Středa 30. ledna 1991

Pán poslanec Veverka tu hovoril o zlej kvalite výrobkov. Myslím si, že v podstate mal pravdu, ale domnievam sa, že to nie je úloha tohto zákona. My máme zákon o skúšobníctve atď.

Možno, že sa aj zamýšľa - nie som ešte tak informovaný o vydaní nejakého zákona o akosti atď.; to je iná záležitosť. Čiže nie je úlohou tohto zákona prvotne riešiť otázku kvality výrobkov. Je to zákon na ochranu súťaže, čiže ide o vytvorenie súťažného prostredia.

Pokiaľ ide o ochranu spotrebiteľov, s radosťou konštatujem, že sa vytvárajú ďalšie štyri spotrebiteľské zväzy. Rátame s ich spoluprácou z toho dôvodu, že budú pre nás veľmi dobrým zdrojom informácii o prípadoch porušovania tohto zákona. Myslím, že bude veľmi dobré, keď nám budú i spotrebiteľské zväzy môcť podať pomocnú ruku.

Súhlasím s tým, že ďalší zákon by obsahoval nejaký súhrn práv a predpisov, ale opakujem, že to nie je vecou tohto zákona.

Pokiaľ ide o to, ktoré súdy budú preskúmavať rozhodnutia týchto troch úradov, pripravuje sa novelizácia občianskeho súdneho poriadku, v ktorom stať, ktorá hovorí o preskúmavaní určitých rozhodnutí, napr. o kárnych opatreniach, výmery dôchodkov atď., bude upravená novým spôsobom. Pokiaľ viem, má to byť upravené takým spôsobom, že by to boli, pokiaľ ide o republikové úrady, najvyššie súdy republík a pokiaľ ide o rozhodnutia Federálneho úradu pre hospodársku súťaž, bol by to Najvyšší súd ČSFR. Pamätá sa na to, ráta sa s tým, ale ktoré súdy to budú, to sa zatiaľ nevie.

Podľa čoho podnikateľ zistí, aký má podiel na trhu? Každý podnikateľ musí viesť určitú evidenciu a v prvom rade je jeho povinnosťou, aby si toto zistil, pretože ak to neurobí, tak ho môže postihnúť pokuta. Navzdory tomu, že tieto protimonopolné úrady podajú v tomto smere pomocnú ruku podnikateľom a to v tom smere, ako ste videli v § 21, t.j. vládne nariadenie na vykonávanie tohto zákona, v ktorom by tieto veci boli bližšie rozvedené, aby podnikatelia mali v tomto smere určité kritéria vo forme právneho predpisu.

Poslanec Svoboda v § 7 odstavec 2 upozornil, že sa nerieši otázka, ako sa má postupovať. V tom prípade súd povie, že odstúpenie je neplatné. Ak súd povie, že odstúpenie je neplatné, tak sa prakticky nič nestalo. Odstúpenie nie je právoplatné a karta beží ďalej. V tomto smere by problémy nemali byť.

Pán poslanec Stome hovoril o prípade Škoda - Volkswagen. To bude vecou federálneho úradu, ktorý požiada o predloženie určitých podkladov, až bude tento zákon schválený, aby vec preskúmal.

Poslanec Wagner hovoril o problematike, za ktorú ďakujem, pretože v budúcnosti rátame so spoluprácou, pokiaľ ide o to, aby publicita činnosti tohto úradu bola maximálna.

Pokiaľ ide o návrh pána poslanca Romana, zaoberali sme sa ním v ústavnoprávnom výbore, to tu pán spravodajca povedal.

Ešte je tu poznámka pána poslanca Wágnera. Pretože sa to týka obdobia, kedy som ešte pri príprave zákona nepôsobil, tak pán minister Klaus bude taký láskavý a toto by zodpovedal.

Inak ďakujem všetkým, ktorí sa zúčastnili na príprave tohto zákona, najmä pracovníkom ministerstva financií a Federálneho cenového úradu a tiež expertom, ktorých účasť bola potrebná a prospešná.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji ministru Flassikovi. Protože je členem nové federální vlády, vede Federální úřad pro hospodářskou soutěž, přejeme mu dobrý start a zdar v práci.

Nyní si přeje vystoupit pan ministr Klaus.

Ministr financí ČSFR V. Klaus: Chtěl bych říci dvě malé poznámky poslanci Romanovi. Federální orgán, protože bude hájit trh, musí zasahovat do jednotlivých republik. Bylo by nedorozumění, kdyby do republik nezasahoval. Nevím, kam jinam by mohl zasahovat, než do České a Slovenské Federativní Republiky, což znamená do obou republik.

Pokusy o zpochybnění navrženého rozdělení pravomocí vycházejí z opětovných snah minimalizovat roli jakéhokoliv federálního orgánu. Myslím, že je to nerozumné. Argumentuje se opět tím, že dochází k usměrňování podniků řízených republikou ze strany federálního orgánu.

Myslím, že musíme zcela jasně říci, že tak to není. Tyto argumenty nechápou zásadu, že jde v první řadě o ochranu toho či onoho trhu. Jde o ochranu trhu, v žádném případě nejde o snahu řídit podniky. To je třeba si jasně uvědomit a podle tohoto základního hlediska rozumět předloženému návrhu.

K vystoupení pana poslance Wagnera bych chtěl říci, proč byl návrh předložen pozdě. Návrh byl předložen dnes z důvodů primárně kompetenčních sporů. Víte dobře, že nebylo dlouhé měsíce dosaženo dohody v těchto věcech, neexistoval ve vládě, ač o tom bylo rozhodnuto, ministr pověřený řízením tohoto úřadu, který by gesčně tuto problematiku řídil. Dobře víte, že se to stalo až před 12 dny.

Tento zákon byl připravován různými institucemi, které to měly jako svou obecnou aktivitu. Tento zákon už nejméně dva měsíce ležel ve Federálním shromáždění. Na termín tohoto zákona opravdu ničivým způsobem dopadly kompetenční spory. Toto nemá žádné ekonomické důvody. To je pouze konstatování věci, o které pan poslanec pravděpodobně ví stejně dobře, jako já.

Chtěl bych říci jednu věc. Absence tohoto zákona v žádném případě u nás dnes ještě nic nezpůsobila. Jestli někdo očekává, že přijetí tohoto zákona přes noc změní monopolní strukturu naší ekonomiky, tak se hluboce mýlí. Nic takového se nestane. Působení tohoto zákona bude dlouhodobé, struktura ekonomiky se bude přestavovat v dlouhém období a přijetí tohoto zákona o několik týdnů dříve by v žádném případě nemohlo krátkodobě nic změnit. Bylo by dobře, abychom nečekali nějakou iluzi, že přijetí tohoto zákona změní zítra monopolní strukturu našeho trhu.

V tomto smyslu přijetí tohoto zákona o několik měsíců dříve by v podstatě stejně žádnou zásadní změnu s vývojem cen, zásadní změnu např. v období cenové liberalizace, nevyvolalo. V každém případě bych chtěl zdůraznit, že nešlo a nejde o žádné porušení scénáře ekonomické reformy, jak je nyní z několika míst zdůrazňováno.

Reforma je konglomerát velkého množství reformních kroků a skutečně oni jdou, jak jdou. Postupně probíhají a jeden podmiňuje druhý. Jeden urychluje druhý. Jeden táhne druhý za sebou apod. Myšlenka, že by bylo možné na knoflík, zmáčknutím, na klíč připravit ekonomickou reformu, předat to někomu, aby ji realizoval, nic takového není, reforma se skládá z tisíců kroků, které postupují. Velmi často je to otázka slepice nebo vejce, zda liberalizace mohla být později, liberalizace vyvolala potřebu rozbití monopolu atd. Opravdu nejde o žádné zpochybnění scénáře ekonomické reformy.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu ministru Klausovi. Pro pořádek se táži poslanců, zda chce ještě někdo vystoupit. Hlásí se pan poslanec Roman.

Poslanec SN L. Roman: Vážené dámy, vážení páni, pán minister Klaus hovoril o tom, že tu nie je zámer riadiť národné ekonomiky. Toho som si vedomý, že nejde o priame riadenie, ale že ide o ovplyvňovanie týchto ekonomík v najcitlivejších oblastiach, to je jednoznačné. V takom prípade skutočne až 70 % trhu, a dá sa povedať, v prenesenom význame, i národných ekonomík, bude takto ovplyvňované federálnym úradom. Ďakujem.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Hlásí se pan poslanec Soboňa.

Poslanec SL V. Soboňa: Chcel by som podporiť vyhlásenie pána Wagnera, ktoré predniesol a ktoré sa týka ublíženia spotrebiteľa. Považujem za monopolné nielen výrobné podniky, ale aj obchodné organizácie. Nemohlo by sa stať, keby tento zákon neexistoval, aby drogérie zvyšovali ceny, ktoré sú zverejnené v novinách, pretože drogérie žiadny z tých výrobkov nevyrobia. Výrobok vyrobí nejaký trh. Drogéria je administratívna mašinéria, ktorá sa živí práve za peniaze spotrebiteľov. Ďakujem.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Rovněž děkuji. Ještě se někdo z poslanců hlásí? Pan poslanec Novosád.

Poslanec SL K. Novosád: Skutečně se omlouvám kolegovi Wagnerovi za kritiku naší vlády zprava. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji za krátký příspěvek. Ještě se hlásí poslanec Wagner.

Poslanec SL J. Wagner: Velmi se omlouvám, nechci polemizovat, a nemá to smysl, ale nemohu si bohužel odpustit poznámku, že ty naše voliče, ty naše občany, kteří trpí, protože patří do skupiny nejchudších, důsledky opatření, za něž odpovídáme, pramálo zajímá, zda někdo kritizuje zleva či zprava. Zajímá je velmi, jak odpovědně jednáme. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Hlásí se poslanec Mandler.

Poslanec SL E. Mandler: V tom případě by bylo dobře zavzpomínat, jak jsme kdo přispěli k tomu, aby ekonomická reforma začala co nejdříve, protože to není absencí tohoto ekonomického zákona s dlouhodobou platností, nýbrž tím, že ekonomická reforma začala o tři čtvrtě roku později než měla. Kdyby začala včas, bývalo by to všechno příznivější. Začala tak, jak začala, a je lépe neronit krokodýlí slzy a dělat co můžeme.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Přesto bych prosil, abychom z tohoto našeho jednání neudělali vzpomínkovou slavnost... (Potlesk.)

Znovu sleduji plénum. Zdá se, že už nikdo z poslanců vystoupit nechce. Jsem povinen se dotázat zástupců federální vlády, zda někdo nechce reagovat. (Nikoli.) Zbývá tedy, aby zpravodajové v rámci svého závěrečného slova zrekapitulovali návrhy, které zde padly.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec F. Šedivý: Jako první pozměňovací návrh zde padl návrh kolegy Richterka, aby v § 1 odstavec 1 byla nahražena slova "další vývoj a proti vzniku" formulací "další vývoj a zamezení vzniku". Domnívám se, že smysl je naprosto stejný, nepřimlouval bych se za přijetí tohoto pozměňovacího návrhu, vzhledem k tomu, že se tím zabývala řada legislativců a tento termín tam vsunula.

K § 2 odstavec 2 upravit poslední část věty takto: "Podnik, nebo trvalé bydliště vyvíjejí podnikatelskou činnost nebo podnikají na území České a Slovenské Federativní Republiky. "Tento dodatek považuji za zbytečný, neboť v § 2 odstavec 1 písm. a) se říká, že tento zákon se vztahuje na podnikatele, kteří podnikají na území České a Slovenské Federativní Republiky, pokud není zákonem stanoveno jinak. Tím se samozřejmě myslí nejenom tuzemští, ale i zahraniční podnikatelé. Myslím si, že tím je požadavek vysvětlen.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Navrhovatel je spokojen s výkladem, tudíž nebudeme hlasovat. Ještě se nám jedná o text pana poslance Romana.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec L. Kudláček: K pozměňovacímu návrhu pana poslance Romana. Věcná podstata byla zpočátku vysvětlena kolegou zpravodajem Šedivým, další komentář měl ministr Klaus, který opět ve věcně podstatě, podle mého názoru, dostačujícím způsobem vysvětlil zásadní nedorozumění, které vlastně návrh pana poslance Romana vyvolává.

Doplnil bych k tomu jen to, že podle mého názoru je to naprosto odlišná koncepce než je ta, která tvoří páteř "protimonopolního zákona". Jestliže se jedná o ochranu trhu, musíme k tomu jednoznačně přistupovat z pohledu ochrany trhu jako plošného fenoménu, nikoli fenoménu resortního nebo řídícího (tímto pádem sebe sama).

Z toho důvodu, jestliže se v návrhu zákona uvádí, že Federální úřad pro ochranu hospodářské soutěže se zabývá v případě, kdy podnik ovládá více než 40 % hladinu trhu na území, jak České republiky, tak Slovenské republiky, je zcela oprávněné, a hledisko, že by to mělo být podle toho, jaké typy hospodářské činnosti byly orgánům přiděleny kompetenčním zákonem, by šlo zcela proti duchu zákona o ochraně hospodářské soutěže. Kromě toho nemohu kvalifikovaně posoudit uváděné číslo 70 % činnosti, které by se to týkalo.

Poslední poznámku. Kolega Šedivý o tom hovořil, jakým způsobem se k tomu postavily ústavně právní výbory a ostatní výbory, kde tento návrh získal výrazně minoritní podporu, a z toho důvodu jako zpravodajové nedoporučujeme jeho přijetí.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji, pane zpravodaji. Mě jste přesvědčil, nevím, zda je přesvědčen pan poslanec Roman. Zřejmě ne, žádá o technickou připomínku.

Poslanec SL L. Roman: Predmetná problematika sa prejednávala v ústavnoprávnych výboroch. Hlasovalo sa o tom, ale neboli sme uznášania schopní. Bola prítomná len polovica členov ústavnoprávneho výboru.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Pane poslanče, mám tomu rozumět tak, že netrváte na hlasování o vašem návrhu? Já vám děkuji.

Poslanec SL L. Roman: Trvám.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Pardon, já jsem špatně pochopil vaše kývání hlavou.

Poslanec SL L. Roman: Pán predsedajúci, už sme to tu niekedy hovorili. Máte zmysel pre humor, ale myslím si, že v postavení, v ktorom ste, tieto svoje vlastnosti zneužívate.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Dovolte mi abych se ukáznil a konstatoval, že pan poslanec Roman trvá na hlasování o svém návrhu. Přistoupíme k hlasování. Žádáte, abychom přečetli návrh doplňovacího textu? Předpokládám, že nikoliv.

Pokud se nikdo neozve, nebudeme text, o němž budeme hlasovat, znovu číst. Poslanec Roman doplněk novely zákona přečetl.

Dávám o něm hlasovat. Vzhledem k tomu, že nejedná při posuzování této novely zákona o zákaz majorizace, bude Sněmovna národů hlasovat jako celek. Obě sněmovny jsou usnášení schopné.

Hlasovat bude nejprve Sněmovna národů. Kdo z poslanců Sněmovny národů je pro navržený pozměňovací návrh, přednesený poslancem Romanem, ať zvedne ruku! (Hlasuje se.) (Sedm.) Sedm. Děkuji.

Kdo je proti? (Padesát jeden.) Padesát jeden. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (Třicet osm.) Třicet osm. Děkuji.

Hlasovat nyní bude Sněmovna lidu. Ptám se poslanců Sněmovny lidu, kdo je pro uvedený pozměňovací návrh? (Hlasuje se.) (Deset.) Deset. Děkuji.

Kdo je proti? (Šedesát.) Šedesát. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (Dvacet osm.) Dvacet osm. Děkuji.

Ani Sněmovna lidu pozměňovací návrh nepřijala.

Můžeme nyní přistoupit k hlasování o návrhu zákona jako celku. Nejprve bude hlasovat Sněmovna národů. Kdo z poslanců Sněmovny národů je pro navržený vládní návrh zákona? (Hlasuje se.) (Devadesát tři.) Devadesát tři. Děkuji.

Kdo je proti? (Nikdo.) Nikdo. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (Čtyři.) Čtyři. Děkuji.

Konstatuji, že Sněmovna lidu návrh zákona schválila.

Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněm konstatuji, že Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky schválilo zákon o ochraně hospodářské soutěže.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 102, SL č. 156 a SN č. 158)

Přistoupíme k projednávání druhého bodu našeho programu, kterým je

2

Vládní návrh, kterým se předkládá Federálnímu shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky k vyslovení souhlasu Smlouva mezi vládou České a Slovenské Federativní Republiky a vládou Kanady o zamezení dvojího zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu a majetku, podepsaná v Praze dne 30. srpna 1990 (tisk 298).

Vládní návrh odůvodní ministr financí Václav Klaus. Prosím, aby se ujal slova.

Ministr financí ČSFR V. Klaus: Dovolte mi, vážené poslankyně, vážení poslanci, abych obhájil vládní návrh Smlouvy k zamezení dvojího zdanění příjmů a majetku mezi vládou České a Slovenské Federativní Republiky a Kanady. Jak již bylo řečeno předsedajícím, tato Smlouva byla podepsána v Praze v srpnu 1990. V současné době dochází k výraznému rozšíření a prohloubení česko-slovensko-kanadských hospodářských a politických vztahů. V roce 1986 byla uzavřena dlouhodobá dohoda o obchodní, průmyslové a hospodářské spolupráci s Kanadou, která mimo jiné smluvně zajišťuje oběma zemím uplatňování doložky nejvyšších výhod.

Smlouva s Kanadou o zamezení dvojího zdanění je další z řady daňových smluv (podepsal jsem ji s kanadským ministrem Jelínkem vloni v Praze), které naše republika uzavírá za účelem podpory rozvoje hospodářských vztahů, jak se státy průmyslově vyspělými, tak se státy rozvojovými.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP