Úterý 29. ledna 1991

1. den jednání - úterý 29. ledna 1991

(Zahájení schůze v 10.10 hodin.)

Přítomno:123 poslanců Sněmovny lidu
68 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice
63 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice


Nepřítomní poslanci:

Sněmovny lidu:

Adámek, Bárta, Bartončík, Čič, Dienstbier J. st., Dlouhý, Jambor, Jurečka, Kavan, Klaus, Kažko, Komárek, Korman, Kováč M., Kučera S., Laluha, Langoš, Michálek, Niedoba, Němcová, Sychra, Šepetka, Šidík, Šlápota, Valko, Varga, Világi

Sněmovny národů zvolení v České republice:

Cuhra, Devátý, Grebeníček, Humpál, Kobylka, Lux, Pernice F.

Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice:

Čalfa, Haško, Kočtúch, Kováč L., Mečiar, Posluch, Serenčéš, Slota, Sýkora, Šedovič, Viktorín, Zelenay

(Jednání zahájil a řídil první místopředseda FS Z, Jičínský)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Vážené Federální shromáždění, vážení hosté, všechny vás srdečně vítám. Zahajuji 13. společnou schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky.

Vítám přítomné členy vlády, mezi nimi nově jmenované ministry Flassika a ministra Bakšaye. (Potlesk.)

Zárove vám sděluji, že jsou omluveni poslanci: Komárek, Cuhra, Kobylka, Němcová, Posluch a Valko, kteří do konce týdne jsou na zasedání Parlamentního shromáždění Rady Evropy. Dne 29. ledna probíhá jednání s rakouským kancléřem panem Vranitzkym, a proto omlouvá svou neúčast na dnešní schůzi předseda federální vlády Marián Čalfa a další ministři: Václav Klaus, Vladimír Dlouhý a Jiří Nezval, kteří se tohoto jednání účastní.

Vážení poslanci, vážené poslankyně, předsednictva sněmoven navrhla konat společnou schůzi sněmoven. Pořad schůze je uveden na pozvánce. Navrhuji pořad schůze doplnit o

vládní návrh ústavního zákona o stavu ohrožení státu (tisk 439),

a změnit pořadí projednání jednotlivých bodů tak, jak to máte uvedeno v návrhu programu, který máte na lavicích.

Toto navržené pořadí vychází zejména ze stavu přípravy jednotlivých bodů programu.

V tomto týdnu bychom chtěli projednat hlavně návrhy zákonů

- o zvyšovaní důchodů

- o jednacím řádu Federálního shromáždění, který máme dokončit,

- protimonopolní zákon,

- novelu zákona o soudní rehabilitaci a některé mezinárodní smlouvy.

Přitom však budeme muset dát možnost práce ještě i výborům. Počítáme s tím, jak je uvedeno v programu, od čtvrtka, a to proto, že některé zákonné předlohy, zejména zákonná předloha o velké privatizaci a zejména zákonná předloha o mimosoudní rehabilitaci, se ukázaly natolik složitými, že výbory je v té době, v níž jsme předpokládali, nestačily projednat tak, abychom s těmito nejvýznamnějšími zákonnými návrhy mohli začít jednat tento týden. Čili počítá se s nimi začátkem příštího týdne v pokračování této schůze.

Tolik návrh programu, který jsme v zásadě schválili na minulé schůzi. Prosím, jsou-li k tomu nějaké připomínky. Poslanec Kroupa. A potom poslanec Tahy.

Poslanec SL D. Kroupa: Navrhuji, aby program této společné schůze byl rozšířen o dva další body. Navrhuji, aby první z nich zněl: Zpráva o vývoji politické situace SSSR a druhý bod Zpráva o vývoji konfliktu v Perském zálivu.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Pan poslanec Tahy, potom poslanec Benda.

Poslanec SN M. Tahy: Vážené predsedníctvo, vážení poslanci, vážení hostia, mám takýto návrh na časovú zmenu programu. Odporúčam, aby táto spoločná schôdza začala o 8.30 hodín, aby sme do zajtrajšieho rokovania zaradili i málo problematické body č. 7 a č. 8, aby sme prenechali celý štvrtok voľný na rokovanie vo výboroch.

Zdôvodňujem to najm tým, že veľmi závažný návrh zákona o mimosúdnej rehabilitácii hospodárske výbory prakticky nezačali prerokúvať. Pokiaľ by sme túto zmenu, ktorú navrhujem, nedosiahli, zostáva nám len streda večer a kvalita prerokúvania by tým značne utrpela. Ďakujem.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Poslanec Benda.

Poslanec SL V. Benda: Vážené Federální shromáždění, jménem Klubu poslanců Křesťansko demokratické unie navrhuji, aby došlo ke změně programu ve smyslu přehození bodu č. 9 a bodu č. 10 poslední varianty programu, to znamená, aby mimosoudní rehabilitace byly zařazeny před velkou privatizaci. Důvody jsou zcela zřejmé, není nutné je tady podrobně rozvádět. I v parlamentním scénáři ekonomické reformy se předpokládá napřed restituční opatření a potom malá a velká privatizace.

Tento náš návrh byl improvizovaně projednán s vedením Federálního shromáždění, které s ním v podstatě vyslovuje souhlas s tou výhradou, že kdyby se ukázalo, že zákon o mimosoudní rehabilitaci není dostatečně připraven, nebo kdyby se vyskytly nějaké technické potíže, tak bychom od tohoto pořadu byli ochotni ustoupit za podmínky, že by do zákona o velké privatizaci byla vtělena stejná klausule, jaká je v parlamentním zákonu o privatizaci malé, to je vynětí z velké privatizace těch objektů, které přicházejí v úvahu pro restituci. O tom se můžeme bavit, pokud by se v příštím týdnu tato situace vyskytla. Zatím podávám návrh, aby byl pracovní program této společné schůze změněn výměnou bodu č. 9 a č.10.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Hlásí se ještě někdo o slovo? Poslanec Mandler.

Poslanec SL E. Mandler: Vážené Federální shromáždění, proti původnímu předpokladu není na programu této schůze projednání návrhu kolegy Doležala a mého, na novelizaci ústavního zákona č. 143 o československé federaci, který souvisí s jednacím řádem v tom smyslu, že jí má být redukován počet pravomocí předsednictva.

Pro ty, kteří jsou připraveni, že toto bude na programu, bych chtěl říci, proč nenavrhujeme, aby to na program přišlo. Hovořil jsem o této záležitosti s místopředsedou Sněmovny národů Janem Sokolem a jak jsem pochopil, dospěli jsme ke konsensu v tom smyslu, že návrh neprošel příslušnými výbory, že bude dán příslušným výborům tak, aby mohl být projednán na příští schůzi. Zatím máme jen připomínky z ústavně právního výboru České národní rady, které je třeba také zapracovat.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Jedná se o návrh ústavního zákona, takže musíme k němu mít nutně stanoviska obou národních rad i federální vlády.

Ještě se hlásí o slovo poslanec Roman.

Poslanec SL L. Roman: Vážené kolegyne, vážení kolegovia, vážení hostia, som toho názoru, že nie je vhodné rozširovať program spoločnej 13. schôdze o bod č. 12, tzn. vládny návrh ústavného zákona o stave ohrozenia štátu. Slovenská vláda zaujíma k tejto problematike záporné stanovisko. Slovenská národná rada sa zatiaľ touto problematikou nezaoberala, nezaoberali sa tým všetky výbory Federálneho zhromaždenia a myslím, že vzhľadom na nabitý program, ktorý nás čaká nielen pri spoločnej schôdzi, ale aj vo výboroch, nebude možno túto problematiku do uvedeného termínu pripraviť tak, ako by to vyžadovala. Navrhujem, vzhľadom na to, že ide o zmenu programu, aby sa o tom hlasovalo.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Jsou ještě nějaké další návrhy?

(Hlas z pléna: Prosím kolegu Romana, aby si pořádně prohlédl program schůze. Ten bod je naplánován na pátek. Myslím, že tento zákon patří do kompetence Federálního shromáždění.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Ještě má někdo připomínky? Poslanec Šimko.

Poslanec SL I. Šimko: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, návrh ústavného zákona o ohrození je mimoriadne závažný zákon, ktorý umožňuje podstatným spsobom obmedziť základné práva a slobody občanov a preto som osobne presvedčený, že takýto návrh zákona je potrebné prejednať skutočne veľmi precízne. Preto tiež navrhujem, aby sa dodržal kvalifikovaný postup, to znamená, aby výbory mali možnosť a čas ho prejednať i národné rady. Chcem ešte informovať, že tento návrh ústavného zákona bol zaradený do programu na spoločnej schôdzi predsedníctiev oboch snemovní o mylnej informácii, ktorú sme dostali od podpredsedu vlády, že totiž obe národné rady návrh prijali. Nezodpovedalo to pravde. Navrhujem, aby sa o tomto bode rozšírenia tohto programu zvlášť hlasovalo.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Ještě se někdo hlásí? Poslanec Benda.

Poslanec SL V. Benda: Mám obvyklou pochybovačnou technickou poznámku. Zcela evidentně nefunguje počítačové zařízení, protože jsem v sále napočítal - nepočítaje členy předsednictva - přes 90 poslanců Sněmovny lidu. Číslo 80 se liší odhadem o 20 nebo 30 od skutečného stavu. Prosil bych, aby patřiční odpovědní mužové nebo ženy zjednali ve věci pořádek.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Poslanec Konečný už vzal tuto zprávu na vědomí. Uděláme opatření, aby pokud je to možném počítač zlepšil funkci a nebránil nám v práci, protože zřejmě budeme dnes mít hodně hlasování. Ještě se hlásí poslanec Kováč.

Poslanec SN M. Kováč: Vážený pán predseda, vážené Federálne zhromaždenie, som ochotný diskutovať o akomkoľvek rozširovaní programu našeho spoločného rokovania, ale som presvedčený, že naša práca by nemala ísť na úkor práce poslancov s voličmi. Preto žiadam, keď budeme rozširovať jednotlivé schôdze, aby sme pritom mysleli na vytvorenie priestoru pre prácu poslancov s voličmi. Práca nášho parlamentu mi v poslednom období pripomína situáciu, keď muž s hmotnosťou 120 kg si zaumieni, že zabehne maratón. Je jasné, ako skončí. Dobehne do cieľa a zkolabuje. Nechcem sa podieľať na práci takéhoto parlamentu.

Předsedající první mísstopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji, ještě se hlásí poslanec Fišera.

Poslanec SN I. Fišera: Pane předsedající, dámy a pánové, myslím, že všichni víme, jaká je mezinárodní situace, sledujeme její vývoj a víme, že je těžko předvídatelná. Máme před sebou v zásadě dvě možnosti. Na jedné straně z důvodů jakési přesnosti, pečlivosti, probíraní jednotlivých zákonů odkládat jejich projednávání na pozdější dobu, anebo volit maximální intenzitu ve své práci a pro situaci, která by případně mohla nastat a kterou nemusíme vůbec vyvolat my, si vytvořit aspoň takové zákony, aby v případě nutnosti řešení mimořádných situací se postupovalo zákonných způsobem.

Já vás proto opravdu velmi vážně vyzývám v této chvíli, zda byste hlasovali proto, aby některé body, zejména body, týkající se mimořádných opatření, byly tentokrát vynechány.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Ještě se někdo hlásí do diskuse? Není tomu tak.

Jenom k bodu č. 12 našeho programu bych chtěl říci, že návrh zákona byl řádně zaslán národním radám. Je s nimi dohodnuto, že 31. 1. od nich dostaneme stanoviska. Z tohoto hlediska je návrh programu uzpůsoben tak, že tento návrh zákona by v parlamentě mohl být. Z hlediska přípravy výborů počítá se čtvrtkem tak, jak to máme v plánu navrženo.

Nejsou už tedy další připomínky. Můžeme doplnit program. Ještě se hlásí poslanec Stome.

Poslanec SN K. Stome: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, poslanci, vážení hosté, navrhuji, aby 13. společná schůze byla doplněna o další bod, pravděpodobně až na konec svého průběhu. Jde o dohodu tripartitní, o jednání mezi vládou a odbory o minimálních mzdách, o vliv této dohody na průběh hospodářské reformy, kterou u nás máme, zejména jeho rozpočtový a podnikatelský dopad. Domnívám se, že omezovat mzdu nahoře a stanovit mzdu i dole, to znamená udělat omezení z obou stran, může narušit vládní program přechodů na tržní hospodářství. Domnívám se, že předmětem jednání tohoto sboru by měla být i kompetence k uzavřeni takové dohody.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: V této věci bych požádal místopředsedu federální vlády Václava Valeše, může-li k tomu zaujmout stanovisko, abychom věděli, je-li reálné na tuto schůzi tento bod zařadit nebo ne.

Místopředseda vlády ČSFR V. Valeš: Tato kompetence se týká federální vlády a národních vlád. Co se týče minimální mzdy, určité podklady na národních vládách, než byly přijaty tyto návrhy, jsou, ale obávám se, že není možno zpracovat je tak, aby tato společná schůze to mohla projednat. Je třeba uvážit, v jakém termínu je možno toto s národními vládami připravit. Pak se k tomu mohu seriózně vyjádřit.

Pokud se týká generální dohody, k posuzování její oprávněnosti se těžko mohu vyjádřit. Zvolili jsme formu, která dovoluje splnit jednu z podmínek, kde jsme se zavázali, že docílíme dohodu o sociálním smíru s odbory, aby bylo možno dodržovat ustanovení, která jsou morální, pokud se týká regulace mezd. Zdálo se, že je to jediná forma, vzhledem k tomu, že kompetence v této oblasti se rozdělí mezi federální vládu a národní vlády, a museli jsme zvolit formu, která pravděpodobně není úplně čistá ze všech legislativních námitek, ale určitě neporušuje žádný zákon, který realizuje reformu, a podle mého soudu je to jediná cesta, jak využít tento křehký nástroj, který do jisté míry zaručuje sociální smír mezi třemi partnery na všech úrovních vlád.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slyšeli jsme vysvětlení místopředsedy federální vlády. Pak se k tomu ještě vrátíme v souvislosti s hlasováním o programu. Teď, protože bodů bylo víc, bych chtěl některé konkretizovat tak, abychom se o nich mohli usnést hlasováním.

Poslanec Kroupa navrhuje, abychom se zabývali problematikou vývoje v SSSR a v Perském zálivu se zřetelem k naší zahraniční politice. Bylo to navázání na naše předchozí jednání, kde jsme jednali o Litvě a pobaltských republikách. Doporučoval bych, budeme-li hlasovat zařazení, o doplnění programu o tento bod, abychom o jeho zařazení rozhodli, až se vrátí ministr Dientsbier ze Strassbourgu, který se tam účastní jednání Rady Evropy.

Poslanec SL D. Kroupa: Domnívám se, že tyto body by mohly být projednány velmi krátce. Stačili by, kdyby jeho náměstek vystoupil s krátkou zprávou, jaká je situace a pak posoudíme, zda se vyjádříme nebo ne. Měli bychom mít otevřenou možnost v případě, že dojde k nepředvídatelným událostem, o tom jednat.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Myslím, že je to návrh, o kterém není třeba hlasovat. Spojil bych to s návrhem poslance Tahy. Za předpokladu, že by průběh první části naší schůze byl z časového hlediska tak úspěšný, projednali bychom body, které máme uvedeny v první části za dva dny, pak by nic nebránilo tomu, abychom ve čtvrtek ráno začali jednání výborů. Pokud se to ale nepodaří, i když zítra začneme v 8.30 hodin - nevím, jestli o změně půl hodiny mám nechat hlasovat - tak potom musíme ve čtvrtek pokračovat. Za předpokladu, že by časový průběh pokračoval rychleji, než se předpokládá v písemném návrhu, žádám vás o souhlas, aby vysvětlení k těmto bodům mohl za nepřítomného ministra zahraničí dát jeho první náměstek poslanec Suchán, a tím by zároveň dal vysvětlení ve smyslu doplňujícího návrhu poslance Kroupy. Je to v této podobě přijatelné, mám o tom nechat formálně hlasovat, nebo proti tomu jsou námitky? Pan poslanec Tahy souhlasí.

Poslanec SN M. Tahy: Pán predsedajúci, pokiaľ by sme zostali pri programe, ako sme ho dostali, v tom prípade hospodárske výbory musia prejednať návrh zákona o mimosúdnej rehabilitácii zajtra večer. Osobne si myslím, že je menej problematické pre celé plénum zajtra podvečer prejednať body 7 a 8, než jednať o zákone o mimosúdnych rehabilitáciách. Prosím, aby ste hospodárskym výborom vytvorili podmienky, aby do štvrtka mimosúdne rehabilitácie mohli prejednať.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Vážení kolegové, situace je komplikovaná, ale skutečně musíme v plénu určité zákonné předlohy projednávat. Doporučuji postupovat v tomto ohledu podle plánu a budeme se snažit věcným jednáním udělat prostor, aby výbory připravily svá stanoviska k těmto návrhům, které máme projednat příští týden. Nyní nedoporučuji, abychom se usnášeli, že tuto schůzi omezíme na dva dny, protože pak nám příliš mnoho věcí vypadne. Doporučuji operativnější postup. Myslím, že při operativnějším postupu se nám podaří i práci hospodářských výborů organizovat tak, aby to, co měly projednat a neprojednali, stihly.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP