Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Slovo má poslanec Zeman.
Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
mám spíš drobný technicky pozměňovací
návrh. Nechci se vyjadřovat k paragrafům
jednacího řádu, které reagují
na měnící se mocenskou strukturu, i když
chápu jejich důležitost. Jde mi spíš
o určité technické nebo informační
zabezpečení jakéhokoliv parlamentu v jakémkoliv
mocenském složení.
Proto vám předkládám pozměňovací
návrh výborů pro plán a rozpočet,
který vyplývá z jeho usnesení č.
19, který zní - za § 100 zařadit §
101 s názvem "Parlamentní institut" s
tímto textem: "Odst. 1 - Parlamentní institut
plní úkoly informační, vědecké
a školicí Institutu Federálního shromáždění"
a odst. 2: "Podrobnosti upravuje statut Parlamentního
institutu, který schvaluje předsednictvo Federálního
shromáždění."
K tomu dám stručný komentář.
Překvapím ty, kteří předpokládali,
že nyní zaútočím ať už
na levici nebo na pravici, domnívám se, že
je to záležitost ideologicky neutrální,
i když musím konstatovat, že některé
části aparátu Federálního shromáždění,
které rozhodně nejsou v rukou pravice, reagují
na tento návrh do jisté míry imuno-biologicky.
Nemám pocit, že např. naše poukazování
na zkušenosti z kongresové výzkumné
služby amerického kongresu by se měly odbývat
tvrzením, že americké zkušenosti jsou
u nás nepřenositelné - člověk
by někdy čekal, že už se ozvou věty
o poklonkování před americkým imperialismem.
Chtěl bych konstatovat, že obdobné instituce
existují prakticky u všech parlamentů; Kongresová
výzkumná služba amerického kongresu
má pro nás tu nespornou výhodu, že jsme
s nimi jednali a nedávno pan místopředseda
Sokol i já jsme dostali dopis, kde nám bylo sděleno,
že pro vybavení parlamentu včetně vybavení
plánovaného Parlamentního institutu nám
americká strana po schválení americkým
Kongresem může vyjít vstříc,
a to i v oblasti materiálně technického vybavení
a informační výměny. Domnívám
se tedy, že by bylo dobré, abychom měli už
v jednacím řádu zakotven paragraf, který
by existenci Parlamentního institutu umožňoval.
Je zde možná protinámitka spočívající
v tom, že tato záležitost by měla byt
řešena v zákonu o Kanceláři Federálního
shromáždění. Domnívám
se ovšem, že v situaci, kdy v jednacím řádu
už jsou paragrafy např. o parlamentní stráži,
parlamentním zpravodaji a podobných bodech, které
jistě rovněž budou obhospodařovány
touto kanceláří, má Parlamentní
institut jako v podstatě zprostředkovatelská
instituce dodávající informace obdobně
jako analogické instituty v jiných normálních
parlamentech, svůj význam.
Poslední poznámka - chtěl bych upozornit,
že v zákonu o rozpočtu jsem již přijali
účelovou rezervu na informační vybavení
parlamentu, včetně Parlamentního institutu,
takže po finanční stránce je tato záležitost
pokryta. Děkuji vám za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Teraz vystúpi v rozprave poslanec Doležal,
pripraví sa poslanec Špaček.
Poslanec SN B. Doležal: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, chtěl bych úvodem
velmi krátce zareagovat na to, co tady říkal
pan místopředseda Federálního shromážděni
Jičínský. Já jsem těm výhradám
k předsednictvu, které tady zazněly, rozuměl
tak, že plynou z toho, že předsednictvo jako
instituce bylo na konci šedesátých let navrženo
k jiným účelům než je racionalizace
práce v parlamentu a že v současné době
a v té struktuře, jakou má právě
racionalizaci práce parlamentu, pro ně nevyhovuje.
Také se domnívám, že nelze srovnávat
předsednictvo s navrhovaným event. hlavním
výborem, protože hlavní výbor, na rozdíl
od předsednictva, má svou práci vykonávat
pouze v době, kdy Federální shromáždění
nezasedá. Jinak ovšem sdílím obavy pana
místopředsedy Jičínského, pokud
jde o záležitost s ukončením debaty
na návrh pléna hlasováním.
Já bych chtěl také ještě velmi
stručně pohovořit o jiné věci,
a ta se týká § 4. Včera se zde hovořilo
v debatě k lustracím o svrchovanosti poslanců.
Pracovní zatížení poslanců v
současné době je takové, že pracují
současně na mnoha formách a na mnoha místech
a je velmi těžké objektivizovat a určit
priority jejich práce. Pokud bude rozhodování
o tom, zda neúčast poslance na výboru nebo
na jednání sněmovny je omluvitelná
nebo neomluvitelná, svěřena do rukou pouze
jednoho člověka, nemusí být vždy
objektivní a určit priority je velmi obtížné.
Proto dávám následující pozměňující
návrh. Navrhuji, aby v § 4 v odst. 1 byla vypuštěna
druhá věta a aby byl vypuštěn cely odstavec
2. Odst. 3 by se potom přečísloval na odst.
2 a § 4 by zněl: "Odstavec 1 - Pokud se poslanec
nemůže zúčastnit jednání,
je povinen se omluvit předsedovi výboru nebo sněmovny;
odstavec 2 neomluvená účast poslance v některém
jednacím dnu se považuje za neúčast
bez řádné omluvy." Děkuji vám
za pozornost.
Poslanec SL J. Špaček: Pane místopředsedo,
kolegyně a kolegové. Chci předložit
jeden doplňovací návrh v části
8 předlohy v oddíle 1, § 53. Domnívám
se totiž, že v celém jednacím řádu
je nedostatečně zdůrazněna kontrolní
úloha Federálního shromáždění
vůči federální vládě.
Pravda je, že tuto otázku řeší
několik paragrafů navrhovaného jednacího
řádu - § 53, 54 a 55. Domnívám
se ovšem, že v těchto paragrafech, ve všech
třech, je celá otázka poněkud zúžena,
a sice pouze na otázky důvěry a nedůvěry
vyslovované parlamentem vládě. Podíváte-li
se na znění těchto paragrafů, myslím
si, že mi dáte za pravdu. Paragraf 53 představuje
vlastně akt ustavení federální vlády,
§ 54 obsahuje ustanovení týkající
se toho, když Federální shromáždění
vysloví nedůvěru vládě a stejně
tak § 55, který pouze konstatuje, že Federální
shromáždění vysloví nedůvěru
federální vládě a oznámí
to předseda Federálního shromáždění
prezidentu republiky.
Vím, že problém, o kterém hovořím,
by mohl být vykládán jako obsah ustanovení
§ 57 oddíl 3 této části, ke které
chci předložit doplňovací návrh.
Tam se totiž mluví v tom smyslu, že Sněmovna
lidu a Sněmovna národů, jakož i jednotliví
poslanci mají právo interpelovat federální
vládu a její členy. Já se ovšem
domnívám, že toto právo interpelace
a koneckonců dosavadní praxe našeho Federálního
shromáždění dost jasně prokazuje,
je spíše chápáno jako právo jednotlivých
poslanců interpelovat federální vládu
nebo její členy.
Mám ovšem na mysli, že by jednací řád
měl obsahovat jmenovité ustavení, že
požádá-li o to jedna sněmovna nebo Federální
shromáždění jako celek, měla
by mít vláda povinnost přijít se zprávou,
o kterou Federální shromáždění
žádá.
Doporučuji proto, aby do paragrafu 53 byl jako odstavec
4 doplněn tento text: "Požádá-li
o to rozhodnutím, kterákoli z obou sněmoven
nebo jejich společná schůze, je vláda
povinna předložit společné schůzi
sněmoven zprávu o plnění vládního
programu."
Myslím, že situace, do které jsme vstoupili,
zdůvodňuje oprávnění tohoto
ustanovení. Zdá se mi totiž, že se dostáváme
do tak složitých situací, že Federální
shromáždění bude mít povinnost
vyslovit požadavek, aby mu vláda předložila
zprávu o situaci nebo o plnění určité
části svého vládního programu.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Slovo dávam poslancom Mikanovi
a Suchánkovi. Ďalší písomné
prihlásení nie sú. Ani jeden z uvedených
poslancov sa práve nenachádza v rokovacej miestnosti.
Dávam teda slovo spravodajcovi poslancovi Konečnému.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
P. Konečný: Poslanec Šlápota mě
požádal, abych tlumočil jeho pozměňovací
návrh k § 51 odst. 3 navrhuje nahradit slovo "předloží"
slovem "postoupí". Jedná se o předkládání
návrhu, a je to jenom malá stylistická změna.
Další pozměňovací návrh
poslance Šlápoty se týká § 103
odstavec 2, kde navrhuje doplnit text na konci o větu:
"A osoby uvedené v § 20." Jedná se
o to, kdo dostává materiály z jednání
Federálního shromáždění.
A pak ještě jeden pozměňovací
návrh, který budu tlumočit přesto,
že se tu jednou objevil. V § 20 článek
6, ve kterém je vyjmenováno, kdo kromě poslanců
se může zúčastnit jednání
sněmoven. Navrhuji, aby v § 20 byl uveden rovněž
předseda Státní banky československé,
nyní guvernér, takže se to shoduje s tím
jedním pozměňovacím návrhem.
A ještě jeden návrh, který jsem si osvojil.
Týká se to volby členů iniciativního
a petičního výboru, to znamená §
51 odstavec 4: "Pro volbu předsedy a místopředsedy
tohoto výboru se použije přiměřeně
ustanovení o volbě předsednictva Federálního
shromáždění. Pro postup při jednání
a hlasování iniciativního a petičního
výboru ve sněmovně se použije přiměřeně
ustanovení o výborech sněmovny."
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pritomný je už poslanec Mikan. Má
slovo.
Poslanec SN V. Mikan: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, předkládám
návrh skupiny poslanců na dvě změny,
respektive doplňky. Podporujeme návrh Občanského
fóra předložený poslancem Schneiderem
na vypuštění odstavce e) § 66. V případě,
že nebude odstavec e) vypuštěn, navrhujeme jeho
změnu: "Na návrh zahraničních
výborů a po projednání s předsedy
ostatních výborů schvaluje plán zahraničních
cest."
S vypuštěním odstavce e) § 66 souvisí
i změna v § 69 odst. d) který by zněl:
"Přijímá zahraniční návštěvy
vysoké úrovně a napomáhá kontaktům
návštěv s výbory a poslanci Federálního
shromáždění."
K navrhovaným změnám nás vede snaha
společná s předchozími navrhovateli
k omezení vlivů předsednictva, ale i aparátu
Kanceláře Federálního shromáždění,
protože máme zkušenost, že při trvalém
přetížení předsednictva fakticky
mnohdy přejímají některé jeho
pravomoci lidé z aparátu. To se jistě netýká
jenom návštěv a plánů styků.
Musíme předat skutečné pravomoci výborům
a poslancům, protože nikdo nemá právo
omezovat poslance, určovat s kým se setká
a s kým jedná.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ako posledny vystúpi poslanec Suchánek.
Poslanec SL J. Suchánek: Vážený pane
předsedající, dámy a pánové,
dovolte mi tu přednést tři pozměňující
návrhy k předloženému návrhu
zákona o jednacím řádu.
První z nich spočívá v úpravě
§ 103, tisk 328. V souvislosti s modernizací práce
Kanceláře Federálního shromáždění
a především s jejím vybavováním
výpočetní technikou, přičemž
práce s daty není zatím nikde upravena, navrhuji
následující změnu § 103.
"Název parlamentní dokumentace" - bod
1.
"Parlamentní dokumentací se rozumí záznamy
Federálního shromáždění
a oficiální publikace."
Bod 2: "Záznamy Federálního shromáždění
jsou veškeré záznamy pořizované
ve Federálním shromáždění
a uchovávané na všech typech záznamových
médií. Práci se záznamy Federálního
shromáždění upravuje spisový
řád Federálního shromáždění."
Dosavadní body 1 a 2 by se přečíslovaly
a měly by čísla 3 a 4.
Druhý můj návrh spočívá
v doplnění § 38. Nikdo z nás jistě
není spokojen s dosavadní prací, kdy dostáváme
zprávy o schůzích sněmoven s několika
měsíčním zpožděním,
kdy obsah zpráv už dávno není aktuální.
Proto navrhuji doplnění § 38 o odstavec 6 v
následujícím znění: "Na
základě zápisu o schůzi sněmovny
je vyhotovena zpráva o schůzi sněmovny s
uvedením všech vystoupení a přijatých
usnesení. Tato zpráva je předána poslancům
do 30 dnů od skončení schůze."
Je mi jasné, že dodržet uvedené lhůty
bude klást mimořádné nároky
na práci Kanceláře Federálního
shromáždění, respektive tiskového
střediska. Avšak mimořádné nároky
jsou kladeny i na nás a domnívám se, že
po počátečních nesnázích
se tiskové středisko dokáže s tímto
požadavkem vyrovnat.
Protože část formulace bodu 6 § 38 je
totožná s výše uvedeným zněním
§ 103, doporučuji hlasovat nejprve o změně
§ 38 a pokud by byla přijata, změnit bod b)
§ 103, který by pak zněl: "Zprávy
o schůzích sněmoven." To je vypustit
slova "s uvedením všech vystoupení a přijatých
usnesení".
Pokud by se plénum rozhodlo akceptovat návrh poslance
Mandlera a přistoupit k zásahu do ústavního
zákona č. 143/1968 Sb., navrhuji změnu článku
55 ústavního zákona takto - vypustit slova
"předsedy a ostatní". Článek
55 by pak zněl: "Každá sněmovna
zřizuje výbory jako své iniciativní
a kontrolní orgány a volí jejich členy."
Z uvedeného vyplývá, že předsedové
výborů by nebyli voleni sněmovnou, nýbrž
přímo členy svých výborů.
K návrhu tohoto postupu, který se mimochodem vyskytuje
též v jednacím řádu německého
Bundestagu, mě vede přesvědčení,
že členové výborů dovedou lépe
než sněmovna posoudit vhodnost jednotlivých
kandidátů na funkci předsedy.
Jak jsem již uvedl, nebude-li přikročeno k
zásahu do ústavního zákona, netrvám
na tomto svém posledním návrhu.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Dodatočne sa prihlásil
poslanec Jégl. Udeľujem mu slovo.
Poslanec SL P. Jégl: Pane předsedající,
dámy a pánové, měl bych několik
drobných pozměňovacích návrhů.
První se týká § 27 odst. 2, kde se jedná
o mechanismu jakéhosi předběžného
zjišťování názorů poslanců.
Domnívám se, že je zcela iluzorní, že
toto ustanovení povede ke zkrácení jednací
procedury. Proto navrhuji jeho vypuštění.
Dále v § 9 odst. 2 se mluví o tom, že
k ustavení poslaneckého klubu je zapotřebí
nejméně 5 poslanců. Domnívám
se, že je zapotřebí, abychom vycházeli
z platného volebního zákona, který
determinuje minimální entitu v tomto parlamentě
pěti procenty hlasů; v případě
Sněmovny národů tato pětiprocentní
klauzule činí tři celé a nějaké
drobné poslance, čili myslím, že zde
by měla byt stanovena číslovka tři.
To znamená, že k ustavení poslaneckého
klubu by měli být zapotřebí nejméně
tři poslanci.
Dále bych chtěl podpořit návrh kolegy
poslance Černého na vytvoření jistých
podvýborů, pouze bych chtěl jeho návrh
modifikovat a navrhoval bych změnit termín "odbornými
hledisky" na termín "hledisky zaměřenými
na určitou oblast státní politiky".
Jedná se mi o to, abychom odlišili jejich statut nějak
od statutu komisí. Na principu jistých oblastí
státní politiky přesně definovaných
vlastně vznikají de facto i jednotlivé výbory
ve Federálním shromáždění.
To je vše.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Chce ešte niekto vystúpiť
v rozprave? Nikto sa nehlási. Takže vyhlasujem rozpravu
za ukončenú.
Prosím spravodajcov, keby sa vyjadrili, či potrebujú
prestávku na spracovanie týchto pripomienok. Stačí
polhodinová prestávka? (Ano.) Dohodli sme sa, že
budeme rokovať bez poludňajšej prestávky;
keď je to vaše prianie, musíme túto prestávku
urobiť. Začneme o 12.30, aby sme sa do 15.00 hodiny
pokúsili ukončiť hlasovanie. Uvidíme,
či sa to podarí. Prosím, keby ste boli presní,
prerušujem rokovanie do 12.30 hodín.