1. den jednání - úterý 29. ledna 1991
(Zahájení schůze v 10.10 hodin.)
Přítomno: | 123 poslanců Sněmovny lidu |
68 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
63 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny lidu:
Adámek, Bárta, Bartončík, Čič,
Dienstbier J. st., Dlouhý, Jambor, Jurečka, Kavan,
Klaus, Kažko, Komárek, Korman, Kováč
M., Kučera S., Laluha, Langoš, Michálek, Niedoba,
Němcová, Sychra, Šepetka, Šidík,
Šlápota, Valko, Varga, Világi
Sněmovny národů zvolení v České republice:
Cuhra, Devátý, Grebeníček, Humpál,
Kobylka, Lux, Pernice F.
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice:
Čalfa, Haško, Kočtúch, Kováč
L., Mečiar, Posluch, Serenčéš, Slota,
Sýkora, Šedovič, Viktorín, Zelenay
(Jednání zahájil a řídil první
místopředseda FS Z, Jičínský)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Vážené
Federální shromáždění,
vážení hosté, všechny vás
srdečně vítám. Zahajuji 13. společnou
schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů
Federálního shromáždění
České a Slovenské Federativní Republiky.
Vítám přítomné členy
vlády, mezi nimi nově jmenované ministry
Flassika a ministra Bakšaye. (Potlesk.)
Zárove vám sděluji, že jsou omluveni
poslanci: Komárek, Cuhra, Kobylka, Němcová,
Posluch a Valko, kteří do konce týdne jsou
na zasedání Parlamentního shromáždění
Rady Evropy. Dne 29. ledna probíhá jednání
s rakouským kancléřem panem Vranitzkym, a
proto omlouvá svou neúčast na dnešní
schůzi předseda federální vlády
Marián Čalfa a další ministři:
Václav Klaus, Vladimír Dlouhý a Jiří
Nezval, kteří se tohoto jednání účastní.
Vážení poslanci, vážené
poslankyně, předsednictva sněmoven navrhla
konat společnou schůzi sněmoven. Pořad
schůze je uveden na pozvánce. Navrhuji pořad
schůze doplnit o
vládní návrh ústavního zákona
o stavu ohrožení státu (tisk 439),
a změnit pořadí projednání
jednotlivých bodů tak, jak to máte uvedeno
v návrhu programu, který máte na lavicích.
Toto navržené pořadí vychází
zejména ze stavu přípravy jednotlivých
bodů programu.
V tomto týdnu bychom chtěli projednat hlavně
návrhy zákonů
- o zvyšovaní důchodů
- o jednacím řádu Federálního shromáždění, který máme dokončit,
- protimonopolní zákon,
- novelu zákona o soudní rehabilitaci a některé
mezinárodní smlouvy.
Přitom však budeme muset dát možnost práce
ještě i výborům. Počítáme
s tím, jak je uvedeno v programu, od čtvrtka, a
to proto, že některé zákonné
předlohy, zejména zákonná předloha
o velké privatizaci a zejména zákonná
předloha o mimosoudní rehabilitaci, se ukázaly
natolik složitými, že výbory je v té
době, v níž jsme předpokládali,
nestačily projednat tak, abychom s těmito nejvýznamnějšími
zákonnými návrhy mohli začít
jednat tento týden. Čili počítá
se s nimi začátkem příštího
týdne v pokračování této schůze.
Tolik návrh programu, který jsme v zásadě
schválili na minulé schůzi. Prosím,
jsou-li k tomu nějaké připomínky.
Poslanec Kroupa. A potom poslanec Tahy.
Poslanec SL D. Kroupa: Navrhuji, aby program této společné
schůze byl rozšířen o dva další
body. Navrhuji, aby první z nich zněl: Zpráva
o vývoji politické situace SSSR a druhý bod
Zpráva o vývoji konfliktu v Perském zálivu.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Pan poslanec
Tahy, potom poslanec Benda.
Poslanec SN M. Tahy: Vážené predsedníctvo,
vážení poslanci, vážení
hostia, mám takýto návrh na časovú
zmenu programu. Odporúčam, aby táto spoločná
schôdza začala o 8.30 hodín, aby sme do zajtrajšieho
rokovania zaradili i málo problematické body č.
7 a č. 8, aby sme prenechali celý štvrtok voľný
na rokovanie vo výboroch.
Zdôvodňujem to najm tým, že veľmi
závažný návrh zákona o mimosúdnej
rehabilitácii hospodárske výbory prakticky
nezačali prerokúvať. Pokiaľ by sme túto
zmenu, ktorú navrhujem, nedosiahli, zostáva nám
len streda večer a kvalita prerokúvania by tým
značne utrpela. Ďakujem.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Poslanec Benda.
Poslanec SL V. Benda: Vážené Federální
shromáždění, jménem Klubu poslanců
Křesťansko demokratické unie navrhuji, aby
došlo ke změně programu ve smyslu přehození
bodu č. 9 a bodu č. 10 poslední varianty
programu, to znamená, aby mimosoudní rehabilitace
byly zařazeny před velkou privatizaci. Důvody
jsou zcela zřejmé, není nutné je tady
podrobně rozvádět. I v parlamentním
scénáři ekonomické reformy se předpokládá
napřed restituční opatření
a potom malá a velká privatizace.
Tento náš návrh byl improvizovaně projednán
s vedením Federálního shromáždění,
které s ním v podstatě vyslovuje souhlas
s tou výhradou, že kdyby se ukázalo, že
zákon o mimosoudní rehabilitaci není dostatečně
připraven, nebo kdyby se vyskytly nějaké
technické potíže, tak bychom od tohoto pořadu
byli ochotni ustoupit za podmínky, že by do zákona
o velké privatizaci byla vtělena stejná klausule,
jaká je v parlamentním zákonu o privatizaci
malé, to je vynětí z velké privatizace
těch objektů, které přicházejí
v úvahu pro restituci. O tom se můžeme bavit,
pokud by se v příštím týdnu tato
situace vyskytla. Zatím podávám návrh,
aby byl pracovní program této společné
schůze změněn výměnou bodu
č. 9 a č.10.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Hlásí se ještě
někdo o slovo? Poslanec Mandler.
Poslanec SL E. Mandler: Vážené Federální
shromáždění, proti původnímu
předpokladu není na programu této schůze
projednání návrhu kolegy Doležala a
mého, na novelizaci ústavního zákona
č. 143 o československé federaci, který
souvisí s jednacím řádem v tom smyslu,
že jí má být redukován počet
pravomocí předsednictva.
Pro ty, kteří jsou připraveni, že toto
bude na programu, bych chtěl říci, proč
nenavrhujeme, aby to na program přišlo. Hovořil
jsem o této záležitosti s místopředsedou
Sněmovny národů Janem Sokolem a jak jsem
pochopil, dospěli jsme ke konsensu v tom smyslu, že
návrh neprošel příslušnými
výbory, že bude dán příslušným
výborům tak, aby mohl být projednán
na příští schůzi. Zatím
máme jen připomínky z ústavně
právního výboru České národní
rady, které je třeba také zapracovat.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Jedná se o návrh
ústavního zákona, takže musíme
k němu mít nutně stanoviska obou národních
rad i federální vlády.
Ještě se hlásí o slovo poslanec Roman.
Poslanec SL L. Roman: Vážené kolegyne, vážení
kolegovia, vážení hostia, som toho názoru,
že nie je vhodné rozširovať program spoločnej
13. schôdze o bod č. 12, tzn. vládny návrh
ústavného zákona o stave ohrozenia štátu.
Slovenská vláda zaujíma k tejto problematike
záporné stanovisko. Slovenská národná
rada sa zatiaľ touto problematikou nezaoberala, nezaoberali
sa tým všetky výbory Federálneho zhromaždenia
a myslím, že vzhľadom na nabitý program,
ktorý nás čaká nielen pri spoločnej
schôdzi, ale aj vo výboroch, nebude možno túto
problematiku do uvedeného termínu pripraviť
tak, ako by to vyžadovala. Navrhujem, vzhľadom na to,
že ide o zmenu programu, aby sa o tom hlasovalo.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Jsou ještě
nějaké další návrhy?
(Hlas z pléna: Prosím kolegu Romana, aby si pořádně
prohlédl program schůze. Ten bod je naplánován
na pátek. Myslím, že tento zákon patří
do kompetence Federálního shromáždění.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Ještě má
někdo připomínky? Poslanec Šimko.
Poslanec SL I. Šimko: Vážený pán
predseda, vážený pán predsedajúci,
vážené Federálne zhromaždenie,
návrh ústavného zákona o ohrození
je mimoriadne závažný zákon, ktorý
umožňuje podstatným spsobom obmedziť základné
práva a slobody občanov a preto som osobne presvedčený,
že takýto návrh zákona je potrebné
prejednať skutočne veľmi precízne. Preto
tiež navrhujem, aby sa dodržal kvalifikovaný
postup, to znamená, aby výbory mali možnosť
a čas ho prejednať i národné rady. Chcem
ešte informovať, že tento návrh ústavného
zákona bol zaradený do programu na spoločnej
schôdzi predsedníctiev oboch snemovní o mylnej
informácii, ktorú sme dostali od podpredsedu vlády,
že totiž obe národné rady návrh
prijali. Nezodpovedalo to pravde. Navrhujem, aby sa o tomto bode
rozšírenia tohto programu zvlášť
hlasovalo.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Ještě
se někdo hlásí? Poslanec Benda.
Poslanec SL V. Benda: Mám obvyklou pochybovačnou
technickou poznámku. Zcela evidentně nefunguje počítačové
zařízení, protože jsem v sále
napočítal - nepočítaje členy
předsednictva - přes 90 poslanců Sněmovny
lidu. Číslo 80 se liší odhadem o 20
nebo 30 od skutečného stavu. Prosil bych, aby patřiční
odpovědní mužové nebo ženy zjednali
ve věci pořádek.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Poslanec Konečný
už vzal tuto zprávu na vědomí. Uděláme
opatření, aby pokud je to možném počítač
zlepšil funkci a nebránil nám v práci,
protože zřejmě budeme dnes mít hodně
hlasování. Ještě se hlásí
poslanec Kováč.
Poslanec SN M. Kováč: Vážený
pán predseda, vážené Federálne
zhromaždenie, som ochotný diskutovať o akomkoľvek
rozširovaní programu našeho spoločného
rokovania, ale som presvedčený, že naša
práca by nemala ísť na úkor práce
poslancov s voličmi. Preto žiadam, keď budeme
rozširovať jednotlivé schôdze, aby sme
pritom mysleli na vytvorenie priestoru pre prácu poslancov
s voličmi. Práca nášho parlamentu mi
v poslednom období pripomína situáciu, keď
muž s hmotnosťou 120 kg si zaumieni, že zabehne
maratón. Je jasné, ako skončí. Dobehne
do cieľa a zkolabuje. Nechcem sa podieľať na práci
takéhoto parlamentu.
Předsedající první mísstopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji, ještě
se hlásí poslanec Fišera.
Poslanec SN I. Fišera: Pane předsedající,
dámy a pánové, myslím, že všichni
víme, jaká je mezinárodní situace,
sledujeme její vývoj a víme, že je těžko
předvídatelná. Máme před sebou
v zásadě dvě možnosti. Na jedné
straně z důvodů jakési přesnosti,
pečlivosti, probíraní jednotlivých
zákonů odkládat jejich projednávání
na pozdější dobu, anebo volit maximální
intenzitu ve své práci a pro situaci, která
by případně mohla nastat a kterou nemusíme
vůbec vyvolat my, si vytvořit aspoň takové
zákony, aby v případě nutnosti řešení
mimořádných situací se postupovalo
zákonných způsobem.
Já vás proto opravdu velmi vážně
vyzývám v této chvíli, zda byste hlasovali
proto, aby některé body, zejména body, týkající
se mimořádných opatření, byly
tentokrát vynechány.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Ještě
se někdo hlásí do diskuse? Není tomu
tak.
Jenom k bodu č. 12 našeho programu bych chtěl
říci, že návrh zákona byl řádně
zaslán národním radám. Je s nimi dohodnuto,
že 31. 1. od nich dostaneme stanoviska. Z tohoto hlediska
je návrh programu uzpůsoben tak, že tento návrh
zákona by v parlamentě mohl být. Z hlediska
přípravy výborů počítá
se čtvrtkem tak, jak to máme v plánu navrženo.
Nejsou už tedy další připomínky.
Můžeme doplnit program. Ještě se hlásí
poslanec Stome.
Poslanec SN K. Stome: Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, poslanci, vážení
hosté, navrhuji, aby 13. společná schůze
byla doplněna o další bod, pravděpodobně
až na konec svého průběhu. Jde o dohodu
tripartitní, o jednání mezi vládou
a odbory o minimálních mzdách, o vliv této
dohody na průběh hospodářské
reformy, kterou u nás máme, zejména jeho
rozpočtový a podnikatelský dopad. Domnívám
se, že omezovat mzdu nahoře a stanovit mzdu i dole,
to znamená udělat omezení z obou stran, může
narušit vládní program přechodů
na tržní hospodářství. Domnívám
se, že předmětem jednání tohoto
sboru by měla být i kompetence k uzavřeni
takové dohody.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: V této věci
bych požádal místopředsedu federální
vlády Václava Valeše, může-li k
tomu zaujmout stanovisko, abychom věděli, je-li
reálné na tuto schůzi tento bod zařadit
nebo ne.
Místopředseda vlády ČSFR V. Valeš:
Tato kompetence se týká federální
vlády a národních vlád. Co se týče
minimální mzdy, určité podklady na
národních vládách, než byly přijaty
tyto návrhy, jsou, ale obávám se, že
není možno zpracovat je tak, aby tato společná
schůze to mohla projednat. Je třeba uvážit,
v jakém termínu je možno toto s národními
vládami připravit. Pak se k tomu mohu seriózně
vyjádřit.
Pokud se týká generální dohody, k
posuzování její oprávněnosti
se těžko mohu vyjádřit. Zvolili jsme
formu, která dovoluje splnit jednu z podmínek, kde
jsme se zavázali, že docílíme dohodu
o sociálním smíru s odbory, aby bylo možno
dodržovat ustanovení, která jsou morální,
pokud se týká regulace mezd. Zdálo se, že
je to jediná forma, vzhledem k tomu, že kompetence
v této oblasti se rozdělí mezi federální
vládu a národní vlády, a museli jsme
zvolit formu, která pravděpodobně není
úplně čistá ze všech legislativních
námitek, ale určitě neporušuje žádný
zákon, který realizuje reformu, a podle mého
soudu je to jediná cesta, jak využít tento
křehký nástroj, který do jisté
míry zaručuje sociální smír
mezi třemi partnery na všech úrovních
vlád.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Slyšeli jsme vysvětlení
místopředsedy federální vlády.
Pak se k tomu ještě vrátíme v souvislosti
s hlasováním o programu. Teď, protože
bodů bylo víc, bych chtěl některé
konkretizovat tak, abychom se o nich mohli usnést hlasováním.
Poslanec Kroupa navrhuje, abychom se zabývali problematikou
vývoje v SSSR a v Perském zálivu se zřetelem
k naší zahraniční politice. Bylo to
navázání na naše předchozí
jednání, kde jsme jednali o Litvě a pobaltských
republikách. Doporučoval bych, budeme-li hlasovat
zařazení, o doplnění programu o tento
bod, abychom o jeho zařazení rozhodli, až se
vrátí ministr Dientsbier ze Strassbourgu, který
se tam účastní jednání Rady
Evropy.
Poslanec SL D. Kroupa: Domnívám se, že tyto
body by mohly být projednány velmi krátce.
Stačili by, kdyby jeho náměstek vystoupil
s krátkou zprávou, jaká je situace a pak
posoudíme, zda se vyjádříme nebo ne.
Měli bychom mít otevřenou možnost v
případě, že dojde k nepředvídatelným
událostem, o tom jednat.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Myslím, že je
to návrh, o kterém není třeba hlasovat.
Spojil bych to s návrhem poslance Tahy. Za předpokladu,
že by průběh první části
naší schůze byl z časového hlediska
tak úspěšný, projednali bychom body,
které máme uvedeny v první části
za dva dny, pak by nic nebránilo tomu, abychom ve čtvrtek
ráno začali jednání výborů.
Pokud se to ale nepodaří, i když zítra
začneme v 8.30 hodin - nevím, jestli o změně
půl hodiny mám nechat hlasovat - tak potom musíme
ve čtvrtek pokračovat. Za předpokladu, že
by časový průběh pokračoval
rychleji, než se předpokládá v písemném
návrhu, žádám vás o souhlas,
aby vysvětlení k těmto bodům mohl
za nepřítomného ministra zahraničí
dát jeho první náměstek poslanec Suchán,
a tím by zároveň dal vysvětlení
ve smyslu doplňujícího návrhu poslance
Kroupy. Je to v této podobě přijatelné,
mám o tom nechat formálně hlasovat, nebo
proti tomu jsou námitky? Pan poslanec Tahy souhlasí.
Poslanec SN M. Tahy: Pán predsedajúci, pokiaľ
by sme zostali pri programe, ako sme ho dostali, v tom prípade
hospodárske výbory musia prejednať návrh
zákona o mimosúdnej rehabilitácii zajtra
večer. Osobne si myslím, že je menej problematické
pre celé plénum zajtra podvečer prejednať
body 7 a 8, než jednať o zákone o mimosúdnych
rehabilitáciách. Prosím, aby ste hospodárskym
výborom vytvorili podmienky, aby do štvrtka mimosúdne
rehabilitácie mohli prejednať.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Vážení
kolegové, situace je komplikovaná, ale skutečně
musíme v plénu určité zákonné
předlohy projednávat. Doporučuji postupovat
v tomto ohledu podle plánu a budeme se snažit věcným
jednáním udělat prostor, aby výbory
připravily svá stanoviska k těmto návrhům,
které máme projednat příští
týden. Nyní nedoporučuji, abychom se usnášeli,
že tuto schůzi omezíme na dva dny, protože
pak nám příliš mnoho věcí
vypadne. Doporučuji operativnější postup.
Myslím, že při operativnějším
postupu se nám podaří i práci hospodářských
výborů organizovat tak, aby to, co měly projednat
a neprojednali, stihly.