Přítomno: | 114 poslanců Sněmovny lidu |
65 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
63 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Omluvení poslanci:
Sněmovny lidu:
Adámek, Bárta, Bartončík, Čič,
Dienstbier J.st., Dlouhý, Jambor, Jansta, Jenerál,
Kavan, Kňažko, Kocáb, Komárek, Korman,
Kováč M., Laluha, Langoš, Miller, Němcová,
Rynda, Šidík, Šilhán, Šlápota,
Valko, Varga, Žáček
Sněmovny národů zvolení v České republice:
Cuhra, Grebeníček, Kobylka, Lux, Mečl, Motyčka,
Sokol, Šolc, Štern
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice:
Čalfa, Dubček, Kočtúch, Kováč
L., Mečiar, Posluch, Rajczy, Serenčéš,
Slota, Suchán, Sýkora, Viktorín
(Řízení schůze převzal místopředseda
FS a předseda SL R. Battěk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, vítám vás na druhém dni
13. společné schůze sněmoven. Dovolte
mi, abych přivítal přítomné
zástupce vlády. Omlouvám současně
nepřítomnost předsedy Federálního
shromáždění Alexandra Dubčeka,
který dnes zastupuje prezidenta republiky Václava
Havla na pohřbu norského krále Olafa V. a
při inauguraci nového norského krále.
Konstatuji, že sněmovny jsou usnášení
schopné. Podle schváleného programu dnešního
dne bychom měli projednat takzvaný protimonopolní
zákon, smlouvu s Kanadou a novelu zákona o soudní
rehabilitaci.
Ještě než přistoupíme k jednání,
dovolte mi jedno sdělení. Členové
ústavně právních výborů
se sejdou dnes po skončení večerního
jednání, 10 minut po jeho ukončení,
v čísle 274, k projednání dalšího
postupu ve věci Ústavního soudu.
Přistupujeme k prvnímu bodu dnešního
pořadu. Máme projednat
Vládní návrh zákona o ochraně
hospodářské soutěže (protimonopolní
zákon) (tisk 235) a společnou zprávu výborů
Sněmovny lidu a výborů Sněmovny národů
(tisk 443).
Prosím ministra financí Václava Klause, aby
podal výklad k předloženému vládnímu
návrhu.
Ministr financí ČSFR V. Klaus: Vážené
Federální shromáždění,
dovolte mi, abych řekl několik slov úvodem.
Za prvé bych chtěl říci, že návrh
tohoto zákona měl poměrně pohnutou
historii svou formou vzniku. Byl zpracován v několika
etapách. Na jeho zpracování se nejdříve
podílela skupina odborníků kolem Federálního
shromáždění pod vedením profesora
Knappa, gestorem zpracování návrhu byl původně
Federální cenový úřad, dnes
už neexistující, po jeho začlenění
do federálního ministerstva financí převzalo
gesci nad přípravou zákona toto ministerstvo.
Práce se aktivně zúčastnili také
zástupci již dříve založeného
Slovenského protimonopolního úřadu
pod vedením jeho předsedy ing. Dolgoše a konečně
v posledních dnech a hodinách se do práce
zapojil nový člen vlády, pod jehož vedení
tato problematika patří, ministr Flassik, který
se zde dnes zúčastní projednávání
tohoto zákona.
Chtěl bych říci několik úvodních
slov k tomuto zákonu.
Za prvé. Návrh zákona odpovídá
normám řady evropských zemí z této
oblasti. Při práci na návrhu bylo přihlíženo
k požadavkům kladeným i v dnešní
době v rámci Evropského hospodářského
společenství. To je jedna věc. V podstatě
tento návrh navazuje i na některé tradice
předválečného zákonodárství,
na kartelový zákon předválečné
ČSR.
Za druhé. Potřeba zákona je nepochybně
akutní, liberalizace cen to velmi jasně dokumentuje.
Potřebujeme účinný prostředek
umožňující čelit zhoubnému
vlivu monopolních struktur, jak ve výrobě,
tak v obchodu. Chránit hospodářskou soutěž
znamená především omezovat podniky s
dominantním nebo monopolním postavením na
trhu v jejich snahách zneužívat toto postavení
ve svůj prospěch. Zároveň je zákon
nástrojem pro potlačování monopolních
struktur zejména pokud jde o působení v oblasti
kartelových dohod a fúzí podniků.
Tento zákon je tedy nesmírně potřebný,
je nepochybně velmi významný, nicméně
neměli bychom jeho účinnost zásadním
způsobem přeceňovat. Je jedním z prvků
vytváření konkurenční nemonopolní
struktury, není však prvkem jediným. Patří
do sféry práva, a tedy administrativních
zásahů, nicméně je nezbytným
předpokladem další činnosti.
Za třetí. Zákon nabízí kritérium
pro posouzení dominantnosti postavení podniků,
tak pro hodnocení kartelových dohod a fúzí.
V podstatě bylo přijato kritérium 30% podílu
na takzvaném relevantním trhu.
Za čtvrté. Návrh zákona vychází
z některých tradičních přístupů
k ochraně a podpoře hospodářské
soutěže v tržní ekonomice.
V tomto smyslu je to tradiční a platné pro
všechny doby a všechna období. Zároveň
je orientován také na specifika vyplývající
z potřeby zabezpečovat reformní záměry
v rámci privatizace a při zakládání
nových podniků. K tomu slouží zejména
paragrafy 19 a 20, v nichž je pamatováno na aktivní
účast úřadů pro ochranu hospodářské
soutěže v rámci procesu převodu státního
majetku, čili dva základní cíle -
tradiční pro každé počasí
- cíl ochrany hospodářské soutěže
a aktivní působení v dnešním
konkrétním období v rámci procesu
privatizace.
Za páté bych chtěl připomenout, že
návrh zákona se soustřeďuje na tři
základní oblasti, to jest to, co bychom měli
vždy zdůraznit, tři oblasti, které se
také obvykle sledují v zákonodárství
jiných zemí v souvislosti s ochranou hospodářské
soutěže.
Je to na jedné straně oblast kartelových
dohod, na druhé straně oblast fúzí.
První jsou paragrafy 3 až 7, druhé je §
8 a konečně § 9 monopolní nebo dominantní
postavení podniku. Jde tedy o tyto tři základní
oblasti.
Za šesté - problém kompetenční.
Původní vládní návrh, jak vám
byl předložen, počítal s jedním
federálním úřadem pro ochranu hospodářské
soutěže, protože kladl zásadní
důraz na jednotu trhu v našem státě,
naší federaci. Kompetenční otázky
pozdržely dopracování zákona v souladu
s úpravami ústavního zákona o československé
federaci. Pro ochranu hospodářské soutěže
se počítá se třemi úřady
- jeden na federální a dva na republikové
úrovni.
Složité vymezení kompetencí je takové,
že federální úřad se má
soustředit na ochranu hospodářské
soutěže na trhu v celé České
a Slovenské Federativní Republice, zatímco
republikové úřady mají chránit
konkurenční prostředí na jednotlivých
trzích. Je to problematika § 10, který máte
ve svém návrhu zákona.
Federální úřad řeší
problémy spojené s narušením hospodářské
soutěže podniků, i nichž jde o dominantní
postavení na relevantním trhu v obou národních
republikách a přitom platí, že v každé
z republik podnik dodává na odpovídající
trh více než 40% celkového ročního
objemu zboží nebo služeb. Federální
úřad navíc zastupuje Československo
na odpovídajících mezistátních
jednáních či při uzavírání
dohod. Republikové úřady řeší
všechny ostatní případy. Toto je ten
velmi složitý kompetenční problém,
který bude jistě i v praxi vyvolávat některé
problémy.
Je možné připomenout několik dalších
bodů, kterých jste si jistě všimli,
jako je kartelový rejstřík, jako je důraz
i na oblast nejen státní správy, ale i orgánů,
obcí apod.
Myslím si - a tím bych chtěl skončit
- že zákon je připraven dobrým způsobem
a doporučuji jeho přijetí.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji panu ministru Klausovi. Nyní bych poprosil
společného zpravodaje výborů Sněmovny
lidu pana poslance Lubomíra Kudláčka, aby
přednesl zpravodajskou zprávu.
Ještě bych konstatoval, že návrh projednaly
výbory hospodářské, výbory
pro plán a rozpočet a výbory ústavně
právní.
Společný zpravodaj SL poslanec L. Kudláček:
Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte mi, jako společnému
zpravodaji za Sněmovnu lidu, abych navázal na slova
předkladatele návrhu zákona o ochraně
hospodářské soutěže pana ministra
Klause, který charakterizoval prakticky všechny okruhy
působení tohoto zákona.
Návrh zákona, který dnes, jak doufám,
přijmeme, má v transformaci naší ekonomiky
významné místo, stejně jako ostatní
ekonomické zákony. Jinými slovy bude patřit
k těm legislativním nástrojům, které
spoluvytváří prostor pro svobodné
fungování tržního hospodářství.
Jeho cílem je totiž umožnit kontrolu jak existujících,
tak i nově vznikajících monopolů,
kartelových dohod a fúzí a snah dosáhnout,
nebo si udržet dominantní postavení na trhu,
které by mohlo poškodit práva jiných
subjektů, ohrozit hospodářskou soutěž
s důsledky pro trh celý. Uvedeným zákonem
přispějeme k vytvoření zdravého
konkurenčního prostředí a tím
nejen k rozvoji nových podnikatelských subjektů,
ale i - a o to jde především - umožníme
ochranu nás všech jako spotřebitelů.
Podobné důvody vedly ve většině
států s tržním hospodářstvím
k tomu, že právo na ochranu hospodářské
soutěže bylo zakotveno v jejich právních
řádech.
Bylo tomu tak i u nás, jak vzpomenul pan ministr Klaus.
Národní shromáždění zákonem
č. 141/1953 Sb., o kartelech a soukromých monopolech
stanovilo, že "úmluvy samostatných podnikatelů,
jimiž se smluvní strany zavazují omezit nebo
vyloučit mezi sebou volnost soutěže úpravou
výrobou, odbytu, obchodních podmínek, cen,
nebo pokud jde o podniky dopravní, úvěrní
nebo pojišťovací též sazeb, je-li
účelem úmluv ovládnouti co možná
nejúčinněji trh."Tyto dohody podléhaly
kontrole a při zneužití následovaly
sankce.
Stejný smysl má i návrh zákona, který
pod tiskem č. 235 a s připomínkami uvedenými
ve společné zprávě (tisk 446), máme
dnes přijmout. Chtěl bych podotknout, že z
výše uvedených důvodů není
zcela vhodné jej označovat jako protimonopolní
zákon, neboť nazakazuje princip monopolu "o sobě",
ani získání dominantního postavení,
ať již kartelovou dohodou nebo dohodou o fúzi.
Důležité je, že toto postavení
nesmí být zneužíváno na újmu
jiných podnikatelů nebo spotřebitelů
ani na úkor veřejného zájmu. Možnosti
zneužití jsou v zákoně zvlášť
uvedeny a pokud jde o bagatelní případy,
jsou tyto dohody povoleny za podmínky schválení
příslušným úřadem pro
ochranu hospodářské soutěže nebo
aspoň podléhají jeho kontrole. Zneužití
výsadního postavení na trhu je oprávněn
příslušný úřad sankcionovat
pokutami, nebo odvodem majetkového prospěchu, který
byl získán v důsledku porušení
povinnosti stanovených tímto zákonem.
Vážené shromáždění,
čtyřicet tři let v naší zemi
hospodářská soutěž ochranu nepotřebovala,
neboť neexistovala, a tedy nebylo co chránit. Věřme,
že se situace mění.
Všechny uvedené okolnosti potvrzují účelnost
předloženého zákona a jménem
výborů Sněmovny lidu, které jej projednaly,
doporučuji tisk č. 235 zákona o ochraně
hospodářské soutěže s doplňky
podle společné zprávy (tisk 446) přijmout.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji panu zpravodaji a prosím teď druhého
zpravodaje pana poslance Šedivého.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
F. Šedivý: Pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte mi, abych vás
informoval o průběhu projednávání
návrhu zákona o ochraně hospodářské
soutěže. Zákon byl přikázán
výborům pro plán a rozpočet, hospodářským
a ústavně právním. Původní
tisk 235 byl připomínkován výbory
hospodářskými i pro plán a rozpočet,
ale nakonec jej výbory pro plán a rozpočet
a výbory ústavně právní odmítly
schválit a vrátily jej navrhovateli přepracování,
zejména z důvodů neujasněných
kompetencí. Tato vada měla být napravena
tak zvanou úpravou vládního návrhu,
která však ze stejných důvodů
nebyla přijata. Teprve po přijetí novely
zákona o československé federaci č.
556/1990 Sb. a na základě článku č.
24 tohoto ústavního zákona byla v lednu předložena
nová úprava, kterou si poslanci Federálního
shromáždění osvojili, neboť řeší
tak věcné a formální připomínky
z předešlých rokování, tak také
vymezuje kompetence jednotlivých úřadů
pro ochranu hospodářské soutěže.
O tom už nakonec mluvil ministr Klaus.
Poslanci našeho zákonodárného sboru
připojili k návrhu předkladatele ještě
tři nové odstavce, které jsou uvedeny ve
společné zprávě a které jednak
umožňují úřadům samostatně
zjišťovat, zda nedochází k porušování
povinností uložených tímto zákonem,
a jednak umožňují zjednodušit řízení
ve věcech místní a věcné příslušnosti.
Mluvím zde o § 10 odstavec 2 a o nově očíslovaném
§ 11 písm. i).
Dalším paragrafem, který jsme si osvojili,
je nový § 21, který jsme si osvojili, je nový
§ 21, který ukládá povinnosti podnikatelům,
kteří již před účinností
tohoto zákona uzavřeli dohody podle § 3, §
4 a § 8, nebo získali monopolní nebo dominantní
postavení na trhu.
Dále jsme do společné zprávy zapracovali
osm z jedenácti připomínek slovenské
vlády. Slovenská národní rada návrh
projednávala v listopadu loňského roku a
z podobných důvodů jako Federální
shromáždění tento návrh odmítla.
Vláda Slovenské republiky nám naopak předala
kvalifikované vyjádření, které
bylo zpracovatelům společné zprávy
cenným přínosem. Poslanci výborů,
kteří měli návrh přikázán,
neakceptovali pouze návrhy na rozlišné horizontální
a vertikální fúze v odstavci 3 § 8,
neboť v odstavci 2 téhož paragrafu je tento námět
implicitně obsažen. Rozšiřování
textu by proto mohlo být pro uživatele zákona
matoucí.
Další návrh, který nebyl přijat,
protože nezískal ani minoritní votum, byla
změna § 10 odstavec 1 písm. a), protože
omezoval federální úřad na jedné
straně na působnost vymezenou článkem
17, 19 a 20 ústavního zákona č. 556/1990
Sb., o čs. federaci, to je oblast tvorby společných
zásad hospodářské politiky v oblasti
surovin, palivoenergetické a zemědělské
politiky, pokud mají federální význam,
a na dopravu a spoje. Všechny tyto oblasti jsou již
ze své podstaty většinou v monopolním
postavení a zákon v § 2 odstavec 5 přímo
uvádí, že na tyto případy se
ustanovení tohoto zákona nevztahují.
Na druhé straně návrh zmocňoval Federální
úřad pro ochranu hospodářské
soutěže k tomu, že bude vykonávat působnost
v těch případech, kdy nedojde k dohodě
mezi republikovými úřady o řešení
rozporů. Tyto situace mohly nastat v případě
omezení nebo vyloučení hospodářské
soutěže s účinky na trhu celé
České a Slovenské Federativní Republiky
nebo na trhu druhé republiky než je sídlo podnikatele.
Poslanci ústavně právních výborů,
kteří návrh projednávali jako poslední,
a mimochodem za účasti nově jmenovaného
ministra Flassika a ing. Dolgoše, předsedy Slovenského
protimonopolního úřadu, došli k závěru,
že tento návrh neodpovídá přijaté
novele ústavního zákona o čs. federaci,
a jak jsem již řekl, tyto pozměňovací
návrhy nezískaly ani minoritní votum.
Je navíc zřejmé, že případné
spory jednotlivých úřadů bude řešit
Ústavní soud.
Třetí připomínkou, která nebyla
do společné zprávy zapracována, byl
návrh na rozšíření § 15
- v původním tisku § 14 - o povinnosti podnikatelů
předložit kartelovou dohodu úřadu pro
ochranu hospodářské soutěže příslušnému
podle § 10. Kartelový rejstřík vedou
přitom, jak podle návrhu vlády Slovenské
republiky, tak i podle přijatých změn, souběžně
všechny úřady pro ochranu hospodářské
soutěže. Poslancům zmíněných
výborů připadá jednodušší
zasílat kartelové dohody pouze federálnímu
úřadu, který se pak postará o to,
aby byly předány též příslušným
úřadům republik.
Je zde tedy administrativní povinnost přenesená
na státní orgány místo na podnikatele.
Všech ostatních osm připomínek vlády
Slovenské republiky bylo akceptováno.
Česká národní rada měla k návrhu
zákona jen dvě podstatné připomínky.
V nově očíslovaném § 11 písm.
f) vypustit slova: "V řízení zahájeném
na návrh účastníků nebo soudu"
a dále vypustit slova za středníkem původního
textu 235. Tento návrh byl přijat a uveden ve společné
zprávě (tisk 446), zejména s ohledem na ustanovení
§ 135. Dále Česká národní
rada požadovala v přečíslovaném
§ 13 doplnit, že účastník řízení,
pokud nesouhlasí s konečným rozhodnutím
"nebo s uložením pokuty, může..."
a dále pokračuje původní text. Tento
požadavek nebyl přijat, neboť i pokuty se ukládají
rozhodnutím a toto rozšíření
by bylo zbytečným zdvojováním.
Pro úplnost se ještě musím zmínit
o tom, že v textu společné zprávy je
důsledně uváděn pojem úřad
pro ochranu hospodářské soutěže,
ať už federální, český nebo
slovenský, ačkoliv Slovenská národní
rada zákonem č. 337/1990 Sb., zřídila
na Slovensku Slovenský protimonopolní úřad.
I to jen z důvodů legislativní čistoty.
Dále bych chtěl připomenout věc, která
se stala v podstatě nedopatřením, kdybyste
si vzali k ruce text § 4 odstavec 1, kde ve výčtu
institutů průmyslového vlastnictví
není nedopatřením uveden institut označení
původů výrobků, který je chráněn
zákonem č. 159/1973 Sb., o ochraně označení
původu výrobků. Navrhuji proto v § 4
odstavec 1 za slova "ochranné známky"
doplnit slova "označení původu výrobků".
Jako zpravodaj výboru pro plán a rozpočet,
hospodářského a ústavně právního
Sněmovny národů vám doporučuji
tisk 235 s doplňky a změnami uvedenými ve
společné zprávě pod číslem
tisku 446 přijmout. Děkuji.