Protože se nedomnívám, že tato práce
by měla být ohodnocena jako práce předsedů
výborů a místopředsedů výborů,
navrhuji právě to znění, že by
o tom rozhodlo předsednictvo a přiměřeně
použilo ustanovení zákona o platech poslanců.
Domnívám se, že takto přijatý
paragraf nevytvářel povinnost vytvářet
podvýbory, ale dával by možnost výborům
na základě zkušeností a situace si takovýto
podvýbor zřídit a umožnit si, aby jejich
práce byla daleko efektivnější a také
rychlejší.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Černému. Slovo
má poslanec Benda.
Poslanec SL V. Benda: Vážené Federální
shromáždění, rád bych zde podal
pozměňující návrh k §
13. Předtím bych chtěl předeslat několik
slov. Týká se to návrhu zásady poměrného
zastoupení. Prohlašuji, že zásadu poměrného
zastoupení pokládám za správnou. Myslím,
že je potřeba ji respektovat. Připadá
mi ale neúnosná příliš rigidní
poloha, v jakém stále zůstává
v jednacím řádu.
O co mi jde. Především by neměla být
podle mého názoru zásada poměrného
zastoupení vázána na volební výsledky,
ale na poslanecké kluby. Vy, jak všichni víte,
nemáme direktivní mandát svých stran,
to znamená, že nemůžeme být stranami
odvoláni, pokud se odchýlíme od jejich linie.
To znamená, že ve Federálním shromáždění
dochází a bude docházet k různým
politickým pohybům a přesunům. Takto
by mohla vzniknout paradoxní situace, že nějaká,
původně velká strana, se rozpadne do několika
frakcí, z nich jenom nepatrná frakce, třeba
pětičlenná, ponese původní
volební jméno strany a bude si z toho titulu nárokovat
například pět míst v předsednictvu.
Tady musí být respektováno současné
politické rozložení v parlamentu, nikoli staré
volební výsledky. To je první argument.
Druhý argument se týká toho, že mohou
nastat, a už pokud vím, nastaly v jednom nebo dvou
případech, situace, kdy sněmovny si nepřejí
zvolit představitele určité strany do určité
funkce a že při opakovaných volbách
další a další zástupci neprojdou.
Tady je třeba vymyslet nějaké řešení
a podle mého názoru není řešením,
když by nám tu v budoucnu zůstávaly
nějaké velké důležité
funkce neobsazeny. Metodu, jak zajistit jejich obsazení,
je třeba vymyslet.
Posléze bych rád obrátil vaši pozornost
na skutečnost, že tento § 13 pojednává
o ustavující schůzi sněmovny. Toto
není jen předpis pro nás, je to velmi přísný
předpis pro příští sněmovnu,
která vyjde z voleb, které se budou konat podle
úplně jiného volebního zákona.
Je velmi pravděpodobné, že tento dosavadní
volební zákon, který byl schvalován
jako provizorium, nebude použit při příštích
volbách a tato sněmovna, dokud neustaví své
orgány, nemá možnost přijímat
žádná rozhodnutí a možnost změnit
jednací řád a tudíž by byla námi
naprosto direktivním způsobem zavázána
k tomu, jak řešit politické rozložení
svých orgánů. Myslím, že to je
nepřípustná ingerence do rozhodování
těch, kdo budou zvolení po nás.
Po tomto odůvodnění již konkrétní
text návrhu. Zdůrazňuji, že se drží
zásady poměrného zastoupení, jen ji
poněkud modifikuje.
§ 13 by podle mého názoru měl mít
tři odstavce a zněl by takto.
První odstavec: "Na návrh poslaneckých
klubů stanoví sněmovna rozdělení
funkcí a míst v orgánech sněmoven
a v předsednictvu Federálního shromáždění
podle zásady poměrného zastoupení
politických stran a hnutí. Nedošlo-li mezi
poslaneckými kluby ke shodě, rozhoduje si sněmovna
s respektováním zásady poměrného
zastoupení."
Druhý odstavec: "Návrhy na obsazení
těchto funkcí a míst mohou v prvním
kole voleb podávat poslanecké kluby, a to v souladu
s rozhodnutím sněmovny podle odstavce 1."
Třetí odstavec: "Pokud nebyly", a to je
podstata změny, "v prvním kole některé
z těchto funkcí a míst obsazeny, může
kandidáty do dalšího kola navrhnout kterýkoli
poslanec, a to bez ohledu na zásadu poměrného
zastoupení."
Ještě bych učinil dvě poznámky.
Jednak souhlasím a podporuji návrhy Občanského
fóra, které tu přednesl poslanec Schneider,
čili stejně podle pořadí o tomto mém
návrhu mělo hlasovat později, to znamená,
kdyby byl přijat návrh Občanského
fóra na přesunutí do § 14 nebo 15 a
modifikace, tak pochopitelně můj návrh se
vztahuje na § 15 nikoli na § 13.
Ještě jednu poznámku k návrhům
Občanského fóra. Velmi mě tam znepokojil
návrh, aby mohlo být ukončeno další
přijímání přihlášek
do rozpravy, pokud se o tom sněmovny rozhodnou. V tom je
velké nebezpečí, že když bude takto
rozhodnuto o ukončení rozpravy, přijdou nejednou
mezi přihlášenými na stůl nějaké
závažné návrhy, pozměňovací
nebo doplňovací a nebude možnost se k těmto
návrhům vyjádřit.
Pokud by se mělo přijímat takovéto
ustanovení, tak si dovoluji podat pozměňující
návrh k pozměňujícímu návrhu,
aby nebyly přijímány na základě
usnesení sněmoven další přihlášky
do rozpravy, které obsahují pozměňující
návrhy. Aby se ukončila rozprava v tom smyslu, že
už nebudou další návrhy, ale možnost,
aby se poslanci vyjádřili k návrhům,
které ještě přijdou, musí být
zachována.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Ďalej vystúpi poslanec
Farkaš, pripravi sa poslanec Jičínský.
Poslanec SN M. Farkaš: Vážený pán
predsedajúci, vážené Federálne
zhromaždenie, veľmi nerád by som sa pripojil
k tým rečníkom, ktorí na tomto mieste
bez úcty k nám ostatným mrhajú v tejto
dobe takým drahocenným časom, navzdory výzvam,
ktoré tu odzneli i z úst osobnosti svetového
významu, a preto budem veľmi stručný.
Zákon č. 31 Zb. o rokovacom poriadku Federálneho
zhromaždenia je výsledkom socialisticko-pseudo-demokratickej
demagógie bývalých predstaviteľov totalitnej
moci, zastrešený imaginárnymi zástupcami
ľudu v parlamente. Pre činnosť slobodne zvoleného,
politicky, názorovo pluralitného parlamentu je tento
zákon o rokovacom poriadku nevyhovujúci, morálne
i politicky prežitý dobou, dúfam, že nenávratne
minulou.
Kvantum legislatívnej práce, mohutné balíky
problémov, ktoré sú každým dňom
zrejmejšie a viditeľnejšie, nepriaznivo sinergujú
ešte i dnes platným rokovacím poriadkom, ktorý
takto negatívne vplýva na prácu snemovni
i výborov. Poslanecký klub VPN nemá vážnejšie
výhrady voči návrhu tohto zákona,
a preto podporí jeho prijatie svojimi hlasmi.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Farkašovi. Ďalej
vystúpi v rozprave prvý podpredseda Federálneho
zhromaždenia profesor Jičínský.
První místopředseda FS Z. Jičínský:
Vážení kolegové, omlouvám se,
že nebudu mluvit příliš systematiky, protože
přece jen je obtížné na základě
toho, co člověk slyší, i když určitě
návrhy - mám na mysli některé formulace
Občanského fóra - byly dány písemně,
někde ještě docházelo přece jen
k dalším změnám. Prosím, pokud
mé připomínky nebudou přesně
formulovány, aby to bylo vysvětleno tímto
faktem.
Nejprve mi dovolte několik obecných poznámek.
Myslím, že v našem Federálním shromáždění
při projednávání tohoto jednacího
řádu došlo k pozitivnímu vývoji
v tom - jak o tom svědčí některá
závažná ustanovení - že jisté
obecné demokratické zásady, které
v době, kdy se o nich jednalo, například
při ustavování orgánů Federálního
shromáždění, byly sporné, že
nyní jsou nepochybně, neproblematické. Mám
na mysli například zásadu proporcionálního
zastoupení, respektive tvoření orgánů
na základě této zásady, i když
ji poslanec Benda jistým způsobem korigoval, ale
proti té zásadě ani on - pokud jsem tomu
dobře rozuměl - jako takové nic nenamítal.
Připomínám to jen proto, že - jak si
vzpomínáte - poslanec Mandler měl svého
času výhrady proti tomu, aby se tato zásada
uplatňovala třeba při vytváření
předsednictva Federálního shromáždění.
Stejně tak považuji tento pozitivní vývoj
za prokázaný například stanoviskem
k politickému grémiu, tj. k instituci, která
v době, kdy poprvé se dostala před oči
poslanců, vzbudila velký nesouhlas a odpor, protože
se v tom vidělo vytváření nějakého
orgánu, který hodlá poslance manipulovat,
jakoby měl omezovat suverénní práva
poslanců a Federálního shromáždění,
respektive obou jeho sněmoven jako celku.
Myslím, že praktické zkušenosti ukázaly,
že je třeba jistým způsobem po linii
poslaneckých klubů práci poslanců
usměrňovat, resp. dohadovat se po linii tak, aby
bylo možné dospět k určitým uspokojivým
závěrům nebo uspokojivému projednání
určitých předloh. Zdá se mi, že
instituce, která je navržena, není dnes předmětem
nějakých velkých pochybnosti.
V tomto směru vidíme, že naše představy
o tom, jak by Federální shromáždění
mělo fungovat, resp. podle jakých pravidel by se
mělo řídit, se vyvíjejí. Samozřejmě
představy zůstávají i nadále
rozporné a rozpor se projeví v tom, v čem
jsou odchylky od původního návrhu jednacího
řádu. Nechci hodnotit, zda pozitivně nebo
negativně, jen upozorňuji na to, že se tu stále
rozpor mezi fungovaním parlamentu jako instituce založené
na pluralitním politickém systému přece
jen hodně kombinuje a někdy komplikuje působením
poslance, který se cítí být individuálně
odpovědný a jeho vazba k určitému
politickému hnutí nebo politické straně
je velmi volná. Tento rozpor zde existuje a vyplývá
i z některých rozdílů, které
jsou mezi původním textem a textem, který
máme nyní před sebou.
Hovořím o tom jen proto, a to se týká
návrhu poslance Mandlera na ústavní změny,
i když to nyní není předmětem
jednání, abychom si uvědomili jeden fakt
- že Federální shromáždění
je dostatečně velký orgán, aby se
na něj vztahovaly zákony profesora Parkinsona, aby
si totiž stačilo samo a svou veškerou iniciativu
a energii by mohlo vyčerpat řešením
svých vnitřních problémů. Těchto
vnitřních problémů je nutně
mnoho, protože toto Federální shromáždění
je první, které je složeno podle principu politického
pluralismu. Jeho fungování se teprve všichni
učíme, čili i pravidla, podle jakých
má tento sbor fungovat, se teprve vytvářejí.
Není také vždy jasné - a to se také
bude teprve v procesu další práce přesněji
vyjadřovat - co je vhodné vyjadřovat přímo
v právních předpisech a co je vhodné
nechat na praktické fungování, na určité
politické dohody, politické zvyklosti, které
se také vytvářejí a které jsou
nezbytným doplňkem jednacího řádu,
které mu dávají konkrétní obsah.
V jednacím řádu - a zde souhlasím
s poslancem Bendou - bychom asi neměli dávat ustanovení
o tom, že na návrh poslance lze zarazit diskusi nebo
rozhodnout o tom, že další přihlášky
do diskuse se nebudou přijímat. I když se to
může jevit v rozporu s tím, co jsem říkal
předtím. Myslím si, že většina
poslanců se nemůže usnést na tom, že
poslanec nemá právo k věci vystoupit. Skutečně
se může stát, že v průběhu
rozpravy budou vzneseny závažné pozměňující
návrhy, nebo ten, kdo mluvil, se vysloví k něčemu,
co se týká jiného poslance, způsobem,
že on chce na to reagovat. Myslím, že toto právo
by mu mělo být dáno. Ustanovení, které
je tam navržené, se mi jeví jako velmi problematické.
Ještě bych chtěl říci několik
slov k předsednictvu, které se tu jevilo v některých
diskusních vystoupeních jako strašné
monstrum. I s vědomím rizik, která jsou spojena
s tím, že určité věci říkám,
přesto bych k tomu chtěl něco říci.
Uznávám námitky, které byly vzneseny
v tom smyslu, že dosavadní ústavní zákon
číslo 143 nerozlišuje přesně
mezi funkcí předsednictva jako orgánu Federálního
shromáždění - až na jisté
ústavní výjimky - a mezi určitou funkcí,
která má mít jistou koordinující
funkci. Ale těchto činností Federální
shromáždění ani podle ústavy
tolik nemá. Zdá se mi, že některé
věci se jeví hypertrofovány.
Pro připomenutí - podle ústavy z roku 1920
tehdejší výbor, který existoval, měl
24 členů. To souviselo s tím, že poslanecká
sněmovna do tohoto výboru posílala 16 členů,
senát 8. Kdybychom to vztahovali na to, že my máme
dvoukomorové shromáždění, které
má ale stejný počet členů v
každé sněmovně, pak by tomu odpovídal
32 členný stálý výbor. Čili
rozdíl se mi nejeví tak katastrofální,
jak to vyplývalo z některých stanovisek.
Nyní mám několik konkrétních
připomínek. Samozřejmě, že rozpočet
Federálního shromáždění
včetně rozpočtu Kanceláře schvaluje
jako celek Federální shromáždění.
Je na uvážení, zda i rozpočet Kanceláře
nemá schvalovat předsednictvo. Jde o určitou
technickou otázku. Výbor rozpočtový
samozřejmě to musí projednat, ale žádný
výbor - necháme-li stranou jistá práva
vyšetřovací komise - není orgánem,
který může jakkoli cokoli rozhodnout. Nemyslím,
že tato otázka je příliš významná,
ale jistý význam přece jen má.
Pokud jsem dobře rozuměl návrhu, který
zde přednášela zpravodajka, měla by
se imunita poslance rozšířit i na přestupkové
řízení. (Zpravodajka podala vysvětlení.)
Dobře, tak tedy přestupkové řízení.
Tomu jsem tedy špatně rozuměl.
Mám pochybnosti o tom, zda bychom měli přijmout
návrh poslance Wagnera o tom, že schůze může
být zahájena, když je přítomna
alespoň třetina poslanců. Jde o to, aby shromáždění
bylo usnášení schopné. Může
být vznesen nějaký návrh, o kterém
je třeba rozhodnout. Pak se musí diskuse přerušit.
To považuji za velmi problematické. Jinak nemyslím,
že během každé schůze zde všichni
poslanci po celou dobu musí byt.
Paragraf 30 odst. 4 o dvojím čtení - nevím,
zda-li by to nebylo třeba skloubit s problematikou, která
oproti původní předloze se do návrhu
jednacího řádu dostala, totiž s problematikou
zásad zákonů. Dvojí čtení
má smysl u dvojí předlohy. Je tedy otázka,
zda by to nebylo, kdyby to bylo přijato v této podobě,
disparátní.
Mám vážné výhrady a osobně
nesouhlasím s tím, abychom rozšiřovali
zvláštní oprávnění, které
Federální shromáždění
rozhodlo dát komisi pro vyšetřování
událostí 17. listopadu na všechny výbory,
když to budou považovat za účelné
v určitých věcech. Parlament musí
respektovat ústavní vymezení své funkce
a neměli bychom tedy vycházet z toho, že budeme
hrát jakoukoliv roli nějakého vyšetřovacího
orgánu vůči kterýmkoliv jiným
státním orgánům. Ústavní
politická kontrola je něco jiného než
vyšetřování.
Je otázka v souvislosti s ukončením rozpravy,
zda bylo vhodné, že vypadlo ustanovení z původní
předlohy, že poslanec má právo vystoupit
jenom dvakrát. Stálo by za úvahu, zda by
to tam nemělo být, čímž bychom
dali možnost, aby on na to reagoval a zároveň,
aby jeden a týž poslanec nevystupoval neomezeně,
kolikrát chce.
Mám poznámku k návrhu Klubu poslanců
Občanského fóra ke společně
zprávě návrhu zákona § 38 odst.
1, kde třetí věta zní: "Bylo-li
hlasování veřejné, je v příloze
zápisu uvedeno, jak každý poslanec hlasoval.
Doporučuji tento doplněk tam nedávat - připomínám
včerejší zkušenost, kolikrát jsme
hlasovali v souvislosti s přijímáním
ústavní Listiny práv a svobod občanů.
Veřejné hlasování je důležitá
zásada parlamentní práce, aby bylo vidět,
jak kdo hlasuje, ale není-li stanoveno jako povinnost v
určitých zvláštních případech
toto hlasování podle jmen, potom není žádného
důvodu, aby se jako součást zápisu
uvádělo, jak kdo hlasoval. Zde stačí,
že pro ten, či onen návrh se vyslovila potřebná
většina. Ono to sice lze technicky zvládnout,
ale kdybychom to měli přikládat k zápisu,
pak by toto muselo být ověřováno,
což by bylo technicky složité, protože kdybychom
museli při každém hlasování zapisovat
jak kdo pro tu či onu věc hlasoval. Nepovažuji
to tedy za technicky schůdné, neobyčejně
by to zkomplikovalo a prodloužilo průběh hlasování.
Tento návrh doporučuji tedy nepřijmout.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďalej vystúpi v rozprave pán poslanec
Tomis, pripraví sa pán poslanec Zeman. Ešte
sa hlási s faktickou poznámkou poslanec Schneider.
Poslanec SL J. Schneider: Chtěl bych říci
panu místopředsedovi Jičínskému,
že v tomto ohledu byl návrh Občanského
fóra pouze formulační změnou, protože
v tisku 328 je věta: "Bylo-li hlasování
veřejné, je přílohou zápisu
uvedení jak každý poslanec hlasoval. "
První místopředseda FS Z. Jičínský:
Omlouvám se, je to připomínka k tisku č.
328, což v původním návrhu nebylo. Dávám
tedy pozměňovací návrh k tisku č.
328.
Poslanec SN V. Tomis: Pane předsedající,
vážené kolegyně a kolegové, měl
jsem připraveno více pozměňovacích
návrhů, ale protože je již předřečníci
uplatnili, budu stručný.
Navrhuji doplnit § 3 tak, že za slovem "zvolen"
bude "....podle plánu schůzí sněmoven
a výborů (komisí) nejméně na
měsíc dopředu a jeden den v týdnu
ponechat pro jeho poslaneckou činnost v jeho obvodu."
I když jsme před 10-ti minutami dostali plán
na leden, tak si myslím, že to je nedobrá práce.
Jestliže se napíše od 11. do 25. 1. schůze
výborů a komisí, porady s experty, tak to
není správné. Zde je dost velký orgán
na to, aby bylo možné toto rozpracovat, a abychom
věděli přesně co se kde bude konat.
Myslím, že to pomůže i zdejší
Kanceláři, které dnes a denně měníme
své požadavky na dopravu domů. Dále
navrhuji, abychom společné zasedání
Sněmovny lidu a Sněmovny národů plánovali
raději od úterka do pátku, abychom to nemuseli
nějak měnit.
Paragraf 13 odst. 1 doporučuji doplnit přesto, že
zde odezněly připomínky pana Mandlera i zástupce
Občanského fóra: "...v orgánech
Federálního shromáždění
a sněmoven a předsedů výborů."
A na konci: "...po celou dobu volebního období."
Myslím, že tento jednací řád
schvalujeme pro sebe, vlastně již jen na 12 měsíců,
a že by to tedy mělo být zachováno,
protože se zde jeví okolnost, že když některá
politická strana nebo hnutí měly nějaké
výsledky ve volbách, vypadly by ze všech vedoucích
funkcí jenom proto, že vždycky protikandidát
bude přehlasován větší stranou.
Myslím tedy, že by to mělo být zachováno
a tento postup dodržen.
Dále doporučuji u § 51 vypustit slova na konci
poslední věty: "... jestliže o to navrhovatelé
požádali". Myslím, že navrhovatel
není povinen hlídat termíny, ale jestliže
to předloží příslušnému
orgánu a ten nerozhodl nebo nechtěl rozhodnout,
měl by to automaticky předložit předsedovi
a navrhovatelé by se to měli dovědět.
Poslední věc, kterou dávám na zvážení,
kterou jsme v hospodářském výboru
projednávali, - hlasování na třikrát
je velice zdlouhavé, znamená to vlastně 9
úkonů - jestli toto počítací
zařízení má schopnost, aby bylo možno
hlasovat najednou, protože stejně výsledky
se dozvíme odděleně podle Sněmovny
národů české a slovenské časti
a Sněmovny lidu. Myslím tedy, ze by to byly 3 úkony,
místo devíti. Závěrem bych chtěl
říci, že nedoporučuji návrh,
který zde byl, aby bylo možno zamezit přijetí
další přihlášky, protože si
myslím, že to jedno z důležitých
práv poslance, aby mohl vystoupit. Na druhé straně
podporuji připomínku pana poslance Jičínského,
že bychom se mohli usnést na tom, že více
než dvakrát by poslanec neměl vystupovat, protože
to je pak zbytečné prodlužování
jednaní.