabý, kromě poslední fáze války, zejména na Slovensku. Oběťmi byli vojáci na vnějších frontách a civilní obyvatelstvo vystavené teroru.

První a druhý odboj uznaný de jure vládami Československa byl odbojem proti cizím vládám, proti cizí moci nucené a vykonávané na občany státu. Výsledkem 1. odboje byl samostatný stát z vůle velmocí. Výsledkem 2. odboje bylo osvobození Československa jako důsledek vojenské porážky fašismu. Třetí národní odboj trval 42 let.

Nebyl reprezentován vládou v exilu, neměl vlastní bojující armády ani podporu bojujících velmocí. Odehrával se v době relativního světového míru byl odbojem veskrze národním a lidovým. Tento odboj vedl osamocené, neozbrojené obyvatelstvo proti komunistické vládě vlastní země. Podpora zahraničí byla minimální a omezovala se převážně na podporu morální. Délka 3. národního odboje zahrnuje téměř celou lidskou generaci a představuje větší polovinu trvání našeho státu. Přes utrpení, oběti na životech, přes obrovské morální a materiální škody způsobené násilnou vládou komunistů, dokázali občané vychovat generaci morálně a intelektuálně cenných a odhodlaných politiků, kteří chtěli převzít odkaz nezadatelného práva na svobodu, čest a důstojnost člověka. Pokračovali v tom, oč jsme se pokoušeli i my, v 50. a 60. a dalších letech, včetně reformních komunistů.

Aktivní i pasivní odpor obyvatelstva byl účinný, národy a národnosti tohoto státu se dokázaly ubránit mravnímu a národnímu zničení. Počáteční odpor vedení, zpočátku i se zbraní v ruce, postupně ochaboval, postupně byl téměř zničen. Těžiště se přesunulo do morálního a intelektuálního vzdoru. Cenné je to, že občané pracující v odboji bránili svůj osobní postoj a svou lidskou důstojnost, hájili je sami, bez podpory druhých, bez viditelné hranice času, kdy tento boj skončí.

Vláda, která si nevážila odvahy, statečnosti, cti a oběti občanů státu, by pro ně nemohla být žádoucí. Uznání 3. odboje de jure, uznání práva člověka na odpor proti zlu a násilí, který je jeho kategorickou mravní povinností, je jeho význam, a toto právo by mělo být vzato v úvahu při formulaci filozofie nové ústavy.

Otázka mravní odpovědnosti a povinnosti odporovat zlu ve všech jeho podobách je zásadním problémem vůle obyvatelstva být národem a státem. Neuznat 3. odboj de jure znamená neuznat nezadatelná práva občanů, státu, postavit se na odpor proti svému zničení. Znamenalo by to rehabilitaci politických zločinů, jejich zákonnou oprávněnost a bezprávnost lidi.

Nežádáme soucit, žádáme spravedlnost, opírající se o právní stát. Navrhuji, pozměňuji a upřesňuji § 1 článek 1 v tom smyslu, aby poslední věta o občanských a politických právech byla doplněna, "včetně nezadatelného práva postavit se na odpor proti zlu a bezprávnému násilí.

Na závěr bych chtěl říci, že jako účastník druhého protifašistického odboje jsem si několikrát vzpomněl na slova tehdejšího ministra zahraničních věcí Jana Masaryka, že je lepší zemřít vstoje než žít v kleče.

Dále bych upozornil na A. Solženicina, který prohlásil, že takový život se může přirovnat životu v žumpě. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Michálkovi. Dále je přihlášen do rozpravy poslanec Věroslav Sláma. Připraví se poslankyně Klára Samková.

Poslanec SN V. Sláma: Pane předsedající, vážené dámy a pánové poslanci, milí hosté, dovolte mi, abych se připojil k mému předřečníkovi. Myslím, že to řekl velice výstižně, takže už nebudu opakovat, co on řekl. Měl bych jednu podobnou připomínku jako on.

Navrhovatel, poslanec Kessler, tu předkládal novelu zákona. Přestože je to můj přítel, se kterým jsem dlouhou řadu let trávil ve vězení, s mnohým, co říká, nesouhlasím. Konkrétně jde o změnu § 1 ústavního zákona (tisk 299), kde v původním návrhu bylo ustanovení, že demokraticky smýšlející občané se mohli v totalitním režimu domáhat svých nezadatelných práv nenásilnou cestou, nebo cestou odboje. Tato formulace byla ze společné zpravodajské zprávy vypuštěna s odůvodněním, proč se tak stalo. Já se domnívám, že oprávnění odboje jako formy odporu musí být v novele zákona zachováno. Je pravda, že persekuovaní a věznění občané byli nuceni v mezních situacích uchylovat se i k násilným trestným činům. Šlo konkrétně o akce proti agentům a provokatérům, kteří z pověření StB zakládali, vyzbrojovali a infiltrovali ilegální skupiny odpůrců režimu, aby pak tyto oběti mohly být zatýkány a vězněny, některé dokonce popravovány.

Jinou skupinou, vůči které docházelo k násilným trestným činům, byli dozorci, jejichž sadismu se pokoušela řada vězňů uniknout i za cenu násilí.

Všechny tyto činy vězňů nebo pronásledovaných byly posuzovány jako kriminální násilné trestné činy, na které se zákon o soudní rehabilitace nevztahuje. Mám pochybnosti, jestli jsou dostatečně kryty návrhem novely. Z tohoto důvodu podávám protinávrh ustanovení § původního zákona č. 19o/1990 Sb., a to tak, jak je to obsaženo v tisku č. 299, totiž že občané měli právo domáhat se svých práv nenásilnou cestou nebo cestou odboje. Jinak souhlasím s tím, jak to je.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP