Úterý 29. ledna 1991

Pokud jde o změnu pořadu, kterou navrhoval poslanec Benda, můžeme to vzít na vědomí s tím, že opět doporučuji definitivně se neusnášet, abychom se nemuseli potom zase usnášet, že se vracíme k původnímu návrhu programu, protože to skutečně bude záležet na tom, jak obě předlohy budou připraveny. Zatím je z hlediska časového větší náskok - mohu-li užít tohoto slova, které není příliš adekvátní, u velké privatizace než u mimosoudní rehabilitace. Bude-li to připraveno tak, abychom mohli tyto body prohodit, nic proti tomu nemluví, takže návrh poslance Bendy s touto výhradou můžeme přijmout rovněž bez hlasování. Nyní je třeba podle mého názoru hlasovat o tom, zda z programu chceme vypustit bod 12.

Poslanec SL L. Roman: Vážený pán predsedajúci, pokiaľ viem, na začiatku ste sám spomenuli, že zasadanie 13. spoločnej schôdze Snemovni ľudu a Snemovni národov sa rozširuje o bod č. 12. To znamená, že v takom prípade by sa nemalo hlasovať o tom, či sme proti tomuto návrhu, ale o tom, či rozšírime 13. spoločné zasadnutie.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský:

Dobře, děkuji pane poslanče. Prosím, poslance Kapusta.

Poslanec SL M. Kapusta: Vážení páni poslanci, dovoľte mi citovať z dnešnej správy Československej tlačovej kancelárie: "Predsedníctvo Slovenskej národnej rady na svojej včerajšej schôdzi vzalo na vedomie spoločnú správu ústavnoprávneho výboru Slovenskej národnej rady a brannobezpečnostného výboru Slovenskej národnej rady o výsledkoch prerokúvania vládneho návrhu ústavného zákona o stave ohrozenia štátu. Predsedníctvo Slovenskej národnej rady na základe záverov výborov nesúhlasí s návrhom tohto ústavného zákona a odporúča Federálnemu zhromaždeniu Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky vrátiť ho navrhovateľovi. "

Preto nevidím dôvod, prečo by tento návrh ústavného zákona mal byť prerokúvaný na 13. spoločnej schôdzi. Z technického hľadiska nie je možné, aby sa Slovenská národná rada v priebehu týždňa k tomu vrátila. Prikláňam sa k návrhu poslanca Šimku a Romana, aby bol tento návrh presunutý na 14. spoločnú schôdzu.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Oficiální zprávu nemáme, musíme dostat zprávu normálním způsobem, ne přes tisk. Ještě tady byl návrh Poslance Stome, k němuž zaujal stanovisko místopředseda federální vlády Václav Valeš. Ptám se poslance Stome, zda po tomto vysvětlení trvá na svém návrhu?

Poslanec SN K. Stome: Pane předsedající, vzdor tomu, že se obávám, že touto snahou se může roztočit inflace výš, než jsme původně chtěli, vzhledem k vyhlášení pana místopředsedy souhlasím s tím, aby tento bod byl přeřazen na 14. schůzi.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Myslím, že k hlasování zbývá jen jeden bod. Pokud nejsou námitky proti vysvětlením a úpravám programu ve smyslu návrhu, jak tady byly uvedeny, a které mají povahu, že není třeba o nich hlasovat, zda tedy rozšíříme program o bod 12 nebo ne.

(Technická připomínka: Pane místopředsedo, rád bych se vrátil k návrhu poslance Bendy. Domnívám se, že návrh na přehození dvou zákonů, restitučního a privatizačního, je velmi podstatný. Kdybychom měli jistotu, že oba zákony budou přijaty na této společné schůzi, pak prakticky o nic nejde. Ale tuto jistotu dnes nemáme. Proto považuji za nutné, abychom také hlasovali o změně programu tak, jak jej předložil poslanec Benda.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Pokud jsem tomu rozuměl, poslanec Benda sám uznával výhradu, že kdyby zákon o mimosoudní rehabilitaci nebyl tak připraven, abychom jej mohli zařadit jako první bod, nemá nic proti tomu, aby se jako první bod projednával zákon o velké privatizaci s tím, že v něm bude zakomponována klausule, která je v malé reprivatizaci. Ptám se pana poslance Bendy, zda správně reprodukuji jeho stanovisko? Aby bylo jasno, moje stanovisko bylo, že návrh poslance Bendy přijímáme, že body přehodíme s výhradou, že to bude připraveno tak, abychom o tom mohli seriózně jednat.

Poslanec SL V. Benda: Souhlasím s interpretací svého návrhu, jak ji podal pan místopředseda s tím, že nemůže nastat situace, že by projednání bodů 9 a 10 bylo nutné v dosavadním pořadí. Tady ovšem hrozí nebezpečí, že restituční zákon vůbec nebude připraven pro toto jednání a mohl by z programu tohoto pléna vypadnout. Bylo by to nesmírně mrzuté a tíživé a problematizovalo by to celý proces privatizace. Přesto jsem realista, a proto jsem bral i tuto možnost v úvahu s tím, že bychom do zákona o velké privatizaci navrhli doplňovací klauzuli. Mám-li tomu, co říkal pan místopředseda Jičínský rozumět tak, že pořadí bodů programu se mění a kdyby eventuálně některý z bodů programu nebyl připraven k projednávání, je o tom ještě třeba dodatečně rozhodnout, tak jsem spokojen a netrvám na hlasovaní.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Ptám se pana poslance, zda po tomto vysvětlení trvá na svém návrhu nebo ne.

Poslanec SN L. Motyčka: Na svém návrhu trvám. Podávám návrh na změnu programu, aby body 9 a 10 byly přehozeny.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Myslím, že můžeme přistoupit k hlasování.

Poslanec SL P. Šebek: Upozorňuji, že světelná tabule neustále neregistruje přibližně dvacet poslanců.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Ano. Než budeme hlasovat, prosím skrutátory, aby se dostavili do jednací síně a spočítali přítomné poslance. Zdá se mi, ze ve Sněmovně národů je světelná signalizace v pořádku, ale přesto je třeba to zkontrolovat. Zdá se, že technické zařízení udává špatný počet přítomných poslanců ve Sněmovny lidu.

(Skrutátoři sčítají přítomné poslance.)

Poslanec SN M. Prokop: Pane předsedající, v souvislosti s počty poslanců si nejsem jist, zda-li poslanec Bakšay usedl do vládní lavice na správnou stranu. Pokud vím, je poslancem Sněmovny lidu a měl by tedy sedět na druhé straně.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Chci říci, že na vysvětlení, že poslanec Stank sedí na druhé straně, protože mi pomáhá řídit schůzi, takže je to v pořádku.

Pokud jde o Sněmovnu národů, můj předpoklad se splnil, hlasovací zařízení ukazuje dobře. Chyba je ve Sněmovně lidu.

Počet poslanců ve Sněmovně národů je 116, ve Sněmovně lidu 102. Obě sněmovny jsou schopny usnášení. Můžeme přistoupit k hlasování o změně programu.

Nejprve budeme hlasovat o návrhu poslance Motyčky. Hlasovat bude Sněmovna národů.

Poslanec SN A. Haško: Nevím, zda jsem dobře informován. Mám dojem, že poslanec Motyčka dosud nesložil poslanecký slib. (Poslanec Motyčka: Složil.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Nejprve hlasují poslanci Sněmovny národů. Kdo z nich je pro přehození bodů 9 a 10 v tom smyslu, že bod 10 bude předřazen bodu 9. (Hlasuje se.) (Osmdesát dva.) Osmdesát dva. Děkuji.

Sněmovna národů souhlasí s touto změnou programu.

Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu. Kdo z nich souhlasí s přehozením těchto dvou bodů, ať zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji. To je zřejmá většina. Také Sněmovna lidu návrh schválila.

Nyní hlasujeme o tom, zda máme doplnit pořad schůze o bod 12 - vládní návrh ústavního zákona o stavu ohrožení státu.

Nejprve budou hlasovat poslanci Sněmovny národů. Kdo z nich je pro to, aby pořad schůze byl doplněn o bod 12, ať zvedne ruku! (Hlasuje se.) (Šedesát pět.) Šedesát pět. Děkuji.

Ve Sněmovně národů pro tento návrh hlasovalo 65 poslanců, což je nadpoloviční většina přítomných.

Nyní bude hlasovat Sněmovna lidu. Ptám se poslanců, kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) (Šedesát sedm.) Šedesát sedm. Děkuji.

Ve Sněmovně lidu bylo pro tuto změnu programu 67 poslanců, rovněž nadpoloviční většina přítomných. Znamená to, že tento bod je zařazen do programu.

Nyní budeme hlasovat o schválení navrženého programu jako celku.

Ptám se poslanců zvolených do Sněmovny národů, kdo je pro program s těmito změnami? (Hlasuje se.) (Osmdesát sedm.) Osmdesát sedm. Děkuji.

Ve Sněmovně národů se vyslovilo pro tento pořad schůze 87 poslanců, čili nadpoloviční většina. Sněmovna národů navržený program schválila.

Nyní budou hlasovat poslanci zvolení do Sněmovny lidu. Kdo souhlasí s navrženým programem, nechť zdvihne ruku! (Hlasuje se.) (Osmdesát dva.) Osmdesát dva. Děkuji.

Ve Sněmovně lidu hlasovalo pro 82 poslanců, což je nadpoloviční většina přítomných. I Sněmovna lidu návrh schválila.

Mohu konstatovat, že obě sněmovny se usnesly podle článku 34 odstavec 2 ústavního zákona československé federace na konání společné schůze a schválily její program i postup projednávání.

(Poznámka redakce: usnesení SL č. 151, SN č. 163)

Nyní máme na pořadu

1

Vládní návrh zákona o zvyšování důchodů (tisk 424) a zpráva výboru sociálního a kulturního SL a SN (tisk 441)

Prosím ministra Petra Millera, aby návrh odůvodnil.

Ministr práce a sociálních věcí ČSFR Petr Miller: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení poslanci. Předložený návrh zákona o zvyšování důchodů, který máte na dnešní schůzi projednat, není velký svým rozsahem, avšak vzhledem k tomu, že se týká 3,5 miliónů našich občanů důchodců, je zejména v současné době velmi závažný.

Schválení návrhu zákona přispěje ke snížení sociálního napětí u poživatelů důchodů, které bylo vyvoláno liberalizací cen počátkem tohoto roku. Zvýšení důchodů vláda již přislíbila a veřejnost tak právem očekává i urychlené konečné rozhodnutí a jeho realizaci, neboť k výraznému růstu životních nákladů již došlo a zvýšení důchodů je nutné k částečnému krytí těchto zvýšených nákladů u důchodců. Vzhledem k systému výplat důchodů je přitom nezbytné schválit potřebnou právní úpravu co nejdříve. V zájmu zachování jednotné právní úpravy sociálního zabezpečení se vláda ČSFR rozhodla předložit návrh na zvýšení důchodů formou zákona Federálního shromáždění. Vychází přitom ze skutečnosti, že podle článku č. 22 ústavního zákona o československé federaci patří do působnosti federace zákonná úprava důchodového zabezpečení s výjimkou organizačního uspořádání a postupu při rozhodování. Stanovení výše důchodů je součástí zákonné úpravy důchodového zabezpečení, a proto věcně přísluší federaci. V této souvislosti bych chtěl upozornit na skutečnost, že jednotná úprava zvyšování vyplácených důchodů na celém území federace je též nezbytnou podmínkou zachování jednotnosti základního sociálního systému. Přijímání odlišných realizačních mechanismů v jednotlivých republikách by narušilo jednotné sociální prostředí federace a potřeby jednotného trhu pracovních sil na území celého státu. Přitom je třeba mít na paměti, že náš vstup do evropského společenství bude vyžadovat nejen jednotný sociální systém na území federace, založený na fondovém hospodářství, ale i o integraci s ostatními státy. Proces návratu k jednotě, která dosud existuje, by byl nesmírně složitý a finančně náročný. S věcným obsahem navržené úpravy vyslovily souhlas obě republikové vlády, také příslušné výbory České národní rady a Slovenské národní rady zaujaly souhlasné stanovisko.

Souhlas s návrhem na zvýšení důchodů byl vysloven též v Radě hospodářské a sociální dohody České a Slovenské Federativní Republiky.

Nyní mi dovolte, vážené poslankyně, vážení poslanci, podrobné odůvodnit předložený návrh zákona z věcného hlediska. Základním záměrem návrhu zákona je zabezpečit, aby životní úroveň důchodců v současném období růstu životních nákladů neklesla pod únosnou sociální mez. Proto se navrhuje zvýšit od březnové splátky vyplácené důchody, při čemž zvýšení bude diferencováno podle období přiznání důchodu. Základní zvýšení ve výši 8 % bylo stanoveno s ohledem na růst cen v loňském roce a na očekávaný růst mezd počátkem roku letošního. Navržené výraznější zvýšení o další 1 - 3 % - pro důchody přiznané od 30. září 1988, tedy přede dnem účinnosti platného zákona č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení - má dále zmírnit rozdíly ve výši důchodů přiznaných v různých období.

V této souvislosti mi dovolte připomenout, že v roce 1988 byl přijat nový zákon o sociálním zabezpečení s výhodnějším výpočtem důchodu, což znamenalo na jedné straně zdokonalení soustavy důchodového zabezpečení a bylo významným krokem k vyrovnání úrovně důchodů s úrovní mezd, ale zároveň se na straně druhé prohloubily rozdíly mezi výší nově přiznávaných důchodů a důchodů přiznaných v dřívějším období. Aby tyto rozdíly byly odstraněny, musely by být všechny důchody přiznané podle dřívějších předpisů, přepočteny podle valorizovaných výdělků. Taková úprava by byla jistě nejsprávnější, vyžádala by si však další náklady ve výši 10 miliard korun, a proto nemohla a ani nemůže být realizována. Ke zmírnění uvedených rozdílů však již přispěla dvě zvýšení vyplácených důchodů přiznaných před přijetím nového zákona o sociálním zabezpečení, která byla provedena v říjnu 1988 a v říjnu 1990. Při těchto zvýšeních byly důchody přiznané dříve, zvýšeny vždy výhodněji. Předkládaným návrhem zákona se navrhuje zvýšit poprvé i důchody přiznané podle platné právní úpravy z roku 1988, neboť jejich reálná hodnota již poklesla v důsledku růstu cen, avšak nižším procentem.

Procentní zvýšení je zvoleno proto, že lépe vyjadřuje vliv vývoje mezd na výši důchodů - jsou vyměřovány podle dosavadních výdělků. Tím je také zabraňováno neúměrné novelizaci důchodů a opětnému vytváření rozdílů mezi důchody z různých období.

Na rozdíl od říjnové úpravy důchodů provedené v loňském roce, se však navrhuje, s ohledem na dosavadní nekompenzovaný růst životních nákladů v loňském roce a očekávaný růst počátečního období roku 1991 - zvýšit důchody minimálně o částky stanovené právě s ohledem na růst životních nákladů. U starobních i invalidních důchodů to činí 190 Kč měsíčně. Znamená to, že každý poživatel tohoto důchodu obdrží zvýšení nejméně v této částce. Tyto pevně stanovené částky byly stanoveny ve výši 80 % navrženého zvýšení nejnižších důchodů upravených jako jediný zdroj příjmu.

Nové hranice těchto nejnižších důchodů by měli umožnit zajištění životních potřeb osob odkázaných na důchody upravené z titulu jediného zdroje příjmů - navrhuje se zvýšit o 240 Kč, z 1 200 Kč na 1 440 Kč měsíčně u jednotlivce a z 2 000 Kč na 2 400 měsíčně u dvojice.

Přitom všichni budou i nadále dostávat státní vyrovnávací příspěvek ve výši 140 Kčs. Dohromady bude mít tedy důchodce minimální příjem ve výši 1 580 Kčs, popř. u dvojice tato částka bude činit 2 680 Kčs. Průměrná částka zvýšení podle navrhovaného zákona bude u starobních a invalidních důchodů činit 200 Kčs měsíčně, tj. 10 % průměrné výše nově přiznávaného starobního důchodu v roce 1990. U nejnižších důchodů, které jsou jediným zdrojem příjmu, bude zvýšení činit 20 %. U důchodů, na něž se bude vztahovat ustanovení o nejnižším zvýšení stanoveném pevnou částkou, bude se procento zvýšení s rostoucí výší důchodu postupně snižovat.

Nejnižší zvýšení, resp. žádné zvýšení bude u vysokých důchodů, neboť se navrhuje, aby zvýšení spolu s důchodem nepřesáhlo 3 800 Kčs měsíčně.

Vzhledem k tomu, že nově vyměřovaný důchod nemůže překročit částku 3 800 Kč, navrhuje se, aby tuto částku nepřekračoval, ani důchod již vyplácený a zvyšovaný podle předloženého zákona. V dalším období, v závislosti na tempu růstu mezd a výdělků bude třeba posoudit hranici obecně, aby v budoucnu nebyl tímto ohrožením potlačován princip zásluhovosti.

Realizace všech těchto navržených opatření si v letošním roce vyžádá zvýšeni výdajů na výplatu důchodů o 7,3 mld. Kčs. Z toho v České republice o 5,1 mld. Kčs a v Slovenské republice o 2,2 mld. Kčs. Jejich úhrada je zabezpečena v příslušných rezervách státních rozpočtů republik.

S ohledem na očekávaný ekonomický vývoj je třeba počítat s tím, že bude třeba zamezit poklesu úrovně důchodů ve vztahu k úrovní příjmů pracujících i k úrovni cen dalším zvyšováním důchodů. Proto se v druhé části návrhu zákona stanoví obecné zásady zvyšování důchodů, které by měly platit při dalších úpravách. Podle těchto zásad se důchody opětovně zvýší, pokud od posledního zvýšení důchodů bude činit růst životních nákladů alespoň 10 % nebo růst průměrné mzdy alespoň o 5 %. Lze očekávat, že ekonomický vývoj bude vyžadovat ještě v tomto roce dvě další zvýšení důchodů. Předpokládá se, že tato zvýšení by mohla být provedena v červenci a v listopadu t.r.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, předložený návrh zákona o zvyšování důchodů byl projednán ve třech výborech Sněmovny lidu a Sněmovny národů. Při projednávání ve výborech sociálních a výborech kulturních byly navrženy celkem tři návrhy úprav textu zákona. S těmito navrženými úpravami vám doporučuji vyslovit souhlas a děkuji vám za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji ministru Millerovi. Návrhy projednaly výbory sociální a kulturní, ústavně právní výbory a výbory pro plán a rozpočet obou sněmoven.

Prosím nyní společnou zpravodajku výborů Sněmovny lidu poslankyni Martu Nazari-Buřivalovou, aby přednesla zpravodajskou zprávu.

Společná zpravodajka výborů SL poslankyně M. Nazari-Buřivalová: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, předložený vládní návrh (tisk 424), projednal výbor ústavně právní, výbor pro plán a rozpočet a výbor sociální a kulturní Sněmovny lidu. K velmi podrobnému zdůvodnění návrhu panem ministrem Millerem lze těžko dodat ještě další vysvětlení. Přijetím tohoto zákona otevíráme systém pravidelných úprav důchodů, který je zaveden skoro ve všech zemích.

Chtěla bych ocenit, že zavedení pravidel úprav důchodů bude i u nás znamenat zdynamizování soustavy důchodového zabezpečení. Ve výborech sociálních a kulturních se v diskusi kromě jiného zvažovala i potřeba výhodnějšího výpočtu důchodů - přepočtu všech důchodů přiznávaných dle dřívějších předpisů. Ale i tuto závažnou problematiku pan ministr odpovědně odůvodnil.

Jsme si vědomi toho, že současná ekonomická situace není pro důchodce příznivá a že ji předložený návrh zcela nevyřešil. Proto podporujeme návrh - předpoklad dalšího zvyšování důchodů v co nejkratší době, v červenci a v listopadu letošního roku, a to nejenom na podkladě vyhodnocení statistických údajů, ale též předpokládaného růstu v nastávajících šesti měsících, jak je navrženo v § 10.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP