Druhá část zákona totiž obsahuje
základní zásady pravidelného přizpůsobování
důchodů růstu mezd a životních
nákladů jako trvalé principy důchodového
zabezpečení.
Jako společná zpravodajka výborů Sněmovny
doporučuji sněmovně předložený
návrh (tisk 424) k projednání a schválení
včetně návrhů společné
zpravodajky výborů Sněmovny národů.
Děkuji za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Za výbory
Sněmovny národů vystoupí jako společná
zpravodajka poslankyně Soňa Matochová, členka
ústavně právního výboru.
Společná zpravodajka výborů SN poslankyně
S. Matochová: Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, jako zpravodajka výborů
Sněmovny národů bych vás chtěla
seznámit s výsledky projednávání
návrhu zákona ve výborech Federálního
shromáždění. Předložený
návrh zákona upravuje podmínky a způsob
zvyšování důchodů starobních,
invalidních, částečně invalidních,
za výsluhu let, vdovských a sirotčích.
Jedná se tedy o důchody obligatorní, u nichž
nárok na zvýšení důchodu vzniká
přímo v zákoně a jedná se o
dávky opakující.
Právní úprava zvýšení
těchto důchodů je provedena přímo
zákonem. To je v souladu s novelou ústavního
zákona č. 143/1968 Sb., tedy kompetenčního
zákona, který svěřuje v článku
22 zákonnou úpravu nemocenského a důchodového
zabezpečení do působnosti federace. Za těchto
podmínek je tedy navrhovaná právní
úprava formou zákona jedině možnou a
ve své podstatě omezuje tzv. delegované zákonodárství.
Návrh zákona byl přikázán k
projednání výboru pro plán a rozpočet,
výboru ústavně právnímu a výboru
sociálnímu a kulturnímu a dále byl
projednán ve výborech Slovenské národní
rady, a to ve výboru ústavně právním,
výboru sociálním a zdravotním na schůzi
23.1., a to bez připomínek, jen s některými
doporučeními. A byl projednán v České
národní radě 24.1. 1991 rovněž
bez připomínek.
Z přijatých usnesení výborů
vyplývají určité změny a doporučení.
Jedná se o usnesení výboru sociálního
a kulturního, které též zahrnuje připomínku
výboru ústavně právního.
Pokud jde o změny, jedna z nich je věcného
charakteru a dvě legislativně technického.
Drobná věcná změna se týká
§ 9, kde se v prvním řádku doplňuje
za slovo "opětovně" slova "a neprodleně".
§ 9 bude tedy znít:
"Důchody uvedené v § 1 se opětovně
a neprodleně zvýší, nejdříve
však po uplynutí tří měsíců
od posledního zvýšení důchodů,
jestliže od tohoto zvýšení činí
růst životních nákladů aspoň
10 % nebo růst průměrné mzdy alespoň
5 %."
Smyslem tohoto zpřesnění je vyjádřit
a zdůraznit, že pokud dojde k jedné z alternativně
uvedených podmínek, musí vláda po
uplynutí tří měsíců
ihned, tedy neprodleně, důchody valorizovat.
Legislativně technická připomínka
se týká § 2 odstavec 7, kde se doplní
za slovo "starobní" odkaz, který zní
v poznámce pod čarou: "§ 3 nařízení
vlády České a Slovenské Federativní
Republiky č. 118/1988 Sb., o mimořádném
poskytování starobního důchodu".
Zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním
zabezpečení, totiž neupravuje souběh
příjmů ze starobního důchodu
z výdělků, a proto je nutno poukázat
na předpis, který tuto problematiku upravuje.
Další legislativně technická změna
se týká nového § 12, který se
vloží za § 11, původní, a bude
znít:
"Zrušuje se § 160 zákona č. 100 z
roku 1988 Sb., o sociálním zabezpečení
ve znění zákona č. 110 z roku 1990
Sb."
Dále se dosavadní § 12 označí
jako § 13. Toto ustanovení bylo nutno zpracovat v
návaznosti na přijetí novely kompetenčního
zákona. Původní § 160 zákona
o sociálním zabezpečení upravil pravomoc
vlády stanovit nařízení, podmínky
a způsob pravidelného zvyšování
důchodů se zřetelem na růst mezd a
jiných pracovních příjmů. Je
totiž nezbytné, aby v zásadních otázkách
důchodového zabezpečení byla zachována
jednotná právní úprava. Odchylka právní
úpravy v České republice a Slovenské
republice by vyvolala nesmírně složité
administrativní úkony.
Ve znění usnesení výboru sociálního
a kulturního a výboru ústavně právního
je též obsaženo jedno doporučení,
kdy tyto výbory požadují, aby vláda
České a Slovenské Federativní Republiky
vytvořila podmínky pro zabezpečení
Úřadu důchodového zabezpečení
moderní technikou a podmínky k finančnímu
zabezpečení a modernizaci České a
Slovenské správy sociálního zabezpečení.
Závěrem mi dovolte doporučit vám předložený
návrh zákona ke schválení v předloženém
znění. Děkuji za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji paní
poslankyni Matochové. Písemně se do rozpravy
zatím přihlásili tři poslanci. Prosím
tedy o další přihlášky. Jako první
vystoupí poslanec Prokop.
Poslanec SN M. Prokop: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, dámy a pánové,
myslím, že v tuto chvíli není v sále
jediný poslanec, který by si neuvědomoval
význam vládního návrhu zákona
o zvyšování důchodů (tisk 424).
Tento zákon je jednoznačně instrumentem,
který má ve svých důsledcích
zmírnit sociální dopady liberalizace cen
a dalších následujících kroků
radikální ekonomické reformy, kterou začínáme
v tomto roce konkrétně realizovat.
Tak, jako je včerejší podepsání
Generální dohody mezi zaměstnavateli, odbory
a vládami, podle mého názoru, krokem k realizaci
sociální politiky ve sféře produktivního
obyvatelstva, je tento zákon obdobou pro vrstvu sociálně
z nejpotřebnějších, pro důchodce.
Zdálo by se tedy na první pohled, že není
žádný reálný důvod otvírat
diskusi k tématu tak jednoznačnému. Musím
však, bohužel, konstatovat, že se mně téma
nejeví zdaleka tak jednoznačné, abych pro
schválení zákona zvedl ruku, aniž bych
se alespoň nezmínil stručně o dvou
druzích problémů, na které jsme při
projednávání návrhu zákona
ve výborech i v poslaneckých klubech narazili.
První okruh problémů se týká
vlastního merita věci, tedy valorizace důchodů.
V § 2 odstavec 1 a 2 se uvádí procentní
zvýšení důchodů tak, že
všechny důchody přiznané do konce roku
1991 se od března zvyšují o 8 % a dále
pak k těmto paušálním 8 % se přičítají
pro důchody přiznané v dřívějších
letech další procenta od 3 do 11 % v závislosti
na době přiznání důchodu.
V důvodové zprávě je uvedeno, a pan
ministr při zdůvodňování zákona
tady ve sněmovnách rovněž uvedl, že
tímto způsobem zákon výrazněji
zvyšuje starší důchody, vyměřené
z nižších nominálních mezd v těchto
dřívějších letech.
Dále je zde uvedeno, že hraniční roky
pro diferenciaci procent dalších zvýšení,
tedy nad 8 %, byly stanoveny s přihlédnutím
k vlivům minulých úprav na průměrnou
výši důchodů přiznaných
v jednotlivých obdobích a že bylo přihlédnuto
i k ekonomickým možnostem, které neumožňují
jednorázově odstranit rozdíly.
Mám za to, že toto tvrzení neodpovídá
zcela realitě. Dovolil bych si obrátit vaši
pozornost na poslední stránku tisku 424, kde najdete
graf průměrných výší vyplácených
starobních důchodů podle roku jejich přiznání.
Když se na to podíváte, tak zjistíte,
že na grafu jsou křivkami znázorněny
tři, resp. čtyři úrovně průměrných
důchodů proti jejich původní výši
v době jejich přiznání, tedy mezi
léty 1975 a 1990. Jedná se o úrovně
před říjnem 1988, tedy zdola od nominální
nejnižší křivky před říjnem
1988, před říjnem 1990, po říjnu
1990 a o navrhovanou úroveň po nynější
valorizaci. Všimněte si, prosím, že jakkoliv
rostla nominální hodnota průměrných
důchodů podle roku jejich přiznání,
tak, jak rostly nominální mzdy, z nichž byly
důchody vypočteny, což ukazuje spodní
křivka, byla postupná valorizace těchto důchodů
tím nižší, čím nižší
byla jejich nominální hodnota. Křivka spodní
výše důchodů při přiznání
se kolem roku 1988, tak, jak zde bylo uvedeno ve zprávě
pana ministra, zhruba setkala s křivkami jednotlivých
zvýšení důchodů, takže v
této době byl rozdíl průměrných
důchodů přiznaných v roce 1975 po
třech zvýšeních naznačených
v grafu a důchodů čerstvě přiznaných,
tedy skutečně není příliš
velký. Mezi rokem 1988 a 1989, jak z grafu zjistíte,
a jak bylo zde také řečeno, došlo k
prudkému růstu průměrných důchodů,
podle grafu ovšem pouze díky vzrůstu nominální
výše čerstvých, nově přiznaných
důchodů.
Rozdíl mezi novými a dříve vyměřenými
důchody i po jejich zvýšení se opět
velmi zvětšil a jak z grafu zjistíte, křivka
strmě stoupá vzhůru.
Dámy a pánové, s podivem jsem zjistil, že
tento prudký růst rozdílů mezi důchody
dříve a nově vyměřenými
navrhovaná valorizace prakticky kopíruje, ačkoli
v důvodové zprávě se tvrdí,
že zvýhodňuje starodůchodce, tedy ty,
jimž byl důchod vyměřen dříve.
V praxi to vypadá tak, že máme-li věřit
grafu, a to samozřejmě věříme,
že bude průměrný starobní důchod
přiznaný v roce 1975 po zvýšení
od března letošního roku po posledním
navrhovaném zvýšení zhruba na úroveň
nominálního průměrného důchodu
přiznaného v roce 1988/89, zatímco tento
nový důchod z roku 1988/89 bude po zvýšení
od března letošního roku zhruba o 360 Kč
vyšší než z roku 1975.
Dámy a pánové, domnívám se,
že máme-li považovat valorizaci důchodů
za instrument zmírňující sociální
dopad současného cenového vzrůstu,
měli bychom zmírňovat sociální
dopad především u těch, kteří
jsou nepotřebnější. Lidé, kteří
byli v minulosti perzekuováni a mají důchody
vyměřeny z nízkých mezd, zatímco
ti, kteří odešli do důchodu loni nebo
předloni, mají důchody nepoměrně
vyšší.
Netvrdím, že všichni, kteří mají
vysoké důchody, jsou bývalí nomenklaturní
kádři a vím, že mezi nimi je řada
lidí, dokonce možná většina těch,
kteří si své penze zasloužili tvrdou
a zodpovědnou prací. Nevolám rovněž
po žádné novelizaci důchodů.
Myslím jen, že snahou této společnosti
by mělo být dosažení takové úrovně
důchodů, pochopitelně v mezích možností,
aby ten, kdo odešel do důchodu jako dobrý řidič
v roce 1975 měl, nyní důchod zhruba stejný
jako dobrý řidič, který odešel
do důchodu loni. Vím, že tento ideální
stav asi nebude možný nikdy, vím také,
že objem finančních prostředků
na valorizaci nebude omezen.
Myslím, že bychom se měli pečlivě
zamýšlet nad tím, jak tyto prostředky
rozdělí. Rozdělení tak, jak je navrhuje
zákon č. 424, mně nepřipadá
z hlediska sociální spravedlnosti správný
a podle debat ve výborech i poslaneckých klubech
jsem zjistil, že nejsem sám, komu nepřipadá
toto rozdělení zcela správné.
Dámy a pánové, řekl jsme na začátku,
že jsme při projednávání narazili
na dva okruhy problémů. Druhý okruh, o němž
se chci zmínit, se týká procesní stránky
projednávání tohoto zákona. Předřečníky
zde již bylo řečeno, že v kompetenčním
zákonu, který jsme přijali na konci loňského
roku, se federaci v oblasti sociální politiky přiznává
pouze možnost zákonné úpravy. V praxi
to totiž znamená, že chceme-li dosáhnout
jednotné sociální politiky v celém
státě, musíme přijímat zákon
Federálního shromáždění
i v případě, kdy se jedná o prováděcí
právní normu, která měla dříve
formu vládního nařízení nebo
ministerské vyhlášky, a to je i případ
tohoto zákona.
Minulý týden vydala slovenská vláda
nařízení, které je svým obsahem
a formou prakticky totožné s předloženým
návrhem zákona a tento fakt staví Federální
shromáždění opět do nezáviděníhodné
polohy mnou již zde zmíněného mouřenína,
který musí odhlasovat předložený
návrh beze změny, prostě proto, že nemáme
Ústavní soud, který by měl pravomoc
změnit platnost některých správních
norem, které by se mohly eventuálně dostat
do rozporu.
Dámy a pánové, výše uvedená
fakta a především oprávněný
nárok důchodců v celém státě
mne vedou k tomu, že budu hlasovat pro předložený
návrh zákona, tisk 424, a to i přes výhrady,
které jsem vůči němu vznesl.
Byl bych rád, aby až v průběhu tohoto
roku přijde další valorizace, o které
se pan ministr zmiňoval, a až bude podle § 10
předloženého zákona odstavce 3 schvalovat
zvláštní zákon pro další
zvyšování důchodů, aby navrhovatel
předložil spravedlivější rozdělení
částky, které státní rozpočet
na takové zvýšení uvolní.
Dále bych byl rád, kdyby se do budoucna nesmyslné
kompetenční spory, které se v některých
oblastech bohužel opět objevují, nepromítaly
alespoň do oblasti sociální a humanitární,
jakou oblast důchodů bezesporu je. Děkuji
za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Prokopovi.
Slovo má poslanec Kučera.
Poslanec SL P. Kučera: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, dámy a pánové,
jednoznačně bych chtěl podpořit slova
poslance Prokopa, které přednesl před chvíli.
I já při pohledu na předkládaný
text zákona jsem si uvědomil velice rychle, že
procenta, která jsou tam uvedena, jsou poněkud matoucí.
Chválím záměr ministerstva, které
jistě sledovalo tak, jak je to vyjádřeno
procenty, finanční posílení těch
kategorií důchodců, jímž byly
důchody přiznávány v dřívější
době. Nicméně vezmete-li si kalkulačku,
zjistíte, že je to pouze hra s čísly,
jaká si "kabal", která neodpovídá
realitě.
K tomu, aby se projevilo zvýšení důchodů
dříve přiznaných, by totiž rozpětí
procentuální, muselo být naprosto jiné
a větší. Tak se stane, že podle navrhovaného
textu zákona i u nejvyššího zvýšení
11 %, to znamená u důchodů, které
jsou přiznávány do 31. 12. 1978 z průměrného
důchodu, který činí necelých
1 600 Kčs, by důchodce obdržel částku
zhruba 176 Kčs. Tedy méně, než je absolutní
částka, na kterou se pamatuje v návrhu zákona,
protože tam v § 2 odstavec 6 se hovoří,
že částka zvýšení důchodů
činí nejméně 190 Kčs měsíčně,
jde-li o důchody starobní, invalidní nebo
za výsluhu let.
Jednoduchým přepočtem zjistíte, že
naprostá většina důchodů bude
zvýšena o absolutní částku 190
Kčs, nepromítne se tam diferenciace, která
by měla být záměrem, je deklarována
v textu zákona. Podobně jako poslanec Prokop, i
já se domnívám, že nesplňuje
ten účel, který sliboval text zákona.
To se týká všech důchodů, které
jsou až do té nejposlednější doby.
Přimlouvám se proto, protože jinak i já
budu pro tento zákon hlasovat, chápu jeho potřebnost,
nicméně i já apeluji na ministra Millera,
aby při příštím návrhu
zákona bylo bráno v úvahu, že bude potřeba,
zejména starodůchodcům, zvýšit
částku tak, aby se nám rozdíl mezi
důchody nezvyšoval, ale snižoval. Nejde o záměr
nivelizace, ale jde o to, aby důchody, které, jak
to tady zdůraznil poslanec Prokop, byly přiznány
za stejnou práci, byli srovnatelné.
Dovolte mi ještě jednu krátkou poznámku,
kousnu do opravdu kyselého jablka.
Nejsem jistě sám, kdo při setkáních
s voliči je konfrontován s faktem, že v minulosti
byly důchody, a zejména důchody vysoké,
přiznávány ne vždy jako výraz
vyššího pracovního úsilí,
jako výraz práce ve stižených pracovních
podmínkách, ale v mnoha ohledech jsou dědictvím
minulosti v tom smyslu, že je pobírají lidé,
kteří měli výhody z minulého
režimu. To je problematika velice složitá, nicméně
bral bych ji jako příležitost k podnětu
zde přítomnému panu ministrovi, abychom se
aspoň pokusili tuto otázku do budoucna řešit.
Málokdy jsem se setkal s tak kontroverzní problematikou,
jak je v obci 3,5 miliónů našich důchodců
pociťována nespravedlnost, která se z doby
minulé přelévá do doby současné
a mohla by se přelévat i do doby budoucí.
Berte to tak jako podnět k tomu, abychom se touto problematikou
zabývali s ohledem na kategorii našich potřebných
spoluobčanů a abychom tuto problematiku kvalitně
řešili.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Kučerovi,
připraví se poslanec Zeman, nyní vystoupí
poslanec Žáček.
Poslanec SL L. Žáček: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, poslanci, na základě
připomínek voličů z poslaneckých
klubů, dovoluji si předložit několik
pozměňovacích návrhů:
§ 2 odstavec 1: o splátky důchodů splatné
po 28. únoru 1991 se vyplácené důchody
a přiznané do 31. prosince 1991 zvyšují
o 20 %. Procento inflace od 1.1. do 28.2. 1991 bude vysoko překročeno
a nepokryje 20 % zvýšení důchodů.
Odhad jen za leden u inflace činí 50 až 55
%.
§ 2 odstavec 2: Do 31.12.1978 se přičítá
dalších 5 %, u důchodů přiznaných
od 1.1.1979 do 31.12.1985 další 4 %, u důchodů
přiznaných od 1.1.1986 do 30.9.1988 další
3 %.
§ 3 odstavec 1: Upravit částku na 1 600 Kčs
měsíčně a 2 600 Kčs měsíčně.
§ 4 odstavec 1: Totéž.
§ 5 odstavec 2: Upravit tak, že toto omezení
se netýká horníků pracujících
pod zemí a pracovníků rizikových povolání.
Horníci OKR jsou značně pobouřeni,
že valorizace je nějak míjí.
§ 14 odstavec 1: Ruší se redukce mzdy z částky
nad 2 500 Kčs pro výpočet důchodu.
§ 14 odstavec 2: Pro výpočet nových
důvodů se k výdělku za jednotlivé
roky připočítávají procenta
inflace v tom roce, který si důchodce zvolí.
Tzn. například v roce 1983 byla inflace 6 %, v roce
1985 4 % atd. - aby se toto připočítávalo
k výdělku pro nové důchodce.
Teď někdo položí otázku, kde na
to vzít? Je možno snížit částku
plánovaného přebytku rozpočtu republik.
Použít části příjmů
z malé i velké privatizace. Rovněž tak
ze zrušených dotací. Je možno snížit
náklady na ekonomické uprchlíky, kteří
nás v roce 1991 čekají a kteří
nás neminou. Jsou to cizí státní příslušníci,
kteří se nikdy nepodíleli na tvorbě
našeho národního důchodu. Jsem pro to,
abychom přijímali jen uprchlíky politické.
Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji poslancovi
Žáčkovi, vystoupí poslanec Zeman, připraví
se poslanec Jansta.
Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedo, pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
obávám se, že můj diskusní příspěvek
bude ve značném rozporu s předřečníkem.
To proto, že se domnívám, že je nejjednodušší
licitovat o velikosti tu rodičovského přídavku
a tu vyššího důchodu, i když na to
státní rozpočet nemá. Jde mi spíš
o poctivost hry, a proto mi dovolte dvě poznámky,
z nichž obě se vztahují ke komentáři
k tomuto zákonu s tím, že pro něj budu
hlasovat.
První směřuje k tomu, že zde mluvíme
o valorizací důchodů, tedy o tom, že
by se měla úroveň důchodů postupně
zhodnocovat a přibližovat dynamice mezd. Jde v podstatě
o indexaci důchodů, to znamená o jejich přizpůsobování
inflaci, a to se značným časovým zpožděním.
Měli bychom mít odvahu říci, že
samozřejmě ono 8 % zvýšení inflaci
jednak nepokryje, časové zpoždění
- zejména když počítáme, že
od 1. března t.r. dojde zhruba k trojnásobnému
zdražování paliv a energie, které bude
jen částečně sociálně
kompenzováno - tento rozdíl dále prohloubí.
Jinými slovy, měli bychom mít odvahu říci,
že pouze brzdíme pád životní úrovně
určité významné sociální
skupiny, protože naše rozpočtové prostředky
neumožňují tento pád zcela zastavit.
Tento komentář by byl podle mého názoru
poctivý.
Druhá a poslední poznámka je podstatnější.
Bude značně nepopulární. Týká
se maximální výše přiznávaných
důchodů, tedy oněch často kritizovaných
3 800 Kčs, a toho, že tyto důchody nepodléhají
indexaci. V této skupině jsou vlastně 3 množiny
lidí.