Není možné, aby každý poslanec
se cítil zastoupen v předsednictvu. Zejména
poslanci, kteří silně zdůrazňují
svojí individualitu budou vždycky v určitém
napětí ke každému delegovanému
orgánu. To je nezbytné a přirozené.
Ale přece jen bych vás chtěl poprosit, abyste
chápali, že k funkci parlamentu patří,
že tu musí být stálé gremium
menší a ne úplně přiměřeně
tvrdit, že předsednictvo je tu od toho, aby bylo snáze
manipulovatelné. Odnáším si toto ze
svého půlročního působení
v tomto orgánu, kde jsem za tuto dobu nebyli nikdy manipulováni.
Ale takový orgán tu být musí a jeho
funkce vůči plénu není jednoduchá.
Vždy bude předmětem různých podezření
a útoků, zejména v době kdy parlament
pracuje nad normální míru, je přetížen
prací. Snažme se to udělat tak, aby tuto úlohu
plnil co nejlépe. Ale prosím vás, ne tak,
že se tento orgán, který je pro funkci parlamentu
životně důležitý, například
zruší.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ospravedlňujem sa poslancovi Mandlerovi. Prihlásil
sa predseda Snemovne národov poslanec Šútovec,
pred tým vystúpi s technickou poznámkou poslanec
Schneider.
Poslanec SL J. Schneider: Zaznělo tu, že se jedná
o můj návrh. Je to návrh Občanského
fóra. Pokud jde o funkce předsednictva, tento návrh
nebyl veden myšlenkou, že předsednictvo Federálního
shromáždění manipuluje něčím.
Domnívám se, že je lépe přednést
jeho působnost v technických otázkách
na předsednictva Sněmoven, která mohou, nevyplývá
z ničeho, že by nemohla jednat společně
- a v otázkách politických existuje instituce
politického grémia.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Slovo má poslanec Šútovec.
Předseda SN M. Šútovec: Ospravedlňujem
sa poslancovi Mandlerovi, že som predbehol, ale nadväzujem
na to, čo tu povedal pán podpredseda Sokol. Nemyslím
na politickú líniu, ale na niekoľko technických
poznámok, ktoré tu načrtol. Chcem predniesť
niekoľko pozmeňovacích návrhov, ktoré
vyplynuli z praxe predsedu snemovne.
Chcem uprieť vašu pozornosť na § 4 odst. 1.
Ide o druhú vetu, kde neúčasť poslanca
na rokovaní snemovne a výborov posudzuje predseda
snemovne alebo výborov po skončení kalendárneho
mesiaca. Tam by som navrhoval formuláciu "po ukončení
kalendářního měsíce" formuláciou
"do pěti dnů po skončení schůze".
Ide o to, že správa sa musí zredigovať
a vytlačiť v istom časovom limite, a ako viete,
v správach o zasadaní zo spoločných
schôdzi sa uvádza účasť a neúčasť.
Táto lehota - mesiac - je príliš dlhá
z výrobného hľadiska.
Ďalej k § 42 odst. 2: Tam sa hovorí o tom, že
"předsednictvo sněmovny pro projednání
s předsedy všech výborů..." Chcel
by som navrhnúť, aby sa táto formulácia
zmenila na formuláciu "předseda sněmovny".
To iste by som žiadal v odsekoch 3 a 4. Chcem to vysvetliť
tým, že zvolávať predsedníctvo
snemovne kvôli každému prideleniu zákona
je značne nepraktické, najmä preto, že
poslanci pochádzajú z rôznych miest a je neoperatívne
zvolávať ich kvôli tomuto úkonu. Doteraz
to bolo tak, že predseda snemovne bol splnomocnený
tieto úlohy vykonávať. Prosil by som, aby sa
zvážila možnosť udelenia tejto právomoci
predsedovi snemovne. Je to čisté pragmatická
záležitosť.
V odseku 3 § 42 je formulácia, že "předsednictvo
sněmovny ve svém opatření..."
túto prvú vetu by som žiadal nahradiť
vetou "předseda sněmovny ve svěm opatření".
V odseku 4, druhy riadok by znovu išlo o predsedu snemovne.
Tam je výraz "s předsednictvem druhé
sněmovny", namiesto toho by bolo "s předsedou
druhé sněmovny".
V § 43 by išlo o podobnú záležitosť.
V odseku 1 sa v posledných dvoch slovách hovorí,
že sa to "postoupí předsednictvům
sněmoven". Tam by som navrhoval nahradiť "předsedům
sněmoven."
V odseku 2 navrhujem škrtnúť výraz "předsednictvu
sněmovny" a nahradiť slovami "předseda
sněmovny postoupí toto stanovisko..."
K § 46: "Jakmile se v průběhu jednání
výborů ukázalo, že výbory mají
proti návrhu zákona vážné námitky,
mohou předsednictva sněmoven požádat
předsedu Federálního shromáždění."
Tento výraz by som odporúčal zmeniť
na výraz "předsedové sněmoven".
Oddiel 3 § 57, odsek 2, ktorý sa týka interpelácií
a otázok: "Poslanec podáva interpelácie
písomne..." Tu stojí "predsedníctvu
snemovne", ktoré o nej informuje predsednictvo Federálneho
zhromaždenia. Navrhoval by som v logike dosiaľ prednesených
návrhov, aby to znelo: "Poslanec podáva interpeláciu
písomne predsedovi snemovne, ktory o nej informuje predsedu
Federálneho zhromaždenia a predsedu druhej snemovne."
V § 58, ktorý nasleduje, je znovu výraz "predsedníctvo
snemovne". Navrhujem zameniť výrazom "predseda
snemovne".
V tom istom § v odseku 4: "S písomnou odpoveďou
na interpeláciu zoznámí predseda snemovne..."
namiesto "predsednictvo" - "...všetkých
poslancov a predsedníctvo snemovne, ktoré ju zaradí
na rokovanie najbližšej schôdze snemovne".
Teraz by tam išla bodkočiarka a vsunul by som vetu:
"O písomnej odpovedi informuje predsedu Federálneho
zhromaždenia a predsedu druhej snemovne."
V § 74 odsek 1 navrhujem malú vsuvku. Veta doteraz
znie: "Schôdze predsednictva snemovne zvoláva
predseda snemovne." Navrhujem vsuvku: "Schôdze
predsedníctva snemovne zvoláva a vedie predseda
snemovne." Mám ešte jeden návrh. Nie je
mi jasné, akú formuláciu by som mal navrhnúť.
Paragraf 98 odsek 3 - ide o disciplinárne konanie. "Po
vykonaní potrebného šetrenia alebo vyšetrovania
mandátový a imunitný výbor predloží
návrh predsedníctvu snemovne." Výraz
"predloží návrh" sa mi zda nedostatočný,
myslím, že by ho bolo treba precizovať či
"návrh na uznesenie" alebo návrh na opatrenie.
To je všetko.
Ospravedlňujem sa, že som tieto veci nemal možnosť
predniesť na nejakom z výborov a že to robím
teraz. To je zároveň poznámka smerom k pánu
poslancovi Mackovi, ktorý tu jemne naznačil, že
by predsedovia snemovni snáď mali viac sedieť
v pléne, ale chcem povedať, že predsedovia snemovni,
okrem toho, že majú robotu v práci, majú
ešte kopu roboty vo svojej kancelárii a musia denne
prečítať a parafovať množstvo všelijakých
dokumentov, tak prosím o porozumenie.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Ďalej vystúpi v rozprave
poslanec Mandler, pripraví sa poslanec Albert Černý.
Poslanec SL E. Mandler: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, mám velmi usnadněnou
situaci, protože ani nemohu navázat na nic jiného,
než na to, o čem se tady hovoří, to
znamená o předsednictvu, jeho funkci, složení
atd. Chtěl bych říci, že jednací
řád za těchto mnoho měsíců,
co se projednává ve Federálním shromáždění
- a myslím, že se shodneme, - doznal velmi podstatné
změny k lepšímu. Je důležité
si to uvědomit, jak těžká je práce
změnit jednací řad formálního
nomenklaturního parlamentu v jednací řád
parlamentu skutečně demokratického. Přitom
ovšem od počátku až do konce je všem
jasné, že stará nomenklaturní struktura
"velkého parlamentu" s "malým"
parlamentem uvnitř, to je s čtyřicetičlenným
předsednictvem se rušit nebude. Také návrhy
občanského fóra, poměrně dalekosáhle,
jak je přednesl poslanec Schneider předsednictvo
neruší. Ani poslanec Huml, který označil
právem předsednictvo za relikt staré doby,
nevystupoval pro zrušení předsednictva. Je
tedy předsednictvo určitým limitujícím
faktorem v jednacím řádu, kam až může
snaha o co nejlepší fungování celého
Federálního shromáždění
jít. Přitom máme před sebou ještě
- doufám - 16 - 18 měsíců dosti velké
práce.
Důvody pro to, proč se neusiluje o nynější
zrušení předsednictva, jsou - myslím
- dvojí. Musel by se především nyní,
těsně před vypracováním ústavy
zpracovat nový systém řízení
parlamentu a protože takový systém vedení
sněmoven těžko může existovat "an
sich", je lépe to ponechat nové ústavě.
Ale my se domníváme, že je právě
důležité vyzkoušet úplně
nový systém, nový systém vedení
sněmoven, než bude zakotven v nové ústavě,
tak jak je vidět, že mnoho procedurálních
postupů je pro nás úplně nových
a vyvíjejí se v průběhu naší
práce.
Další a největší překážka
pro odstranění předsednictva z jednacího
pořádku je, jak se několikrát zde
zdůrazňovalo, to, že dosavadní předsednictvo
je zakotveno v ústavním zákoně č.
143 o čs. federaci a tedy jakákoliv změna
jednacího řádu, která by se týkala
předsednictva, znamená zároveň novelizaci
ústavního zákona o federaci a opět
v době, kdy se začíná připravovat
ústava.
Dámy a pánové, protože to, co přednáším,
poněkud překračuje úzce jednací
řád, nebudu tady vznášet další
argumenty o tom, jak předsednictvo v současné
organizační struktuře je na překážku
atd. To tady bylo dostatečně vysvětleno v
projevech předřečníků a já
se obávám, že i náměty pana předsedy
Sněmovny národů Šútovce ukazují
právě na to, jak instituce předsednictev
je v současné době pro praxi těžkopádná.
Já bych se omezil na toto. Z vnějšího
podnětu, který však je významný
(aféra v České národní radě),
jsme dospěli v Liberálně demokratické
straně k názoru, že není možné,
aby předsednictvo fungovalo v jednacím řádu
a v ústavě nadále. Pokusili jsme se podívat
na to, co by bylo třeba udělat, aby naše Federální
shromáždění mělo takové
prezídium, jak to odpovídá ostatním
demokratickým státům. Zjistili jsme, že
úpravy nejsou velké a doufám, že mi
bude umožněno, abych vás s nimi alespoň
obecně seznámil. Někteří máte
naše návrhy, i když je k tomu třeba ještě
přidat doplněk.
Hlavně k tomu chci předeslat, že se v naší
praxi ukazuje, že přestože s velkou úctou
procedurální přistupujeme k ústavnímu
zákonu, novelizuje se prakticky dnes a denně. Pokud
by novela neměla být zvláště
podstatná, tak se domníváme, že není
důvodu proč v budoucnosti velice blízké
k ní nepřistoupit. Jde tedy o to, že by se
v podstatě vyměnil pasus týkající
se předsednictva, to znamená čl. 54 a 56,
přičemž pro ty, kteří nemají
naše návrhy, bych si to dovolil přečíst.
Článek 54 zní: "Každá sněmovna
volí svého předsedu a místopředsedu."
Nepředpokládáme existenci předsednictev
sněmovny.
Článek 56 by zněl: "Předsednictvo
Federálního shromáždění
má 6 členů a je složeno z předsedy
Federálního shromáždění
a jeho místopředsedy, předsedů obou
sněmoven a jejich místopředsedů. Předsedu
Federálního shromáždění
a jeho místopředsedu volí Sněmovna
lidu a Sněmovna národů na návrh poslaneckých
klubů. Stane-li se předsedou Federálního
shromáždění poslanec, který je
občanem České republiky, zvolí se
místopředsedou poslanec, který je občanem
Slovenské republiky, nebo naopak. Totéž platí
pro volbu předsedů a místopředsedů
obou sněmoven.
Předsedové a místopředsedové
obou sněmoven, jsou odpovědni Sněmovně
Federálního shromáždění,
která je zvolila. Sněmovna je může kdykoliv
odvolat. Předseda a místopředseda Federálního
shromáždění jsou odpovědni oběma
sněmovnám."
To je zhruba vše, pokud jde o předsednictvo. Předsednictvo
by mělo 6 členů (Spolkový sněm
v SRN má 5-ti členné předsednictvo).
Je ovsem třeba ještě vyřešit ony
zvláštní situace, o které jde, když
parlament nezasedá a kdy je třeba, aby existoval
nějaký výbor, který je složen
na zásadě poměrného zastoupení
a plní základní funkce, bez kterých
se stát neobejde. S návazností na jednací
řád první republiky navrhujeme tzv. hlavní
výbor. K tomu by stačilo upravit článek
58, který je právě věnován
té době, kdy Federální shromáždění
nezasedá, a to v tom smyslu, že v této době
by zasedal hlavní výbor. Já to hlavní
přečtu. Odstavec první by zněl: "V
době, kdy bylo Federální shromáždění
rozpuštěno nebo se nemůže sejít
v důsledku mimořádných příčin
plní nezbytné funkce jeho působnosti Hlavní
výbor Federálního shromáždění.
Jeho jednání se řídí přiměřeně
jednacím řádem Federálního
shromáždění. Hlavní výbor
jmenují na ustavující schůzi Federálního
shromáždění poslanecké kluby
podle zásad poměrného zastoupení -
10 členů ze Sněmovny lidu a po 5-ti členech
z obou částí Sněmovny národů."
To, co je v článku 58 (který zde číst
nemusím) znamená, že hlavní výbor
může vydávat zákonná opatření.
Článek 5 by byl: "Je-li zasedání
Federálního shromáždění
znemožněno v důsledku mimořádných
příčin, může se hlavní
výbor usnést o vypovězení války.
Vážení kolegové, mám ještě
několik našich návrhů. Já vím,
že není dnes možno projednávat ústavní
zákon, který ještě nebyl dokonce ani
navržen. Nicméně považoval jsem za velmi
účelné vás s tím seznámit,
protože se domníváme, že existence předsednictva
až do konce volebního období by v této
formě nebyla účelná a chceme vás
poprosit, abyste nám pomohli co nejdříve
(my si myslíme, že je to možné do příštího
nebo přespříštího zasedání)
projednat i tuto věc, která by - kdyby se podařila
- znamenala, že by Federální shromáždění
už jednalo jako opravdu moderní parlament demokratického
státu, bez onoho posledního reliktu z doby nomenklatury.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Mandlerovi. Ďalej vystúpi
poslanec Černý. Pripraví sa poslanec Benda.
Poslanec SL A. Černý: Pane předsedající,
dámy a pánové, mám malý pozměňující
a větší doplňující návrh
k paragrafu 105. V § 105 v tisku 328 se stanoví, co
z dosavadních platných zákonů se ruší.
Cituji § 105, odst. 5 návrhu: "Zrušují
se zákon č. 32/1989 Sb., o poslancích Federálního
shromáždění s výjimkou ustanovení
paragrafu 8, odst. 1 a paragrafu 9." Navrhuji vypustit zmínku
o odstavci 1 tak, že znění by bylo: "...s
výjimkou ustanovení § 8 a 9."
Proč? Když se podíváme na § 8 dosud
platného zákona o poslancích, zní
takto. § 8, odstavec 1: "Poslanec, který přestal
být volitelný, ztrácí mandát.
Ztrátu vysloví na návrh mandátového
a imunitního výboru sněmovna, jejímž
je členem." Odstavec 2, o který se jedná:
"Poslanec ztrácí mandát také
z důvodů, které stanoví ústavní
zákon o čs. federaci."
Proč se domnívám, že odstavec 2 by neměl
být rušen? Na základě včerejší
rozpravy o usnesení k lustracím je docela možné,
že budeme novelizovat ústavní zákon
o čs. federaci. Je také možné, že
budeme novelizovat zákon o poslancích, nebo budeme
vytvářet nový zákon o ztrátě
poslaneckého mandátu.
Jde mi o to, aby se vypuštěním odstavce druhého
nezavřela vrátka pro řešení této
problematiky přímo v ústavním zákoně
o čs. federaci. To je pozměňující
návrh.
Nyní mám doplňující návrh
k § 105 b). Navrhuji, aby zněl v kompletním
znění takto:
Zrušují se b) zákon číslo 32
Sb., o poslancích Federálního shromáždění,
s výjimkou ustanovení 28 § 9, 19, 20 a 21.
Proč? Když se podíváme do zatím
platného zákona o poslancích - část
4 na str. 11, je tam napsáno, zákonu výkonu
poslanecké funkce. Jsou tam obecné zásady,
povinnosti orgánů a organizací.
Chápu předkladatele návrhu, proč tyto
náležitosti k návrhu neformulují. Vycházeli
z jednacího řádu jiných parlamentů
demokratických zemí, kde postavení poslanců
není nijak zvlášť upraveno. Uvědomme
si, že v západních demokraciích tato
demokracie bez přerušení trvá někde
i 200 let, a že za tu dobu společnost obecným
konsensem přijímá určitá základní
práva a postavení poslanců tak, že je
není třeba vyjadřovat zákonem.
Domnívám se, že u nás, v čs.
federaci, která teprve po 42 letech se znovu pokusí
vybudovat demokracii, není obecným konsensem v podstatě
dáno nic. Jedině jakási touha po pravdě,
spravedlnosti a domnívám se, že na přechodnou
dobu do přijetí nových ústav a nových
zákonů, které by tato práva řešily,
bychom znění paragrafů 19 - 21 měli
zachovat, abychom si případně nekomplikovali
výkon své ústavní funkce.
Jde jen o maličkost, v § 19, 20 a 21, by se vypustili
všechny zmínky o socialistických organizacích
nebo organizacích. Zásada by měla být,
že poslanec se může obracet, event. jeho činnost
je zajištěna ústavními orgány
a státními orgány, nikoli socialistickými
organizacemi nebo organizacemi obecně. V tomto by tedy
tyto paragrafy a oprávnění, které
dávaly poslancům, byly zúženy. Tolik
k § 105.
Pokud by Federální shromáždění
tento můj návrh nepřijalo, mám další
doplňovací návrh, který spočívá
v tom, že za § 6 by se vsunul nový §, pracovně
označený 6 a), který by zněl: "Členové
vlády ČSFR a vedoucích státních
orgánů ČSFR jsou povinni poskytnout poslanci
informace a podklady potřebné pro výkon jeho
funkce a na jeho žádost ho přijmout."
Dále mám doplňující návrh
na vsunutí nového § do § 91 a) (pracovně
takto označeného). Je to do oddílu o parlamentních
výborech. Nový § 91 a) by zněl:
Odst. 1: "Sněmovna může zřídit
z členů výborů obou sněmoven
stálý podvýbor, jestliže se to jeví
účelné pro zefektivnění práce
výborů obou sněmoven.
Odst. 2: "Složení podvýboru se řídí
odbornými hledisky."
Odst. 3: "Předseda a místopředseda podvýboru
jsou voleni z členů výborů obou sněmoven
společně členy výborů obou
sněmoven."
Odst. 4: "Předsednictvo Federálního
shromáždění určí náležitosti
předsedy a místopředsedy podvýboru
přiměřeně podle zákona o platech
poslanců."
Odst. 5: "Pro jednání podvýboru platí
přiměřeně ustanovení §
79 - 90 tohoto zákona."
Proč navrhuji vsunutí tohoto nového paragrafu?
Na základě zkušenosti práce obou výborů
branných a bezpečnostních se ukazuje, že
problematika je tak široká a zároveň
ve své šíři tak specifická, že
výbory v pojetí, které dosud je, nemohou
účelně a efektivně plnit svou funkci.
Poslanci se musí zabývat prakticky celou šíří
podnětů, které do obou výborů
přicházejí.
Uvažovali jsme o tom, že bychom navrhli dokonce rozdělení
těchto výborů. Na výbory branné
a na výbory bezpečnostní. Ale to je jen část
řešení. I v branné problematice i v
bezpečnostní problematice jsou problémy,
jsou okruhy otázek, které je nutno řešit
průběžně, je nutné je řešit
na základě především odborných
znalostí a schopností jednotlivých poslanců
a výborů. Jsem přesvědčen,
že daleko lépe než komise výboru, které
prakticky nemají pravomoci, jsou pouze účelově
vytvářené, by tyto funkce mohly plnit podvýbory,
které by byly stálé po celou dobu existence
výboru a mohly by se zabývat speciálními
úkoly, které by mohlo daleko lépe plnit několik
poslanců tohoto podvýboru než výbor
celý. Vycházím z toho, že práce
takovýchto podvýborů by do značné
míry přesahovala rámec práce celého
výboru, pokud jde o členy podvýboru. Určitými
otázkami by se samozřejmě členové
takového podvýboru museli zabývat i problematikou,
kterou projednává celý podvýbor, ať
už jde o zákony ústavní, obecné
problémy, problémy obecné bezpečnosti
státu, obecných vojenských otázek.
Mnoho práce by vykonaly navíc, proto navrhuji odst.
4, že alespoň předsedovi tohoto výboru
by jejich práce navíc byla zhodnocena rovněž
finančně.