Úterý 29. ledna 1991

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Ptám se pana poslance Žáčka, zda trvá na svém pozměňovacím návrhu, který má komplexní charakter.

Poslanec SL L. Žáček: Pan ministr mi také neodpověděl, když jsem hovořil o té redukci, aby se od částky 2 500 Kčs neprováděla redukce.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Protože diskuse už byla skončena, ptám se vás pouze, zdali trváte na vašem pozměňovacím návrhu, abychom tedy o něm hlasovali.

Poslanec SL L. Žáček: Beru svůj návrh zpět s tím, že vidím, že to nemá význam, že by to neprošlo.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Pan poslanec Roman trvá na tom, aby se o jeho pozměňovacím návrhu hlasovalo? (Ano.) Trvá.

Prosím poslance, kteří se zdržují mimo jednací síň, aby se dostavili do jednací síně, abychom mohli přistoupit k hlasování. Zároveň prosím skrutátory, aby zjistili počet poslanců, kteří jsou v jednací síni, zdali můžeme hlasovat.

Společná zpravodajka výborů SN poslankyně S. Matochová: Měla bych ještě k návrhu pana poslance Romana poznámku, že právě proto, že se tato problematika řešila na výboru ústavně právním a sociálně kulturním, kde bylo pojato do změn slovo, že důchody uvedené se neprodleně a opětovně zvýší a považuje toto za dostatečné řešení této problematiky i dostatečné ujištění pana ministra, že po 3 měsících okamžitě dojde k valorizaci důchodů, tedy že smysl, který má jeho pozměňovací návrh se v podstatě kryje s tím, co bylo navrženo do usnesení výboru sociálního a kulturního.

Poslanec SN L. Roman: Chcel by som povedať pani poslankyni Matochovej, že to prakticky nesplňuje, pretože tam zostáva doba "najskôr do 3 mesiacov". To znamená, že nič sa tým nemení.

Poslanec SL R. Richterek: Technická poznámka. Trvám na mém pozměňovacím návrhu, ale nemám kalkulačku a neumím to spočítat, kolik to bude dělat ty 3 miliardy. Za to se omlouvám.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Vážení kolegové, budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu poslance Romana. Prosím jednu z poslankyň, které vykonávají funkci zpravodajek, aby návrh zopakovaly.

Společná zpravodajka výborů SL poslankyně M. Nazari-Buřivalová: Pan poslanec Roman v § 9 navrhuje, aby důchody uvedené v § 1 se opětně zvýšily, jestliže od posledního zvýšení činí růst životních nákladů alespoň 10 %, nebo růst průměrné mzdy alespoň 5 %. Ke zvýšení dojde nejpozději do tří měsíců od splnění těchto podmínek, s tím, že se do zvýšení důchodu promítne reálně růst životních nákladů nebo růst průměrné mzdy.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji, myslím, že návrh je jasný, můžeme o něm hlasovat. Připomínám, že jde o návrh zákona, u kterého platí zákaz majorizace, to znamená, že budou hlasovat odděleně obě části Sněmovny národů s tím, že pro návrh se musí vyslovit nadpoloviční většina poslanců zvolených v každé části Sněmovny národů, minimum je 38 poslanců ve Sněmovně národů zvolených v České republice a 38 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice.

Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů zvolení v České republice. Kdo z nich je pro tento pozměňovací návrh, ať zvedne ruku! (Šest.) Šest. Děkuji.

Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice. Kdo je pro tento pozměňovací návrh, ať zvedne ruku! (Dvacet tři.) Dvacet tři. Děkuji.

Sněmovna národů tento pozměňovací návrh nepřijala.

Nyní budou hlasovat poslanci zvolení ve Sněmovně lidu. Musíme nejdříve zjistit počet přítomných poslanců. Devadesát jedna. Nyní můžeme přistoupit k hlasování.

Ptám se poslanců zvolených ve Sněmovně lidu, kdo je pro pozměňovací návrh poslance Romana, ať zvedne ruku! (Dvacet.) Dvacet. Děkuji.

Ani Sněmovna lidu pozměňovací návrh poslance Romana nepřijala.

Pokud jde o pozměňovací návrh poslance Richterka, prosím paní poslankyni Nazari, aby se k tomu vyjádřila.

Společná zpravodajka výborů SL poslankyně M. Nazari-Buřivalová: K návrhu poslance Richterka musím říci, že takto položený návrh nelze akceptovat, protože nezapadá do legislativy přijímaného zákona, poněvadž hovoří pouze všeobecně o využití rezervy tří miliard korun. Pokud poslanec Richterek nepředloží přímo pozměňující návrh k některému z paragrafů předkládaného zákona, tak nemohu takto položený návrh doporučit k přijetí.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec Richterek.

Poslanec SL R. Richterek: Pan ministr Miller to spočítal, ale nyní jsme se dohodli, že to počítal na všechny důchodce, je třeba to spočítat v podstatě na 250 000 důchodců, kteří mají nejnižší důchody.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Nezlobte se, pane poslanče, ale to je vaše povinnost. Když jste dával pozměňovací návrh, návrh musí být stanoven přesně, jinak není o čem hlasovat.

Poslanec SL R. Richterek: Svůj pozměňovací návrh upřesňuji. Týká se § 4 návrhu zákona bod č. 1. Zvýšení důchodů je nad stávající návrh v průměru o 80 Kčs, což odpovídá třem miliardám. Mám to špatně, dělá to 120 Kčs. Výše sociálního důchodu podle § 52, odstavce 2 zákona o sociálním a nejvýše 2 640 Kčs u dvojice. Tak zní přesná čísla.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Myslím, že návrh je nyní jasný, můžeme o něm hlasovat.

S technickou poznámkou se přihlásil poslanec Pospíšil.

Poslanec SL J. Pospíšil: Zajímalo by mě, u jaké dvojice. Prosil bych, aby návrhy byly formulovány přesně.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Nekomplikujme si naše jednání, které je už komplikované tím, že nemáme v chodu hlasovací zařízení. Prosím paní zpravodajkyni.

Společná zpravodajka výborů SL poslankyně M. Nazari-Buřivalová: Chtěla bych pana poslance Richterka upozornit na to, že se pak dostane do rozporu s § 3, kde hranice důchodů je jediným zdrojem podle § 54 odstavec 1, a § 68 odstavec 1, kde je tatáž hranice 1 440 Kčs pro jednotlivce a 2 400 Kčs, pokud se jedná o dvojici. Totéž se opakuje v § 4. Mám tedy rozumět, že pan poslanec Richterek chce zvýšit pouze dávky sociálních důchodů, to znamená těch, kteří dosáhli hranice 65 let, jsou invalidní, ale přitom nemají odpracovaná léta a tudíž nárok na důchod?

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Dávám poslanci Richterkovi v úvahu, aby zvážil svůj pozměňovací návrh, protože má řadu vad, které by v případě, že by byl přijat, mohly zasáhnout rušivě do celé skladby zákona. Prosím, aby se k tomu ještě vyslovil.

Poslanec SL M. Richterek: Omlouvám se paní zpravodajce, ale předpokládám, že je to její povinnost, když v podkladech, které předložila vláda jednotlivým výborům, je uvedeno, ze nejvyšší důchody, jakékoliv, jsou v počtu 250 000. Čísla jsou uvedena v příloze, pochopitelně se to týká § 3 i § 4 ve stejných hodnotách.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Nezlobte se, pane poslanče, ale povinností poslance je, aby jeho návrh byl formulován naprosto jasně, aby poslanci věděli, o čem hlasují. Návrh ze strany zpravodajky byl dán jasně. Myslím, že názor k tomuto pozměňovacímu návrhu vyjádříme hlasováním.

Nejprve hlasuje část poslanců zvolených v České republice do Sněmovny národů. Prosím poslance Sněmovny národů v České republice, kdo z nich je pro pozměňovací návrh poslance Richterka, aby zvedl ruku!

Pro návrh poslance Richterka je šest poslanců ve Sněmovně národů zvolených v České republice.

Nyní se ptám poslanců zvolených ve Slovenské republice do Sněmovny národů. Kdo z nich je pro tento návrh, ať zvedne ruku!

Pro návrh poslance Richterka je 9 poslanců zvolených ve Slovenské republice do Sněmovny národů, což je málo. Sněmovna národů tedy tento pozměňovací návrh neschválila.

Nyní přistoupíme k hlasování o tomto návrhu ve Sněmovně lidu. Ptám se poslanců Sněmovny lidu, kdo z nich je pro návrh poslance Richterka, ať zvedne ruku!

Ve Sněmovně lidu bylo pro tento návrh dvacet pět poslanců, návrh tedy nebyl přijat.

Nyní přistoupíme k hlasování o návrhu zákona ve znění zpravodajské zprávy. Nejprve budou opět hlasovat poslanci Sněmovny národů, a to zvolení v České republice. Ptám se poslanců zvolených v České republice do Sněmovny národů, kdo z nich je pro?

Pro návrh zákona ve znění zpravodajské zprávy je 53 poslanců.

Nyní bude hlasovat část poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice. Ptám se poslanců zvolených ve Slovenské republice do Sněmovny národů, kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku! (Hlasuje se.) (Padesát šest.) Padesát šest.

Mohu konstatovat, že poslanci Sněmovny národů v počtu padesát šest předložený návrh zákona schválili.

Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu. Ptám se poslanců Sněmovny lidu, kdo je pro tento návrh zákona, ať zvedne ruku! (Hlasuje se.)

Sto čtyři poslanci Sněmovny lidu se vyslovili pro tento návrh zákona, čili Sněmovna lidu tento návrh schválila.

Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven mohu konstatovat, že Federální shromáždění ČSFR schválilo zákon o zvyšování důchodů.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 98, SL č. 152, SN č. 154)

Teď přerušuji jednání. Zahájíme přesně ve 14.00 hodin. Prosím o dochvilnost, máme mnoho práce.

(Jednání přerušeno ve 13.06 hodin.)

(Jednání opět zahájeno ve 14.16 hodin.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Vážení kolegové, budeme pokračovat v odpolední části naší společné schůze obou sněmoven. Na pořadu je

2

Vládní návrh, kterým se předkládá Federálnímu shromáždění ČSFR k vyslovení souhlasu návrh na přístup České a Slovenské Federativní Republiky ke Smlouvě o patentové spolupráci, přijaté ve Washingtonu dne 17. června 1970 (tisk 294).

Vládní návrh odůvodní předseda Federálního úřadu pro vynálezy pan Ladislav Jakl. Prosím, aby se ujal slova.

Předseda Federálního úřadu pro vynálezy L. Jakl: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předkládaný návrh na přístup ke smlouvě o patentové spolupráci je smlouvou, která vytváří mezinárodní systém, který umožňuje zjednodušení získání zahraniční ochrany vynálezů. Pokud je tato právní ochrana předpokládaná ve více zemích a který představuje ekonomičtější přístup při zajišťování této právní ochrany.

Navrhovaný přístup České a Slovenské Federativní Republiky k mezinárodní smlouvě o patentové spolupráci nerozlučně souvisí se současným rozvojem nových zahraničně obchodních styků a technické spolupráce naší republiky především s hospodářsky vyspělými státy. Přechod Československé ekonomiky na tržní hospodářství, potřeba její otevřenosti zahraničnímu kapitálu, záměr včlenit ČSFR do západoevropských hospodářských integračních seskupení vyvolává růst mezinárodních, obchodních, výrobních a vědeckotechnických styků a požadavek na sblížení Československého patentového systému s evropským patentovým systémem. Tím se zároveň rozšiřuje a prohlubuje potřeba patentování nových výrobků, technologií apod. v zahraničí.

Základním předpokladem tohoto sblížení je existence nového Československého zákona o vynálezech, průmyslových vzorech a zlepšovacích návrzích, který Federální shromáždění schválilo 27. listopadu minulého roku a který vstoupil v platnost 1. ledna t.r. Přístup České a Slovenské Federativní Republiky ke Smlouvě o patentové spolupráci je dalším následným krokem, který zabezpečuje vstup našeho státu do tohoto systému. Uvedený zákon č. 527 z minulého roku zároveň slouží k provedení Smlouvy o patentové spolupráci v ČSFR.

V současné době se členy smlouvy stalo už 44 států světa, mezi nimiž jsou nejen všechny hospodářsky vyspělé státy, ale i většina rozvojových států. Svědčí to o tom, jak je tato smlouva užitečná a výhodná pro zahraniční přihlašování vynálezu. Dosavadní neúčast naší republiky v této smlouvě je dědictvím předlistopadového režimu, který preferoval vytvoření a účast v integračních seskupeních toliko členských států Rady vzájemné hospodářské pomoci. Neúčast České a Slovenské Federativní Republiky v této smlouvě stavěla dosud Českou a Slovenskou Federativní Republiku mimo rámec univerzálního systému mezinárodní patentové ochrany a spolupráce. Postup podle této smlouvy, její využívání, je dále zárukou vysoké kvality a nenapadnutelnosti udělených patentů na naše vynálezy v zahraničí. Je to způsobeno využíváním mezinárodních rešerší a mezinárodních předběžných průzkumů, které provádějí renovované patentové úřady světa. Členství České a Slovenské Federativní Republiky ve smlouvě usnadní a urychlí všeobecný přístup Československé technické veřejnosti k nejnovějším technickým informacím a dokumentaci, které jsou nezbytné pro rozvoj naší vědy a techniky.

Existence smlouvy významnou měrou ovlivní též unifikaci, práva v oblasti patentové ochrany. Členství naší republiky ve smlouvě vytváří tak podmínky pro vstup našeho státu do evropských společenství a do Evropské dohody o udělení evropských patentů. Členství ve smlouvě neznamená omezení dosavadního způsobu přihlašování vynálezů k zahraniční ochraně, pokud toto přihlašování bude prováděno v menším počtu zemí. Pro větší počet zemí však přihlašování prostřednictvím smlouvy o patentové spolupráci bude vždycky výhodné. Přihlašovatelé mají tedy zachovánu možnost volby postupu podle vlastního uvážení a podle vlastních konkrétních podmínek.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, děkuji vám za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji panu předsedovi. Vlastní návrh projednaly výbory ústavně právní, zahraniční a hospodářské obou sněmoven. Nejprve prosím poslankyni Drahomíru Kovaříkovou, členku hospodářského výboru, aby přednesla společnou zpravodajskou zprávu výborů Sněmovny národů.

Společná zpravodajka výborů SN poslankyně D. Kovaříková: Vážený pane předsedající, vážení kolegové, vážené kolegyně, předkládaný přístup České a Slovenské Federativní Republiky k mezinárodní Smlouvě o patentové spolupráci je jedním z dalších konkrétních projevů změněné Československé zahraničně politické koncepce, která - stručně řečeno - sleduje pokud možné rychlé zapojení České a Slovenské Federativní Republiky nejen do evropského systému hospodářské, kulturní a jiné spolupráce, ale též zároveň do širších univerzálních systémů této mezinárodní spolupráce, která existuje mezi nerůznějšími státy v různých oblastech života. Smlouva o patentové spolupráci představuje právě jeden z takových univerzálních systémů mezinárodní spolupráce v oblasti patentů. Důkazem toho je široká účast státu z nejrůznějších částí světa, průmyslově vyspělých, rozvojových a ostatních v této smlouvě.

Smlouva o patentové spolupráci je považována za nejvýznamnější prostředek při zajišťování zahraniční ochrany vynálezů. Přístup České a Slovenské Federativní Republiky ke smlouvě vytváří podmínky pro zjednodušený postup československých přihlašovatelů při přihlašování nových vynálezů v zahraničí k ochraně do více států zároveň. Význam zahraniční ochrany vynálezů stoupá spolu s rozvojem technické a hospodářské spolupráce České a Slovenské Federativní Republiky, zejména s vyspělými průmyslovými státy.

Přístup České a Slovenské Federativní Republiky ke Smlouvě o patentové spolupráci zvýší též počet zahraničních přihlašovatelů, kteří budou žádat o ochranu svých vynálezů v České a Slovenské Federativní Republice. To přinese určitý devizový přínos.

Přístup České a Slovenské Federativní Republiky ke smlouvě vytváří podmínky pro získání nejčerstvějších informací o nejnovějších technických řešeních, o nejnovějších technologiích apod., což má význam pro přechod Československé ekonomiky na tržní hospodářství.

Přístupem České a Slovenské Federativní Republiky se nepochybně zvýší mezinárodní prestiž České a Slovenské Federativní Republiky ve vztazích s průmyslově vyspělými státy a povede to k usnadnění jejich vstupu, resp. proniknutí potřebného zahraničního kapitálu do naší republiky.

Smlouvu projednaly výbory hospodářské, výbory zahraniční a výbory ústavně právní bez připomínek. Přijetí smlouvy doporučují. Dovolte mi tedy, abych jako společná zpravodajka, k vládnímu návrhu ke Smlouvě o patentové spolupráci vám doporučila její přijetí ve znění tisku 294.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji paní poslankyni Kovaříkové. Nyní má slovo společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu poslanec František Magyar.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec F. Magyar: Vážený pán predsedajúci, dámy a páni poslanci, ako spoločný spravodajca výborov Snemovne ľudu sa pripájam k slovám kolegyne Kovaříkovej. Aj ja vám odporúčam prijať, resp. ratifikovať túto dohodu. Ako človek, autor niekoľkých autorských osvedčení, že to bude výborná vec pre autorov vynálezov. Viem, čo to znamenalo bojovať s jediným patentovým úradom o uznanie jediného patentu v jednej reči a nikdy som nepokúsil rozšíriť patenty do zahraničia a bojovať ešte so zahraničnými patentovými úradmi v cudzích rečiach. Odteraz, ak prijmem túto zmluvu, autorovi stačí, keď v tuzemsku podá patentový úrad. Z hľadiska autorov je to veľký prínos, a preto z humánneho hľadiska je dôvod, aby sme prijali. Okrem toho táto dohoda môže pre náš štát znamenať devízový prínos. To je ďalší dôvod, pre ktorý vám odporúčam jej prijatie.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP