Středa 30. ledna 1991

Chtěl bych vás informovat o tom, že v současné době má Československo už v účinnosti 19 takových smluv a s řadou dalších států probíhají intenzívní jednání, abychom tyto smlouvy v co nejkratší době uzavřeli. Přesahuje to naše kapacitní možnosti, abychom projednávání těchto velmi komplikovaných smluv dnes krátkodobě zvládli.

Jednání probíhají s USA, Švýcarskem, Indonésií, Malajskem, Thajskem, Austrálií a dalšími zeměmi. V nejbližší době vám bude předložena k projednání už podepsaná smlouva s Velkou Británií.

Smlouvy o zamezení dvojího zdanění jsou společně se smlouvami o ochraně a podpoře investic nejvýznamnějšími smlouvami, které vnášejí právní jistotu do obchodních vztahů, a tím zvyšují zájem zahraničních investorů podnikat v Československu. Smlouva zajišťuje racionální rozdělení práva na vybrání daně mezi stát, v němž je zdroj příjmu a stát, v němž má sídlo nebo bydliště příjemce. Zabraňuje tak kolizi daňových předpisů dvou států, jejímž důsledkem by mohlo být (a také často bývá) dvojí zdanění, které pak neúměrně zatěžuje příjem investora a tím i jeho zájem. Současně tato smlouva zajišťuje soutěžní konkurenční srovnatelné podmínky pro organizace a občany obou států.

Smlouva, kterou vám dnes předkládáme, je založena na vzorové smlouvě vypracované v rámci komise OECD. Jednotlivá její ustanovení, která stanoví zdanění jednotlivých druhů příjmů jak občanů, tak organizací, jsou rozvedena v důvodové zprávě. Jde zejména o příjmy z přímého podnikání, z využívání průmyslových a autorských práv, z dividend, úroků, příjmy z individuální osobní činnosti fyzických osob. To je prvek po stránce typů daní, forem zdanění, apod.

Na druhé straně Smlouva rovněž zakotvuje řadu prakticko-organizačních věcí, zakotvuje spolupráci daňových orgánů obou států s cílem zabránění daňových úniků. Jsou tam tedy oba dva tyto aspekty. Sjednání smlouvy nevyžaduje změny v čs. právním řádu a nedotýká se závazků z jiných mezinárodních smluv, kterými jsme vázáni. Smlouva se tedy předkládá před ratifikací prezidentem ČSFR Federálnímu shromáždění k vyslovení souhlasu podle článku č. 36 odstavec 3 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, protože upravuje odchylně od ustanovení federálních zákonů daňové povinnosti organizaci a občanů a poskytuje určité daňové povinnosti organizací a občanů a poskytuje určitá daňová osvobození a daňové úlevy. Smlouva nabude platnosti výměnou ratifikačních listin. Uzavření této smlouvy jistě přispěje k prohloubení naší hospodářské spolupráce s Kanadou a proto doporučuji, abyste návrh této smlouvy schválili.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu ministru Klausovi.

Konstatuji, že vládní návrh projednaly výbory ústavně právní, výbory zahraniční a výbory pro plán a rozpočet obou sněmoven. Jako zpravodajové byli určeni poslanec Tomáš Kopřiva za výbory Sněmovny lidu a poslanec István Batta jako společný zpravodaj výborů Sněmovny národů.

Prosím pana zpravodaje Tomáše Kopřivu, aby se ujal slova.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec T. Kopřiva: Pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, v současné době je projednávání a uzavírání smluv o zamezení dvojího zdanění velmi nutnou a naléhavou otázkou, protože s rozšířením a prohloubením hospodářských, obchodních, kulturních a dalších vztahů České a Slovenské Federativní Republiky a ostatních zemí, jak v zájmu naší republiky, tak i v zájmu našich partnerů tyto smlouvy uzavírat. O rozvoji našich hospodářských styků s Kanadou svědčí mimo jiné i to, že po uzavření dlouhodobé dohody o obchodní, průmyslové a hospodářské spolupráci v roce 1986, o které se zmínil pan ministr Klaus, a po uzavření této smlouvy, kterou dnes schvalujeme, se připravuje projednání smlouvy o ochraně a podpoře vzájemných investic.

Na základě smlouvy se mimo jiné zakotvuje spolupráce daňových orgánů smluvních států s cílem zabránit daňovým únikům. V případě Kanady je možnost vzájemných kontaktů ještě rozšířena osobní dohodou ministrů financí, pánů Jelínka a Klause, o těsnější spolupráci při vypracování a zavádění daňové reformy v České a Slovenské Federativní Republice. Jak již řekl pan ministr, sjednání smlouvy nevyžaduje změnu v právním řádu a netýká se závazků z jiných mezinárodních smluv, kterými je Česká a Slovenská Federativní Republika vázána.

Smlouvu projednaly Česká národní rada, Slovenská národní rada, ve Federálním shromáždění výbory zahraniční, výbor pro plán a rozpočet a výbor ústavně právní Sněmovny lidu a vyjádřily s ním souhlas. Proto jako společný zpravodaj Sněmovny lidu doporučuji sněmovně tuto smlouvu, ve znění schvalovací klauzule uvedené v tisku č. 298, odsouhlasit.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu zpravodajovi Kopřivovi a prosím společného zpravodaje výborů za Sněmovnu národů pana poslance Battu, aby se ujal slova.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec I. Batta: Vážený pán predsedajúci, milé dámy, vážení páni, predkladaný návrh, ako už predrečníci hovorili, bol prerokovaný v troch výboroch. Ešte nejaké aspekty: čo je cieľom celej zmluvy? Ide o to, aby sa zamedzila možnosť dvojitého zdanenia, pretože toto zdanenie záporne vplýva a znižuje príjem organizáciám a občanom a práve toto inciatiovalo vznik celej Zmluvy, aby nedošlo ku kolízii zákonov dvoch štátov. Cieľom je účinné vylúčenie tejto kolízie. Rozdelením práva na zdanenie dochádza k rozdeleniu medzi štátom zdroja prímov a štátom sídla alebo bydliska príjemcu. Ako spoločný spravodajca Snemovne národov navrhujem, aby Federálne shromaždenie vyslovilo súhlas so Zmluvou.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu poslanci Battovi a otevírám rozpravu. Písemné přihlášky nemám. Přeje si někdo v rozpravě vystoupit? (Nikdo se nehlásil.) Rozpravu tedy uzavírám.

Předpokládám, že závěrečné slovo nebude třeba.

Měli bychom přistoupit k hlasování. Protože však nejsme usnášení schopní, žádám poslankyně a poslance, kteří nejsou přítomni v zasedací síní, aby se neprodleně dostavili ke hlasování.

Přistoupíme k hlasování. Vzhledem k tomu, že v tomto případě jde o zákaz majorizace, budou poslanci Sněmovny národů hlasovat odděleně.

Kdo z poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice souhlasí s navrženou Smlouvou, ať zvedne ruku! (Hlasuje se.) (Padesát tři.) Padesát tři.

Kdo je proti? (Nikdo.) Nikdo. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (Nikdo.) Nikdo. Děkuji.

Hlasovat teď budou poslanci zvolení ve Slovenské republice do Sněmovny národů. Táži se jich, kdo je za navržený zákon, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Hlasuje se.) (Čtyřicet čtyři.) Čtyřicet čtyři. Děkuji.

Kdo je proti? (Nikdo.) Nikdo.

Poslanci Sněmovny národů navržený zákon schválili.

Hlasovat teď bude Sněmovna lidu. Táži se poslanců Sněmovny lidu, kdo je pro navržený zákon, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Hlasuje se.) (Devadesát.) Devadesát. Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (Jeden.) Jeden. Děkuji.

Také Sněmovna lidu navržený zákon schválila.

Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven konstatuji, že Federální shromáždění ČSFR souhlasí se Smlouvou mezi vládou ČSFR a vládou Kanady o zamezení dvojího zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu a majetku, podepsanou 30. srpna 1990.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 101, SL č. 155, SN č. 157.)

Dovolte, abych přečetl ještě oznámení. Pan poslanec Tahy sděluje, je to vzkaz pro poslance hospodářských výborů a výborů pro plán a rozpočet, po vyhlášení polední přestávky se všechny čtyři výbory sejdou v místnosti č. 209 za účelem hlasování o společné zprávě k návrhu takzvaného transformačního zákona. Děkuji.

Nyní následuje čtvrthodinová přestávka. Přerušuji jednání.

(Jednání přerušeno v 10.32 hodin.)

(Jednání opět zahájeno v 10.50 hodin.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Vážené poslankyně, vážení poslanci, budeme pokračovat v našem jednání. Máme před sebou třetí bod dopoledního pořadu, máme projednat

6

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 119/1990 Sb., o soudní rehabilitaci (tisk 299) a společnou zprávu výborů Sněmovny lidu a výborů Sněmovny národů (tisk 443).

Já bych poprosil poslance Zdeňka Kesslera, aby iniciativní návrh skupiny poslanců Federálního shromáždění odůvodnil.

Poslanec SL Z. Kessler: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové dovolte, abych jménem iniciativní skupiny 51 poslanců vám předložil návrh novely zákona č. 119/1990 Sb., o soudní rehabilitaci.

Úvodem bych si dovolil upřesnit některé procedurální otázky. Iniciativní skupina vypracovala návrh novely, který vám byl rozdán pod č. 299. V této formulaci byl projednán v zákonodárných orgánech České republiky a Slovenské republiky a v části výborů Federálního shromáždění. V průběhu projednávání došlo z iniciativního podnětu legislativního odboru Federálního shromáždění k expertízní poradě, které se kromě zástupce navrhovatelů zúčastnili předseda Nejvyššího soudu federativní republiky dr. Motejl, zástupce generální prokuratury, zástupci ministerstva spravedlnosti České republiky a dva krajští soudci, kteří se v praxi zabývají otázkami rehabilitací.

Při tomto jednání předložili tito zástupci doplňující návrhy, protože byli toho názoru, když se už zákon novelizuje, že by bylo žádoucí, aby do této novely byly pojaty výsledky a poznatky z praxe rehabilitačních soudů a generální prokuratury.

Na tomto jednání bylo předloženo i stanovisko legislativní rady federální vlády, která v podstatě doporučuje přijetí těch doplňujících procedurálních ustanovení, ale asi v pětistránkovém pojednání se zabývala v § 1, kde novela navrhovala doplnit do způsobu, jakým se mohli demokraticky smýšlející občané v době, kdy jim bylo upíráno právo svobodně se projevovat, těchto svých práv domáhat, a kde původní zákon stanovil, že se tak mohlo dít pouze nenásilnou cestou a novela tam doplňovala cestou odboje. Proti termínu "odboj" vznesla legislativní rada, ale také Generální prokuratura a Nejvyšší soud ČSFR celou řadu argumentů, které k použití tohoto termínu měly značné výhrady, a to nejen z hlediska mezinárodního práva, ale i také proto, že tento termín není v našem právním řádu vůbec specifikován a že předtím, než by bylo možno do právního řádu jej akceptovat, bylo by třeba ho podrobně definovat tak, aby nedocházelo ke komplikacím při posuzování s ustanoveními mezinárodního práva, jimiž je Československá republika vázána.

Po asi dvouhodinové debatě a zvážení všech argumentů, a také proto, aby tato novela mohla být zařazena na pořad jednání, bylo dosaženo jistého kompromisu, který předseda Nejvyššího soudu označil za rozumný a moudrý, a to v tom směru, že bylo upuštěno od vsuvky, že by se mohli domáhat těchto svých práv cestou odboje, ale bylo také upuštěno od podmínky, že by se těchto svých práv mohli domáhat výhradně formou nenásilnou. Paragraf 1 byl upraven tak, jak ho máte ve znění společné zpravodajské zprávy v tisku č. 443. Tento tisk obsahuje všechny připomínky a doplňky, vznesené legislativními a justičními orgány při projednávání v tomto expertízním sezení a navrhovatelé si ho osvojili tak, že prosím, aby za podklad jednání byla vzata tato společná zpráva pod tiskem č. 443 s touto, prosím vás, ještě úpravou formulační, která na základě stenografického záznamu tam byla špatně zapsána. A to v § 34 v tisku 443 v poslední větě místo "ve lhůtě dvou let" se mění formulace "do 1. 3. 1993".

Tak jak to bylo v § 34 zapsáno, aby to znamenalo při výkladu retroaktivitu od účinnosti zákona od 1. 7. Konečně v článku 2 dochází k těmto úpravám:

Odstavec 1 zní: "Při plnění podle § 27 zákona č. 119/1990 Sb., která již byla vyplacena, se započtou na jednorázovou náhradu podle tohoto ustanovení ve znění článku 1, bod 18 tohoto zákona".

Odstavec 2: "Odškodnění vyplacená ze stejných důvodů podle jiných předpisů se započtou na odškodnění vyplacená podle zákona č. 119/1990 Sb., o soudní rehabilitaci, ve znění tohoto zákona".

To jsou formální a procedurální změny, k nímž došlo v průběhu projednávání.

Já bych se teď zastavil u některých obsahových změn, které jsou v novele obsaženy. V § 1, jak již bylo řečeno, došlo po vzájemné dohodě k vypuštění termínu "nenásilnou cestou" v odstavci 2.

V dalších částech se snažili navrhovatelé i zástupci zúčastnění na jednání v expertní komisi zvolit takové postupy, které by umožnily rehabilitační proces jednak zjednodušit, jednak zrychlit. V této novele jsou použity dva způsoby paušálních náhrad, a to je částka 100 000 Kčs jako paušál pro pozůstalé po popravených a umučených, kteří byli na tyto osoby odkázáni svou výživou. Dosavadní zákon totiž předpokládal, že takto postižené osoby se těchto svých nároků musí domáhat návrhem u soudu, což znamená nejen určité procesní komplikace, ale zejména z hlediska etnického evokování tragických událostí, které byly se smrtí jejich příbuzných nebo blízkých spojeny.

Obdobně ministerstvo spravedlnosti navrhlo paušály pro oceňování náhrad za vazbu a soudní řízení, které se ze spisového materiálu starého čtyřicet a více let velmi obtížně zjišťuje a celé rehabilitační řízení zdržuje.

Další otázky, které novela řeší, jsou: v § 2 se doplňují některá ustanovení o rehabilitacích ze zákona, k nimž docházelo na území Slovenské republiky. Tam byla dost rozsáhlá skupina osob, která se pohybuje podle odhadu účastníků asi na 2 - 3 000 osob, souzena za to, že bránila zatčení duchovních, ozbrojeni nějakým nářadím nebo předměty podomácku vyrobenými, a byli souzeni pro vzpouru podle uherského trestního zákona z roku 1877, případně podle zákona z roku 1914, na které nebylo vůbec v tomto zákoně pamatováno ani s možností přezkumného řízení, takže tyto uherské zákony, jako zákony, kdy trestné činy podle nich spáchané mají být rehabilitovány ze zákona.

V otázce odškodňování zákon původně vymezoval dědický okruh poměrně značně úzce na rodiče, manžela a děti. Dědická skupina rodičů při průměrném věku postižených z padesátých let je v podstatě nepraktická, protože tam takovéto dědické oprávnění se v praxi ani nevyskytuje. Ovšem z průzkumu vztahů rodinných a dopadů, které zatčení jednotlivých poškozených způsobilo, se ukázalo, že v mnoha případech to byli sourozenci poškozených, kteří za ně přejímali břemeno, které vzniklo zatčením nebo vězením skupiny osob. Proto novela zařazuje jako subsidiální skupinu v pořadí tak, jak je vymezeno v občanském zákoníku, sourozence jako skupinu, která může nastoupit jako dědic v případech, že ani děti, ani manželé nejsou naživu.

