Pátek 11. ledna 1991

"Válka proti Iráku je na spadnutí. Naše protichemická jednotka je sice v týlu mezinárodní invazní armády, ale už samotná její existence je důkazem naší vojenské angažovanosti v této válce. Zdá se, že odsouzení okupace Kuvajtu iráckou armádou je v naší veřejnosti spontánní, je však stejně spontánní souhlas s naší konkrétní účastí v řadách mezinárodní invazní armády? Otevřeně řečeno, naší veřejnosti se na to nikdo neptal. O takovém záměru jsme se přece dozvěděli až z prohlášení prezidenta Havla, učiněného v Itálii. Proto neodbytně na nás doléhají mnohé principiální otázky. Například vyjednával možnost takovéhoto rozhodnutí parlament nebo alespoň jeho branný a bezpečnostní výbor, zahraniční výbor nebo federální vláda?" Nebudu to dále číst, ale uvádím to proto, že tento tisk je naší pravdou a na druhé straně je tam podpora tomuto listu ze strany předsedy KSČS pana Svobody. Ptám se tedy kolegů z komunistické strany, jak se stavějí k naší zahraniční politice a domnívám se, že naši kolegové by tam rozhodně jet měli.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Myslím, že sme dostali informáciu, kto tam má ísť i na základe akého pokynu, aj informáciu o tom, že predsedníctvo alebo funkcionári Federálneho zhromaždenia neboli o tejto záležitosti ani od poslancov, ani od Ministerstva národnej obrany informovaní. Tak som to pochopil z vystúpenia pána predsedu. Myslím, že v tejto chvíli by nám táto informácia mohla stačiť. O slovo sa hlási ešte poslanec Kroupa.

Poslanec SL J. Kroupa: Chtěl jsem jen poznamenat, že mám dojem, že to není tak, že by předsednictvo nebylo informováno. Vzhledem k tomu, že tato akce se domlouvala velice narychlo a narychlo se organizovala, tak nebylo možné předem konzultovat, ale jakmile se kolega Kocáb dověděl o této akci, konzultoval záležitost s předsedou VBB? a pokud vím, existuje jakási písemná žádost předsednictvu, aby se k této věci vyjádřilo.

Vzhledem k časovému horizontu nelze vyčítat, že to neproběhlo výbory nebo podobně. Tato věc je v běhu a patrně do vašich rukou nedorazil ten papír.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec, ja len konštatujem, že predseda Federálneho zhromaždenia a predsedníctvo samozrejme vôbec nie, ale predseda Federálneho zhromaždenia ani predsedovia snemovní o tomto do tejto chvíle nevedeli.

Poslanec SL J. Pospíšil: Faktická poznámka: přečetl bych usnesení, které jsme k tomu přijali; bylo to 20. září 1990:

"Federální shromáždění ČSFR vyzývá vládu ČSFR, aby 1)", to číst nemusím a za 2) v bodě 2 to je rozhodné, "...aby konkrétními činy projevila solidaritu našich národů s lidem Kuvajtu s tím, že mu poskytne účinnou humanitární pomoc vysíláním zdravotnického zařízení a personálu do postižené oblasti a případně poskytne skupinu vojenských dobrovolníků do mírového sboru OSN", což se stalo. (Dílem potlesk, dílem hlasy: Nestalo.)

Předsedajicí místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Ešte sa chce vyjadriť pán poslanec Svoboda.

Poslanec SN J. Svoboda: Chtěl bych pouze říci, že se pan poslanec dopustil velmi hrubé manipulace, protože mezi oběma články není vůbec žádná kauzální souvislost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Dovoľte, aby som vám navrhol skúšku sčítacieho zariadenia. Vážené kolegyne a kolegovia, posaďte sa, prosím, skontrolujte, či máte zasunutý identifikačný kolík. Nehlasuje sa o ničom, o čom sa tu predtým hovorilo, ide o kontrolné hlasovanie. Všetci sedíme?

Takže Snemovňa národov - poslanci zvolení v Českej republike, prosím, aby všetci stiskli tlačidlo! (Hlasuje se.) (Padesát čtyři.) Pťdesiatštyri. Takže myslím, že ďalej nemusíme pokračovať. (Hlasy: Pokračovat!)

Kto je teda proti? (Nula.) Nikto.

Kto sa zdržal hlasovania, stisknite tlačidlo! (Nula.) Nikto.

Môžu to stisknúť, ale počítač to jednoducho neberie. Tým sme vyskúšali všetko, či sa s tým dá manipulovať alebo nedá.

Prosím teraz, keby poslanci Snemovne národov, zvolení v Slovenskej republike, stiskli tlačidlo. Kto je za? (Čtyřicet sedm.) Štyridsaťsedem.

Kto je proti? (Jeden.) Jeden.

Kto sa zdržal hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

Dva poslanci to teda ignorovali. Vieme presne, ktorí.

Poslanec SL M. Kováč: Len jednu poznámku. Ja som včera zodpovedne hlasoval a pri jednom hlasovaní som uvedený, že som ignoroval hlasovanie. Takže chvíľami nemám k tomu skutočne dôveru.

(Hlas z pléna: V našej slovenskej snemovni sú stále 2 hlasy rozdiel.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Môžem vám ukázať výsledky hlasovania, keď sme hlasovali o Listine ľudských práv. Mnohokrát sedelo hlasovanie aj v slovenskej časti Snemovne národov. Skúsime to ešte raz. Ešte raz slovenská časť Snemovne národov stlačí tlačidlo! Kto je za? (Padesát čtyri.) Pťdesiatštyri.

(Hlas z pléna: Na jednom sedadle je kufr.)

Předsedající místopředseda PS J. Stank: Ešte raz slovenská časť Snemovne národov, kto je za, stisnite tlačidlo. (Čtyřicet devět.) Štyridsaťdeväť.

Menovite máme vždy uvedené, kto ignoruje hlasovanie. Nechcem to samozrejme čítať. Minule som napríklad upozornil niektorých poslancov. Napr. jeden náš kolega sa opieral trvale na sedadlo suseda, alebo v tomto prípade susedky; v tomto prípade tam ale nebola, ale vyskakovalo stále, že tá susedka ignoruje hlasovanie. Takže keď chcete, lenže to ohromne zdržuje, za každým tu ukážem, kto hlasovanie ignoroval. Niekoľkokrát som upozorňoval, viac-menej posunkami, atď., a vždy sa to potvrdilo, že zabudol alebo nehlasoval.

Takže ešte si vyskúšame Snemovňu ľudu. Prosím poslancov Snemovne ľudu, aby stiskli tlačidlo. (Devadesát sedm.) Devťdesiatsedem.

Takže myslím, že sme sa presvedčili, vážené kolegyne a kolegovia, že to funguje. Pokiaľ ide o globálne hlasovanie naraz, za celé Federálne zhromaždenie, taký prípad nemôže nastať a na to nie je toto zariadenie koncipované. Vždy musíme hlasovať oddelene. Snemovne sú suverénne. Taký prípad hlasovania nemôže nastať, že sa hlasuje naraz v celom Federálnom zhromaždení.

Ešte technická poznámka?

Poslanec SN M. Roubal: V uznesení z hospodárskych výborov bol návrh na pozmeňujúci návrh: v spoločnej schôdzi snemovni hlasujú poslanci v každej snemovni samostatne, a umožňuje sčítacie zariadenie oddelené sčítanie, hlasuje sa naraz.

Takýto prípad hlasovania v žiadnom prípade neobmedzuje suverenitu jednotlivých snemovní. Pri postupnom hlasovaní sa práve snemovne obmedzujú s tým, že vedia, ako sa hlasovalo v predchádzajúcej snemovni.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: S technickou pripomienkou sa hlási pán poslanec Kostya a pán poslanec Pospíšil.

Poslanec SN L. Kostya: Kolegové, prosím, abychom udělali z případu týkajícího se tašek závěr. To znamená, že nejen nám nebude sedět počet přítomných, případně i počet hlasujících, ale takovýto případ znamená, že v rubrice "je třeba" je nesprávný údaj. Pokud po skončení hlasování předsedajícímu na monitoru je uvedeno kolik a kteří poslanci ignorovali hlasování, měla by být provedena kontrola, zda na místech, kde poslanci sedí, nebo tam někdo drží ruku nebo má položenou tašku. Někdo tady mohl mít položenu tašku už půl roku.

Poslanec SL J. Pospíšil: Připomněl jsem usnesení ze září, ale mám zde usnesení i z 23. 10. Vracím se ještě k vojenské jednotce, abychom neříkali, že jsme nepřijali něco, co jsme přijali. Dne 23. 10. jsme přijali usnesení: "Federální shromáždění podporuje rozhodnutí prezidenta ČSFR vyslat protichemickou jednotku dobrovolníků v počtu 179 mužů do oblasti Středního východu." Aniž je tam omezení, co tam jednotka bude dělat a kde bude zařazena.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pani poslankyňa Petrová žiadala informáciu. Informácia bola prijatá aj vami. Myslím si, že túto záležitosť môžme ukončiť. Prosím poslanec Olej.

Poslanec SN J. Olej: Bolo tu prečítané uznesenie, ktoré sme prijali 20. septembra 1990 a potom 23. októbra s tým, že sme podporili vyslanie tejto vojenskej jednotky, ako rozhodol pán prezident. Lenže vyslanie tejto vojenskej jednotky bolo podmienené tým, že sa vyšle skupina vojenských dobrovoľníkov do mierového zboru Oganizácie spojených národov. Takto tento parlament odporúčal vláde vyslať túto vojenskú jednotku. Lenže mierové zbory OSN sa nevytvorili.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem hlási sa pán poslanec Šebej.

Poslanec SN F. Šebej: Rád by som, keby ľudia ktorí sa vyjadrujú k tejto záležitosti, sledovali naozaj zahraničnú politiku. Mierové zbory OSN neznamenajú vojská OSN, za mierové zbory OSN sú všeobecne označované jednotky štátov, ktoré sú prítomné v Saudskej Arábii. Inštitúcia, ako je mierové zbory OSN, neexistuje. Existujú vojská OSN, ktoré sú konštituované z príslušných vojsk, povedzme rakúsky kontingent existuje trebárs na Golanských výšinách a podobne. Ale vojská, ktoré sú zhromaždené v Saudskej Arábii, sú tam zhromaždené v podstate z iniciatívy bezpečnostného výboru OSN.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Ešte chcel vystúpiť pán poslanec Pohanka.

Poslanec SL M. Pohanka: Byla zde dvě usnesení. Samozřejmě, že musí platit usnesení poslední. Když se tato věc začala 23. října projednávat, pan profesor Jičínský připomněl naše usnesení z 20. září 1990. To znělo skutečně tak, že má jít o skupinu vojenských dobrovolníků do mírového sboru organizace spojených národů. Ale po diskusi, která proběhla v závěru 23. října, bylo schváleno usnesení, kde žádná taková výhrada není, jenom že podporujeme rozhodnutí o vyslání protichemické jednotky dobrovolníků v počtu 179 mužů do oblasti Středního východu.

Poslanec SN A. Haško: Ja by som len prosil, aby sa snemovne vyjadrili k návrhu pána Ondrejkoviča - k programu spoločných schôdzí. Je fakt, a musíme to potvrdiť my všetci, ktorí sme zo Slovenska, že sa dostaneme domov až v nedeľu okolo obeda, skôr popoludní. Žiadam, aby sa snemovne hlasovaním vyjadrili, či súhlasia, aby sa zasadalo v prvom polroku okrem mája každú sobotu. Ďakujem.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: K tomu vystúpi prvý podpredseda Federálneho zhromaždenia pán Jičínský.

První místopředseda FS Z. Jičínský: Vážení kolegové, my jsme se snažili při stanovování návrhu plánu legislativních jednání Federálního shromáždění vycházet z požadavku na respektování pětitýdenního pracovního cyklu. Abychom tomu vyhověli a aby návrhy, které je třeba projednat, bylo možné projednat, tak jsme to formulovali tak, jak jsme to formulovali. Sobota je tam jako rezerva. Samozřejmě Federální shromáždění, resp. obě sněmovny jsou v tomto směru suverénní - toto je návrh - mohou se rozhodnout, že se v pátek jednání ukončí a bude se pokračovat další týden. Tím ovšem rušíme pětitýdenní cyklus. Čili berte to jako návrh. Problém je v tom - a na to bych rád upozornil - abychom naše obecné konstatování, že jsme pro radikální ekonomickou reformu, byli s to realizovat tím, že přijmeme zákony, které je nezbytné přijmout k tomu, aby určité nezbytné změny ekonomické povahy se daly realizovat.

Sám mám jisté obavy z toho, že plán legislativních prací je, velmi mírně řečeno, nahuštěn. Lepší výraz mne momentálně nenapadl. Uvažovali jsme o tom, co lze nebo nelze vyloučit, co lze nebo nelze přesunout, ale je to rozhodování velmi obtížné. Podíváme-li se na první dvě schůze, zjistíte, že skutečně jsou tam zákony, které přesouvat nelze, resp. které bychom přesouvat neměli, nebudeme-li v konkrétních činech postupovat jinak, než jak obecně deklarujeme. Ale jak říkám, je to návrh, lze o něm jednat, lze ho měnit, každý program každé schůze se schvaluje.

Poslanec SN P. Kulan: Vážené dámy, vážení páni, chcel by som upozorniť na jeden fakt, na ktorý sme pozabudli: posledného minimálne pol roka už parlament nepracuje ako parlament, ale pomaly ako legislatívny úrad. Parlament je pestrý svojimi názormi preto, že máme možnosť konzultovať prerokúvanú problematiku so svojimi voličmi. Toto, bohužiaľ, pri zostavení takéhoto programu absolútne vylučujeme.

Chcel by som upozorniť na to, že budeme fungovať skutočne len ako legislativci. Počas víkendov, čo budeme doma, to skutočne nedokážeme s nikým konzultovať. Ostáva len na nás, na väčšine laikov, aby sme mnohé problematiky posúdili len podľa vlastného uváženia. Vážne protestujem proti takémuto postupu.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Protest nestačí, pán poslanec. Dovoľte mi, aby som sa k tomu vyjadril. Päťtýždňový rytmus je takýto: prvý týždeň by mali mať poslanci na prerokovanie vo svojich volebných obvodoch, lepšie povedané, v mieste bydliska.

Druhý týždeň je na expertné porady, tretí týždeň na výbory, štvrtý týždeň na výbory, ktoré majú robiť súhrnné stanoviská, piaty týždeň je spoločná schôdza. Takto je to plánované. Samozrejme, že keď sa chceme baviť o pláne - to sa bude prerokovávať vo výboroch - a ak chceme ho nejakým spôsobom zjednodušiť, potom niečo vypustíme. Je ale treba povedať, čo vypustime, prípadne čo presunieme, ale nie dnes, pretože to nie je na programe.

Poslanec SL K. Novosád: Pan místopředseda Jičínský zde zdůvodnil, že je třeba legislativní práce udělat z důvodů reformy. Proto se nesmírně divím, že vládní návrh zákona o zahraničních obchodních stycích, který je nesmírné důležitý, byl zařazen až na počátek dubna. Žádali bychom o jeho přesunutí, protože to je jeden ze základních zákonů, které by měly patřit do rámce zákonů, které potřebujeme.

Poslanec SL M. Malý: S tím, co zde bylo řečeno, mohu jen souhlasit, mám na mysli poslance Novosáda i pana místopředsedu Jičínského. Domnívám se však, že chyba je v naprosté nedostatečné organizaci práce, často zde jednáme 12, 14 hodin a výsledek je nulový. Jsem přesvědčen, že je to chybou tohoto předsednictva a chybou Kanceláře. Na tyto nedostatky jsme poukazovali již v únoru a březnu loňského roku a nic se nezměnilo. Dostáváme pozdě tisky zákonů a je to zdůvodňováno tím, že je zde málo písařek a že nejsou peníze na jejich platy.

Poslanec SL P. Šebek: Měl bych procedurální poznámku. Budeme schvalovat jednací řád při příštím zasedání a tam je v jednom článku psáno, že společná zasedání jsou určité dny a z těchto dnů jsou vyjmuty soboty, neděl a pondělí a že o jiném se rozhodne se souhlasem sněmoven. O plánu můžeme tedy rozhodnout vzhledem k sobotám teprve na příštím zasedání.

Poslanec SN J. Hladík: V souvislosti s plánem bych chtěl upozornit na to, ze kdybychom jednali v sobotu, tak to jsou jen čtyři soboty za pět měsíců a to není tolik.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP