"Válka proti Iráku je na spadnutí. Naše
protichemická jednotka je sice v týlu mezinárodní
invazní armády, ale už samotná její
existence je důkazem naší vojenské angažovanosti
v této válce. Zdá se, že odsouzení
okupace Kuvajtu iráckou armádou je v naší
veřejnosti spontánní, je však stejně
spontánní souhlas s naší konkrétní
účastí v řadách mezinárodní
invazní armády? Otevřeně řečeno,
naší veřejnosti se na to nikdo neptal. O takovém
záměru jsme se přece dozvěděli
až z prohlášení prezidenta Havla, učiněného
v Itálii. Proto neodbytně na nás doléhají
mnohé principiální otázky. Například
vyjednával možnost takovéhoto rozhodnutí
parlament nebo alespoň jeho branný a bezpečnostní
výbor, zahraniční výbor nebo federální
vláda?" Nebudu to dále číst,
ale uvádím to proto, že tento tisk je naší
pravdou a na druhé straně je tam podpora tomuto
listu ze strany předsedy KSČS pana Svobody. Ptám
se tedy kolegů z komunistické strany, jak se stavějí
k naší zahraniční politice a domnívám
se, že naši kolegové by tam rozhodně jet
měli.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Myslím, že sme dostali informáciu,
kto tam má ísť i na základe akého
pokynu, aj informáciu o tom, že predsedníctvo
alebo funkcionári Federálneho zhromaždenia
neboli o tejto záležitosti ani od poslancov, ani od
Ministerstva národnej obrany informovaní. Tak som
to pochopil z vystúpenia pána predsedu. Myslím,
že v tejto chvíli by nám táto informácia
mohla stačiť. O slovo sa hlási ešte poslanec
Kroupa.
Poslanec SL J. Kroupa: Chtěl jsem jen poznamenat, že
mám dojem, že to není tak, že by předsednictvo
nebylo informováno. Vzhledem k tomu, že tato akce
se domlouvala velice narychlo a narychlo se organizovala, tak
nebylo možné předem konzultovat, ale jakmile
se kolega Kocáb dověděl o této akci,
konzultoval záležitost s předsedou VBB? a pokud
vím, existuje jakási písemná žádost
předsednictvu, aby se k této věci vyjádřilo.
Vzhledem k časovému horizontu nelze vyčítat,
že to neproběhlo výbory nebo podobně.
Tato věc je v běhu a patrně do vašich
rukou nedorazil ten papír.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán poslanec, ja len konštatujem, že
predseda Federálneho zhromaždenia a predsedníctvo
samozrejme vôbec nie, ale predseda Federálneho zhromaždenia
ani predsedovia snemovní o tomto do tejto chvíle
nevedeli.
Poslanec SL J. Pospíšil: Faktická poznámka:
přečetl bych usnesení, které jsme
k tomu přijali; bylo to 20. září 1990:
"Federální shromáždění
ČSFR vyzývá vládu ČSFR, aby
1)", to číst nemusím a za 2) v bodě
2 to je rozhodné, "...aby konkrétními
činy projevila solidaritu našich národů
s lidem Kuvajtu s tím, že mu poskytne účinnou
humanitární pomoc vysíláním
zdravotnického zařízení a personálu
do postižené oblasti a případně
poskytne skupinu vojenských dobrovolníků
do mírového sboru OSN", což se stalo.
(Dílem potlesk, dílem hlasy: Nestalo.)
Předsedajicí místopředseda FS J. Stank:
Ďakujem. Ešte sa chce vyjadriť pán poslanec
Svoboda.
Poslanec SN J. Svoboda: Chtěl bych pouze říci,
že se pan poslanec dopustil velmi hrubé manipulace,
protože mezi oběma články není
vůbec žádná kauzální souvislost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Dovoľte, aby som vám navrhol skúšku
sčítacieho zariadenia. Vážené
kolegyne a kolegovia, posaďte sa, prosím, skontrolujte,
či máte zasunutý identifikačný
kolík. Nehlasuje sa o ničom, o čom sa tu
predtým hovorilo, ide o kontrolné hlasovanie. Všetci
sedíme?
Takže Snemovňa národov - poslanci zvolení
v Českej republike, prosím, aby všetci stiskli
tlačidlo! (Hlasuje se.) (Padesát čtyři.)
Pťdesiatštyri. Takže myslím, že ďalej
nemusíme pokračovať. (Hlasy: Pokračovat!)
Kto je teda proti? (Nula.) Nikto.
Kto sa zdržal hlasovania, stisknite tlačidlo! (Nula.)
Nikto.
Môžu to stisknúť, ale počítač
to jednoducho neberie. Tým sme vyskúšali všetko,
či sa s tým dá manipulovať alebo nedá.
Prosím teraz, keby poslanci Snemovne národov, zvolení
v Slovenskej republike, stiskli tlačidlo. Kto je za? (Čtyřicet
sedm.) Štyridsaťsedem.
Kto je proti? (Jeden.) Jeden.
Kto sa zdržal hlasovania? (Nikdo.) Nikto.
Dva poslanci to teda ignorovali. Vieme presne, ktorí.
Poslanec SL M. Kováč: Len jednu poznámku.
Ja som včera zodpovedne hlasoval a pri jednom hlasovaní
som uvedený, že som ignoroval hlasovanie. Takže
chvíľami nemám k tomu skutočne dôveru.
(Hlas z pléna: V našej slovenskej snemovni sú
stále 2 hlasy rozdiel.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Môžem vám ukázať výsledky
hlasovania, keď sme hlasovali o Listine ľudských
práv. Mnohokrát sedelo hlasovanie aj v slovenskej
časti Snemovne národov. Skúsime to ešte
raz. Ešte raz slovenská časť Snemovne
národov stlačí tlačidlo! Kto je za?
(Padesát čtyri.) Pťdesiatštyri.
(Hlas z pléna: Na jednom sedadle je kufr.)
Předsedající místopředseda
PS J. Stank: Ešte raz slovenská časť Snemovne
národov, kto je za, stisnite tlačidlo. (Čtyřicet
devět.) Štyridsaťdeväť.
Menovite máme vždy uvedené, kto ignoruje hlasovanie.
Nechcem to samozrejme čítať. Minule som napríklad
upozornil niektorých poslancov. Napr. jeden náš
kolega sa opieral trvale na sedadlo suseda, alebo v tomto prípade
susedky; v tomto prípade tam ale nebola, ale vyskakovalo
stále, že tá susedka ignoruje hlasovanie. Takže
keď chcete, lenže to ohromne zdržuje, za každým
tu ukážem, kto hlasovanie ignoroval. Niekoľkokrát
som upozorňoval, viac-menej posunkami, atď., a vždy
sa to potvrdilo, že zabudol alebo nehlasoval.
Takže ešte si vyskúšame Snemovňu
ľudu. Prosím poslancov Snemovne ľudu, aby stiskli
tlačidlo. (Devadesát sedm.) Devťdesiatsedem.
Takže myslím, že sme sa presvedčili, vážené
kolegyne a kolegovia, že to funguje. Pokiaľ ide o globálne
hlasovanie naraz, za celé Federálne zhromaždenie,
taký prípad nemôže nastať a na to
nie je toto zariadenie koncipované. Vždy musíme
hlasovať oddelene. Snemovne sú suverénne. Taký
prípad hlasovania nemôže nastať, že
sa hlasuje naraz v celom Federálnom zhromaždení.
Ešte technická poznámka?
Poslanec SN M. Roubal: V uznesení z hospodárskych
výborov bol návrh na pozmeňujúci návrh:
v spoločnej schôdzi snemovni hlasujú poslanci
v každej snemovni samostatne, a umožňuje sčítacie
zariadenie oddelené sčítanie, hlasuje sa
naraz.
Takýto prípad hlasovania v žiadnom prípade
neobmedzuje suverenitu jednotlivých snemovní. Pri
postupnom hlasovaní sa práve snemovne obmedzujú
s tým, že vedia, ako sa hlasovalo v predchádzajúcej
snemovni.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: S technickou pripomienkou sa hlási pán
poslanec Kostya a pán poslanec Pospíšil.
Poslanec SN L. Kostya: Kolegové, prosím, abychom
udělali z případu týkajícího
se tašek závěr. To znamená, že
nejen nám nebude sedět počet přítomných,
případně i počet hlasujících,
ale takovýto případ znamená, že
v rubrice "je třeba" je nesprávný
údaj. Pokud po skončení hlasování
předsedajícímu na monitoru je uvedeno kolik
a kteří poslanci ignorovali hlasování,
měla by být provedena kontrola, zda na místech,
kde poslanci sedí, nebo tam někdo drží
ruku nebo má položenou tašku. Někdo tady
mohl mít položenu tašku už půl roku.
Poslanec SL J. Pospíšil: Připomněl jsem
usnesení ze září, ale mám zde
usnesení i z 23. 10. Vracím se ještě
k vojenské jednotce, abychom neříkali, že
jsme nepřijali něco, co jsme přijali. Dne
23. 10. jsme přijali usnesení: "Federální
shromáždění podporuje rozhodnutí
prezidenta ČSFR vyslat protichemickou jednotku dobrovolníků
v počtu 179 mužů do oblasti Středního
východu." Aniž je tam omezení, co tam
jednotka bude dělat a kde bude zařazena.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pani poslankyňa Petrová žiadala
informáciu. Informácia bola prijatá aj vami.
Myslím si, že túto záležitosť
môžme ukončiť. Prosím poslanec Olej.
Poslanec SN J. Olej: Bolo tu prečítané uznesenie,
ktoré sme prijali 20. septembra 1990 a potom 23. októbra
s tým, že sme podporili vyslanie tejto vojenskej jednotky,
ako rozhodol pán prezident. Lenže vyslanie tejto vojenskej
jednotky bolo podmienené tým, že sa vyšle
skupina vojenských dobrovoľníkov do mierového
zboru Oganizácie spojených národov. Takto
tento parlament odporúčal vláde vyslať
túto vojenskú jednotku. Lenže mierové
zbory OSN sa nevytvorili.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem hlási sa pán poslanec
Šebej.
Poslanec SN F. Šebej: Rád by som, keby ľudia
ktorí sa vyjadrujú k tejto záležitosti,
sledovali naozaj zahraničnú politiku. Mierové
zbory OSN neznamenajú vojská OSN, za mierové
zbory OSN sú všeobecne označované jednotky
štátov, ktoré sú prítomné
v Saudskej Arábii. Inštitúcia, ako je mierové
zbory OSN, neexistuje. Existujú vojská OSN, ktoré
sú konštituované z príslušných
vojsk, povedzme rakúsky kontingent existuje trebárs
na Golanských výšinách a podobne. Ale
vojská, ktoré sú zhromaždené
v Saudskej Arábii, sú tam zhromaždené
v podstate z iniciatívy bezpečnostného výboru
OSN.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Ešte chcel vystúpiť
pán poslanec Pohanka.
Poslanec SL M. Pohanka: Byla zde dvě usnesení. Samozřejmě,
že musí platit usnesení poslední. Když
se tato věc začala 23. října projednávat,
pan profesor Jičínský připomněl
naše usnesení z 20. září 1990.
To znělo skutečně tak, že má
jít o skupinu vojenských dobrovolníků
do mírového sboru organizace spojených národů.
Ale po diskusi, která proběhla v závěru
23. října, bylo schváleno usnesení,
kde žádná taková výhrada není,
jenom že podporujeme rozhodnutí o vyslání
protichemické jednotky dobrovolníků v počtu
179 mužů do oblasti Středního východu.
Poslanec SN A. Haško: Ja by som len prosil, aby sa snemovne
vyjadrili k návrhu pána Ondrejkoviča - k
programu spoločných schôdzí. Je fakt,
a musíme to potvrdiť my všetci, ktorí
sme zo Slovenska, že sa dostaneme domov až v nedeľu
okolo obeda, skôr popoludní. Žiadam, aby sa
snemovne hlasovaním vyjadrili, či súhlasia,
aby sa zasadalo v prvom polroku okrem mája každú
sobotu. Ďakujem.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: K tomu vystúpi prvý podpredseda Federálneho
zhromaždenia pán Jičínský.
První místopředseda FS Z. Jičínský:
Vážení kolegové, my jsme se snažili
při stanovování návrhu plánu
legislativních jednání Federálního
shromáždění vycházet z požadavku
na respektování pětitýdenního
pracovního cyklu. Abychom tomu vyhověli a aby návrhy,
které je třeba projednat, bylo možné
projednat, tak jsme to formulovali tak, jak jsme to formulovali.
Sobota je tam jako rezerva. Samozřejmě Federální
shromáždění, resp. obě sněmovny
jsou v tomto směru suverénní - toto je návrh
- mohou se rozhodnout, že se v pátek jednání
ukončí a bude se pokračovat další
týden. Tím ovšem rušíme pětitýdenní
cyklus. Čili berte to jako návrh. Problém
je v tom - a na to bych rád upozornil - abychom naše
obecné konstatování, že jsme pro radikální
ekonomickou reformu, byli s to realizovat tím, že
přijmeme zákony, které je nezbytné
přijmout k tomu, aby určité nezbytné
změny ekonomické povahy se daly realizovat.
Sám mám jisté obavy z toho, že plán
legislativních prací je, velmi mírně
řečeno, nahuštěn. Lepší
výraz mne momentálně nenapadl. Uvažovali
jsme o tom, co lze nebo nelze vyloučit, co lze nebo nelze
přesunout, ale je to rozhodování velmi obtížné.
Podíváme-li se na první dvě schůze,
zjistíte, že skutečně jsou tam zákony,
které přesouvat nelze, resp. které bychom
přesouvat neměli, nebudeme-li v konkrétních
činech postupovat jinak, než jak obecně deklarujeme.
Ale jak říkám, je to návrh, lze o
něm jednat, lze ho měnit, každý program
každé schůze se schvaluje.
Poslanec SN P. Kulan: Vážené dámy, vážení
páni, chcel by som upozorniť na jeden fakt, na ktorý
sme pozabudli: posledného minimálne pol roka už
parlament nepracuje ako parlament, ale pomaly ako legislatívny
úrad. Parlament je pestrý svojimi názormi
preto, že máme možnosť konzultovať
prerokúvanú problematiku so svojimi voličmi.
Toto, bohužiaľ, pri zostavení takéhoto
programu absolútne vylučujeme.
Chcel by som upozorniť na to, že budeme fungovať
skutočne len ako legislativci. Počas víkendov,
čo budeme doma, to skutočne nedokážeme
s nikým konzultovať. Ostáva len na nás,
na väčšine laikov, aby sme mnohé problematiky
posúdili len podľa vlastného uváženia.
Vážne protestujem proti takémuto postupu.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Protest nestačí, pán poslanec.
Dovoľte mi, aby som sa k tomu vyjadril. Päťtýždňový
rytmus je takýto: prvý týždeň
by mali mať poslanci na prerokovanie vo svojich volebných
obvodoch, lepšie povedané, v mieste bydliska.
Druhý týždeň je na expertné porady,
tretí týždeň na výbory, štvrtý
týždeň na výbory, ktoré majú
robiť súhrnné stanoviská, piaty týždeň
je spoločná schôdza. Takto je to plánované.
Samozrejme, že keď sa chceme baviť o pláne
- to sa bude prerokovávať vo výboroch - a ak
chceme ho nejakým spôsobom zjednodušiť,
potom niečo vypustíme. Je ale treba povedať,
čo vypustime, prípadne čo presunieme, ale
nie dnes, pretože to nie je na programe.
Poslanec SL K. Novosád: Pan místopředseda
Jičínský zde zdůvodnil, že je
třeba legislativní práce udělat z
důvodů reformy. Proto se nesmírně
divím, že vládní návrh zákona
o zahraničních obchodních stycích,
který je nesmírné důležitý,
byl zařazen až na počátek dubna. Žádali
bychom o jeho přesunutí, protože to je jeden
ze základních zákonů, které
by měly patřit do rámce zákonů,
které potřebujeme.
Poslanec SL M. Malý: S tím, co zde bylo řečeno,
mohu jen souhlasit, mám na mysli poslance Novosáda
i pana místopředsedu Jičínského.
Domnívám se však, že chyba je v naprosté
nedostatečné organizaci práce, často
zde jednáme 12, 14 hodin a výsledek je nulový.
Jsem přesvědčen, že je to chybou tohoto
předsednictva a chybou Kanceláře. Na tyto
nedostatky jsme poukazovali již v únoru a březnu
loňského roku a nic se nezměnilo. Dostáváme
pozdě tisky zákonů a je to zdůvodňováno
tím, že je zde málo písařek a
že nejsou peníze na jejich platy.
Poslanec SL P. Šebek: Měl bych procedurální
poznámku. Budeme schvalovat jednací řád
při příštím zasedání
a tam je v jednom článku psáno, že společná
zasedání jsou určité dny a z těchto
dnů jsou vyjmuty soboty, neděl a pondělí
a že o jiném se rozhodne se souhlasem sněmoven.
O plánu můžeme tedy rozhodnout vzhledem k sobotám
teprve na příštím zasedání.
Poslanec SN J. Hladík: V souvislosti s plánem bych
chtěl upozornit na to, ze kdybychom jednali v sobotu, tak
to jsou jen čtyři soboty za pět měsíců
a to není tolik.