Další takovou oblastí byla otázka odškodňování, resp. úpravy důchodců. Tam starý zákon konstruoval tuto možnost alternativně, buďto, že si poškozený vězeň může požádat o započítání let strávených ve věznicích nebo v lágrem podle druhu práce, kterou vykonával, anebo si může zvolit jiný způsob a v tomto případě, že si tento postup zvolí, tak důchod je vyplácen se zpětnou účinností od doby, kdy měl nárok na důchod.

Druhý způsob byl příplatek k důchodu, který měsíčně činil 15 nebo 20 Kčs podle toho, v jakém prostředí tyto práce vykonával. A pak takovýto příplatek se vyplácel až od účinnosti zákona, tj. od 1. července 1990, ovšem s podmínkou, že k tomuto datu byl poškozený poživatelem důchodu, ať již invalidního nebo starobního. Protože zákon sám vyšel ve Sbírce zákonů později než byla jeho účinnost, tak celá řada bývalých vězňů, kteří měli nízké důchody a byli v té době zaměstnáni, si zlepšili svůj důchod, neměla možnost k tomuto 1. červenci požádat o vyměření důchodu a stát se tak eventuálně nositeli nebo požádat o tento příplatek k důchodu. Tato podmínka byla v novele vypuštěna a po dohodě s ministerstvem práce zformulována tak, jak ji máme v tisku 443.

Tento způsob volby mohou použít i vdovy, příp. sirotci, při projednávání žádosti o přiznání vdovského nebo sirotčího důchodu.

Zbývající ustanovení, která novela obsahuje, jsou vesměs procesní povahy a umožňují zjednodušení rehabilitačního procesu. Například umožňují soudům, že nemusí obligatorně rozhodovat o tzv. zůstatkových trestech, protože při souběhu dvou trestných činů, na jejichž část se vztahuje rehabilitace ze zákona podle § 2, byl soud povinen nejednat o trestném činu, který byl spáchán v souběhu a na který se zproštění ze zákona nevztahuje.

To je běžný způsob, kdy byly trestné činy politické kriminalizovány. Jako příklad: někdo vydával letáky a opatřoval si pro cyklostyl tiskařskou čerň v podniku, takže byl stíhán nejen za podvracení republiky, ale také za krádež, že právě uzmul tuto tiskařskou čerň. Při tomto souběhu byl ze zákona zproštěn pro pobuřování, ale ponechán mu trest týden nebo měsíc za rozkrádání národního majetku a musel žádat v takovýchto případech v samostatném řízení o přezkoumání takového zůstatkového trestního činu, takže byla soudům dána pravomoc, aby posoudily závažnost zbytkového trestu, eventuálně ho vůbec neukládaly, aby nemuselo docházet k duplicitě.

V závěrečných ustanoveních potom procesně se řeší případy, kdy postižení byli rehabilitováni, nebo jejichž rehabilitační řízení probíhalo v letech 1968 a bylo buďto zastaveno, nebo jenom zčásti realizováno nebo výsledky takovéhoto řízení byly ve srovnání s těmi účinky, které přináší zákon č. 119/1990 Sb., měně příznivé, takže se může domáhat rehabilitace podle tohoto zákona, přičemž se ty části nebo to odškodnění, které bylo vyplaceno podle dřívějších předpisů, započítává na vrub nároků, které mu vzniknout podle zákona č. 119/1990 Sb.

To jsou asi tak základní myšlenky, základní změny, které navrhovaná novela přináší. Prosil bych, abyste ve znění, které je předloženo, to znamená ve znění společné zpravodajské zprávy (tisk 443), a po projednání ji v tomto plénu schválili. Děkuji vám za pozornost.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP