Pokud se týče tříměsíčních
prodlev, bylo zde řečeno, že je potřeba
Úřady důchodového zabezpečení
vybavit vhodnou technikou. Ty tři měsíce
není proti, že bychom nechtěli valorizovat
rychleji, ale technické možnosti našich Úřadů
důchodového zabezpečení nám
to neumožňují. To znamená, že my
potřebujeme pro každý krok 3 měsíce.
Znamená to tedy, že když se měl projednávat
tento návrh, původně ještě vládní
nařízení, ve vládě požadovat,
aby případně kompenzace za růst nákladů
na energii byly kompenzovány současně, protože
jinak, pokud neuděláme tento krok, potřebujeme
další 3 měsíce, abychom kompenzovali
případný růst cen energií a
tepla. Je to prostě nedokonalým vybavením
našich Úřadů sociálního
zabezpečení.
Samozřejmě, že tyto názory se objevovaly
na zvyšování těch procent, např.
ve Slovenské národní radě. Tam bylo
navrhováno zvýšit důchody se zpětnou
platností od ledna 1991 a zvýšit je nejméně
o 10 %. My jsme navrhovali 8 % a zvýšit diferenciaci
dalšího procentního zvýšení
starších důchodů na 2 - 6 %, místo
navrhovaných 1 - 3 %. Znova opakuji, realizace tohoto návrhu
by znamenala zvýšeni výdajů na důchody
o dalších 4,5 miliardy korun. Takže prosím
vás, všechno souvisí se vším. My
chceme do tohoto zvyšování zavést skutečný
systém. Ten systém proto bude spočívat
v tom, že chceme valorizovat podle životních
nákladů a podle růstu mezd.
Plně souhlasím s jedním řečníkem,
který zde poukázal na to, že růst životních
nákladů bude pravděpodobně vyšší.
Ale já musím vycházet ze, stanoviska a z
údajů, které dává Federální
statistický úřad. Nemohu přijmout
žádný jiný výpočet, žádný
jiný spotřební koš, byť by ho dělal
kdokoliv, protože prostě je k tomu určen Federální
statistický úřad.
Při projednávání generální
dohody včera v Bratislavě bylo řečeno,
že se sjednotí metodika, a na tomto spotřebním
koši, podle kterého se bude stanovovat růst
životních nákladů, budou spolupracovat
odbory, ministerstva a federální statistický
úřad, tedy všichni tři dohromady a sjednotí
se metodika.
Padla zde celá řada otázek. Pan poslanec
Lacina žádá morální odsouzení.
S tím mohu samozřejmě souhlasit. Také
to tak cítím. Je velice pravděpodobné,
že ve vysokých důchodech nejsou všichni,
kteří by si nezasloužili... je tam řada
poctivých pracovníků. Sám jsem pracoval
v odboru, kdy byly vysoké výdělky. Kdybych
já dosáhl důchodového věku,
asi bych měl také 3 800 Kčs.
Pokud se týká horníků, otázka
je o něco ošidnější. Opět
by se prohloubila diferenciace. Mohu to opět početně
dokázat. Není to tak obtížné.
Pokud se týká poznámky k energetice a palivům,
chtěl bych říci, že federální
vláda žádný návrh na úpravy
cen pro malospotřebitele zatím neprojednávala.
Osobně budu velice tvrdě, jako už v minulosti,
vystupovat proti řešení, které by na
občany od 1. 3. 1991 dopadlo. Myslím si však,
že se o této otázce diskutovat bude. Musí
se nastolit.
Pokud se týká problematiky zvýšení
nejvyšších důchodů, chci předeslat,
že 3 800 Kčs je v současné době
maximální důchod, který je vyplácen.
Jestliže je zde tvrzení, že někdy v lednu
1990 byly přiznávány osobní důchody,
musel bych o tom vědět, protože ministr práce
a sociálních věcí byl v minulosti
předsedou té komise, která osobní
důchody přiznávala. Prohlašuji, že
jsem žádný osobní důchod nepodepsal.
Pravda je, že jsem o to byl několikrát požádán
pro některé mimořádné občany
(např. pro pana profesora Švejcara, pro některé
významné generály, piloty, významné
herce atd.). Všechny tyto požadavky jsem odmítl
s tím, že tuto situaci může řešit
jedině nový zákon o sociálním
zabezpečení, že osobní důchody
se v žádném případě nepřiznávají.
Ke konkrétní záležitosti by bylo proto
třeba říci konkrétní odkazy.
U některých významných občanů
by zřejmě vůbec nebyl problém tento
osobní důchod přiznat. Navrhl jsem prezidentovi
republiky (návrh zatím nebyl předložen),
muselo by s ním být seznámeno i Federální
shromáždění, mohlo by to být
provedeno ve formě prezidentského daru (ale protože
vím, že prezident Havel by tyto peníze velmi
rychle rozhodil), žádal bych, aby toto rozhodnutí
prezidenta bylo blokováno souhlasem Federálního
shromáždění. Tím by se to dostalo
do povědomí široké veřejnosti,
a byla by přes to jakási veřejná kontrola.
Zatím však nebyla věc konkrétně
řešena. Pokud se týká zvýšení
nejvyšších důchodů, postoje občanů
k tomuto zvyšování, jak se to odráží
v dopisech, lze rozdělit na dvě početné
skupiny se zcela opačnými názory. Jedni považují
stanovení maximální hranice za nespravedlivé
a neodůvodněné, druzí naopak požadují
snížení těchto důchodů
v domnění, že se jedná výhradně
o důchody prominentů, kteří si připravili
a schválili nový zákon platný od října
1988. Maximální důchod byl totiž tímto
zákonem zvýšen o více než 700 Kčs.
Přitom toto zvýšení nebylo odpovídajícím
způsobem promítnuto na důchody v té
době již vyplácené. Na zvýšení
maximálního důchodu na 3 800 Kčs v
té době nejvíce vydělali pracující
v hornictví, dále ti, kteří několik
let přesluhovali, a nejvíce pak příslušníci
ozbrojených sil, jimž se maximální důchod
v době nároku 55 let zvýšil až
o 50 %.
Hlavním důvodem opatření od března
1991 tedy proto je, aby rozdíly vzniklé v roce 1988
se dále neprohlubovaly, ale naopak snižovaly. To je
asi jeden z hlavních důvodů.
Ještě bych vás rád seznámil s
takovým průzkumem, který jsme si udělali
- ohlas veřejnosti na toto naše opatření.
Ke zvýšení minulému (od října
1990), které představovalo první procentní
zvýšení po dvaceti letech, očekávali
jsme po vyhlášení velký ohlas veřejnosti,
který se ve skutečnosti dostavil.
Občané na jedné straně kritizovali,
že procentní zvýšení zvýší
více vysoké důchody oproti důchodům
nízkým, že je asociální, že
nekryje mzdový nárůst, nevyrovnává
úroveň důchodů přiznaných
před rokem 1988 s úrovní důchodů
přiznaných po 1.10.1990 podle nového zákona.
Tvrdili, že úroveň důchodů není
dána pracovními zásluhami, tedy dobou zaměstnání
a výší výdělku, ale možnostmi,
které dřívější režim
poskytoval nomenklaturním kádrům.
Požadovali snížit všechny důchody
na částku 2 500 - 3 000 Kčs, a tyto prostředky
pak rozdělit mezi nízké důchody. Všeobecně
lze konstatovat, že občané v celku chápou
určitou diferenciaci v důchodech, ale nadále
už uznávají teorii "stejných žaludků",
tedy přidání pevnou částkou
všem, nebo dokonce snižovat výši přidávané
částky s rostoucí výší
důchodů. Prakticky na všechny dopisy, kterých
bylo několik set, jsme věcně odpověděli.
Replik na naše odpovědi přišlo pouze několik,
a to ještě vesměs s invektivami vůči
pracovníkům, kteří byli na odpovědích
konkrétně podepsáni.
Po 1.10. jsme očekávali další nárůst
korespondence; došlo však pouze několik desítek
dopisů, v nichž si občané stěžovali
na použití data přiznání důchodů
jako kritéria pro výši procentní sazby.
Mezi těmito dopisy jich však bylo i několik,
které oceňovaly náš přístup
a zasahovaly se o další kroky, které udrží
onu diferenciaci v důchodech.
Pokud se týká tohoto zvýšení
valorizace důchodů, od prvních veřejných
vystoupeních představitelů vlády jsme
opět obdrželi celou řadou dopisů. Je
jich ovšem podstatně méně, než
v obdobné situaci v loňském roce.
Občané většinou poukazují na
to, že procentní zvýšení bude nespravedlivé
vůči nízkým důchodům:
z toho je zřejmé, že veřejnost nepochopila
princip minimálních pevných zvyšovacích
částek a jejich sociální charakter.
S ohledem na situaci na trhu občané poukazují
též na skutečnost, že 8 % zvýšení
je nedostatečné vzhledem k růstu životních
nákladů. Toto zvýšení je však
odvozeno z mezd, a neklade si za cíl kompenzovat růst
životních nákladů. V této kompenzaci
byly do návrhu zapracovány pevné částky.
V řadě dopisů požaduje, tak jako v minulých
letech, vyšší zvýšení pro
nízké důchody a naopak nižší
absolutní zvýšení pro vysoké
důchody. Tedy opět jednoznačné nivelizační
tendence a projev "stejných žaludků".
Na druhé straně se však objevují v některých
dopisech požadavky na zvýšení maximálních
důchodů ve výši 3 800 Kčs, takže
březnové zvýšení občané
nechápou jako základ systému pravidelného
zvyšování důchodů, ale pouze
jako jednorázovou akci. Tolik k těmto otázkám.
Jinak jsem chtěl říci ještě malou
poznámku - k vývoji reálné hodnoty.
Možná, že bychom se nad těmito čísly
měli všichni zamyslet, protože je budeme brzo
potřebovat.
Pracujícím se v průběhu roku 1990
zvýšila průměrná nominální
mzda o 3 %, a od července pobírá každý
pracující státní vyrovnávací
příspěvek ve výši 140 Kčs.
Po odečtení daně ze mzdy se tedy čisté
příjmy pracujících zvýšily
z 2 655 na 2 873 Kčs, tj. o 8,2 %, takže při
18 % růstu životních nákladů
koncem roku 1989 a roku 1991 došlo u nich k poklesu reálné
mzdy o necelých 8 bodů.
Pokud v prvním čtvrtletí roku 1991 vzrostou
průměrné mzdy o 5 % a index životních
nákladů o 30 %, dosáhne průměrná
čistá mzda 2 862 Kčs a reálný
příjem však poklesne téměř
o 74 % hodnoty, kterou měla mzda na počátku
roku 1990.
Nyní k důchodům: Nejnižší
důchody, které jsou jediným zdrojem příjmů
důchodce, byly v roce 1989 vypláceny v částce
1 000 Kčs měsíčně a od roku
1990 se zvýšily na 1 200 Kčs a od března
1991 na 1 400 Kčs měsíčně,
přičemž od července 1990 se k nim vyplácí
státní vyrovnávací příspěvek.
Nominální příjem těchto důchodců
se tedy v období konec roku 1989 - březen 1991 zvýšil
o 580 Kčs, tj. o 58 %. Avšak reálná
hodnota jejich příjmů s přihlédnutím
k tomuto zvýšení při růstu životních
nákladů 18 % za rok 1990 a o 30 % za první
čtvrtletí 1991 zvýšila proti roku 1989
o 3 %. Takže není pravdou, že bychom nepamatovali
na sociálně nejslabší skupiny.
Starobní důchodci pobírali v roce 1989 v
průměru důchod ve výši 1 632
Kčs měsíčně a od července
1990 dostávali navíc státní vyrovnávací
příspěvek ve výši 140 Kčs
a v říjnu 1990 byl jim důchod zvýšen
v průměru o 100 Kčs. Reálná
hodnota průměrného starobního důchodu
se tedy v průběhu roku 1990 snížila
o necelé 3 body. Při očekávaném
zvýšení životních nákladů
o 30 % v prvním čtvrtletí 1991 a navrhovaném
zvýšení důchodů v březnu
poklesnou tak reálné příjmy starobních
důchodců na 82 % reálné hodnoty roku
1989. Tady je vidět, že pokud budeme manipulovat s
čísly, tak lze dojít k různým
výsledkům.
Já bych chtěl pány poslance ujistit, že
v rámci prostředků, které nám
skýtá státní rozpočet, a ve
spolupráci s vámi se pokusíme najít
nejrozumnější a nejschůdnější
systém, jakým způsobem zabezpečit
naše spoluobčany. Chtěl bych vám jenom
říci, abyste při vašem rozhodování
měli na paměti, že občané v důchodovém
věku nebudou jediní, kteří tuto pomoc
budou od státního rozpočtu potřebovat.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Ptám se poslance Richterka,
zda jeho dotaz byl zodpovězen nebo přeje-li si vystoupit.
Poslanec SL R. Richterek: Vážené Federální
shromáždění, v některých
momentech se mne pan ministr Miller snažil přesvědčit,
ale i on ve svých vývodech využívá
statistiky za rok 1990. Já se domnívám, že
kdyby chtěl toto Federální shromáždění
přesvědčit, tak si nechal, ale já
mu nechci radit - spočítat spotřební
koš a ceny platné k včerejšímu
dni, pokud statistika umí dělat, aby nás
o těchto číslech tady přesvědčil.
Já z tohoto důvodu předkládám
pozměňovací návrh: za prvé
k využití 3 miliard Kčs. (Hlasy: To nejde.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Rozprava byla ukončena,
ale přihlásí-li se ministr a člen
vlády do diskuse, rozprava se znovu zahajuje. Pokračujte,
pane poslanče.
Poslanec SL R. Richterek: Dávám pozměňovací
návrh:
1. využít rezervy 3 mld. Kčs ke zvýšení
nejnižších důchodů k datu 1. 3.
1991
2. Zavázat vládu k zajištění
potřebných zdrojů pro případnou
další valorizaci v roce 1991.
Co mě k tomuto návrhu vede? Já vím,
že to vzbuzuje úsměv na tvářích,
ale já se kontaktuji k důchodci, řada z vás
také a někteří z vás se stydí
v tomto parlamentě říci, jaká je situace
mezi důchodci. Domnívám se, že 20 %
obyvatelstva, což jsou důchodci, máme povinnost,
vláda i Federální shromáždění,
uspokojit, aby mohli krýt základní potřeby
a tím je získat na naši stranu pro podporu
federální i vládní politiky tak, jak
jsme se společně této společnosti
zavázali. Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Technická poznámka.
Poslanec Malý.
Poslanec SL M. Malý: Chtěl bych požádat
předřečníka, nejsem totiž ekonom,
jestli by byl schopen tomuto plánu vysvětlit a tím
pádem i mně, kde na to vezmeme?
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Poslanec Prokop.
Poslanec SN M. Prokop: Chtěl jsem jenom upřesnit
k tomu, jak pan ministr odpovídal na mé vystoupení.
Domnívám se, že řadu věcí
z tohoto jsem vůbec nemínil. Považuji za nutné
pouze zdůraznit, že se mi jednalo o vypracování
optimalizačního projektu, což považuji
za matematickou úvahu, proto se také domnívám,
že graf na návrhu zákona byl předložen,
a na rozdíl od pana ministra se nedomnívám,
že tak, jak to bylo předloženo, je to optimální
varianta. Jsem přesvědčen o tom, že
finanční prostředky jsou omezeny, a vůbec
mi nejde o to, abychom brali někde nějaké
jiné. Jde jenom o to, že rozdělení tak,
jak bylo navrženo, nepovažuji - a domnívám
se, že ne pouze já, ale celá řada poslanců
- za optimální. Nic víc.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Poslanec Stome,
potom dostane slovo pan ministr.
Poslanec SN K. Stome: Pane předsedající,
dámy a pánové, vážení
hosté, já mám jen určitou pochybnost
o vazbě mezi náklady na minimální
mzdy, jak byly včera určeny v generální
dohodě tripartitní, a vazbou na zvýšení
těchto důchodů.
Rád bych se zeptal pana ministra, zda při návrhu
tohoto zákona uvažovala vláda o tom, že
životní náklady díky stanovení
minimální mzdy se zvýší pro celou
populaci nebo zda toto zůstane bez vlivu. A pokud by se
měly zvýšit, zda při zpracovávání
tohoto návrhu vláda počítala s tím,
že bude stanovena minimální mzda, že tedy
bude třeba na mzdu něco doplácet, a zda uvažovala
tu částku, která byla uvedena v tripartitní
dohodě, nebo částku jinou. To totiž
z toho důvodu, že kdyby se to ovlivňovalo,
tak potom se musíme zeptat, zda tento návrh na zvýšení
důchodů je dostatečný s ohledem na
případné vlivy stanovené minimální
mzdy, která by v podstatě nebyla pokryta ani prací,
ani ničím jiným, ale jeví se jako
administrativní opatření, v tom nejhorším
výkladu. Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Hlásí se ještě
někdo do diskuse? (Nikdo.) Pan ministr Miller má
slovo.
Ministr práce a sociálních věci ČSFR
P. Miller: Vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, pan poslanec Richterek mě upozornil, že
možnost získat statistické údaje je.
Samozřejmě, že ji znám. On je s tím
ještě větší problém. Liberalizace
cen nepůsobí vždy stejně. Já
třeba mám zde takové údaje, které
jsou předběžné indexy spotřebitelských
cen za vybraná města k 15. lednu a už tady
podle měst jsou velice vážné rozdíly.
Souhlasím ovšem s vámi, že jsou až
30 dní. Ale my přece neříkáme,
že toto zvýšení je poslední. A
také netvrdíme - a já nevím, jak pan
poslanec na to přišel - že by tyto ceny měly
platit třeba po celé čtvrtletí. Já
jsem si všiml, že některé ceny šly
dolů, některé opět půjdou nahoru.
Je to tedy otázka odhadu. Jestliže jsme to odhadli
tímto způsobem, ve druhém čtvrtletí
odhadneme více. Rozdíl, který tady byl, přizpůsobujeme
buď početně nebo budeme muset odhadnout. Já
jsem vám přece řekl, že můžeme
toto opatření udělat pouze jednou za tři
měsíce. Ale jestliže by velmi výrazně
se měly zvyšovat ceny na trhu, museli bychom to udělat
s určitým avansem. To jsme se domnívali,
že tady bude. Zřejmě jsme to nedocenili, ale
musíte si uvědomit, že skutečné
působení cen budeme mít až po 10. 2.
1991. Dříve ho nedostaneme od Federálního
statistického úřadu.
Pokud se týká minimální mzdy, vláda
k otázce minimální mzdy zaujala poněkud
jiné stanovisko. Minimální mzdu jsme navrhovali
ve výši 1 850 Kčs. Návaznost na jediný
zdroj příjmů, pokud je to důchod,
zde byla.
Jestliže si vezmete 1 850 Kčs, průměrně,
18 - 20 % zdanění a 1 440 Kčs plus kompenzační
příspěvek, pak po odečtení
zdanění od minimální mzdy je tento
rozdíl pouze 20 Kčs, takže návaznost
zde je.
Jiná otázka je, jaký postoj měli včera
ti, kteří jsou členy rady hospodářské
a sociální dohody, zaujmout, jestliže obě
vlády, česká i slovenská, souhlasily
s výši minimální mzdy 2 000 Kčs.
Situace nebyla jednoduchá a jestliže si uvědomíme, že minimální mzda bude až od 1. 2. 1991, myslím, že dopad není tak vážný. Musíme si ovšem říci, že jisté náklady tam budou - přibližně asi přes 1,5 miliardy, a to zvýšení minimální mzdy. Koho se to bude týkat? Nejméně kvalifikované práce. Znamená to, že od doby působení minimální mzdy nebude v Československu nikdo, kdo by bral méně než
2 000 Kčs jako minimální mzdu.
Odbory nebyly schopny pochopit a nebyli jsme schopni přesvědčit
ani naše partnery ve vládách, že minimální
mzda není výrazem kvalitního ocenění
práce, ale že to je sociální institut.
Domnívám se, že v situaci, která tam
včera vznikla, to bylo jediné rozumné řešení.
Nicméně souhlasím s panem Stomem, že
v současnosti je minimální mzda vyšší
než jediný zdroj příjmu, ale nemyslím
si, že je to rozdíl velký - je to asi 200 Kčs.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Dále
se o slovo hlásí pan poslanec Roman.
Poslanec SN L. Roman: Vážené kolegyne, vážení
kolegovia, pán minister hovoril, že v § 9 môže
dôjsť k zvýšeniu najskôr po troch
mesiacoch, keď budú splnené podmienky a podmieňoval
to tým, že súčasný technický
stav je nedostačujúci a finančné prostriedky
nie sú; ja sa pokúsim dotknúť rozpočtu
federácie na rok 1991, a to určitých položiek.
Tak napr. na investičné prostriedky na Kanceláriu
prezidenta republiky to predstavuje 51,6 mil. Kč, na Kanceláriu
Federálneho zhromaždenia 48,8 mil. Kčs, na
Úrad predsedníctva vlády 15,8 mil. Kčs
a na investičné prostriedky pre Ministerstvo práce
a sociálnych veci to predstavuje 2,7 mil. Kčs. Skúsme
sa nad tým zamyslieť. Okrem toho by som sa chcel dotknúť
i tempa samotnej ekonomickej reformy. Robme to tak, aby sme stačili
spoločnosť nielen reformovať, ale aj udržať
sociálny zmien, aby sme radikálne neznižovali
určitú vrstvu občanov pod hranicu chudoby.
Zrejme s tým aj rátal federálny rozpočet,
keď stanovil ako účelovú rezervu na
nepredvídaný ekonomický vývoj v národnom
hospodárstve sumu 4,2 miliardy Kčs. Pokiaľ
je možné, snažme sa to riešiť tak,
aby sme mohli naplniť scenár ekonomickej reformy,
ale by to na druhej strane nebolo na úkor najslabších
vrstiev obyvateľstva.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Přeje
si ještě někdo slovo? (Nikdo se nehlásil.)
Přeje si reagovat pan ministr? (Ne.) Myslím, že
to není třeba. Prosím zpravodajky, aby zaujaly
stanovisko.
Společná zpravodajka výborů SN poslankyně
S. Matochová: Charakter pozměňovacího
návrhu má vystoupení pana poslance Žáčka,
který vyžaduje značné percentuální
zvýšení u všech položek, které
se vyskytují v návrhu zákona. Dále
je to návrh pana Poslance Romana k § 9 a návrh
pana poslance Richterka na rozpuštění rezervy
3 miliard Kčs.
Prosila bych, aby všichni, kteří tyto návrh
podali, si uvědomili jejich reálnost a v případě,
že by nebyli ochotni je stáhnout, muselo by se o nich
nechat hlasovat.
Společná zpravodajka výborů SL poslankyně
M. Nazari-Buřivalová: Musím souhlasit s paní
poslankyní Matochovou, aby poslanci zvážili
své pozměňovací návrhy po té,
co pan ministr Miller znovu vysvětlil celou situaci. Pokud
na nich budou trvat, musíme o nich hlasovat.