Za prvé bývalé nomenklaturní kádry,
za druhé lidé, kteří pracovali přes
důchodový věk, aby dosáhli zvýšení
důchodu, za třetí pracovníci v některých
obtížných povoláních, včetně
už citovaných horníků.
Domnívám se, že nechuť zvýšit
důchody i této nejvyšší skupině
v zásadě vyplývá právě
z oné první množiny, to znamená nomenklaturních
kádrů. Nevidím ovšem důvod, proč
by právě lidé tohoto typu, to znamená
lidé, jejichž minulý výkon byl mírně
řečeno značně sporný, měli
být i nadále do těchto vysokých důchodových
skupin zařazeni.
V řadě případů dokonce nevidím
ani důvod, proč jsou na svobodě, protože
u řady z nich by podle zákonů v tě
době platných, nikoliv podle zákonů
s retroaktivním působením, bylo možno
oprávněně postihovat buď pro zneužívání
pravomoci veřejného činitele, rozkrádání
majetku, v tehdy socialistickém vlastnictví, a podobné
delikty.
Ale nyní mluvím o zájmu oněch zbývajících
dvou skupin. Máme-li prosazovat denivelizaci v mzdové
oblasti, je to náš společný zájem,
který mluví proti egalitářské
tendenci majetkové a příjmové, což
bychom měli prosazovat se stejným důrazem
i v oblasti důchodové, to znamená v oblasti
diferenciace pracovní zásluhovosti. Uvědomme
si, že zavedení stropu 3 800 Kčs by při
daném tempu inflace mohla znamenat, že by maximální
důchod stal velice brzy důchodem minimálním.
Proto vítám ujištění pana ministra,
že tento strop bude při další indexaci
důchodů zrušen a že dojde k tomu, co dnes
bude znít jako Sibylino proroctví, že jednoho
krásného dne opět v tomto parlamentu zavedeme
i vysoké osobní důchody, s tím rozdílem,
že tyto osobní důchody budou poskytovány
za skutečně celoživotní zásluhy.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Zemanovi.
Slovo má poslanec Jansta.
Poslanec SL M. Jansta: Vážené Federální
shromáždění, v podstatě jsem
chtěl říci - jen ne takovými slovy
- totéž, co poslanec Zeman. Chtěl bych položit
dotaz panu ministrovi, kdy počítá se zrušením
horní hranice 3 800 Kčs. Učím na vysoké
škole a tato hranice se dotýká zejména
některých vysokoškolských učitelů,
kteří přesluhovali. Myslím, že
podle principu zásluhovosti by měli mít nárok
na to, aby i tento důchod byl valorizován. Mluvilo
se o tom, že budou valorizovány všechny důchody.
Jinak se naprosto připojuji k vystoupení poslance
Zemana.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Janstovi.
Slovo má poslanec Roman, připraví se poslanec
Lacina.
Poslanec SL L. Roman: Vážený pán predsedajúci,
vážené kolegyne poslankyne, vážení
kolegovia poslanci, vážení hostia, hlásime
sa k pojmu kapitálu, otvárame priestor podnikaniu,
konštituujeme nový politický, ekonomický
a právny poriadok, hľadáme spravodlivosť,
odškodňujeme krivdy spáchané totalitou.
Plne s tým súhlasím. Nepodliehajme však
eufórii. Špekulanti rastú ako huby v daždi,
daňové berné úrady nefungujú,
chudobní sa stávajú chudobnejšími
a bohatí bohatšími, životné náklady
rastú omnoho rýchlejšie, ako sa predpokladalo.
Nedelím ľudí na triedy a nevolám po
triednom boji. Uchádzam sa však o spravodlivé
občianske spoločenstvo. Každý musí
mať možnosť plne rozvíjať bytostné
sily a realizovať potenciál svojej osobnosti. Každý
si však musí byť vedomý, že je sám
sebe subjektom starostlivosti o seba. Každý sa však
musí zdržovať príliš sebeckých
záujmov i prispôsobiť svoje požiadavky
i občianskemu národnému i štátnemu
celku. Kapitál musí byť užitočný
všade tam, kde pôjde o usilovnú a tvorivú
prácu.
Musíme postaviť pred spoločnosť i zásady
zodpovednosti za všetkých občanov tohto štátu.
Sociálne cítenie sa musí stať ich čestnou
povinnosťou. Každá spoločnosť má
silných i slabých a pritom každý má
právo na dôstojný ľudský život.
Slabí nesmú zostať osamotení, nesmú
ani cítiť, že spoločnosť sa reformuje
na ich úkor.
Preto je mi nepochopiteľné, že ministerstvo práce
a sociálnych vecí v § 9 predloženého
vládneho návrhu zákona o zvyšovaní
dôchodkov si dáva poistku, že k opätovnému
zvýšeniu dôchodkov môže dôjsť
najneskôr po uplynutí 3 mesiacov od posledného
zvýšenia dôchodkov, keď od tohto posledného
zvýšenia činí rast životných
nákladov aspoň 10 %, alebo rast priemerných
miezd 5 %. Keď nie je stanovený termín, do
kedy musí dôjsť k opätovnému zvýšeniu
dôchodkov a keď budú splnené zhora uvedené
podmienky, ako budú zabezpečené oprávnené
práva a záujmy dôchodcov?
Vážené kolegyne, vážení
kolegovia, vážený pán minister, nedívajme
sa, prosím, na problematiku reformy a sociálneho
zmieru cez svoje príjmy. Preto navrhujem pozmeňovací
návrh. V § 9 zmeniť to, čo tam je, takto:
"Dôchodky uvedené v § 1 sa opätovne
zvýšia, ak od posledného zvýšenia
činí rast životných nákladov
aspoň 10 %, alebo rast priemernej mzdy aspoň 5 %.
Ku zvýšeniu dôjde najneskôr do 3 mesiacov
od splnenia tých podmienok s tým, že sa od
zvýšenia dôchodkov premietne reálny rast
životných nákladov, ale rast priemernej mzdy".
Ďakujem za pozornosť.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Nechte, pane poslanče,
pozměňovací návrh tady, abychom o
něm mohli hlasovat. Slovo má poslanec Lacina. Ptám
se, zda se ještě někdo hlásí
do diskuse? Poslanec Hanák.
Poslanec SL J. Lacina: Pane předsedo, pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
mám jeden dotaz na pana ministra Millera, ale než
ho přednesu, dovolte mi několika slovy vyjádřit
své pocity. Mám stejné pocity, jako přednesl
poslanec Prokop, totiž, že současným návrhem
zákona o zvyšování důchodů
se snažíme řešit velmi vážnou
situaci, u velkého počtu důchodců
kritickou, nebo-li existenční situaci, zejména
ve větších městech, která je
důsledkem uskutečňování nezbytných
opatření způsobených bývalým
stavem našeho hospodářství a zaviněných
vládnoucí stranou během minulých desetiletí.
Tímto návrhem se dostáváme do velmi
delikátní situace, kdy se na jedné straně
snažíme řešit kritickou situaci, ale současně
poskytujeme další odměny těm, kteří
ji vyvolali, to je těm, kteří v tomto státě
vládli téměř do roku 1990, odcházeli
spokojeně do důchodu s nejvyššími
částkami.
Chápu, že tuto situaci není možné
nejen s ohledem na mezinárodní závazky našeho
státu řešit obecnou právní normou.
Nemohu si však při této příležitosti
odpustit - a to nejen podle osobního přesvědčení,
ale i na základě přesvědčení
velké části mých voličů
- aspoň morálně odsoudit tento stav.
A nyní k dotazu. Podle sdělení v expozé
pana ministra Millera bylo řečeno, že důchody
nad 3 800 Kčs se nezvyšují. Ovšem domnívám
se, že z dikce odstavce 2 § 5 je tato situace trochu
jiná. Pak by stav byl trochu kontraverzní. Prosím
o odpověď. Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec
Hanák. Připraví se poslanec Sokol.
Poslanec SL S. Hanák: Vážené Federální
shromáždění, plně podporuji návrh
zákona, jak byl podán. Dovolte mi, abych přednesl
podnět pro pana ministra Millera. Jde mi o poměrně
úzkou skupinu žen, a tudíž by to neměl
být finančně velký problém,
které nikdy ve svém životě nemohly být
zaměstnány, protože se musely celoživotně
a celodenně starat o své velmi těžce
postižené děti, postižené tak,
že byly společensky nezařaditelné. Domnívám
se, že těmto ženám je potřeba přiznat
tuto činnost jako činnost pracovní. Je třeba
si také uvědomit, že tyto ženy společnosti
ušetřily obrovské množství peněz
tím, že nežádaly umístění
dětí do azylových ústavů a
velmi trpělivě a s velkou láskou se o ně
staraly.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Hanákovi,
slovo má poslanec Sokol.
Místopředseda SN J. Sokol: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
kolegyně a kolegové, chtěl bych reagovat
na vystoupení poslance Romana. S řadou jeho vývodů
je jistě možné souhlasit, nicméně
bych ho chtěl upozornit, že tady o tom mluvil z věcného
hlediska zbytečné. Díky tomu, že jsme
přijali kompetenční rozdělení,
tak jak jsme je přijali, nezbývá dnes Federálnímu
shromáždění než s větším
či menším znepokojením přihlížet
k tomu, co dělají národní ministerstva.
Je důležité si uvědomit právě
tuto souvislost mezi špatně zvolenými kompetencemi
a jejich určitými důsledky. Děkuji
vám.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Sokolovi.
Ptám se poslanců, zda se ještě někdo
hlásí do diskuse k tomuto bodu? Slovo má
poslanec Richterek.
Poslanec SL R. Richterek: Vážené Federální
shromáždění, jako člen výboru
pro plán a rozpočet se také stavím
za přijetí zákona o valorizaci důchodů
a ve výboru jsem pro tento návrh zákona zvedl
ruku. Přitom jsem si ovšem položil otázku,
zda jsme se chovali při projednávání
ve výboru pro plán a rozpočet zcela zodpovědně,
především k důchodcům, kterých
je 250 000, a kteří jsou v kategorii nejnižších
důchodů. Osobně se domnívám,
a prosil bych pana ministra Millera, aby nám tyto otázky
vysvětlil, že vyměření nejnižších
důchodů na hodnotu 1 440 a 2 400 Kčs vycházelo
z růstu životních nákladů v roce
1990. Vycházelo se z průměrných hodnot
kolem třiceti procent, které jsou uváděny
v oficiálních statistikách. Ve skutečnosti
je absolutní zvýšení na konci roku,
resp. na začátku letošního roku daleko
vyšší. Proto plně souhlasím se
stanoviskem pana Kučery, že čísla a
statistika jsou matoucí při posuzování
těchto závažných otázek.
Leží mi na srdci především to,
že v § 9 se uvádí, že další
zvýšení a valorizace důchodů
nastane nejdříve do tří měsíců
od posledního zvýšení cen, resp. životních
nákladů či průměrných
výdělků. Pro toto hodnocení se mi
vytrácí konec roku, dvanáctý měsíc,
nebo - chcete-li - měsíc leden a únor, kdy
dochází k nejvyššímu nárůstu
cen základních potravin, což je to rozhodující,
co naši důchodci potřebují. Nebude to
postiženo ani v tomto § 9, protože časově
se to vytrácí a bude se hodnotit zvýšení
průměrných výdělků či
průměrných cen od 1. března, jak je
to uvedeno v posledním odstavci návrhu zákona.
Přesto, že v mnohém souhlasím s poslancem
Zemanem, nemohu souhlasit s tím, že státní
rozpočet na to v této fázi nemá. Možná
že nemá, ale já se ptám - předpokládám,
že k další valorizaci podle stávajícího
návrhu zákona dojde - kde státní rozpočet
vezme na valorizaci důchodů od 1. 6. nebo od 1.
7. 1991? Problematika je stejná, neměli bychom tedy
ztrácet čas a měli bychom problémy
řešit.
Pokud mi tuto otázku pan ministr Miller nevysvětlí,
předložím pozměňovací
návrhy a prosil bych pana předsedajícího,
aby mi to umožnil.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Hovořit
bude poslanec Sláma.
Poslanec SN V. Sláma: Pane předsedo, pane předsedající,
vážené dámy a pánové,
milí hosté, mám jen jeden dotaz. Spousta
lidi se mě ptá v mém volebním obvodě
na to, jestli ještě stále vyplácíme
tzv. osobní důchody. Pan ministr nám minule
řekl, že tyto důchody se už nevyplácejí.
Podle informací od naší poštovní
doručovatelky to však vypadá tak, že název
"osobní důchody" byl zrušen, ale
peníze se vyplácejí dále. Prosil bych
pana ministra, aby mi řekl, jestli tomu tak je. Údajně
byly tyto důchody přiznávány ještě
v dubnu 1990.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Ptám
se poslanců, zda se ještě někdo hlásí
do diskuse? Slovo má poslanec Kakačka.
Poslanec SL J. Kakačka: Vážený pán
predseda, vážený pán predsedajúci,
vážené Federálne zhromaždenie,
súhlasím s tým, čo tu povedal poslanec
Zeman. Avšak ako k tomu pristupoval výbor pre plán
a rozpočet, keď nebral do úvahy zákon
č. 100/1988 Zb.?
Nepozreli sme sa na to, komu boli upravované dôchodky
po XVII. zjazde Komunistickej strany Československa. Keby
som bol na takom mieste, aby som do toho mohol hovoriť, zvýšil
by som dôchodky o 8 % a 5 % tým, ktorí majú
dôchodky najnižšie, to znamená dôchodky,
priznané pred rokom 1978. Vyššie dôchodky
by som zvýšil len o 4 % - 5 %, alebo vôbec.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Ještě
se někdo hlásí do diskuse? Slovo má
poslanec Pohanka.
Poslanec SL M. Pohanka: Rád bych se obrátil na pana
ministra Millera se žádosti, aby mi blíže
vysvětlil oněch 8 %, o které - pokud tomu
správně rozumím - mají být
zvýšeny důchody s ohledem na zvýšeně
životní náklady za dobu (podle odstavce 2 §
2) pravděpodobně od 1. října 1990
do konce února 1991, čili za posledních pět
měsíců. Já se obávám,
že zvýšení cen za tu dobu bude podstatně
vyšší a zejména ve spotřebním
koši, který má pro důchodce životní
důležitost. Včera jsem se dočetl, že
proti prosinci stouply ceny potravin asi o 30 %, že cena
plnotučného mléka má být zvýšena
od 1. února tuším na 7, 50 Kčs za 1
litr, což je zvýšení více než
dvojnásobné. Tyto prudce se zvyšující
ceny za nejposlednější dobu se dotýkají
zejména důchodců, protože ti si průmyslové
výrobky a ošacení už příliš
kupovat nebudou.
Prosím tedy, aby mi to bylo vysvětleno, jakým
způsobem se došlo k navrhovaným 8 % a jestli
odpovídají této realitě životní
náklady důchodců s ohledem na jejich specifičnost.
Rád bych také věděl, jestli je možné
toto procento zvýšit. Toto procento zůstane
zřejmě rozhodující i pro budoucnost,
poněvadž od 1. března 1991, kdy bude možné
další zvýšení, se bude vycházet
ze stavu, který byl ke konci února (podle §
9). Pak už by se to stahovat nemohlo.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Hlásí
se ještě někdo do diskuse? (Ne.) Není
tomu tak. Prohlašuji rozpravu za ukončenou. Ptám
se pana ministra Millera, zda si přeje slovo. Myslím,
že si ho přát musí, protože na
něj byla vznesena řada otázek.
Ministr práce a sociálních věcí
ČSFR P. Miller: Pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, ano, já si slovo přeji, a to zejména
proto, že s řadou věcí, které
zde byly uváděny, nemohu souhlasit.
Nesouhlasím s poslancem Prokopem, nesouhlasím s
poslancem Kučerou. Některé věci dokážu
na místě. Pokud se jedná o některé
návrhy, které tady zazněly, na 50 % nebo
40 % zvýšení, chtěl bych upozornit,
že jsem v tomto Federální shromáždění
při projednávání státního
rozpočtu velmi důrazně řekl, že
Federální shromáždění
na sebe bere velkou odpovědnost. Oznámil jsem jednoznačně,
stejně jako jsem to udělal ve federální
vládě, že na celou řadu opatření
nebudou ve státním rozpočtu prostředky.
Všichni jste to věděli a nepamatuji se, že
by zde někdo se státním rozpočtem
nesouhlasil - nebo pokud někdo ano, tak to vás bylo
velice málo. Ta zodpovědnost je ne na federální
vládě, ale i na vás. A myslím si,
že velice rychle dojdeme k dalšímu problému
při projednávání záchranné
sociální sítě, protože na to
nemáme vytvořeny dostatečné prostředky.
Pokud se týká pana poslance Prokopa a pana poslance
Kučery - byl jsem velice překvapen, že kalkulačka
je nejvhodnější nástroj, kterým
lze zjistit, zda-li výše důchodů je
spravedlivá, či nikoliv. Bylo zde řečeno
panem poslancem Prokopem, že začínáme
realizovat ekonomickou reformu. My ji začínáme
nejenom realizovat, my ji začínáme také
pociťovat. Samozřejmě, že nejsprávnější
způsob zvýšení důchodů
by jistě byl přepočet všech důchodů
podle nových předpisů, platných od
října 1988 s tím, že výdělky,
z nichž jsou důchody vyměřovány,
by byly indexovány růstem průměrné
mzdy. Takový postup by však byl v současně
době technicky velmi náročný a znamenal
by pro některé důchodce místo zvýšení
jejich důchodů, jejich snížení.
Zejména důchody přiznané s podprůměrných
výdělků by prakticky nebyly vůbec
zvyšovány, neboť v minulosti poskytované
pevnými částkami preferovalo tyto nižší
důchody.
Tak např. důchod vyměřený v
roce 1980 z výdělku 1 500 Kčs ve výši
1 035 Kčs bude od března 1991 vyplácen ve
výši 1 425 Kčs. Kdyby byl tento výdělek
zvýšen o 22 %, jak to odpovídá růstu
průměrné mzdy v letech 1980 - 1990 byl vyměřen
nyní, činil by od března 1991 pouze 1 416
Kčs. To je důkaz, jak ošidné je operovat
s průměry. Je třeba vidět celou strukturu
rozložení důchodů. Přepočet
všech důchodů podle nových předpisů
by tak preferoval důchody přiznané z vysoce
nadprůměrných výdělků.
Je otázka, zda by takový postup byl v současně
době optimální. Domnívám se,
že předložený návrh, podle něhož
se důchody zvýší degresivně o
více než 30 % nynějších důchodů
až po nulové zvýšení nejvyšších
důchodů je v rámci vynaložených
prostředků daleko přijatelnější.
Je třeba si rovněž uvědomit, že
rozdíly mezi důchody z různých období
nejsou dány jen rozdílnými předpisy,
ale respektováním mzdového vývoje,
ale i složením souboru důchodců podle
pohlaví. Je známou skutečnosti, že průměrný
výdělek žen je mnohem nižší
než mužů a současně jejich věk
je mnohem vyšší. Čím starší
jsou proto důchody, tím více jsou mezi nimi
zastoupeny nižší důchody žen, a tak
je proto průměrná výše negativně
ovlivňována. Samozřejmě bych vás
chtěl ujistit, že i v budoucnu se budeme snažit
o snižování těchto rozdílů.
Pan poslanec Kučera zde také operoval s některými
čísly, které nejsou pravdivé. Skutečně
se zvyšují důchody - ty nejnižší
- o procentuální částky, a to značně.
Důchody, které byly přiznány ve výši
600 Kčs - rok přiznání 1978 - se v
procentech zvyšují o 32 %, důchody 800 Kčs
v roce 1978 o 24 % atd. Částka 190 Kčs se
po zvýšení skutečně týká
asi 60 % důchodů. Je to pravda, je to poněkud
nivelizační prvek, ale není to tak absurdní
většina z 90 %. S těmi čísly
je třeba zacházet opatrně.
Pokud se týká grafu, jde opět o jeho neporozumění.
Ty důchody i roky přiznání se skutečně
střetly někdy kolem roku 1988 - 1989. Ale to žluté
nad tím, to je rozdíl, který vznikl mezi
těmito důchody a novými důchody po
roce 1988. Kdybychom chtěli tyto důchody ihned vyrovnat,
potřebovali bychom na to částku asi 10 miliard
korun. Tak tedy nemůžeme přistupovat k žádné
novelizaci.
Pokud se týká procentního zvýšení
- zvýšení důchodců je odvozeno
z růstu mezd, přičemž na loňský
rok připadá zohlednění 3 % růstu
a na počátek letošního roku 5 % růstu,
což je v souladu se záměry usměrňování
mzdového vývoje. Pokud bychom zvyšovali důchody
méně než o 8 %, nepokryli bychom mzdový
růst ani za jeden a čtvrt roku, který se
týká všech důchodců.
O částku odpovídající tomuto
procentu budou zvyšovány i důchody přiznané
koncem roku 1988 a v roce 1989, tedy důchody, na jejichž
výši se již neprojevil ani mzdový nárůst
v těchto letech. Je třeba si uvědomit, ze
ani u důchodů z těchto let se nejedná
pouze o vysoké důchody, které získaly
změnou zákona z roku 1988, ale že i nadále
jsou zde zastoupeny důchodci s důchodem vyměřeným
z podprůměrných mezd. Nižší
než 8 % zvýšení by proto neodpovídalo
záměrům, které tato úprava
sleduje.
O částku odpovídající tomuto
procentu budou zvyšovány i důchody přiznané
koncem roku 1988 a v roce 1989, tedy důchody, na jejichž
výši se již neprojevil ani mzdový nárůst
v těchto letech. Je třeba si uvědomit, že
ani u důchodů z těchto let se nejedná
pouze o vysoké důchody, které získaly
změnou zákona z roku 1988, ale že i nadále
jsou zde zastoupeny důchodci s důchodem vyměřeným
z podprůměrných mezd. Nižší
než 8 % zvýšení by proto neodpovídalo
záměrům, které tato úprava
sleduje. Výraznější diferenciace ve
zvýšení starších důchodů
by skutečně byla účelná, neboť
tyto důchody nadále zaostávají za
současnou úrovní důchodů a
navrhovaná diferenciace toto zaostávání
snižuje jen nepatrně. Účelně
by bylo i přednostní vyrovnání úrovní
důchodů z různých let a teprve následné
zavedení valorizace důchodů. Máme
na to ale prostředky? Kdybychom na to prostředky
měli a někdo o nich věděl, tak bych
byl velice rád. Budeme je potřebovat na záchranu
sociálních sítí. Máme v zájmu
odstranění jednoho problému, vytvářet
problém nový tím, že nové důchody
budeme valorizovat až na to zbudou prostředky po vyrovnání
starých důchodů?
Předložený návrh vychází
z potřeby reagovat na zvýšení cenové
úrovně, která se dotýká všech.
Proto se i tato reakce musí dotýkat v zásadě
všech. Řešení problematiky starých
důchodů, s nímž se naše důchodové
zabezpečení potýká již desetiletí,
se přitom nezříkáme. Ale znovu upozorňuji,
potřebovali bychom na to skutečně 10 miliard
korun. Jestliže chceme pro tento rok valorizovat, tak státní
rozpočty počítají s částkou
10 miliard korun. Což přes 7 miliard korun si vyžádá
jenom toto zvýšení, zbývají nám
3 miliardy. Ty 3 miliardy zbývají na dva další
kroky, které chceme uskutečnit někdy v červenci,
listopadu. Na výhodnější procentní
zvýšení starších důchodů,
např. o 6 %, místo navrhovaných 3 %, by bylo
zapotřebí dalších cca 1,6 miliard korun,
čímž bychom vyčerpali prakticky všechnu
rezervu, se kterou počítáme na další
valorizaci. Pokud se týká částky 3
800 Kčs, tam je situace poněkud komplikovaná.
Tím, že jsme nevalorizovali tuto částku,
podařilo se nám poněkud se přiblížit
mezi tyto úrovně. Samozřejmě víme,
že je to neudržitelná situace, při třetím
kroku, nejpozději od roku 1992 uvažujeme také
s valorizováním těchto částek.