Pátek 11. ledna 1991

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Ďalej bude hovoriť poslanec Hubálek, pripraví sa poslanec Huml.

Poslanec SL B. Hubálek: Pane předsedající, dámy a pánové, budu mluvit k jednacímu řádu, ale jednací řád to není jenom litera daná, to je i, jakým způsobem se naplňuje, jak odpovídá praxi, z čeho vycházíme. K praxi mají mnoho co říci naši spoluobčané, protože jejich jménem tady jsme. Jejich jménem jednáme. Obzvlášť od posledního vystoupení 27. listopadu dostávám záplavu dopisů, které mne opravňují, abych zde hovořil jménem značného - já to nebudu vyčíslovat - množství voličů, kteří naprosto souhlasí s mým dosavadním jednáním a vystupováním v parlamentě. Nebudu rozebírat jejich detailní dopisy, mám jich část sebou, stoh jich je doma, ale přečtu několik úryvků těch nejpodstatnějších.

Jsou to dopisy jednotlivců i organizací. Jako první uvádím Konfederaci politických vězňů Slovenska, vybírám větu: "Celkove sme však sklamaní, ale dúfame, že sa nám podarí vyviesť spoločnosť z tohto útlumu, do ktorého celkom plánovite ho vedú." Z dalšího dopisu: "Všichni cítíme, jak obrovský rozdíl je mezi slovy a skutky našich vládních činitelů." Další: "Ti, kteří chtějí dělat politiku čistě a spravedlivě a dokázat, že politika nemusí být špinavá, jak se o ni tvrdí. Žádná společnost se neobejde bez spravedlnosti. Ani naše ne. Jistá provinění jsou z lidského hlediska nepromlčitelná, i když není právě příjemné se tím zabývat." Další: "Necítím k nim nenávist a nebudu se mstít, ale ať nás proboha nechtějí znovu komandovat. My nechceme nikoho, kdo dělal zlo kdykoli a jakkoli. Ať si ti pánové vezmou příklad ze spisovatele Pavla Kohouta, který seriozně odmítl dnes nabízené funkce s tím, že jeho minulé chyby mu znemožňuji se na vládě podílet."

Mohl bych takto pokračovat dále, ale mým vystoupením je vyjádřit i svůj pocit zklamání a hořkosti nad dosavadním jednáním a naplňováním jednacího řadu. Vy všichni víte - pak uvedu textaci, kterou chci pozměnit, nechci mluvit zbytečně dlouho, toto byl úvod, připravil jsem si několik řádek, abych byl stručnější. Dovedl bych to říci bez papíru, ale trvalo by to asi déle.

Základní připomínky k jednacímu řádu Federálního shromáždění jsem zpracoval do tří paragrafovaných novel a předal je podatelně pro pana předsedu Dubčeka už 29. srpna loňského roku. Jejich smyslem potřebným tehdy i dnes byla autorita poslanců, vycházející z jejich kontrolní pravomoci. To není samoúčelné, neboť i dnes mě upozorňují spoluobčané o nevěrohodnosti některých údajů, kterými odpovídají různí ministři na naše interpelace. To mějte, prosím, na paměti, až budete hlasovat o mých změnách jednacího řádu.

Ačkoli mé novely mají velký praktický význam, nic se nedělo. Jsem člověk po určité meze trpělivý a tolerantní. Snažím se vžít do postavení druhých a nemám rád zbytečný spěch. Co nechci, aby druzí dělali mně, nechci dělat ani já jim. Proto až skoro za dva měsíce, 23. října, jsem taktně urgoval své podání tak, že jsem je spolu s ostatními materiály rozeslal na domácí adresy poslanců. Také proto, abych usnadnil jejich předjednání.

Jako v jiných případech, i zde dobrá snaha nebyla oceněna. Spíš byla chápána jako slabost. Jak pokrytecky pak znějí řeči našich představitelů o preferenci odborností a morálnosti, když jejich vlastní práce tyto hodnoty ignoruje. Proto jsem žádal osobním dopisem ze dne 1. listopadu 1990 pana předsedu Dubčeka o zdůvodnění protiprávního a diskriminačního postupu vůči poslanci nejen ve vztahu k novelám o jednacím řádu. Chci znát také původce tohoto lajdáctví nebo zlovolnosti, alespoň tak na mne působí celá řada údajných nedopatření.

Mimo paragrafovanou novelu zákona č. 15 z roku 1990 se mi hlavně jednalo o návrh státoprávního referenda, který jsem podal loňského léta. Tento návrh sám o sobě spotřeboval část mé dovolené. Byly to desítky hodin studia ve zdejší knihovně, byla to jednání na švýcarském i polském velvyslanectví, v ústřední Konfederaci politických vězňů v Praze a Bratislavě, v jejich pobočkách a jinde, v neposlední řadě pak v předsednictvu slovenské vlády. Výsledky byly nadějné. Proto jsem 17. srpna 1990 požádal předsednictvo Federálního shromáždění o projednání možnosti státoprávního referenda podle § 34 jednacího řádu Federálního shromáždění. Měl jsem na mysli to nejdemokratičtější vyjádření vůle občanů. Bylo by podkladem pro vyjasnění základních vztahů lidských i ekonomických mezi námi, ale i jako neochvějné jistoty pro zahraniční investory.

Neodbočím, když poukáži na naši neoddiskutovatelnou povinnost, který by měla zavazovat nejenom nás, ale každé vedení, každého vedoucího od mistra až po prezidenta. To znamená: vytvářet podmínky pro slušný a lidštější život. To znamená také předvídat, chtít, znát a moci. Kdo jedná jinak, pozdě bycha honí a spláče nad výdělkem. Právě proto jsem žádal o referendum už v polovině srpna, aby mohlo proběhnout současně s obecními volbami v listopadu. Učinili bychom tak demokracii za dost, bez zátěže mimořádných vydání. Zřejmě by pak snadněji vyšla kompetenční jednaní, nehledě na zahraničněpolitický i zahraničně hospodářský význam takového kroku.

Bohužel, dodnes nemám písemné vyjádření ke své prázdninové a podzimní práci. O ní bylo jen řečeno, že je politicky neadekvátní, čili - ať se nehrabu do politiky. Daleko užitečnější, adekvátnější i smysluplnější byl pro tyto kritiky návrh pana prezidenta o státních vyznamenáních, podle tisku 86, dodaného nám kolem 3. září, tedy dva měsíce před obecními volbami. Nutně vyvstává otázka - proč naše předsednictvo nejednalo odpovědněji a prozíravěji vůči referendu i vůči návrhu pana prezidenta - a nejenom v těchto případech?

Je pravděpodobné, že další má slova náhodou překryje v televizním zpravodajství hlas komentátora - Občanský deník nebude považovat mou kritiku za závažnou - jak bývá zvykem - vždyť je přece svoboda tisku. Aspoň tak se stalo i s mým vystoupením 27. listopadu. Občanský deník svobodně mlčel před svými čtenáři o vystoupení poslance Občanského fóra. Československé listy v New Yorku o něm referovaly 6. prosince. Podle toho příkladu vidíme jakou máme oproti Americe svobodu tisku nebo spíš svobodu bezostyšné manipulace od některých pověřených šéfredaktorů.

Už jako dělník i jako poslanec jsem se snažil a snažím odvádět poctivou práci a jednat čestně. Do určitě meze i tolerantně. Mám tady téměř 40 svědků, že jsem na první schůzi výboru branně bezpečnostního dne 28. června zastavil jakýsi výslech pana Lise za jeho činnost v padesátých letech. Řekl jsem tehdy, že s jeho hodnocením tohoto období nesouhlasím a že bychom měli schůzi zaměřit pracovním směrem a tyto věci si vyříkat při jiné příležitosti později. Jak zjišťuji, i tento můj počin nebyl chápán jako snaha o konstruktivní a velkorysý přístup.

Slušnost není slabost. A když to nešlo podobrém, musí to jít po zlém. Jinak bychom pěstovali slabomyslný appeasement se všemi důsledky. Tohle až si uvědomí každý, kdo z mého vystoupení dělá úzce osobní politiku a ne doložení konkrétního nešvaru konkrétními příklady. Ať toto pochopí a vezmou na vědomí moji práci a nedělají ze mne jakéhosi emotivního strejdu, který je schopen pouze antikomunistických vystoupení. Jakým právem si dovolují takoví lidé křivit pravdu, nejenom v mém případě, a mrzačit svým jedem rodící se demokracii? Takhle se poučili svou i všeobecnou minulostí? Nebo si myslí včetně svých chlebodárců, že jim na tohle lidé naletí? Zanedbávají zdravý rozum když decentními a snobskými slovy zlehčují citové zanícení a opravdovost. Kéž nedozraje chvíle, kdy bychom rezolutně volali: "Už toho bylo dost!" a tyto výroky doplnili nesametovými kopanci. Teď se mohou vznešení estéti pohoršovat, pokud jim nedojde, že v mezních situacích stejným a lidovým způsobem hovoří také osobnosti světového věhlasu - kterým jsme tady tleskali - pokud je nutné spravit hrubý pytel hrubou záplatou.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec, prosím, keby ste prešli k problematike.

Poslanec SL B. Hubálek: K problematice přejdu. Vím, že neexistuje časové omezení, ale beru ohled na to, že někoho to může zajímat a někoho ne. Já tedy trvám na závěru svého podání. V první řadě se mi jedná o to, abychom dali na program jednání výměnu předsednictva Federálního shromáždění v tom smyslu, jak bylo navrhováno i předchozími mluvčími, aby bylo zredukováno. Potom podám návrhové komisi, jejíž práce bych se zúčastnil, text, který všichni dobře znáte, protože jsem vám ho každému poslal - tam se jedná o zvýšení autority poslanců. Je také výhrada k pravdivosti odpovědi na naše interpelace. Poslanec by měl právo fyzicky a na místě zkontrolovat, zda-li např. pan XY, který měl před 3 měsíci odejít z místa, tam opravdu již není nebo jestli tam opravdu je a nám se říká, že skutečnost je jiná. Dále bych žádal, protože to souvisí s autoritou poslance, aby mi byly vysvětleny ostatní body mého dopisu, který jsem odesílal předsedovi Federálního shromáždění panu Dubčekovi 1. listopadu loňského roku.

Protože verba movent - exempla trahunt - a my jsme vrcholným orgánem federální republiky a jestliže tedy náš příklad a naše autorita bude zde pomíjena a náš příklad bude zde špatný, co můžeme čekat od našich lidí?

Chtěl jsem jenom zdůraznit to, že se mi množí informace, chodí mi nepodepsané dopisy, lidé se začínají bát, studenti uvažují o tom, jak vystudovat v zahraničí a zůstat tam - a toto všichni nahoře nevědí? My se zde na sebe usmíváme, a to je to politikaření - málokdo řekne pravdu do očí druhému. Já jsem ale nešel do parlamentu proto, abych si nechal říkat pane poslanče. Děkuji vám.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec, ak by ste chceli niektoré z týchto pripomienok premietnuť do konkrétnych ustanovení, prosil by som, keby ste to formulovali písomne.

Poslanec SL B. Hubálek: Zdůraznil jsem zde, že jsem to všechno nechal namnožit a na všech 300 adres poslanců jsem to rozeslal. Proto jsem zde nechtěl číst celý elaborát, který mě stál hodně času, práce a řekl jsem, že ho návrhové komisi předám. A vy se potom k tomu vyjádříte hlasováním. Jestli to takto stačí, pane předsedající.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem, stačí. Ďalej bude hovoriť pán poslanec Huml.

Poslanec SL O. Huml: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, před několika týdny jsem z tohoto místa vznesl na předsednictvo Federálního shromáždění dotaz týkající se zásad plánování, uskutečňování a hodnocení zahraničních pracovních cest členů předsednictva a vybraných řadových poslanců. Odpověď, kterou jsem obdržel a kterou, jak předpokládám, jste vy všichni dostali, jen potvrdila můj stále silnější dojem, že předsednictvo tohoto Federálního shromáždění je jakýmsi reliktem totalitního pseudoparlamentu fungujícího uvnitř tohoto jinak nepochybně demokraticky se chovajícího zákonodárného sboru. Musím říci, že po obdržení této odpovědi jsem měl téměř provinilý pocit žáčka první třídy a ještě k tomu mírně retardovaného, který si dovolil dotázat se soudruha ředitele na metody, kterými zajišťuje provoz cele školy.

Ale nebudu tady odbočovat, k té shovívavé a spíše vyhýbavé odpovědi na svůj dotaz se hodlám vrátit na nejbližší tomu vyhražené části společného zasedání Federálního shromáždění. Avšak o autoritativním přístupu předsednictva ke zbytku Federálního shromáždění jsme se v posledních dnech mohli přesvědčit opakovaně a myslím, že bez jakékoliv pochybnosti. Proto v zájmu zajištění skutečně demokratických pravidel naší činnosti považuji za zcela nezbytné výrazně omezit dosavadní pravomoci předsednictva a zároveň zvýšit odpovědnost vůči plénu tohoto shromáždění.

Proto navrhuji tyto změny v ustanovení § 66. Za prvé, a to je totožný návrh, který byl ve společném návrhu klubu Občanského fóra - navrhuji vypustit písm. c), d) a e), tzn. že v tomto případě jenom podporuji ten návrh. A za druhé dosavadní písmeno f) navrhuji označit jako písm. c) a jeho znění doplnit takto: "Plní další úkoly vyplývající z ústavních a jiných zákonů a z usnesení Federálního shromáždění."

Závěrem si dovoluji podotknout, že podle mého názoru současné předsednictvo Federálního shromáždění dost dobře nereprezentuje dnešní rozložení politických sil a názorů ve společnosti a zásadní personální změny v tomto orgánu považuji za zcela nezbytné.

Navrhuji tedy svým kolegyním a kolegům poslancům obou sněmoven, aby zvážili, zda bychom do podmínek nového jednacího řádu Federálního shromáždění neměli skutečně vstoupit také s novým předsednictvem. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďalej bude hovoriť poslanec Kontra, připraví sa poslanec Skol.

Poslanec SL M. Kontra: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia, mám niekoľko pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov k predloženému materiálu. Po prvé. Vychádzajúc z relatívne slabšej pracovnej morálky časti poslancov, navrhujem v § 3 odstavec 1 doterajšie znenie "...poslanec sa zúčastňuje rokovania snemovne atď...." nahradiť textom "poslanci sú povinní zúčastňovať sa rokovania snemovne atď....". Po druhé. V súvislosti s tým navrhujem doterajšie znenie § 4 odstavec 1, kde sa hovorí o neúčasti poslanca počas rokovacieho dňa nahradiť týmto textom: "Keď sa poslanec nemôže účastniť rokovania v priebehu dňa, je povinný sa ospravedlniť predsedovi výboru alebo snemovne...". Po tretie. Dávam na uváženie, či nie je zbytočná možnosť účasti predsedov poslaneckých klubov na rokovaniach predsedníctiev snemovní a predsedníctva Federálneho zhromaždenia tak, ako sa to uvádza v 9 odstavec 3 v prípade, keď taký predseda nie je súčasne členom príslušného predsedníctva, pretože § 12 vytvára priestor pre nadväzovanie stanovisiek klubu, tým, že sa vytvára politické grémium a jeho zasadanie za predsedníctva predsedu Federálneho zhromaždenia. Preto navrhujem druhú vetu odstavec 3 v § 9 vypustiť. Po štvrté. Domnievam sa, že odstavec 2 § 27, ktorý znie: "Ak bol prednesený pozmeňovací alebo doplňujúci návrh, ktorý podal..." je pomerne silným zásahom predsedajúceho do práva poslanca predniesť pozmeňovacie návrhy k prerokovávanému zákona. Preto navrhujem tento odstavec celý vypustiť. Po piate. Odporúčam vynechať druhá vetu odstavec 3 v ľ) 31, ktorá znie: "Podľa miest sa hlasuje v prípadoch stanovených ústavným zákonom alebo akonáhle sa na tom uznesie snemovňa." Pretože terajší systém hlasovania zdvihnutím ruky a stlačením tlačítka naplňuje i požiadavok hlasovania podľa mien, pretože používané technické zariadenie eviduje výsledky hlasovania í podľa mien poslancov. Po šieste. V § 80 odstavec 2, ktorý hovorí, že predsedovia snemovní a členovia federálnej vlády nemôžu byť členmi výborov, odporúčam doplniť nasledovane: "Pritom sa môžu zúčastňovať rokovaní výborov správami členov iného výboru". Bude to len prospešné tak pre úroveň rokovania výborov, tak i samotných funkcionárov parlamentu, ktorí sa týchto rokovaní budú občas zúčastňovať. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Technickú pripomienku má pán poslanec Macek.

Poslanec SN M. Macek: Já mám jenom technickou poznámku. Samozřejmě, že by bylo v pořádku, aby se poslanci omlouvali, když odejdou během dne, předsedovi sněmovny. Ale to by tady ti předsedové sněmoven museli trvale být.

Místopředseda SN J. Sokol: Pane předsedající, vážené Federální shromáždění. Jak bývá mým zvykem, nebudu přednášet žádné pozměňovací návrhy, ale chtěl bych říci několik slov k zásadám, ze kterých návrh jednacího řádu vycházel a k důležitým posunům, které si od něho slibujeme.

Především se jedná o pokus přizpůsobit jednací řád pluralitnímu charakteru našeho parlamentu. Tomu odpovídá zavedení politického grémia a zejména zásada poměrného zastoupení ve výborech a v dosavadním předsednictvu. Druhou takovou podstatnou zásadou je pokus zvýšit jednací schopnost parlamentu. Jak ve výborech, tak i na plenárních zasedáních. Jednou z vážných námitek, kterými nás stále zahrnujete, je neschopnost plánovat si čas, čas plenárních zasedání, ale při dosavadním jednacím řádu nelze plánovat vůbec. Dalším takovým bodem je pokus chránit se proti chybám vznikajících z uspěchané reakce na nedostatečně promyšlený návrh. Proto se zavádí iniciativní výbor a snažíme se trvat na tom, aby pozměňovací návrhy byly podávány písemně.

Nakonec bych chtěl říci pár slov k velmi choulostivé a nyní tak ostře diskutované otázce předsednictva. Je nám jasné, stejně jako vám, že skutečně, jak tady někdo řekl, dosavadní předsednictvo je relikt minulosti. Ale nemůže být odstraněno bez náhrady. Jde o to, aby se co nejdříve toto předsednictvo převtělilo v něco jako byl předválečný stálý výbor a nebo jako jsou hlavní výbory v západoevropských parlamentech. Připadalo nám nejjednodušší na přechodnou dobu do přijetí nových ústav neměnit ústavní zákon a pokusit se právě předsednictvo Federálního shromáždění proměnit tak, aby plnilo funkce tohoto stálého výboru.

Co je vlastně dosavadní funkcí předsednictva? Je to jednak funkce tohoto stálého výboru a za druhé velmi důležitá funkce zprostředkování mezi plénem parlamentu a Kanceláří parlamentu. Prosím, abyste na to nezapomněli. Je to velmi důležitá funkce, kterou někdo musí dělat a domnívám se, že je správné, aby ji dělal tento stálý výbor nebo, chcete-li, předsednictvo, protože je to orgán přece jenom plénu bližší než, dejme tomu, nějaké špičkové grémium.

Chtěl bych vás upozornit ještě na jednu věc, která v návrzích pana poslance Schneidera vychází z určitého nepochopení. Vřele bych nedoporučoval přenášet další kompetence na předsednictva sněmoven. Náš parlament je totiž volen dvoukomorově, ale jedná prakticky jednokomorově. Tady zasedáme vždycky společně, téměř bez výjimek, a jenom hlasujeme odděleně. Takže všechno, co se týká připrav zasedání, což je veškerá náplň těchto schůzek, nám nesmírně komplikuje život, když musíme z ryze formálních důvodů svolávat dvě předsednictva sněmoven, a přesto ta předsednictva sněmoven musí docházet ke shodným výsledkům. Obě sněmovny se musí shodnout na stejném pořadu zasedání, přidělování předloh výborům atd. Všechny tyto důležité činnosti jsou dnes svěřeny předsednictvům sněmoven, ale ta předsednictva nezbytně musí dojít ke stejným výsledkům. Proto se mi zdá velmi nepraktické přesouvat kompetence předsednictva na předsednictva sněmoven. Je to jediná ze zásad, které tu přednesl kolega Schneider, ke kterými po krátké, ale hořké zkušenosti nemohu souhlasit.

Velice se přimlouvám za to, aby předsednictvo bylo přestavěno tak, aby lépe plnilo svou reálnou správnou funkci, aby nebylo stálým terčem podezření z manipulací, aby lépe odpovídalo složení této sněmovny. To jsou všechno naprosto legitimní a důležité požadavky. Ale prosím vás, nezapomeňte, že tento parlament musí mít menší trvale zasedající gremium, které přesto obráží politické spektrum těchto sněmoven.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP